Postad 10 August 2004 - 02:35
Postad 10 August 2004 - 03:54
Ja moms är vanlig moms.
Tull och frakt går väl loss på 7000-10 000 kanske.
9500 är ju ingen liten pjäs.
Tror det var Max_Power som fick pynta 7000 för sin BG808s.
Postad 10 August 2004 - 09:02
huh? jag betalade ingen tull eller moms om du syftar på det. hade tur9500 är ju ingen liten pjäs.
Tror det var Max_Power som fick pynta 7000 för sin BG808s.
EDIT: har ingen "S" heller
Redigerat av Unregistered992, 10 August 2004 - 09:03.
Postad 10 August 2004 - 09:12
Tror det blir avsevärt dyrare än väntat.
Fet projje annars, lite coolt att man kan ta en 8500 LC och göra till 9500 LC samma chassi som Marquee 8500
Postad 10 August 2004 - 09:19
NFS...
Längtar tills jag kan börja bygga om.
Postad 10 August 2004 - 10:04
1
Jag har en Barcodata 801s -94 med 12000h på räknaren.
Ingen tillstymmelse till wear eller inbränningar.
2
Lite drygt två meter bred bild på hembyggd mdf duk.
3
Mellan 50-60 i contrast och brightness, egentligen lite ointressant antar jag eftersom det beror mycket på insignalstyrkan. Jag har ett Barco interface där man ställer in gain på varje färg.
4
HTPC
5
Jag kör 1184x 666 med 75Hz just nu. Högre ger lite linjeöverlapp (inte 100% fokus ännu) och lägre ger scanlines.
6: Hårdvaran i din ev HTPC ex
- Ett Ati 7200 gfx kort
- PDI kort från PMSvideo
- Xcard för mpeg avkodning (skickar ut SPDIFen också)
- XP1800 processor, 512Mb ram, 450Gb disk
7: Mjukvara du använder till din projje ex:
- Dscaler
- JovePlayer
- PowerStrip
Kör det hela i extremt ljuddämpad och ljusdämpat rum (akustikplattor i taket, "öppen"(bakom svart tyg) isolering i vägarna).
Mkt bra bild ger det hela, men inte 100% fokus (är elektrostatisk fokus på 801s, dock justerbar så den är lite vassare än tex 800:an).
Mvh
Anders
Postad 10 August 2004 - 10:18
Låter ju kanon och hoppfullt för oss andra om den inte ens har wear men det är som de säger det beror på vem som har haft dessa monster innan de kan vara helt brända rör efter bara ett par tusen också om ägaren inte vet vad han gjort men om de som haft den skött sig så kan de hålla över 20k timmar men då MÅSTE det väl ändå vara slitningar jag har aldrig hört att de är i direkt mint efter 20k timmar
Eller han på VDC som haft lite otur med sina nya VDC rör som åkte på wear efter 15 timmar.
Vet inte hur det slutade den storyn.
Har du några feta screenshots ?
Mvh
Redigerat av The Hulk, 10 August 2004 - 10:20.
Postad 10 August 2004 - 10:22
Någon som har lite screenshots för oss andra att dreggla över ?
Jag har inte tagit några själv än men det kommer.
Postad 10 August 2004 - 10:49
En maskinist xsom jobbat på bio i 7 år uttalar sig på AVs forum:
crt picture quality compared to a real theater
i worked until recently for 7 and a half years as a projectionist at a united artist theater in florida. i built and previewed thousands of movies, probally 75% of all movies that came out in that time period. i usually watched them alone in the middle of the night, with different lighting levels, i sat all over the theater, and also saw them right after the projector had been serviced, and everything on it had been recalibrated. i also worked at an amc theater for a bit too.
and in my opinion, a well set up, and a decent enough model crt looked just as good, if not better, than most of the movies i saw in the theater. the projectors in the theater were the newest model when the theater opened ( they were christie models). some of the best looking movies in the theater were, the pixar films, matrix,starwars, and 2 a little bit back, titanic, and the mask of zorro. its always dark in the theater, and the projected image was comparable to a crt. colors seem to be better on a crt ( if calibrated right). the fine detail looks better on a crt. black levels also are better, you cant shut off a xeon bulb in a theater projecter, its always playing light so the blacks are a little lighter. i think the only thing better was the actual smoothness of the film, since it was actually playing 24 film frames per second. but the new proccesors for crts now are right up there with it. i was wondering what you guys thought. if any of you even go to a real movie theater any more
jeremy
Så då lyder frågan till er crt buffs där ute vad tycker ni.
Nu jämnför vi inte digitala mot crt utan crt mot the real thing dvs biografer.
detta förrutsätter att man då har sett en crt korrekt installerad och inställd dvs
Vad tycker ni om biobilden/crt?
Mvh
Redigerat av The Hulk, 10 August 2004 - 10:55.
Postad 10 August 2004 - 11:11
I en HTPC finns det igentligen enbart en korrekt inställning om man inte vill förlora bildinformation.
Låt mig förklara. Detta är dock mina teorier så rätta mig gjärna:)Det finns en mega stor tråd på avsforum om detta.
I en dator så är contrast och brightness inställningen digital. Så om brightness eller contrast är felinställt så förlorar man bildinformation.
Säg tex att du har ett spann på 0-100 på färgskalan där 0 är 0%ljus och 100 är då 100% ljus. Om du ställer brightness tex på 10 och contrast på 100 så visst kan du se det mesta men datorn har förlorat 10% av sin addreserbara färgskala. Om du däremot ställer brightness på -10 så klipper du då 10% av informationen i den undre färgskalan.
Samma sak gäller också för contrast inställningen. Om du ställer contrast inställningen på 110 så klipps all information mellan 90-100.
Alltså tex en brightness på -10 och contrast på 110 gör att du klipper 10% information i den lägre ljus skalan och 10% i den övre.
Brightness på 10 och contrast på 90 gör då att du inte klipper någon information men du får 20% mindre färgnyanser.
Dessa siffror är påhittade och bara till för att förklara teorin.
Signalen ut från en HTPC ska var 0v för svart och 0.7volt för vitt. Detta mätt med 70Ohm's belastning. Dock kan det variera något mellan grafikkort. Speciellt den övre gränsen.
I en CRT projektor blir det inte samma sak pga att inställningen är mer analog.
Så hur ska man då ställa in dessa parametrar?
Ett sett som jag använder är följande.
1. Öka brightness i projektorn så att svart är grått.
2. Visa en testbild som har tex 0-20IRE i så många steg som möjligt. (IRE är ett mått på ljud styrka där 0 är svart och 100 är vitt)
3. Börja med att ställa brighness något för högt i HTPC mjukvaran.
4. Minska sedan brighness i HTPC'n långsamt tills du ser att den börjar klippa den mörkaste informationen. Se till så att den är inställd då just snäppet innan den gör det.
5. Gör om samma sak med den övre ljusskalan med hjälp av contrast och en test bild som visar den övre gränsen på gråskalan.
6. Upprepa steg 1-5 tills båda stämmer för de påverkar varandra.
7. Ställ sist in brightness samt contrast på projektorn så att du inte saknar någon information i varken den övre eller lägre färgskalan.
Ett annat sätt är att använda sig av tex colorfacts test program som använder sig av desktop inställningen för contrast/brightness vilket brukar vara korrekt för grafikkortet. Då ställer man in contrast/brightness på projektorn med hjälp av denna och sedan ställer in mjukvaran att stämma med projektorn.
Detta test program finns att ladda ner här gratis.
MVH
Jocke
Postad 10 August 2004 - 11:17
Postad 10 August 2004 - 11:30
Postad 10 August 2004 - 11:36
Handlar om att en 8 tumamre inte kan visa 1080 P utan överlappning, oavsett vad specarna säger.
De kan inte måla lika många linjer på en mindre fosforyta
Det var därför jag sålde min 8500 mot en 1292 det och att denna har colorcorrected lenses osv..
Men har man inte dessa ambitioner så räcker en 8 tummare för 8500 målar en grymt fin 720 p bild.
Så det har INGET med ljusstyrkan att göra.
MIn 1292 har 700 lumen, 8500 har 1200 lumen så mdet falelt så är det tvärtom
Mvh
Redigerat av The Hulk, 10 August 2004 - 11:36.
Postad 10 August 2004 - 11:37
Nu var du snabbare än mig
Redigerat av Unregistered94b25a22, 10 August 2004 - 11:38.
Postad 10 August 2004 - 11:39
Gör en ruta på säg 5x5cm dra 10 linjer iden inte ett problem.
Ta sedan en ruta som är 1x1 cm och gör samma sak det blir helt plötsligt svårare.
Samma princip är det i detta fallet.
Fler linjer= svårare att måla upp.
1080p = 1080 linjer som målas i ett svep
Redigerat av The Hulk, 10 August 2004 - 11:42.
Postad 10 August 2004 - 11:41
Japp jag är en mes men en stolt mes och ägare till nine inch love
Redigerat av The Hulk, 10 August 2004 - 11:41.
Postad 10 August 2004 - 11:43
Även vill jag se lite screeenshoots så kom igen och jobba er lite nu med bilder
Postad 10 August 2004 - 13:24
Det är ju bra bild på min CRT också, fast dvd e väl lite si o så med. Men kör jag HDTV material så krossar Barcon bion...
MEN...det är ju så kul med bildstorleken på biograferna (iaf de stora 500pers salarna)
Redigerat av Unregistered32857, 10 August 2004 - 13:24.
Postad 10 August 2004 - 14:44
Postad 10 August 2004 - 17:17
En annan sak som jag har märkt när man har sett andras crt projjar är ju att alla har olika syn på vad som är bra bild
Brightnes har jag istället ganska lågt och brukar istället hjälpa till med gamma så att man kan skilja de sista svarta fälten från varandra..Allt detta i kombination ger en väldigt kraftfull, skarp och livlig bild och en bild med "punch"..Sen om detta är "rätt" eller inte det spelar ingen roll..Bilden brukar imponera stort på alla som kommer dit.
Postad 10 August 2004 - 19:59
Tycker kvaliteten varierar väldigt mycket men iregel så har jag blivit så kräsen att jag finne ofta att det är lite grådassigt.
Det är ju en mjuk och "snäll" som är riktigt bra men det är kalrt det är svårt att veta om de är rätt inställda osv.
Sedan är det väl skillnad från film till film.
Trots allt, skulle man smälla upp en crt så blir det skillnad =) hehe.
Nej jag föredrar hemmabio men det rä mest för att jag blir galen påallt prassel och de förbannade mobiltelefonerna.
De som jag anser vara bäst med bio är varken bild eller ljud utan själva känslan av att köa lite, köpa popcorn, hitta rätt plats i en stor sal som är snyggt inrätt titta reklamen.
det är denna ritual som gör det lite x-tra kul, ljudmässigt är det inte svårt att bräcka.
bilden varierar ibland kan det se riktigt bra ut men oftast så är det inte mer än ok.
Det man får tänka på att det är så himla dyrt att gå på bio då tycker jag man skall ha höga krav =)
Postad 10 August 2004 - 21:27
Vet inte hur det ligger till med det, men inte en tillstymmelse till missfärgning om man tar av linser och stirrar öga-mot-öga-mot-öga-mot-öga.
801s:an har sony tuber och är känd för att käka lite rör. Maskinen har suttit i mötesrum på alfalaval enligt utsago.
Jag tog precis lite screenshots, men som vanligt så ger de ju inte rätta. Jag får finjustera fototekniken ett tag.
Kollade just "the hulk" (sjukt sammanträffande, har aldrig sett den förr heller) och bilden är ju riktigt bra stundtals.
Inte har jag någonsin sett en digital som slår den. Men då har jag inte sett tre chippare, det värsta är Marantz Vp12S2. Dock vore EM fokus trevligt.
Kunde inte vara nöjdare. Driftsäker och stabil. Kommer inte ens ihåg när jag konvergerade eller något sist.
Mvh
Anders
Postad 10 August 2004 - 21:41
Vet fler företag som "glömmer" stäng av dem innan helgen så står de bara på och surrar.
Det viktiga är ju att de ser fina ut vilket de gör så det är bara att köra på.
Det är bara att köra på-
precis om en kvalitetsbil den tuffar på om man sköter service
Gött att du är toknöjd
Även fast du inte är nöjd med dina screenshots kan du inte smyga in ett par
Mvh
Postad 10 August 2004 - 22:37
Men som du säger det viktiga är att man är nöjd
Okey då hulk. För att tillfredställa dina lustar ger jag dig:
Lite bilder
Dessa bilder är komprimerade. Orginal screenshotsen:
Hulk
TTT
FOTR
Bilden är 2,10 m bred.
Största felet med bilder är att texten ser suddig/stark ut då den förmodligen överexponeras av kameras höga slutartid.
Hade kunnat se till att det inte står "PAUSE" längst upp kanske. Det blir nästa gång
Håll tillgodo.
Mvh
Anders
Postad 10 August 2004 - 23:57
Den
ser bekväm ut, det är lite trist med den vi bygger.
Biostolar är det svårt att krypa ner i =)
Tackar för bilderna.
Mer sådant..
Inga fler som har bilder.
Jag har tyvärr inga själv =/
Mvh
Postad 11 August 2004 - 08:25
Mycket bekvämt med en soffa bak när man vill ligga och slötitta. Jag valde bort biostolar, just därför att jag inte tycker de är bekväma. Däremot så är det ju *rätt* biokänsla i sådana.
På det hela taget är jag nöjd. Det som blev bäst är egentligen ljudet, ljuddämpningen i rummet är mkt bra. Rumsplaceringen av effekter är ruggig i vissa scener. Framför allt när jag gick över från 5.1 uppsättning till 7.1. Kunde inte drömma om att det skulle vara sådan skillnad! Men, detta är CRT tråden, så vi låter det bero....
På bildsidan är jag mest nöjd med vad PDI kort med Xcard gjorde för bilden. Mjuk och fin, STOR skillnad mot att köra tex PowerDVD (som jag gjorde innan).
På mjukvarusidan är jag extremt nöjd med XP och JovePlayer. Trodde aldrig att det skulle kunna bli SÅ plug and play. Mycket längesedan jag var tvungen att fnurla med något. Lika enkelt som en vanlig DVDspelare.
Sedan var det ett lyft att ställa in luftkonditionering i bion, inte illa i dessa dagar
Så, nu skall jag vara tyst ett tag.
Mvh
Anders
Redigerat av nombz, 11 August 2004 - 08:27.
Postad 11 August 2004 - 16:29
Förresten ang. 1080p och åttatummare. Är det av egna erfarenheter som du säger att en åttatummare inte klarar 1080p eller har du läst dig till det kanske? Min proje t ex ska ju enligt specen klara 2000 linjer. Antar att det så är i 4:3 format och maxat utnyttjande av fosforn iofs. Har endast kört 720p på HDTV än så länge och tycker att exempelvis Gladiator ser förbaskat bra ut
Postad 11 August 2004 - 16:41
Bilden blir för mjuk pga att de målas över varandra.
Det enda det betyder när du läser dina specar osv är att den är adresserbar den upplösningen.
Inget om HUR bra den gör det.
Så enkelt är det
Men förrutom det om du hittar en 8 tummare med bra ljusstyrka, colorcorrected samt med LC linser (vätske kopplade) så behöver du inte köpa en 9 tummare om du verkligen inte kommer köra 1080 p.
Det var anledning för mig, LC, color corrected samt högre upplösning dvs skarpare, bättre färger med högre upplösning så det är egentligen inte bara i mitt fall.
Tack för tipset om dina kort, ja jag borde sökt så varmt så man tänker kanske inte så långt =)
Mvh
Redigerat av The Hulk, 11 August 2004 - 16:48.
Postad 11 August 2004 - 16:51
Var hemma hos Josex häromdan och vi gjorde väl samma observation som du gjort.. men jag har inte testat på min ännu! Den klarar nog det!
Nä, jag nöjer mig nog med 720 eller 864p!
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 11 August 2004 - 19:36.
Postad 11 August 2004 - 17:23
Postad 11 August 2004 - 18:30
Jag har faktiskt inte hunnit köra så mycket av mina HDTV-filmer, jag börjar bli stressad av att ladda ner allt jag får tag på
Archos: Vad fick du ge för Parker moddade kortet färdigt till Sverige?
Har lite funderingar på att ha projjen med tre inställningar..576i/50hz (för att visa hur dvd igentligen ser ut utan att blivit förbättrat av HTPC:n), 1280x720/75hz(som kommer köras mest och dvd filmer kommer att visas i), 1080i för de HDTV filmerna som ligger i denna upplösning, uppdateringsfrekvensen för 1080i får jag testa mig fram till..
Detta skulle göra det ganska kul att dema vad HDTV igentilgen är och hur grymmt det ser ut jämfört med dvd, framförallt på en CRT
Postad 11 August 2004 - 19:26
Postad 11 August 2004 - 19:50
Ang. 1080i så tycker jag faktiskt att det ser bättre ut att visa 1080i filmerna i 720p än i 1080i. Bilden blir lite orolig med interlaced tycker jag. Och 1080p blir lite mjuk av förklarliga själ. Ska nog ta och prova med lite udda upplösningar typ 960 och se om det blir bättre.
Postad 11 August 2004 - 21:08
Skall bli kul att testa nu dock =)
Postad 11 August 2004 - 21:45
Jag har kollat ditt galleri med de sjyssta borden. Hur gör du av med värmen? Blir det inte för varmt?
Postad 11 August 2004 - 21:52
Har du fläktar inne eller är den helt uppe där bak ?
Mvh
Postad 11 August 2004 - 22:29
Barco D 801S -96 >3000h (lite wear på det blåa röret, somnat ifrån den ett antal ggr
brigthness 50 contrast 60
Spånskiveduk gain 1 typ
Bildkällor:
Htpc 720P
NorthQ 5001 720p 50Hz (lika bra som HTPC)
HK DVD25, video TV via ProV 100
Barco VGA interface alla rattar i mittläge
Har haft den sedan 2001 och inte ett enda problem så här långt!
Funderar på att skaffa en 808
/Stefan
Postad 11 August 2004 - 23:41
Ang din projje samt duk.
Hur stor duk kör du och har du funderat på att fixa högre gain eller är du nöd?
Det är väl lite kräm i din 801s ?
Mvh
Postad 12 August 2004 - 00:25
The Hulk: Du har alltså provat 1080i på projjen(alltså ställt in projjen för 1080i)?
Jag får testa och se, kanske tycker jag också att det ser trevligare ut nerscalat..
Hoss: Bordet som Barcon satt i var öppet bak vid fläktarna. Bordet för Marqueen är "öppet under skivan". Skivan "svävar" 1cm ovanför kanten för underdelen. Marqueen blåser ut luften på ovansidan och denna luftspallt räcker gott och väl..När man har kört med projjen i några timmar så känner man inte att luften som kommer ut under skivan är speciellt varm. Underdelen står 5cm över mattan och får gott om luft underifrån och även en del framifrån. Även under denna riktigt varma delen av sommaren så har jag inte haft några som helst värmeproblem med projjen(kör iofs endast på kvällen).
Postad 12 August 2004 - 07:53
Jo jag har väl varit lite mindre aktiv här än på minhembio-tiden...
Duken är 2 m bred 16:9
Jag kan mörklägga totalt så resultatet är ganska OK, men visst, -1.5 i gain hade inte varit fel... Sedan har jag en helt svart fondvägg runt duken vilket ytterligare "lurar" ögat lite...
Men jag vägrar ha rullduk med ev. vågor och bucklor, så det får väl i så fall bli dukmaterial limmat på en skiva...
Vart köper men det?
Vilken gain är optimal till en gammal 801S eg.?
Hifi-intresset har tagit över lite så alla pengar går till högtalare och slutsteg i s f ny projje
Mvh
/Stefan
Redigerat av avr7000, 12 August 2004 - 07:59.
Postad 12 August 2004 - 08:42
Allt detta kommer dock att testas nu när projjen åker upp idag och bion börjar bli klar.
Har liksom inte haft tid att leka så mycket innan
avr7000:_ Jag säljer en 3,5 meters dukmatrial eller nja den är gentligen 4 meter hehe 1,1 gain.
Måste köpa ny, min Sony har bara 700 lumen så jag skall köpa en 2,5 gainare och testa.
Låter mycket men det är en stor duk.
Vet hur det är när hifi intresset tar över, för min del är det åt andra hållet just nu =)
Mvh
Postad 12 August 2004 - 08:53
Man borde väl nästan ha en curved screen då?
Coolt vore det i alla fall
Var köper du dukmaterial? Vore kul att testa med en lite högre gain duk.
Mvh
Jocke
Postad 12 August 2004 - 09:46
CRT på böjd 2.5 gain-duk måste bli hur bra som helst.
Postad 12 August 2004 - 09:48
Hahahaha...Arioch: Japp, jag har länge letat efter nått slagkraftigt ..Helt plötsligt så ramlar man över denna fina ..Jag kan dock ta bort den ifall du är sugen på den. Jag såg att det diskuterades om det i tråden och kikade ifall du hade satt dina planer i verket. Det hade du inte och då tänkte jag att den skulle passa fint..Som sagt det är "din" idé först . Vill ju inte bli stämd
Postad 12 August 2004 - 10:17
avr7000: finns bilder på hur vi gjorde vår duk.
Rekommenderar ICKE att limma duktyget.
Polaren gjorde det och det såg förjävligt ut efter ett tag plus då han bytte ut duken så var det bara att riva loss duken och förstöra den för att få loss den.
Så ingen bra idé med lim imho.
Vi gjorde som så med duken i vårt biobygge att vi byggde en ram med lite tvärgående reglar och sen la vi duken över och skruvade fast den i ena änden först. Sen använde vi oss av vanliga 45x45 reglar fullängder och lade dem bredvid ramen och pressade ner duken så att den spändes maximalt. Sen upprepade vi den processen ett antal gånger och skruvade fast duken eftersom. Resultatet blev JÄKLIGT bra. Fast tyvärr gjorde vi regelverket lite för ostabilt så det blev dragninga ri duken då vi höll på att flytta in och ut duken och ha oss.
Så bakläxan är att göra ett starkare ramverk.
Sen är det en bra idé att lägga den tvärgående regeln lite innanför den övriga ramen så att inte duken vilar på den och man får som resultat etn "barcolinje" from hell.
/CJ
Postad 12 August 2004 - 10:39
Jag får denna då jag kör 576P
Redigerat av Unregistered960, 12 August 2004 - 10:40.
Postad 12 August 2004 - 11:10
papegoja: Barco linjen kommer när någon inställning är använd för mycket. För att få bort det från min gamla barco var jag tvungen att använda mig av vridpottarna så att inte de vanliga inställningarna behövde användas så mycket.
Även Electrohome samt Nec kan få samma problem dock så blir det inte en linje utan mörka horisontala block.
Postad 12 August 2004 - 11:12
Om du bara har det på 576p så kan det vara en ide att kolla in timingen på signalen för att flytta bilden inom signalen istället för via kontroller på projjen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
363 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?