När 55 tummaren kommer under 20' så kan det blir intressant, men som det ser ut nu så är priserna lite för höga för att den stora massan ska köpa. Blir nog bra om fler leverantörer kommer in på marknaden också.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
1 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
Postad 02 mars 2016 - 19:20
vad är det som skiljer 950v mot 920v?
är det värt att lägga de extra pengarna som 950v kostar?
Postad 02 mars 2016 - 19:28
Postad 03 mars 2016 - 07:37
vad är det som skiljer 950v mot 920v?
är det värt att lägga de extra pengarna som 950v kostar?
920v har en väldigt svag kurvning så det stör inte alls enligt mig. Tillför och andra sidan absolut ingenting heller. Så hade dom kostat lika hade jag köpt 950. Men är grymt nöjd med min 920
Postad 03 mars 2016 - 09:26
Det va någon som prutade par tusenlappar på en 950v, prova
Har provat bägge intensivt och 950 hade bäst panel uniformitet(vignetting och band) men det kan varit ett en slump. Det är lite så med OLED ;(
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 03 mars 2016 - 09:30.
Postad 03 mars 2016 - 11:26
Bättre ljud på 950 men om det är värt 7000kr vetefan.
Det va någon som prutade par tusenlappar på en 950v, prova
Har provat bägge intensivt och 950 hade bäst panel uniformitet(vignetting och band) men det kan varit ett en slump. Det är lite så med OLED ;(
Kan man använda vanligt VESA-fäste?
Postad 03 mars 2016 - 11:31
Postad 03 mars 2016 - 11:35
Kan man använda vanligt VESA-fäste?
Nej egentligen inte. Men ja i praktiken då den väger väldigt lite så räcker det med att den hänger i de övre hålen. Detta gäller fast vägg montering utan en "arm" som flexar ut. I de nedre hålen bör man då se till att montera en distans antingen i tvn eller på väggen (har själv gummidistanser som sitter på väggen). Använder multibrackets universal wallmount super slim till 55ef950v.
Redigerat av Per S, 03 mars 2016 - 12:00.
Postad 03 mars 2016 - 16:20
Ok, tack för informationen. Jag har just ett VESA-fäste med arm som går att svänga ut men då kan jag alltså inte använda mitt fäste då med andra ord. Surt.
Postad 07 augusti 2016 - 14:21
Så länge tv:n ger en sån bild 55000:- är för myckettttttttttt oxå (obs överste bilden)
Alltså, är detta något som LG fixat numera eller är det beroende av vilken källa man kör för när jag kör Skyfall genom min HTPC (1080p@60hz) så ser jag inte en tillstymmelse till detta problem som bilderna visar. Har för övrigt svårt att se några av de andra problemen som det skrivs mycket om som banding osv. Och då har jag ändå mot allt bättre vetande letat efter dom.
Min TV är dock tillverkad maj 2016, kan det vara så att förbättringarna hos LGs nya 2016 modeller (som rimligtvis bygger mycket på de tidigare) "läckt" in i de nytillverkade 2015 modellerna också? Förmodar att dom tillverkas i samma fabriker och att de förbättringar som sker är mer av kontinuerlig utveckling är modellspecifika.
Ska testa igen när det är lite mörkare och experimentera lite med black levels för att se vilken påverkan det har. Har tidigare noterat rätt märkligt beteende när man är inne i menyerna där svärtanivån tycks ändras om man är inne i menyerna även om man inte faktiskt ändrat något (även efter man stängt TVns menyer alltså)
Redigerat av improwise, 07 augusti 2016 - 14:30.
Postad 12 augusti 2016 - 20:35
Var o tittade på denna tv inne hos elgiganten på kungsgatan idag... Bilden såg helt fantastisk ut. 33 tusen är inte illa med tanke på vad den kostade innan och vad LG's nya modeller kostar. Kunde inte se någon banding eller tint på skärmen heller. Funtar på att kapa denna modell i helgen nu om den finns kvar på lager.
Angående bilden ovan med Skyfall.. Kan det problemet vara relaterat till en högre ljusstyrka än rekommenderat eller kvalitén på källan? Har märkt att svart på min note 4 (amoled skärm) när jag använder netflix är grått, typ som en LCD, men när jag använder youtube så får jag perfekt svärta.
Redigerat av iRichard, 12 augusti 2016 - 20:36.
Postad 12 augusti 2016 - 21:11
Sen skiljer det från ex till ex. Hur mycket och osv. Men det går inte att gå helt bandfritt
Postad 17 augusti 2016 - 06:41
Har precis fått ut en helt ny ef950 på garanti och har sett en mycket skum sak på tv serien Mr robot sänd i svt2hd via telia bredbandstv. Denna tv produktion innehåller en hel del scener i lite mörkare miljö med skicklig ljussättning. Bilderna är visseligen knivskarapa och gråskalan tecknas oftast fint i detaljer i ansikten. Tvns styrkor kommer till sin fulla rätt om det inte vore för att lite större mellangråa och något mörkare fält formligen blinkar eller snarare skimmrar. Dessa skimrande bruspartier kommer och går i mörkare scener.
Skall det verkligen vara såhär dvs är tvn för bra för signalens/produktionens kvalitet?
Det som talar emot detta är förstås att produktionen för övrigt ser ovanligt bra ut.
Postad 17 augusti 2016 - 16:22
Skall det verkligen vara såhär dvs är tvn för bra för signalens/produktionens kvalitet?
Det låter som komprimeringsfel på din beskrivning, för om det hade varit banding eller liknande så hade det varit stilla, dvs inte blinkat.
Är inte säker på hur det är nu, men för ett par år sedan var Telias digital-TV (åtminstone via DSL) väldigt dålig pga låg bitrate, klart sämre än Boxer t om, och det säger en del
Redigerat av Ageve, 17 augusti 2016 - 16:23.
Postad 17 augusti 2016 - 22:52
Det blev till slut ett köp i helgen hos Elgiganten. Lite kort om min upplevelse med teven hittills:
Bildkvalitén är det bästa jag sett på en TV! 4K och upscaling ger en skarp bild. Färgerna är vibranta och svärtan är perfekt som förväntat, har ej upplevt något av dom problem med mörka färger som andra har haft (t.ex Skyfall-bilden ovan).
TruMotion är däremot skräp och det har jag stängt av, aldrig gillat dokusåpa-effekten ändå.. Men för dom som gillar det kan jag säga att det är den sämsta rörelsehanteringen jag sett på en TV. Köp en Sony istället om TruMotion är nåt som föredras.
3D:n var förvånansvärt bra. Har bara testat Pacific Rim och Man of Steel hittills, ska testa fler 3D filmer framöver. Men bilden var skarp och ljusstyrkan kan justeras enligt smak. Inte helt perfekt bild men så mycket bättre än på bio där det ser suddigt och mörkt ut.
Har inte sett mycket banding! Det finns där men bara i vissa moment och det syns knappt vid panoreringar. Inga pissfläckar eller rosa/gröna toner på skärmen. Bilden är nästintill perfekt! Har läst att LGs OLED-skärmar som är producerade i år har bättre kvalité än dom från 2015. Min är tillverkad Maj-2016.
Men... jag har ett "litet" problem som ej är relaterat till skärmen. Teven ger ifrån sig ett högt statiskt ljud som kommer bakifrån teven när den är påslagen eller i standby-mode. Ljudet ökar och minskar volym beroende på färgerna/bilderna som visas på skärmen och ibland pausas det nån halvsekund och fortsätter igen. Det är så "high-pitched" så man kan inte vänja sig vid ljudet till skillnad från t.ex en fläkt som låter mer men har ett mjukare och jämnare ljud. Sitter ungefär 3-meter ifrån teven och kan t.o.m höra det statiska ljudet vid låg volym under filmtittande. Ännu värre när det är helt tyst i rummet och man surfar online och läser. Har testat olika vägguttag, byta hdmi ingång på teven eller använda nån av dom inbyggda apparna osv men problemet kvarstår. Finns inget jag kan göra.
Ska ringa LG's kundtjänst om detta imorgon. Jag hoppas på att en tekniker kan komma förbi och fixa problemet då jag helst inte vill returnera mitt exemplar och köra panel-lotteri igen då jag är så nöjd med kvalitén på min OLED-skärm... Men jag kan inte leva med detta ljud i bakgrunden, kommer att få tinnitus föfan! Är detta normalt enligt LG så åker den tillbaka på öppet köp...
En annan nackdel är att input lag är alldeles för hög. Ca 50ms enligt vissa tester online om man kör via game-mode. Funkar för singleplayer spel eller online där millisekunder inte är avgörande. Men jag håller mig till min monitor tillsvidare när det gäller pvp i Destiny, Fifa eller Cod då det är en stor skillnad.
Postad 18 augusti 2016 - 16:48
Det låter som komprimeringsfel på din beskrivning, för om det hade varit banding eller liknande så hade det varit stilla, dvs inte blinkat.
Är inte säker på hur det är nu, men för ett par år sedan var Telias digital-TV (åtminstone via DSL) väldigt dålig pga låg bitrate, klart sämre än Boxer t om, och det säger en del
Tack för din input.
Verkar som att det är svt sändningen som är problemet. Man ser det tom om man tittar på mr robot via svtplay i mobilen! Obegripligt hur det är tekniskt möjligt att sändningen är så perfekt och dåligt på en och samma gång.
Postad 21 augusti 2016 - 17:42
Har kommit i kontakt med LGs kundservice. Enligt dom ska det inte låta som jag beskriver det. Tänkte kolla med andra ägare av denna modell, låter eran någonting alls ifrån baksidan av teven? Beskriv gärna också om det är helt tyst i er omgivning när ni testade och hur gamla ni är då detta kan påverka.. Min morsa kunde inte höra nåt och är över 60 år gammal men mina polare i min ålder (25) kunde höra det utan problem. Läste att äldre människor eller dom med sämre hörsel inte kan höra sådana här "hög frekvens ljud" eller vad detta nu är... Tack på förhand.
Postad 21 augusti 2016 - 18:15
Betyder inte att din inte är trasig/fel men det är inte helt tyst
Postad 21 augusti 2016 - 18:22
Haft 950 920 och 910, alla avger en välllldig svag elektornisk högfrekvent surr. Inget jag hör på 2-3 avstånd utan bara om man sticker ner huvudet bakom panelen.
Betyder inte att din inte är trasig/fel men det är inte helt tyst
Okej kan det vara så att detta ljud, förutom att människor har olika hörsel, skiljer sig från panel till panel (lite som banding)? Alltså produktionsrelaterat? Eller att nån del som är relaterad till oljudet sitter löst eller är trasigt?
Postad 21 augusti 2016 - 18:45
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 21 augusti 2016 - 18:46.
Postad 22 augusti 2016 - 03:31
Det blev till slut ett köp i helgen hos Elgiganten. Lite kort om min upplevelse med teven hittills:
Bildkvalitén är det bästa jag sett på en TV! 4K och upscaling ger en skarp bild. Färgerna är vibranta och svärtan är perfekt som förväntat, har ej upplevt något av dom problem med mörka färger som andra har haft (t.ex Skyfall-bilden ovan).
TruMotion är däremot skräp och det har jag stängt av, aldrig gillat dokusåpa-effekten ändå.. Men för dom som gillar det kan jag säga att det är den sämsta rörelsehanteringen jag sett på en TV. Köp en Sony istället om TruMotion är nåt som föredras.
3D:n var förvånansvärt bra. Har bara testat Pacific Rim och Man of Steel hittills, ska testa fler 3D filmer framöver. Men bilden var skarp och ljusstyrkan kan justeras enligt smak. Inte helt perfekt bild men så mycket bättre än på bio där det ser suddigt och mörkt ut.
Har inte sett mycket banding! Det finns där men bara i vissa moment och det syns knappt vid panoreringar. Inga pissfläckar eller rosa/gröna toner på skärmen. Bilden är nästintill perfekt! Har läst att LGs OLED-skärmar som är producerade i år har bättre kvalité än dom från 2015. Min är tillverkad Maj-2016.
Men... jag har ett "litet" problem som ej är relaterat till skärmen. Teven ger ifrån sig ett högt statiskt ljud som kommer bakifrån teven när den är påslagen eller i standby-mode. Ljudet ökar och minskar volym beroende på färgerna/bilderna som visas på skärmen och ibland pausas det nån halvsekund och fortsätter igen. Det är så "high-pitched" så man kan inte vänja sig vid ljudet till skillnad från t.ex en fläkt som låter mer men har ett mjukare och jämnare ljud. Sitter ungefär 3-meter ifrån teven och kan t.o.m höra det statiska ljudet vid låg volym under filmtittande. Ännu värre när det är helt tyst i rummet och man surfar online och läser. Har testat olika vägguttag, byta hdmi ingång på teven eller använda nån av dom inbyggda apparna osv men problemet kvarstår. Finns inget jag kan göra.
Ska ringa LG's kundtjänst om detta imorgon. Jag hoppas på att en tekniker kan komma förbi och fixa problemet då jag helst inte vill returnera mitt exemplar och köra panel-lotteri igen då jag är så nöjd med kvalitén på min OLED-skärm... Men jag kan inte leva med detta ljud i bakgrunden, kommer att få tinnitus föfan!Är detta normalt enligt LG så åker den tillbaka på öppet köp...
En annan nackdel är att input lag är alldeles för hög. Ca 50ms enligt vissa tester online om man kör via game-mode. Funkar för singleplayer spel eller online där millisekunder inte är avgörande. Men jag håller mig till min monitor tillsvidare när det gäller pvp i Destiny, Fifa eller Cod då det är en stor skillnad.
Du kan visst göra något. Prova att sätta ett tyg bakom teven. Det bör helst vara större än teven. Försvinner den höga frekvensen så har du lyckats med en akustisk förbättring.
Postad 22 augusti 2016 - 03:35
Det kan det vara. Det låter som spänningsdelen och sån analog teknik kan ju skilja mellan olika elinstallationer och hur mkt störningar det finns i nätet. Kan vara så att den är trasig om du Nu hör det sittandes. Skulle vilja säga byt ifall du stör dig, alt om du har möjlighet besöka en butik och provlyssna innan stängning tex så att det blir lite tystare. Då får du en uppfattning om du kan leva med det eller tex om din låter högre.
Transformatorer brukar ju låta. Det enda som är lite konstig är att ljudet har så hög frekvens. Jag vet att gamla teveapparater kunde pipa med en ton på 14 kHz. Vad det var som pep har jag glömt, men jag kommer ihåg att jag kunde höra det utan att vara i samma rum.
Postad 30 augusti 2016 - 16:22
Hadde også høgfrekvent ljud på min 55 950v med serienr 605 panel produsert mai 2016,det forsvant etter 4-5 dagers bruk,nå er den helt tyst.
Postad 10 september 2016 - 01:05
Lämnade tillbaka teven... hör nu ett litet ringande ljud i öronen... Ska till läkaren nästa vecka... Det här är illa.
Postad 10 september 2016 - 09:29
Edit: Alla är olika kanske du tar upp denna frekvens och det blir utmattande till slut. Lycka till!
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 10 september 2016 - 09:36.
Postad 24 januari 2017 - 11:10
Någon som sitter med en 65EF950V? Skulle vilja byta den mot min LG OLED55B6V (6 månader gammal)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar