köpa slutsteg?
174 svar till detta ämne
Postad 16 January 2015 - 19:34
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Så du tror HELT UPPRIKTIGT att seriösa hifi människor skulle byta ut sina påkostade och välljudande hifi steg till sina highend högtalare till PA slutsteg om det fanns fler modeller utan fläktar? 
Nej i så fall skulle jag ju påstå att PA-stegen skulle vara bättre  , det jag säger (och några andra), är att skillnaderna mellan förstärkare är små eller obefintliga. Skulle jag personligen välja mellan ett PA-steg och ett hifisteg i liknande prisklass så skulle jag vara beredd att betala mer för hifisteget då det förmodligen 1 är snyggare i mina ögon 2 passa bättre i min hemmamiljö då PA-steg oftast är framtagna för annat bruk. Då snackar vi handhavande som knappar fjärrkontroll, terminaler, ingångar, värmeutveckling etc. Kolla tex den här länken. http://matrixhifi.co...enedor_ppec.htmEdit: Men jag tror faktiskt att fler skulle köpa ett PA-steg om det var lite mer diskret designat, dagens pa steg ser i 8 av 10 fall ut som ett plastigt rymdskepp med blåa superskarpa dioder som lyser dig rakt i ögonen. Hade jag haft en Hifibutik och upptäkt ett PA-steg som såg hyffsat snyggt ut med kvalitativa komponenter så skulle jag faktiskt ta in det till försäljning. Då många köpare värdesätter ren komponentkvalité och inte bryr sig ett skvatt om ebenholtsvred som harmoniserar ljudet och femtioelva lager aluminium som bara kostar skjortan och inte påverkar slutresultatet. Men nu äger jag ju ingen hifibutik. Och de flesta går ju inte till dj-butiken för att inhandla sin hifi-anläggning och på hifiklubben så säljer de ju inga pa-steg så där blir ju inga sålda heller...
Redigerat av wictor, 16 January 2015 - 19:45.
Postad 16 January 2015 - 19:37
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
+1
Ja ett bra exempel är just klass D mot klass AB, där brukar det vara allra lättast att detektera skillnader ljudmässigt, främst i diskantområdet.
Är det inte just därför det oftast är class a/b i "vanliga" slutsteg och ofta class d i slutsteg för subbar?
Postad 16 January 2015 - 19:39
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
+1
Ja ett bra exempel är just klass D mot klass AB, där brukar det vara allra lättast att detektera skillnader ljudmässigt, främst i diskantområdet.
Får bara känslan av att du är gravt påverkad utav människor som påstår det du nu har valt att tro på, givetvis presterar och låter ditt Rotel steg annorlunda gentemot tex en Onkyo budget reciver.
Valt att tro? Jag har blindtestat. Det var då jag INSÅG att det finns mycket svammel i vår bransch. Har vi skickat konsumentverket på dom så har dom fått bomma igen. Du tror utan att ha testat. Du tror på kablar också. Vet du om att du kan tjäna en miljon dollar om du hör skillnad mellan olika högtalarkablar?
Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 19:40.
Postad 16 January 2015 - 19:41
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Återigen så dyker frågan upp om varför ni som inte tror att det är skillnad slutsteg emellan, använder ni ens era egna öron och tar tillvara på era egna objektiva upplevelser? ELLER litar ni bara blint på allt som sägs i ämnet från de misstroende utan att ens ha testat själva, lagt ner tid på att själva ta reda på hur det faktiskt ligger till? Valt att tro? Jag har blindtestat. Det var då jag INSÅG att det finns mycket svammel i vår bransch. Har vi skickat konsumentverket på dom så har dom fått bomma igen.
Hahah yeah sure  Valt att tro? Jag har blindtestat. Det var då jag INSÅG att det finns mycket svammel i vår bransch. Har vi skickat konsumentverket på dom så har dom fått bomma igen.
Du tror utan att ha testat. Du tror på kablar också. Vet du om att du kan tjäna en miljon dollar om du hör skillnad mellan olika högtalarkablar?
Du kanske är en lättpåverkad person som litar blint på folk du ser upp till?
Postad 16 January 2015 - 19:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Hur kan en upplevelse vara objektiv? Snälla någon... Förstår du vad du pratar om alls? Säger du hifi och lirar människor att köpa det för ditt levebröd?
Är jag lättpåverkad? Vem har litar dig att kablar låter olika? Fråga någon som jobbar med elektricitet om detta och denne kommer ha skitkul åt sånt svammel. Anta min utmaning, viner du kan jag kasta på 20.000 kr på kablarna som du får.
Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 19:46.
Postad 16 January 2015 - 19:45
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Nej i så fall skulle jag ju påstå att PA-stegen skulle vara bättre , det jag säger (och några andra), är att skillnaderna mellan förstärkare är små eller obefintliga.
Skulle jag personligen välja mellan ett PA-steg och ett hifisteg i liknande prisklass så skulle jag vara beredd att betala mer för hifisteget då det förmodligen 1 är snyggare i mina ögon 2 passa bättre i min hemmamiljö då PA-steg oftast är framtagna för annat bruk. Då snackar vi handhavande som knappar fjärrkontroll, terminaler, ingångar, värmeutveckling etc.
Kolla tex den här länken. http://matrixhifi.co...enedor_ppec.htm
Sluta blunda? ett PA steg låter förjävligt dåligt jämfört mot ett kvalitetssteg i hifi branchen. Hur kan en upplevelse vara objektiv? Snälla någon... Förstår du vad du pratar om alls? Säger du hifi och lirar människor att köpa det för ditt levebröd?
Va?
Postad 16 January 2015 - 19:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ja, hur kan en upplevelse vara objektiv? Om du upplever något så är det din upplevelse. Det är alltså så subjektivt det bara kan bli. Innan det här spårat mer än det gjort, tack och god natt WB. Jag lägger dig på ignorelistan som jag gjort under dina tidigare namn. Vill du ha mina kablar och 20.000 så skicka pm, det är gratis att hämta om du klarar av att höra skillnad på kablar.
Postad 16 January 2015 - 19:50
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Zartok, Wictor, lägg er tid på något vettigare.
Postad 16 January 2015 - 19:52
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Ja, hur kan en upplevelse vara objektiv? Om du upplever något så är det din upplevelse. Det är alltså så subjektivt det bara kan bli.
Innan det här spårat mer än det gjort, tack och god natt WB. Jag lägger dig på ignorelistan som jag gjort under dina tidigare namn. Vill du ha mina kablar och 20.000 så skicka pm, det är gratis att hämta om du klarar av att höra skillnad på kablar.
Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du pratar om här nu, trodde vi diskuterade, inte bråkade? Att bli såpass arg för att det finns oliktänkande är väl lite onödigt.
Postad 16 January 2015 - 19:54
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Som någon redan påpekat å sida ett så kommer detta inte leda nånstans, alla bara tjabblar mot varandra.
Vi har alla olika åsikter.
WB-Cinema, du påstår att jag och andra är trångsynta och inte lyssnar till våra öron och bara litar blint på andra som vi ser "upp" till när vi i själva verket har testat olika produkter, vissa av oss har gjort blindtester. Medans du redan avfärdar olika produkter innan du ens provat. Vem är det egentligen som inte har ett öppet sinne?
Jag påstår inte att jag har rätt i allt jag säger, jag kanske har fel men jag måste ju också tro på fakta och den forskning/resultat som finns tillsammans med mina egna upplevelser.
Om jag nån gång träffar dig och du visar mig en förstärkare som låter fantastiskt mycket bättre så är ju inte jag den som går hem och surar utan inser i så fall att jag hade fan fel.
Trådens skapare undrade om hans högtalare skulle lyfta markant med AP-100 slutsteget nej tycker jag fortfarande, jag tycker att det finns bättre saker att lägga dom pengarna på för att få en större förbättring/resultat.
Postad 16 January 2015 - 19:56
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Han e bara sur för att alla inte tror på hans påhitt  alltså Zartoks
Redigerat av mikkiz, 16 January 2015 - 19:57.
Postad 16 January 2015 - 19:56
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Zartok, Wictor, lägg er tid på något vettigare.
Jo, det är väll så :-) Nu blir det en öl till. Trevlig helg pojkar.
Postad 16 January 2015 - 19:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du pratar om här nu, trodde vi diskuterade, inte bråkade?
Att bli såpass arg för att det finns oliktänkande är väl lite onödigt.
Jag är inte arg. Men det går inte att diskutera med någon som inte förstår vad denne talar om, därför så väljer jag att ignorera dig när jag kommer till en dator. En upplevelse är något som exempelvis du upplever. Du är en agent och därmed subjektet som upplever något. Du kan inte uppleva objektivt, du upplever subjektivt.
Postad 16 January 2015 - 20:07
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Jag är inte arg. Men det går inte att diskutera med någon som inte förstår vad denne talar om, därför så väljer jag att ignorera dig när jag kommer till en dator.
En upplevelse är något som exempelvis du upplever. Du är en agent och därmed subjektet som upplever något. Du kan inte uppleva objektivt, du upplever subjektivt.
Hoppas det får dig må bättre då  Jag hållet iaf med WB-Cinema om att allt inte låter likadant.
Postad 16 January 2015 - 20:09
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Som någon redan påpekat å sida ett så kommer detta inte leda nånstans, alla bara tjabblar mot varandra.
Vi har alla olika åsikter.
WB-Cinema, du påstår att jag och andra är trångsynta och inte lyssnar till våra öron och bara litar blint på andra som vi ser "upp" till när vi i själva verket har testat olika produkter, vissa av oss har gjort blindtester. Medans du redan avfärdar olika produkter innan du ens provat. Vem är det egentligen som inte har ett öppet sinne?
Jag påstår inte att jag har rätt i allt jag säger, jag kanske har fel men jag måste ju också tro på fakta och den forskning/resultat som finns tillsammans med mina egna upplevelser.
Om jag nån gång träffar dig och du visar mig en förstärkare som låter fantastiskt mycket bättre så är ju inte jag den som går hem och surar utan inser i så fall att jag hade fan fel.
Trådens skapare undrade om hans högtalare skulle lyfta markant med AP-100 slutsteget nej tycker jag fortfarande, jag tycker att det finns bättre saker att lägga dom pengarna på för att få en större förbättring/resultat.
Ok, jag skulle gärna bjuda hem ett par av er tvivlare när mitt rum är klart, och försöka visa er på ett seriöst sett om att det finns ljudliga skillnader mellan slutsteg. Håller på och iordningställer ett nytt lyssningsrum i huset. Och varför skriver du att jag inte ens har provat själv? om du menar PA steg så har jag absolut testat det, på hifi högtalare och jämfört mot vanliga hifi slutsteg.
Redigerat av WB-Cinema, 16 January 2015 - 20:10.
Postad 16 January 2015 - 20:10
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nej, allt låter inte likadant och inte under samma förutsättningar heller. Och distorsionen låter även den olika. Dist är fö färgningen från slutsteg, men det är ju en av punkterna som jag tar upp också
Postad 16 January 2015 - 20:12
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Hälsar till alla glada! här blir det en öl till och snart kommer leveransen med chinamat
Postad 16 January 2015 - 20:17
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Nej, allt låter inte likadant och inte under samma förutsättningar heller. Och distorsionen låter även den olika. Dist är fö färgningen från slutsteg, men det är ju en av punkterna som jag tar upp också 
Detta är "Dist" enligt min tolkning... http://www.electroni...fier/amp_4.htmlVilket faktiskt betyder att olika stärkare "distar olika" och därmed ger olika färgning... Dock så instämmer jag med mycket med Zartok här, gemene man har inte "golden ears"
Postad 16 January 2015 - 20:19
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Ok så då låter dom bara olika på väldigt höga nivåer med andra ord?
Postad 16 January 2015 - 21:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ok så då låter dom bara olika på väldigt höga nivåer med andra ord?
Fel, men du har förstått poängen i budskapet. En förstärkare färgar ljudet när det uppkommer dist. Det finns flera olika typer av distorsion, vilka jag inte har kompetens att förklara. Om en förstärkare krävs att den ska leverera mer effekt än den klarar av börjar den dista. Distar den så färgar den ljudet. Därför är det lätt att göra skillnaden på två förstärkare. Spela så högt att den ena distar. Det finns klass a som distar väldigt tidigt, redan på några få watt. Dessa tycker endel låter mycket trevligt, och det är en färgning av ljudet. Ser vi hårt på det och använder thd som dist så tvivlar jag att många skulle så ut med det på högre nivåer, säg över 10%. Men det har inte med volym att göra. Det har med levererad effekt att göra. Om jag har en högtalare med 40db känslighet då skulle jag alla kunna uppnå det många kallar hög volym, oavsett effekten. 10kw skulle bara ge 80db per högtalare. Om den klarar den effekten. Kör vi tvärt om så kan en högtalare med 105db känslighet spela högt på väldigt lite effekt. En watt räcker till 105db. Därför spelar volymen ingen roll.
Postad 16 January 2015 - 22:01
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Fel, men du har förstått poängen i budskapet. En förstärkare färgar ljudet när det uppkommer dist. Det finns flera olika typer av distorsion, vilka jag inte har kompetens att förklara.
Om en förstärkare krävs att den ska leverera mer effekt än den klarar av börjar den dista. Distar den så färgar den ljudet. Därför är det lätt att göra skillnaden på två förstärkare. Spela så högt att den ena distar.
Det finns klass a som distar väldigt tidigt, redan på några få watt. Dessa tycker endel låter mycket trevligt, och det är en färgning av ljudet.
Ser vi hårt på det och använder thd som dist så tvivlar jag att många skulle så ut med det på högre nivåer, säg över 10%.
Men det har inte med volym att göra. Det har med levererad effekt att göra. Om jag har en högtalare med 40db känslighet då skulle jag alla kunna uppnå det många kallar hög volym, oavsett effekten. 10kw skulle bara ge 80db per högtalare. Om den klarar den effekten. Kör vi tvärt om så kan en högtalare med 105db känslighet spela högt på väldigt lite effekt. En watt räcker till 105db.
Därför spelar volymen ingen roll.
Bra, då har vi konstaterat att inte alla slutsteg låter lika.
Postad 16 January 2015 - 22:37
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Det har heller ingen påstått villkorslöst.
Postad 16 January 2015 - 22:52
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Det har heller ingen påstått villkorslöst.
"ni" har sagt att ts inte ska köpa slutsteg eftersom han redan har nog med kraft....att det inte blir nån skillnad. hur vet "ni" när receivern distar och när slutsteget gör detsamma.... Det kan mycket väl bli mer väljud, eftersom dist förändrar ljudet enligt er.
Postad 16 January 2015 - 23:41
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
"ni" har sagt att ts inte ska köpa slutsteg eftersom han redan har nog med kraft....att det inte blir nån skillnad. hur vet "ni" när receivern distar och när slutsteget gör detsamma.... Det kan mycket väl bli mer väljud, eftersom dist förändrar ljudet enligt er.
"Jag" har aldrig sagt att ts inte ska köpa ett steg. Om ts lånar hem ett steg så kan han mycket väl få bättre ljud, framförallt om hans nuvarande steg distar. Men slutstegets inverkan på ljudet överdrivs något enorm av vissa i tråden..
Postad 17 January 2015 - 00:26
pickepock
-
pickepock
-
Användare
-
-
158 inlägg
Twett har redan givit det bästa rådet. Gör något annat med tiden än försök i dennas tråd :-ingen som redan för någon dag sedan sett mönstret mellan wb-cinerma och mikkiz....i rest my case
Postad 17 January 2015 - 00:33
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Har någon påstått det någonstans i tråden?
Postad 17 January 2015 - 00:48
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Sluta blunda? ett PA steg låter förjävligt dåligt jämfört mot ett kvalitetssteg i hifi branchen.
vet ej om jag håller med dom gjorde en test på ett ep 2500 för några år sedan på faktiskt och när dom hade justerat Bias strömen så var det i klass med ett hifisteg. Det finns pa steg där det sitter riktiga HiFI trissor i och tillräckligt med kondingar för att kunna match ett hifi steg ,Men ser man hur ett pa steg är uppbyggt så hamnar man i klass h samma som nad 208. att det sitter fläktar i pa steg är bara av den enkla anledningen kylflänsar kostar pengar och ju större desto dyrare.
Postad 17 January 2015 - 00:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Dussin: visst är Behringer a500 också ett pa-steg som folk kör i hifi-kretsat?
Postad 17 January 2015 - 01:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du är rätt ny inom Hifi/hemmabio va?
Ny? Det är väl hans 10e nick så knappast ny
Postad 17 January 2015 - 01:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
tjeanre
Tänkte höra om de är ide för mig att skaffa ett slutsteg. Har idag en Pioneer VSX-2020 som förstärkare men tycker att den håller igen frontarna (xtz 99.25 MK II) Är de någon ide att ens skaffa ett slutsteg kommer jag höra någon skillnad? är ganska intresserad av xtz slutsteget: xtz class-AP100.
(vet inte om tråden ligger rätt skulle någon kunna flytta den i sådana fall?)
Om jag ska generalisera lite så: -Du kommer inte höra någon skillnad så vidare; 1. Du har högtalare som har sjuka impedans dippar a la Kappa 9. Då bör du se till att förstärkare kan leverera vid låga impedansen. 2. Om du köper något okänt skräpmärke eller rörslutsteg. Annars, med vanliga slutsteg och vanliga högtalare så är det främst effekten du kan kolla på. Tänk på att det krävs en hel del watt att öka ljudtrycket med 1 dB.
Postad 17 January 2015 - 02:33
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Känns som att TS gav upp eftersom han inte varit här på ett tag nu men hade jag nog oxå gjort...
Postad 17 January 2015 - 08:30
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Dussin: visst är Behringer a500 också ett pa-steg som folk kör i hifi-kretsat?
Yes med mindre artifakter. Känns som att TS gav upp eftersom han inte varit här på ett tag nu men hade jag nog oxå gjort...
Han valde 1 slutsteg och det har väl inte fått så bra recensioner men man får vad man betalar för.
Postad 17 January 2015 - 11:21
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Twett har redan givit det bästa rådet. Gör något annat med tiden än försök i dennas tråd :-ingen som redan för någon dag sedan sett mönstret mellan wb-cinerma och mikkiz....i rest my case
Va duktig du e då
Postad 17 January 2015 - 11:23
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
"Jag" har aldrig sagt att ts inte ska köpa ett steg. Om ts lånar hem ett steg så kan han mycket väl få bättre ljud, framförallt om hans nuvarande steg distar. Men slutstegets inverkan på ljudet överdrivs något enorm av vissa i tråden..
Tror inte någon har överdrivit något alls, däremot påstått att olika slutsteg har olika karaktär och inverkan på ljudet.
Postad 17 January 2015 - 11:28
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
. Du har ju hela tiden sagt att man kört blidtester m.m å man hör ingen skillnad. Du garderar dig å säger om dom inte distar....så hur vet du när alla olika steg distar? så varför kan du inte bara hålla med att alla inte låter likadant?
Postad 17 January 2015 - 11:34
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Seriöst, fattar du inte bättre än så Mikkiz?
Är det så svårt att skilja på objektivt och subjektivt?
Är det så svår att skilja på faktiska skillnader och detekterbara skillnader?
Det är ingen som sagt att alla steg låter likadant. Det vi säger är att du inte kan höra det om du inte har facit på hand.
Om du inte förstår det så är det helt meningslöst att diskutera med dig.
Jag väntar fortfarande på dina argument varför det jag skrev om bi-amp vore svammel.
Postad 17 January 2015 - 11:43
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Seriöst, fattar du inte bättre än så Mikkiz? Är det så svårt att skilja på objektivt och subjektivt? Är det så svår att skilja på faktiska skillnader och detekterbara skillnader?
Det är ingen som sagt att alla steg låter likadant. Det vi säger är att du inte kan höra det om du inte har facit på hand. Om du inte förstår det så är det helt meningslöst att diskutera med dig.
Jag väntar fortfarande på dina argument varför det jag skrev om bi-amp vore svammel.
. Kallar du mig dum eller vad menar du?
Postad 17 January 2015 - 11:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
.
Du har ju hela tiden sagt att man kört blidtester m.m å man hör ingen skillnad. Du garderar dig å säger om dom inte distar....så hur vet du när alla olika steg distar? så varför kan du inte bara hålla med att alla inte låter likadant?
alltså, är du seriös!? helt allvarligt seriös? läs det jag skriver och sluta hitta på saker. jag har hela tiden, på varje sida skrivit att du LÄTT kan finna skillnad på slutsteg, om du uppfyller TVÅ punkter. ETT: om ett slutsteg distar så att det är detekterbart (har du ett slutsteg som distar och klipper så hör du det. det skär och smäller i högtalaren). TVÅ: du kan ha något rörsteg som rullar av i diskanten, och har du nog bra hörsel i diskantregistret kan du höra det. vad är det du hittar på att jag garderar mig? jag har hela tiden skrivit att dessa två punkter är viktiga saker. vet du vad dist är? det är en elektriker som länkat en mycket bra länk om klippta signaler på sida ett eller två, var god läs. jag skriver det åter igen väldigt tydligt, läs det om och om och om igen tills du förstår. förstärkare och slutsteg låter olika om en av två punkter uppfylls, givet att förstärkarna är korrekt byggda. korrekt byggda förstärkare är det enda du kan köpa i sverige mig veterligen, även när vi pratar riktigt billiga saker. det finns två stora punkter som kan göra att det är skillnad på förstärkare. det första är disortion. om detta sker i en förstärkare så klipps en del av signalen, och detta är en ljudförvrängning, vilket disortion betyder. om detta inträffar så behöver du mer effekt. det finns en till punkt, och det är endel rörförstärkare, läs ovan. denna disortion går inte att påverka hos själva förstärkaren, utan du måste byta till en som inte rullar av i sådana fall. disortionen i första punkten går att göra något åt, nämligen att man sänker effektuttaget från förstärkaren eller slutsteget. spelar du ett slutsteg så att det distar så behöver du köpa ett kraftigare slutsteg. det som karlsson skriver är väldigt talande för detta. om du exempelvis har en högtalare som har ohmdippar så brukar billiga dåliga förstärkare inte klara av att leverera den önskade effekten vid dessa dippar, och du uppkommer dist. lösningen är att köpa en förstärkare som klarar av impedansdippar bättre. om du inte spelar så att förstärkare distar så kommer du inte höra skillnad på dom. spelar du så att en förstärkare distar medans en annan inte gör det pga högre effekt så är det självklart att du hör att den distar. samma sak om förstärkaren klipper, då kommer du höra en smäll med ena förstärkaren medans du inte hör det med den andra. nu jag har åter igen skrivit detta, och du kan läsa om det om och om igen om du backar i tråden. sluta hitta på en massa svammel och sluta lura människor att köpa saker för sina pengar som dom inte behöver. du kan få bränna dina pengar på vad du vill, jag har själv använt hela fem slutsteg i min nuvarande setup. inte för att jag har haft problem med dist, utan för att jag har tyckt att det har varit kul att byta elektronik.
Redigerat av Zartok, 17 January 2015 - 12:27.
Postad 17 January 2015 - 12:21
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
alltså, är du seriös!? helt allvarligt seriös? läs det jag skriver och sluta hitta på saker. jag har hela tiden, på varje sida skrivit att du LÄTT kan finna skillnad på slutsteg, om du uppfyller TVÅ punkter. ETT: om ett slutsteg distar så att det är detekterbart (har du ett slutsteg som distar och klipper så hör du det. det skär och smäller i högtalaren). TVÅ: du kan ha något rörsteg som rullar av i diskanten, och har du nog bra hörsel i diskantregistret kan du höra det.
vad är det du hittar på att jag garderar mig? jag har hela tiden skrivit att dessa två punkter är viktiga saker. vet du vad dist är? det är en elektriker som länkat en mycket bra länk om klippta signaler på sida ett eller två, var god läs.
Så jag hör bara skillnad på steget när det skär å smäller i högtl?
Postad 17 January 2015 - 12:25
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Nej men i en annan tråd
Postad 17 January 2015 - 12:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Så jag hör bara skillnad på steget när det skär å smäller i högtl?
i ett blindtest så kan du bara detektera skillnader på slutsteg om slutstegen distar eller klipper. det finns det väldigt mycket forskning om och en hel länk om, och det är just det jag skriver hela tiden. om du däremot ser förstärkaren så dyker det upp en mängd andra aspekter, och det är därför du, liksom jag, har hört mängder av skillnader när du testat slutsteg. kraftigare bas, mer pundus, mer attack och andra diffusa begrepp är vanligt. kylis, länka istället för att hitta på och se om det inte står något om dessa punkter, exempelvis när jag nämt clarkes experiment.
Postad 17 January 2015 - 12:34
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Så varför väljer man ett macintosh över ett ap-100? 
Eller iNukes rakt igenom
Postad 17 January 2015 - 12:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Så varför väljer man ett macintosh över ett ap-100?  Eller iNukes rakt igenom 
Mc är skitsnygga, det ger Feelgood, dom klarar... Nog bättre impedansdippar. Skrytfaktorn är enorm. Men jag väger helst Krell, fetaste stegen för impedansdippar imo, med steg som går ner mot en halv ohm utan att klippa
Postad 17 January 2015 - 12:54
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
alltså, är du seriös!? helt allvarligt seriös? läs det jag skriver och sluta hitta på saker. jag har hela tiden, på varje sida skrivit att du LÄTT kan finna skillnad på slutsteg, om du uppfyller TVÅ punkter. ETT: om ett slutsteg distar så att det är detekterbart (har du ett slutsteg som distar och klipper så hör du det. det skär och smäller i högtalaren). TVÅ: du kan ha något rörsteg som rullar av i diskanten, och har du nog bra hörsel i diskantregistret kan du höra det.
vad är det du hittar på att jag garderar mig? jag har hela tiden skrivit att dessa två punkter är viktiga saker. vet du vad dist är? det är en elektriker som länkat en mycket bra länk om klippta signaler på sida ett eller två, var god läs.
jag skriver det åter igen väldigt tydligt, läs det om och om och om igen tills du förstår.
förstärkare och slutsteg låter olika om en av två punkter uppfylls, givet att förstärkarna är korrekt byggda. korrekt byggda förstärkare är det enda du kan köpa i sverige mig veterligen, även när vi pratar riktigt billiga saker.
det finns två stora punkter som kan göra att det är skillnad på förstärkare. det första är disortion. om detta sker i en förstärkare så klipps en del av signalen, och detta är en ljudförvrängning, vilket disortion betyder. om detta inträffar så behöver du mer effekt.
det finns en till punkt, och det är endel rörförstärkare, läs ovan. denna disortion går inte att påverka hos själva förstärkaren, utan du måste byta till en som inte rullar av i sådana fall. disortionen i första punkten går att göra något åt, nämligen att man sänker effektuttaget från förstärkaren eller slutsteget.
spelar du ett slutsteg så att det distar så behöver du köpa ett kraftigare slutsteg. det som karlsson skriver är väldigt talande för detta. om du exempelvis har en högtalare som har ohmdippar så brukar billiga dåliga förstärkare inte klara av att leverera den önskade effekten vid dessa dippar, och du uppkommer dist. lösningen är att köpa en förstärkare som klarar av impedansdippar bättre.
om du inte spelar så att förstärkare distar så kommer du inte höra skillnad på dom. spelar du så att en förstärkare distar medans en annan inte gör det pga högre effekt så är det självklart att du hör att den distar. samma sak om förstärkaren klipper, då kommer du höra en smäll med ena förstärkaren medans du inte hör det med den andra.
nu jag har åter igen skrivit detta, och du kan läsa om det om och om igen om du backar i tråden. sluta hitta på en massa svammel och sluta lura människor att köpa saker för sina pengar som dom inte behöver. du kan få bränna dina pengar på vad du vill, jag har själv använt hela fem slutsteg i min nuvarande setup. inte för att jag har haft problem med dist, utan för att jag har tyckt att det har varit kul att byta elektronik.
Jag vill inte lura någon på pengar...alla får köpa det dom vill. Det du skriver stämmer säkert. mina högtalare dippar en del ohm å jag upplevde skillnad efter inkoppling av slutsteg. Måvara att den innan just distade i dessa impedansdippar. Det jag har velat komma fram till är att hur vet ni att just trådskaparens högtl inte gör så att det distar med receivern. Då klarar ju steget förmodl av det bättre med dippar m.m?
Postad 17 January 2015 - 12:58
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Här kan ni höra en 1kHz signal som klipper jämfört med en som inte klipper. Om en förstärkare jobbar inom sitt linjära intervall (dvs. innan den klipper) så förstärker den signalen helt oförändrat. När förstärkaren börjar klippa introduceras multiplar av frekvensen och när man från början enbart hörde en ren 1Khz ton så hör man helt plötsligt en samling av olika frekvenser. Detta innebär distortion och utsignalen för förstärkaren är inte längre enbart en förstärkt insignal.
Postad 17 January 2015 - 13:09
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Här kan ni höra en 1kHz signal som klipper jämfört med en som inte klipper. Om en förstärkare jobbar inom sitt linjära intervall (dvs. innan den klipper) så förstärker den signalen helt oförändrat. När förstärkaren börjar klippa introduceras multiplar av frekvensen och när man från början enbart hörde en ren 1Khz ton så hör man helt plötsligt en samling av olika frekvenser. Detta innebär distortion och utsignalen för förstärkaren är inte längre enbart en förstärkt insignal.
Kul å lyssna på den....  (skämt)
Postad 17 January 2015 - 13:12
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Mc är skitsnygga, det ger Feelgood, dom klarar... Nog bättre impedansdippar. Skrytfaktorn är enorm.
Men jag väger helst Krell, fetaste stegen för impedansdippar imo, med steg som går ner mot en halv ohm utan att klippa 
Finns svenska steg som går lägre innan klipp än vad krell klarar.
Postad 17 January 2015 - 13:21
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kul å lyssna på den.... (skämt)
Bra du märkte skillnaden. Då vet du när du behöver byta till ett större slutsteg då.
Postad 17 January 2015 - 13:28
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Bra du märkte skillnaden. Då vet du när du behöver byta till ett större slutsteg då.
Nej har ingen aning
Postad 17 January 2015 - 13:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag vill inte lura någon på pengar...alla får köpa det dom vill. Det du skriver stämmer säkert. mina högtalare dippar en del ohm å jag upplevde skillnad efter inkoppling av slutsteg. Måvara att den innan just distade i dessa impedansdippar.
Det jag har velat komma fram till är att hur vet ni att just trådskaparens högtl inte gör så att det distar med receivern. Då klarar ju steget förmodl av det bättre med dippar m.m?
Grunden är att ts rekommenderades ett steg som var svagare än det ts redan har. Därefter började det talas om karaktär hos slutsteg, och det är då man måste säga ifrån. Tänk på hur många som lurats att köpa dyra kablar. Här inne finns det tom dom som lurats att köpa hdmi-kablar och sen satt att deras problem med lagg eller färgdistortion eller vad som helst inte blivit bättre. Det är så mycket lättare att lita på sina ögon nämligen. Så tyvärr blir människor lutade på mycket pengar pga dessa illvilliga rykten som kommer från dom som tjänar pengar på det. Dessa rotar sig ner i oss alla. Vi måste sätta stopp för det då dom flesta av oss inte har oändligt med pengar eller ens är ekonomiskt oberoende. Finns svenska steg som går lägre innan klipp än vad krell klarar.
Ja, vi har väl... Två stycken tillverkare som gör riktigt fina steg, till mycket bättre priser också. Visst tänker vi på samma tillverkare då?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|