Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderar starkt på att måla med Goo

233 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Goo Systems Digtal Grey Lite screen color (Övrigt) 0 7.8 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 18 October 2004 - 22:28

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har målat min "duk" (jag kommer att skriva duk även om det är en plywoodskiva i botten) nu i helgen. Jag beställde 0,5 l basecoat och lika mycket topcoat och målade min duk som är på ca 1,8 m² (inkl den del som kommer att vara bakom 5 cm maskning senare). Det är en 16:9-duk på 75 tums effektiv bildyta efter maskning, dvs 1,66 x 0.934 m.

Jag målade (rollade) två lager av varje färgtyp och det gick åt mindre än hälften i varje burk! :blink: Jag målade kanske iofs ganska tunt, men det behövdes inte speciellt mycket färg i varje lager för att få den att täcka. Jag kunde ju ha målat ytterligare något lager eftersom jag hade en massa färg kvar, men jag tycker inte att det behövs. Ytan är finfin som den är! :D Jämn och bra. Jag använde rollers från GooSystems, tyckte att det var säkrast så och de funkade bra.

Tyvärr har jag ingen projektor att testa duken med... än. Har beställt en Hitachi PJ-TX100 som väntas komma inom ett par dagar. Väntar med spänning... B)

Alltså, 0,5 l basecoat + 0,5 l topcoat bör räcka till två lager av varje färgtyp på en minst 3,5 m²-duk om man målar (rollar) tunna lager (vilket man nog också bör göra). Har man en mindre duk kan man istället måla fler lager om man tycker att det är roligt. :lol: Vill man istället sprutmåla, har jag ingen aning om hur mycket färg som går åt.

Ett tips är att verkligen följa GooSystems rekommendation att måla på en yta som är målad med en annan färg innan. Jag använde som sagt en plywoodskiva. Först slipade jag ner den med sandpapper, så att den blev helt jämn. Sedan grundmålade jag den (med pensel) med två lager av en vit halvblank våtrumsfärg som jag hade kvar sedan jag målade om badrummet. Den heter "Robust" och gjorde verkligen skäl för sitt namn... Jag slipade nämligen ner färgen för hand, med sandpapper, när den hade torkat, för att bara få ett tunt, jämnt, matt, färglager kvar. Detta slipande tog totalt sex timmar! Ja, det är sant. (Ytterligare ett tips är därför att inte göra som jag gjorde i detta fall, om man inte gillar att sandpappra. ;) Även om resultatet blev kanonbra till slut!) Hur som helst, på några ställen slipade jag liiite för mycket, så att träet kom fram lite grann, och det märktes direkt när jag målade på Goo-färgen. Träet "reste sig" på de ställen som jag hade slipat lite för mycket på. Nu var det så lite, att det nästan inte märks efter ytterligare tre lager färg, men ändå. Det syns lite grann om man vet om det och tittar noga på nära håll. På en meters avstånd syns ingenting.

Ett sista tips är att se till att måla jämna lager av färgen. Blir det lite ojämnt, gör det ingenting, det försvinner när färgen torkar, men jag fick ett vertikalt band på ett ställe som man kan skymta om man vet att det finns där, även att färgen har torkat ordentligt nu. Även på ett par meters avstånd. Hoppas (och tror) inte att detta kommer att störa nånting när man väl kollar på film.

Ojoj, det var ett långt inlägg... Hoppas att nån kan ha nytta av mina tips iaf! ;) Fråga gärna om det är nåt mer som är oklart, så kanske jag kan svara.

Postad 18 October 2004 - 22:54

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Kan infoga en liten kommentar till Mr blews uttömande målningsrecension. Jag har också 2 svaga vertikala band i Goofärgen på skärmen vilket uppkom då jag använde en planstrykare som används när man tex ska måla köksluckor som ska bli helt blanka. Målsidan ser ut att ha ett material som också sitter i såna där prylar som man tar bort ludd från kläder med. I vilket fall så använd INTE en sån om du inte är van att hantera den. För mig var det svårt att få ett jämnt lager i överlappande strykningar.
Kör med den roller istället som ger jämnast resultat (jag använde roller på lager 1 & 2 och sen den här planstrykaren på sista lagret 3). En roller i fin skumplats blev mycket bra och den ska vara så bred det bara går.
Man kan ana dessa svaga band om bilden är mycket ljus och och i enfärgad partier. Dock kan man konstatera att det varefter färgen torkat in mer och mer så syns det mindre och det är bara jag som ser dem, ingen annan har kommenterat dem och då har jag ändå försökt hinta lite.
Jag mailade Goo om vad man kan göra åt saken och om det tex gick att våtslipa lite fint men det kan man glömma. Ända möjligheten är att måla på ett tunt lager till och se till att man får ut färgen jämnast möjligt.

Edit: 041020, uppdaterat map produkt information - planstrykare

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 20 October 2004 - 13:17.

Postad 19 October 2004 - 09:54

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Jag vill verkligen berömma de 2 sista inläggen, för de mycket bra tipsen
Jag börjar faktiskt fundera själv på att ¨måla med GOO.

Vet någon vart testbiten som cirkulerat är?
Är mycket intresserad av den!

Är det någon i Luleå med omkrets som målat en GOO och kan dema?

Postad 19 October 2004 - 12:24

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Jag målade på MDF och efter att hört lite olika åsikter så förbehandlade jag INTE med någon primer/grundfärg. Detta var dumt då jag har lite "vb" på nåt ställe som syns på enfärgade ljusa filmpartier. Dock är det nog bara jag som har blivit irriterade på detta då andra inte har märkt det - även jag kan ha svårt att se det ibland men det är liksom "vetskapen".

Målade 3 lager grund och 3 lager topp - resultatet är annars strålande.

Så vad du än hör - förbehandla innan!! MDF som skulle vara dött material och inte absorbera något gjorde det ändå :) !!

Postad 19 October 2004 - 12:30

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Jag målade på MDF och efter att hört lite olika åsikter så förbehandlade jag INTE med någon primer/grundfärg. Detta var dumt då jag har lite "vb" på nåt ställe som syns på enfärgade ljusa filmpartier. Dock är det nog bara jag som har blivit irriterade på detta då andra inte har märkt det - även jag kan ha svårt att se det ibland men det är liksom "vetskapen".

Målade 3 lager grund och 3 lager topp - resultatet är annars strålande.

Så vad du än hör - förbehandla innan!! MDF som skulle vara dött material och inte absorbera något gjorde det ändå :) !!

Jag förstår. Jag har haft träbåt som hobby. Jag vet det mesta om trä som reser
fibrer ;) Och en sak är klar, jag har tålamod som en get efter det.
Däremot undrar jag om MDF är den vattensäkra som används
marint och till släpvagnsflak? Eller har jag missuppfattat det?
Den är ju rätt tung om jag inte minns fel?

Postad 19 October 2004 - 13:25

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Är det bäst att beställa från den tyska sidan?

Är det light grey som gäller för en AE500?

Postad 19 October 2004 - 14:17

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Ännu ett inlägg, jag förmålade inte men det behövdes ej heller på kapaskivan jag använde då den är helt sugfri.

MrBlew: Vi vill se bilder på duken :)

Grillen: De flesta, vad jag vet, har beställt direkt från Goo i Kanada. Glöm då ej att tull&moms tillkommer.
Avseende vilken färg du bör välja så har de en beräkningssnurra på siten

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 19 October 2004 - 14:19.

Postad 19 October 2004 - 14:27

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Har lagt upp bilder på min mdf-"duk" - se galleriet..
Uppdaterar med screenshots lite senare.. :)

Jag ser att du har trävit ram. Skiljer det sig mycket från svart med kontrasten?
Jag förstår varför du valde den färgen då ditt system ser mycket stilrent ut.

Men var är bilderna som skulle komma i galleriet?
Upplever du skillnaden som de andra i takt med att färgen härdnar?

Postad 19 October 2004 - 14:31

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Jag har skickat iväg 6 stycken testbitar (A4 stora bitar av kapafix skiva med Goo färg på) till diverse prisjaktsmedlemmar så det bör finnas åtminstone 6 stycken i omlopp... :) !

Postad 19 October 2004 - 14:48

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Jag har skickat iväg 6 stycken testbitar (A4 stora bitar av kapafix skiva med Goo färg på) till diverse prisjaktsmedlemmar så det bör finnas åtminstone 6 stycken i omlopp... :) !

Hör nu av er ni med testbitarna och är de dessutom i kappa så
är det ännu mer intressant???????
Jag kan betala frakten bara jag får tag i en bit ;)

Postad 19 October 2004 - 15:39

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Ska uppdatera med bilder - har bara inte blivit av....

Däremot tycker jag att ramen funkar hur bra som helst - jättenöjd. Man får en bra kontrast effekt även om det är i ek - trävitt kanske är lite för ljust.. :)

Postad 19 October 2004 - 19:24

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vanilla: Jag har tagit bilder under byggandet och kommer att lägga upp en del av dem i mitt galleri. Dock inte idag. Jag hinner inte, eftersom jag ska iväg och träna nu. Det behövs ibland när man kollar mycket på film. :)

Jag säger till när bilderna finns att beskåda.

EDIT Kan tillägga att jag beställde min färg från GooSystems.de. /EDIT

Redigerat av MrBlew, 19 October 2004 - 19:26.

Postad 20 October 2004 - 09:13

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Vad betalade ni inkl tull & moms och hela grejen?
Jag funderar på 1 liter basecoat och 1 liter topcoat = 320 Can$.
Hur mycket blir det innan det är hemma hos mig?

Postad 21 October 2004 - 22:18

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt upp några bilder på dukbyggandet i mitt galleri.

Har tyvärr inte fått min projektor än (skulle ha kommit ikväll), så jag har inte kunnat testa duken än. Men snart hoppas jag kunna det... Imorgon kanske. :angry:

Postad 21 October 2004 - 22:22

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
MrBlew: Riktigt impad av ditt bygge MrBlew! Ser ut att bli kanon det där! Bra jobbat! :angry: ;)

Postad 21 October 2004 - 22:56

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
MrBlew : Impad här med. Slipa ned färg i sex timmar är ju sk*tkul men vad gör man inte för den där bilden.....
När projjen inkommit så vill man gärna ha en uppdaterad recension. Vad har du för ljudaccessoarer?? När kommer projjen?? Hur ser rummet ut??

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 21 October 2004 - 22:57.

Postad 22 October 2004 - 20:30

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Projen kommer på måndag. Skulle ha kommit redan igår (torsdag). Är inte så glad på Posten just nu... :lol: ;)

Rummet:
Mitt blivande biorum är bara 6 m² stort (litet), 3x2 m. Jag kommer att sitta 2,5 m från duken. Jag har följt THX-standarden på dukstorlek, så det ska nog bli bra med en 75-tumsduk. :lol:

Ljudet:
Vad gäller min nuvarande anläggning, så är den inte så mycket att skryta över. Det är en 2-kanals Philips-förstärkare (FA 910) och en CD-spelare (CD 910) som jag köpte 1993 och dessa är jag fortfarande nöjd med. Jag har dessutom en surroundreceiver från Sony, men den använder jag inte för tillfället eftersom höger frontkanal är skum. Den lägger av ibland... Högtalarna består av ett par Philips FB 330 tillsammans med subbasen Audio Pro Subzone.

Bilden:
Min TV är en 25-tums Nokia. Blir lite skillnad med 75 tum! :D Sedan har jag en HTPC som jag kör DVD från samt en Gamecube.

Anläggningen kommer att uppgraderas efter hand, bl a med en stationär DVD-spelare, en DD/DTS-receiver samt nya högtalare. Var dock mest sugen på en proj, så jag började i den änden! ;)

Edit: Uppdatering med info om högtalarna, samt en del omstrukturering.

Redigerat av MrBlew, 23 October 2004 - 11:29.

Postad 23 October 2004 - 10:31

tsutsugamushi
  • tsutsugamushi
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
>Mr Blew -Sällar mig till grupp påhejare, mkt imponerad. Ser fram emot att se screenshots på måndag :lol: , detta speciellt då du målat med den grå färgen (digital grey) vilket jag också är inne på att göra.

Själv är jag i beställartagen och har gjort en liten prisjakt:

Digital Grey|...|Base 1L|...|Top 1L|..|Frakt, tull, skatt osv.|..|totalt|. |~SEK|
Canada................33 CAN.....160CAN.........???......................193CAN...1100
England...............18.31£........88.78£........18.74+10+?..........125£......1625
Tyskland...............26E............130E.............16.....................17
2.5E....1552

Canada verkar billigast, dock tillkommer tull, oklart om man skall betala för frakt, även oklart vilken fraktavgift man betalar från England(räknat med 10£).
Tänkte själv beställa från tyskland, vet säkert vilket pris man har(Jag kan tyvärr inte mentalt föbereda mig på tull-avgiften, blir sur och förvånad varje gång.. ;) )

England
Tyskland
Canada

EDIT:Fixat fellänk + stavfel.

/Tsu

Redigerat av tsutsugamushi, 23 October 2004 - 20:13.

Postad 23 October 2004 - 23:13

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Tjena, har inte följt denna tråden på ett tag och ser därför idag att det verkar vara många som är intresserade av testbiten med Goo som jag har!
Jag har alltså en av de saknade Goo-bitarna! :D
Har dock rivit av Kapa-skivan från själva ytskiktet, tyckte det var enklart att få upp den på duken så. Så den som även är sugen på att se hur Kapa ser ut får hitta någon av de andra 5 bitarna!
Kan också säga att jag tyckte det var svårt att se hur pass bra biten var pra storleken jämfört med hela filmduken! Men de är kanske bara jag!
Så jag antar att det är först till kvarn som gäller, den som skickar meddelande till mig först får den! Så lycka till! :blink:

Postad 23 October 2004 - 23:19

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Tjena, har inte följt denna tråden på ett tag och ser därför idag att det verkar vara många som är intresserade av testbiten med Goo som jag har!
Jag har alltså en av de saknade Goo-bitarna!  :D
Har dock rivit av Kapa-skivan från själva ytskiktet, tyckte det var enklart att få upp den på duken så. Så den som även är sugen på att se hur Kapa ser ut får hitta någon av de andra 5 bitarna!
Kan också säga att jag tyckte det var svårt att se hur pass bra biten var pra storleken jämfört med hela filmduken! Men de är kanske bara jag!
Så jag antar att det är först till kvarn som gäller, den som skickar meddelande till mig först får den! Så lycka till!  :blink:

Jag hannn först

Postad 23 October 2004 - 23:25

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Japp, som ni ser så blev Evert den lyckliga vinnaren! :D
Men han kanske skickar vidare den när han kollat så misströsta ej! :blink:

Postad 24 October 2004 - 10:55

Rasmuzz
  • Rasmuzz
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har beställt 500 ml basecoat å 500 topcoat som e på väg nu. Har gjort en ram och funderar på att köpa en färdigprimad masonitskiva, 4,5 mm som finns att köpa på Beijer bygg. sedan stadga upp den med reglar. Tror ni det går eller kommer masoniten att slå sig ? :blink:

//Rasmus

Postad 24 October 2004 - 16:31

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Rasmuzz: Det borde fungera, så länge du bygger ett regelverk som du fäster masonitskivan på, samt att du kollar att masonitskivan är lackad med en färg som inte släpper igenom någon Goo-färg. Det borde inte vara några problem i så fall. En sak till, kolla att ytan som du ska måla Goo-färgen på är slät, för bästa resultat.

Du slipper ju grundmåla masonitskivan om du väljer en vit sådan. :blink: Det är alltid trevligt. Jag köpte en icke-grundmålad 5 mm plywoodskiva som jag först fick slipa ner och sedan grundmåla vit, innan jag kunde använda Goo:s basecoat och topcoat. [Se mitt galleri för några bilder på byggandet.] Det blev lite jobbigt, kanske främst p g a att jag grundmålade med pensel och blev tvungen att slipa en hel del för att få bort alla synliga penseldrag. Såhär i efterhand har jag dragit slutsatsen att det hade varit jobb- och tidsbesparande att sprutmåla grundfärgen istället för att använda pensel. Då hade jag sluppit att slipa ner grundfärgen. Problemet hade då istället varit att få ett jämnt färglager, men det kanske inte är så svårt när man sprutmålar?

I och med att du ska använda en masonitskiva är det förmodligen ganska viktigt att den blir fastsatt ordentligt i regelverket för att den inte ska kunna slå sig. Jag har iaf fått för mig att masonit är "sladdrigare" (dvs mindre stabilt) än plywood. Å andra sidan har du ju en klar fördel i att skivan redan är grundmålad.

Slutligen kan jag säga att jag rollade på Goo-färgen med rollers från GooSystems och ytan blev kanonbra. :D Hur ska du måla på din Goo-färg på masonitskivan? Roller? Sprutmåla?

Lycka till!

Postad 24 October 2004 - 17:03

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Kan också säga att jag tyckte det var svårt att se hur pass bra biten var pra storleken jämfört med hela filmduken!

Vad har du för duk som du jämför med..??

Postad 24 October 2004 - 19:50

Rasmuzz
  • Rasmuzz
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Oj vilket bygge du hade där MrBlew! Men det blev ju riktigt bra till slut!

Jag skall rolla den hade jag tänkt, men jag har tyvärr ingen roller från Goo Systems. Vilken sorts roller är det man skall ha? Det borde ju finnas att köpa en liknande som goo systems säljer, eller vad tror du?

Jo jag skall fästa masonitskivan runt själva ramen, sedan skall jag sätta två vertikala reglar hade jag tänkt, kanske skulle ha en horisontell också? Jag skall ha en 16:9 duk på ca 83 tum.

Postad 24 October 2004 - 23:03

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det viktigaste är nog att använda en roller som inte är "hårig". Det är iaf det som GooSystems själva rekommenderar. Jag tror att det är risk att man får "mönster" (eller vad man ska säga) om man använder en sådan roller. Kolla GooSystems hemsida, de har en hel del bra information och tips där. Du kan ju också försöka höra med andra medlemmar här om hur de har gjort, jag tror att flera har använt rollers som de har köpt här i Sverige.

Svårt att säga om du behöver en horisontell regel också. Det får du nog avgöra själv. Men det kan ju inte vara fel att ha en horisontell också! <_< Det ger ju ytterligare stabilitet.

Postad 25 October 2004 - 04:56

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag har en DIY-duk av målat ramspänt bommulstyg, målat med s-1500 färg, hade dock vit innan när jag testade att jämföra med Goo:n.
Tyckte som sagt att det inte var helt lätt att avgöra skillnaden då en a4 ser rätt liten ut på en 90" duk, men visst, man får ju en lite uppfattning så det är trevligt att fått hem och tittat på den!
Tyvärr så tillåter inte ekonomin att jag lägger 1500 på färg för tillfället! Är också ganska nöjd med duken som den är nu och funderar mer på att måla om rummet till en mörkare färg och kanske svart tak!?

Postad 25 October 2004 - 07:41

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Japp, som ni ser så blev Evert den lyckliga vinnaren!  ;)
Men han kanske skickar vidare den när han kollat så misströsta ej!  <_<

Självklart får den som först anmäler sig den ;)
Men jag vill nog ha den någon vecka.
Testbiten visst är den greyfärgen?

Postad 25 October 2004 - 09:11

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Tyckte som sagt att det inte var helt lätt att avgöra skillnaden då en a4 ser rätt liten ut på en 90" duk, men visst, man får ju en lite uppfattning så det är trevligt att fått hem och tittat på den!
Tyvärr så tillåter inte ekonomin att jag lägger 1500 på färg för tillfället! Är också ganska nöjd med duken som den är nu och funderar mer på att måla om rummet till en mörkare färg och kanske svart tak!?

Min första bit som jag testade med var lite större en den du fick (3*A4) cirkus och jag upplevde lite av det du säger, piddepan, det är svårt att få en generell uppfattning, tror inte det går egentligen. Så jag körde DVE istället med dels enfärgade partier och de s/v bilderna. Då såg man ganska tydligt en lite större dynamik i färger men framförallt en bättre kontrast. Nu är den ju lite grå i färgen vilket ju hjälper till i det mörka. Jämförde dels med en vitmålad matt slät vägg (motsv säkert s-1500) och sedan en vit tupplur. Gissar att goo har lite bättre Gain än den vita väggen men lite lägre än tuppluren.
Jag skulle definitivt måla mitt tak (som är matt vitt nu) svart....om jag bara fick... <_< och hänga tunga draperier på alla väggarna... ;)

Postad 25 October 2004 - 09:12

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Japp (grey lite)

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 25 October 2004 - 09:13.

Postad 25 October 2004 - 18:21

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Min första bit som jag testade med var lite större en den du fick (3*A4) cirkus och jag upplevde lite av det du säger, piddepan, det är svårt att få en generell uppfattning, tror inte det går egentligen. Så jag körde DVE istället med dels enfärgade partier och de s/v bilderna. Då såg man ganska tydligt en lite större dynamik i färger men framförallt en bättre kontrast. Nu är den ju lite grå i färgen vilket ju hjälper till i det mörka. Jämförde dels med en vitmålad matt slät vägg (motsv säkert s-1500) och sedan en vit tupplur. Gissar att goo har lite bättre Gain än den vita väggen men lite lägre än tuppluren.

Såg du vad som hände i de ljusa partierna eller högdagrar.
Blir de lite mörkare eller vad händer?

Postad 25 October 2004 - 20:42

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Tja... <_< Har ingen kamera nu men för ett tag sen tog jag lite usla bilder och en av dem har stora ljusare partier. Den vänstra halvan är en IKEA tupplur och den högra är ScreenGoo lite Grey. Scenen är ur Pearl Harbour. Ser ingen/liten skillnad avseende ljusstyrka (längs strecket i bilden) där isåfall tuppluren är aningens ljustarkare men tuppluren tycks dra åt ett blått håll i vita partier, goo håller sig neutralare.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 25 October 2004 - 20:44.

Postad 25 October 2004 - 23:02

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att min testbit är nu på väg till dala56. Låt den vandra... :)

Postad 29 October 2004 - 09:53

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Om någon har lite topcoat digital grey lite, så är jag intresserad. Gärna typ # 4599.

Postad 07 November 2004 - 19:39

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Ok bara någon fråga.. <_<

1. Hur mycket färg? 0,5 eller 1,0 liter av var på en 100"?
2. Någon som beställt från tyskarna? hur mycket? vad kosta det?
3. Bäst material är grundmålad (vitgrund) MDF skiva???

Postad 07 November 2004 - 19:40

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
om du ska måla på mdf ta 1l för säkerhetsskull! =)

Postad 07 November 2004 - 19:55

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

även om jag grundar med någon basic vitgrundfärg?

Postad 07 November 2004 - 20:03

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
för karlceasar räckte det inte riktigt till, men för mig gjorde det de, fast jag har inte riktigt 100"

Postad 07 November 2004 - 20:30

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Japp, som ni ser så blev Evert den lyckliga vinnaren!  ;)
Men han kanske skickar vidare den när han kollat så misströsta ej!  <_<

Självklart får den som först anmäler sig den
Men jag vill nog ha den någon vecka.

Jag har nu testat ett första test med GOO Grey lite.
Den duk jag har är helt jämbördig med GOO i alla fall de filmer jag hittils
sett. Jag har en Panasonic AE500 projektor och en Panasonic DVDA360.
Matningen är en IXOS scart i goldserien. Har även testat XBOX med HDpack
och spel i 720p. Men det förefaller inte vara någon skillnad dukmässigt.
Men attans vilken skillnad på XBOX pal 576i mot ntsc720p. Jisses:P
Är på väg att byta till nya panasonic SD-97 så fort den kommer till
sverige.
Jag skall se om jag kan fixa bilder på testbiten inlagd i min duk.
Jag har en Brethford duk med ca 2.0 i gain. Den är kristalliserad.
Det GOO definitivt är bättre på är att det glittrar inte. Nu har jag så lite så
det stör inte.
Jag skall försöka hitta någon film med djup svärta som jag kan jämföra
med samtidigt som det finns högdagrar. Har någon ett bra tips?

Postad 08 November 2004 - 07:39

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Sagan om Ringen :D

Postad 08 November 2004 - 18:25

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Räcker med 0,5l topcoat och detsamma om basecoaten!!

Det jag gjorde var att jag inte primade då jag var enfaldig nog att tro att MDF var ett dött material - vilket ej stämmer. Att det tog slut för min del var att jag använde rikligt med färg samt att jag gjorde 3 lager :D men till 90' storlek.

Om jag ska få bort mina "VB" måste jag göra om från grunden, detta är även bekräftat från Goo Kanada - extra lager kommer nog hjälpa. Kommer göra ordning mitt senare när jag får tillfälle - dock har jag fått en deal från Goo så det blir inte så farligt med priset.....

Se bara till att alltid prima med vit färg gör att vara säker....

Redigerat av karlceasar, 08 November 2004 - 18:26.

Postad 08 November 2004 - 18:46

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Räcker med 0,5l topcoat och detsamma om basecoaten!!

Det jag gjorde var att jag inte primade då jag var enfaldig nog att tro att MDF var ett dött material - vilket ej stämmer. Att det tog slut för min del var att jag använde rikligt med färg samt att jag gjorde 3 lager :D men till 90' storlek.

Om jag ska få bort mina "VB" måste jag göra om från grunden, detta är även bekräftat från Goo Kanada - extra lager kommer nog hjälpa. Kommer göra ordning mitt senare när jag får tillfälle - dock har jag fått en deal från Goo så det blir inte så farligt med priset.....

Se bara till att alltid prima med vit färg gör att vara säker....

Ok, "prima" = grunda?
Och vad är "VB"? White boarder eller? Men hur gick det så fall till?

Postad 08 November 2004 - 18:53

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
[/QUOTE]Ok, "prima" = grunda?
Och vad är "VB"? White boarder eller? Men hur gick det så fall till? [QUOTE]

Prima är grunda, ja.

Vertical banding: Det är en känd bieffekt som många LCD projektorer kan avge. I bilden mot duken kan det uppstå som svaga vertikala fält, vilket är ungefär det jag uppplever på ett visst område på min mdf där det har absorberat mer färg än på övriga ställen... Därför ska man grunda för att eliminera risken för detta.

Postad 09 November 2004 - 21:10

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
hm men vänta nu lite :) körde du inte med grundfärgen du köpte?

Postad 09 November 2004 - 23:15

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
16:9 och 2.2m bred
mdf-skiva
Om jag grundmålar skivan hur mycket färg behöver jag då?

Postad 10 November 2004 - 08:31

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

hm men vänta nu lite  körde du inte med grundfärgen du köpte?

Självklart - men med att prima först menar jag grunda/förbehandla och mätta fibrerna i mdf så att det inte reser sig eller suger in olika på ytan.

Prima med någon vit måleri grund färg....

Postad 10 November 2004 - 10:33

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
ah, ytterligare grunda alltså ;)

Postad 10 November 2004 - 12:01

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Hej
Jag vill fråga en sak till.
Bör man prioritera base coat eller top coat? Den sistnämnda är ju så dyr så jag vill inte få så mycket färg över.
Var kan man köpa Screen goo billigast?

Postad 10 November 2004 - 12:02

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
tja du måste ju ha topcoat så det räcker, givetvis ;) basecoaten kan du ju ta mer av om du behöver måla många fler lager.

köp från tex Canada, eller UK

Postad 10 November 2004 - 22:10

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ohlson: Jag köpte 0,5 liter vardera av basecoat och topcoat till min 75 tumsduk (baserad på en plywoodskiva). Den är 1,660 x 0,934 m² plus maskning på 6,5 cm runt om, vilket ger en area på 1,790 x 1,064 = 1,90 m² som jag målade. Jag målade två tunna lager av varje färg. Endast knappt hälften av varje färg gick åt, men då hade jag grundmålat med en vit färg innan jag började med Goo-färgen, så plattan sög inte åt sig någon Goo-färg alls. Att se till att plattan är grundmålad innan man börjar med Goo-färgen ser jag som en nödvändighet.

Din platta har alltså arean: bredd x höjd = 2,2 x (9/16x2,2) = 2,72 m². Detta betyder alltså att 0,5 liter av varje sort bör räcka även för dig.

Jag använde rollers från GooSystems när jag målade min duk. Jag kan inte garantera att färgen räcker om du använder en annan typ av roller, men det borde räcka tycker jag. Ett tips (från GooSystems själva) är att stoppa rollern i en plastpåse mellan lagren av samma färg. Då sparar du en del färg i och med att färgen på rollern inte torkar och du kan använda samma roller även till nästa lager. Ta dock en ny roller när du ska måla med färg från den andra burken, eftersom färgerna är ganska olika varandra (topcoaten innehåller lite "glitter" medan basecoaten är helt slät).

Slutligen, se till att måla jämna lager... Jag målade lite tjockare på ett ställe (det blev ett ca två cm vertikalt band) och det syns lite grann. Dock i princip aldrig när jag ser på film, endast när hela bilden är väldigt ljus, vilket ju är sällan. ;)

Jag har några bilder i mitt galleri om du är intresserad av att se slutresultatet.

Redigerat av MrBlew, 10 November 2004 - 22:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.