* Officiell tråd - Denon DVD-1910 *
617 svar till detta ämne
Postad 05 oktober 2004 - 17:48
pellevin
-
pellevin
-
Användare
-
-
146 inlägg
pellevin: vad använder du för "bildvisare"? Såg du inga svarta kanter vid 720p?
Hej lovespy! En Panna 500. Jo det gjorde jag faktiskt men det var inget jag upprördes över just då. Jag var så glad över allt annat. Kan det gå att fippla bort kanterna på något sätt?
Postad 05 oktober 2004 - 18:05
stefanlil
-
stefanlil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Bara jag som tycker spelaren låter för mycket vid uppspelning? Min förra spelare (en pioneer) var knäpptyst i jämförelse.
Postad 05 oktober 2004 - 19:54
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Verkar tyvärr som om 1910 inte lever upp till förväntningarna  Man får ju mycket för pengen med DVD-1910 om inte annat. Tror dock att en del kommer få problem med DVI-utgångens upplösningar nu om jag ska vara ärlig. Vet av egen erfarenhet från DVD-3910 och alla dess bildinställningar.
DVD-1910 kanske är mer "allround" på komponentvideoutgången(?) än de andra, OM man nu inte får till en bra bild på projektorn, plasman eller liknande som man har.
dexa: Har du DVD-2800 MKII skulle jag nog kolla mot DVD-2910 iaf. Hoppas att det kommer lite tester och respons på den snart. Kolla den tråden om det.
Jo det är klart men jag vet inte vad man får för en 2800MkII i dagsläget, kanske inte är mer än 3500? Isf så blir det lite väl mkt att lägga till för en 2910, så frågan återstår ju ifall det blir bättre med DVI från en 1910 eller ifall jag skall behålla min 2800 via komponent?
Postad 05 oktober 2004 - 20:20
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
pellevin: vad använder du för "bildvisare"? Såg du inga svarta kanter vid 720p? Hej lovespy! En Panna 500. Jo det gjorde jag faktiskt men det var inget jag upprördes över just då. Jag var så glad över allt annat. Kan det gå att fippla bort kanterna på något sätt?
Aah, se där! Körde du PAL-film eller NTSC-film? Stor skillnad på underscan (svarta kanter) vid 720p mellan PAL och NTSC för mig. PAL har kraftig underscan medans NTSC har ingen eller väldigt liten underscan. Eftersom spelarna inte är regionsfria så funkar ju bara regionsfria filmer.
Postad 05 oktober 2004 - 21:09
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Nu kanske jag är lite korkad (eller inte har läst tillräckligt noga) men, är underscanproblemet så gravt att man alltså inte kan justera bort det med Overscan-inställningen på sin projje (om man nu har ngn sådan)?
På min projje kan jag justera mellan 90-100% overscan, räcker det för att bli av med kanterna på PAL-material tro? För några extra sorgkanter vill jag definitivt inte ha...
Postad 06 oktober 2004 - 07:55
Unregistered3892c164
-
Unregistered3892c164
-
Användare
-
-
230 inlägg
Nu kanske jag är lite korkad (eller inte har läst tillräckligt noga) men, är underscanproblemet så gravt att man alltså inte kan justera bort det med Overscan-inställningen på sin projje (om man nu har ngn sådan)?
På min projje kan jag justera mellan 90-100% overscan, räcker det för att bli av med kanterna på PAL-material tro? För några extra sorgkanter vill jag definitivt inte ha...
Måste erkänna min okunskap om detta och skulle vilja höra om detta problem går att lösa, och om det är ett specifikt problem för dvi och att man kanske slipper detta i component läget.
Postad 06 oktober 2004 - 08:06
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Funderar själv på att löpa Denon1910 men detta lät ju inte bra.
Särskilt när två kunniga inte kunde få bort underscan problemet.
Hört några oroväckande sakar om DVI till HDMI också men vet ej om det stämmer. Sämre Bild......
Skall själv köpa en AE700 när jag ordnat med resterande inköp så man blir ju lite lessen när man ser problemen.
(inte långt kvar innan köp, köpte en Euroscreen GDS som jag skall ramspänna nästa helg och fixade TV in på mitt AIW kort så det närmar sig DVD och projektorköp) och allt detta efter bara 4 månaders letande efter komponenter
Hur mycket scan är det på palfilmerna?
Frågorna gällde underscan, Hur mycket och om man borde titta åt en annan spelare?
DVI-HDMI bildförlust?
Postad 06 oktober 2004 - 08:23
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
På min projje kan jag justera mellan 90-100% overscan, räcker det för att bli av med kanterna på PAL-material tro? För några extra sorgkanter vill jag definitivt inte ha... Måste erkänna min okunskap om detta och skulle vilja höra om detta problem går att lösa, och om det är ett specifikt problem för dvi och att man kanske slipper detta i component läget. Underscanproblemet uppstår vid uppspelning av PAL (576i) filmer i 720p via DVI. Detta gäller på min 1910:a kopplad till min projektor (BenQ 8700+). Har inte läst nåt om problemet på avsforum.com men där kör de väl uteslutande NTSC-filmer. Pellevin här på forumet har också underscan/sorgekanter. Detta med 1910:an kopplad till en Panasonic 500. Läste även på brittiska forumet avforums.com om en kille som hade dessa problem på en Sanyo Z2. Han lyckades tweaka bort detta i projjens service-meny (se tidigare inlägg). I min projje kan jag inte justera overscan/underscan för DVI-ingången. På de analoga BNC-ingångarna (se tråden om BenQ8700+, första inlägget) kan jag justera frekvens, fas, H-pos och V-pos. Dessa ingångar accepterar upplösningar upp till 1080i. Jag kan inte svara för om problemet går att lösa i andra projektorer. Jag tycker att det lutar mer och mer åt att "felet" ligger i Denon 1910? Det andra problemet jag upplevt är den ryckiga/vibrerande bilden vid uppspelning av PAL-filmer i 1080i via DVI. Detta problem har jag inte fått bekräftat från någon annan ännu. Peter.M upplever samma sak gällande storebrodern 3910. På 3910:an finns tydligen en inställning som avhjälper detta. Denna inställning finns inte i 1910:an. Vid uppspelning av NTSC-filmer (måste var "all regions" eftersom 1910:an inte är/går att få regionsfri ännu) försvinner ryckandet/vibrerandet. Förutom dessa två problem har jag inte upplevt några direkta brister, iaf inte några som inte går att tweaka bort. Komponent-uppspelning t ex lider inte av de ovanstående problemen. Och för att klargöra: 576p via DVI funkar finfint!
Redigerat av Unregistered94256dec, 06 oktober 2004 - 09:36.
Postad 06 oktober 2004 - 08:56
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
I min projje kan jag inte justera overscan/underscan för DVI-ingången.
Aha...  Det kan jag i min. Då lutar det nog åt en 1910 ändå. 1080i PAL känns inte som att jag kommer att köra särskilt mkt av ändå.  Några andra allvarliga brister har väl inte rapporterats? Hur är det med subtitles? Den ballar väl inte ur ifall man sätter på sådana, så som 3800:an gjorde?
Postad 06 oktober 2004 - 09:35
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
I min projje kan jag inte justera overscan/underscan för DVI-ingången. Aha... Det kan jag i min. Då lutar det nog åt en 1910 ändå. 1080i PAL känns inte som att jag kommer att köra särskilt mkt av ändå. 
Några andra allvarliga brister har väl inte rapporterats?
Hur är det med subtitles? Den ballar väl inte ur ifall man sätter på sådana, så som 3800:an gjorde? 
Några övriga allvarliga brister har jag inte hittat. Dock så har jag koncentrerat mig uteslutande på problemen med DVI hittills. Ska ta mig an de övriga bitarna framöver. Komponentbild, digital-ljudet, CD-ljudet, inställningar mm... Har inte skrivit nåt om den "fysiska" biten ännu så här kommer en liten beskrivning: Dvd-spelaren är liten och lätt! Jag tycker den är knäpptyst, men då jämför jag med en Xbox  . Fjärren är ingen höjdare, inga upplysta knappar. Displayen är i mitt tycke för liten och texten ful, går att reglera ljusstyrkan. Skiv-släden är av den billigare och plastiga sorten. Byggkvaliteten överlag tycker jag är rätt dålig. Liten julgrans-varning utfärdas, power-knappen lyser gröngult, displayen dimmigt blått och DVI-dioden rött  . Lite om inställningsmenyerna: I mitt tycke inte den snyggaste designen. De olika DVI-upplösningarna kan inte väljas via fjärren, bara på fronten på spelaren. Kanske inte så farligt? Bara de grundläggande inställningarna för bilden finns (brightness, color, gamma, sharpness och contrast). Default är "DRC" (Dynamic Range Control) för ljudet aktiverat. Slå av den genast! Ingen djuplodande recension precis...
Postad 06 oktober 2004 - 11:40
stefanlil
-
stefanlil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag tycker min ger ifrån sig ett väldigt irriterande "tickande" ljud, särskilt vid CD-spelning. Verkade dock tysta ner sig efter en stund när jag såg film från DVD...
Postad 06 oktober 2004 - 12:10
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
stefanlil>> Är det "backup-ade" skivor som tickar eller är det originalskivor? Backup-er på vissa fabrikat av skivor brukar ticka i min Yamaha-spelare...
Postad 06 oktober 2004 - 13:44
stefanlil
-
stefanlil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Det är originalskivor. Även tickandet vid cd-spelning verkade ge med sig efter 20-30 min men återkom när jag stoppade och började om igen...
Postad 06 oktober 2004 - 15:53
Unregistered7bc8128a
-
Unregistered7bc8128a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Fungerar endast med dessa inställningar:
PAL
[Inställning i projektorn EDID=EDID1]
När jag växlar mellan video (compositkabel) och DVI så får jag bild ca. var ~15:e gång (spelar inte så stor roll ,vilket DVI läge jag väljer).
NTSC (testad med regionsfria filmer)
[Inställning i projektorn EDID=EDID2]
Får bild när jag väljer DVI i720p endast.
Skall tillläggas att jag testat spelaren på en kompis Sanyo Z2 och där fungerade den klockrent (fick iallafall bild i alla olika DVI-lägen PAL som NTSC)
Så gissar att felet ligger i Panasonicen ,vet inte om det är fixat kanske i nyare firmware ? Eller är det kanske bara min projje felet sitter i ,ingen annan som kör Panasonic + Denon DVD-X910 ? eller nått annat tips ?
Postad 06 oktober 2004 - 18:16
Micke pioneer
-
Micke pioneer
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Någon som har testat denna spelare med Hitachi PJ-TX100?? Om det fungerar bra med DVI
Postad 06 oktober 2004 - 19:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Secrets test är uppe nu.Lite otäckt att den (förvisso amerikanska versionen) inte kirrade 2:2 Cadance. Behöver iofs inte vara nån fara, gör inte Philips 963 heller och jag kan inte påstå att den gör bort sig med PAL-film. Macroblocking oxå. Hmm...
Postad 06 oktober 2004 - 20:29
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Jag undrar... 3910:an klarade ju inte heller 2:2 cadence i vissa modes, men det verkar som om de bara har testat 1910:an i ett mode..? Finns det inga modes att ställa in på 1910:an?
Isf är det ju helt klart 2910 eller 3910 som gäller.
Postad 06 oktober 2004 - 22:08
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Svarar på min egen fråga...
1910 verkar bara ha ett "default"-läge för deinterlacing, enligt manualen. Då är det alltså 2910 eller 3910 som gäller för min del...
Postad 07 oktober 2004 - 07:51
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Svarar på min egen fråga... 1910 verkar bara ha ett "default"-läge för deinterlacing, enligt manualen. Då är det alltså 2910 eller 3910 som gäller för min del...
Japp, finns bara ett läge på 1910. Dock klagar inte jag på deinterlacingen, sköts bättre än Sil504-chippet i projjen (visserligen inte riktigt samma förutsättningar). Secrets-testet i all ära men underscanproblemet i 720p (börjar bli tjatigt nu) är det STORA problemet. På min 90" duk får jag ca 2 cm "sorgekant" till höger om och över bilden. Till vänster om bilden får jag ca 5 cm sorgekant  . Det stör jag mig mycket mer på än macroblocking, bristande deinterlacing osv. Kan det vara fel på mitt ex?
Postad 07 oktober 2004 - 08:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag TROR som sagt inte missen av 2:2 Cadance behöver vara ett stort problem för oss med PAL-flmer. Varför, jo: - Man ska komma ihåg att testet är NTSC 2:2 pulldown. Det är inte alls säkert att programvaran har samma logik för PAL 2:2 pulldown (återkommer till detta) - Majoriteten av de spelare som är utrustade med Faroudja/Genesis-chip klar inte 2:2 Cadance. T.ex. Phillips 963. Lik förbaskat gör den som sagt knappast bort sig med PAL-film. Detta KAN bero på det som omnämns i texten för Panasonic RP82: However, the FLI2200 doesn't have a good NTSC 2-2 pulldown mode (used for 30 fps progressive material), so to improve the performance of 2-2 material, Panasonic added Auto 2, which forces the FLI2200 into film mode when it sees a 2-2 progressive flag pattern in the MPEG stream. There is also a video mode but strangely enough if you force it into video mode, DCDi™ is disabled.
Given the relative dearth of 2-2 titles in the US, Auto 2 is unlikely to add much value here. If you know that a particular title is 30 fps progressive, then it might be worth trying Auto 2, but in general we'd leave it on Auto 1. In Europe, however, 2-2 pulldown is very common, so Auto 2 might be a good default. The FLI2200 chip will auto-detect 2-2 pulldown if the source is PAL, so it might not be necessary to use Auto 2 even then. With Auto 2 the user should be watchful for combing artifacts, and switch to Auto 1 if they rear their head.
Kan inte på något sätt garantera att detta gäller även för FLI2301 och Denon 1910 men det är långt ifrån omöjligt. Varför skulle de t.ex. ta bort ovanstående från den nyare FLI2300 när det fanns i gamla FLI2200? Love Spy>> Har du noggrant studerat scener där man väldigt enkelt märker att deinterlacern inte klarar av 2:2 sekvenser? T.ex. båten i hitta nemo, örnen i gladiator, hustaket i Star wars Ep2 osv. Hade jag fått min nya duk hade jag lånat hem en 1910 och testat den lite själv men tyvärr dröjjer det 10-12 dar...
Postad 07 oktober 2004 - 08:22
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Love Spy>> Har du noggrant studerat scener där man väldigt enkelt märker att deinterlacern inte klarar av 2:2 sekvenser? T.ex. båten i hitta nemo, örnen i gladiator, hustaket i Star wars Ep2 osv.
Nej, jag har inte detaljgranskat deinterlacingen ännu. Nemo och Gladiator har jag inte men ska kolla hustaket i SW II ikväll. Har du fler tips om "känsliga" scener?
Postad 07 oktober 2004 - 09:17
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
 Verkar som Denon Tyskland nu vet om problemet med overscan/underscan. I denna tråd på avsforum skriver en tysk medlem att Denon jobbar på en ny firmware som fixar problemen. Lite lustigt att de påstår att bara 1910:an lider av detta och inte 2910 och 3910. Peter.M har ju upptäckt samma (men kanske inte lika "stort") problem på 3910:an...
Postad 07 oktober 2004 - 11:16
pellevin
-
pellevin
-
Användare
-
-
146 inlägg
Secrets-testet i all ära men underscanproblemet i 720p (börjar bli tjatigt nu) är det STORA problemet. På min 90" duk får jag ca 2 cm "sorgekant" till höger om och över bilden. Till vänster om bilden får jag ca 5 cm sorgekant . Det stör jag mig mycket mer på än macroblocking, bristande deinterlacing osv.
Kan det vara fel på mitt ex? 
Nej för fasen, det ser exakt likadant ut hos mig. En tjock svart kant till vänster och tunnare svarta kanter på de tre andra sidorna. Lite bättre men inte bra om man kör NTSC-film. Visserligen är bilden bra ändå men det känns ju lite surt att man inte kan utnyttja projjens fulla upplösning. Det där med ny firmvare lät ju intressant, men iså fall måste man väl skicka iväg spelaren någonstans för uppgradering?
Postad 07 oktober 2004 - 12:00
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Hmmm... Vill nog inte riskera en undermålig PAL-funktion ändå. Om jag ändå skall köpa ny spelare så satsar jag nog på 2910...
Synd att Secrets inte testar den. Finns väl viss risk för att de har byggt sämre implementation kring chip:et i den än i 3900..?
Hjälp... Skall man köpa 3900 för att vara någorlunda på den säkra sidan?
Postad 07 oktober 2004 - 13:17
klorathy
-
klorathy
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har testat ett demo-ex av Denon 1910 på min plasma LG RZ-42PX11 och det blev kanonbild både på dvi och komponent. Hade samma problem som andra med underscan och sorgkant till vänster men i och med att jag kan flytta bild positionen så kunde jag i stort sett minimera detta problem. I övrigt hann jag bara testa i ca 2 timmar men jag var mer än nöjd så jag har beställt en!
Såg inte någon skillnad alls på bilden vid 480p och 720p. En nackdel är kanske att man inte kan styra dvi upplösning och on off via fjärren men lite motion fram till dvd-spelaren om man måste köra ut signalen via scart eller komponent kan ju aldrig skada.
Postad 07 oktober 2004 - 13:42
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1 907 inlägg
Ska ta mig an de övriga bitarna framöver. Komponentbild, digital-ljudet, CD-ljudet, inställningar mm...
SKriv gärna vad du har för kringutrustning bortom digitalutgången. Jämför även med din gamla spelare om du kan, jag behöver underlaget i en annan tråd. Jag ser inget hinder att köpa denna, när sorgkanterna är borta  Om den låter som en medelspelare förstås. Mer kan man inte begära för det priset.
Postad 08 oktober 2004 - 09:20
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hämtade hem DVD:n igår och kollade ca 5 min på LOTR.
Mitt första intryck är att bilden är skarpare än den den bild som HK dvd 25:an levererar med komponet. Färgerna upplever jag också som bättre med mer liv i ev att jag ska dra ner lite på dom.
Har ej kalibrerat något. Har en Benq 7800 så jag kan köra 576 upplösning utan att se några defekter.
Tyckte inte att deinterlacingen var så mycket bättre än sil, kanske tvärt om
Som det såg ut igår så kommer jag att bli nöjd och HK får passera vidare mot nya äventyr.
Fasen va lätt den var ...mot DVD:25an. Det var lite " made in Taiwan" över fjärr och chassi men för mig så är bilden mer väsentlig än kvalitéts känslan.
Postad 08 oktober 2004 - 09:24
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag har nu kontaktat Denon Tyskland om problemet och den eventuella fixen. Försöker få dem att bekräfta ryktet/påståendet på avsforum. Återkommer så fort jag fått svar!
Postad 08 oktober 2004 - 10:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Tyckte inte att deinterlacingen var så mycket bättre än sil, kanske tvärt om 
Aha. Varför tycker du det? Kan du ge något specifikt exempel? (det är väl föresten bara 8700 som har Sil504? har för mig att 7800 har nått annat hop-kok)
Postad 08 oktober 2004 - 11:33
JHL Hi-Fi Klubben
-
JHL Hi-Fi Klubben
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej
(Ursäkta min Svenske sprog – men jag er dansk som prover at skriva på Svensk – så ni förstår det)
I Hi-Fi Klubben har vi netop fåt meddelande om at DENON just nu checker en ny och uppgraderat software till DVD1910.
De har erkänt at der finns fel på DVD1910 och har redan fixat det.
Når vi får denna vill vi naturligtvis gøre upgrades i vore butiker af de produkter som redan har solgts.
Med venlig Hillsen
Jens Holst Larsen
Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord
Postad 08 oktober 2004 - 12:22
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Tyckte inte att deinterlacingen var så mycket bättre än sil, kanske tvärt om  Aha. Varför tycker du det? Kan du ge något specifikt exempel?
(det är väl föresten bara 8700 som har Sil504? har för mig att 7800 har nått annat hop-kok)
Nu kollade jag bara ca 5 min så jag har inte jämfört tillräckligt för att ha en fast ståndpunkt i frågan. Jag tyckte inte att Gandalfs kärra rullade på så fint som den borde i början av LOTR, det var lite grus i maskineriet, tyckte jag. Tror att hjulen upplevs som bättre smörja med 7800:ans jobb. Tar en AP på denna och kollar hur pippin flyter i Gladiator under helgen. Hop-kok i 7800:an...ja, dom kanske hitta lite rester i papperskorgen som dom slängde in i burken....NOT. Hop-kok är ett ord som ej kan eller får nämnas i terminologin kring/om min benq, samma sak gäller ord som skit, värdelös, aj då etc, med andra ord :förstör inte min kärlek
Postad 08 oktober 2004 - 12:23
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
 Se där ja!
Då kommer jag med största sannolikhet behålla min 1910:a.
Tackar för infon Hifiklubben!
Postad 08 oktober 2004 - 12:33
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Ingen som kör denna mot en HDMI projektor som kan bekräfta eller förneka att bilden blir sämre när man kör DVI=>HDMI?
Postad 08 oktober 2004 - 13:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hop-kok i 7800:an...ja, dom kanske hitta lite rester i papperskorgen som dom slängde in i burken....NOT. Hop-kok är ett ord som ej kan eller får nämnas i terminologin kring/om min benq, samma sak gäller ord som skit, värdelös, aj då etc, med andra ord :förstör inte min kärlek 
 Okej, "egendesignad excellence über-chip dock icke Sil" då? Anledning till att jag fråga är att deinterlaceing i 7800 inte anses optimal och att faroudja bestyckade projjar som t.ex. infocus anses göar ett bättre jobb. Vore ruttet om en dvd-spelare med faroudja då inte var bättre... Kanske har den då trots allt svårt att hitta 2:2 sekvensen? "Flytet" i bilden behöver iofs inte bero på deinterlaceingen. Jag tänker då mer på taggiga kanter/lågupplöst bild eller combing. Inte sett några sånna hemskheter?
Postad 08 oktober 2004 - 18:39
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1 646 inlägg
Hej (Ursäkta min Svenske sprog – men jag er dansk som prover at skriva på Svensk – så ni förstår det)
I Hi-Fi Klubben har vi netop fåt meddelande om at DENON just nu checker en ny och uppgraderat software till DVD1910.
De har erkänt at der finns fel på DVD1910 och har redan fixat det.
Når vi får denna vill vi naturligtvis gøre upgrades i vore butiker af de produkter som redan har solgts.
Med venlig Hillsen
Jens Holst Larsen Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord
Trevliga nyheter minsann! Vet du något om eventuella firmwareuppgraderingar till 3910 och 2910? Ligger det något i gjörningen så att säga, det ryktas en del om det?
Postad 08 oktober 2004 - 22:39
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag fick min beställda DVI-kabel idag (7.5m DVI-D dual link från Lindy) och till min stora glädje funkar den helt klanderfritt mellan 1910 och 8700. Projjen synkar snabbt på alla upplösningar och inte en skymt av sparklies  . Har nu sett ett par filmer i sin helhet och kan säga följande: Lagerbytena tar inte några 2 sekunder. Svårt att uppskatta men skulle tro att 0.5 - 1 sekund är mer riktigt. Det är dock tillräckligt för att de ska märkas. Ingen big deal tycker jag. Jag står fast vid att deinterlacingen sköts bra. För tidigt för att säga om den är "perfekt" men jag är mycket nöjd iaf. Har skymtat "combing" och ganska kraftig sådan. Filmen? "The Will Smith Video Collection"  . Förmodligen inte flaggad 100%-igt... Obs! Använder mig just nu av 576p@50Hz via DVI och en inte helt färdig kalibrering. Kan inte klaga på ljudet, varken via de analoga eller de digitala utgångarna. Dock ska ni veta att jag definitivt inte har några guldöron. "Analogljudet" jämför jag med en drygt 10 år gammal Pioneer CD-spelare (var en bra budgetspelare på den tiden) och "digitalljudet" jämför jag med en Xbox (via opto). Denon 1910 är minst lika bra i båda fallen. Det digitala ljudet avkodas i en Yamaha 740 receiver. Förutom de tidigare i tråden nämnda "buggarna" är jag mindre nöjd med att bilden via DVI är lite orolig. Syns i ljusa bakgrunder. Kan inte sätta fingret på vad det är. Makroblocking? Dithering? Edge enhancement? Frätande syra på duken eller annat skit i systemet? Detta går att minska/eliminera genom att sänka sharpness, i 1910 och/eller 8700. Självklart försämras skärpan då också. För mig blev det en kompromiss. Detta är dock inget som får mig att vilja lämna tillbaka spelaren. Och eftersom Denon har en fix på gång så bestämmer jag mig för att behålla den. Tycker man får väldigt mycket och bra prestanda för pengarna.
Redigerat av Unregistered94256dec, 08 oktober 2004 - 22:42.
Postad 08 oktober 2004 - 22:58
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag har nu kontaktat Denon Tyskland om problemet och den eventuella fixen. Försöker få dem att bekräfta ryktet/påståendet på avsforum. Återkommer så fort jag fått svar!
Svaret från Denon: We are sorry if the player will show some problems.
We will make some tests upon your error description and contact the DENON Representative in Sweden.
After that he can contact your dealer to deice if and what has to be done.
Best Regards
Yours DENON Service Team
Hmm, ingen bekräftelse precis. Aja, jag litar på Hifiklubben att Denon redan vet om problemet.
Postad 09 oktober 2004 - 00:11
mange_b
-
mange_b
-
Användare
-
-
199 inlägg
Hämtade min 1910 idag på Hifiklubben  .
Chansade lite med tanke på vad som sagts om bl.a. macroblocking men kände ändå att detta var den bästa spelaren för detta pris.
Efter att ha snabbt gått igenom några favoriter (Bla Gladiator och Ice Age) och fibblat lite med inställningarna kan jag säga följande:
Ser absolut ingen macroblocking över huvudtaget på min PJ-TX10 vi komponent. Möjligt att detta inte syns på denna projektor eller att jag är blind för denna bugg  ?
Tycker dock att bilden gröntintar lite. Detta syns tydligare via progressivt än interlaced och tydligast när man går in i spelarens setup meny (ser lite fläckigt grönt ut). När jag kör en film ser jag det dock knappt.
Färgerna ser bleka och lite tråkiga ut jämfört med min gamla spelare (Pioneer 535), men det går nog att kalibrera bort hoppas jag.
Bilden är dock oerhört stabil med mycket bra skärpa och deinterlacingen fungerar klockrent vilket innebär ett stort lyft.
Jag behåller definitivt min spelare!
/Mange
Postad 09 oktober 2004 - 00:13
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Det blev en 2910 för mig! Sikken maskiiiin! Jag är lyrisk! 
Tack DENON!
Postad 09 oktober 2004 - 10:09
Thomas.J
-
Thomas.J
-
Rookie
-
4 inlägg
Hämtade ut min 1910 i går och testade hela kvällen med min panasonic ae500. Kopplade upp både komponent och DVI. Enkla komponentkablar och med 5 m Isotech DVI-kabel från NetOnNet (379:-). Fungerade bra med komponent som gav en helt OK bild, mitt stora intresse var ju dock att se hur det funkar med DVI.
Första problemet var att få bild överhuvudtaget. Jag körde med EDID1 på projen som identifierade signalen rätt men nån bild fick jag inte. Den visade svart ca 2 sekunder, sedan brus 1 sekund, svart 2 sekunder, brus 1 sek.osv. Efter ca 15 sekunder fram och tillbaka, hittar den bilden. Sedan är den stabil och inga tecken till fel i bilden, funkar perfekt (förutom de tidigare beskrivna sorgkanterna runt bilden) Men när man byter upplösning eller växlar mellan PAL/NTSC DVD, flippar den ur igen och tappar bilden, börjar växla mellan svart bild och brus ca 15 sek. innan den hittar bilden igen. Är det nån som känner igen detta? Kan det bero på lågbudget kabeln ? Jag har en kort DVI- kabel mellan dator och LCD-skärm som jag tänkte testa, den är dock bara 1 meter vilket gör det knöligt med projen högt upp under taket....
Nu till min andra observation: Jag växlade fram och tillbaka mellan de olika upplösningarna hela kvällen och har svårt att se någon skillnad mellan 720 och 1080i. De är i mina ögon helt suveränt bra båda två. Är det nån som ser skillnad, och rent tekniskt, vilken upplösning borde vara den bästa. Panasonic projen är ju HDTV kompatibel men som sagt jag upplever 720p som lika fin.
Mycket nöjd med bildkvaliten på 1910, hoppas dock man kan få bort de svarta kanterna runt bilden med den kommande uppdateringen.
Postad 09 oktober 2004 - 10:44
Unregistered7bc8128a
-
Unregistered7bc8128a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hämtade ut min 1910 i går och testade hela kvällen med min panasonic ae500. Kopplade upp både komponent och DVI. Enkla komponentkablar och med 5 m Isotech DVI-kabel från NetOnNet (379:-). Fungerade bra med komponent som gav en helt OK bild, mitt stora intresse var ju dock att se hur det funkar med DVI.
Första problemet var att få bild överhuvudtaget. Jag körde med EDID1 på projen som identifierade signalen rätt men nån bild fick jag inte. Den visade svart ca 2 sekunder, sedan brus 1 sekund, svart 2 sekunder, brus 1 sek.osv. Efter ca 15 sekunder fram och tillbaka, hittar den bilden. Sedan är den stabil och inga tecken till fel i bilden, funkar perfekt (förutom de tidigare beskrivna sorgkanterna runt bilden) Men när man byter upplösning eller växlar mellan PAL/NTSC DVD, flippar den ur igen och tappar bilden, börjar växla mellan svart bild och brus ca 15 sek. innan den hittar bilden igen. Är det nån som känner igen detta? Kan det bero på lågbudget kabeln ? Jag har en kort DVI- kabel mellan dator och LCD-skärm som jag tänkte testa, den är dock bara 1 meter vilket gör det knöligt med projen högt upp under taket....
Nu till min andra observation: Jag växlade fram och tillbaka mellan de olika upplösningarna hela kvällen och har svårt att se någon skillnad mellan 720 och 1080i. De är i mina ögon helt suveränt bra båda två. Är det nån som ser skillnad, och rent tekniskt, vilken upplösning borde vara den bästa. Panasonic projen är ju HDTV kompatibel men som sagt jag upplever 720p som lika fin.
Mycket nöjd med bildkvaliten på 1910, hoppas dock man kan få bort de svarta kanterna runt bilden med den kommande uppdateringen.
Vilken mjukvara har du Panasonicen ? Har ungefär samma problem (bara lite värre) med min ,men tror det beror på att jag har för gammal version (R1.07 A1.00)
Redigerat av Unregistered7bc8128a, 09 oktober 2004 - 10:46.
Postad 09 oktober 2004 - 11:20
Thomas.J
-
Thomas.J
-
Rookie
-
4 inlägg
Var hittar man mjukvaro info på projen ? Den är köpt i februari, så jag antar att den har en äldre mjukvara. Jag kan inte hitta nån info hos panasonic om möjligheter till uppgradering.
Postad 09 oktober 2004 - 14:06
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Inte omöjligt att det är kabeln heller. Jag hade kraftiga synk-problem med 2910:an mot Hitachi PJ-TX100 först med en noname-kabel från Elfa. Idag provade jag med en Belkin från Elgiganten(!) och det gick som en dans!
Köp en på Giganten o prova vetja, det är ju bara att lämna tebax ifall det inte hjälper.  Så vet ni iaf om det är kabeln eller inte.
Det verkar finnas en uppsjö av "bluff-DVI-D" på marknaden. Ungefär som varannat fabrikat på CD-R var helt värdelösa i början...
Postad 09 oktober 2004 - 18:31
zztop3
-
zztop3
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
hur "disablar" jag HDCP signalen på DVI-D kabeln från Denon 1910?
då min projj (Sharp PG-M25X) inte stödjer signalen?
//Micke
Postad 10 oktober 2004 - 15:14
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
vet ni vilken mjukvaru version ni har? (firmware)
Postad 10 oktober 2004 - 15:21
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Pacman: även 7800an har en Sil 504 krets.
Har fått det bekräftat ifrån BenQ.
//Cineoholic
Postad 10 oktober 2004 - 19:18
Unregistered7bc8128a
-
Unregistered7bc8128a
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Var hittar man mjukvaro info på projen ? Den är köpt i februari, så jag antar att den har en äldre mjukvara. Jag kan inte hitta nån info hos panasonic om möjligheter till uppgradering.
You can adjust the flicker adjustment through "Special Menu" as follows; You can do it both on the machine or on the remote controller. Press MENU select OPTION Select OSD Press Enter key more than 3 sec. --> Kör sen "Self Check" tror jag det heter. Där ser du massa info, bland annat firmware tror jag...
Postad 11 oktober 2004 - 11:37
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Har det kömmit en ny firmware för scan problemet?
Postad 11 oktober 2004 - 13:34
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Har det kömmit en ny firmware för scan problemet?
Pratade nyss med Hifiklubben (online) ang detta. Troligen kommer den nya firmwaren i slutet av denna månad tillsammans med regionsfri-fixen.
Postad 11 oktober 2004 - 14:30
zztop3
-
zztop3
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Love Spy:
Inget om att kunna stänga av HDCP i samband med firmwareupdateringen.?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|