Ägare till LG RZ-42PX1oPX & PX11
205 svar till detta ämne
Postad 22 februari 2005 - 12:51
djconny
-
djconny
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej Hej!
Först ett tack till MoggeW och Easyrider för svaren på mina frågor!
Här kommer dock ytterligare en fråga som kanske (iaf för mig) är svårare.
HDCP skyddet.
När jag kör (ska köra) med dvi mellan min denon 1910 och min px 11 båda med stöd för hdcp-kryptering, betyder det att mina brända dvd-r filmer inte kommer att fungera?
Kommer äldre orginal dvd filmer att fungera, eller måste filmen ha hdcp kryptering?
Jag ska göra min denon 1910 regions fri, har detta någon inverkan på hdcp krypteringen, likt inlägget ovan med samsung dvd-spelaren!
Verkligen tacksam för svar på denna komplicerade fråga!
MVH : DjConny
Postad 22 februari 2005 - 14:40
Unregistered3eaefe7e
-
Unregistered3eaefe7e
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jag har en Samsung 945. När jag skulle kolla första gången fungerade bara gamla köpdvdfilmer och hembrända dvdr. Jag gjorde den regionsfri, samtidigt som man gör det försvinner även HDCPkrypteringen. Nu tar den allt. Jag tolkar det som att tvn inte är HDCP kompatibel.
Är ingen expert men så var det i mitt fall.
Hoppas det funkar för dig.
Postad 23 februari 2005 - 01:06
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tjenare,
Jag har fått den nya uppdaterade versionen av RZ-42PX11 med Farudja chippet och 5000:1 i kontrast och 1500 i brightness. Jag är grymt imponerad av denna plasma jämfört med några övriga modeller från bla sony och samsung som för övrigt var mycket dyrare. Minus är att den inte har stöd för RGB via någon scart kontakt vilket gjort att jag måste inhandla lite komponent kablar till min DVD och XBOX, grr, men efter det blir bilden klockren. Testade dock en DVI spelare från samsung idag till plasman och den är riktigt bra.
TV signal helt ok, ser ingen direkt skillnad mot min 28" 100 HZ sony tv men man får inte sitta för nära 42:an ....
Det lustiga var att med samma inställningar i TVn blir det en helt annorlunda bild om jag kopplade samma DVD spelare via DVI eller Komponent. Dvs färgerna blev annorlunda trots att jag inte ändrade något i tvn.
Med samma inställningar i LG:n så blev bilden mkt bättre när man kopplade via DVI än genom komponent. Efter lite justeringar tycker jag ändå att bilden är likvärdig på komponent men det verkade som att färgerna, konturerna och skärpan blev bättre/annorlunda med DVI. Är det också en NTSC dvd så blir det också andra färger tycker jag...
Någon annan som har erfarenhet av detta? Min dvd för närvarande är utan dvi och körs med komponent är en Sony NS900-R och den med progressivscan och DVI är en Samsung DV745.
Postad 23 februari 2005 - 01:08
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag har en Samsung 945. När jag skulle kolla första gången fungerade bara gamla köpdvdfilmer och hembrända dvdr. Jag gjorde den regionsfri, samtidigt som man gör det försvinner även HDCPkrypteringen. Nu tar den allt. Jag tolkar det som att tvn inte är HDCP kompatibel.
Är ingen expert men så var det i mitt fall.
Hoppas det funkar för dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Vitamin, Enligt LGs hemsida så står det klart och tydligt att denna tv är HDCP kompatibel. Alex
Postad 23 februari 2005 - 17:25
Unregistered3eaefe7e
-
Unregistered3eaefe7e
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jo, jag vet, men detta var det som funkade för mig.
Postad 24 februari 2005 - 21:01
djconny
-
djconny
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hjälp!
Får ingen bild från min denon 1910 via dvi, hittar ingen särskilld inställning för dvi på min px 11 ellr på min denon. Är det någon inställning jag måste göra på px11:an för att dvi ska fungera??? Någon som kan hjälpa?
Tacksam för svar!
MVH : Dj Conny
Postad 25 februari 2005 - 00:45
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Tjenare,
Jag har fått den nya .... Minus är att den inte har stöd för RGB via någon scart kontakt vilket gjort att jag måste inhandla lite komponent kablar till min DVD och XBOX, grr, men efter det blir bilden klockren. <{POST_SNAPBACK}>
Är det sant att den inte har RGB stöd via scart kontakten? Jag har precis beställt en RGB kabel till min gamecube, börjar helt plötsligt kännas som en dålig deal. Hur vet du att den inte tar RGB?
Postad 25 februari 2005 - 07:40
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
2:a scartkontakten (den i mitten) tar RGB.
Postad 25 februari 2005 - 10:38
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Först ett tack till MoggeW och Easyrider för svaren på mina frågor!
Här kommer dock ytterligare en fråga: När jag kör med dvi mellan min denon 1910 och min px 11 (båda med stöd för hdcp-kryptering) betyder det att mina brända dvd-r filmer inte kommer att fungera?
Jag ska göra min denon 1910 regions fri - har detta någon inverkan på hdcp krypteringen, likt inlägget ovan med samsung dvd-spelaren!
Jag tror inte det ska vara några problem alls. Min BBK är regionsfri och tar ALLA skivor, så du kommer nog att kunna köra de brända plattorna.
Postad 27 februari 2005 - 13:12
djconny
-
djconny
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Läser i manualen för px 11 att bilden från dator blir bäst om man kör 640x480 i 60Hz. Min dator kan som läst lämna 600x800 i 60 Hz via S-video, bilden blir helt ok. Om jag vill använda RGB ingången (vilket man väl helst vill) måste jag pga min dator köpa kablar och en activ splitter för ca 1200.-
Frågan är därför:
Blir det bäst bild med 640x480 i 60Hz som LG skriver att det ska bli, eller blir bilden avsevärt mkt bättre om jag använder RGB ingången och kör en upplösning på 1024x768?
Blir bilden via RBG 1200.- bättre?
Tacksam för svar!
MVH : DjConny
Postad 01 mars 2005 - 09:47
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Blir det bäst bild med 640x480 i 60Hz, eller blir bilden avsevärt mkt bättre om jag använder RGB ingången och kör en upplösning på 1024x768?
Blir bilden via RBG 1200.- bättre?
Svårt att säga, men jag skulle gissa på RGB eftersom upplösningen på 1024x768 rent teoretiskt bör vara bättre. Men samtidigt ska det väl vara ett lyft i 60 Hz. Jag tror i slutändan att dina ögon får bestämma. Jag skulle testa båda delarna och se vilket som ser bäst ut. Se'n om det är värt 1200:- vet bara du själv...
Postad 02 mars 2005 - 20:40
frewag
-
frewag
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå där px-11 ägare!!
Har haft min 11:a ca 1 mån, och är gansak nöjd.
kör DVD via komponent Marantz 4400, helt Ok bild.
Däremot TV via Comhem scart är inte lika bra, ungefär som
vcd film i vissa lägen, 1:an, 2:an, 4:an OK, men resten är lite vcd lookalike.
Nån som har nått tips på förbättring??
Postad 02 mars 2005 - 22:53
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Har du RGB ut på boxen och kör den i rätt scartkontakt på plasman?
Postad 03 mars 2005 - 06:17
frewag
-
frewag
-
Rookie
-
3 inlägg
Kanske en dum fråga men hur ser man om man har RGB.
Postad 03 mars 2005 - 08:57
frewag
-
frewag
-
Rookie
-
3 inlägg
Och viket är rätt scart uttag på plasman?
Postad 03 mars 2005 - 13:31
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Du kan inte rent fysiskt se på scartuttaget om det har RGB stöd , dock kan det stå RGB ovanför scartuttaget.
Annars får du läsa i manualen till boxen eller leta upp nån inställning i menyerna som kan heta nånting med "bildsignal ut" eller liknande , där ska du då antagligen kunna välja mellan komposit/s-video/RGB , välj då RGB givetvis 
Sedan så ser till att du har en fullkopplad scartkabel (en där alla stift är med bör vara en sådan , men det behöver inte vara nån garanti för det) , koppla kabeln till scart ingång 1 (AV1) på PX11:an.
Sedan kan du även prova lite mellan scartingångarna för att se skillnaden mellan RGB och icke RGB.
Har för mig att jag har sagt att det är den andra scarten på PX11 som har RGB in , men det är fel , det ska vara den första scarten (AV1)
Postad 03 mars 2005 - 16:36
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej alla,
Nu kommer en ffdshow/powerstrip fråga ang vår fantastiska plasma.
Om jag ansluter mitt Radeon 9600 pro så har jag valt 1024x786 på upplösningen, 32 bit, 60hz. Min fråga är nu om någon har tips på timingen om jag vill använda powerstrip för att vara säker på att jag skickar ut 1080i till plasman?
Svårt att förklara men ni vet säkert vad jag menar.
Någon som även får lite fönster lagg i windows, när jag typ flyttar på explorer fönster ser jag ett litet grafikfel på skärmen liknande ftersläpning till vänster om fönstret, säkert för att jag har fel upplösning.
Postad 06 mars 2005 - 11:24
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej alla,
Jag måste nu ge LG RZ-42PX11 en "Standing ovation!". Igår så fick jag det äntligen att fungera.
Problem:
RGB på scart? Bilden blir mycket dålig med Xboxen som har RGB scart.
Lösning:
Jag postade tidigare att denna TV ej har RGB via scart, vilket jag fick bekräftat när jag ringde in till LG men då jag ansluter min XBOX med RGB scart, till scart 1 blir bilden gryning och oskarp men till scart 2 skarpare och bättre så det kanske varierar från tv till tv?
Problem:
Att få 1080i eller 720p via DVI att fungera (läs ovan)
Lösning:
Med de nya ATI Catalyst drivarna kunde jag ändra upplösningen till 1920x1080 (1080i) via drivarnas ATI Catalyst Control Center. Det går även att välja 1280x720 (720p). Jag måste använda Powerstrip för att få min projektor (VPL-HS10) att acceptera dessa signaler, pga ngt med för gammalt EDID, och trodde därför att jag var tvungen att göra detta för LGn oxå men icke sa nicke...
Slutsats:
Denna tv blir så grym med lite tweakning i service menyn, en dator med ffdshow och rätt graffa kort. I går kväll njöt jag av filmen The Gladiator i 1080i HBO HDTV rockade med dessa inställningar.
Min polare funderade på att köpa den dyrare PY10 men med dessa inställningar och även sett bilden förstår vi inte riktigt varför man skall betala 10 lax extra för PY10?
Fråga till er gubbar och gummor...
Någon som testat ansluta via VGA till plasman som enligt bigscreen testet gav absolut bästa bild, trots att den är analog, vid testet av PY10? Jag ska testa detta i kväll och postar då mina inställningar.
Homer
"The Simpsons, Season 16 - Sundays on Fox"
Postad 06 mars 2005 - 18:16
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
.....
Slutsats: Denna tv blir så grym med lite tweakning i service menyn, en dator med ffdshow och rätt graffa kort. I går kväll njöt jag av filmen The Gladiator i 1080i HBO HDTV rockade med dessa inställningar. ....
<{POST_SNAPBACK}>
Vore väldigt trevligt om du kunde dela med dig av inställningarna som du gjort, och också vad du har för grafikkort och prestande på datorn. Jag kör via VGA och det blir jäkligt bra bild.
Postad 06 mars 2005 - 18:29
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tjenare Walle,
Datautrustning
============
P4 2,53MH, 512MB Ram, Aopen P4G8X
Ati Radeon 9600 Pro 256 MB -> DVI ut till LGn
Gainward 7.1 -> optiskt ljud ut till min förstärkare
5 m toslink kabel clas ohlsson
10 m DVI powercable
Dataprogram
==========
Windows XP SP1 (Även provat MMC2005, ska byta till det nästa vecka!)
ATI Catalyst senaste drivarna
FFDShow 20050303 SSE (osd, overlay, resize, levels)
AC3filter 1.02beta (spdif ut på alla ljud, digitalt ljud i WMV filer.)
PowerDVD 6 (DVD)
Windows Media Player 10 (DivX, Xvid, WMV)
VLC Mediaplayer (.ts filer HDTV)
LG RZ42-PX11
===========
Ändrat i Service menyn PC och Free 60.
Kör med ungefär samma värden som postats tidigare på color, contrast m.m.
Kör med skärmupplösning på 1920x1080i.
Hoppas att jag inte glömt något.
Postad 06 mars 2005 - 18:33
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Problem: RGB på scart? Bilden blir mycket dålig med Xboxen som har RGB scart.
Lösning: Jag postade tidigare att denna TV ej har RGB via scart, vilket jag fick bekräftat när jag ringde in till LG men då jag ansluter min XBOX med RGB scart, till scart 1 blir bilden gryning och oskarp men till scart 2 skarpare och bättre så det kanske varierar från tv till tv?
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen RGB scart? Citatet här under är från LG. -----------Reply to Customer Enquiry ------------ Hej Morgan 1 scart är RGB kompatibel och om jag inte helt missminner mig så är det scart 1 som är det, man ser den med en gång när man stoppar in scart med RGB. Eftersom DVD är inspelat i Component signal har vi valt att ha component istället för flera RGB så din DVD bör du ansluta den vägen för att få bästa bild, glöm ej att köpa bra kabel. Mvh Jesper
Har provat flera ggr att koppla på dom olika scartarna med RGB ut från DVDn och bäst blir det iaf på scart1 (AV1). Om nu inte den stödjer RGB, borde det inte bli något vajsing med bilden då?, eller har fel?
Postad 09 mars 2005 - 07:22
hobbelobbe
-
hobbelobbe
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har testat både DVI (10 m kabel) och VGA(RGB 5 m kabel) via PC.
Jag fick mycket bra bild i båda lägena men jag inte kunde jämföra med hjälp av PIP när det gäller jämförelse av Component/DVI/RGB.
Har inte varit i service-menyn, varför skulle jag det?
Postad 16 mars 2005 - 23:29
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Är det någon som kör ljudet genom recivern? om så är hur har ni kopplat då?
Har själv ingen video inkopplad vill slippa den, så jag kan ej köra ljudet där
igenom.
Vore tacksam för svar.
demi,.,
Postad 17 mars 2005 - 11:32
djconny
-
djconny
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tjena!
Min dvd-spelare denon 1910 har inbyggd scaler som kan skicka ut 480/576p, 720p 1080i. Jag tycker att bilden blir marginellt bättre när jag kör 720p iställer för 480/576p.
Undrar nu om någon av er som kör dvi eller komponent upplevt samma sak, eller är förbättringen helt psykologisk????
MVH:DjConny
Postad 17 mars 2005 - 13:02
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hmm, jag kör bara via datorn numera, kör med WGA 1366x768 tror jag i 60hz men när jag lånade en Samsung DVD-hd745 så testade vi DVI lägena 1080i och 720p och även 576p tror jag. Vilket läge du väljer har väl lite med källan att göra, alltså om DVD filmen är en PAL eller NTSC. NTSC filmer kan du ju få högre upplösning med men normala DVD PAL bör du nog köra 720p. Det vi märkte var att ibland kunde själva bilden flytta sig lite till höger, ett fel som de beskrivit på bigscreen.se testet, när vi körde 1080i. Dock har jag märkt att om jag kör ORBITER så rör sig skärmen ibland till höger några pixlar och det var kanske det jag märkte.
För övrigt måste jag tillägga att jag har en Sony DVD NS900R som jag kör komponent in i plasman. Vi testade PiP mot Samsungen som då körde DVI, och den bilden var kosmiskt bättre. När vi sen körde via datorn med dvi, så tycker jag den bilden blev klart bättre. Dock vill man ha en enkel lösning med klockren bild är det nog en DVD spelare med DVI eller DHMI utgång att föredra.
Någon som har ett förslag på varför ljudet varierar så mkt på de olika "standard kanalerna"? Mkt lågt på typ 3 och 5 men högt på 1+2 och via Scart och komponent?
Postad 17 mars 2005 - 21:21
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Kör med en samsung 935:a över Dvi kontakten, tycker att bilden blir bättre
i 720p 60 hz än i 576p 50 hz men man får stå ut med en del ryckighet vid
kamera svepningar eller panoreringar.Ett bra sätt att jämföra är att pausa
bilden och sen skifta mellan 576p-720p-1080i och fixera blicken på ett ställe
hela tiden på ca 1m avstånd. Tryck på Ok knappen på tvfjärren så ser du
vilken signal dvd'n skickar.
På brända dvd skivor så brukar inte 576p 50hz fungera utan dvd'n skickar
480p 60hz.
Alltså 576p 50hz blir bilden kornig.
Postad 27 mars 2005 - 09:31
Unregisteredb551fb4f
-
Unregisteredb551fb4f
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är intresserad av denna plasma.
Har ni goda lr dåliga erfarenheter av denna modell PX11?
Tycker den har rätt pris om man ser till vad man får för pengarna!
//JMA
Postad 27 mars 2005 - 12:36
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Är intresserad av denna plasma. Har ni goda lr dåliga erfarenheter av denna modell PX11? Tycker den har rätt pris om man ser till vad man får för pengarna!
//JMA
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en PX11. Plasman är bra men tyvärr har det varit mycket problem med min. Den surrar. Jag har haft den på reparation hos SKV Service som är LG:s partner för reparationer. SKV Service tappade bort min tv, dom hittade den efter mycket ringningar från mig bakom en pall... När jag fick tillbaka den är det en buckla i baksidan och rutan/skärmen är repad. Nu efter en månad sedan reparationen så har jag en surrande, bucklig och repig plasma. Den ska lagas, dock kan ingen säga när... Jag skulle satsa på ett annat märke, för om du får problem är det SKV Service som gäller och det är många här på forumet som haft problem med dom.
Postad 27 mars 2005 - 15:24
Unregisteredb551fb4f
-
Unregisteredb551fb4f
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är intresserad av denna plasma. Har ni goda lr dåliga erfarenheter av denna modell PX11? Tycker den har rätt pris om man ser till vad man får för pengarna!
//JMA
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en PX11. Plasman är bra men tyvärr har det varit mycket problem med min. Den surrar. Jag har haft den på reparation hos SKV Service som är LG:s partner för reparationer. SKV Service tappade bort min tv, dom hittade den efter mycket ringningar från mig bakom en pall... När jag fick tillbaka den är det en buckla i baksidan och rutan/skärmen är repad. Nu efter en månad sedan reparationen så har jag en surrande, bucklig och repig plasma. Den ska lagas, dock kan ingen säga när...
Jag skulle satsa på ett annat märke, för om du får problem är det SKV Service som gäller och det är många här på forumet som haft problem med dom.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, låter tråkigt med din plasma! När e din köpt? E surret kanske bara på dom första?
Postad 27 mars 2005 - 23:21
gockelinus
-
gockelinus
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
//JMA
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en PX11. Plasman är bra men tyvärr har det varit mycket problem med min. Den surrar. Jag har haft den på reparation hos SKV Service som är LG:s partner för reparationer. SKV Service tappade bort min tv, dom hittade den efter mycket ringningar från mig bakom en pall... När jag fick tillbaka den är det en buckla i baksidan och rutan/skärmen är repad. Nu efter en månad sedan reparationen så har jag en surrande, bucklig och repig plasma. Den ska lagas, dock kan ingen säga när...
Jag skulle satsa på ett annat märke, för om du får problem är det SKV Service som gäller och det är många här på forumet som haft problem med dom.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, låter tråkigt med din plasma! När e din köpt? E surret kanske bara på dom första?
<{POST_SNAPBACK}>
Hejsan har haft tre stycken px12x och dom surrade HÖGT alla tre. Är inte px11 fläktlös? Kanske inget sådant surrande kanske....
Postad 28 mars 2005 - 07:51
Unregisteredb551fb4f
-
Unregisteredb551fb4f
-
Amatör
-
-
61 inlägg
3st px12?
Det e ju helt otroligt var det fel på alla 3?
Verkar som alla mer lr mindre haft problem med sina skärmar på ett lr annat sätt oavsett märke.
Börjar bli riktigt skeptisk ang plasma köp, e det bristande kvalite lr för gnälliga ägare. Tror själv på det förstnämda.
Man har ju inte lust att lägga ut 25-35papp, för tv+(försäkring) när dom strular som dom gör. Det e ju inga små grejor att bära på.
Har själv en 2år gammal Philips Tv 9617, som jag e jättenöjd med, men det var oxå den 5:e tvn som jag hade med mig mig från butiken.
3st Samsung hade fel,(fabrikationsfel) o en Panasonic var jag helt enkelt missnöjd med. Tur man hade öppetköp men gäller öppet köp aven plasma?
Hoppas f_n jag får ett felfritt ex när jag köper min plasma, pallar inte strula med såna prylar men vad gör man om det strular????
//JMA
Redigerat av Unregisteredb551fb4f, 28 mars 2005 - 14:26.
Postad 28 mars 2005 - 19:29
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
PX12:an har ju en fläkt också som kan ställa till det... PX11:an har inte det och jag har inte hört ett knyst från min PX11, har haft den sen i september förra året, är jättenöjd hittills!
Postad 28 mars 2005 - 20:42
Unregisteredb551fb4f
-
Unregisteredb551fb4f
-
Amatör
-
-
61 inlägg
PX12:an har ju en fläkt också som kan ställa till det... PX11:an har inte det och jag har inte hört ett knyst från min PX11, har haft den sen i september förra året, är jättenöjd hittills!
<{POST_SNAPBACK}>
Kul att höra att nån e nöjd med sin plasma! Nu blir man lite sugen att gå ner o beställa en på hifiklubben........
Postad 29 mars 2005 - 17:10
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
ska du köpa en px-11 så ska du satsa på en dvd spelare med dvi eller hdmi
då får du en helt överlägsen bild jämfört med scart eller component.
Har själv provat alla allternativen förutom hdmi, men jag tror ej det är någon
större skillnad dvi och hdmi.
Själv tycker jag inte det är så bra bild med analog signal men å andra sidan
är jag rätt så kräsen(ingen annan klagar på bilden).
Via digital sat så blir bilden något snäpp bättre men det beror helt på vilken
kanal man kollar på och inspelnings kvaliteten på programet i fråga.
Några saker till som irriterar, är att det inte finns någon ljudutgång så att
man kan köra ljudet direkt från tv'n genom recivern.
De olika bildlägerna typ auto, 3:4, 16:9, 14:9 och zoom är ok men det finns
inget mellanläge som får med hela bilden utan att allt ser ihoptryckt ut, detta
gäller bara när ingen 16:9 signal matas in i plasman.
Då denna plasma går att få för runt 20 lapp så tycker jag det är ett bra
köp, trotts en del små irritationer.
Postad 29 mars 2005 - 18:01
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
//JMA
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Köpt 25e januari. Min bror har en precis likadan och den surrar inte. ska du köpa en px-11 så ska du satsa på en dvd spelare med dvi eller hdmi då får du en helt överlägsen bild jämfört med scart eller component. Har själv provat alla allternativen förutom hdmi, men jag tror ej det är någon större skillnad dvi och hdmi. Själv tycker jag inte det är så bra bild med analog signal men å andra sidan är jag rätt så kräsen(ingen annan klagar på bilden). Via digital sat så blir bilden något snäpp bättre men det beror helt på vilken kanal man kollar på och inspelnings kvaliteten på programet i fråga. Några saker till som irriterar, är att det inte finns någon ljudutgång så att man kan köra ljudet direkt från tv'n genom recivern. De olika bildlägerna typ auto, 3:4, 16:9, 14:9 och zoom är ok men det finns inget mellanläge som får med hela bilden utan att allt ser ihoptryckt ut, detta gäller bara när ingen 16:9 signal matas in i plasman. Då denna plasma går att få för runt 20 lapp så tycker jag det är ett bra köp, trotts en del små irritationer. 
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan ta ut ljudet via scart kontakterna 1 eller 2. Det gör jag och det funkar perfekt.
Postad 29 mars 2005 - 18:12
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
walles, på vilket sätt får du ut ljudet genom scart? jag har ingen video kopplad
till tv*n har heller inte någon scart kontakt på recivern. Skulle du kunna
förklara lite mer ingående?
tackar för svar,..,
Postad 29 mars 2005 - 19:33
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Du har en scartkontakt i ena änden och i andra änden har du två RCA kontakter för att ta ut ljudet från TVn in till receivern.
Postad 29 mars 2005 - 23:26
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Jag förstår, jag ska prova. Tack för svaret!
Postad 30 mars 2005 - 07:32
walles
-
walles
-
Användare
-
-
104 inlägg
Japp, precis som MoggeW säger, en scart med 2 RCA kontakter ut.
Jag tog en och modifierade så att det bara är RCA kontakterna kvar ut och det blev jäkligt bra.
Postad 31 mars 2005 - 02:50
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
gjorde som du walles, toge scart kontakt med bara 3 stift två till ljud och vad den
tredje är till vet jag inte, men det blev kanonljud bättre än satboxen.
tackar för tippset än en gång!
Postad 31 mars 2005 - 10:03
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
gjorde som du walles, toge scart kontakt med bara 3 stift två till ljud och vad den tredje är till vet jag inte, men det blev kanonljud bättre än satboxen.
tackar för tippset än en gång! 
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt att det funkar bra , det tredje stiftet är nog till för bilden (komposit)
Postad 04 april 2005 - 12:28
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Det e ju helt otroligt var det fel på alla 3? Verkar som alla mer lr mindre haft problem med sina skärmar på ett lr annat sätt oavsett märke.
Köpte min PX11 i julas och har inte (peppar, peppar) haft något som helst problem. Den är dödstyst - inte ett knäpp. Och ska du satsa på en plasma tycker även jag att du ska köpa en bra/billig DVD med DVI. Jag köpte en BBK för 1895:- (på Hembiobutiken=bra service) med DVI och, jag lovar dig, det är en GRYYYM bild. Alla andra kopplingar - scart osv kan torka sig!
Postad 04 april 2005 - 12:37
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nu har plasman stått på i nästan 200 timmar och det känns som att jag nu kan höja värdena på contrast, färg och brightness.
Tidigare körde jag när jag anslöt datorn via DVI på 1280x768@60hz
Contrast 80
Brightness 50
Colour 50
Nu kan jag gladligen maximera inställningarna och kör med:
Contrast 100
Brightness 60
Colour 65
Tidigare när jag hade för höga värden så blev det blaskiga förger och ljusstyrkan verkade inte ha någon speciell påverkan. Det kanske stämmer som en del hävdar att pixlarna måste bli lite "varma" först innan plasman kommer till sin fulla rätt...
Hur som helst är jag otroligt nöjd med denna Plasma och har inte haft några som helst problem som de som nämns på detta forum. För att försäkra mig om att inte det ska bli några pixlar som bränner fast kör jag med Orbiter.
Detalj: I butiken så är PX10s menyer "mindre" än PX11. Är detta för att det är annan upplösning på den skärmen? Menyerna är alltså likadana men de ser mindre ut...
Respect LG!
Postad 04 april 2005 - 13:16
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tidigare när jag hade för höga värden så blev det blaskiga förger och ljusstyrkan verkade inte ha någon speciell påverkan.
Har du testat att köra bildjustering via en DVD, typ Sagan on Ringen? En del av de nya släppen har ju en extra feature, man kan göra både bild- och ljudinställningar via DVD'n. Jag gjorde det och j---ar anamma vilken skillnad! Allt det där blaskiga du nämner försvann! Nu har jag kanonbild med grym svärta och färger...
Postad 04 april 2005 - 13:19
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har du testat att köra bildjustering via en DVD, typ Sagan on Ringen? En del av de nya släppen har ju en extra feature, man kan göra både bild- och ljudinställningar via DVD'n.
THX-feature, menar jag... Och du, sätt XD engine på OFF! Det gjorde oxå en mycket bättre bild...
Postad 04 april 2005 - 13:22
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nu kan jag gladligen maximera inställningarna och kör med:
Contrast 100 Brightness 60 Colour 65
Jag kör med följande inställningar: R=13 G=0 B=-12 Contrast=80 Brightness=54 Color=43 Sharpness=60 Tint=0 Fleshtone=0Grymt bra bild!
Postad 04 april 2005 - 14:34
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Coolt,
Ska prova dina inställningar i kväll, blir intressant att testa! Tweaking forever...
Men när jag ansluter min dator via DVI så finns inte sharpness? Finns det bara via scart och komponent?
För tillfället så har jag en Sony DVDNS900 och den ansluter jag med komponent men tycker att bilden på plasman blir bättre med min dator via dvi, den blir skarpare och klarare färger än när jag kör sonyn med komponent. En DVDspelare som dock rockade var samsungs nya med dvi ut. Den spöade min sony med hästlängder och kostar 1600 kr...
Har du gjort något i servicemenyn easyrider eller kör du med default? För du ljudskillnader på tvkanaler? Vissa är låga vissa är höga?
Postad 08 april 2005 - 08:51
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
1) Ska prova dina inställningar i kväll, blir intressant att testa! Tweaking forever...
2) När jag ansluter min dator via DVI så finns inte sharpness? Finns det bara via scart och komponent?
3) En DVDspelare som dock rockade var samsungs nya med dvi ut. Den spöade min sony med hästlängder och kostar 1600 kr...
4) Har du gjort något i servicemenyn easyrider eller kör du med default? Får du ljudskillnader på tvkanaler? Vissa är låga vissa är höga?
1) Blir kul att höra vad du tycker!... 2) Nä, det är nog så att det bara finns via scart och komponent - är lite osäker där, men jag har nog faktiskt sharpness oxå via DVI'n. Ska kolla det ikväll. 3) Ja, jag blev helt "blown away" av BBK'n som bara kostade 1895:-. Den spöar det mesta, faktiskt! 4) Har inte haft bekymmer med det. Men jag kan göra justeringar direkt i digitalboxen om det behövs. Jag har inte gått in i servicemenyn.
Postad 11 april 2005 - 08:12
Easyrider
-
Easyrider
-
Användare
-
-
114 inlägg
När jag ansluter min dator via DVI så finns inte sharpness? Finns det bara via scart och komponent?
Kollade i helgen att jag har sharpness vid DVI. Har inte datorn ansluten så jag vet inte hur det funkar... Hur gick det förresten med "mina" inställningar? Har du testat dem?
Postad 11 april 2005 - 08:32
homerjay1977
-
homerjay1977
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej Easyrider,
Jag har faktiskt kört med dina inställningar på TVn och DVDn via komponent hela helgen. Det blev faktiskt bra. Jag hade på tok helt fel färger inställt. Dock så saknar jag sharpness via DVI och undrar om det kan bero på att det är en datorsignal.
När jag anslöt Samsung HD945 så hade jag sharpness men inte när jag ansluter datorn men DVI. Jag har samma på min projektor att man skall välja digital signal så väljer man Computer eller Video GBR. Jag ska dock ringa till LG och fråga dem idag bara för att vara säker.
Tv funkar dock klockrent tillsammans med powerstrip så jag har fördefinierat 1080i för mina HDTV klipp och även 720p för när jag ser på DVD. Det blir så mycket bättre bild via datorn än när jag spelar via Sonys värsting DVD. Sjukt men sant.
Min Sony FQ36HQ100 gick sönder och jag fick denna på garantin. Det enda jag är missnöjd med är väl tv bilden men då har jag heller inte någon digitalbox. Vad jag hört så kommer viasat att släppa en HDTV digital kanal eftersommaren och med en box som har dvi och HDMI så då slår jag till...
Postar ett PM till dig ikväll om mina inställningar för DVI. Förlåt för det sena svaret...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|