Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *

546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2004 - 16:34

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Det lär nog finnas en hel del. När jag beställde min idag så sa killen att de skulle få in en avsevärd mängd förstärkare...så nu blir väl alla glada Marantz ägare... :D

Mättad marknad eller.... :D Hihi

//Ricke

Postad 01 November 2004 - 17:07

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Finns det möjligtvis folk där ute som fått hem ett exemplar och sitter med lite intryck så finns det säkert många som är intresserade :D

Postad 01 November 2004 - 17:45

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Det lär nog finnas en hel del. När jag beställde min idag så sa killen att de skulle få in en avsevärd mängd förstärkare...så nu blir väl alla glada Marantz ägare... :D

Mättad marknad eller.... :lol: Hihi

//Ricke

Jag som först trodde det rörde sig om ETT demo-ex, sen kanske på sin höjd ~5st i restparti.. Hade jag ju inte behövt skynda sig att beställa :D

Fast nu är den iaf på väg, skickades idag 14:14 :D

Postad 01 November 2004 - 18:06

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Får väll ansluta mig till skaran då som beställt en sådan läckerbit :D
väntar med längtan :D

Postad 01 November 2004 - 18:11

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Det gör vi andra oxå som inte fått hem den ännu...

Man lär inte bli besviken...det ska vara en riktig toppmaskin... :D

Postad 01 November 2004 - 20:28

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Nu är min far också inne på att köpa en 7400 till sina Electra 937 Be (Specialutgåvan).
Han har fått låna en 7200 som även jag har lyssnat på. Den är mycket bra alltså.

http://www.focal.tm....ctra/e927be.htm

Edit: Lade till länk till Electra högtalarna till de som inte vet hur de ser ut.

Var bara medveten om att det är helt olika ljud i 7200 och 7400. Ni bör lyssna för att se om ni gillar skillnaden alltså :D

Okej?? Vad är skillnaden?

Postad 01 November 2004 - 22:31

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Fick postavin idag :D

Kommer dock att ta sin försvarliga tid innan jag fått ihop anläggningen, så intryck från folk som är snabbare än jag välkomnas! :D

Ja, jösses..... Knappar, sladdar och annat som blinkar....

// Fnulan

Postad 01 November 2004 - 23:46

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Jösses, blinkande sladdar också :D

Hur som helst, blir kul att få höra dina intryck senare och naturligtvis alla andras också. Borde ju snart regna in sådana med tanke på hur många som verkat ha nappat på denna marantz deal :D

Postad 01 November 2004 - 23:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Nu är min far också inne på att köpa en 7400 till sina Electra 937 Be (Specialutgåvan).
Han har fått låna en 7200 som även jag har lyssnat på. Den är mycket bra alltså.

http://www.focal.tm....ctra/e927be.htm

Edit: Lade till länk till Electra högtalarna till de som inte vet hur de ser ut.

Var bara medveten om att det är helt olika ljud i 7200 och 7400. Ni bör lyssna för att se om ni gillar skillnaden alltså :D

Okej?? Vad är skillnaden?

Ett annat ljud helt enkelt =) det behöver varken vara dåligt eller bra, det är upp till var och en att bedöma, men skillnad är det som sagt. Jag har beskrivit det tidigare i någon tråd (kanske den här tråden?) så leta lite bland mina tidigare inlägg så får du se vad jag har skrivit. Men gå för all del ut och lyssna så du/ni inte köper grisen i säcken...

Postad 02 November 2004 - 00:04

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Fick postavin idag  :D

Kommer dock att ta sin försvarliga tid innan jag fått ihop anläggningen, så intryck från folk som är snabbare än jag välkomnas!  :D

// Fnulan

Enligt killen som jag beställde av så skulle han få in en laddning i morgon och skicka en direkt till mig så jag räknar helt kallt med att få den på torsdag senast...så nu ska här beställas kablar för hela slanten och en center och ett par högtalare till och en coaxial och och och....denna cirkus tar aldrig slut... :D

//Ricke

Postad 02 November 2004 - 00:11

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Enligt killen som jag beställde av så skulle han få in en laddning i morgon och skicka en direkt till mig så jag räknar helt kallt med att få den på torsdag senast...så nu ska här beställas kablar för hela slanten och en center och ett par högtalare till och en coaxial och och och....denna cirkus tar aldrig slut... 

den verkar inte göra det här heller :D (ta slut alltså..cirkusen)

Men ,alla hobbies kostar ju pengar...

Postad 02 November 2004 - 00:18

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Visst är det så, inte för att det gör mig nått.
Men saken är väl den att även när man sitter på en skön anläggning så vill man alltid uppgradera lite här och lite där...men det är sånt man får leva med...

Man har iaf jävligt skoj när man får njuta frukten av sitt hårda arbete... :D

Det är njutning det...
Tror jag ska sälja bilen så man kan köpa ännu mer roliga saker... :D

Postad 02 November 2004 - 00:26

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Hej.

Är det någon som vet om den klarar uppkonvertering från composit -> s-video->component. Enligt recensionen från en tidning, Home Cinema Choice tror jag att det var, så var det stora minuset att den inte klarade det, medan TeleMekano (i all stress) säger att den gör det. Är det någon som fått den och vet vad som är sant.? Det enda jag sett på på Ågrens Hifi och Reference Audios hemsidor är "Videoväxel" men jag tror inte det är samma sak.

Jag gillar verkligen Marantz ljud och har lagt in en beställning men om den inte har uppkonvetering så avvaktar jag nog.

Tacksam för snabbt svar från någon som vet.

Postad 02 November 2004 - 01:02

Perra
  • Perra
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Suck varför ska alla hålla på och fresta mig.. :D Har ju Telemekano "tvärs över gatan"

GMB: saxat från Marantz Tyska sida:
"Videokonvertierung Composite <-> S-Video -> Komponenten"
Borde innebära att du inte kan få ut Komponent på S-Video, Om du av nån anledning skulle vilja konvertera neråt..

Redigerat av Perra, 02 November 2004 - 01:05.

Postad 02 November 2004 - 07:05

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Bra!

Det var första stället det stod på i klartext (som jag kunnat hitta):

"Jeden Projektornutzer wird die Videokonvertierung von Composite und S-Video Signalen auf Komponenten Niveau begeistern. Da natürlich auch alle Videosignale von Composite auf S-Video und umgekehrt gewandelt werden, erleichtert dieses natürlich die Verkabelung ungemein."

Det är visserligen inte 100%-ig funktionalitet, men jag kan inte heller komma på varför jag skulle vilja nedkonvertera från komponent.

Tack för hjälpen Perra!

Postad 02 November 2004 - 10:43

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Lena, har du fått ditt ex ännu? Skulle nämligen behöva en liten recension då jag också funderar på en SR7400.

Redigerat av RundPixel, 02 November 2004 - 10:55.

Postad 02 November 2004 - 11:18

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Nej, ska försöka hämta ut den idag. Nånstans kring 19 kg är lite bökigt om man är tjej, har svaga armar och saknar körkort....;-)

Att koppla ihop anläggningen kommer dock att bli mitt livs största tekniska utmaning så det lär ta mig en vecka eller så, om jag inte får hem någon innan dess som kan hjälpa mig.... ;)

Är dock ganska övertygad om att jag kommer vara löjligt positiv när jag väl fått upp grejerna. Främst av den enkla anledningen att jag har noll erfarenhet från tidigare anläggningar ;) Bortsett då från NAD 701 / NAD 513 som jag kör stereo på. En sanslös trotjänare som skött sig exemplariskt varje dag i över 9 år och under den tiden bl a överlevt en total lägenhetsrenovering där den översköljdes av gipsdamm m m.... <_<

Uppgraderingssjukan har jag ju bestämt mig för att inte drabbas av, men det är väl ändå ytterst sannolikt att mina små Canton Movie MX10 kommer att återfinnas hemma hos pappa inom ett par år. Det var jag dock medveten om redan vid köpet. Är dock mycket nöjd med att ha fått ihop Marantz SR-7400 + Marantz DV-6400 + Canton Movie MX10 för totalt 10 500 spänn.

// Lena

Postad 02 November 2004 - 11:22

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Nej, ska försöka hämta ut den idag.

<_< Jag som såg fram emot en recension. Eftersom jag bor i en liten stad och bara har möjlighet att lyssna på H/K så känns det lite dumt att beställa en reciver som man inte har lyssnat på!

Postad 02 November 2004 - 11:26

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

<_< Jag som såg fram emot en recension. Eftersom jag bor i en liten stad och bara har möjlighet att lyssna på H/K så känns det lite dumt att beställa en reciver som man inte har lyssnat på!

Jag får nog hem min på torsdag...om jag bara hinner få hem kablarna och högtalarna oxå så kanske jag hinner gå genom ljudet i helgen. Men jag tror inte att du behöver stressa, eftersom Reference Audio får hem en laddning nu på fredag, så det borde finnas kvar några maskiner till dig om du är sugen.

För övrigt så gjorde jag en chansning när jag beställde den här Marantzen. Har inte lyssnat på den, men jag vet att Marantz gör schysta maskiner så jag kommer inte att bli besviken. Sen får man tänka på att det är halva priset nästan...du får en kanonmaskin för en spottstyver... ;)

Redigerat av Unregisteredeb2b50da, 02 November 2004 - 11:27.

Postad 02 November 2004 - 12:46

Perra
  • Perra
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Föresten, är det nån som vet om man kan få lyssna på SR7400 hos TeleMekano??
Har inte haft nån vidare erfarenhet av att lyssna på saker hos Expert-butiker <_<

MVH Perra

Postad 02 November 2004 - 13:00

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Det enda jag kan säga av erfarenhet är att Expert btuikerna sällan har nått ihopkopplat, iaf inte här i stan... <_<

Postad 02 November 2004 - 16:21

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Varför söker du inte på ämnet för att kanske hitta en recension som redan är gjord? Det finns en hyfsat fungerande sökfunktion här på forumet och du lär hitta minst ett par omdömen, receivern har ju faktist funnits med ett tag...

Postad 02 November 2004 - 23:53

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Föresten, är det nån som vet om man kan få lyssna på SR7400 hos TeleMekano??
Har inte haft nån vidare erfarenhet av att lyssna på saker hos Expert-butiker  <_<

MVH Perra

Det är nog inte omöjligt att få till hos Telemekano. Telemekano är nämligen inte typexemplet på en ordinär Expertbutik om man säger så... ;) ...snarare så blir man överraskad över att de faktiskt tillhör Expertkedjan.
Jag var inne och hämtade min SR-7400 vid lunch idag och tog en sväng in i deras lyssningsrum (hur många Expertbutiker har det t.ex?). Det fanns ingen SR-7400 uppställd men om du frågar snällt så kanske de kan dema ett ex för dig. ;)

Postad 03 November 2004 - 12:25

larsivan
  • larsivan
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Wow officiell tråd!

Här kommer första användarfrågan:

Om man har alla högtalare i large och sub=yes, plus sätter att basen ska gå till både subben och högtalarna dvs both så fungerar det alldeles utmärkt i stereo samt i diverse andra format, men inte i Dolby prologic II, nån som vet om det finns nån lite switch för det som jah har missat? :)

Postad 03 November 2004 - 20:12

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Så var den hemsläpad, och oj....... Marantz ;)

Första intrycket rent ljudmässigt, vilken rejäl kontroll !
Nu blir det till att försöka smälta lite fler intryck eftersom :)

Är det någon fler som hämtat ut sin?

Edit: Nu har jag suttit och lyssnat på diverse Musik några timmar, och vad kan man säga?
Det blir aldrig tråkigt, nu saknar jag ju jag några färska referenser, men vilken fin stereo-bild den målar upp..

Och en aning bättre blir det väll med tiden, när den blivit inspelad ordentligt :)

Redigerat av Scaramanga, 03 November 2004 - 23:34.

Postad 03 November 2004 - 20:17

Joppes
  • Joppes
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hejsan Marantz-ägare :)

Jag är nyfiken på hur sr-7400 låter i 2kanal, till musik helt enkelt för det är ändå det som jag kommer använda min blivande reciever mest till 40%film 60%musik kan jag tänka mig det landar på.

---edit tänkte över %en en gång till---

Redigerat av Joppes, 03 November 2004 - 20:18.

Postad 03 November 2004 - 20:44

Unregisteredac7b288f
  • Unregisteredac7b288f
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Är det någon fler som hämtat ut sin?

Japp, hämtade ut den tidigare idag men jag har inte sprättat upp lådan än, får kanske ta tag i det snart.

Postad 03 November 2004 - 20:54

Perra
  • Perra
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Teppic: Näe, skulle man kalla Telemekano för en typisk Expertbutik, så blir jag avundsjuk på vilka expertbutiker man har varit i innan :blink: (7400an står direkt inne till vänster i lyssningsrummet, bara så du vet till nästa gång :))

jaja nog om telemekano för denna gånen, å tillbaka till Marantzen
Jag har blivit mer å mer sugen på 7400an (mycket tack vara denna tråden :)) då jag kommer lyssna en hel del på musik också, å då jag hört att den är mer "musikalisk" än andra, typ Yamaha (som jag varit på väg att köpa flertalet gånger vid detta laget)

Var inne och tänkte höra om jag man kunde ta en svängom med 7400an, å visst fick man det..
Å visst lät den fint, satt inne där i ungefär en halvtimme och spelade musik (2kanal) på ett par NHT ST4, lyckades inte hitta nått som lät dåligt, kristallklart ljud hela vägen! (tror även jag fattar vad ni som kan sånt här menar med "luftigt"-ljud)
Och då utan att låta irriterande vasst, vilket jag tyckte att Pioneer gjorde (lyssnade på en i veckan, på andra högtalare. och det lät lite väl vasst för mina öron)

Sedan lyssnade jag på en Yamaha2400, å då gick ju allt åt skogen redan från början!
Yamahan fick helt plötsligt Clapton att sjunga Layla som om han suttit i en låda (lite överdrivet kanske) men t.o.m. hörde skillnad på dom ;)
Jag har lyssnat på Yamaha lite förr, å tyckt att dom låtit bra. Men då inte haft med egen musik å riktigt lyssnat å haft nått att jämföra med.
För övrigt fick inte Yamahan nån av mina låtar att låta lika "roligt" som Marantzen!
Kändes tråkigare att lyssna på helt enkelt (Kanske e nått sånt där "naturligt"-ljud eller nått, men jag gillade inte det iaf :huh:)

Sedan lyssnade jag tyvärr inte på några fler, men jag har numera strykit Yamaha från min julklapps-lista å skrivit dit Marantz istället :o

MVH Perra

PS. Stort tack till Telemekano som lät mig sitta där å pilla å lyssna så bäst jag ville å hur länge jag ville ;) DS.

--edit--
Lite stavfel å sånt
---------

Redigerat av Perra, 03 November 2004 - 23:00.

Postad 04 November 2004 - 00:09

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Teppic: Näe, skulle man kalla Telemekano för en typisk Expertbutik, så blir jag avundsjuk på vilka expertbutiker man har varit i innan :blink: (7400an står direkt inne till vänster i lyssningsrummet, bara så du vet till nästa gång :))

jaja nog om telemekano för denna gånen, å tillbaka till Marantzen
Jag har blivit mer å mer sugen på 7400an (mycket tack vara denna tråden :)) då jag kommer lyssna en hel del på musik också, å då jag hört att den är mer "musikalisk" än andra, typ Yamaha (som jag varit på väg att köpa flertalet gånger vid detta laget)

Var inne och tänkte höra om jag man kunde ta en svängom med 7400an, å visst fick man det..
Å visst lät den fint, satt inne där i ungefär en halvtimme och spelade musik (2kanal) på ett par NHT ST4, lyckades inte hitta nått som lät dåligt, kristallklart ljud hela vägen! (tror även jag fattar vad ni som kan sånt här menar med "luftigt"-ljud)
Och då utan att låta irriterande vasst, vilket jag tyckte att Pioneer gjorde (lyssnade på en i veckan, på andra högtalare. och det lät lite väl vasst för mina öron)

Sedan lyssnade jag på en Yamaha2400, å då gick ju allt åt skogen redan från början!
Yamahan fick helt plötsligt Clapton att sjunga Layla som om han suttit i en låda (lite överdrivet kanske) men t.o.m. hörde skillnad på dom ;)
Jag har lyssnat på Yamaha lite förr, å tyckt att dom låtit bra.  Men då inte haft med egen musik å riktigt lyssnat å haft nått att jämföra med.
För övrigt fick inte Yamahan nån av mina låtar att låta lika "roligt" som Marantzen!
Kändes tråkigare att lyssna på helt enkelt (Kanske e nått sånt där "naturligt"-ljud eller nått, men jag gillade inte det iaf :huh:)

Sedan lyssnade jag tyvärr inte på några fler, men jag har numera strykit Yamaha från min julklapps-lista å skrivit dit Marantz istället :D

MVH Perra

PS. Stort tack till Telemekano som lät mig sitta där å pilla å lyssna så bäst jag ville å hur länge jag ville ;) DS.

--edit--
Lite stavfel å sånt
---------

Skönt att höra att dina lyssningsintryck var goda...
Då ser jag fram emot att få hem Marantz så att jag kan börja njuta... :o

Postad 04 November 2004 - 00:12

pixelplus
  • pixelplus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
synd bara att marantz ger så dåååligt intryck på sin egna hemsida.. även om den nyligen är omgjord.. tror inte de tekniska specarna har varit rätt på sr7400 någongång.. och nu är alla fält tomma under specarna? rätt kasst.. kan man inte lägga ut informationen fullt ut borde man inte lägga ut nån info alls. Känns mer som ett hobbyprojekt än ett stort internationellt hifimärke.. men skit samma.. jag köper en burk så fort jag får ihop pengar :)

Postad 04 November 2004 - 00:15

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

synd bara att marantz ger så dåååligt intryck på sin egna hemsida.. även om den nyligen är omgjord.. tror inte de tekniska specarna har varit rätt på sr7400 någongång.. och nu är alla fält tomma under specarna? rätt kasst.. kan man inte lägga ut informationen fullt ut borde man inte lägga ut nån info alls. Känns mer som ett hobbyprojekt än ett stort internationellt hifimärke.. men skit samma.. jag köper en burk så fort jag får ihop pengar  :)

Det kan jag hålla med dig om. Deras hemsida lämnar en hel del att önska. Speciellt som du säger över specarna...

Har väl inte uppdaterats på ett bra tag...suck

---Edit---
Stavfel

Redigerat av Unregisteredeb2b50da, 04 November 2004 - 00:15.

Postad 04 November 2004 - 01:45

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Låter kul att de få hittills är mycket nöjda med sina Marantz SR7400 eftersom jag känner som att jag kanske var en liten bidragande orsak till den här "MarantzSR7400-karusellen" på forumet då jag tipsade om det "nya" priset. Om jag vetat att någon skulle bli missnöjd (dvs om den funkar som den ska) hade jag ALDRIG rekommenderat denna maskin i en tråd i det allmänna forumet, inte ens till nuvarande låga pris.

Tidigare har jag fått så mycket på pälsen här på forumet då jag bara försökt nyanser "hypen" t ex kring Yamahas recivrar. Visst låter Yamaha OK, men tyvärr låter den inte bättre i mina öron än de stålar de kostar. På papperet verkar de otroligt bra för sin låga peng, men tyvärr säger inte papperet hela sanningen, vilket oxå Perra nu fick uppleva & Yamaha RX-V2400 är ju inte heller någon av Yamahas budgetmaskiner.

Kul att fler får upp "öronen" för hur bra och framförallt roligt, musikaliskt och ÄKTA/NATURTROGET även en hembioreciver till ett humant pris kan få saker och ting att låta, bara man är öppen för ny influenser...och ett lågt pris kan vara ett sätt att få fler att "våga" prova. Detta är säkert en av orsakerna till Marantz EXTREMT offensiva prissättning just nu, för priset är otroligt bra, även för en utgående modell. Lovar att fler som nappat på dessa erbjudanden kommer att lägga till en Marantz på sin lista även nästa gång de ska handla en reciver, och rekommendera märket till kompisar, även om den säkert då kommer att ligga på ett mer "normalt" pris!

En annan orsak till Marantz prisdumpning på just SRX400-modellerna tror jag beror på att de först tillverkade serierna hade vissa kvalitetsproblem, vilket gjorde att märket fick dåligt rykte, och blev svårsålda även senare, trots att dessa "barnsjukdomar" numera är fixade. Därav orsaken till att det finns ett sånt stort antal maskiner kvar, som nu måste säljas ut innan den nya serien kommer ut.
Så om någon idag (mot förmodan) skulle få problem med plötsliga "ljudbortfall" eller extremt "varma" recivrar är det bara att hänvisa till garantin, för detta är idag välkända tillverkningstabbar för Marantz, som de SKA laga utan något mothugg alls.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 November 2004 - 01:51.

Postad 04 November 2004 - 02:00

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Nu väntar jag på att få min Marantz från Reference Audio, de skulle få in nya i slutet på den här veckan. Det är bara en nackdel....jag har inga högtalar att spela den på :)

Är väl inriktad på Kef 2005 eftersom de är så små, men på sistone har jag börjat fundera på att det kanske skulle vara snyggt med rejäla högtalare i trä istället. Jag antar att man då får bättre ljud för 10.000 jämfört med Keffarna då. Någon som kan tipsa om något speciellt paket för runt 10.000?

ps Har aldrig ägt en reciever innan...det var det här forumet som startade mitt intresse för hemmabio, så det ska bli riktigt kul att bara sitta och "pilla" och testa när den kommer, trots att jag inte har några högtalare...än.

Postad 04 November 2004 - 02:11

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Är väl inriktad på Kef 2005 eftersom de är så små, men på sistone har jag börjat fundera på att det kanske skulle vara snyggt med rejäla högtalare i trä istället. Jag antar att man då får bättre ljud för 10.000 jämfört med Keffarna då. Någon som kan tipsa om något speciellt paket för runt 10.000?

Om du även vill ha en sub, som är mkt välbehövlig till hembio och om du prioriterae hembioljudet klart före stereoljudet får du odiskutabelt bättre ljud med Kef KHT-2005.2 är med golvare, center, sub samt surrounder för samma summa. Med bra ljud menar jag då t ex rent, naturligt och väl omslutande hembioljud.

Ett alternativ kan vara att först köpa två bra frontar för ca 10 000:-, och senare köpa till center och surrounder när du får råd. Det blir självklart dyrare totalt sett och inte lika kul just nu, men det är ett bra sätt att få till en MYCKET bra hembioanläggning efter hand. Men då beror det självklart på hur mycket du faktiskt vill lägga ut totalt, denna lösning kostar nästan det dubbla.

ps Har aldrig ägt en reciever innan...det var det här forumet som startade mitt intresse för hemmabio, så det ska bli riktigt kul att bara sitta och "pilla" och testa när den kommer, trots att jag inte har några högtalare...än.

Kan lova att du får en mycket bra start i ditt hembioliv, att få starta med ett sådant här bra "hjärta" i sin första anläggning är få förunnat. :)

Mvh JB

Postad 04 November 2004 - 15:44

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Ska gå och hämta min idag på posten. Snorförkyld och utan körkort..... får bli taxi hem för herr Marantz och mig :)

En litet högtalarinlägg:
Varför är det aldrig någon som nämner KEF KHT-1005, alltså de första (mig veterligen) s k "äggen"? De finns ju fortfarande till salu, till yttermera visso 3 000 kr billigare än 2005:orna.

Själv har jag orealistiska drömmar om att 1005-orna plötsligt ska rasa till under hälften i pris eller något. Har ju KEF Coda 7 till stereon och eftersom det är det enda högtalarmärke jag någonsin provat och därför naturligtvis är lite kär i :D skulle jag gärna vilja ha dessa om ett eller ett par år när pengar skrapats ihop.

// Fnulan

Postad 04 November 2004 - 16:07

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hämtade min igår kväll, nu är den inkopplad, inställd och går nu på provlyssning :D
Första intrycken var gedigen design och grym fjärrkontroll :)

Efter lite lyssnande så har jag kommit fram till att jag gillar Marantz ljudkaraktär :D (hadde en pioneer förut)
Men jag tycker att man måste dra upp volymen lite väl mycket för att det skall bli en trevlig volym.. :D
Kör nu med volymen -20. hur hög volym har ni andra ungefär (på musik i stereo)?
Volymen går från -71 till +15
Tycker annars att den har en grym kontroll även på riktigt hög volym, vred upp så att det blev + iaf på volymen :D

tycker att distade gitarrer låter välldigt bra, det som jag glädjs mest åt :D
går ju mest hårdrock kan jag ju säga, men även lite Dabuzz nu som test

Återkommer kanske med mer intryck senare..

mvh Robin

Postad 04 November 2004 - 17:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ställ upp nivåerna för högtalarna i osd´n så behöver du inte vrida upp lika mycket för en given effekt.

Kul att folk är nöjda så pass... :)

Postad 04 November 2004 - 18:35

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
fick min marantz igår, och kan säga att ljudet är väldigt likt det i min gamla yamaha, lite för likt nästan, samma tunnhet i basen under 80hz vilket jag blev lite besviken över, men annars låter den bra.... en grej har jag stört mig på, man kan inte ändra volymen om man har tv på receivern igång, man måste trycka på dvd eller amp för att kunna höja o sänka!
ja basen var klen, inte förrän man vridit upp volymen till -10 låter det trevligt...

Postad 04 November 2004 - 18:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

fick min marantz igår, och kan säga att ljudet är väldigt likt det i min gamla yamaha, lite för likt nästan,  samma tunnhet i basen under 80hz vilket jag blev lite besviken över, men annars låter den bra.... en grej har jag stört mig på, man kan inte ändra volymen om man har tv på receivern igång, man måste trycka på dvd eller amp för att kunna höja o sänka!
ja basen var klen, inte förrän man vridit upp volymen till -10 låter det trevligt...

Måste bara få fråga vad du har för högtalare? :)

Mvh JB

Postad 04 November 2004 - 19:07

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
hfls1 :) inga bashögtalare det vet jag, men basen är samma som i yamahan, djup bas som i film o diskomusik spelar den men "hårdrocksbas" är det sämre med, fast å andra sidan känns det som mellanregistret är bättre nu... hm kanske får fundera på nya frontar om ett tag med...

Postad 04 November 2004 - 19:42

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

hfls1 :) inga bashögtalare det vet jag, men basen är samma som i yamahan, djup bas som i film o diskomusik spelar den men "hårdrocksbas" är det sämre med, fast å andra sidan känns det som mellanregistret är bättre nu... hm kanske får fundera på nya frontar om ett tag med...

håller med, fast då har jag alldeles för dåliga högtalare så det känns inte rätt att döma ut den för det.. :D
ska väll bli nya högtalare om ett tag hadde jag tänkt :D då får den visa vad den går för på riktigt :D
tror nog att den skall kunna trycka på ganska bra med rätt högtalare :D

Postad 04 November 2004 - 22:28

Joppes
  • Joppes
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jaha, så var man också ägare till Marantz SR-7400
Eller blivande ägare är mer rätt att säga. Beställde en idag.

Men... den lät ju så bra och med alla goda intryck denna och andra trådar gett mig så kunde jag inte motstå :)

Nu ska jag ge mig ut i högtalaredjungeln och se hur mycket jag kan överskrida min budget igen :D

/Jonas

Postad 04 November 2004 - 22:36

Unregisteredac7b288f
  • Unregisteredac7b288f
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Här kommer en liten redogörelse för mitt första intryck av Marantz 7400 i 2-kanalsljud.

Förutsättningar:
Rum i källare, 7x4,5m, betongväggar, högtalare placerade vid kortsida, en meter ut från kort- och sidovägg.

Anläggningen består av:
Marantz 7400 direkt ur lådan.
Högtalare - Jamo Concert 8 på originalstativ.
Cd - Technics Slp 1200 (akilleshälen)
Signalkablar - Nordost Red Dawn.
Högtalarkablar - Monster Cables M1,4 Biwire med bananer.

Ja, då var det dags att se vad detta underverk går för. Till att börja med skall jag nämna att förstärkaren som fick maka på sig från sin ordinarie plats är en Pioneer A-07 (P) och all jämförelse görs mot denna.
Marantzen (M) är helt ospelad, direkt ur lådan och spelas i source direct-läge. Ingen aning om vad det betyder eftersom jag inte öppnat bruksanvisningen än, men för mig innebär det renast möjliga signal. Får väl se om jag har rätt när jag börjar läsa.
Alla cd är originalcd.

Först ut är lite lugn musik.

Lisa Ekdahl - Vem Vet: Här låter det faktiskt ganska bra. M´s lite varmare ljud gör Lisa bättre rättvisa jämfört med P som kunde upplevas lite "för mycket av det goda" i denna anläggning.

Madonna - The Power Of Goodbye: Okej, vem la en filt över högtalaren? Vad hände här egentligen? En låt som jag kan utan och innan blev helt plötsligt dov och trist och vissa detaljer hörs inte med samma skärpa, som t.ex. när gitarristen "snubblar över strängarna". Det finns där men ändå inte.

Dire Straits - Brothers In Arms: Också en låt som jag har lyssnat på mycket. Här märks det tydligt att ljudbilden har krympt. Det känns lite platt och livlöst jämfört med P. Bredden finns där men djupet och höjden har tunnats ut. Ändå måste jag säga att M gör ett ganska bra jobb.

Let´s pump up the beat.

Apoptygma Berzerk - Eclipse
New Order - Blue Monday
Sisters Of Mercy - Temple Of Love
Daft Punk - Around The World

Alla är låtar som egentligen inte är C´8:ans favoriter men efter att ha kopplat in M istället för P blev det.........pannkaka av alltihop. Här märks det tydligt att M inte har någon attack när det gäller snabb bas. Luften går liksom ur innan punschen kommer. Det kan bero på att M är out-of-the-box och behöver ställas in bland alla parametrar, det kan också bero på att den behöver spelas in eller är det helt enket så att den inte orkar med? Ta det därför med en nypa salt.

Lite gott och blandat.

Depeche Mode - Behind The Wheel: Här saknar jag lite djup och tryck i basen.

Guns N´Roses - Don´t Cry: Här funkar faktiskt M bättre än P. Precis som med Lisa Ekdahl så blir det lite för vasst med P, speciellt när låten når sin peak en bit in.

Britney Spears - Overprotected: Inget att klaga på. Det verkar som att M passar min anläggning bättre när det gäller kvinnliga artister, man blir helt enkelt inte lika lyssningstrött som med P.

Queen - Bohemian Rhapsody: Avslutar med denna värsting och här märks det att M har lite svårt att hålla isär det hela, det grötas lätt ihop. Men så är det också en väldigt komplex låt.

Sammanfattning:

När man läser min kritik vid 2-kanalsljud skall ni åter betänka att den är inte inställd på något sätt, dessutom direkt från lådan.
Pioneer A-07 är egentligen bättre i nästan alla avseenden, och jag hade inte trott något annat heller, men jag vill ändå säga att Marantz 7400 är grymt bra till dessa pengar. Jag tror inte det finns många som blir missnöjda dessutom är skillnaderna inte så stora som det kan verka, även om de finns vid en direkt jämförelse. Man kan man givetvis också tvista om det är en rättvis jämförels men jag tyckte det var kul att göra den och förhoppningsvis har någon annan också glädje av mina intryck.
Det man bör tänka på, iaf enligt mina ljudideal, är att inte ha för mörka högtalare eftersom Marantz klang är, som många påpekat, åt det varmare hållet. Nu har jag köpt den för att ha den nästan uteslutande till bioljud och det kan den bara inte misslyckas med, anser jag. Speciellt inte efter jag satt tänderna i bruksanvisningen och börjat mixtra med alla parametrar.

Mycket nöjd med köpet.

Edit: Återkommer när jag trimmat in den och låtit den bli varm i kläderna.

Redigerat av Unregisteredac7b288f, 04 November 2004 - 22:43.

Postad 04 November 2004 - 23:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
il cattivo - Mycket bra recension/test. Tyvärr är ALLA hembiorecivrar en kompromiss mellan stereo och flerkanalsljud, t o m de rejält dyra recivrar jämfört med en stereostärkare för en liknande summa. Har skrivit detta åtskilliga gånger tidigare, men det är aldrig för ofta, med tanke på personer som hoppas få bättre stereoljud med en NY hembioreciver jämfört med en åtskilliga år gammal stereostärkare.

Om man har en hyfsad/bra stereostärkare hemma, kommer den med största sannolik ALLTID att låta bättre i stereo än en hembioreciver inom normal prisklass. Nu snackar vi inte enbart om kraft, utan även om dynamik, detaljrikedom, stereobild, 3 D-känsla, luftighet, fyllighet osv...!

En del hembiorecivrar är dock EXTREMT dåliga i stereo jämfört med en dedikerad stereoförstärkare, här klarar sig märken som NAD, Marantz & H/K helt klart bättre. :)

Går man upp i prisklass lite kommer vi in på hembiorecivrar som faktiskt på allvar i alla fall ljudkvalitetsmässigt kan konkurrera med bra stereostärkare i typ 5-6 kkr klassen. Då handlar det om recivrar från t ex Arcam & Rotel.

Sen är det en helt OK uppmaning att matcha Marantz med lite ljusare högtalare. Därför brukar jag rekommendera JMLab som ett bra alternativ att lyssna på till just Marantz.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 November 2004 - 23:41.

Postad 05 November 2004 - 00:40

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Madonna - The Power Of Goodbye: Okej, vem la en filt över högtalaren? Vad hände här egentligen? En låt som jag kan utan och innan blev helt plötsligt dov och trist och vissa detaljer hörs inte med samma skärpa, som t.ex. när gitarristen "snubblar över strängarna". Det finns där men ändå inte.

Dire Straits - Brothers In Arms: Också en låt som jag har lyssnat på mycket. Här märks det tydligt att ljudbilden har krympt. Det känns lite platt och livlöst jämfört med P. Bredden finns där men djupet och höjden har tunnats ut. Ändå måste jag säga att M gör ett ganska bra jobb.

Det var ungefär så jag tyckte när jag bytte från SR7200 till SR7400. Mindre ljudbild och microdetaljer som försvann in i myllret, men basen och botten i stort tyckte jag blev bra mycket bättre.

Man kan inte få allt, som sagt :)

Själv har jag nu bokat upp en SR8500 med leverans senast 1 Dec, ska bli kul... :D

Postad 08 November 2004 - 12:49

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
*** VARNING - detta är ett typiskt tjejinlägg B) ***

Har äntligen fått hem min Marantz SR-7400 och jösses vad fin den är! :lol:

Eftersom jag är hemma och sjuk blir det nu thé och instruktionsbok resten av dagen...

Särbon kunde inte hålla sig utan beställde oxå en (med DV-6500) som han kommer att få i veckan.

Jag är ju newbie så jag lär sannolikt svimma av lycka oavsett hur det låter. I hans fall ska det dock bli mer intressant eftersom han har en befintlig anläggning sedan drygt 2 år.

Av nån anledning tror jag att Marantzen kommer att få hans Jamo-högtalare med golvare fram att låta liiite bättre än hans befintliga Panasonic SA-HE90 med tillhörande DVD-växlare..... :D

// Fnulan

Postad 08 November 2004 - 16:55

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Har några funderingar kring specarna på denna maskin. Ref.Audio säger 6x110W andra ställen 7x105W eller 7x110W. Vikten varierar mellan 14Kg, 15.5Kg och 19.3Kg. Den kan uppkonvertera videosignal enl. det tyska testet men inte enligt det engelska. Vad är det som gäller egentligen?

Postad 08 November 2004 - 17:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Har några funderingar kring specarna på denna maskin. Ref.Audio säger 6x110W andra ställen 7x105W eller 7x110W. Vikten varierar mellan 14Kg, 15.5Kg och 19.3Kg. Den kan uppkonvertera videosignal enl. det tyska testet men inte enligt det engelska. Vad är det som gäller egentligen?

Här har du i alla fall den svenska återförsäljaren "Septons" fakta kring Marantz SR7400...den borde väl i alla fall vara rätt, även om jag oxå har för mig att den endast väger ca 14,5 kg? :D Någon som hittills köpt den som kan säga om den kan väga 14,5 eller 19 kg, med tanke på kollivikten?

http://www.infit.se/...sp=1&p=0&md=212

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 November 2004 - 17:08.

Postad 08 November 2004 - 17:10

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

7*105W i 8 ohm, 14kg (taget från instruktionsboken)

Postad 08 November 2004 - 18:10

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tycker att basen känns bättre nu när den blivit inspelad ett tag.
nu dunkar de Dabuzz ur högtalarna :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.