Ofantligt vackert!

Until then. Vad har följande röstkommandon gemensamt?
- Lights On
- Lights Off
- Cozy mode
- Let there be light
- Fade to black
- More Light
- Less light

// Lyckman
Redigerat av lyckman, 14 december 2004 - 17:06.
Postad 14 december 2004 - 17:04 ![]() ![]() ![]() Ofantligt vackert! ![]() ![]() Until then. Vad har följande röstkommandon gemensamt?
![]() // Lyckman Redigerat av lyckman, 14 december 2004 - 17:06. Postad 15 december 2004 - 00:29 ![]() Så med några brädlappar.... .. samt lite gullfiber... .. så blev det faktiskt lite bättre. Ok.. röststyrning. Alltså tack för den idén! Vi har fått många goda skratt här. Konceptet är ju lysande, men med dagens teknik är det egentligen totalt menlöst. Men som sagt.. roligt ![]() Subtitles: - Mary!....... Mary! - Yes? - Fade to black!......... Fade to black?! [lights fading] - Mary! - Yes? - Full light! [light goes on] (Här brukade det bli omtagning, dvs ljuset tändes inte allt som oftast) - Mary! - Yes? - Access Control! vrrrr.. - Access granted ... vrrr - Security system deactivated. - Mary! - Yes? - Secure control! vrrr.. - Locking down ... vrrr - Security system activated. - Mary! - Yes? - Lights off..... Lights OFF! [light goes off] Voiceflux, som används för röst igenkänningen är inte av den "lärande" typen. Man spelar alltså inte in några kommandon utan man anger med text vad som skall sägas. Misstolkningar är INTE ovanligt. Lampor tänds å släcks mitt under filmvisning, mm, och visst.. det har väl sin charm till en början, men man tröttnar rätt snabbt. Skitsamma. Roligt är det. Här är tekniken bakom ljusstyrningen: Utöver I/O kortet som jag redan behandlat tidigare i tråden, så hittade jag en lämplig dimmer-byggsats på Tema Elektronik. Ihopbyggd. Den skall in i en låda inhandlad för ändamålet. 220v prylar har man ogärna liggande oskyddat. Så var det dax att koppla ihop den med I/O-kortet. I/O-kortet har två stycken analoga utgångar. De kan lämna mellan 0 och 5 volt på utgången i 255 steg. Problemet var att dimmern ville ha mellan 0 och 10 volt för att fungera bra. Försökte modda dimmern genom att ändra "ingångs-steget", men resultatet blev inge vidare. Fick således ta till min gamla trotjänare och bibel.. för första gången på ett BRA tag ![]() Inhandlade en operationsförstärkare för enkel matnings-spänning på Tema Elektronik. LM324N. Kopplade upp prylarna på en labb-platta för att försäkra mig om att det faktiskt fungerade innan jag tog till lödkolven. Fungerade alldeles ypperligt ![]() Kom på att det kan nog vara bra att veta "var" dimmern är i sitt läge, i det fall man vill "fortsätta" dimma från det läge man just är i (typ som en ratt, dooh). Det finns analoga ingångar på kortet åxå. Jag kopplade in den utgång som jag driver dimmern med till en av de analoga ingångarna, och kan således hålla koll på "var den är" innan jag dimmar. Hackade ihop några rader kod för att driva grejjerna och la till röstkommandon. Hade varit kul att kunna styra ljuset på annat sätt än med "rösten" åxå, men det blir en senare fråga ![]() Som sagt. Inge vidare kontent i det här inlägget, men alltid roar det väl någon ![]() // Lyckman Redigerat av lyckman, 15 december 2004 - 01:01. Postad 15 december 2004 - 01:29 ![]() Du är sannerligen grym!! ![]() ![]() Postad 15 december 2004 - 08:40 Lights off..... LIGHTS OFF!! ![]() Helt otroligt. Skakningarna börjar så smått ge med sig. Tack Lyckman, dagen är räddad! Postad 15 december 2004 - 09:53 ![]() ![]() Säger som fler , saknar tyvärr tid och kunskap för ett dylikt projekt själv ![]() Postad 15 december 2004 - 12:37 ![]() ![]() Ser fram mot coming attractions, starring Lyckman & Mary: - [L] Mary? - [M] Yes - [L] Disco mode! - [M] Oh yeah baby! Grooovy... Postad 15 december 2004 - 13:42 Skitbra, och verkligen kul och idékläckande läsning!! Postad 15 december 2004 - 20:35 ![]() På sista bilden ser det ut som du är medlem av "vem äger flest kablar" klubben. Jag blir yr i skallen av detta ormbo, men för dig måste detta vara Mecka. ![]() Snälla fortsätt ![]() Postad 15 december 2004 - 23:06 ![]() bisterfinnen. *Puuh*. Tur det. Var orolig där ett tag! Känns bra att kunna hjälpa en fellow hembionerd i nöd! MagnumPI. Hehe. Stenhårt! Så får det bli ![]() T.B. Yes. Mycket sladdar blir det! Tyvärr (eller kanske som tur är), så syns endast ett subset av detta virrvarr. Jag hatar egentligen sladdar, men vad gör man? Signalerna måste ju fram! ![]() Johan_S. Otroligt!, hehe. Han blir nog tvungen att ta till en hilti för att få lyft plasman dock ![]() Ingen leverans från usa ännu ![]() You'll be the first to know när prylarna dyker upp! // Gladgubben ![]() Postad 16 december 2004 - 19:54 Pekskärm kanske? Jag experimenterade med röststyrning innan jag skaffade pekskärmen. Tyckte det var lite knepigt efterssom man behöver riktad mic för att få det att funka bra. Men visst var det viss ballhetsfaktor att kuna säga: "Let's here some Pink Floyd" och datorn då spelade det.. ![]() Jag snickrar nu på en wysiwyg editor för att snabbt kunna bygga användargränssnitt till pekskärmen. Så här mitt gamla GUI ut (den delen som sköter belysning) Bifogad fil(er)Postad 17 december 2004 - 02:02 Snart bara kvar att kunna styra tjejen också, eller förresten de har ju röststyrning. Krånglar dock ibland det också ![]() Såg denna tråd först idag, måste säga att jag varit för lite på gör det själv sidan. Ska skärpa mig för det är ju grymt vad roliga saker ni gör och har bilder på både i trådar och i galleri. Respekt! ![]() Lyckman! Du är ju grym! Riktigt skoj att du visar med bilder o filmer tom samt hjälper andra att grejja. Sen vill jag också säga att reläkortet med fjärren i början av tråden finns också att köpa från Kjell o co på denna länk: http://www.kjell.com/ skriv in 85729 i sökfältet så kommer det upp. Funderar på att köpa det själv och styra lite saker med min multifjärr. Tack för allt skoj denna kväll..som nu blivit natt ![]() Faen, va ju massa annat som skulle bli gjort med datorn egentligen ![]() Postad 17 december 2004 - 02:38 ![]() Några funktioner till på skärmen så behöver man aldrig stiga ur sängen ens. Det blir det ultimata livet ligga och titta film och trycka på pekskärm. MMMMMM Postad 17 december 2004 - 13:33 Skall vara 87529....... ![]() Postad 17 december 2004 - 13:53 När jag kom hem igår låg det minsann en avi i posten som deklarerade att paketet fanns att hämta ut i den lokala servicebutiken. Wehaa! Glad i hågen traskade jag dit och hämtade ut det. Började labba lite med prylarna hemma. Konstaterade att det fungerade PRECIS som jag tänkt. Gött! ![]() Jag åberopar force majoure i det här läget och ber er att ha överseende. Vill inte avslöja vad det handlar om riktigt än, men det e koolt som fan (tycker jag iaf) ![]() // Lyckman Ps. och yes.. en pekskärm är till viss del inblandad ![]() Ds. Redigerat av lyckman, 17 december 2004 - 13:53. Postad 21 december 2004 - 21:24 Det finns bara en lyckman som kan vara så prylgalen...flyttat från Haga nu då? /Tobbe (JKPG) Postad 21 december 2004 - 22:00 ![]() Ok. Det jag väntade leverans från usa av var den här. Det visade sig att det var från Kanada jag köpt den. Rätt kontinent iaf. ![]() Gick in till den lokala datorbutiken och köpte lite hårdvara. Glömde en essentiell detalj som jag fick spårat upp hos en polare då datorbutiken hunnit stänga. (Tack AP! Skall köpa ett nytt åt dig!) Denna skärmen fick jag med min förra sändning från usa. Redan då fanns tankarna om detta projektet, därav inköpet. 7" VGA med USB-Touch. Har i typ 5 år haft detta trådlösa tangentbord med mus-pek-platta liggande. Ouppackat. Inte funnit något att använda det till förrän nu ![]() Ok. Nu börjar det roliga.. Ena DVD-Hyllan. Här skall prylarna in! Mätte mellan tummen och pekfingret hur mycket plats som behövdes för att få plats med alla prylar. Sågade till lämpliga bitar ur IKEA hyllplan. Tog upp ett hål för den infällningsram som följde med skärmen. Sågade upp lite fler bitar och skruvade ihop resten av chassit. Detta skall prylarna moteras i. Hålet i botten är för fläkten. Jag har sågad motsvarande hål i hyllplanet där lådan skall in. Utblås sker dels genom infällningsramen, som har en del öppningar även med skärmen i, samt via ett antal lufthål på högersidan av lådan som jag senare borrade upp. Nätdelen fick jag strippa från sitt chassi för att den skulle få plats. Moderkort och trådlöst lan. Skumm-gummi upphängd hårddisk ![]() Wehaa. Grejjerna får plats. Iaf än så länge ![]() Fronten monteras med fyra byglar på insidan. Kan ju tänkas att man vill kunna ta sig in i prylen vid ett senare tillfälle. Power-Knapp och lufthål Allt på plats. Windows installerat. Stilrent! Har fräst upp hål dels i lådan, dels i hyllan för att komma åt USB-kontakterna. Glömde fota det. Läsaren skall likt bilden hänga i nånn form av sockel på sidan av hyllan är det tänkt. ......... .......... ........... .......... .......... ......... ....... Ok.. Så killen har en dator i en hylla. I trä. So what? Jag har läst intressantare saker i Missionskyrkans veckoblad.... Är benägen att hålla med. ![]() ![]() ![]() Bakpå alla DVD-filmer finns en streckkod. Unik för just den utgåvan av DVD'n. Jag ville kunna läsa av den och bli "auto-surfad" till imdb. Problemet är att imdb inte har något stöd för sökning via streck-kod, men efter lite googlande hittade jag en lämplig site som hade denna funktion. Siten hade UPC (Streck-kod)-Sökning samt länk till imdb på den sidan om filmen som visades efter upc-sökningen. Perfekt. Gjorde ett litet hack som parsade ut imdb-länken från websidan och dirigerade om mig till imdb. Så.. 1.. Läser streckkod. ... 2 .... (givetvis per automatik, så fort läsaren sagt "beep") ![]() ... och med lite tur.. 3... Med lite tur ja.. Det handlar egentligen inte om tur, utan snarare det faktum att just denna utgåvan av Reservior Dogs är Region 2 och dessa finns inte med i deras databas. Så resultatet blev i stället: <- NOT FOUND Alla R1 jag testat fungerar dock. Men jag är knappast den som nöjer mig med det. Jag vill givetvis få imdb info oavsett filmursprung. Tur att det finns lösningar på allt ![]() Väl på M o v i e M a y h e m söker jag upp filmen via deras "Title" sökning. Detta tar mig till en sida för filmen, likt imdb fast lite mer specifik info om utgåvan. På samma sida listar de givetvis UPC-Koden. Så gissa vad den högra knappen gör: Det är så enkelt att den parsar ur Filmtitel och UPC från sidan och skriver ut en etikett innehållande denna info på min kära labelwriter. (Gött att äntligen hitta ett användningsområde för den!!) Självhäftande, lagom stora etiketter Ett annat problem är Svenska titlar som helt saknas på "UPC-Sajten". Lösningen är tex att lagra deras barcode lokalt tillsammans med imdb-länk. Sökningen i den lokala databasen skall givetvis vara "seamless" och uppträda som övriga sökningar. Kommer att implementeras detta så fort som möjligt. Det var alles für now. Hoppas att det dämpar suget för de flesta av er! Förlängningen av ovan projekt är givetvis att man, från soffan, skall kunna fråga "Mary" vilken rating som den och den filmen har, etc, samt att hon kan läsa upp recensioner, mm. Möjligheterna är oändliga. ![]() // Lyckman ![]() Ps. Anledningen till att jag skriver M o v i e M a y h e m på detta vis är att jag vet inte hurpass ball de tycker det är att jag endast använder deras sajt för att ta mig till imdb samt söka efter upc-koder. Hade varit kul om detta fungerar ett tag iaf ![]() Ds. Postad 21 december 2004 - 22:02 *LOL* Vem annars?? ![]() ![]() Länge sedan man hörde något från dig. Kvar i JKPG alltså?! ![]() Jora. Flyttade för 7 år sen typ.. Bor i en Liiiite större lägenhet nu ![]() // Lyckman Postad 21 december 2004 - 22:54 Micke Postad 21 december 2004 - 23:00 Jag har börjat importera dem själv då intresset visat sig vara rätt stort och de är så pass dyra här. Du kan köpa en av mig för 2500 + ev frakt. Skicka ett pm om du är intresserad. ![]() // Lyckman Postad 21 december 2004 - 23:32 ![]() "Och då fann jag houcebotten" ![]() ![]() (tyvärr är deras HTPC lösning, essentials inte helt integrerad i housbot ännu men det är utlovat....) Automatisera mera Wallebalboa Postad 21 december 2004 - 23:58 Tackar och bockar för berömmet. Du ser väl till att dokumentera ditt projekt och lägga ut det till allmän beskådning!? ![]() Surfade in till meedio och kikade lite. Vill minnas att jag kollat lite på det innan, och det verkar mycket intressant, speciellt för att snacka med X10. Jag har varit inne på att putta in lite X10-prylar här och där men inte hittat något vettigt COM/ActiveX SDK för att kommunicera med dem. Det finns ett för usa-marknad med tillhörande pc-modul, men det funkar inte i EU. PC-Interfacet som finns för EU finns inget SDK till som jag fattat det. Får titta på meedio lite mer nogrannt vid tillfälle. Tack för tipset! ![]() // Lyckman Postad 22 december 2004 - 01:14 ![]() Man börjar inse att det går att göra hur mycket skoj som helst. ![]() Du är min idol Lyckman ![]() Postad 22 december 2004 - 01:48 ![]() ![]() Kul om fler tittar närmare på Housebotten (speciellt om man har samma rotel rsp-1066...) Lite hjälp med C hackandet till den vore inte dumt ![]() HouseBotten har C SDK för device och interface hackande. Regelverket bygger man upp baserat på egendefinierade moder ( ex. Showing movie, alarme active, summer, home eller sleeping) till dessa kopplar man regler som är giltiga i respektive mode. På detta sätt kan du skriva en regel som är aktiv bara när mode = showing movie och lyder "if caller_id = "svärmor" set phone.ring to "off" ![]() Jag börjar dokumentera lite så får ni se vad ambitionerna bär av... Automate Postad 22 december 2004 - 11:04 Såg att du demonterade mitt agg....fan där gick den garantin åt hel****. Jaja, jag skall ju få ett nytt, ihopmonterat hoppas jag.. ![]() Coolt bygge allafall. //AP Postad 22 december 2004 - 15:56
Sen kan man ju alltid smurfa smurfen på TXT-smurfen så att samtliga smurfar kopplar smurfet synkront..... ![]() Postad 22 december 2004 - 16:05 *asgarv* ![]() ![]() ![]() ![]() // Lyckman Postad 22 december 2004 - 16:21 ![]() Postad 22 december 2004 - 16:28 fick väl lite mycket smurfsvada i natt när jag hittade en hembio McYver av dessa mått. LewisX, du få stilla dig lite så ska jag dokumenter lite av smurfandet. McYver greppade nog lite av svadan hoppas jag.. Skriver nog nästa beskrivning lite tidigare på dan... ![]() synka på storsmurfen Postad 22 december 2004 - 19:16 Du gör nog rätt som satsar på trådbundet... X10 är störningskänsligt och inte särskillt snabbt. Jag har X10 men mina hempulade prylar styr jag trådbundet via RS485 med hjälp av PIC:ar. Just nu håller jag på att skriva lite assembler för att få PIC:en att styra en stegmotor som jag monterat på min filmduk. Jag vill att duken automatiskt skall gå ner när jag slår på projektorn. Dessutom vill jag att den skall stanna i rätt läge beroende på om jag kör 4:3 eller 16:9. Jag funderar på att slänga ut en del X10 prylar (de som funkar dåligt) och köra trådbundet där med. Har du inge bilder på dina prylar du kan lägga upp i ditt galleri? Postad 22 december 2004 - 19:49 2500 låter som ett bra pris tycker jag. Vad klarar den för upplösning??Jag har börjat importera dem själv då intresset visat sig vara rätt stort och de är så pass dyra här. Du kan köpa en av mig för 2500 + ev frakt. Skicka ett pm om du är intresserad. Annars finns en svensk åf som säljer liknande skärmar. Jag är sugen på några 8" pekskärmar att ha lite här och var i huset, men det får bli nästa år... Postad 22 december 2004 - 23:34 Tjena. info om skärmen..2500 låter som ett bra pris tycker jag. Vad klarar den för upplösning?? Built-in USB Touch Screen Panel VGA port to connect to PC and laptops directly + 2 RCA Video input for PS2, Xbox etc.. 16:9 and 4:3 switchable Functional menu and Full remote control Specifications: Display 7" 16:9 screen TFT-LCD Backlight Built in CCFT Resolution 640*480 High Resolution 1600 x 1200 Supported Resolution 640 x 480 ~ 1600 x 1200 Physical Resolution 800 (H) x 480 (V) Dot Resolution 2400 x 480 = 1,152,000 (dots) Supported Voltage 11V DC ~ 24V DC Brightness Rating 250cd/m² Contrast Radio 150 Video Input System NTSC/PAL Auto switching Dot Pitch 0.107 (H) * 0.732 (V) View angle L/R/T/B 45/45/10/25 Automatic display adjustment Overall dimension 188 x 125 x 33(mm). Dessa ligger på 2600:- (Såg fel i min lista förut. Har inte sålt någon med touch innan, sorry!) Finns även utan touch för 2000:-. Kåpan ser lite annorlunda ut då, men det är enligt uppgift samma panel. Bästa bild för man om man kör 640*480. Då blir den riktigt skarp. Jag kör 1280*720 (~16:9)på den jag har i hyll-pesen. Det är inga "värsting" prylar det här. Kan väl jämföras med billigare ordinära pc-TFT'er. Därav priset. ![]() // Lyckman ![]() Postad 23 december 2004 - 11:51 Postad 03 januari 2005 - 00:13 ![]() OT> Det e inte bara positivt med hus..Vi har ett nybyggt hus och den tar upp sa mycket tid att man knappt hinner med annat med hemmabion an att titta pa film ![]() Postad 05 januari 2005 - 00:21 skönt o höra ![]() Postad 05 januari 2005 - 21:11 ![]() För egen del är det denna tråd den jag ser mest fram mot när jag går in på Prisjakt ![]() Det är kul att läsa om sånt som händer snabbt och med enkla, kluriga medel. Jag tror det tänder en gnista hos många "hemmapulare". Jag önskar fler kunde presentera sina grejor på detta vis. Jag funderar själv på hur jag skall kunna få till något kul i min lägenhet. Det enda jag skulle kunna göra är att flytta projektorn så den projicerar på väggen som vätter mot toaletten. Gjorde jag då hål i väggen och satte in en AVD-skärm som klarar projektion åt båda håll kunde jag se på tv även när jag sitter på dass ![]() Postad 05 januari 2005 - 23:45 All heder åt pysselsgubben... snacka om att skapa en enorm "diy" hos alla som läser detta. Jag är helt förstummad... Postad 06 januari 2005 - 02:08 Tack, detta lättade ju verkligen på "trycket", NOT! ![]() Tackar å bockar! Förhoppningsvis sätter jag väl lite press på er andra med denna tråd! ![]() ![]() Stenhårt! Framförallt kommer du slippa pausa när du har "nödiga" biobesökare ![]() Var faktiskt inne på att slänga upp en 7-tummare på väggen uppe på dass och köra radiolänk dit med bio-bilden just för att komma runt detta I-Landsproblem, men jag kunde inte bestämma mig för var den skulle monteras. Skall den sitta "1" på väggen motsatt mot toastolen, eller "2" i ansiktshöjd ovanför toastolen. Vissa problem uppstår hur jag än gör. Problem alt "1": * Hur manligt är det att sitta ner å kissa? * Med ovan fråga/påstående i åtanke. Se problem nummer 2 på alt 2 nedan och öka på risken för att det kommer inträffa BETYDLIGT. Problem alt "2": * Det kan finnas damer i publiken. * "Siktet" lär inte bli inställt på den primära anledningen till besöket, vilket kan resultera i otrevligheter. Speciellt fredag/lördag. // Lyckman Postad 06 januari 2005 - 02:35 Känner jag press för jag fa$££%&imej skylla mig själv ![]() ![]() ![]() ![]() // Lyckman Redigerat av lyckman, 06 januari 2005 - 02:43. Postad 06 januari 2005 - 02:55
Finns det inget sätt som kan spegelvända bilden på kommando? Då kan du ju ha en ovanför toastolen och sen om man sitter kan man ju titta via spegeln... (efter att man spegelvänt bilden (kanske en tryckgivare i "ändringen" ) ) Sen tillkommer ju ljudet... Postad 06 januari 2005 - 15:06 Eller så sätter du helt enkelt in två skärmar ![]() Postad 06 januari 2005 - 15:30 Manligheten med att stå upp står man nog över om man får se på film samtidigt som man gör nummer 1. Det största problemet är nog att "saker och ting" kan torka fast i ändtrakten om man blir sittandes för länge...... ![]() Då blir nästa nödvändiga uppfinning en egen rumpspolning så "saker och ting" lossnar. ![]() Så här skall toastolen se ut: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av Cyberdennis, 09 januari 2005 - 13:25. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |