Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BSS någon?

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2005 - 00:45

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Så du menar alltså att flest/dyrast annonser ger bäst betyg? Föstår nog inte riktigt hur du menar. Det innebär att enskilda handlare som annonserar i varje nummer då skulle få toppbetyg på alla varor i lager.

Att en tillverkare/generalagent inte skulle ha råd att annonsera i en blaska är väl ganska otroligt? Med dom ockerpriserna man tar ut för Hifi i sverige så borde dom kunna köpa varje sida.

Då kan med andra ord varje test ses som en annons från respektive tillverkare och den som betalade mest är slutligen vinnare?

Postad 05 May 2005 - 01:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Detta är rejält offtopic...
Nej inte att annonskostnaderna avgör betygen. Tvärtom!
Dåliga betyg innebär en risk för att annonsören drar in sina annonser vilket betyder förlorad inkomst för tidningen.

Läs vilket test som helst i tidningen. Vilket nummer som helst...

FÖRUTOM just testet på bss-högtalarna, har du (eller vem som helst) någonsin sett ett omdöme om någon som helst produkt i tidningen som påminner om det omdömet som just bss-högtalarna fick?

Svaret är ett entydigt NEJ!

Anledningen är kanske inte uppenbar för alla (bevisligen inte), men anledningen stavas P E N G A R...
Säljarna av BSS konkurrerar med vanliga högtalare-försäljare (butiker, general-agenter, tillverkare, m.fl.) men kommer ALDRIG att generera några inkomster för tidningen, vilket ALLA de seriösa skulle kunna göra (och flera gör)...

Man behöver inte vara geni för att se sambandet...

Gissa varför det inte finns några annonser för "byggsats-högtalare" i tidningen (eller tester)?

Tänk själva. Sätt er in i tidningens situation...

Redigerat av Unregistered959, 05 May 2005 - 01:25.

Postad 05 May 2005 - 07:00

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Suck, här lägger man ner tid och energi och gör en datorinköps-analogi och så bara ignoreras denna... :huh:

Krasse, jag håller helt med om att man inte bör tala ner högtalarna inför folk som faktiskt redan har köpt dom. Tror dock inte att dessa personer är inne på sidor som dom här (tror att Warlokk behagar skämta...).

Men sedan tror jag att man faktiskt kan lista sig fram till hur dom bör låta genom att fundera kring försäljningssätt

Sedan måste du väl hålla med om att med ett namn som BSS så blir det svårt att undvika skämt på namnet? ;)

Postad 05 May 2005 - 08:21

Bosco
  • Bosco
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Det här att inte få dissa högtalare som man tycker är dåliga tycker jag är helt fel. Om en högtalare är (objektivt) dålig så måste man få säga det. Man säger det förstås inte för att såra andra människors känslor utan för att sprida kunskap. Stor skillnad.

Postad 05 May 2005 - 09:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Suck, här lägger man ner tid och energi och gör en datorinköps-analogi och så bara ignoreras denna... 

Sorry, men det blir ganska mycket att kommentera om jag ska ta med vad alla har sagt. Mina inlägg tenderar att bli ganska långa ändå ;) ...

Det enda som jag ser som ett fel med din datorköps-analogi är priset, men värdelös är den inte. En sådan dator kanske kunde vara perfekt för den som vill ge sin 12åring möjlighet att bekanta sej med datorer, internet och enklare (eller äldre) spel. Eller varför inte någon äldre som bara vill hänga på trenden med bredband och få möljigheten att surfa och brevväxla via mail.

Absolut inte värdelös, även om det för den insatte är en ganska onödig information om vad datorn hade kostat ny.

Att kalla en sådan dator för "skit", "värdelös", "ful" och så vidare är inte att framföra relevant information. Möjligtvis skulle det vara relevant att informera sämre vetande om att man kan få avsevärt bättre prestanda för samma pengar idags-läget...

Det här att inte få dissa högtalare som man tycker är dåliga tycker jag är helt fel. Om en högtalare är (objektivt) dålig så måste man få säga det. Man säger det förstås inte för att såra andra människors känslor utan för att sprida kunskap. Stor skillnad.

Klart att du får "dissa" högtalare som du tycker låter illa. Men om man inte har lyssnat på dom, känt och klämt och i övrigt inte har några som helst personliga erfarenheter av en högtalare, så tycker åtminstone jag att man bör vara återhållsam med sina omdömen...

ÄR DET OCKSÅ FEL?

Att leverera ett omdöme om något som man inte har egna erfarenheter av, anser jag BESTÄMT vara fel. Om inget annat så kan det räknas som desinformation, i värsta fall som ren lögn (även om den är grundad på okunnighet). Det må vara att man framför andras omdöme (omdömen ifrån personer som har erfarenheter), men t.o.m. då bör man vara lite försiktig, eftersom det är någon annans omdöme...

Postad 09 May 2005 - 10:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Vill bara tillägga att hemma hos t.ex Mats Meyer-Lie är det nog ganska ont om både Audio Pro och Yamaha. Hemma hos Jonas Bryngelsson skådade jag iof en Yamaha receiver någon gång om jag inte minns fel  :) .

Har svårt att tro att själva testarna skulle vara partiska i sina tester då dom förmodligen skulle förlora mycket på det själva. Att dom är snälla i sina betyg beror ju på att alla söker olika egenskaper i en högtalare och att dom framhåller det bästa hos varje enskild modell (samtidigt som bristerna påvisas).

<{POST_SNAPBACK}>

Är lite inne på din linje. Vet sedan många års läsning att jag inte alls har samma ljudideal som Bryngelson. Det är mer likt Mats och Göran (om man ska hålla sig till H&M).
Däremot finns det vissa tester där jag inte ens med hänvisning till olika smakinriktningar kan förstå "testresultatet". Blck Dimond är ett sådant fall ...

Högtalare som Dynaudio och Elac är väl dom som blivit mest hyllade i denna tidsskrift och många tycks hålla med dom där.

<{POST_SNAPBACK}>

Väldigt olika högtalare.

Det som är lite tråkigt är att det på platser som detta forum finns ett gäng som håller med utan att ha skapat sig en egen uppfattning ... :lol:

Postad 09 May 2005 - 15:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Testerna i dom lägre prisklasserna tycker jag inte hör hemma i tidningen alls faktiskt. Dom kunde hållt sig över 10K så hade det varit lite ordning på grejorna. Audio Pro har gjort en del bra högtalare men Black och Blue blev väl hypade. Subwoofers däremot va det få som kunde matcha Audio Pro i Pris/Prestanda för några år sedan.

Har personligen aldrig lyssnat på Elac men Dynaudio har jag hört en del. Inget jag föll pladask för men den kanske växer på en?

Mer kritik till tidningarna är allt j.ä.v.l.a skräp som dom testar...Köksradio? vad f.a.n har det med Hifi att göra? Finns kompaktanläggningar från Teac och Denon som skulle kunna vara Hifi i köket annat är ju bara olämpligt i en sådan tidning.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 May 2005 - 15:01.

Postad 09 May 2005 - 15:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det som är lite tråkigt är att det på platser som detta forum finns ett gäng som håller med utan att ha skapat sig en egen uppfattning ... 

EXAKT min mening...
Men det som verkligen får mej att "gå igång" är när folk börjar "dissa" eller avguda olika grejer utan egna erfarenheter...

HUR kan man göra så?

Det förstår jag inte... :)

Postad 09 May 2005 - 15:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag nog tester i prisklassen kring 3-5' hör hemma i tidningen även om jag inte själv kikar i den klassen. Enligt ad de själva har skrivit är det priklasserna 4-7' de får mest frågor kring, så ett visst intresse lär ju finnas.(Däremot kompaktanläggningar för 2-3' känns som en rövare för att öka upplagan.)

Sorry. OT. Ska hålla mig till rövarpacket som försöker lura på folk högtalare med tvivelaktiga metoder.

Postad 09 May 2005 - 21:20

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Visserligen OT, men...
Jag håller inte alls med, anser bestämt att tidningarna skall ta upp alla dessa olika ljudalstrande saker. Att t.ex inte ha med köksradio, visst, men om du nu vill ha en bra kösradio då? Skall du då läsa den berömda köksradiotidningen, eller?
Och billigare saker, skulle tro att vi här på forumet, har högtalare som i genomsnitt kostar 4-7' och att många har i klassen 7-13', och en hel del har för 13- 25'. MEN är ganska övertygad om att folk i allmänhet köper något paket för 2-4'... Och det är ganska skönt att någon gång kunna ge rekommendationer till "vanligt" folk, och faktiskt kunna påverka köpbeteendet något.

Postad 10 May 2005 - 00:49

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Det finns andra tekniktidningar som kan hålla på med det tramset. Bärbart i all ära men att testa Kompaktanläggningar från Coop Forum och dylikt är ju bara dumt. Det testas alldeles för lite av marginellt dyrare produkter i dom tidningarna, någon som minns när golvare 10-20.000kr testades sist? Visst det kan vara jätte intressant att läsa tester på billiga högtalare som Dynavoice och Proson men det får inte mitt hjärta att slå snabbare och inte känner jag något habegär heller.

Ursäktar för OT :)

Postad 10 May 2005 - 05:09

wegeN
  • wegeN
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
*suck*

Postad 10 June 2005 - 12:37

Unregistered57b94ec2
  • Unregistered57b94ec2
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
BAS-högtalarna finns nog i ett antal olika utföranden. Jag hade ett par för länge sedan.
BAS-arna stals förresten för några år sedan ur mitt förråd... försökte få försäkringspengar, men de var ju stöldbegärliga LOL

Redigerat av Unregistered57b94ec2, 17 July 2016 - 07:33.

Postad 06 September 2005 - 12:23

monsa
  • monsa
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Kan för övrigt säga att de dykt upp i Gävle nu ..... så dom lever fortfarande .... tysk reggad skåpbil... o nu var storyn att de beställt för många högtalare, utan att fatta det, fel beställning alltså å dom vill vara schyysta att sälja dem billigt ... för att de ville ju inte att deras chef skulle ta dem o tjäna på de... så de skulle kränga dem utan hans vetskap o billigt var det ju.... visa en inplastad bild på dem med ett styck pris på 1450 euro!!! men man kunde få dem för "bara" 8000/paret.... så snälla var de..... hehehe

Postad 07 September 2005 - 00:27

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Tjena

Efter att ha läst dessa långa inlägg kan jag bara tycka att det har liknat pajkastning. Och vill därmed försöka skriva ett någorlunda kort inlägg !

Jag har personligen inte hört dessa BSS eller BAS "märkeshögtalare" men jag kan inte påstå att det känns som om jag missat nått !
Och för egen del kan jag inte förstå hur någon kan köpa stereogrejor ur en baklucka utan att tycka att det luktar skumt lång väg ?
Men en redogörelse med musiken uppskriven och specning av kring utrustning - samt vilken stereo skribenten brukar lyssna på hemma själv, kunde ju vara underhållande... Så alla (om ni finns) som har dessa "dyrgripar" , starta en ny tråd vettja, med intryck mm gärna så utförligt som ni kan redogöra.

Det finns ju som bekant folk som lovordar Proson & Dynavoice (för att ta ett tidigare aktuellt ex) men jag skulle inte vilja betala för dessa iallafall - inte min måttstock för bra ljud ALLS.

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 07 September 2005 - 00:28.

Postad 07 September 2005 - 00:35

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

BAS-arna stals förresten för några år sedan ur mitt förråd... försökte få försäkringspengar, men de var ju stöldbegärliga LOL

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske var samma tjuvar som stal polarns exklusiva pyramid bashögtalare > NOT ur hans bil för 2-4 år sen.
Hans billarm lät då enl. honom själv som en brustig tjur... :ph34r: :D :P

Den sista IDIOTEN är inte född än... :D :lol: :lol: Det finns mycket konstigt folk...

Mvh
Passerati

Postad 07 September 2005 - 09:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ja är det någon som är sugen att fynda så går de oftast att hitta på blocket. :ph34r:

Postad 07 September 2005 - 10:52

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Jag skulle aldrig våga påstå att BSS högtalare är skit, av den enkla anledningen att jag aldrig har haft möjligheten att lyssna på dom.

Jag har hört många sämre högtalare (har till och med byggt några exempel själv) och även hört på många väldigt duktiga högtalare och enligt min mening så finns det ALLTID folk som tycker att det mesta kan vara prisvärt (så länge priset är "rätt" s.a.s.) Följaktligen så borde det finnas ett pris som kan anses vara "rätt" även för BSS högtalare. VILKET pris som är rätt är totalt omöjligt att säga utan att ha provlyssnat dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du har inte lyssnat på dem men du har hört många sämre hmm..
Du har säkert skrivit fel men det ser lite lustigt ut...:-)

Postad 07 September 2005 - 21:58

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Egentligen inte felskrivet, snarare ett "BEtonings-fel"...
Läs:
Sämre -> "mindre bra högtalare", alltså inte nödvändigtvis sämre än just BSS eller något annat.

Hmm...

Det ser onekligen lite konstigt ut om man ser ordvalet ur ett annat perspektiv...

Postad 22 September 2005 - 07:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ännu en seriös säljare.

Aldrig använda ligger i kartong. Garanti i 5år.
BSS M250 studio monitor. Nypris 20000kr
Nu 10000kr eller högsta bud. Ring för mer info

Det är alltid kul att höra av sig och få lite bra tips på försäljningsargument. :huh:

Postad 28 September 2005 - 13:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
En till:

http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0

Redigerat av Ageve, 28 September 2005 - 13:16.

Postad 28 September 2005 - 15:03

Unregisteredc5bca1ae
  • Unregisteredc5bca1ae
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
jasså...så dom finns här i Gävle nu....kanske ska köpa sig ett par :)

Postad 29 September 2005 - 11:33

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0

En till:

http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0

<{POST_SNAPBACK}>

Han har inte ens orkat damma av skiten...

Postad 16 October 2005 - 09:52

gabber_
  • gabber_
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
jag hade ett par bas-sm 200 för nåra år sen och jag var helt nöjd med dom dom lät bra och högtalarna var enormt fina, jag köpte dom för 1300 kronor
och en polare till mej som bygger mycket högtalare även riktigt bra högtalare,lyssna på högtalarna nåra dagar efter jag köpt dom och han sa att högtalarna lät jätte bra för det priset han sa att dom låter bättre än högtalare som kostar 3000 kronor i butik

tyvär var jag tvungen att sälja högtalarna när jag hade haft dom i ca 1,5 år behövde pengar snabbt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.