Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Pioneer VSA-AX10i *

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer VSA-AX10 (Förstärkare) Rapporterad 1 9.299998 (9) Inga priser
Pioneer VSA-AX10i (Förstärkare) Rapporterad 1 9.083332 (11) Inga priser
Pioneer VSA-AX10Ai (Förstärkare) 1 9.416666 (11) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 12 November 2004 - 00:59

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Det enda negativa jag har att säga om denna stärkare nu efter 1 månads användande är att instruktionsboken kunde varit lite mer gedigen...

Det går att leva med ;)

Har 25 kvadrats rum....fast högtalarna måste ut 30-35 cm från vägg(minst) för att få bort oönskad bas...

Postad 12 November 2004 - 08:53

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Det enda negativa jag har att säga om denna stärkare nu efter 1 månads användande är att instruktionsboken kunde varit lite mer gedigen...

Det går att leva med ;)

Har 25 kvadrats rum....fast högtalarna måste ut 30-35 cm från vägg(minst) för att få bort oönskad bas...

Mina Jamo 870 (Concert 11) måste också också ut en bit från väggen för att låta som bäst... Men det löser man lätt genom att flytta ut dom från väggen ;)

Postad 12 November 2004 - 14:56

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
[quote name='iTis' date='Nov 12 2004, 08:53 '] [quote name='srna' date='Nov 11 2004, 23:59 '] [quote name='iTis' date='Nov 11 2004, 20:20 ']

Har 25 kvadrats rum....fast högtalarna måste ut 30-35 cm från vägg(minst) för att få bort oönskad bas... [/QUOTE]
Mina Jamo 870 (Concert 11) måste också också ut en bit från väggen för att låta som bäst... Men det löser man lätt genom att flytta ut dom från väggen ;) [/quote]
mm...fast jag har problemet att jag kör långvägg mot långvägg (3.6 m)...vill ju gärna komma förbi soffan och mina NHT ;)

Postad 12 November 2004 - 15:03

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
kan man köra bi-wire i stärkaren? dvs finns det separata ingångar om man vill köra banan från högtalarna....eller måste man tvinna dom i stärkaren? (vore skönt att slippa tvinna...så man kan köpa färdiglödda kablar 2x4)

Postad 13 November 2004 - 14:24

HQ@Prisjakt
  • HQ@Prisjakt
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har beställt min, den kommer med övriga prylar i slutet av November.
Jag är så peppad på detta!!

Jag kan säga dig att du väntar inte så mycket för inget! För du kommer verkligen bli nöjd som en... ja... de finns inte ord :)

Själv har jag fått upp allt mitt nu som det ska med ny egengjord tv-bänk av lekablock och körsbärs skivor... hel grymt blev det. Ska fixa lite bilder till helgen hoppas jag på.

Har dock inte genomfört en fullständig kalibrering med advance läget, det återstår att se hur pass bra det bli. Sen tänkte jag testa rs232 utgången till pioneers kalibrerings (graf) program till datorn och se om man kan labba något med det

Ja, man är ju rätt så peppad på att dagarna ska flyta fort förbi just nu. Det där graf programmet, är det bara att ladda ner från pioneers hemsida eller?

Har ju självklart en HTPC, och det vore ju smått att få upp lite grafer på den och prylar så man kan pilla lite.

Nu är det typ bara 19 dagar kvar tills jag åker och hämtar mina grejor.

Progget finns här: http://www.pioneer-e...xonomy_id=62-98

Jag har bara installerat det, men ej testat. Har inte orkat skaffa mig en kabel till det.

Körde en avancerad kalibrering igår och märkte en sak. Det är kanske ganska uppenbart men jag tycker att frontarna blev lite basfattiga efter kalibreringen. Beror nog på att den hitta en sub...
Får nog pilla till det när jag kommer hem.

I övrigt så stämmde avstånd osv. helt prefekt efter den kalibreringen, nu återstår det bara att kalibrera skärmen och köra en fin film

Tack för länken, har laddat hem progget och manualen. Nu är det bara kanske 17-16 dagar kvar..

Kommer väl skriva här som en tok, när väl förstärkaren är hemma. B)

Postad 15 November 2004 - 08:51

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

kan man köra bi-wire i stärkaren? dvs finns det separata ingångar om man vill köra banan från högtalarna....eller måste man tvinna dom i stärkaren? (vore skönt att slippa tvinna...så man kan köpa färdiglödda kablar 2x4)

Du tar förslagsvis bort dom små plastpluttarna som sitter i hålen på högtalarutgångarna... Där ska man få in bananer

Postad 15 November 2004 - 08:54

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen kollat en film efter kalibreringen... Vilken j*vla skillnad det blir alltså! Det blev "The League" med DTS och -20.0 på volymen <_< Mumma...

Ska precis beställa The Calibrator Deluxe nu från discshop (främst till bilden) men kanske göra ett par ytterligare finjusteringar i ljudet.

Postad 15 November 2004 - 15:46

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Du tar förslagsvis bort dom små plastpluttarna som sitter i hålen på högtalarutgångarna... Där ska man få in bananer

jag skrev stärkaren....inte i högtalarna..(där kör jag redan banan) :lol: <_<

Postad 15 November 2004 - 15:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
högtalarutgångarna sitter väl på stärkaren..
högtalaringångar sitter på högtalaren <_<

Man pillar alltså bort plastplupparna i stärkaren.

Redigerat av Martin.M, 15 November 2004 - 15:58.

Postad 16 November 2004 - 02:29

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

högtalaringångar sitter på högtalaren :D

ok....right...asså har inte fått hem stärkaren så jag vet inte hur anslutningsmöjligheterna är. Det jag vill få fram är om man kan separera kablaget i stärkaren, eller måste tvinna ihop ++ och --? (bi-wire)

Redigerat av srna, 16 November 2004 - 02:30.

Postad 16 November 2004 - 14:22

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

högtalaringångar sitter på högtalaren :D

ok....right...asså har inte fått hem stärkaren så jag vet inte hur anslutningsmöjligheterna är. Det jag vill få fram är om man kan separera kablaget i stärkaren, eller måste tvinna ihop ++ och --? (bi-wire)

Ja du... själv har jag bara testat bi-ampning. Vilket fungerade klockrent!
Ska dock köpa nya kablar med färdiglödda bananer tänkte jag innan jag ger mig på det igen såhär efter flytten.

Det står i manualen hur man ska göra med bi-wiring. Har inte brytt mig i att läsa det så noga då det inte varit aktuellt

Postad 26 November 2004 - 16:50

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Spökljud på förstärkaren, jag behöver er hjälp, kära AX10 ägare!

Har just fått hem en hörlurskabel och när jag skulle testa den märkte jag spökljud (kallas det överhörning?) på TV-läget.

Alltså, CD'n spelar en skiva, LP'n spelar en skiva och när jag kopplar om från den ena till den andra så går jag förbi läget som jag kallat TV på förstärkaren och där hörs (väldigt svagt) både CD och LP.

Testade att koppla ur TV sladden (TV input i AX10), testade att koppla ur Tape1 och Tape2 = ingen skillnad.

Har ni någon överhörning i era maskiner??? På någon kanal?
Testa att spela en CD och lyssna på alla andra Inputs på hög volym (GLÖM INTE att sänka innan ni kommer tillbaka till CD läget!)

Tacksam för hjälp!
Joakim

Postad 10 December 2004 - 07:22

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Hifi-nisse

Har hört mycket väl om denna maskin ifrån en arbetskollega, men som inte har den själv men följt den genom tidsskrifter genom åren. Har även hört med några andra Hifi-försäljare som säljer märket och har haft hemma föregående modell men inte blivit impade när de körde musik genom den. De sa att Thules nya integrerade och bl.a Sherwoods för 18000 skulle låta bättre vid musiklyssning. De tyckte Pioneern lät lite tunt...inte så naturlig. De tyckte även att det var för mycket lull.lull på förstärkaren. Fick uppfattningen att de inte laborerade någonting med parametrar. Jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter från er Pioneer VSA-AX10Ai-S ägare.
Mina högtalare är ALR/Jordan Take 2 stativhögtalare finspelta,naturliga. Center 4M och surround 4m. Har även ett par små ALR/Jordan Entry S liggande. Kör för närvarande med Harman Kardon avr500 som förstärkare.
Är inne på nya Pioneer DVD 868, har lite funderingar att införskaffa Velodyne dd-10 som ny sub. Kör både musik o film. Vill gärna att det ska låta så naturligt vid musikspelning. Frågan är om det blir det med denna maskin.
Vore mycket tacksam om jag kunde få diskutera lite med er Pioneer nissar.

Jag är verkligen nöjd med ljudet på min AX10! (men den är på service just nu...) Tror att den bör matchas väl med annan utrustning, eftersom jag har en dv757 tror jag du blir nöjd med 868 !Koppla ihop med firewire och njut! (kika in på mitt galleri ör att se varför just jag är nöjd :)

Postad 10 December 2004 - 12:50

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jag är verkligen nöjd med ljudet på min AX10! (men den är på service just nu...) Tror att den bör matchas väl med annan utrustning, eftersom jag har en dv757 tror jag du blir nöjd med 868 !Koppla ihop med firewire och njut! (kika in på mitt galleri ör att se varför just jag är nöjd :)

Vad har du lämnat in den på service för?

Jag hade en ax10i innan min ax10ai och då försvann min entalssiffar i volymfönstret med jämna och ojämna mellanrum så jag lämnade in den så fick dom byta hela displayen...

Idag kör jag en ax10ai och är hur nöjd som helst.

Kör också med firewire från min 868, vilket är helt underbart bra!! Dynamiken är något i hästväg. Musiken får liksom ett nytt ansikte!! Svårt att förklara, måste upplevas! :)

Postad 10 December 2004 - 18:56

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Vad har du lämnat in den på service för?

Se tre poster högre upp :)

Kör också med firewire från min 868, vilket är helt underbart bra!! Dynamiken är något i hästväg. Musiken får liksom ett nytt ansikte!! Svårt att förklara, måste upplevas! :)

Jag kan VARMT rekommendera att köpa en bra FireWire sladd - Monster firelink 300 var ett lyft! (försök inte att få mig att förklara varför men det låter klart bättre, tydligare, lugnare, tystare, större, varmare)

Postad 10 December 2004 - 19:03

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag kör med en Ixos firewire kabel och upplevde kanske inte så stora skillnader men visst finns de där, jag fick min kabel med när jag köpte min Ax10:a så det var bara att tacka och ta emot :) .
Oavsett vilket så är det helt klart det bästa sättet att överföra ljudet ifrån 868:an till Ax10:an, jag har jämfört med både analogt och digital koax.

Just nu så har jag precis kopplat in min Oehlbach HDMI kabel mellan 868:an och min Z3:a, det fungerar perfekt och bilden blev :)

Postad 13 December 2004 - 08:56

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Man kanske ska köpa sig en ny firewire kabel... Ska också köpa mig en Supra HDMI->DVI, kör idag med någon sunkig sak.

Något bra ställe att köpa en bra firewire kabel?

Postad 13 December 2004 - 14:27

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
hej, alla glada,jag har ett per frågor som jag undrar lite över.......

1.hur VET man att man lyssnar på det "kallibrerade" ljudet???

2.vad är det för skillnad mellan stereo & direct???

3.kan man pendla mellan att lyssna på kallibrerat & okallbrerat???

tacksam för snabbt svar.

mvh micke

Postad 13 December 2004 - 16:04

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

tacksam för snabbt svar.

mvh micke

1: Du ser en relativt starkt lysande orange symbol som säger något i form av "MCACC Advanced" eller något liknande. Den indikatorn sitter längst till höger på själva displayen. Den går inte att missa om den är på.

2: Stereo så tror jag att stärkaren kör lite eget, med loudness, lite baskontroll/diskant och liknande. Med direct spelar han upp musik/dvd utan att göra något som helst med signalen förutom att förstärka upp den. Alltså inga effekter eller kalibreringar.

3: Visst kan du det. Bara att ratta lite, kommer inte ihåg vilken/vilka knappar. Tror det sitter en på fronten som säger något om "acustic calibration" typ. Testa att trycka på den får du se...

Hoppas det hjälper

Redigerat av Unregistered8abf939b, 13 December 2004 - 16:04.

Postad 13 December 2004 - 17:25

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
:) Hej!
Är lite intresserad av nya AX10Ai-s och undrar om det finns några som har denna pjäs hemma. Undrar lite om det går ställa in den så man kan ändra ljudkaraktären. ex om man tycker frontarna låter lite ljust efter en autokalibrering .. finns det parameterar med hz som man kan ändra på just för frontarna? vore tacksam om ni kunde dela med er lite erfarenheter..

/Andreas

Postad 13 December 2004 - 17:42

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

tacksam för snabbt svar.

mvh micke

1: Du ser en relativt starkt lysande orange symbol som säger något i form av "MCACC Advanced" eller något liknande. Den indikatorn sitter längst till höger på själva displayen. Den går inte att missa om den är på.

2: Stereo så tror jag att stärkaren kör lite eget, med loudness, lite baskontroll/diskant och liknande. Med direct spelar han upp musik/dvd utan att göra något som helst med signalen förutom att förstärka upp den. Alltså inga effekter eller kalibreringar.

3: Visst kan du det. Bara att ratta lite, kommer inte ihåg vilken/vilka knappar. Tror det sitter en på fronten som säger något om "acustic calibration" typ. Testa att trycka på den får du se...

Hoppas det hjälper

tja itis!!!!

det jag undrar är i fall(hur) jag vet att jag lyssnar på det som recivern har ställt in,-alltså inte det som hörs när den HÅLLER PÅ att ställa in....

tex, jag har ju gjort en pro kallibrering i går, hur vet jag nu att det är denna ljudkallibrerings ljud jag nu lyssnar på???och inte att jag lyssnar på helt okallibrerat ljud??

eller lyser mcacc lampan hela tiden när man lyssnar på ett färdig kallibrerat ljud???

snälla skriv lite rader till mig nu så att jag kan slappna av tonight-utförligt-

mvh micke

Postad 13 December 2004 - 17:46

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
ok...jag tror jag fattar nu, men vad är front align???????

itis-save me.....

Postad 14 December 2004 - 10:51

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

:) Hej!
Är lite intresserad av nya AX10Ai-s och undrar om det finns några som har denna pjäs hemma. Undrar lite om det går ställa in den så man kan ändra ljudkaraktären. ex om man tycker frontarna låter lite ljust efter en autokalibrering .. finns det parameterar med hz som man kan ändra på just för frontarna?  vore tacksam om ni kunde dela med er lite erfarenheter..

/Andreas

Självklart kan du ställa in HZ för frontarna enbart, och för center och sourround. Du får upp en kurva efter kalibrering så ser du vad kalibreringen själv har gjort.
Sen finns det MYCKET att pilla på vad det gäller frekvenser, volymnivåer etc. etc

Postad 14 December 2004 - 11:01

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

ok...jag tror jag fattar nu, men vad är front align???????

itis-save me.....

Ja du en bra fråga... testa med den "gedigna" manualen...

Postad 14 December 2004 - 11:14

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Som iTis säger så står det väldigt mycket i manualen, nu tycker inte jag att det var speciellt enkelt att begripa den...

Men Front Align är ett läge där förstärkaren gör Eq på de andra högtalarna förutom frontarna för att få dem att klangligt likna frontarna, alltså görs ingen Eq på frontarna i detta läget.

(Vem trodde att man skulle kunna sakna en förstärkare? En pryl bara!)

Postad 14 December 2004 - 11:28

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Som iTis säger så står det väldigt mycket i manualen, nu tycker inte jag att det var speciellt enkelt att begripa den...

Men Front Align är ett läge där förstärkaren gör Eq på de andra högtalarna förutom frontarna för att få dem att klangligt likna frontarna, alltså görs ingen Eq på frontarna i detta läget.

(Vem trodde att man skulle kunna sakna en förstärkare? En pryl bara!)

Du tog orden ur min mun :)

Postad 14 December 2004 - 12:41

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Sitter här och läser om alllt som går att göra med denna alltiallomaskin. Börjar bli sugen att göra slag i saken. + en 868 ihop med den. Kan det bli bättre? Jag är ju ledig hela veckan! Är det någon som vet en bra Hifibutik runt skövde som kan göra en bra demovisning? typ Göteborg, Örebro, Jönköping??

Jag kollade här på sidan och hittade en ny hos Multimediacenter Kumla
www.multimediacenter.nu Där ska de ha 32885kr för den med 2års full garanti.
vilket de menar med: 2 års full garanti betyder att vi har skrivit seviceavtal med tillverkaren/återförsäljaren, du som kund behöver då inte reklamera.

Vad tror ni om detta? Är det någon som har erfarenhet av denna firma?? :)

/Andreas

Postad 14 December 2004 - 12:49

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Sitter här och läser om alllt som går att göra med denna alltiallomaskin. Börjar bli sugen att göra slag i saken. + en 868 ihop med den. Kan det bli bättre? Jag är ju ledig hela veckan! Är det någon som vet en bra Hifibutik runt skövde som kan göra en bra demovisning? typ Göteborg, Örebro, Jönköping??

Jag kollade här på sidan och hittade en ny hos Multimediacenter Kumla
www.multimediacenter.nu      Där ska de ha 32885kr för den med 2års full garanti.
vilket de menar med: 2 års full garanti betyder att vi har skrivit seviceavtal med tillverkaren/återförsäljaren, du som kund behöver då inte reklamera.

Vad tror ni om detta? Är det någon som har erfarenhet av denna firma?? :)

/Andreas

Jag kör själv med en ax10ai till en 868ai och det funkar klockrent!!!kan inte bli bättre kombo.

Jag bor själv i Örebro men är tyvär inte hemma över helgen för demo :/

Vad det gäller multimediacenter i Kumla så ligger det ca. 1 mil utanför Örebro. En ganska liten butik som har ett demorum, inte mycket mer.
Bäst är att ringa och säga att du ska komma dit från Skövde och skulle vilja få ax10:an och 868:an demade tillsammans.

Vad det gäller personalen så är det lite tveksamt om deras engagemang... Ring dit och hör med dom!

Postad 14 December 2004 - 13:03

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
iTis vad tror du om garantin då? Den verkar ju vara ok "om" det nu skulle till och krångla! Lämnar man in den där eller har de serviceavtal med en firma i närheten?

Jag skulle även vilja prova Velodynes dd-10 sub. Lika bra och köra allt på en och samma gång.

/Andreas

Postad 14 December 2004 - 14:37

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

iTis vad tror du om garantin då? Den verkar ju vara ok "om" det nu skulle till och krångla! Lämnar man in den där eller har de serviceavtal med en firma i närheten?

Jag skulle även vilja prova Velodynes dd-10 sub. Lika bra och köra allt på en och samma gång.

/Andreas

Om just garantin tror jag att dom sa att dom hade något slags avtal med Pioneer direkt... Ring och hör med dom som sagt.

Postad 14 December 2004 - 15:57

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Finns det någon liknande Hembioförstärkare? Har läst lite tester om den i olika tidningar där den verkar ta hem segern varje gång. I Bild & Ljud jämförde de med Yamahas DSP-Z9 och Sonys TA-DA9000ES och skrev så här om Pioneer:

Pioneer-förstärkaren trycker inte på lika hårt i mellanbasen som Yamahas och gräver inte lika ljupt som Sonys - och den har rent allmänt lite mindre kraft. Men den är mer balanserad coh neutral än den båda andra, och den har en enormt stor ljudblid och en exceptionellt fin kanalseparation. Den har även det bästa rumskorrektionssystemet, så vi gillar den bäst av dem alla. Behöver du bara 5.1 så kan du bi-ampa fronthögtalarna, och då blir det ännu bättre tryck!

De skrev att det tagit sammanlagt 20 ingenjörer två år att utveckla det patenterade rumskorrektionssystemet. En kostnad på mer än 10 miljoner kronor.

Man får uppfattningen att denna nya uppdaterade pjäs verkar hänga med väldigt bra även vid vanlig stereolyssning.

Det verkar som denna maskin har det grymaste rumskorrektionssystemet och förmågan av leverera ett väldigt djup i ljudbilden. Det går ju alltid att komplettera med 2-kanalssteg för stereo spelning, men låta Pioneer vara hjärtat och leverera den färdiga signalen. Hur somhelst så verkar det inte finnas något annat alternativ för en komplett hembioförstärkare. :unsure:

Postad 14 December 2004 - 16:17

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Finns det någon liknande Hembioförstärkare? Har läst lite tester om den i olika tidningar där den verkar ta hem segern varje gång. I Bild & Ljud  jämförde de med Yamahas DSP-Z9 och Sonys TA-DA9000ES och skrev så här om Pioneer:

Pioneer-förstärkaren trycker inte på lika hårt i mellanbasen som Yamahas och gräver inte lika ljupt som Sonys - och den har rent allmänt lite mindre kraft. Men den är mer balanserad coh neutral än den båda andra, och den har en enormt stor ljudblid och en exceptionellt fin kanalseparation. Den har även det bästa rumskorrektionssystemet, så vi gillar den bäst av dem alla. Behöver du bara 5.1 så kan du bi-ampa fronthögtalarna, och då blir det ännu bättre tryck!

De skrev att det tagit sammanlagt 20 ingenjörer två år att utveckla det patenterade rumskorrektionssystemet. En kostnad på mer än 10 miljoner kronor.

Man får uppfattningen att denna nya uppdaterade pjäs verkar hänga med väldigt bra även vid vanlig stereolyssning.

Det verkar som denna maskin har det grymaste rumskorrektionssystemet och förmågan av leverera ett väldigt djup i ljudbilden.  Det går ju alltid att komplettera med 2-kanalssteg för stereo spelning, men låta Pioneer vara hjärtat och leverera den färdiga signalen.  Hur somhelst så verkar det inte finnas något annat alternativ för en komplett hembioförstärkare. :unsure:

För det första: Man ska ta _alla_ tester med en stor nypa salt! För i slutänden är det ändå dit eget öra som bestämmer vad just DU tycker låter bra.

För det andra: Rumskalibreringen är enormt bra! Nu har jag inte haft möjligheten att jämfört med andra. Men jag kan säga att bara micken man använder vid kalibreringen andas kvalitet. Lååång sladd, den är tung på något sätt och jag gillar den är liten och rund.

För det tredje: Det där med att det skulle tagit 20 ingenjörer två år att utveckla detta tvivlar jag på, men jag tror det kan ha kostat pengar. Detta är nog ett mycket bra exempel på rykten som sprids innan lanseringen av en produkt som är först med något.

För det fjärde: Att bi-ampa frontarna kan jag rekommendera, då denna pjäs kanske är lite svagare än de två andra. Min förra Sony STR-DA50ES var grymt strömstark.

Slutligen: Stereolyssning med denna pjäs, tycker jag, är gudomlig! Och sen om man hänger på 2st monoblock av hyffsad kvalitet så har du den perfekta kombon.

Alltså är denna maskin bland det mest kompletta och kompetenta du kan köpa idag enligt min mening!

Postad 14 December 2004 - 16:36

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Så det är egentligen inte så mycket att tveka på då!
Hörde lite med Multimediacenter i Kumla och de sa att de sållt ett antal av denna modell p.g.a det låga priset. De köper in den ifrån pioneer scandinavian. 2års garantin har de betalt extra för. Så blir det minsta krångel så skickas den till en servicefirma i stockholm.
Någon som vet någon bra hifi-butik som kör demo på denna. och samtidigt har velodyne dd-10 i sitt sortiment?? Göteborg,Örebro, Jönköping,Trollhättan??

Postad 14 December 2004 - 17:23

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Tror det blir svårt att hitta något ställe som kör denna kombo som du är ute efter. Varför inte slå till på stärkaren och köpa subben sen?

Postad 14 December 2004 - 17:40

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag är nog inne på det också. Om man ska lyssna på Pioneer då.....vet du eller någon annan någon bra Hifi-butik som kör demo på denna?

Postad 15 December 2004 - 08:41

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jag är nog inne på det också.  Om man ska lyssna på Pioneer då.....vet du eller någon annan någon bra Hifi-butik som kör demo på denna?

Ringde inte du en butik i Kumla? Du skulle kanske ha frågat om dom hade den för demo...

Postad 15 December 2004 - 11:30

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ringde inte du en butik i Kumla? Du skulle kanske ha frågat om dom hade den för demo...

Jo jag ringde dem men de sa typ...det förstår du väl att vi inte kan ha en sådan liggandes på lager. De får vi sålt direkt.. Fick uppfattningen att de tar hem de "dyra" pjäserna på beställning. Men det är väl klart att då kan de hålla så låga priser som de gör.

Postad 15 December 2004 - 12:40

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jo jag ringde dem men de sa typ...det förstår du väl att vi inte kan ha en sådan liggandes på lager. De får vi sålt direkt..  Fick uppfattningen att de tar hem de "dyra" pjäserna på beställning. Men det är väl klart att då kan de hålla så låga priser som de gör.

Bara att slå till då som jag gjorde ;)

Postad 15 December 2004 - 13:11

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag är ändå lite sugen på att provlyssna på den. Hörde från en snubbe som rekomenderade den nya Marantzen SR8500 och sa att den skulle vara varmare i karaktären. Han tyckte Pioneer lät lite ljust. Det är just därför som jag så gärna skulle vilja provlyssna. å andra sidan så kommer jag tillbaka till att man ska låta AX10 sköta hemmabiodelen och även all rumskorrigering och senare kanske komplettera med en bra 2-kanals för optimal stereolyssning.
Marantzen kanske inte har all den avancerade rumskorrektionen som jag så gärna vill ha. och även möjligheten att klangmatcha högtalarna. Någon som har jämfört?

Tror det är dags att bege sig ut och provlyssna lite idag! ;)

Postad 15 December 2004 - 18:50

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite men ingen som har receivern hemma. ;)
Jag har skickat ett meil till Dick Bender på Pioneer och frågat honom om seriösa
hifi-butiker som har denna pjäs hemma och som kan fixa en bra demonstration.
Inväntar svar.......

Postad 15 December 2004 - 20:45

HQ@Prisjakt
  • HQ@Prisjakt
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har faktiskt köpt min AX10 +868 combo från multimediacenter i kumla. Dom var klockrena på att leverera och i övrigt inga problem. Köpte mig även en DD-18 bas samt ett komplett Jm Lab electra högtalarsystem. Detta system låter ypperligt, men jag kan känna ibland att jag vill ha mer kraft till frontarna. Detta ska fixas i framtiden, men först blir det ny proj.

Men multimediacenter kan rekommenderas från mig iallafall.

Håller fortfarande på att pilla med alla inställningar på denna stärkare, detta med front align hade inte jag fattat innan. Nu får jag göra en ny kalibration känner jag... ;)

Postad 15 December 2004 - 23:34

Hifi-nisse
  • Hifi-nisse
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kul för dig HQ@Prisjakt!
Hade du tillgång till någon demo innan så du han jämföra lite olika prylar eller slog du bara till på AX10 direkt?
Dina frontar..är de stativare och går de åt att vara naturliga i klangen vilket mina ALR/Jordan Take2 är. varken åt ljust eller mörkt håll?

Tänkte även på subben. provlyssna du de andra storlekarna också? tänker då på dd-10 vilken jag är lite intresserad av. Har du stort rum så du behöver dd-18?
Vore kul om du kunde testa och justera in subben ihop med resten av anläggningen och se hur den funkar när du kör musik i stereoläge. ;)

Postad 16 December 2004 - 09:12

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Hifi-Nisse: Det finns så mycket settings att pilla med i den stärkaren att man knappast behöver vara orolig för att man inte ska få den att låta bra i olika rum och olika placeringar. Det är lika för alla högtalare. Jag själv har inte ens brytt mig i att titta närmare på allt då jag inte har tid eller tillräcklig kunskap för att ens försöka överträffa en automatisk kalibrering. :)

HQ@Prisjakt: Trevligt att du var näjda med den butiken. Jag bot själv i Örebro så jag var en sväng i Kumla och kollade. Min uppfattaning var att jag inte fick så bra kontakt med en säljare som jag vill ha för att slå till. Men det är en annan sak.

Jag kör på samma kombo: ax10ai och 868 med firewire. Har även kopplat in coaxial för att kunna jämföra lite snabbt.

Vad det gäller front align så vet jag knappt vad det är :P Nej men man kanske ska hem och läsa om det i manualen.

Hifi-Nisse: Om du hittar stärkaren för ett bra pris så skulle jag slagit till direkt. Dom är inte hur lätta som helst att få tag på idag vad jag vet. Och du kommer inte bli missnöjd!

Postad 16 December 2004 - 10:13

daywalker
  • daywalker
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Varför inte sikta lite "högre" ? nu kommer jag få massa påhopp :P

Denon AVC-A1SRA, visserligen saknar den rumskalibrering, men å andra sidan så låter den otroligt bra 1,2Kw Ringkärnetrafo och Denon´s egen patenterade Denon Link 3rd koppla det med en DVD-3910 så kan det nog inte bli bättre.
3ggr så snabb överföring som firewire. 170W*7 8ohm alla kanaler drivna samtidigt
läs ett test på Bigscreen.se finns under övriga tester det är SR modellen, det som skiljer är bättre D/A denon link 3rd PrologicIIx HDCD och lite bättre menysystem. :)

Postad 16 December 2004 - 10:23

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Men var det inte så att Nya ax10ai :D krossade den Denonen :P enligt ett test i Engelska Home cinema :lol: Så jag ser inte varför det skulle vara att sikta lite"högre" :)

Mvh Mikee

Redigerat av mikee, 16 December 2004 - 10:53.

Postad 16 December 2004 - 11:25

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Om var och en siktar på den som de tycker låter bäst tror jag alla kommer bli mer nöjda i det långa loppet :)

Postad 16 December 2004 - 12:34

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Om var och en siktar på den som de tycker låter bäst tror jag alla kommer bli mer nöjda i det långa loppet  :P

De blir nog bäst! :)

Vad det gäller stärkare i den här prisklassen tror jag inte det skilljer något i ljudkvalitet, men däremot i ljudkaraktär. De flesta av alla märkens flaggskepp har i princip samma funktioner, firewire, dplIIx, kalibrering etc. etc.

Min egen uppfattning är att man får helt enkelt välje stärkare utifrån vad man vill ha för karaktär på ljudet.

Vad det gäller firewire och denons egna denon link eller va den kallas, så finns det idag ingen anledning till att något har 3ggr så hög överföringshastighet, då det inte finns något som kräver det! Sen finns det ju som sagt olika form av firewire också, 400 eller 800. Och jag tror att det krävs en mjukvaruuppgradering för att klara den högre (800) hastigheten av firewire.

Postad 16 December 2004 - 13:15

daywalker
  • daywalker
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Det stämmer man väljer det märke som man själv gillar bäst, dock så måste jag få in ett + för denonen, då den levererar mer effekt och har något bättre strömstyrka, vilket kan vara bra att ha om man har trögdrivna högtalare som jag har. sen går det att dikutera i all oändlighet vilken som är bäst, dock så står sig nog alla sig slätt mot ex en Krell kombination, men då har vi åandrasidan priset! :)

Postad 16 December 2004 - 14:26

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Det stämmer man väljer det märke som man själv gillar bäst, dock så måste jag få in ett + för denonen, då den levererar mer effekt och har något bättre strömstyrka, vilket kan vara bra att ha om man har trögdrivna högtalare som jag har. sen går det att dikutera i all oändlighet vilken som är bäst, dock så står sig nog alla sig slätt mot ex en Krell kombination, men då har vi åandrasidan priset! :)

Mycket möjligt att de lämnar mer effekt på pappret men man ska komma ihåg att den ena maskinen som byggs inte är den andra lik. Så det där med effekt och strömstyrka kan man igentligen bara mäta med samma förutsättningar för båda apparaterna och med ett rättvist instrument.

Nu tvivlar jag inte på att Denon lämnar mer ström än Pioneer men man får ta alla specar på dessa bästar med en rejäl nypa salt. Jag får för mig att dom överspecar dessa ganska rejält, någon som håller med?

Jag skulle gärna se en riktig mätning på såna här stora stärkare och se hur dom klarar sig...

Postad 16 December 2004 - 18:28

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Här är ett test som jag hittade på nätet av AX10:

LAB RESULTS

Manufacturer's stated output: 170W (20Hz-20kHz, 6ohms, 0.10% THD)

Measured power output (front channels, two driven) @ 1kHz: 140W (8ohms, <0.5% THD) 240W (4ohms, <0.2% THD)

Fidelity firewall (front channels, two driven): 135W @ <0.1% THD (8ohms)

Distortion at 50W (front channels, two driven): 0.0013% (8ohms, 1kHz)

Frequency response (front channels, two driven): 20Hz-20kHz ±0.09dB

Measured power output (front channels, five driven) @ 1kHz: 130W (8ohms, <0.5% THD) 225W (4ohms, <0.3% THD)

Measured power output (centre channel, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD) 220W (4ohms, <0.3% THD)

Measured power output (rear channels, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD) 225W (4ohms, <0.4% THD)

Se'n vad man vill läsa ut av det är väl valfritt - W är bara W...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.