Redigerat av Unregistered486d8068, 02 mars 2004 - 22:28.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 02 mars 2004 - 23:20
Men Mycom är juh ganska mycket billgare:Dustin har Silverstone-lådorna.
Mycom: 1824:-
Dustin: 2368:-
Båda inkl moms!
Redigerat av ippo, 02 mars 2004 - 23:21.
Postad 03 mars 2004 - 06:14
Har själv kollat på LC-03:an och den tar de 1790 för..är bra sugen på den men får nog glatt vänta till nästa månad...
Eller hoppas (igen

MVH
Postad 03 mars 2004 - 09:00
Där ser man!Men Mycom är juh ganska mycket billgare:Dustin har Silverstone-lådorna.
Mycom: 1824:-
Dustin: 2368:-
Båda inkl moms!

Jag handlar alla datortillbehör från Dustin, så...

Postad 03 mars 2004 - 09:40
1895:- inkl moms.
Postad 07 mars 2004 - 22:13
Jag undrar hur bra nyanserna matchar, visst det står titan och den ser mörkgrå ut...
Men hur bra matchar dom?
Tacksam för svar

Postad 16 mars 2004 - 13:23
Q-Tec Microtower TC-Micro 300w - Black, 655 spänn är ju inte så farligt... Hur dålig kan den vara?
/Henrik
Postad 16 mars 2004 - 14:29
neoneffekterna kanske inte var så vackra, men går säkert att stänga avHej, Snål-Henke här... Har hittat en låda som jag funderar på att använda till min htpc, nämligen
Q-Tec Microtower TC-Micro 300w - Black, 655 spänn är ju inte så farligt... Hur dålig kan den vara?
/Henrik

Postad 16 mars 2004 - 14:35
Ja, det får man väl hoppas...neoneffekterna kanske inte var så vackra, men går säkert att stänga avHej, Snål-Henke här... Har hittat en låda som jag funderar på att använda till min htpc, nämligen
/Henrik![]()

Postad 17 mars 2004 - 16:22
Men jag får inte tag på några återförsäljare överhuvudtaget i europa..?
någon som sett denna fina låda någonstans?
Postad 17 mars 2004 - 17:01
Postad 18 mars 2004 - 12:13
Postad 01 maj 2004 - 11:49
Priser, HV5 kostar 2495kr och HV7 kostar 2795kr.
Postad 01 maj 2004 - 12:00
Utan PSU och utan VFD, IR och fjärr, dvs en ren låda, Den PSU rekomenderar går loss på 550 spänn, dock är den en 270 Ware, vilket iofs inte är fy skam. Lägg därefter till ca 1000 spänn för deras Dign iMON Pack, för att få de ovanstående komponenterna, så är du uppe i 4200:-. Trevliga var dock att även Mycom och Webhallen också krängde lådorna.Nu har Datorbutiken.se börjat sälja DIGN lådor. Modellerna är HV5 och HV7 och dessa finns i fyra olika färger styck.
Priser, HV5 kostar 2495kr och HV7 kostar 2795kr.
Redigerat av frollic, 01 maj 2004 - 12:05.
Postad 28 maj 2004 - 22:20
Postad 06 juni 2004 - 16:41
http://www.gtek.se/i...c0a518c4db23c04
Samt har även gtek fått in coolermaster cavalier
http://www.gtek.se/i...c0a518c4db23c04
/mvh Oskar
Postad 09 juni 2004 - 22:37
Postad 10 juni 2004 - 07:18
Postad 10 juni 2004 - 10:33
Men jag undrar om det är nån mer än jag som tycker att luckorna på fronten är av lite dålig kvalité, mina luckor hänger sej o glappar en hel del vilket är synd på en i övrigt snygg o stabil konstruktion.
En annan nackdel är den medföljande 60*60 fläkten som är helt onödig med tanke på vilket oljud den för, den åkte all värdens väg efter 2 min. Satte i en tyst 80*80 fläkt i stället, denna sitter tyvärr i botten på lådan men jag valde att ha den som utblås ändå, har ju en tyst 120 mm fläkt i nätdelen åxå så jag har 27 grader i lådan o ca 45 grader i processorn så det klarar sej gott o väl, o datorn låter nästan ingenting, dvdn är värst om man tittar på film via HTPCn
Någon som känner till en tyst dvd till datorer? Märke? Modell?
Tänker köpa till ett IMON pack med display o böka in, en kompis ska fixa en ny lucka som passar vid 3,5" platserna.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 juni 2004 - 16:09.
Postad 10 juni 2004 - 10:41
Postad 10 juni 2004 - 23:48
Accent HT-200 kommer i en ny version i mitten av juli där chassifläkten är 8 cm och där IMON displayen och fjärren följer med. Priset blir 2895:- hos GTEK. Betydligt billigare än hos INETDATA mao då annars IMON kostar en tusenlapp separat. För övrigt är det inte samma tillverkare som till DIGN. Dom här heter Arisetec och står helt på egna ben. Länk till GTEK:Här är ett par lådor ni ska spana in:
Accent HT-200:
http://www.inetdata.....asp?pl=6907200
Verkar vara samma tillverkare som DIGN men till ett mycket trevligare pris!
Cooler Master ATC-620C-SX1:
http://www.inetdata.....asp?pl=6901092
Snyggt från Cooler Master utan att kosta speciellt mycket.
Har själv kollat in Accent HT-200 "live" och gillar det skarpt. Ska bygga nästa projekt i en sådan!
http://www.gtek.se/i...49361228dfb2fa8
Redigerat av perri, 10 juni 2004 - 23:55.
Postad 11 juni 2004 - 00:28
Postad 11 juni 2004 - 14:41
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered35160714, 11 juni 2004 - 14:43.
Postad 12 juni 2004 - 18:33
Får du väl tycka om du vill...Det var riktigt fult Accent HT-200 tycker jag, ser ut som en gammal video från 80-talet.
För varför skulle jag ta intryck av din smak?

Postad 12 juni 2004 - 23:28
Det var inte riktat mot dig på något sätt, tyckte bara det var ruskigt fult. Skulle inte ta in det i lägenheten om jag fick det gratis.Får du väl tycka om du vill...
För varför skulle jag ta intryck av din smak?
Postad 18 juni 2004 - 17:33
Så det var bara att lägga in en beställning hos GTEK och ställa sig i kö för den nya leveransen som skall bli av den 15 juli. Bäst så, det lär nog bli rusning...
Det blir en i guld då den kommer att passa helbra till mina andra guldlådor Denon AVR-3803 och Pioneer DV-737.

Postad 20 juni 2004 - 12:03
Postad 20 juni 2004 - 14:30
Postad 12 juli 2004 - 19:41
Utseendemässigt är de ganska lika, med den skillnaden att Accent-chassit har frontkontakter för USB och Firewire vilket DIGN HV5-chassit saknar.
Tycker DIGN HV5-fronten ser lite renare ut än p.g.a. avsaknaden av dessa kontakter, men beroende på situationen kanske man behöver en frontkontakt...
De verkar båda använda stödja samma iMON VFD-panel + fjärrkontroll kombo...
Accent-chassit verkar stödja full size ATX-nätaggregat, medan DIGN HV5-chassit bara stödjer microATX-nätaggregat. Ganska viktig skillnad om det är sant, med tanke på att det är svårt att hitta microATX-aggregat med 300W eller högre effekt. Bådan chassin är ungefär lika stora, så jag undrar därför om inte värmeavledningen är bättre i DIGN HV5-chassit med ett microATX-aggregat.
En annan finess med DIGN HV5-chassit är att det stödjer en HDTV-tuner som ska släppas (plats reserverad inuti chassit för den). Knappen längst till höger är en HDTV/PC-knapp och ska (antar jag) användas till att växla mellan visning av PC-bild och HDTV-bild...
För övrigt så går DIGN HV5-chassit under beteckningen "D.Vine 5" i USA, finns betydligt mer på nätet om det under det amerikanska modellnamnet...
Accent HT400S (BxHxD = 430x150x402 mm):

DIGN HV5 (BxHxD = 430x135x452 mm):

Redigerat av Unregistered7e339cd6, 12 juli 2004 - 19:59.
Postad 12 juli 2004 - 20:37
Accent-chassit verkar stödja full size ATX-nätaggregat, medan DIGN HV5-chassit bara stödjer microATX-nätaggregat.
Stämmer bra det ....
Ganska viktig skillnad om det är sant, med tanke på att det är svårt att hitta microATX-aggregat med 300W eller högre effekt.
Jo, de är knepiga att hitta i Sverige, i värsta fall får du vända dig till utlandet, men med tanke på hur lite grejjer du kan stoppa i en HV5a, bör ju 250W räcka, förutsatt att du inte kör allt för tung CPU. Inwarehosue kränger iaf Seventeams 250W mATX PSU, http://www.tricom.se/ har en 230a och en 200a.
Bådan chassin är ungefär lika stora, så jag undrar därför om inte värmeavledningen är bättre i DIGN HV5-chassit med ett microATX-aggregat.
Vet ej, däremot kan du ju sätta dit två st 60x60mm fläkter på lågvarv, för att att få ner ljudvolymen. Fast min HV5a blir inte speciellt varm.
För övrigt så går DIGN HV5-chassit under beteckningen "D.Vine 5" i USA, finns betydligt mer på nätet om det under det amerikanska modellnamnet...
Du kan tex gå till www.ahanix.com, som jag tror är den officiella sidan för d.vine

Redigerat av frollic, 13 juli 2004 - 07:59.
Postad 12 juli 2004 - 22:16
Postad 13 juli 2004 - 17:14
Datorbutiken.Se har ett på 270W, hittade en norsk butik som säljer ett på 320W, men vet ej om de skickar till Sverige. Däremot så har jag inga problem med att beställa ifrån utomlands om så krävs för att få ett tillräckligt kraftigt mikroATX-aggregat (dvs 300+ Watt)...Jo, de är knepiga att hitta i Sverige, i värsta fall får du vända dig till utlandet, men med tanke på hur lite grejjer du kan stoppa i en HV5a, bör ju 250W räcka, förutsatt att du inte kör allt för tung CPU. Inwarehosue kränger iaf Seventeams 250W mATX PSU, http://www.tricom.se/ har en 230a och en 200a.
Det som nu däremot gör mig något tveksam angående DIGN HV5-chassit är att det enligt specifikationerna saknar en intern 5.25"-plats och bara har en enda intern 3.5"-plats (Accent HT400-chassit har enligt specifikationerna en 5.25"-plats och tre 3.5"-platser). Om detta stämmer så kan man ju inte samtidigt ha en DVD och hårddisk internt?? Å andra sidan så har jag läst i en recension att det finns en drive bay men ingen plats för hårddisk, dock att det ska gå att klämma in en hårddisk under DVD:n. Så hur ligger det till egentligen med utrymme för hårddisk och DVD (får man plats med en 5.25" DVD-ROM överhuvudtaget eller menar dom kanske att man ska använda sig av en 3.5" laptop DVD-ROM)?
Annars, hur ligger det till med plats för grafikkort och PCI-kort? Är den kortare höjden på DIGN HV5-chassit ett hinder för att klämma in exvis ett lite mastigare grafikkort? Kan man utnyttja alla PCI-platserna utan att något kommer i vägen för korten? Att kunna klämma in ett hyfsat grafikkort och åtminstone 3 PCI-kort är nog ändå något jag inte är beredd att avstå ifrån...
DIGN HV5-chassit har det mest HiFi-lika utseendet av alla dessa chassin. Inte bara att fronten är väldigt minimalistisk utan också att den är något kortare till höjden (det viktigaste i mitt tycke). Är beredd på en del uppoffringar (mikroATX-aggregat, ev. en laptop DVD-ROM) om så krävs för att få den rätta 'looken' på min PCVarför inte köra på en HV3:a, den stödjer både fullsize ATX moderkort SAMT riktiga ATX psu:s.

Redigerat av Unregistered7e339cd6, 13 juli 2004 - 17:56.
Postad 13 juli 2004 - 17:38
Postad 13 juli 2004 - 19:14
Postad 13 juli 2004 - 19:43
I mitt fall är det inte så mycket för att spela spel faktiskt.En fråga till alla er som vill ha kraftigare nätagg till burkarna, det är väl bara för att kunna spela antar jag? 270W är ju annars mer än tillräckligt.
Däremot så vill jag ha en kraftfull processor, vilket krävs om man vill kunna använda den som HDTV-box. En Intel Xeon 3.2 GHz processorer förbrukar ensam 120W. Då har du 150W kvar för ett åtminstone hyfsat grafikkort, en HDTV-tuner, en hårddisk, en DVD-drive, troligtvis också ett separat ljudkort. Sen så vill jag undvika framtida strul vid uppgraderingar, och med tanke på hur effektförbrukningen för PC-komponenter ökar konstant så känns inte 270W så vattentätt några år framåt...
Postad 13 juli 2004 - 22:35
Postad 13 juli 2004 - 22:49
Något felaktiga uppgifter, en Xeon 3.4GHz processor förbrukar 103W, men det är fortfarande ganska mycket...Alltså, att en Xeon skulle förbruka 120W ensam låter väldigt högt tycker jag. Har du en spec. på den uppgiften?
http://www.gamepc.co...aopteron&page=2
Postad 13 juli 2004 - 22:59
Så du vet att det där värdet som du refererar till som ska vara det processorn förbrukar är felaktigt.Något felaktiga uppgifter, en Xeon 3.4GHz processor förbrukar 103W, men det är fortfarande ganska mycket...Alltså, att en Xeon skulle förbruka 120W ensam låter väldigt högt tycker jag. Har du en spec. på den uppgiften?
http://www.gamepc.co...aopteron&page=2
Det där värdet är det antal watt av värme som processorn alstrar.
Det finns inget fast värde av ström som en processor kräver, allt beror på belastningen. Står datorn bara och idlar i Windows så förbrukar hela datorn väldigt lite ström jämfört med om du sitter och spelar eller liknande.
Edit: Därav också ordet "Thermal" i raden där värdet listas.
Redigerat av PsyCor, 13 juli 2004 - 23:03.
Postad 13 juli 2004 - 23:46

Raderade inlägg lite längre ner i tråden, vi skippar nätaggsdebatten, men starta gärna en tråd om det i övrigt.
Redigerat av Martin.M, 14 juli 2004 - 00:48.
Postad 13 juli 2004 - 23:54
HV5 har en extern 5.25"-plats och en intern 3.5"-plats. Det är väl precis vad du behöver för att montera en hårddisk och en DVD-spelare?Datorbutiken.Se har ett på 270W, hittade en norsk butik som säljer ett på 320W, men vet ej om de skickar till Sverige. Däremot så har jag inga problem med att beställa ifrån utomlands om så krävs för att få ett tillräckligt kraftigt mikroATX-aggregat (dvs 300+ Watt)...Jo, de är knepiga att hitta i Sverige, i värsta fall får du vända dig till utlandet, men med tanke på hur lite grejjer du kan stoppa i en HV5a, bör ju 250W räcka, förutsatt att du inte kör allt för tung CPU. Inwarehosue kränger iaf Seventeams 250W mATX PSU, http://www.tricom.se/ har en 230a och en 200a.
Det som nu däremot gör mig något tveksam angående DIGN HV5-chassit är att det enligt specifikationerna saknar en intern 5.25"-plats och bara har en enda intern 3.5"-plats (Accent HT400-chassit har enligt specifikationerna en 5.25"-plats och tre 3.5"-platser). Om detta stämmer så kan man ju inte samtidigt ha en DVD och hårddisk internt?? Å andra sidan så har jag läst i en recension att det finns en drive bay men ingen plats för hårddisk, dock att det ska gå att klämma in en hårddisk under DVD:n. Så hur ligger det till egentligen med utrymme för hårddisk och DVD (får man plats med en 5.25" DVD-ROM överhuvudtaget eller menar dom kanske att man ska använda sig av en 3.5" laptop DVD-ROM)?
Annars, hur ligger det till med plats för grafikkort och PCI-kort? Är den kortare höjden på DIGN HV5-chassit ett hinder för att klämma in exvis ett lite mastigare grafikkort? Kan man utnyttja alla PCI-platserna utan att något kommer i vägen för korten? Att kunna klämma in ett hyfsat grafikkort och åtminstone 3 PCI-kort är nog ändå något jag inte är beredd att avstå ifrån...DIGN HV5-chassit har det mest HiFi-lika utseendet av alla dessa chassin. Inte bara att fronten är väldigt minimalistisk utan också att den är något kortare till höjden (det viktigaste i mitt tycke). Är beredd på en del uppoffringar (mikroATX-aggregat, ev. en laptop DVD-ROM) om så krävs för att få den rätta 'looken' på min PCVarför inte köra på en HV3:a, den stödjer både fullsize ATX moderkort SAMT riktiga ATX psu:s.
Någon 3.5" DVD-spelare finns väl knappast eftersom en skiva är 5" i diameter.
Postad 14 juli 2004 - 07:51
HV5an har faktiskt plats för två diskar, fastän det inte förefaller vara utskrivet någonstans. Du kan sätta en disk under 5.25" enheten också. Att få plats med ytterligare grejjer är inte heller något större problem om du har en tång och lite plåt, finns plats (rent utrymmesmässigt för ett gäng diskar till, förutsatt att det inte är enheter som kräver fysist access från lådans utsida, som tex en DVD-spelare.HV5 har en extern 5.25"-plats och en intern 3.5"-plats. Det är väl precis vad du behöver för att montera en hårddisk och en DVD-spelare?
Rörande tidigare fråga om korthöjd, så har HV5an stöd för fullhöjdskort. Om du vill kan jag ta ett foto på innanmätet i min låda, så du kan se hur mycket luft det är i den.
Rörande mATX PSUs och Dign HV5 finns även denna korta tråd att läsa/skriva i https://www.minhembi...showtopic=64598
Redigerat av frollic, 14 juli 2004 - 08:49.
Postad 15 juli 2004 - 07:52
Alltså en låda som ser ut som typ HV5 men utan 3.5"-platser. Skulle vilja sätta diskarna i kylare typ den här för att få en så tyst låda som möjligt.
Postad 15 juli 2004 - 09:17
Blir diskarna tystare bara för att de blir kylda ? skeptisk ....Fundering: Finns det någon som sett HTPC lådor som bara har 5.25" platser?
Alltså en låda som ser ut som typ HV5 men utan 3.5"-platser. Skulle vilja sätta diskarna i kylare typ den här för att få en så tyst låda som möjligt.
Är det inte bättre att då köpa tyst(a) disk(ar) som inte blir så varm(a) ?
Redigerat av frollic, 15 juli 2004 - 09:21.
Postad 15 juli 2004 - 10:17
Kylning av diskarna är väl för att se till att livslängden inte förkortas av värmen. Detta kan väl behövas i vilken dator som helst om man ofta kör hårddiskinstensiva applikationer och har snabba hårddiskar som genererar mycket värme. Den ofta lite varmare miljön i en htpc-låda som ofta har lite sämre ventilation och därmed högre temperaturer gör hårddiskarna ännu känsligare. Har man bara någorlunda vettig ventilation så fungerar det nog bra ändå. Det enda sättet som hårddiskarnas värmealstring kan påverka ljudnivån är väl att de höjer temperaturen i lådan så att övriga fläktar måste jobba hårdare (om de är temperaturstyrda). Om det blir bättre av att stoppa in ytterligare en fläkt som låter är väl upp till var och en att avgöra.Fundering: Finns det någon som sett HTPC lådor som bara har 5.25" platser?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar