Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apparater genom vägg..

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 december 2004 - 17:04

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
*LOOOOOOOOOOOOOOL* :rolleyes: :rolleyes: :lol:

Ofantligt vackert! :unsure: Skall försöka trycka in lite ny projektdokumentation i kväll :wub:
Until then. Vad har följande röstkommandon gemensamt?
  • Lights On
  • Lights Off
  • Cozy mode
  • Let there be light
  • Fade to black
  • More Light
  • Less light
Det simpla svaret är att samtliga kontrollerar ljuset i bion på ett eller annat (och olika) sätt :D

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 14 december 2004 - 17:06.

Postad 15 december 2004 - 00:29

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Ok.. Utlovade ju lite nya dokument som tack för den fina dikten :wub: Sitter och väntar på en leverans från usa av en rolig pryl, så än så länge så har jag egentligen inget revolutionerande att berätta om. I brist på inspiration började jag dock nagga lite på de där sista 10 procenten (ni vet de där som alltid är kvar att göra.. finishen bakom kulisserna). Min kära fd skruvdragare är inte av den tysta typen (speciellt under belastning), och av min bättre hälft fick jag till slut stränga order att antingen, "sluta köra med den förbaskade luckan", alternativt "få tyst på den förbaskade luckan på något sätt".. Det första alternativet var ju givetvis helt uteslutet.

Så med några brädlappar....
Postad bild
.. samt lite gullfiber...
Postad bild
.. så blev det faktiskt lite bättre.
Postad bildPostad bild

Ok.. röststyrning. Alltså tack för den idén! Vi har fått många goda skratt här. Konceptet är ju lysande, men med dagens teknik är det egentligen totalt menlöst. Men som sagt.. roligt :rolleyes:. Vi smygstartar med en liten film (3.6mb). Det tog två timmar att spela in den här. Detta var sjuttonde omtagningen men det blev ändå inte perfekt.
Subtitles:
- Mary!....... Mary!
- Yes?
- Fade to black!......... Fade to black?!
[lights fading]
- Mary!
- Yes?
- Full light!
[light goes on] (Här brukade det bli omtagning, dvs ljuset tändes inte allt som oftast)
- Mary!
- Yes?
- Access Control!
vrrrr.. - Access granted ... vrrr - Security system deactivated.
- Mary!
- Yes?
- Secure control!
vrrr.. - Locking down ... vrrr - Security system activated.
- Mary!
- Yes?
- Lights off..... Lights OFF!
[light goes off]

Voiceflux, som används för röst igenkänningen är inte av den "lärande" typen. Man spelar alltså inte in några kommandon utan man anger med text vad som skall sägas. Misstolkningar är INTE ovanligt. Lampor tänds å släcks mitt under filmvisning, mm, och visst.. det har väl sin charm till en början, men man tröttnar rätt snabbt. Skitsamma. Roligt är det. Här är tekniken bakom ljusstyrningen:

Utöver I/O kortet som jag redan behandlat tidigare i tråden, så hittade jag en lämplig dimmer-byggsats på Tema Elektronik.
Postad bild
Ihopbyggd. Den skall in i en låda inhandlad för ändamålet. 220v prylar har man ogärna liggande oskyddat.
Postad bild

Så var det dax att koppla ihop den med I/O-kortet. I/O-kortet har två stycken analoga utgångar. De kan lämna mellan 0 och 5 volt på utgången i 255 steg. Problemet var att dimmern ville ha mellan 0 och 10 volt för att fungera bra. Försökte modda dimmern genom att ändra "ingångs-steget", men resultatet blev inge vidare. Fick således ta till min gamla trotjänare och bibel.. för första gången på ett BRA tag :lol:
Postad bild
Inhandlade en operationsförstärkare för enkel matnings-spänning på Tema Elektronik. LM324N.
Postad bild
Kopplade upp prylarna på en labb-platta för att försäkra mig om att det faktiskt fungerade innan jag tog till lödkolven.
Postad bild
Fungerade alldeles ypperligt :unsure: Fram med lödkolven och ihop med grejjerna.
Postad bild
Postad bild

Kom på att det kan nog vara bra att veta "var" dimmern är i sitt läge, i det fall man vill "fortsätta" dimma från det läge man just är i (typ som en ratt, dooh). Det finns analoga ingångar på kortet åxå. Jag kopplade in den utgång som jag driver dimmern med till en av de analoga ingångarna, och kan således hålla koll på "var den är" innan jag dimmar. Hackade ihop några rader kod för att driva grejjerna och la till röstkommandon. Hade varit kul att kunna styra ljuset på annat sätt än med "rösten" åxå, men det blir en senare fråga :D

Som sagt. Inge vidare kontent i det här inlägget, men alltid roar det väl någon :rolleyes: När min leverans från usa kommer blir det roligare. PROMISE!

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 15 december 2004 - 01:01.

Postad 15 december 2004 - 01:29

Unregisteredc1ec26fb
  • Unregisteredc1ec26fb
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Önskar verkligen jag hadde dom resurserna som du har.. har så otroligt mycket idéer som jag skulle vilja göra men så otroligt lite tid och pengar (för att inte glömma lite kunskap som behövs här och där :unsure: )

Du är sannerligen grym!! :wub: :D

Postad 15 december 2004 - 08:40

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Ahhhh...

Lights off..... LIGHTS OFF!! :unsure:

Helt otroligt.

Skakningarna börjar så smått ge med sig. Tack Lyckman, dagen är räddad!

Postad 15 december 2004 - 09:53

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1 210 inlägg
  • 0
Shit va bra!! :wub: :D

Säger som fler , saknar tyvärr tid och kunskap för ett dylikt projekt själv :unsure:

Postad 15 december 2004 - 12:37

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Muhahhaahaahaaha! ;) ;)

Ser fram mot coming attractions, starring Lyckman & Mary:
- [L] Mary?
- [M] Yes
- [L] Disco mode!
- [M] Oh yeah baby! Grooovy...

Postad 15 december 2004 - 13:42

phreakii
  • phreakii
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fan(a)tastiskt! :-)

Skitbra, och verkligen kul och idékläckande läsning!!

Postad 15 december 2004 - 20:35

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
:P Gubben.
På sista bilden ser det ut som du är medlem av "vem äger flest kablar"
klubben.
Jag blir yr i skallen av detta ormbo, men för dig måste detta
vara Mecka. ;)
Snälla fortsätt ;)

Postad 15 december 2004 - 20:39

Johan_S
  • Johan_S
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Lyckman, dina bravader sprider sig till andra forum...

Bygga hus

//Johan

Postad 15 december 2004 - 23:06

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
_Zeus_, MoggeW, phreakii. Tackar å bugar. Det är ni som driver mig :D
bisterfinnen. *Puuh*. Tur det. Var orolig där ett tag! Känns bra att kunna hjälpa en fellow hembionerd i nöd!
MagnumPI. Hehe. Stenhårt! Så får det bli ;)
T.B. Yes. Mycket sladdar blir det! Tyvärr (eller kanske som tur är), så syns endast ett subset av detta virrvarr. Jag hatar egentligen sladdar, men vad gör man? Signalerna måste ju fram! ;)
Johan_S. Otroligt!, hehe. Han blir nog tvungen att ta till en hilti för att få lyft plasman dock :lol: .

Ingen leverans från usa ännu :P
You'll be the first to know när prylarna dyker upp!

// Gladgubben :D

Postad 16 december 2004 - 19:54

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hade varit kul att kunna styra ljuset på annat sätt än med "rösten" åxå, men det blir en senare fråga :P

Pekskärm kanske? Jag experimenterade med röststyrning innan jag skaffade pekskärmen. Tyckte det var lite knepigt efterssom man behöver riktad mic för att få det att funka bra. Men visst var det viss ballhetsfaktor att kuna säga:
"Let's here some Pink Floyd" och datorn då spelade det.. :)
Jag snickrar nu på en wysiwyg editor för att snabbt kunna bygga användargränssnitt till pekskärmen. Så här mitt gamla GUI ut (den delen som sköter belysning)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  gui.jpg   113,32K   15 Antal nerladdningar

Postad 17 december 2004 - 02:02

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ahh grymt..
Snart bara kvar att kunna styra tjejen också, eller förresten de har ju röststyrning.
Krånglar dock ibland det också :P

Såg denna tråd först idag, måste säga att jag varit för lite på gör det själv sidan.
Ska skärpa mig för det är ju grymt vad roliga saker ni gör och har bilder på både i trådar och i galleri. Respekt! :lol:

Lyckman! Du är ju grym! Riktigt skoj att du visar med bilder o filmer tom samt hjälper andra att grejja.

Sen vill jag också säga att reläkortet med fjärren i början av tråden finns också att köpa från Kjell o co på denna länk: http://www.kjell.com/ skriv in 85729 i sökfältet så kommer det upp.
Funderar på att köpa det själv och styra lite saker med min multifjärr.
Tack för allt skoj denna kväll..som nu blivit natt :)
Faen, va ju massa annat som skulle bli gjort med datorn egentligen :D

Postad 17 december 2004 - 02:38

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Herre jistanes vad häftigt. :)
Några funktioner till på skärmen så behöver man aldrig
stiga ur sängen ens.
Det blir det ultimata livet ligga och titta film och
trycka på pekskärm. MMMMMM

Postad 17 december 2004 - 13:33

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Sen vill jag också säga att reläkortet med fjärren i början av tråden finns också att köpa från Kjell o co på denna länk: http://www.kjell.com/ skriv in 85729 i sökfältet så kommer det upp.

Skall vara 87529....... :blink:

Postad 17 december 2004 - 13:33

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Inga paket från USA ännu???

Postad 17 december 2004 - 13:53

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Inga paket från USA ännu???

När jag kom hem igår låg det minsann en avi i posten som deklarerade att paketet fanns att hämta ut i den lokala servicebutiken. Wehaa! Glad i hågen traskade jag dit och hämtade ut det. Började labba lite med prylarna hemma. Konstaterade att det fungerade PRECIS som jag tänkt. Gött! :P Tog lite bilder. Började författa ett inlägg (jag hade ju lovat). Men.... tror ni inte.. att för FÖRSTA gången på 7 år så har min hemtelefonlina lagt av?!?! Och med den givetvis adsl-modemet!! Fattade mobilen och ringde Felia. Mycket riktigt. Något är fel på din telefon konstaterade dem. Borde vara fixat tills på lördag.. Ah, skönt... men vänta lite nu... LÖRDAG? Men hallå? "En kvart" hade varit ok att vänta, men inte 2 dygn! Tappade totalt fokus. Satt en timme, helt apatisk å glodde på skrivbordet utan att komma på vad jag skulle hitta på i stället. Gick å la mig i stället.

Jag åberopar force majoure i det här läget och ber er att ha överseende. Vill inte avslöja vad det handlar om riktigt än, men det e koolt som fan (tycker jag iaf) :blink:

// Lyckman

Ps.
och yes.. en pekskärm är till viss del inblandad :( (Prylbögen! Snyggt GUI!)
Ds.

Redigerat av lyckman, 17 december 2004 - 13:53.

Postad 20 december 2004 - 19:41

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
forfarande fel på telefonlinan??? *abstinens*

/m

Postad 21 december 2004 - 21:24

Ebbot
  • Ebbot
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Haha..fy faan vilka coola projekt du har på g....tänk att man skulle hitta dig här!

Det finns bara en lyckman som kan vara så prylgalen...flyttat från Haga nu då? /Tobbe (JKPG)

Postad 21 december 2004 - 22:00

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Telefonlinan är uppe och med det min ADSL-Router. Underbart. Jag har väntat med att posta för jag ville vara någorlunda klar med projektet innan jag delgav er mina upplevelser. :D

Ok. Det jag väntade leverans från usa av var den här. Det visade sig att det var från Kanada jag köpt den. Rätt kontinent iaf. :)
Postad bild
Gick in till den lokala datorbutiken och köpte lite hårdvara.
Postad bild
Glömde en essentiell detalj som jag fick spårat upp hos en polare då datorbutiken hunnit stänga. (Tack AP! Skall köpa ett nytt åt dig!)
Postad bild
Denna skärmen fick jag med min förra sändning från usa. Redan då fanns tankarna om detta projektet, därav inköpet. 7" VGA med USB-Touch.
Postad bild
Har i typ 5 år haft detta trådlösa tangentbord med mus-pek-platta liggande. Ouppackat. Inte funnit något att använda det till förrän nu :)
Postad bild

Ok. Nu börjar det roliga.. Ena DVD-Hyllan. Här skall prylarna in!
Postad bild
Mätte mellan tummen och pekfingret hur mycket plats som behövdes för att få plats med alla prylar. Sågade till lämpliga bitar ur IKEA hyllplan.
Postad bild
Tog upp ett hål för den infällningsram som följde med skärmen.
Postad bild
Sågade upp lite fler bitar och skruvade ihop resten av chassit. Detta skall prylarna moteras i. Hålet i botten är för fläkten. Jag har sågad motsvarande hål i hyllplanet där lådan skall in. Utblås sker dels genom infällningsramen, som har en del öppningar även med skärmen i, samt via ett antal lufthål på högersidan av lådan som jag senare borrade upp.
Postad bild
Nätdelen fick jag strippa från sitt chassi för att den skulle få plats.
Postad bild
Moderkort och trådlöst lan.
Postad bild
Skumm-gummi upphängd hårddisk :D Vanlig fönsterlist användes till detta. Själva "konsolerna" är bitar sågade ur en kabelränna. Man tager vad man haver.
Postad bild
Postad bild
Wehaa. Grejjerna får plats. Iaf än så länge :D
Postad bild
Fronten monteras med fyra byglar på insidan. Kan ju tänkas att man vill kunna ta sig in i prylen vid ett senare tillfälle.
Postad bild
Power-Knapp och lufthål
Postad bild
Postad bild
Allt på plats. Windows installerat.
Postad bild
Stilrent!
Postad bild
Har fräst upp hål dels i lådan, dels i hyllan för att komma åt USB-kontakterna. Glömde fota det. Läsaren skall likt bilden hänga i nånn form av sockel på sidan av hyllan är det tänkt.
Postad bild

......... .......... ........... .......... .......... ......... .......

Ok.. Så killen har en dator i en hylla. I trä. So what? Jag har läst intressantare saker i Missionskyrkans veckoblad....
Är benägen att hålla med. ;) Detta kanske hör hemma bättre på sweclockers! :P Hur som helst hör användningsområdet definitivt hemma i detta forum!! :D

Bakpå alla DVD-filmer finns en streckkod. Unik för just den utgåvan av DVD'n. Jag ville kunna läsa av den och bli "auto-surfad" till imdb. Problemet är att imdb inte har något stöd för sökning via streck-kod, men efter lite googlande hittade jag en lämplig site som hade denna funktion. Siten hade UPC (Streck-kod)-Sökning samt länk till imdb på den sidan om filmen som visades efter upc-sökningen. Perfekt. Gjorde ett litet hack som parsade ut imdb-länken från websidan och dirigerade om mig till imdb.

Så.. 1.. Läser streckkod.
Postad bild
... 2 .... (givetvis per automatik, så fort läsaren sagt "beep") :D
Postad bild
... och med lite tur.. 3...
Postad bild

Med lite tur ja.. Det handlar egentligen inte om tur, utan snarare det faktum att just denna utgåvan av Reservior Dogs är Region 2 och dessa finns inte med i deras databas. Så resultatet blev i stället:
Postad bild
<- NOT FOUND

Alla R1 jag testat fungerar dock. Men jag är knappast den som nöjer mig med det. Jag vill givetvis få imdb info oavsett filmursprung. Tur att det finns lösningar på allt :D
Postad bild
Väl på M o v i e M a y h e m söker jag upp filmen via deras "Title" sökning. Detta tar mig till en sida för filmen, likt imdb fast lite mer specifik info om utgåvan. På samma sida listar de givetvis UPC-Koden. Så gissa vad den högra knappen gör:
Postad bild
Det är så enkelt att den parsar ur Filmtitel och UPC från sidan och skriver ut en etikett innehållande denna info på min kära labelwriter. (Gött att äntligen hitta ett användningsområde för den!!)
Postad bild
Självhäftande, lagom stora etiketter
Postad bild

Ett annat problem är Svenska titlar som helt saknas på "UPC-Sajten". Lösningen är tex att lagra deras barcode lokalt tillsammans med imdb-länk. Sökningen i den lokala databasen skall givetvis vara "seamless" och uppträda som övriga sökningar. Kommer att implementeras detta så fort som möjligt.

Det var alles für now. Hoppas att det dämpar suget för de flesta av er! Förlängningen av ovan projekt är givetvis att man, från soffan, skall kunna fråga "Mary" vilken rating som den och den filmen har, etc, samt att hon kan läsa upp recensioner, mm. Möjligheterna är oändliga. :angry:

// Lyckman :D

Ps.
Anledningen till att jag skriver M o v i e M a y h e m på detta vis är att jag vet inte hurpass ball de tycker det är att jag endast använder deras sajt för att ta mig till imdb samt söka efter upc-koder. Hade varit kul om detta fungerar ett tag iaf ;)
Ds.

Postad 21 december 2004 - 22:02

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Haha..fy faan vilka coola projekt du har på g....tänk att man skulle hitta dig här!

Det finns bara en lyckman som kan vara så prylgalen...flyttat från Haga nu då? /Tobbe (JKPG)

*LOL*

Vem annars?? :) ;)

Länge sedan man hörde något från dig. Kvar i JKPG alltså?! :angry:
Jora. Flyttade för 7 år sen typ.. Bor i en Liiiite större lägenhet nu :)

// Lyckman

Postad 21 december 2004 - 22:28

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
* Gapar efter luft * :) :) ;)

case

Postad 21 december 2004 - 22:54

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Lyckman, vart hittade du touchskärmen och vad kostade den??? är på jakt efter en sån till en annan liten lösning jag grunnar på!!!

Micke

Postad 21 december 2004 - 22:59

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

* Gapar efter luft *  :)  :)  ;)

case

:angry: ;) :P

// Lyckman

Postad 21 december 2004 - 23:00

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman, vart hittade du touchskärmen och vad kostade den??? är på jakt efter en sån till en annan liten lösning jag grunnar på!!!

Micke

Jag har börjat importera dem själv då intresset visat sig vara rätt stort och de är så pass dyra här. Du kan köpa en av mig för 2500 + ev frakt. Skicka ett pm om du är intresserad. :)

// Lyckman

Postad 21 december 2004 - 23:32

wallebalboa
  • wallebalboa
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Härligt med entusiaster med mycket ideer, som dessutom förverkligar dem med rimliga medel.. jävlit bra jobbat. det var länge sen jag blev så här inspirerad av andras projekt... Själv har jag ett nyligen uppstartat husautomations/hembio projekt som ligger "lite" efter ditt... när jag ser ditt och hör om dina programeringskunskaper kan jag inte låta bli att tipsa dig om ett program, www.meedio.com. Speciellt deras housebot. (Efter mina smått "religiösa" utlägg tror kompisarna att jag har provis... ;) ) Efter en massa VB hackande insåg jag ganska snart att det bökigaste med att styra hus och hembio grejor var att ha ett nav med nåt som håller rätt på alla regler, som är lätt at underhålla och är lätt att integrera med alla "devicer".
"Och då fann jag houcebotten" :) . I Houceboten går det enkelt att bygga GUI till touch skärmar (flera mot samma Bot) PocketPC mm. enkelt att koppla IRfjärr. basfunktioner för serieportskommunikation. regler "knappas in" eller skrivs i VBA script.. Kan kopplas mot SAPI ( jag kör bara talsyntes , ej röst komandon än) , caller ID mm. mm. Som IO har vi en beta på hur man kopplar "ditt" usb interface och advantech´s IO kort. Det finns fördigt till X10. Jag har börjat hacka på en seriekoppling till min Rotel. skall man skriva egna devicer eller hårdvaruinterface får man dock göra det i C.. (än så länge, det snackas om en VB wrapper) :) Ladda hem en 30 dagars trial å testa.. har du frågor så hör av dig.
(tyvärr är deras HTPC lösning, essentials inte helt integrerad i housbot ännu men det är utlovat....)
Automatisera mera
Wallebalboa

Postad 21 december 2004 - 23:58

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Härligt med entusiaster med mycket ideer, som dessutom förverkligar dem med rimliga medel.. jävlit bra jobbat. det var länge sen jag blev så här inspirerad av andras projekt... Själv har jag ett nyligen uppstartat husautomations/hembio projekt som ligger "lite" efter ditt... när jag ser ditt och hör om dina programeringskunskaper kan jag inte låta bli att tipsa dig om ett program, www.meedio.com. Speciellt deras housebot. (Efter mina smått "religiösa" utlägg tror kompisarna att jag har provis...  :angry: ) Efter en massa VB hackande insåg jag ganska snart att det bökigaste med att styra hus och hembio grejor var att ha ett nav med nåt som håller rätt på alla regler, som är lätt at underhålla och är lätt att integrera med alla "devicer".
"Och då fann jag houcebotten" :) . I Houceboten går det enkelt att bygga GUI till touch skärmar (flera mot samma Bot) PocketPC mm. enkelt att koppla IRfjärr. basfunktioner för serieportskommunikation. regler "knappas in" eller skrivs i VBA script..  Kan kopplas mot SAPI ( jag kör bara talsyntes , ej röst komandon än) , caller ID mm. mm. Som IO har vi en beta på hur man kopplar "ditt" usb interface och advantech´s IO kort. Det finns fördigt till X10. Jag har börjat hacka på en seriekoppling till min Rotel. skall man skriva egna devicer eller hårdvaruinterface får man dock göra det i C.. (än så länge, det snackas om en VB wrapper) ;)  Ladda hem en 30 dagars trial å testa.. har du frågor så hör av dig.
(tyvärr är deras HTPC lösning, essentials inte helt integrerad i housbot ännu men det är utlovat....)
Automatisera mera
Wallebalboa

Tackar och bockar för berömmet. Du ser väl till att dokumentera ditt projekt och lägga ut det till allmän beskådning!? ;)

Surfade in till meedio och kikade lite. Vill minnas att jag kollat lite på det innan, och det verkar mycket intressant, speciellt för att snacka med X10. Jag har varit inne på att putta in lite X10-prylar här och där men inte hittat något vettigt COM/ActiveX SDK för att kommunicera med dem. Det finns ett för usa-marknad med tillhörande pc-modul, men det funkar inte i EU. PC-Interfacet som finns för EU finns inget SDK till som jag fattat det. Får titta på meedio lite mer nogrannt vid tillfälle. Tack för tipset! :)

// Lyckman

Postad 22 december 2004 - 00:25

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1 210 inlägg
  • 0
Gör som case o kippar efter luft med hakan i golvet :) :)

Postad 22 december 2004 - 01:14

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Vilken chockartad läsning man fått efter att ha väntat på att telefonlinan skulle fungera ;)
Man börjar inse att det går att göra hur mycket skoj som helst. :)
Du är min idol Lyckman :) Bra jobbat o framför allt dokumenterat till oss som läser!

Postad 22 december 2004 - 01:48

wallebalboa
  • wallebalboa
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har aldrig startat eller ens testat med X10... :) "slaktade" några Clas olson radiostyrda fjärrar istället och kopplade dem via en pic och serieport (kan du ju koppla direkt till några pinnar på ditt USB IO)... bra till tillfälliga grejor som julgrans belysning mm. Har istället gått på trådbundet IO. en massa kabeltattande men driftsäkert och snabbt... kör med såna Optoisolerade IO moduler (ca 100:- elfa) direkt kopplade till advantech IOt. de styr ju 240V direkt plus att man slipper en massa reläspikar och annat skräp i kablaget..det blir billit och enkelt att koppla magnet kontakter(larm) och ir deckare oxo. att köpa ett rejält IO kort till PCn direkt är bra. det blir ju lätt att man vill koppla in en massa mojs... (senaste är en pinne som talar om när värmepumpen går och så räknar HouseBotten ut drifttid :angry: .) (Vellemans USB verkar ju bra för Output och analoga men det verkar för slött för snabba input...) (jag har satt det på HTPCn och skall köra duken och lite lampor med den.
Kul om fler tittar närmare på Housebotten (speciellt om man har samma rotel rsp-1066...)
Lite hjälp med C hackandet till den vore inte dumt :) ( har testat "general serial interface" och parsar med vbs hittils..)
HouseBotten har C SDK för device och interface hackande.

Regelverket bygger man upp baserat på egendefinierade moder ( ex. Showing movie, alarme active, summer, home eller sleeping) till dessa kopplar man regler som är giltiga i respektive mode.

På detta sätt kan du skriva en regel som är aktiv bara när mode = showing movie och lyder "if caller_id = "svärmor" set phone.ring to "off" ;)

Jag börjar dokumentera lite så får ni se vad ambitionerna bär av...

Automate

Postad 22 december 2004 - 11:04

apap
  • apap
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Glömde en essentiell detalj som jag fick spårat upp hos en polare då datorbutiken hunnit stänga. (Tack AP! Skall köpa ett nytt åt dig!)

Såg att du demonterade mitt agg....fan där gick den garantin åt hel****.
Jaja, jag skall ju få ett nytt, ihopmonterat hoppas jag.. :)
Coolt bygge allafall.
//AP

Postad 22 december 2004 - 15:56

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0

Jag har aldrig startat eller ens testat med X10...  "slaktade" några Clas olson radiostyrda fjärrar istället och kopplade dem via en pic och serieport (kan du ju koppla direkt till några pinnar på ditt USB IO)... bra till tillfälliga grejor som julgrans belysning mm. Har istället gått på trådbundet IO. en massa kabeltattande men driftsäkert och snabbt... kör med såna Optoisolerade IO moduler (ca 100:- elfa) direkt kopplade till advantech IOt. de styr ju 240V direkt plus att man slipper en massa reläspikar och annat skräp i kablaget..det blir billit och enkelt att koppla magnet kontakter(larm) och ir deckare oxo. att köpa ett rejält IO kort till PCn direkt är bra. det blir ju lätt att man vill koppla in en massa mojs... (senaste är en pinne som talar om när värmepumpen går och så räknar HouseBotten ut drifttid  .) (Vellemans USB verkar ju bra för Output och analoga men det verkar för slött för snabba input...) (jag har satt det på HTPCn och skall köra duken och lite lampor med den.
Kul om fler tittar närmare på Housebotten (speciellt om man har samma rotel rsp-1066...)
Lite hjälp med C hackandet till den vore inte dumt  ( har testat "general serial interface" och parsar med vbs hittils..)

Regelverket bygger man upp baserat på egendefinierade moder ( ex. Showing movie, alarme active, summer, home eller sleeping) till dessa kopplar man regler som är giltiga i respektive mode.

På detta sätt kan du skriva en regel som är aktiv bara när mode = showing movie och lyder "if caller_id = "svärmor" set phone.ring to "off" 

Automate

Sen kan man ju alltid smurfa smurfen på TXT-smurfen så att samtliga smurfar kopplar smurfet synkront..... :)

Postad 22 december 2004 - 16:05

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Jag har aldrig startat eller ens testat med X10...  "slaktade" några Clas olson radiostyrda fjärrar istället och kopplade dem via en pic och serieport (kan du ju koppla direkt till några pinnar på ditt USB IO)... bra till tillfälliga grejor som julgrans belysning mm. Har istället gått på trådbundet IO. en massa kabeltattande men driftsäkert och snabbt... kör med såna Optoisolerade IO moduler (ca 100:- elfa) direkt kopplade till advantech IOt. de styr ju 240V direkt plus att man slipper en massa reläspikar och annat skräp i kablaget..det blir billit och enkelt att koppla magnet kontakter(larm) och ir deckare oxo. att köpa ett rejält IO kort till PCn direkt är bra. det blir ju lätt att man vill koppla in en massa mojs... (senaste är en pinne som talar om när värmepumpen går och så räknar HouseBotten ut drifttid  .) (Vellemans USB verkar ju bra för Output och analoga men det verkar för slött för snabba input...) (jag har satt det på HTPCn och skall köra duken och lite lampor med den.
Lite hjälp med C hackandet till den vore inte dumt  ( har testat "general serial interface" och parsar med vbs hittils..)

På detta sätt kan du skriva en regel som är aktiv bara när mode = showing movie och lyder "if caller_id = "svärmor" set phone.ring to "off" 

Automate

Sen kan man ju alltid smurfa smurfen på TXT-smurfen så att samtliga smurfar kopplar smurfet synkront..... :)

*asgarv* :) ;) :angry: ;)

// Lyckman

Postad 22 december 2004 - 16:21

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Jag blir inte förvånad längre på vad herr Lyckman hittar på.... Men jag blir däremot mer nyfiken på vad NÄSTA påhitt blir.... :)

Postad 22 december 2004 - 16:28

wallebalboa
  • wallebalboa
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Smurf smurf..
fick väl lite mycket smurfsvada i natt när jag hittade en hembio McYver av dessa mått.
LewisX, du få stilla dig lite så ska jag dokumenter lite av smurfandet. McYver greppade nog lite av svadan hoppas jag..
Skriver nog nästa beskrivning lite tidigare på dan... :)
synka på
storsmurfen

Postad 22 december 2004 - 19:16

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Jag har aldrig startat eller ens testat med X10... :D  "slaktade" några Clas olson radiostyrda fjärrar istället och kopplade dem via en pic och serieport (kan du ju koppla direkt till några pinnar på ditt USB IO)... bra till tillfälliga grejor som julgrans belysning mm.  Har istället gått på trådbundet IO. en massa kabeltattande men driftsäkert och snabbt... kör med såna Optoisolerade IO moduler (ca 100:- elfa) direkt kopplade till advantech IOt. de styr ju 240V direkt plus att man slipper en massa reläspikar och annat skräp i kablaget..det blir billit och enkelt att koppla magnet kontakter(larm) och ir deckare oxo. att köpa ett rejält IO kort till PCn direkt är bra. det blir ju lätt att man vill koppla in en massa mojs... (senaste är en pinne som talar om när värmepumpen går och så räknar HouseBotten ut drifttid B) .) (Vellemans USB verkar ju bra för Output och analoga men det verkar för slött för snabba input...) (jag har satt det på HTPCn och skall köra duken och lite lampor med den.
Lite hjälp med C hackandet till den vore inte dumt  :ph34r: ( har testat "general serial interface" och parsar med vbs hittils..)

På detta sätt kan du skriva en regel som är aktiv bara när mode = showing movie och lyder "if caller_id = "svärmor" set phone.ring to "off" :D

Automate

Du gör nog rätt som satsar på trådbundet... X10 är störningskänsligt och inte särskillt snabbt. Jag har X10 men mina hempulade prylar styr jag trådbundet via RS485 med hjälp av PIC:ar. Just nu håller jag på att skriva lite assembler för att få PIC:en att styra en stegmotor som jag monterat på min filmduk. Jag vill att duken automatiskt skall gå ner när jag slår på projektorn. Dessutom vill jag att den skall stanna i rätt läge beroende på om jag kör 4:3 eller 16:9.
Jag funderar på att slänga ut en del X10 prylar (de som funkar dåligt) och köra trådbundet där med.
Har du inge bilder på dina prylar du kan lägga upp i ditt galleri?

Postad 22 december 2004 - 19:49

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Micke

Jag har börjat importera dem själv då intresset visat sig vara rätt stort och de är så pass dyra här. Du kan köpa en av mig för 2500 + ev frakt. Skicka ett pm om du är intresserad. :D

// Lyckman

2500 låter som ett bra pris tycker jag. Vad klarar den för upplösning??
Annars finns en svensk åf som säljer liknande skärmar. Jag är sugen på några 8" pekskärmar att ha lite här och var i huset, men det får bli nästa år...

Postad 22 december 2004 - 23:34

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Micke

Jag har börjat importera dem själv då intresset visat sig vara rätt stort och de är så pass dyra här. Du kan köpa en av mig för 2500 + ev frakt. Skicka ett pm om du är intresserad. :D

// Lyckman

2500 låter som ett bra pris tycker jag. Vad klarar den för upplösning??
Annars finns en svensk åf som säljer liknande skärmar. Jag är sugen på några 8" pekskärmar att ha lite här och var i huset, men det får bli nästa år...

Tjena. info om skärmen..

Built-in USB Touch Screen Panel
VGA port to connect to PC and laptops directly
+ 2 RCA Video input for PS2, Xbox etc..
16:9 and 4:3 switchable
Functional menu and Full remote control

Specifications:

Display 7" 16:9 screen TFT-LCD
Backlight Built in CCFT
Resolution 640*480
High Resolution 1600 x 1200
Supported Resolution 640 x 480 ~ 1600 x 1200
Physical Resolution 800 (H) x 480 (V)
Dot Resolution 2400 x 480 = 1,152,000 (dots)
Supported Voltage 11V DC ~ 24V DC
Brightness Rating 250cd/m²
Contrast Radio 150
Video Input System NTSC/PAL Auto switching
Dot Pitch 0.107 (H) * 0.732 (V)
View angle L/R/T/B 45/45/10/25
Automatic display adjustment
Overall dimension 188 x 125 x 33(mm).

Dessa ligger på 2600:- (Såg fel i min lista förut. Har inte sålt någon med touch innan, sorry!)

Finns även utan touch för 2000:-. Kåpan ser lite annorlunda ut då, men det är enligt uppgift samma panel. Bästa bild för man om man kör 640*480. Då blir den riktigt skarp. Jag kör 1280*720 (~16:9)på den jag har i hyll-pesen.

Det är inga "värsting" prylar det här. Kan väl jämföras med billigare ordinära pc-TFT'er. Därav priset. :ph34r: Utan VGA-ingång ligger de på 1500:- (Sådan som jag har i "luckan"). Sämre upplösning då dock.

// Lyckman :D

Postad 23 december 2004 - 11:51

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
tjena. bara impad man blir av din kunskap. får hoppas man själv en da lär sej allt det där. om 2 år e jag en elektriker lärling. men bra ider du har. det med skärmen i en data. läste ja om på htpcnews.com blev lite såld på den iden. men du e en händig snubbe:D så e det nå nya planer på g då? mvh andreas

Postad 24 december 2004 - 20:26

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
:) Fler galna lösningar,vill ha mer :(

Postad 03 januari 2005 - 00:13

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Lyckman: Grymma ider du har:) Handlingskraftig man den dara Lyckman :D
OT> Det e inte bara positivt med hus..Vi har ett nybyggt hus och den tar upp sa mycket tid att man knappt hinner med annat med hemmabion an att titta pa film :blink: . Haller just nu pa och bygger&inreder en overvaning.

Postad 04 januari 2005 - 15:31

paperclip
  • paperclip
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
mera mera B)

Postad 04 januari 2005 - 16:35

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
det kommer, det kommer!

Väntar hem lite hårdvara bara B)

// Lyckman

Postad 05 januari 2005 - 00:21

paperclip
  • paperclip
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

det kommer, det kommer!

Väntar hem lite hårdvara bara ;)

// Lyckman

skönt o höra :D

Postad 05 januari 2005 - 21:11

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Lyckman: Börjar snart tycka lite synd om dig :P Vilken press du kommer att ha på dig från alla users här som läser tråden. Alla räknar ju med att du har gjort underverk under en helg.
För egen del är det denna tråd den jag ser mest fram mot när jag går in på Prisjakt :rolleyes: Men håller emot lite och läser övriga delar innan jag går in på Gör det själv.

Det är kul att läsa om sånt som händer snabbt och med enkla, kluriga medel. Jag tror det tänder en gnista hos många "hemmapulare". Jag önskar fler kunde presentera sina grejor på detta vis.

Jag funderar själv på hur jag skall kunna få till något kul i min lägenhet. Det enda jag skulle kunna göra är att flytta projektorn så den projicerar på väggen som vätter mot toaletten. Gjorde jag då hål i väggen och satte in en AVD-skärm som klarar projektion åt båda håll kunde jag se på tv även när jag sitter på dass :o

Postad 05 januari 2005 - 23:45

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Lyckman har ingen som helst press på sig eftersom han bjuder på detta helt gratis...
All heder åt pysselsgubben... snacka om att skapa en enorm "diy" hos alla som läser detta.

Jag är helt förstummad...

Postad 06 januari 2005 - 02:08

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman: Börjar snart tycka lite synd om dig  :o  Vilken press du kommer att ha på dig från alla users här som läser tråden. Alla räknar ju med att du har gjort underverk under en helg.
För egen del är det denna tråd den jag ser mest fram mot när jag går in på Prisjakt  :rolleyes: Men håller emot lite och läser övriga delar innan jag går in på Gör det själv.

Tack, detta lättade ju verkligen på "trycket", NOT! :lol:
Tackar å bockar!

Det är kul att läsa om sånt som händer snabbt och med enkla, kluriga medel. Jag tror det tänder en gnista hos många "hemmapulare". Jag önskar fler kunde presentera sina grejor på detta vis.

Förhoppningsvis sätter jag väl lite press på er andra med denna tråd! :D Om nu någon inte uppfattat det så är det självklart fritt fram att kopiera samtliga konstruktioner :P

Jag funderar själv på hur jag skall kunna få till något kul i min lägenhet. Det enda jag skulle kunna göra är att flytta projektorn så den projicerar på väggen som vätter mot toaletten. Gjorde jag då hål i väggen och satte in en AVD-skärm som klarar projektion åt båda håll kunde jag se på tv även när jag sitter på dass  :D

Stenhårt! Framförallt kommer du slippa pausa när du har "nödiga" biobesökare :D

Var faktiskt inne på att slänga upp en 7-tummare på väggen uppe på dass och köra radiolänk dit med bio-bilden just för att komma runt detta I-Landsproblem, men jag kunde inte bestämma mig för var den skulle monteras. Skall den sitta "1" på väggen motsatt mot toastolen, eller "2" i ansiktshöjd ovanför toastolen. Vissa problem uppstår hur jag än gör.

Problem alt "1":
* Hur manligt är det att sitta ner å kissa?
* Med ovan fråga/påstående i åtanke. Se problem nummer 2 på alt 2 nedan och öka på risken för att det kommer inträffa BETYDLIGT.

Problem alt "2":
* Det kan finnas damer i publiken.
* "Siktet" lär inte bli inställt på den primära anledningen till besöket, vilket kan resultera i otrevligheter. Speciellt fredag/lördag.

// Lyckman

Postad 06 januari 2005 - 02:35

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman har ingen som helst press på sig eftersom han bjuder på detta helt gratis...
All heder åt pysselsgubben... snacka om att skapa en enorm "diy" hos alla som läser detta.

Jag är helt förstummad...

Känner jag press för jag fa$££%&imej skylla mig själv :D Sticker man ut näsan så, hehe. Jag får snarare inspiration och drivkraft av alla tokiga ideér och glada tillrop som jag får till gensvar (tex som detta :rolleyes:). Tackar, bockar, bugar... går å bygger :o Vid närmare eftertanke kan det kanske klassas som press. I positiv bemärkelse. Och den borde gå "both ways". :P

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 06 januari 2005 - 02:43.

Postad 06 januari 2005 - 02:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0

Var faktiskt inne på att slänga upp en 7-tummare på väggen uppe på dass och köra radiolänk dit med bio-bilden just för att komma runt detta I-Landsproblem, men jag kunde inte bestämma mig för var den skulle monteras. Skall den sitta "1" på väggen motsatt mot toastolen, eller "2" i ansiktshöjd ovanför toastolen. Vissa problem uppstår hur jag än gör.

Problem alt "1":
* Med ovan fråga/påstående i åtanke. Se problem nummer 2 på alt 2 nedan och öka på risken för att det kommer inträffa BETYDLIGT.

Problem alt "2":
* "Siktet" lär inte bli inställt på den primära anledningen till besöket, vilket kan resultera i otrevligheter. Speciellt fredag/lördag.

Finns det inget sätt som kan spegelvända bilden på kommando?

Då kan du ju ha en ovanför toastolen och sen om man sitter kan man ju titta via spegeln... (efter att man spegelvänt bilden (kanske en tryckgivare i "ändringen" ) )

Sen tillkommer ju ljudet...

Postad 06 januari 2005 - 15:06

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1 210 inlägg
  • 0

Problem alt "1":

Problem alt "2":

// Lyckman

Eller så sätter du helt enkelt in två skärmar :rolleyes:

Postad 06 januari 2005 - 15:30

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Problem alt "1":

Problem alt "2":

Manligheten med att stå upp står man nog över om man får se på film samtidigt som man gör nummer 1.
Det största problemet är nog att "saker och ting" kan torka fast i ändtrakten om man blir sittandes för länge...... :P
Då blir nästa nödvändiga uppfinning en egen rumpspolning så "saker och ting" lossnar. :rolleyes:

Så här skall toastolen se ut:
Postad bild

:o :D :D :D

Redigerat av Cyberdennis, 09 januari 2005 - 13:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.