Mitt förslag är att söka vidare, alternativt få tag på en stor bil och bege dig till Stockholm om du ändå ska dit (hit) någon gång.
// Anders
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Nytt dukalternativ ! (Nu med bilder på sid 4)
Startad av
Unregistered8488b754
, Feb 04 2004 17:03
199 svar till detta ämne
Postad 28 April 2004 - 20:18
De är ju ganska klumpiga, så det är inte helt lätt att posta dem...
Mitt förslag är att söka vidare, alternativt få tag på en stor bil och bege dig till Stockholm om du ändå ska dit (hit) någon gång. // Anders Postad 29 April 2004 - 18:43 Jomen. Frugan (flickvännen) accepterar den. Hon tycker rentav att det är lite ballt att se film på stor duk (så sådär väldigt irriterad på duklösningen är hon inte. // Anders Postad 03 June 2004 - 19:43
Grillen: Även jag bor i Karlstad och är inne på att köra med en sån här skiva. Vilka firmor har du frågat? Det är ju onödigt att fråga samma.
Om jag hittar någon som kan sälja såna här så hör jag av mig till dig. Lars Postad 03 June 2004 - 20:19
Hej på er Karlstadsbor...Jag bor i Örebro och har precis skaffat en projje och är på jakt efter något i dukväg...
Jag ska kolla i Örebro och sen så kan jag posta här...tex så finns ju Arkitektkopia här i Örebro. Postad 03 June 2004 - 21:14
jag har frågat 3 reklamskyltsfirmor och det är Reklamidé (inte), En firma på Hammarö (minns inte namnet på firman) som kunde ta hem sådana skivor men frakten skulle bli ofantligt dyr samt Arkitektkopia som kan fixa KAPA-Fix som tydligen är likadan som KAPA-Line men är förklistrad på ena sidan... Bra om man vill klämma fast den direkt på väggen....
priset för en KAPA-fix var citat: Vi har inte kapaline 10 mm. Däremot har vi kapa fix som är som kapaline på baksidan och förklistrad för montering på andra sidan. En sådan som du vill ha (ca 120x200) ska vi ha 444:- för. slut citat. Postad 04 June 2004 - 07:31
Grillen och nima01:
Jag har frågat på ett tryckeri där min far jobbar. De hade inte större än 70x100 men han skulle kolla om det går att ta hem. Jag får nog besked till veckan. Grillen: Vet du om Arkitektkopia kunde ta hem stora kapa-line om man beställer? Jag vill ha 250-260cm bred "duk". Jag har precis sålt min CRT och tänkte passa på att fixa till lite småsaker i "salongen" när jag ändå ska upp med en ny projektor. Lars Postad 04 June 2004 - 07:59
Jo, de har säkert större. Jag ställde frågan som så att jag behövde ca 120x200 och de måst de väl kapa till från en 300 lång skiva?
men det var inte KAPA-Line utan KAPA-Fix - den med klister på ena sidan hojta till när du hittar nåt ställe som säljer dem... ring du oxå till A-kopia och kolla... det var ju nån månad sen jag gjorde det... Postad 10 June 2004 - 09:37
Snyggt med en sådan här lösning.
Hur mycket väger skivan med lister och maskering? /Jens Postad 10 June 2004 - 19:35
zicronix: Var köpte du din KAPA skiva? Ska bli kul att se dina bilder ocksa
Postad 10 June 2004 - 22:40
Nu har jag också byggt en KAPA-duk med inspiration från denna tråd.
Särskilt tack till Anders Johnsson för idéer och tips. Bilder finns i mitt galleri. Postad 11 June 2004 - 08:07
Mycket snyggt!
Men jag ser att du inte haft ambitioner att låta den "smälta" in i taket. Var ska jag som Karlstad-bo få tag på en KAPA-skiva? Postad 11 June 2004 - 08:52
Anders J:
Ungefär hur mycker väger din skiva inklusive ramen? Sedan undrar jag hur mycket uppfällningsanordningen kostade. Tänkte fixa en KAPA-duk men är inte så händig så jag funderar på att bara ställa undan den när jag inte använder den. Dock vore uppfällning snyggast men beror lite på priset också. Postad 11 June 2004 - 16:31
Jag hade planer på att måla hela undersidan vit, men tycker nog att det bara är onödigt krångligt. Jag stör mig iaf. inte på det, taket är inte så snyggt utan duken heller. Postad 11 June 2004 - 16:54 se längre upp i tråden... Postad 11 June 2004 - 19:39
Puttekula:
Det blir faktiskt en Panasonic PT-AE500. Jag hade en sån hemma en kväll och blev otroligt överraskad. Enda nackdelen är väl att man inte måste skruva isär den och justera konvergensen med en liten skruvmejsel. Ja, när jag ändå ska greja lite tänkte jag ändra ridån så att den försvinner in i väggen och då får jag plats med en större duk. Därför intresset för Kapa-skiva. 250x140 blir perfekt hos mig. Jag kan ju säga till när det är klart så får du komma över och inspektera! Lars Postad 11 June 2004 - 20:18
LarsJ: Ok, låter kanon. Jag kommer så fort jag blir inbjuden
Grillen: Sökning på Gulasidorna <-- Detta ger åtminstone 64 träffar där man kan tänka sig att finna lite KAPA. TAG Reklam har jag goda erfarenheter av (dom hjälpte mig med min egengjorda neonskylt), du hittar dem på Lamberget. Postad 13 June 2004 - 14:36
Har lite frågor kring målning och inramning:
1. Vilken bredd på roller är bra? Smal eller bred? 2. På Arkitektkopia sa de att KAPA suger åt sig en hel del. Skall man förmåla eller bara rolla direkt med den färg man vill ha? 3. Är aluminiumprofiler bäst som ram eller rekommenderas andra material som är lätta, styva och billiga? Redigerat av Zippocage, 13 June 2004 - 14:38. Postad 18 June 2004 - 14:02
Har nån koll på kapaskivapriser?
Fick en prisuppgift på 300x140 cm x 10 mm Kapaskiva från Arkitektkopia, de ville ha 945 plus moms. Tycker det verkar lite dyrt. Är det någon som vet någon annan som säljer dessa skivor i Göteborg-Boråstrakten? (bor mittemellan..) /Hacker Postad 18 June 2004 - 14:32
mhacker: Från Arkitektkopia fick jag priset på hela skivan till 975:- inklusive moms. Detta gjorde att 220 cm av den blev 712:- vilket jag accepterade. I Malmöregionen fanns det egentligen inget alternativ till Arkitektkopia. Kanske du hittar något i din region.
Postad 18 June 2004 - 23:49 Har varit borta från tråden ett tag märker jag. Här händer det grejer! Duken väger kanske dryga 5kg med allting (bara en uppskattning). Postad 18 June 2004 - 23:50 Blev jäkligt bra! Snygga fästen. Kul att mitt lilla projekt inspirerade. Tycker att det fungerar klockrent! // Anders Postad 18 June 2004 - 23:52 Som jag nämnde alldeles nyss väger skiva och ramen dryga 5kg ungefär. Uppfällningsanordningen är bara två aluminiumfyrkantslister samt några skruvöglor. Kostar sammanlagt 100-200 spänn kanske. Om du har möjlighet tycker jag att du ska satsa på uppfällning. // Anders Postad 18 June 2004 - 23:54 1. Bred roller 2. Måla direkt med den färg du vill ha - kapa suger inte så mycket. Måla åtminstone två (tunna) lager färg. 3. Aluminium är nog det bästa valet med tanke på vikt, pris och formstabilitet. // Anders Postad 19 June 2004 - 12:39
Här är lite bilder på mitt bygge.
Kapa-Fix bilder edit ny url Redigerat av Unregisterede92885bb, 12 July 2004 - 14:09. Postad 19 June 2004 - 13:19
Jag kan också några länkar till några ställen där de inte säljer KAPA-skivor!! Postad 21 June 2004 - 12:02
KAO/GEMS i Göteborg säljer KAPA-skivor till ett mera fördelaktigt pris än Arkitektkopia, iaf enligt deras webprislista (som dock inte är 100% komplett). De listar Kapa-line 10 mm/140x300 cm för 592:- plus moms.
http://www.kao.nu/ Är det någon som vet skillnaden mellan kapafix och kapaline? Vilken är lämpligast att bygga duk av? /Hacker Postad 21 June 2004 - 13:19
KAPA-fix och KAPA-line är i stort sett samma sak. KAPA-line har samma yta på båda sidor medan KAPA-fix har en sida med självhäftande sida. Denna självhäftande sida har ett tunt papperskydd så att den inte fastnar i allt
KAPA-fix är mycket lättare att få tag på har jag märkt än KAPA-line. I alla fall där jag bor (Skåne). KAPA-fix är tyvärr dyrare. En KAPA-fix skiva 300 z 140 verkar gå på 600 + moms i inköpspris och då i pack om ca 8 skivor så de är inte så glada att sälja dem en och en. Postad 22 June 2004 - 20:05 Du glömde läsa längst ned: "(redigerat lite efter att ha pratat med företagen i fråga) Det här inlägget har ändrats av Anders Johnsson den Mar 4 2004, 15:02" // Anders Postad 22 June 2004 - 21:30 Svarar på mina egna frågor nu när jag fått hem skivan och målat den. 1. 15 cm fungerar bra. 2. Det är bara att måla, två lager krävs. 3. Vet ej men jag kommer köra med aluminium i alla fall (som det ser ut just nu). Postad 22 June 2004 - 21:31
Anders Johnsson:
Nyfiken på hur du löste fästanordningen i taket (de bitar som fäster fyrkantsrören i taket och som fungerar som en typ av gångjärn). Har letat lite men har inte hittat vettiga delar. Postad 24 June 2004 - 18:17
hej är lite nybörjare på det här men kan man sträcka en duk själv eller blir det svårt i hörnen. är det någon som vet vad man kan köpa meter vara någonstans
Postad 24 June 2004 - 18:36
matwela: postar du inte lite fel nu. Att sträcka en KAPA-skiva behövs inte mer än att stärka upp den med någon form av ram eller stag om man inte fäster denm direkt på väggen.
Postad 24 June 2004 - 18:38
Om ni skaffar en KAPA-fix som ska fällas upp i taket: glöm då inte att köpa färg att måla baksidan. KAPA-fix har nämligen skyddspapper som är mönstrat.
Postad 25 June 2004 - 09:38 Jag har skruvat in en skruvögla på vardera sidan av aluminiumprofilen. I profilen har jag borrat ett hål och genom hålet och genom skruvöglorna har jag trätt en rundstav av stål. Rundstaven hålls på plats med "starlock"-brickor (sådana som håller hjulen på klotgrillar på plats exempelvis). // Anders Postad 30 June 2004 - 22:41
https://www.prisjakt...=18488&pic=.jpg
Så här blev min KAPA duk, är mycket nöjd med den. Tack för hjälpen alla ni som deltagit i denna tråden, utan er hade detta hemmabygge aldrig blivit av. Från galleriet: Hemmagjord "duk" 100" 16:9 c:a 230x140 bildyta av en KAPA-line skiva som är målad med en matt ljusgrå/vit (s1500) färg. Ramen är gjord av trälister som fogats samman och målats med matt svart färg. Ska kanske ordna med uppfällningsanordning men nu är den endast upphängd i taket. Nedanför syns en nymålad gammal ikea hylla. Postad 03 July 2004 - 22:19
Zippocage, du verkar vara från Malmö, var köpte du din KAPA och till vilket pris?
Redigerat av Unregistered7630b632, 03 July 2004 - 22:20. Postad 03 July 2004 - 23:19
RobTheBob: Arkitektkopia. En hel skiva (3 m x 1,4 m och 10 mm tjock) av KAPA-fix kostar 975:- inkl moms. Dock köpte jag den sista (en låda innehåller 12 skivor). Jag hade kontakt med en väldigt trevligt kille på deras Malmökontor som heter Arne. Kolla med honom. Arkitektkopia är inte ensamma om att ha KAPA i Malmö men så gott som. Kanske Köpenhamn är en utväg? Har inte kollat själv.
Postad 06 July 2004 - 23:00
Äntligen är min duk färdig (pyttedetaljer kvar bara).
Hela kalaset kostade mig knappt 2000:- för en duk med bildstorlek 220 x 124 (dukstorlek 230 x 134). KAPAfix: 700:- Aluminumprofiler (L-profiler 15mmx15mmx3mm, 12m): 450:- Färg (2 liter S2000 glans 3, 1 liter vit glans 3): 160:- Självhäftande svart velour (1,5 m x 45 cm från Kreatima): 150:- Monteringslim: 28:- Muttrar, skruvar, etc: 100:- Sedan hade jag lite mer utgifter i form av släphyra, frakt, verktyg etc. Jag gjorde en uppfällningsanordning mycket lik Anders Johnsson men istället för fyrkantsrör använde jag L-profiler där också. Fästanordningen i taket blev sedan vinkelkrokar. För att fästa ramen i uppfällningsannordningen använde jag Jacknut som gör att jag kan ta loss duken från dem ifall jag senare vill hänga den på väggen eller liknande. Kommer fixa fram lite bilder och skisser när jag får tag på en digitalkamera. Tack till alla i tråden och då speciellt Anders Johnsson som fick in mig på detta spåret! Postad 11 July 2004 - 10:41
Jag vill också lägga mig i den här debatten...
Jag har jobbat en del med Kapa-skivor innan, på ett reklamföretag, därför har jag en aning om hur dom fungerar. Om man väljer att köpa Kapa-LINE (vilket jag inte rekommenderar) så har den en tendens att slå sig, man bör därför lägga reglar bakom så att den inte har möjlighet att slå sig. Jag skulle hellre rekommendera Kapa-FIX, trots klistret på baksidan, den är starkare uppbyggd och har inte samma tendens att slå sig, jag tycker dock ändå vilket alternativ man än köper ska man spänna med ett krysstag eller liknande bakom. Du som bodde mellan GBG och Borås, Kolla på ()Scandraft Vet dock ej om de säljer styckvis, men de är väldigt trevliga och är ett företag som jobbar mot reklambyråer, alltså slipper man ett steg i priskedjan, i Stockholm rekommenderar jag RTW plottermedia Det var vad jag ville säga. Tack för mig! Postad 27 July 2004 - 14:56
Hej..
Ville bara höra hur kapa skivorna är nu när de har sutigt uppe ett tag. Har de slagit sig något? Eller är de lika bra som innan? Och så en sak till är det någon från Linköping som lyckats få tag i den stora kapa skivan 140x300? Den verkar inte finns här, bara de mindre vaianterna. /Elak Postad 27 July 2004 - 22:29
Elak: Min slog sig en del när jag rollade framsidan. Fixade sig när jag rollade baksidan
Redigerat av Zippocage, 27 July 2004 - 22:31. Postad 29 August 2004 - 22:41
Jag har inte haft något problem med att Kapaskivan slår sig. Det beror nog mycket på mina aluminiumlister som stagar upp.
Är det förresten någon som är intresserad av att köpa min duk? Bilder finns på sid 4. Behöver byta ut den för att den inte kommer passa in när jag möblerar om rummet. Behöver tyvärr köpa nedrullningsbar duk. Duken har kostat mig enligt följande: *Kapa skiva: 600:- *Aluminiumlister: 300:- *Självhäftande sammet: 150:- *Färg m.m.: 150:- Summa: 1200:- + arbete Säljes för 1200:- eller högstbjudande. Duken är extremt fin. // Anders Postad 30 August 2004 - 13:12
ajdå Stockholm
Hade varit intressant om det va Götet Funderar på att göra en liknande med Goo-färg. Någon som gjort detta? Postad 30 August 2004 - 14:19 Vanilla har gjort en GooKapa! Postad 02 September 2004 - 10:12
En målad Kapa-skiva blir det nog för min del,
så jag undrar om någon provat detta tillsammans med en Infocus SP4805 och vilken grånyans som är lämplig i ett rum som inte går att mörklägga helt (för mycket fönster Har tittat på S1500 och S2000 och även stått med färgprover hos en återförsäljare här i stan med en SP4805 och jämfört med deras gråa euroscreen-duk, men det är lite svårt att föreställa sig bilden i stort på ett tvåcentimeters färgprov, och de hade ingen firehawk-duk inne (de påstod att den verkar vara ungefär i s2000-nyans) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |