Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2015 - 07:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Första intrycket av Hegel H200 ihop med mina MA PL200 är att det låter mycket bra till en viss volym. Ljudet blir som rumligt vid högre volymer  (Svårt att förklara)

Jag tycker att det gick spela högre när jag hade min gamla receiver Yamaha RX-V2700 ihop med Rotel RB-1090. Den kombinationen lät även bättre än min Yamaha RX-A3010 ihop med Roteln som jag köpte nyligen .

Tycker det  är svårt att jämföra när man inte har sakerna hemma samtidigt.

Kan ju vara någon rums relaterad effekt som du tidigare kalibrerat bort, om du inte körde i stereodirekt läget för då skulle väl inte kalibreringen haft någon effekt. Du kan ju börja med att testa mindre justeringar av högtalarplaceringen och se om det påverkar.

Redigerat av Blåtand, 02 December 2015 - 07:44.

Postad 02 December 2015 - 10:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Första intrycket av Hegel H200 ihop med mina MA PL200 är att det låter mycket bra till en viss volym. Ljudet blir som rumligt vid högre volymer  (Svårt att förklara)

Jag tycker att det gick spela högre när jag hade min gamla receiver Yamaha RX-V2700 ihop med Rotel RB-1090. Den kombinationen lät även bättre än min Yamaha RX-A3010 ihop med Roteln som jag köpte nyligen .

Tycker det  är svårt att jämföra när man inte har sakerna hemma samtidigt.

Varför bytte du bort Rotel Rb-1090? Det är ju en av de finaste stegen som har tillverkats. Hade du problem med brum eller andra konstigheter?

Postad 02 December 2015 - 12:06

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Tyckte det var för stort och kraftfullt för mina högtalare. Hade ett RB-1080 innan och hörde ingen skillnad när jag bytte upp mig, var bara ett habegär som föll in. Det var i mint cond och inga problem med det. 

Anledningen att jag sålde det var att jag inte ville använda receivern som försteg och uppnå bättre ljud. Så mina tankar var att köpa ett RB-1080 eller en integrerad två kanalare, vilket jag gjorde(Hegel H200)

Körde i Pure direct på Yamahan och har inte flyttat om något.

Postad 02 December 2015 - 16:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Man kan aldrig ha för mycket kraft ;) Iof om det tar för mycket plats och blir varm kan jag förstå.

Postad 03 December 2015 - 10:22

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det jag däremot hör skillnad på är de stora variationerna som olika inspelningsstudios använder. Dessa är bra mycket större än den lilla skillnad som eventuell påverkan av switch eller kabel har.
Att säga att något är neutralt är bara konstigt när variationerna är så stora på alla inspelningar.
Alla inspelningstekniker har gått i olika skolor har olika öron samt olika inspelningsutrustning (ofta med vanliga lakritssnören, samt olika högtalare som låter olika) samt olika smak samt olika påverkan från de grupper som de spelar in låtarna med. Alltså minst 5 variabler som är långt ifrån neutrala. En del lägger på distorsion bara för att de tycker det låter bättre mm. Så variationerna på olika inspelningar kan variera något enormt.

Vad är det för sorts distorsion du tänker på? All dist är inte av ondo. :)

Postad 03 December 2015 - 17:25

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Varför bytte du bort Rotel Rb-1090? Det är ju en av de finaste stegen som har tillverkats. Hade du problem med brum eller andra konstigheter?

Nej, Rotel RB-1090 är verkligen inte ett av de finaste eller för den delen mest välljudande stegen som tillverkats.

Givetvis får du tycka och anse det, men ville bara förtydliga att det inte är fakta, utan ett subjektivt tycke från din sida.

Postad 04 December 2015 - 11:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Nej, Rotel RB-1090 är verkligen inte ett av de finaste eller för den delen mest välljudande stegen som tillverkats.

Givetvis får du tycka och anse det, men ville bara förtydliga att det inte är fakta, utan ett subjektivt tycke från din sida.

Till en rimlig peng kanske skall tilläggas då. Steget mäter väldigt bra och låter väldigt bra de ggr jag hört det. http://www.stereophi...YuDSUOSGWWjQ.97

Du kan få tag på ett för typ 13kkr och det lämnar extremt mycket kraft vid väldigt låga distorsionsnivåer. Klart att det finns värre steg som också är väldigt mycket snyggare men då kostar det också. Men visst det är bara min åsikt. 

Postad 04 December 2015 - 16:32

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Vad är det för sorts distorsion du tänker på? All dist är inte av ondo. :)

Nej det finns ju dist som kan skapas av musikerna själva för att få till ett visst sound. Det jag menar är att det är mycket svårt att ställa in en anläggning (neutrala komponenter, neutrala högtalare, neutralt rum, neutral musiksmak?) så att alla inspelningar låter perfekt (bästa möjliga ljud enligt den subjektiva smaken som alla har) neutralt. Alla inspelningar är olika och ställer olika krav på uppspelningsutrustning, rum och lyssnare för att bli njutbart.

Vad jag menade var att switchen inte har någon påverkan som jag kan märka. Sen finns det andra faktorer som påverkar mycket mer.

Man kan ju även se hela surroundförstärkaren som en stor switch.

Kedjan: Bluesound , Audioquest King Cobra, switch, Audioquest King Cobra,  Rotel RB-1582, Audioquest Type 4, Dynaudio Focus 160 tillsammans med 2 REL T9 låter mycket bra på denna skivan som i det närmaste låter live i rummet på min anläggning:

http://wimpmusic.se/track/2994287

Postad 15 December 2015 - 11:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nej det finns ju dist som kan skapas av musikerna själva för att få till ett visst sound. Det jag menar är att det är mycket svårt att ställa in en anläggning (neutrala komponenter, neutrala högtalare, neutralt rum, neutral musiksmak?) så att alla inspelningar låter perfekt (bästa möjliga ljud enligt den subjektiva smaken som alla har) neutralt. Alla inspelningar är olika och ställer olika krav på uppspelningsutrustning, rum och lyssnare för att bli njutbart.

Vad jag menade var att switchen inte har någon påverkan som jag kan märka. Sen finns det andra faktorer som påverkar mycket mer.
Man kan ju även se hela surroundförstärkaren som en stor switch.

Kedjan: Bluesound , Audioquest King Cobra, switch, Audioquest King Cobra,  Rotel RB-1582, Audioquest Type 4, Dynaudio Focus 160 tillsammans med 2 REL T9 låter mycket bra på denna skivan som i det närmaste låter live i rummet på min anläggning:

http://wimpmusic.se/track/2994287

Jojo, det är klart att det är omöjligt att få allt att låta perfekt. Det är väl lite naivt att ens försöka att åstadkomma det också. Man behöver ju inte lyssna på särskilt många album eller låtar för att inse att allt inte är perfekt producerat.

Sen så är det ju givetvis kul när det låter "live" hemma. Det är ju dock samma sak där, det är inte alla inspelningar som ens strävar efter det.

För min egen del så tycker jag att en anläggning blir tillräckligt bra när man glömmer bort själva anläggningen och det blir enbart musiken som är i fokus. Inte hur bra det låter, hur tight allt spelar eller liknande. När man inte sitter och funderar på "tro om jag skulle justera något". Först då känner jag att jag kan lyssna på all musik, allt ifrån superproddat till riktigt usla produktioner. När man kan göra det så är jag hemma. Synd bara att set kräver sitt ifrån både anläggning och intrimning innan man når dit. :)

Men du missade egentligen min ursprungsfråga. Du svarade aldrig på vilken sorts dist du syftar på som ljudtekniker lägger till bara för att dom tycker att det låter bra. :)

Postad 15 December 2015 - 13:24

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jojo, det är klart att det är omöjligt att få allt att låta perfekt. Det är väl lite naivt att ens försöka att åstadkomma det också. Man behöver ju inte lyssna på särskilt många album eller låtar för att inse att allt inte är perfekt producerat.

Sen så är det ju givetvis kul när det låter "live" hemma. Det är ju dock samma sak där, det är inte alla inspelningar som ens strävar efter det.

För min egen del så tycker jag att en anläggning blir tillräckligt bra när man glömmer bort själva anläggningen och det blir enbart musiken som är i fokus. Inte hur bra det låter, hur tight allt spelar eller liknande. När man inte sitter och funderar på "tro om jag skulle justera något". Först då känner jag att jag kan lyssna på all musik, allt ifrån superproddat till riktigt usla produktioner. När man kan göra det så är jag hemma. Synd bara att set kräver sitt ifrån både anläggning och intrimning innan man når dit. :)

Men du missade egentligen min ursprungsfråga. Du svarade aldrig på vilken sorts dist du syftar på som ljudtekniker lägger till bara för att dom tycker att det låter bra. :)

Ett otroligt bra inlägg tycker jag! :)

Att jaga perfektion i ljud som är otroligt individuellt, blir lite galet tycker jag. (bara min åsikt, inte meningen att klampa folk på tårna) :blush:

Oavsett vad så är det musiken som jag vill njuta av, därför jagar jag mitt egna ljud-Nirvana. Jag vill sitta i soffan o lyssna på musik o gärna flyta iväg o bara njuta.

Har tyvärr ryckts med i att jaga ett ljud-ideal, så här ska det låta....Men har nu hittat vad & hur jag vill att det ska låta. Min musik är det som står i fokus, det är det jag utgår ifrån.

Jooo att hitta sitt, är inte det lättaste och jag rycks ofta iväg med vad som kan göra den bättre, just nu är det källorna som delvis har bytts ut, Vinylen har blivit uppgraderad och RIAA steget har blivit bättre, och resultatet är att ljudet nu är himmelskt.

Samma letar jag efter när det kommer till CD samt vad jag ska hitta på med Spotify...men det är en annan tråd.

Det viktigaste för mig är att jag för NJUTA av min musik, men just nu har jag inte brådis för jag njuter för fullt  :wub:  :wub:  :wub:

Postad 15 December 2015 - 22:08

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Den här serien med intervjuver av olika inspelningstekniker är intressant att lyssna på:

https://www.youtube....h?v=YaZdnJPubu8

Vid 7:00 in i videon pratar han om distorsion som han lägger på bara för att han tycker det låter bättre (och det är väl bra om det låter bättre) sedan säger han "Distorsion comes from all over the place and I like the sound of it".

Hela serien är mycket informativ om hur olika tekniker jobbar med olika högtalare mm.

Sedan har vi ju detta med mastering och loadness war .

Eftersom man inte har varit i studion vid inspelningen vet man inte hur det lät då (med dess högtalare, rum, förstärkning, kablar, studioteknikerns hörsel mm) men det är inte relevant egentligen. Det viktiga är ju att man får till ett ljud man gillar hemma med deras musik. Det är ju även det som inspelningsteknikerna vill. Att man ska kunna njuta av musiken de gör. Neutralt eller inte spelar egentligen ingen roll. Det är därför loudness war finns.

Postad 16 December 2015 - 17:32

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag trodde man gjorde skillnad mellan effekter som är med på inspelningen som ett medvetet val (disten han pratar om) och effekter producerade av uppspelningsutrustning som får ljudet att avvika från det ljud som tagits fram i studion?

Och jo, jag tycker man kan anta att det inte låter hur som helst i inspelningsstudion, utan att den är någorlunda akustiskt behandlad för att inte ha några större avvikelser. De avvikelser som finns kvar ska dessutom studioteknikern vara medveten om så att dessa inte påverkar slutresultatet. Därför brukar det finnas några alternativa monitorer, några par hörlurar och kanske till och med ett separat lyssningsrum.

Självklart kan man lägga på en EQ (i form av en eq eller vad som helst som man tror påverkar ljudet på ett visst sätt) för att häva fram basen eller mellanregistret eller någonting annat kul, men då ska man vara medveten om att man avviker från referensen. Det gäller alltså om man redan har ett någorlunda bra rum och anläggning såklart. Med bra menar jag här: inte några elaka utsläckningar eller förstärkningar, inga ojämnheteter i den annars relativt korta efterklangen och en oproblematisk tonkurva, alltså det som förhoppningsvis uppfylls av en studio.

Postad 16 December 2015 - 20:26

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag trodde man gjorde skillnad mellan effekter som är med på inspelningen som ett medvetet val (disten han pratar om) och effekter producerade av uppspelningsutrustning som får ljudet att avvika från det ljud som tagits fram i studion?

Och jo, jag tycker man kan anta att det inte låter hur som helst i inspelningsstudion, utan att den är någorlunda akustiskt behandlad för att inte ha några större avvikelser. De avvikelser som finns kvar ska dessutom studioteknikern vara medveten om så att dessa inte påverkar slutresultatet. Därför brukar det finnas några alternativa monitorer, några par hörlurar och kanske till och med ett separat lyssningsrum.

Självklart kan man lägga på en EQ (i form av en eq eller vad som helst som man tror påverkar ljudet på ett visst sätt) för att häva fram basen eller mellanregistret eller någonting annat kul, men då ska man vara medveten om att man avviker från referensen. Det gäller alltså om man redan har ett någorlunda bra rum och anläggning såklart. Med bra menar jag här: inte några elaka utsläckningar eller förstärkningar, inga ojämnheteter i den annars relativt korta efterklangen och en oproblematisk tonkurva, alltså det som förhoppningsvis uppfylls av en studio.

Naturligtvis är det roligt om man vet att man lyssnar på något som man vet låter så i verkligheten (orginalet) också. Men detta kommer man aldrig veta eftersom man vet inte om t.ex. disten kommer från inspelningen, uppspelningen eller mitt emellan (mastring och annan påverkan för att producenten tycker det ska låta så för det säljer).

Du tycker man ska anta att det låter bra i en inspelningsstudio. Kan så vara men alla låter inte lika (standardiserat) så det är inte relevant eftersom man inte vet vilken studio man ska anpassa uppspelningsrummet till så ljudet blir som studioteknikern hörde det i det rummet han var i. Totalt ljudbefriade rum finns väldigt få av och definitivt inte det rummet men spelar upp i. Ett sätt är hörlurar men även alla hörlurar låter olika och det är även där valfritt vilka lurar som studiotekniker använder (inte standardiserat).

Vad som skiljer eller inte skiljer kan man inte veta men det viktigaste är ju slutresultatet och det kan man ju påverka eftersom det är det man hör.

Har man inte en perfekt neutral uppspelning hemma (vem har det?) så kan man inte veta hur orginalet låter utan man får göra så gott man kan.

Det man kan jämföra med är ju riktiga instrument men vad säger t.ex.att den inspelade gitarren i studiorummet (tillrättalagd i diverse digitala filter och eq:ad) låter som den gitarren som man jämför med som man har hemma som spelar i det rum man har hemma.

När man lyssnar och känner att örona vilar (inga felljud stör) till musiken tycker jag man har hittat rätt balans på ljudet. Både på mjukhet, rätt frekvensgång, detaljer som kommer fram lätt (lagom upplösning utan att bli analytiskt). Man behöver inte koncentrera sig utan musiken kommer till en.

Vilka utlägg bara för att tala om att en switch inte påverkar ovanstående på min anläggning. Däremot är nätfasen mycket viktig för att få detta slutresultat på min anläggning. Jag har även uppdaterad strömkablarna till Audioquest nrg-1 men RF stopper (2-polig till bluesound) och Audioquest nrg-2 (3-polig till Rotel RB-1582). De andra apparaterna är avstängda när jag lyssnar på musik.

Postad 16 December 2015 - 21:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Kort och gott: trams! Nästan hela ditt inlägg är snömos.

Tarzan har rätt. Det finns iaf något som liknar en standard som varje vettig studio försöker komma så nära som möjligt och kan du få samma förutsättningar hemma så vet du att vad du lyssnar på iaf är i närheten av vad musiker, producenter, och studiotekniker avsåg att du ska höra (läs: ditt rum ska vara så neutralt det går).

Dessutom så är det ju faktiskt så att den sammanlagda summan av en studios akustik och utrustning är en ofrånkomlig del av produktionen (ta bara Jack Whites helanaloga studio som ett extremexempel). Vill du verkligen uppleva det så bra det går så ska ju ditt eget rum + utrustning vara så neutral du kan göra det. Att man aldrig kan göra det helt neutralt är en dålig ursäkt att få ändra lite som man tycker.

Och det verkar tyvärr som om du och många andra "hifi-experter" tycker att det är helt ok att manipulera ljudet lite hur som helst. Bara det görs på fel ställe (i verkligheten ofta bara i ert huvud) med skitdyra saker utan man har en aning om hur eller om det ens skett (zartoks kabelutmaning). ALDRIG kontrollerat, på rätt ställe, med en (förhållandevis) rätt billig equalizer om det nu skulle behövas p.g.a. rumspåverkan. Hela tiden på konstiga ställen som i en förstärkare, en kabel(??), eller med shaktistenar :)

Jag ska erkänna att jag himlar lite med ögonen när jag läser en dels inlägg.

Postad 17 December 2015 - 10:22

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Den här serien med intervjuver av olika inspelningstekniker är intressant att lyssna på:

https://www.youtube....h?v=YaZdnJPubu8

Vid 7:00 in i videon pratar han om distorsion som han lägger på bara för att han tycker det låter bättre (och det är väl bra om det låter bättre) sedan säger han "Distorsion comes from all over the place and I like the sound of it".
Hela serien är mycket informativ om hur olika tekniker jobbar med olika högtalare mm.
Sedan har vi ju detta med mastering och loadness war .
Eftersom man inte har varit i studion vid inspelningen vet man inte hur det lät då (med dess högtalare, rum, förstärkning, kablar, studioteknikerns hörsel mm) men det är inte relevant egentligen. Det viktiga är ju att man får till ett ljud man gillar hemma med deras musik. Det är ju även det som inspelningsteknikerna vill. Att man ska kunna njuta av musiken de gör. Neutralt eller inte spelar egentligen ingen roll. Det är därför loudness war finns.

Bara för att klargöra det hela. Det han pratar om är i stort sätt enbart harmonisk distorsion. Detta kan ju uppkomma ifrån lite alla möjliga ställen: effekter (reverb, kompressor eller varför inte dist etc) som har rör eller liknande i kretsarna, hans Neve-bord som är känt för sitt varma sound mycket tack vare kondensatorerna som sitter i förstegsdelen, mickar eller vad som helst. Det är just därför han svarar så luddigt också. Ett luddigt svar på en luddig fråga. :)

Men detta bör då inte förväxlas med dom andra disttyperna som det ofta talas om i hifi-kretsar. Som oftast enbart tillför något negativt.

Naturligtvis är det roligt om man vet att man lyssnar på något som man vet låter så i verkligheten (orginalet) också. Men detta kommer man aldrig veta eftersom man vet inte om t.ex. disten kommer från inspelningen, uppspelningen eller mitt emellan (mastring och annan påverkan för att producenten tycker det ska låta så för det säljer).

Vilka utlägg bara för att tala om att en switch inte påverkar ovanstående på min anläggning. Däremot är nätfasen mycket viktig för att få detta slutresultat på min anläggning. Jag har även uppdaterad strömkablarna till Audioquest nrg-1 men RF stopper (2-polig till bluesound) och Audioquest nrg-2 (3-polig till Rotel RB-1582). De andra apparaterna är avstängda när jag lyssnar på musik.

Det är därför jag blir lite fundersam när du skriver att du inte vet om disten kommer ifrån inspelning eller uppspelning i din egen anläggning. Att du skulle höra skillnad på olika nätkablar men inte kan skilja på olika sorters dist och var det uppkommer låter minst sagt lite märkligt.

Postad 17 December 2015 - 18:25

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra det hela. Det han pratar om är i stort sätt enbart harmonisk distorsion. Detta kan ju uppkomma ifrån lite alla möjliga ställen: effekter (reverb, kompressor eller varför inte dist etc) som har rör eller liknande i kretsarna, hans Neve-bord som är känt för sitt varma sound mycket tack vare kondensatorerna som sitter i förstegsdelen, mickar eller vad som helst. Det är just därför han svarar så luddigt också. Ett luddigt svar på en luddig fråga. :)

Men detta bör då inte förväxlas med dom andra disttyperna som det ofta talas om i hifi-kretsar. Som oftast enbart tillför något negativt.

Det är därför jag blir lite fundersam när du skriver att du inte vet om disten kommer ifrån inspelning eller uppspelning i din egen anläggning. Att du skulle höra skillnad på olika nätkablar men inte kan skilja på olika sorters dist och var det uppkommer låter minst sagt lite märkligt.

Du försvarar dessa ljudtekniker som om du vore en själv men efter att ha hört många riktigt bra och många riktigt dåliga inspelningar så förstår jag att det är högst subjektivt vilket ljud en ljudtekniker vill ha.

Han nämner inte vilken distorsion men det är mycket möjligt att det är som du säger vad gäller distorsionen men han lägger ju på den jämfört med någon annan tekniker som kanske har något annat trick för att det ska låta på ett annat sätt. Kanske med samma inspelade gitarrer vilka får olika sound så resultatet kan variera oerhört mycket. Vilket slutresultat man själv gillar är upp till en själv.

Vad gäller dist så pratade jag generellt om olika anläggningar när jag skrev det. I min egen anläggning hör jag tydligt skillnad på olika sorters dist i olika inspelningar. Eftersom denna varierar med inspelningarna så ligger de där. Samma inspelning kan ha dist (störande dist) ena stunden för att nästa stund låta i det närmaste distfri vilket är mycket konstigt.

Ett exempel:

http://wimpmusic.se/track/12160937

Vi d 0:45 kommer flöjten in med en del dist som jag tycker är störande  men vid 1:55 låter den mycket renare. Varför inte ha den ren hela tiden? Blir den överstyrd med dist som följd i inspelningen?

Redigerat av Ljudligt, 17 December 2015 - 19:42.

Postad 17 December 2015 - 20:55

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 1

Du blandar ju ihop inspelning med uppspelning. 

Ja olika ljudtekniker har olika ljudideal för hur slutresultatet av en inspelning ska låta.

Nej, olika ljudtekniker har inte olika ljudideal för hur en ren 527,5 Hz sinuston, rosa eller vitt brus ska låta.

En dålig inspelning beror kanske på någonting annat än inspelningsteknikerns ljudideal? kanske spelar också dennes färdigheter, tidsramar och materiella förutsättningar för projektet och till sist musikernas färdigheter och ideal in? man kanske också ska nämna loudness war som en påverkande aspekt?

Postad 18 December 2015 - 16:27

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag blandar inte ihop för inspelningen är ju det som blir uppspelning på en bra anläggning. Så en dålig inspelning låter dåligt uppspelad på en bra anläggning.

Ja vad det beror på kan vara många faktorer att inspelningarna kan variera så mycket.

Vad jag menar är att det inte verkar finnas någon neutral standard (samma förutsättningar med samma högtalare, rumsakustik, mixerprogram, kontroll av studioteknikerns hörsel mm). Därför finns inte neutralt ljud från studioteknikerns hörsel till lyssnaren hörsel.

Att man sedan vill ha neutralt ljud i anläggning i den aspekten att det som avspelas (vinyl, cd, wimp, spotify) ska vara likt det som kommer ut ur högtalarna är ju ganska självklart. Men för den sakens skull behöver det inte vara neutralt med vad ljudteknikern hörde i studion innan det blev en inspelning eftersom han hade en massa apparater emellan som inte överenstämmer med de man har hemma.

Jag kan bara konstatera att olika skivor kan låta väldigt olika vad gäller frekvensgång, upplösning, distorsion, klanger mm. men det är väl lite av det roliga med att upptäcka nya skivor. Så jag menar inget negativt med det. Det är bara som det är.

Nej nu är det dags att köra en avmagnetisering (funkar faktiskt och ger ytterligare transparens) av anläggningen och lyssna på lite musik. Kanske hittar man en ny skiva med bra ljudkvalite som man gillar annars får man väl sätta på en skiva som man gillar för musiken (oavsett ljudkvalite). Det går bra vilket som bara man har roligt medans man lyssnar.

Redigerat av Ljudligt, 18 December 2015 - 16:29.

Postad 18 December 2015 - 19:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med, bra skrivet!

Det du beskriver är inget ouppnåeligt och anläggningen och rummet kan fortfarande ha brister. De är dock inte tillräckligt stora för att störa i det stora hela anser jag. Precis som du säger, så är det ändå inte helt lätt att nå hit.

Redigerat av genstruktur, 18 December 2015 - 19:58.

Postad 20 December 2015 - 10:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Du försvarar dessa ljudtekniker som om du vore en själv men efter att ha hört många riktigt bra och många riktigt dåliga inspelningar så förstår jag att det är högst subjektivt vilket ljud en ljudtekniker vill ha.
Han nämner inte vilken distorsion men det är mycket möjligt att det är som du säger vad gäller distorsionen men han lägger ju på den jämfört med någon annan tekniker som kanske har något annat trick för att det ska låta på ett annat sätt. Kanske med samma inspelade gitarrer vilka får olika sound så resultatet kan variera oerhört mycket. Vilket slutresultat man själv gillar är upp till en själv.
Vad gäller dist så pratade jag generellt om olika anläggningar när jag skrev det. I min egen anläggning hör jag tydligt skillnad på olika sorters dist i olika inspelningar. Eftersom denna varierar med inspelningarna så ligger de där. Samma inspelning kan ha dist (störande dist) ena stunden för att nästa stund låta i det närmaste distfri vilket är mycket konstigt.
Ett exempel:

http://wimpmusic.se/track/12160937

Vi d 0:45 kommer flöjten in med en del dist som jag tycker är störande men vid 1:55 låter den mycket renare. Varför inte ha den ren hela tiden? Blir den överstyrd med dist som följd i inspelningen?

Hehe, skulle jag försvara ljudtekniker? Min gamla mentor på musikhögskolan sa alltid: "Lita aldrig på en ljudtekniker, det är våra värsta fiender". :D

Klart att ljudtekniker går efter subjektivt tycke och smak. Dom är ju människor dom också, hur skulle dom annars göra? :)

Njae, jag tror inte riktigt att du är med på hur ljudteknikern i klippet menar när han svarade så som han gjorde. Klart att han lägger till dist, precis som vilken annan ljudtekniker som helst, där han tycker att det skulle fylla en funktion. Dessutom så uppkommer dist via andra källor som han har svårare att styra. Som dom exemplen jag skrev innan. Det är därför han svarar att dist kommer "from all over the place". Han svarar så för att frågan är så otroligt stor, vilken sorts dist är det som frågeställaren undrar över, det vet inte teknikern och då förklarar han att dist kan uppkomma överallt i princip. Detta gäller ju för alla, lite beroende på vad du har för utrustning dock.

Samma inspelade gitarr, eller vilket annat ljud som helst kan absolut låta magiskt eller skit. Beroende på en mängd faktorer.

Bra att du kan lokalisera dist i din anläggning. Måste ha blivit lite feltänk/formulering i ditt tidigare inlägg då. För du skrev att man inte kan lokalisera om disten kommer ifrån inspelning, uppspelning eller annan processing. :)

Nu har jag inte hunnit lyssna på exemplet du länkade till. Sådana saker kan ju bero på en mängd olika faktorer. Nu skriver du inte vad det är för sorts flöjt, men en tvärflöjt kan åstadkomma rätt mycket blåsljud som ibland kan tas upp och upplevas som lite "distig" i vissa sammanhang. Sen kan det vara så att när rec-lampan lyser så blir det extra adrenalin som rinner till och musikerna spelar helt enkelt starkare än vad ljudteknikern väntat sig och ingångssignalen klipper lite och får dist till följd. Efter det så spelar kanske musikern lite svagare, backar ifrån micken lite eller så gainar helt enkelt ljudteknikern ner kanalen. Svårt att säga utan att ha lyssnat.

Ännu mer sannolikt scenario är att ingen i studion ens uppfattade disten och tyckte att det lät kanon. Det är inte första gången det inträffar. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 20 December 2015 - 10:15.

Postad 20 December 2015 - 21:31

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hehe, skulle jag försvara ljudtekniker? Min gamla mentor på musikhögskolan sa alltid: "Lita aldrig på en ljudtekniker, det är våra värsta fiender". :D

Klart att ljudtekniker går efter subjektivt tycke och smak. Dom är ju människor dom också, hur skulle dom annars göra? :)

Njae, jag tror inte riktigt att du är med på hur ljudteknikern i klippet menar när han svarade så som han gjorde. Klart att han lägger till dist, precis som vilken annan ljudtekniker som helst, där han tycker att det skulle fylla en funktion. Dessutom så uppkommer dist via andra källor som han har svårare att styra. Som dom exemplen jag skrev innan. Det är därför han svarar att dist kommer "from all over the place". Han svarar så för att frågan är så otroligt stor, vilken sorts dist är det som frågeställaren undrar över, det vet inte teknikern och då förklarar han att dist kan uppkomma överallt i princip. Detta gäller ju för alla, lite beroende på vad du har för utrustning dock.

Samma inspelade gitarr, eller vilket annat ljud som helst kan absolut låta magiskt eller skit. Beroende på en mängd faktorer.

Bra att du kan lokalisera dist i din anläggning. Måste ha blivit lite feltänk/formulering i ditt tidigare inlägg då. För du skrev att man inte kan lokalisera om disten kommer ifrån inspelning, uppspelning eller annan processing. :)

Nu har jag inte hunnit lyssna på exemplet du länkade till. Sådana saker kan ju bero på en mängd olika faktorer. Nu skriver du inte vad det är för sorts flöjt, men en tvärflöjt kan åstadkomma rätt mycket blåsljud som ibland kan tas upp och upplevas som lite "distig" i vissa sammanhang. Sen kan det vara så att när rec-lampan lyser så blir det extra adrenalin som rinner till och musikerna spelar helt enkelt starkare än vad ljudteknikern väntat sig och ingångssignalen klipper lite och får dist till följd. Efter det så spelar kanske musikern lite svagare, backar ifrån micken lite eller så gainar helt enkelt ljudteknikern ner kanalen. Svårt att säga utan att ha lyssnat.

Ännu mer sannolikt scenario är att ingen i studion ens uppfattade disten och tyckte att det lät kanon. Det är inte första gången det inträffar. ;)

Jag håller med dig i det du säger. Det jag menar är bara att det är väldigt stora variationer på olika inspelningar.  :)  Mer än vad switchen kan påverka eftersom med riktigt bra inspelningar (passande för mina grejor) låter det riktigt bra.

Postad 26 December 2015 - 00:55

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag håller med dig i det du säger. Det jag menar är bara att det är väldigt stora variationer på olika inspelningar. :) Mer än vad switchen kan påverka eftersom med riktigt bra inspelningar (passande för mina grejor) låter det riktigt bra.

Ja, visst är det stora variationer. Jag tycker att du har skrivit rätt så vettiga saker överlag tidigare. Det som blir lite märkligt och motsägelsefullt är när du som i det här fallet inser att det är svårt (läs:omöjligt) att urskilja skillnader i ljudet på t.ex en switch, åtminstone med en som är vettigt konstruerad. I nästa stund så pratar du om stora skillnader i strömkablar eller i en avmagnetisering. Du får nog lov att tänka lite mer konsekvent. Vi har ju varit inne på detta med vad som används i studion. Skulle strömkablar vara så viktiga och ens möjliga att urskilja någon skillnad på så hade det ju krävts att hela kedjan, ifrån första inspelningsögonblicket till varenda liten processing eller makapär som används har haft en strömkabel i samma kaliber som du använder vid uppspelningstillfället.

Jag menar, du kommer ju inte att se bättre genom ett skitigt fönster bara för att du sätter ett nytvättat fönster bakom. ;)

Liknelsen haltar en del dock. Då det knappast är tal om något skitigt fönster pga strömkablar Nä, det är mycket vi måste ta i beakt när det gäller hifi och god återgivning av ljud. Men strömkablar är inte ett utav dom bekymren. :)

Postad 26 December 2015 - 06:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
OffT:

Allt är subjektivt. Men ändå tycks vi ha utvecklat relativt lika subjektiva verklighetsfilter.

Ljud/hörsel är en komplex illusion, med vilken vi inte förstår så mycket.

OnT:

Det du behöver tänka på.
1. Utgångsimpedans vs högtalarnas impedans (hela frekvensbandet).
2. Högtalarnas verkningsgrad, effekttålighet, vilken ljudnivå du vill kräma ut från en meter, samt förstärkarens/slutstegets effekt i watt RMS.
3. Brusnivån (inget stör mig mer än brusande förstärkare/slutsteg).

Andra problem brukar var mindre i dag, men se till att det är en bra nätdel och enkelströmriktare. Ordentlig kondensatorbank, bra kylning etc.

Postad 26 December 2015 - 09:06

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ja, visst är det stora variationer. Jag tycker att du har skrivit rätt så vettiga saker överlag tidigare. Det som blir lite märkligt och motsägelsefullt är när du som i det här fallet inser att det är svårt (läs:omöjligt) att urskilja skillnader i ljudet på t.ex en switch, åtminstone med en som är vettigt konstruerad. I nästa stund så pratar du om stora skillnader i strömkablar eller i en avmagnetisering. Du får nog lov att tänka lite mer konsekvent. Vi har ju varit inne på detta med vad som används i studion. Skulle strömkablar vara så viktiga och ens möjliga att urskilja någon skillnad på så hade det ju krävts att hela kedjan, ifrån första inspelningsögonblicket till varenda liten processing eller makapär som används har haft en strömkabel i samma kaliber som du använder vid uppspelningstillfället.

Jag menar, du kommer ju inte att se bättre genom ett skitigt fönster bara för att du sätter ett nytvättat fönster bakom. ;)

Liknelsen haltar en del dock. Då det knappast är tal om något skitigt fönster pga strömkablar Nä, det är mycket vi måste ta i beakt när det gäller hifi och god återgivning av ljud. Men strömkablar är inte ett utav dom bekymren. :)

Med detta med strömkablar är det så att där jag hör skillnad är vilken pol som fasen går in i apparaten. Observera att detta är mina lyssningsintryck och att jag tycker det låter bättre på det viset. Om du inte hör skillnad ska du naturligtvis inte vända strömkabeln rätt för det är ju helt onödigt i ditt fall. Problemet är att du även förnekar att det är möjligt att det kan vara så. Är det dina lyssningsintryck?. <_<

Jag pratade om kablar allmänt när det gäller studios (vi ska inte dra alla över en kam eftersom en del har bra grejor) att det är så stora variationer att det inte finns någon standard för någonting vad gäller studions apparater, högtalare, kablar (signalkablar och andra kablar), Allt är valfritt att använda och därför är det den egna smaken (subjektivt) som studioteknikern har som styr ljudet. Att sedan studiona skulle koppla rätt på fasen i apparaterna tror jag däremot är överkurs eftersom många förnekar dessa skillnader som är uppenbara.

Man kan ju vilka teorier som helst om olika saker (nätfas, avmagnetisering, switch, olika apparater, olika högtalare, olika rum, olika hörsel) men det som till slut blir avgörande är ju hur man själv tycker att det låter. Men om man inte litar på vad man hör då kan man lika gärna syssla med något annat än hifi. När man lyssnar på musiken och tycker det låter perfekt (subjektivt) är målet nått. :)

Redigerat av Ljudligt, 26 December 2015 - 09:07.

Postad 26 December 2015 - 11:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 2

Med detta med strömkablar är det så att där jag hör skillnad är vilken pol som fasen går in i apparaten. 

Detta har varit uppe tidigare och jag tror inte det är någon som kan något on elektronik som förnekar att en dåligt designad utrustning kan lida av brum vid "felvänd" fas. En korrekt byggd enhet har INTE det problemet och låter likadant oberoende hur sladden är vänd.

Jag pratade om kablar allmänt när det gäller studios (vi ska inte dra alla över en kam eftersom en del har bra grejor) att det är så stora variationer att det inte finns någon standard för någonting vad gäller studions apparater, högtalare, kablar (signalkablar och andra kablar), Allt är valfritt att använda och därför är det den egna smaken (subjektivt) som studioteknikern har som styr ljudet.

Studios har generellt inte "dyrkablar" helt enkelt för att de byggs av kunnigt folk som vet att en kabel bara behöver vara korrekt för att inte påverka ljudet. Att sätta dit exempelvis en transparent skulle få dem utskrattade.

Man kan ju vilka teorier som helst om olika saker (nätfas, avmagnetisering, switch, olika apparater, olika högtalare, olika rum, olika hörsel) men det som till slut blir avgörande är ju hur man själv tycker att det låter. 

Sant och falskt. Tycker du att det låter bra så är det ju toppen. Du ska däremot inte komma och kalla det för HiFi om det inte är ett neutralt (trovärdigt) ljud du är ute efter. Det verkar du inte vara. Har du gjort en enda mätning i ditt rum? Akustikfix (utöver det där lilla skummet bakom högtalarna)?

Dessutom: Avmagnetisering? Skulle ett statiskt magnetfält påverka din ljudsignal? Och varför är din utrustning magnetisk för från första början? Hur magnetisk är den (i gauss)?

Postad 26 December 2015 - 16:14

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 2

Det är inte utan att man drar paralleller mellan religion och hifi...  ;)

Tror även att denna tråd mår bättre om man håller sig till ämnet.

Postad 26 December 2015 - 17:35

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ja jag konstaterar än en gång att detta är fel forum för att berätta om vad man hör. Men jag gjorde ett gott försök i alla fall. För att citera en känd skidåkare:

"Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Det man skriver blir ordvrängt så det får en helt annan betydelse så jag tycker inte det är lönt att skriva något mer om detta.

Ha de bra :)

Redigerat av Ljudligt, 26 December 2015 - 17:35.

Postad 26 December 2015 - 19:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Finns ett helt suveränt Roksan-steg till salu här:

http://www.hifimagas...annonsID=155511

Redigerat av Audiovector, 27 December 2015 - 14:20.

Postad 26 December 2015 - 20:32

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 1

Men varför säljer du alla magiska prylar Audiovector?

Postad 26 December 2015 - 21:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 1

Ja jag konstaterar än en gång att detta är fel forum för att berätta om vad man hör. Men jag gjorde ett gott försök i alla fall. För att citera en känd skidåkare:

"Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Det man skriver blir ordvrängt så det får en helt annan betydelse så jag tycker inte det är lönt att skriva något mer om detta.

Och så var offerkoftan på. Inte helt oväntat ;)

Postad 27 December 2015 - 09:10

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Och så var offerkoftan på. Inte helt oväntat ;)

Whatever!

Postad 27 December 2015 - 14:21

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Men varför säljer du alla magiska prylar Audiovector?

För att bereda plats åt ännu mer magiska prylar... Just nu är det Naim 152/155 försteg/slutsteg som gäller... :)

Postad 28 December 2015 - 08:36

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Jag har inget bättre för mig för tillfället så jag får väl försöka svara på lite frågor:

Detta har varit uppe tidigare och jag tror inte det är någon som kan något on elektronik som förnekar att en dåligt designad utrustning kan lida av brum vid "felvänd" fas. En korrekt byggd enhet har INTE det problemet och låter likadant oberoende hur sladden är vänd.

Det är inte för att bli av med brum jag vänder kontakten rätt. Det låter helt enkelt olika (med betoning på olika)  beroende hur man vänder sladden. Detta har jag hört på alla apparater jag har ägt. 

Studios har generellt inte "dyrkablar" helt enkelt för att de byggs av kunnigt folk som vet att en kabel bara behöver vara korrekt för att inte påverka ljudet. Att sätta dit exempelvis en transparent skulle få dem utskrattade.

Jaså, de är så kunniga att de inte behöver höra alls! Vore ju allvarligt om de blev utskrattade, värre än om det blir bra ljud. Detta visar på ett spel för galleriet.

Sant och falskt. Tycker du att det låter bra så är det ju toppen. Du ska däremot inte komma och kalla det för HiFi om det inte är ett neutralt (trovärdigt) ljud du är ute efter. Det verkar du inte vara. Har du gjort en enda mätning i ditt rum? Akustikfix (utöver det där lilla skummet bakom högtalarna)?

Jag är ute efter ett trovärdigt ljud. Instrumenten ska låta som de gör i verkligheten. Om det kallas hifi eller något annat spelar ingen roll. 

Dessutom: Avmagnetisering? Skulle ett statiskt magnetfält påverka din ljudsignal? Och varför är din utrustning magnetisk för från första början? Hur magnetisk är den (i gauss)?

Det jag använder är Densen DeMagic för att avmagnetisera signalkedjan. Jag har den i FLAC-format på Bluesound Node men även en skiva jag kan köra i Bluerayspelaren. Tekniken får du läsa om på nätet. Jag hör skillnaden och det gör det lönt att använda för mig. Gå in på Densens hemsida om du är intresserad.

En länk för att göra det lättare för dig:

http://densen.dk/ind...densen-cd-magic

Redigerat av Ljudligt, 28 December 2015 - 09:13.

Postad 28 December 2015 - 16:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Taget från sidan du länkar till om DeMagic:

"The reason behind this is that the small magnets in the signal-path become, with time, orientated in one direction. This produces a detrimental effect on the signal. The DeMagic signal actually relocates the magnets, and thereby breaks the magnetic field and its negative effect on the sound."

Var sitter dessa små magneter i signalkedjan? Jag gillar hur de nämner en studie från ett universitet i Sydsorea, 1997 utan att på något sätt göra det möjligt att hitta studien.

Jag hittade den här lilla texten:

Spoiler

Postad 28 December 2015 - 16:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

En länk för att göra det lättare för dig:

http://densen.dk/ind...densen-cd-magic

Är du på riktigt? Om du går på en sån här sak visar det hur obefintlig din kunskap är. Resten av ditt inägg blev helt plötsligt onödigt att kommentera :)

Postad 28 December 2015 - 16:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Hur i h-vete kan man gå på den där smörjan? Snacka om lättlurad!

Ett annat urklipp från densen

Basically, the DVDMagic is a DeMagic in 5.1 digital surround. You place the DVDMagic in your DVD player, set the volume to its normal level and press “play”. In approximately 3 minutes your Home Cinema System will sound much clearer, dynamic, detailed and transparent than before.

DVDMagic cleans the entire signal path for the magnetism which builds up during playback. The magnetism results in Magnetically Induced Distortion (MID), which degrades the audio signal. The DVDMagic sends a series of complex algorithm signals which remove
the MID through your system. It may be the single most important purchase of Hi-Fi accessories you will ever make!

Googlade (MID) och fick inte upp så mycket av intresse, det handlade mest om magnetröntgen...

Postad 28 December 2015 - 17:30

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Är du på riktigt? Om du går på en sån här sak visar det hur obefintlig din kunskap är. Resten av ditt inägg blev helt plötsligt onödigt att kommentera :)

Tja vad kan jag säga mer än att det funkar :) . För övrigt har jag för tillfället 8 Basabsorbenter, 17 vanliga väggabsorbenter och 6 diffusers. Så lite akustikreglering finns det allt :) .

Teori eller hörsel det är frågan <_< . Du väljer teori och väljer att kalla det kunskap. Jag väljer att prova och höra själv. Vilket som är rätt får var och än bestämma själv.

Hur i h-vete kan man gå på den där smörjan? Snacka om lättlurad!

Ett annat urklipp från densen

Googlade (MID) och fick inte upp så mycket av intresse, det handlade mest om magnetröntgen...

Densens förklaring bryr jag mig inte det minsta om. Däremot att det fungerar och att ljudet blir mer transparent och trovärdigt (Hi-fidelity) tycker jag är viktigare. 

Nej nu blir det lite WoW. Ska bara avmagnetisera datorn först så den går snabbare :)

Postad 28 December 2015 - 17:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Detta är helt i klass med Shaktistenar och annan homeopati-liknande HiFi-ormolja. Det förklarar ju också fasvändar-teorin och att kablar justerar ljudet så att "Instrumenten ska låta som de gör i verkligheten" ;)

Nej nu blir det lite WoW. Ska bara avmagnetisera datorn först så den går snabbare :)

Du tror att du skämtar men det är precis lika dumt som din FLAC.

Postad 28 December 2015 - 17:37

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Detta är helt i klass med Shaktistenar och annan homeopati-liknande HiFi-ormolja. Det förklarar ju också fasvändar-teorin och att kablar justerar ljudet så att "Instrumenten ska låta som de gör i verkligheten" ;)

Du tror att du skämtar men det är precis lika dumt som din FLAC.

Du är verkligen lättlurad!

Postad 28 December 2015 - 17:52

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Så hela grejen med DeMagic var ett skämt? i så fall får jag erkänna att jag också gick på det.

Postad 28 December 2015 - 18:40

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Så hela grejen med DeMagic var ett skämt? i så fall får jag erkänna att jag också gick på det.

Nej DeMagic funkar för ljudet i anläggningen. Men det är ju upp till var och en att prova. 

Men att avmagnetisera datorn ger nog inga fördelar. :) Däremot tror jag inte hårddisken blir avmagnetiserad av dessa signaler. Det skulle ju inte vara så bra om det var fallet.

Men nog om detta.

Åter till topic.

Postad 28 December 2015 - 18:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Öh, nej. Jag fattade ju uppenbarligen att du försökte skämta. Det var bara inte roligt.

Men att avmagnetisera datorn ger nog inga fördelar. :) Däremot tror jag inte hårddisken blir avmagnetiserad av dessa signaler. Det skulle ju inte vara så bra om det var fallet.

Du kan vara lugn. Ingenting blir avmagnetiserat av din låt.

Postad 28 December 2015 - 18:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Nej DeMagic funkar för ljudet i anläggningen. Men det är ju upp till var och en att prova. 

Men nog om detta.

Åter till topic.

Så du menar på fullaste allvar att du köper detta? Att om man via denna unika CD/DVD spelar upp en viss typ av frekvenser, i en given specifik ordning, så avmagnetiserar den allt från transportörer, försteg, slutsteg, kablar, högtalarelement etc?

OM det nu mot all förmodan skulle fungera, förstör man då inte högtalarnas funktion?

Postad 28 December 2015 - 19:11

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Har avmagnetiserat motorn på bilen, målat däcken vita, sidospeglarna svarta och pumpat reservdäcket som ligger på vinden. Går skitsnabbt nu, grym skillnad mot tidigare.

Postad 28 December 2015 - 19:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Har avmagnetiserat motorn på bilen, målat däcken vita, sidospeglarna svarta och pumpat reservdäcket som ligger på vinden. Går skitsnabbt nu, grym skillnad mot tidigare.

Ja jag sa ju att det fungerar! :)

Postad 28 December 2015 - 19:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Med detta med strömkablar är det så att där jag hör skillnad är vilken pol som fasen går in i apparaten. Observera att detta är mina lyssningsintryck och att jag tycker det låter bättre på det viset. Om du inte hör skillnad ska du naturligtvis inte vända strömkabeln rätt för det är ju helt onödigt i ditt fall. Problemet är att du även förnekar att det är möjligt att det kan vara så. Är det dina lyssningsintryck?. <_<

Jag pratade om kablar allmänt när det gäller studios (vi ska inte dra alla över en kam eftersom en del har bra grejor) att det är så stora variationer att det inte finns någon standard för någonting vad gäller studions apparater, högtalare, kablar (signalkablar och andra kablar), Allt är valfritt att använda och därför är det den egna smaken (subjektivt) som studioteknikern har som styr ljudet. Att sedan studiona skulle koppla rätt på fasen i apparaterna tror jag däremot är överkurs eftersom många förnekar dessa skillnader som är uppenbara.

Man kan ju vilka teorier som helst om olika saker (nätfas, avmagnetisering, switch, olika apparater, olika högtalare, olika rum, olika hörsel) men det som till slut blir avgörande är ju hur man själv tycker att det låter. Men om man inte litar på vad man hör då kan man lika gärna syssla med något annat än hifi. När man lyssnar på musiken och tycker det låter perfekt (subjektivt) är målet nått. :)

Fasen i en strömkabel KAN spela roll. Det har jag aldrig sagt något om. Hur var det med att folk ordvränger, som du klagade på? ;)

Däremot så kommer det inte spela någon roll om det står furutech, transparent eller vad som helst på kabeln. Stöter du på ett tillfälle där ljudet förändras beroende på hur du vänder stickkontakten så kommer detta ske med en svart no name kabel också.

Jag tror inte du uppfattar min poäng. Det var du som drog upp exemplen med hur otroligt mycket det kan skilja mellan olika inspelningar. Du verkar ju inse detta och ha det som argument när du säger att du inte hör skillnaden på ljudet med din switch inkopplad. Ändå så förespråkar du saker som avmagnetisering, vilket i sammanhanget har en så oerhört liten påverkan på ljudet att det är helt försumbart. Flytta sig en centimeter, vrida huvudet eller spänna käken har en enormt mycket större påverkan på ljudet.

Sen det här med om studios använder dyrkablar eller ej. Det är egentligen rätt självklart varför dom flesta inte har det. Allt som görs i en studio kommer att påverka ljudet mycket mer än vad kablarna kommer att göra. Skall man vara lite krass så behövs egentligen inte ens en anläggning som låter bra överhuvudtaget. Det enda viktiga är att teknikern vet HUR anläggningen beter sig. Då rattar man utefter det. Sedan brukar man kontrollmixa i flera andra anläggningar också för att fastslå att man inte missat något.

Jag har aldrig sagt att man inte ska lita på sin hörsel eller att inte det subjektivt bästa är det som är rätt för var och en. Det man måste komma ihåg dock är att det är en jäkla skillnad på att HÖRA saker och på att UPPLEVA saker. :)

Postad 28 December 2015 - 20:31

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Fasen i en strömkabel KAN spela roll. Det har jag aldrig sagt något om. Hur var det med att folk ordvränger, som du klagade på? ;)

Däremot så kommer det inte spela någon roll om det står furutech, transparent eller vad som helst på kabeln. Stöter du på ett tillfälle där ljudet förändras beroende på hur du vänder stickkontakten så kommer detta ske med en svart no name kabel också.

Jag tror inte du uppfattar min poäng. Det var du som drog upp exemplen med hur otroligt mycket det kan skilja mellan olika inspelningar. Du verkar ju inse detta och ha det som argument när du säger att du inte hör skillnaden på ljudet med din switch inkopplad. Ändå så förespråkar du saker som avmagnetisering, vilket i sammanhanget har en så oerhört liten påverkan på ljudet att det är helt försumbart. Flytta sig en centimeter, vrida huvudet eller spänna käken har en enormt mycket större påverkan på ljudet.

Sen det här med om studios använder dyrkablar eller ej. Det är egentligen rätt självklart varför dom flesta inte har det. Allt som görs i en studio kommer att påverka ljudet mycket mer än vad kablarna kommer att göra. Skall man vara lite krass så behövs egentligen inte ens en anläggning som låter bra överhuvudtaget. Det enda viktiga är att teknikern vet HUR anläggningen beter sig. Då rattar man utefter det. Sedan brukar man kontrollmixa i flera andra anläggningar också för att fastslå att man inte missat något.

Jag har aldrig sagt att man inte ska lita på sin hörsel eller att inte det subjektivt bästa är det som är rätt för var och en. Det man måste komma ihåg dock är att det är en jäkla skillnad på att HÖRA saker och på att UPPLEVA saker. :)

Fasen kan spela roll. Ja vi nöjer oss med det. Själva märket spelar nog mindre roll. :)

Ja, avmagnetisering påverkar uppspelning av materialet mer än switchen (kan inte höra någon skillnad med eller utan) enligt mig.

Flytta huvudet eller vrida det påverkar naturligtvis men det är ju ett axiom. Man förändrar fasen på inkommande signaler till öronen och ändrar avstånd för öronen till högtalare och rumsreflexer. Där gäller det att hitta rätt läge med huvudet för bästa ljud. Likadant med högtalarplaceringar mm. Men det ena utesluter inte det andra enligt mig.

Vad gäller studioutrustning (allt som finns i studion (elektronik, kablar,högtalare, rum)) så påverkar det det neutrala (objektivt neutrala blir subjektivt) resultatet. Det man spelar upp genom färgar hur man mixar de signaler man hör (ja man lyssnar faktiskt). Men det är som du säger inget problem om man kan kompensera till ett neutralt ljud. :)

Ändå är skillnaderna enorma mellan olika inspelningar och där blir det svårt för en neutral anläggning att alltid låta bra (alltid neutrala inspelningar). 

Samtidigt är det ju lite roligt att det finns dessa skillnader om det inte är favoritmusiken som låter dov, distad, vass och burkig på samma gång.

Det man hör, upplever man, eller? :)  Vad lägger du in i begreppet uppleva? Att se någon knäppa på en gitarr och höra gitarrljudet kanske. Eller se gruppen på scen och höra vad de spelar? Ja det kan lägga till en extra dimension i upplevelsen.

Postad 28 December 2015 - 21:17

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Visst handlar musik om upplevelser och känslor.
Men det gör ju mycket annat oxå.
Förutom religion kan jag inte komma på något annat än Hi-Fi (eller Low-Fi kanske?) där tron på sånt som vare sig går att bevisa, förklara eller förstå är så hög.

Skulle man föra över det på mat, kläder, byggnader osv skulle det anses vara rena dumheterna.
Om en kock sade att hen endast lagar kyckling vid solnedgång och släpper saltet från exakt 30 cm skulle världen skratta.
Samtidigt är det en del av charmen.

Postad 28 December 2015 - 21:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Fasen kan spela roll. Ja vi nöjer oss med det. Själva märket spelar nog mindre roll. :)

Ja, avmagnetisering påverkar uppspelning av materialet mer än switchen (kan inte höra någon skillnad med eller utan) enligt mig.
Flytta huvudet eller vrida det påverkar naturligtvis men det är ju ett axiom. Man förändrar fasen på inkommande signaler till öronen och ändrar avstånd för öronen till högtalare och rumsreflexer. Där gäller det att hitta rätt läge med huvudet för bästa ljud. Likadant med högtalarplaceringar mm. Men det ena utesluter inte det andra enligt mig.

Vad gäller studioutrustning (allt som finns i studion (elektronik, kablar,högtalare, rum)) så påverkar det det neutrala (objektivt neutrala blir subjektivt) resultatet. Det man spelar upp genom färgar hur man mixar de signaler man hör (ja man lyssnar faktiskt). Men det är som du säger inget problem om man kan kompensera till ett neutralt ljud. :)

Ändå är skillnaderna enorma mellan olika inspelningar och där blir det svårt för en neutral anläggning att alltid låta bra (alltid neutrala inspelningar).
Samtidigt är det ju lite roligt att det finns dessa skillnader om det inte är favoritmusiken som låter dov, distad, vass och burkig på samma gång.

Det man hör, upplever man, eller? :) Vad lägger du in i begreppet uppleva? Att se någon knäppa på en gitarr och höra gitarrljudet kanske. Eller se gruppen på scen och höra vad de spelar? Ja det kan lägga till en extra dimension i upplevelsen.

Men vad är neutralt då? Varför är det alltid eftersträvansvärt? Den där ljudteknikern du länkade till gillade ju till och med dist, hur neutralt är det? Jag skulle då inte vilja ha exakt det ljudet som är i replokalen hos alla band jämt. Det måste väl neutralt om något? :)

Njae, att använda dyrkablar i studion med det argumentet låter knepigt...

Bara för att man upplever en skillnad i ljudet betyder det inte att den skillnaden faktiskt finns där. Man är alltid påverkad av förväntningseffekter etc. och då "hör" man jättetydliga saker som egentligen inte alls existerar. Jag tar exemplet med ljudtekniker igen eftersom vi varit inne på det området. En ljudtekniker som påstår att han aldrig har varit och rattat på fel kanal och upplevt enorma skillnader för att sedan märka att det han ändrar på inte alls påverkar det han tror, han ljuger.

Så, jag är helt övertygad om att du upplever alla dessa skillnader du nämner. :)

Visst handlar musik om upplevelser och känslor.
Men det gör ju mycket annat oxå.
Förutom religion kan jag inte komma på något annat än Hi-Fi (eller Low-Fi kanske?) där tron på sånt som vare sig går att bevisa, förklara eller förstå är så hög.

Skulle man föra över det på mat, kläder, byggnader osv skulle det anses vara rena dumheterna.
Om en kock sade att hen endast lagar kyckling vid solnedgång och släpper saltet från exakt 30 cm skulle världen skratta.
Samtidigt är det en del av charmen.

Du glömmer bort all dryck. I whisky och vin-kretsar existerar det nog i allra högsta grad. :)

Postad 28 December 2015 - 22:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Ja nog är det underligt med vad man upplever sig höra.
Hade hemma en drös med olika högtalarkablar för ca 2 veckor sedan. Den kabel som jag på förhand så gott som hade bestämt mig för var inte ett dugg intressant annat än som jämförelse efter bara någon halvtimmes lyssning. Två andra kablar som jag från början bara lånade hem för att se vad den kabel jag avsåg att köpa gick för upplevde jag var väldigt mycket bättre. Placebo eller inte, men ofta brukar väl placebo hänvisas till att man hör det man vill höra. I detta fallet hörde jag vad jag inte ville höra :).   

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.