3 nya från Netonnet
267 svar till detta ämne
Postad 07 December 2004 - 12:50
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Dock är denna Andersson A3 citat - "Helt ny i oöpnad kartong!". Undrar hur personen i fråga ändå kunnat ge den 9/10 i betyg?
Denna A3 är även en hemmabioreceiver i slimlineutförande med inbyggd DVD-spelare med inspelningsfunktion! Snygg vad denna oxå i alla fall!
Mvh JB
Även jag blev lite förvånad över betyget han hade gett den MVH Kribban
Postad 07 December 2004 - 15:40
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Alltid lika kul när någon som säljer något gett produktens enda betyg
Postad 08 December 2004 - 08:46
Unregistered6de8f2a4
-
Unregistered6de8f2a4
-
Veteran
-
-
1504 inlägg
Snygga va de definitivt! Priset rätt, visst kan man kanske inte räkna med världsklass men jag blev faktiskt positivt överraskad av exets nyinköpta Centrum-paket med 500-reciever och nåt paket med 6 högtalare och dvd med divx-stöd för 4000 spänn.. Låter nog bättre än de mesta för pengarna även om reglagen på förstärkaren kändes väldigt plastiga.
Postad 08 December 2004 - 14:33
Unregistered16e91aee
-
Unregistered16e91aee
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Hej Alla! Kolla in på www.nobrands.net, de har en HarmanKardon liknande produkt oxå.
Postad 08 December 2004 - 21:50
Hej Alla!
Kolla in på www.nobrands.net, de har en HarmanKardon liknande produkt oxå.

Två rattar då snackar vi marantz look-a-like...
Postad 08 December 2004 - 22:01
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hej Alla!
 du är för skön Viggen
Postad 09 December 2004 - 20:33
Unregistered16e91aee
-
Unregistered16e91aee
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
QUOTE (johannes67 @ Dec 8 2004, 14:33 ) Hej Alla!
Hur kan man ta 7990kr för den fula, eller kanske den är en tung pryl, eller??
Postad 09 December 2004 - 22:01
Unregistereddbf4805a
-
Unregistereddbf4805a
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det där siten verkar ju hur gammal som helst ju. Tror inte priserna har uppdaterats sen länge verkar det som. Jmf priserna med dom olika plasmorna
är ju skrattretande. Vem köper en nobrand plasma för nästan 30k när du får en panasonic el samsung el vad det nu kan vara för mindre?
Postad 12 December 2004 - 14:31
Sanca
-
Sanca
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu verkar det som om det går att beställa den stora! Var inte här nån som tänkte skaffa en sådan och berätta litte om den? E välldigt nyfiken på den! Priset är väldigt lokande med de specifikationer plus att jag tycker den e snygg. Nu är frågan om hur den är i verkligheten.
Postad 13 December 2004 - 14:35
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Finns det några mätningar hur mkt effekt dom lämnar irl?
Postad 13 December 2004 - 16:00
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Nu verkar det som om det går att beställa den stora! Var inte här nån som tänkte skaffa en sådan och berätta litte om den? E välldigt nyfiken på den! Priset är väldigt lokande med de specifikationer plus att jag tycker den e snygg. Nu är frågan om hur den är i verkligheten.
Specarna är INTE att lita på. Man får tyvärr sällan mer än man betalar för... ps...har inte lyssnat på dessa, men den som tror sig köpa ett riktigt kraftpaket för dessa summor som även låter bra, lär nog bli besvikna. Men för pengarna kan den dock vara helt OK. Uttalar mig genom att "värdera" de sammanlagda fakta som finns tillgängliga....ds...! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 December 2004 - 16:07.
Postad 13 December 2004 - 16:10
Sanca
-
Sanca
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
ju... jag är medveten om att man inte kan lita på några specifikationer helt o hålet, alla vill ju sälja just sina produkter så alla skriver att sina är bästa. Vet oxå om att mer kända och välletablerade märken är mer att lita på än nån helt okänt märke, specielt om det är ugefär samma specifikationer till ett mycket lägre pris.
Men samtidigt så är det inte kanske så falskt som man tror. Kommer ihåg när Centrum Titan 500 först kom och "allas" kommentarer om hur mycket den måste suga, och efter att jag lyssnat blivit rejält imponerad.
Så jag tycker att de specifikationer på watt antalet kan stämma preciss lika som de kan vara helt felaktiga. Men det är bara min åsikt.
Annars är denne receiver (andersson R2) väldigt funktionrik och bara det väcker mitt intresse på hur den låter.
Funderar på att köpa en ny och har mest tittat på yamaha 750, men om det finns annat alternativ som är lika bra eller ugefär det samma till ett lägre pris så e det välldigt intressant. Jag är ju fattig, men det är väll alla!
Postad 13 December 2004 - 16:20
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
ju... jag är medveten om att man inte kan lita på några specifikationer helt o hålet, alla vill ju sälja just sina produkter så alla skriver att sina är bästa. Vet oxå om att mer kända och välletablerade märken är mer att lita på än nån helt okänt märke, specielt om det är ugefär samma specifikationer till ett mycket lägre pris. Men samtidigt så är det inte kanske så falskt som man tror. Kommer ihåg när Centrum Titan 500 först kom och "allas" kommentarer om hur mycket den måste suga, och efter att jag lyssnat blivit rejält imponerad. Så jag tycker att de specifikationer på watt antalet kan stämma preciss lika som de kan vara helt felaktiga. Men det är bara min åsikt. Annars är denne receiver (andersson R2) väldigt funktionrik och bara det väcker mitt intresse på hur den låter.
Funderar på att köpa en ny och har mest tittat på yamaha 750, men om det finns annat alternativ som är lika bra eller ugefär det samma till ett lägre pris så e det välldigt intressant. Jag är ju fattig, men det är väll alla! 
Dessa Anderssom kommer säkert att konkurrera bra inom sin prisnivå och du får nog svårt att hitta något starkare för priset...Men hur de sen låter ljudmässigt är svårare att avgöra...kanske finns det klart ljudmässigt bättre om du hittar någon utgången modell av ett mer "välkänt" märke som reas ut? T ex Marantz SR4400 (kostar under 3,5 tkr) vore mkt intressant att jämföra. Det jag menade var att dessa Andersson med största sannolikhet inte är bättre än en reciver som kostar typ 1-2 tkr...mer! Att sedan wattspecarna inte innhåller fakta om t ex THD, vid vilken/vilka frekvenser watten är uppmätta, vilka watten är när ALLA kanaler drivs samtidigt, att strömstyrka saknas, beror oftast på att man har något att dölja...dvs att watten är uppmätta under rätt enkla förhållanden för att man ska få ut så högt watt-tal som möjligt...dvs det som brukar kallas "fusk-watt"...! Watten är dock redovisade vid 8 ohm, vilket är positivt... Strömförbrukningen vid drift ser dock oroväckande låg ut...dvs för att R2 skulle kunna ge ut totalt utlovade 700 watt! Mina erfarenheter är alltså att man inte kan köpa en hembioreciver med dessa totala kraftresurser (riktiga watt) för så lite pengar...! ps...även Yamahas wattspecar ska man INTE lita på...även om Yamaha gör prisvärda recivrar... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 December 2004 - 17:19.
Postad 15 December 2004 - 02:26
Dan.k
-
Dan.k
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Enkel man får vad man betalar för! dock får man lite mer med Yamaha
Postad 15 December 2004 - 20:28
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har köpt en R2:a idag för att stilla min nyfikenhet.
Första intrycket var positivt, den var faktiskt inte så plastig som jag förväntat mej.
Likaså var känslan i rattarna helt ok, fjärren har jag inte pillat tillräckligt med för att uttala mej om hur den fungerar, så jag nöjer mej med att konstatera att den är väger lite för lite för att falla mej helt i smaken.
Jag har precis kopplat in den och börjat ställa in "allt" lite snabbt, så jag kan återkomma lite senare med mina första lyssningsintryck.
Tanken är att jag och några kompisar skall testa ordentligt i helgen där vi kommer jämföra R2:an med Yamaha 640, H/K 630 samt en Sony som jag inte kommer ihåg modellbeteckningen på just nu.
MVH: Zepti
Postad 15 December 2004 - 20:45
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Jag har köpt en R2:a idag för att stilla min nyfikenhet. Första intrycket var positivt, den var faktiskt inte så plastig som jag förväntat mej. Likaså var känslan i rattarna helt ok, fjärren har jag inte pillat tillräckligt med för att uttala mej om hur den fungerar, så jag nöjer mej med att konstatera att den är väger lite för lite för att falla mej helt i smaken.
Jag har precis kopplat in den och börjat ställa in "allt" lite snabbt, så jag kan återkomma lite senare med mina första lyssningsintryck.
Tanken är att jag och några kompisar skall testa ordentligt i helgen där vi kommer jämföra R2:an med Yamaha 640, H/K 630 samt en Sony som jag inte kommer ihåg modellbeteckningen på just nu.
detta ser vi fram emot, iaf jag
Postad 15 December 2004 - 21:47
Unregistered36af6831
-
Unregistered36af6831
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har köpt en R2:a idag för att stilla min nyfikenhet. Första intrycket var positivt, den var faktiskt inte så plastig som jag förväntat mej. Likaså var känslan i rattarna helt ok, fjärren har jag inte pillat tillräckligt med för att uttala mej om hur den fungerar, så jag nöjer mej med att konstatera att den är väger lite för lite för att falla mej helt i smaken.
Ja hej du! Tycker det är lite dumt o jämföra med HK n för den är ju dubbelt så dyr! Och du tyckte den vägde lite för lätt ...men den väger ju lika som yamahan du skrev?...Hmmm ja det blev lite gnäll där men var bara tvungen o skriva lite för jag tyckte det var lite dumt skrivet bara.
Postad 15 December 2004 - 21:57
flygsfors
-
flygsfors
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Vad kommer ni att köra med för högtalare till testet??? Försök att ställa in med "mikrofonen" som följde med. Man har hört så många märken som har detta men inte lyckas så bra ( vore perfekt för en annan som inte är så haj på att lyssna mig till var ljudet är perfekt).
Redigerat av flygsfors, 15 December 2004 - 22:01.
Postad 15 December 2004 - 22:15
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
ST200:
Jag uttryckte mej kanske lite oklart, men det är fjärren som väger lite lätt för att falla mej i smaken.
Angående H/K 630 så tycker jag att det finns viss relevans i en sådan jämförelse för om jag inte har helt fel så sitter det väl samma DSP i dessa 2.
Sen är det väl givet att det finns mer kraft i 630:n, så vi får väl köra via pre-out för att förutsättningarna skall bli mer lika.
Flygfors:
Vi kommer att köra med JBL-XPL200 som frontar (ev. kan jag få tag på ett par RC-L oxå), bak blir det JBL L80Ti och JBL 4406.
MVH //Zepti
Postad 15 December 2004 - 22:18
Unregistered36af6831
-
Unregistered36af6831
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
ST200: Jag uttryckte mej kanske lite oklart, men det är fjärren som väger lite lätt för att falla mej i smaken. Angående H/K 630 så tycker jag att det finns viss relevans i en sådan jämförelse för om jag inte har helt fel så sitter det väl samma DSP i dessa 2. Sen är det väl givet att det finns mer kraft i 630:n, så vi får väl köra via pre-out för att förutsättningarna skall bli mer lika.
Flygfors: Vi kommer att köra med JBL-XPL200 som frontar (ev. kan jag få tag på ett par RC-L oxå), bak blir det JBL L80Ti och JBL 4406.
MVH //Zepti
Tjena! oki ja det låter bättre det är det du skrev förut ..  Jag har fundering på å köpa den mindre själv.
Redigerat av Unregistered36af6831, 15 December 2004 - 22:19.
Postad 15 December 2004 - 22:31
flygsfors
-
flygsfors
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Det finns nog många som väntat på det här att "nån" skulle våga köpa den och skriva lite om den sen, för det är lustigt,hur billigt "skit"det än är enligt många så är dom lika förbannat nyfikna ändå fast dom aldrig skulle tänka sig att köpa nåt sånt från netonnet!!! Tur att det finns billigt "skit" för oss dödliga som vill ha lite pengar över på kontot.
Postad 15 December 2004 - 22:32
Unregistered36af6831
-
Unregistered36af6831
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Det finns nog många som väntat på det här att "nån" skulle våga köpa den och skriva lite om den sen, för det är lustigt,hur billigt "skit"det än är enligt många så är dom lika förbannat nyfikna ändå fast dom aldrig skulle tänka sig att köpa nåt sånt från netonnet!!! Tur att det finns billigt "skit" för oss dödliga som vill ha lite pengar över på kontot.
Jo jag håller med dej!  Är det ingen som köpt den mindre eller har funderingar på å köpa?
Redigerat av Unregistered36af6831, 15 December 2004 - 23:29.
Postad 16 December 2004 - 00:04
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Nu har jag hunnit testa R2:an en stund, inte så mycket som jag hade hoppats på men tillräckligt för att skapa mej ett första intryck.
Jag började med att testa recievern för sig själv utan extra slutsteg.
Rumskalibreringen fungerade utan några som helst problem, jag har iofs inte hunnit kolla om det går att justera manuellt för att få det bättre utan nöjer mej med att konstatera att funktionen är lättanvänd och verkar göra ett hyffsat bra jobb iaf. Den uppvisar också bra repeterbarhet, 4 körningar med nästan identiska resultat.
Första intrycket vid musiklyssning 2-kanal är att det låter ju inte illa iaf även om jag skulle önskat mej något mer tryck i basen, men då har jag endast lyssnat på relativt låg volym.
Film har jag tyvärr inte hunnit kolla på nästan alls utan får vänta med ett utlåtande ang. detta.
Efter att jag kopplat mina slutsteg till pre-out och slagit igång recievern igen var min första reaktion  , den här åker tillbaka imorgon. Det kommer ett mycket störande och ganska högt brus ur högtalarna.
Jag testade att växla mellan samtliga ingångar och kom fram till följande, så fort man sätter ingången till Analog så finns detta brus oavsett om det finns något inkopplat där eller inte. Däremot så är det i det närmaste helt tyst när man använder en Digital ingång.
Mycket störd av detta så gjorde jag en ny kalibrering. Det blev helt andra inställningar denna gången, både vad det gäller frekvenser, nivåer och avstånd dessutom ställdes mina bakhögtalare om från small till large.
Gjorde även om denna kalibrering ett par gånger med likvärdiga resultat.
Nu dök den tidigare saknade "botten" upp vid musiklyssning, det låter både "mer" och bättre.
Detta är tyvärr det enda jag hunnit med idag och sammanfattningsvis kan man väl säga att det började väldigt bra med att jag blev positivt överraskad vid första kontakten för att sedan tänka "vad är det jag har köpt".
MVH // Zepti
Postad 16 December 2004 - 00:12
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
flygsfors - Nu får du motivera ditt påstående - ta ut enda enda inlägg/mening i denna tråd där någon kallat dessa Andersson för "billigt skit", eller överhuvudtaget antytt detta faktum förutom du i ditt inlägg? Tycker alla hittills, oavsett tidigare referenser/krav/storlek på plånbok, verkar mkt intresserade och hoppfulla inför vad dessa "budget-recivers" kan prestera för sin trots allt ringa summa...! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 December 2004 - 00:26.
Postad 16 December 2004 - 11:24
rebirth
-
rebirth
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Zepti! Hur är kvaliten på själva lådan, rattar, knappar osv.
Och efter kalibreringen igen- blev det bättre med bruset ?
Postad 16 December 2004 - 14:15
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Precis Zepti hur är själva helhets kvaliteten?
Känns den värd att investera i eller ät det bara skräp?
Postad 16 December 2004 - 18:16
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Damp & rebirth:
Som jag skrev i mitt första inlägg så var det första intrycket vid uppackningen positivt och över förväntan. Känslan i knappar och rattar är helt ok även om stegen/lägena i select-ratten kunde varit lite mer distinkta.
Angående brusproblemet så kvarstår det efter kalibrering och jag misstänker att det är drivstegen till pre-out som inte är helt 100.
Damp:
Jag tror säkert att den kan ge konkurrenterna i sin prisklass en match, den känns i min mening inte som något B-bygge.
Vi kommer att göra jämförelser i helgen mot några andra fabrikat och då visar det sig förhoppningsvis om den har några uppenbara för eller nackdelar.
Den enda stora nackdelen än så länge är som sagt att den brusar ganska kraftigt när man kopplar in sig via pre-out och använder analoga källor.
Jag har varit och bytt ut den idag mot en ny för att kolla så att det inte var ett måndagsexemplar jag fick tag på igår, dessvärre brusar den nya oxå.
MVH // Zepti
Postad 16 December 2004 - 19:37
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Vad tråkigt att försteget brusar. Då går alltså alternativet att använda denna förstärkare som försteg tillsammans med ett bra slutsteg bort skulle jag tro.
Hur pass högt låter bruset? (svårt att förklara, men gör gärna ett försök)
Edit, Om du har möjlighet att ta kort, så gör gärna det och visa dem för oss!
Redigerat av Joakim, 16 December 2004 - 19:38.
Postad 16 December 2004 - 22:17
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Ja alternativet som jag tänkt mej att använda R2:an som försteg går helt klart bort precis som du säger Joakim.
Angående hur högt den brusar så skall jag göra ett försök att beskriva detta.
Jag kollade lite på 5:e elementet idag, och i scenen där Divan sjunger opera så går det att höra bruset i de lite tystare partierna.
Igår fick jag för mej att detta brus endast fanns när man använde analoga källor men idag upptäckte jag att bruset finns även när man kör DD/DTS.
Skillnaden är att om jag väljer tex DVD och har satt den till Digital så är det brusfritt om dvd:n är avstängd eller pausad, men så fort man startar en film så kommer bruset. Det verkar som att det finns någon form av mutefunktion som slår till när det inte finns någon insignal på ingången, denna funktion verkar inte finnas på de analoga ingångarna.
Jag har tyvärr ingen digitalkamera men jag kan väl kolla om jag kan låna en, är det något speciellt du vill ha bilder på?
MVH //Zepti
Postad 16 December 2004 - 22:40
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Tack Zepti för informationen. Angående bilderna, det var inget särskilt jag ville ha bild på. Det är bara trevligt att se "i verkligheten"-bilder.
Postad 16 December 2004 - 23:00
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Låter spännande, synd på bruset
Ser också gärna fram mot lite bilder på stärkaren som skapat så mycket surr!
Postad 17 December 2004 - 02:15
mattiase
-
mattiase
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag är säkert bara en korkad nybörjare.
På mitt hemmabiosystem får jag brus när jag har teven inkopplad och igång. Men inte när den är avstängd.
Grejen är den att jag inte har några jordade uttag i mitt rum. jag har provat att via förlängningssladd koppla in tv och hemmabion och har då blivit av med bruset.
Det känns fånigt att de skulle släppa en produkt där man inte kan använda den utan att få störningsljud.
Men så finns ju Sony Ericsson oxå.
Postad 17 December 2004 - 03:58
Unregistered64a6d75d
-
Unregistered64a6d75d
-
Rookie
-
6 inlägg
Zepti, hur låter R2:n när du använder den utan externt förstärkarsteg? Fortfarande brusigt? Vid vilka nivåer ungefär? Man får ju en känsla av att en mainstreamprodukt som den här kanske i första hand är tänkt att användas som helhetslösning.
Jag får intrycket av att du vet vad du gör; så ur din synvinkel, vad är chanserna att bruset du upplever beror på externa förhållanden och inte R2:an? (EM-fält, nivåinställningar, strömförsörjning m.m.)
Postad 17 December 2004 - 08:55
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
Zepti. Det vore intressant att veta hur många ampere som R2an ger. Sedan vore det roligt om du eller någon annan kunde göra en jämförelse med en förstärkare i samma prisklass. Väntar spänt på fortsättningen Tycker alla hittills, oavsett tidigare referenser/krav/storlek på plånbok, verkar mkt intresserade och hoppfulla inför vad dessa "budget-recivers" kan prestera för sin trots allt ringa summa...!
Alla kanske inte kan tänka sig att använda den i TV/bio rummet men kanske som ett komplement till sovrummet eller till datorn... MVH Fredrik Olofsson
Postad 17 December 2004 - 09:43
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Alla kanske inte kan tänka sig att använda den i TV/bio rummet men kanske som ett komplement till sovrummet eller till datorn...
MVH Fredrik Olofsson
Ja, alla kan ju inte ha en Andersson till sin hembio... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 December 2004 - 09:44.
Postad 17 December 2004 - 23:37
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Nu har vi testat R2:an lite mer, den har fått gå en match mot en Yamaha RX-V640. Det kommer att ta mej en stund att sammanfatta reultaten till något som är begripligt för er andra, men jag skall fixa det sfsm. mattiase: Det har tyvärr inte med s-video kabeln att göra, spelar ingen roll om R2:an är ansluten till TV:n eller inte. moles: Om man inte använder pre-out så finns det "inget" brus. Mer om detta om en stund. Jag gör bedömningen att de yttre förhållandena inte orsakar bruset i R2:an, eftersom mitt gamla Sony försteg och mina slutsteg som står på samma ställe inte har detta problem. Jag kan ha line-in kablarna till slutstegen "i luften" med max gain utan att det brusar. Krozz: Javisst vore det intressant att veta det, men jag har ingen aning, står inget om det i manualen. Jämförelsen är gjord, det återstår bara att skriva ner domen. ******************************************************* Ikväll har jag och 2st kompisar testat Andersson R2 mot en Yamaha RX-V640. Tanken från början var att göra en jämförelse även mot Sony och H/K men så blev det tyvärr inte av olika anledningar. Förhoppningsvis kommer några av alla frågor runt R2:an besvaras ändå. Ingen av oss 3 som varit med ikväll är några hembioproffs, utan vanliga dödliga som har gjort så gott vi kan. Så ni får ta resultatet för vad det är, vår subjektiva bedömning av dessa 2 recievers. Vi delade upp testet i 4 delar, allmänt intryck, musik 2-kanal, film samt pre-out. Allmänt intryck R2Helt ok, den känns dyrare än vad den är. Bra layout på knappar, volymratten känns riktigt bra, input select-ratten borde haft distinktare lägen för att kännas riktigt bra. Modern/ren design. (vi tycker iaf att den är snygg) Lite klena högtalaranslutningar som dessutom sitter lite trångt. Går inte att använda banankontakter. (går förmodligen att fixa) Allmänt intryck 640Känns även den helt ok. Betydligt bättre känsla i select-ratten, sådan borde R2:an haft. Volymratten är lagom trög men ger en ”lätt” och plastigare känsla. (borde haft R2:ans) Övriga knappar: Det handlar nog mest om eget tycke och smak vilken man föredrar, Yamaha har en distinkt klickkänsla medan R2:an är mer ”soft”. MusikVi lyssnade på ett antal olika låtar av olika musiktyper ett antal gånger, det sammanfattade omdömet över alla musiktyper blev följande. Musik R2R2:an låter behagligt i de övre regionerna, ren diskant utan tendenser till att låta vasst. Basen är något diffus samt att den har lite problem att hänga med vid ”dubbelslag”. Musik 640Betydligt bättre snärt/kontroll i basen. Generellt låter Yamahan ljusare/klarare. I vissa låtar känns diskanten något för vass, på gränsen till sss-ig. FilmVi tittade på inledningsscenen på ”saving private ryan” samt scen 7 & 21 på ”femte elementet”. Överlag kan man säga att de skillnader som hörs vid musiklyssning även märks vid filmtittande men här är Yamahans något framträdande diskant inte lika påtaglig. Vi kom fram till att det ultimata hade varit 640:s undre register kombinerat med R2:s övre. Pre-outFör att testa hur dessa 2 låter om de får lite hjälp kopplade vi in 2st Luxman M-03 samt 1st Yamaha AX-900. Pre-out R2Brusar påtagligt oavsett vald ingång, bruset håller en konstant nivå och påverkas inte av nivån/volymen. Endast vid ”Mute” blir det tyst. Borsett från ovan låter den bra. Pre-out 640 Helt ”brusfri”, låter riktigt bra, behagligt. En känsla vi fick var att Yamahan låter lite mer högupplöst och detaljerat i DD & DTS jämfört med Andersson. SlutsatsSom ”stand alone” är Andersson R2 förmodligen inte ett sämre val än något annat i den prisklassen. Mycket beror nog på vilket ljud man föredrar samt vilka högtalare och annan utrustning man har. Vårt intryck av att R2:an saknar lite drag i botten kan nog avhjälpas med en aktiv sub. Men som sagt, som förförstärkare går det FET-bort, den är i dagsläget oanvändbar i detta syfte. En fundering som vi haft under kvällen är om brusproblemet skulle kunna bero på mjukvaran till DSP:n, och om det i sådana fall skulle vara möjligt att lösa detta mha en uppdatering. Men för egen del skulle jag hellre satsa mina pengar på att det är drivstegen som är dåliga/billiga. Om ni är på jakt efter en reciever i denna prisklass tycker vi definitivt att det är värt att ha med R2:an som en kandidat. Det var väl i stort sett allt vi kom fram till under kvällen, kanske inte så mycket som vi hoppats på men det är ju alltid något. Om det är något som inte är begripligt angående våra omdömen så får ni fråga, så skall jag försöka förtydliga så gott jag kan. MVH //Zepti Edit: Lagt till testresultatet.
Redigerat av Zepti, 18 December 2004 - 01:20.
Postad 18 December 2004 - 13:27
flygsfors
-
flygsfors
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Dessa Anderssom kommer säkert att konkurrera bra inom sin prisnivå och du får nog svårt att hitta något starkare för priset...Men hur de sen låter ljudmässigt är svårare att avgöra...kanske finns det klart ljudmässigt bättre om du hittar någon utgången modell av ett mer "välkänt" märke som reas ut?
T ex Marantz SR4400 (kostar under 3,5 tkr) vore mkt intressant att jämföra.
Det jag menade var att dessa Andersson med största sannolikhet inte är bättre än en reciver som kostar typ 1-2 tkr...mer!
Att sedan wattspecarna inte innhåller fakta om t ex THD, vid vilken/vilka frekvenser watten är uppmätta, vilka watten är när ALLA kanaler drivs samtidigt, att strömstyrka saknas, beror oftast på att man har något att dölja...dvs att watten är uppmätta under rätt enkla förhållanden för att man ska få ut så högt watt-tal som möjligt...dvs det som brukar kallas "fusk-watt"...! Watten är dock redovisade vid 8 ohm, vilket är positivt...
Strömförbrukningen vid drift ser dock oroväckande låg ut...dvs för att R2 skulle kunna ge ut totalt utlovade 700 watt! Mina erfarenheter är alltså att man inte kan köpa en hembioreciver med dessa totala kraftresurser (riktiga watt) för så lite pengar...!
ps...även Yamahas wattspecar ska man INTE lita på...även om Yamaha gör prisvärda recivrar...
Mvh JB
Jag saxade in ditt inlägg JB angående mitt påhopp. "Billigt skit" var inte citerat från nån här,utan jag skrev bara så för många är misstänksamma mot saker som är lite för billiga. Den enda som är "lite" negativ mot den verkar vara du JB, dels mot strömförbrukningen som även Yamaha inte uppger mycket mer i effekt mot Anderssonen, men den låter ju bevisat bra med många toppbetyg i ett antal tester, så varför skulle inte anderssonen kunna den också?? Hur kan du sen säga att ett mer "välkänt" märke skulle kunna låta bättre utan att lyssnat på Anderssonen? Hur många affärer på nätet finns det som uppger watten på alla kanaler samtidigt och i THD? Jag har inte sett många förutom dom butikerna som säljer i dom högre prisklasserna/märkerna. MVH/roger
Redigerat av Joakim, 18 December 2004 - 23:35.
Postad 18 December 2004 - 14:02
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Interesant test
Ser fram mot lite bilder på R2:an
Postad 18 December 2004 - 15:26
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Jag saxade in ditt inlägg JB angående mitt påhopp. "Billigt skit" var inte citerat från nån här,utan jag skrev bara så för många är misstänksamma mot saker som är lite för billiga. Den enda som är "lite" negativ mot den verkar vara du JB, dels mot strömförbrukningen som även Yamaha inte uppger mycket mer i effekt mot Anderssonen, men den låter ju bevisat bra med många toppbetyg i ett antal tester, så varför skulle inte anderssonen kunna den också?? Hur kan du sen säga att ett mer "välkänt" märke skulle kunna låta bättre utan att lyssnat på Anderssonen? Hur många affärer på nätet finns det som uppger watten på alla kanaler samtidigt och i THD? Jag har inte sett många förutom dom butikerna som säljer i dom högre prisklasserna/märkerna. MVH/roger
Jag har inte varit negativ, inte ens "LITE" negativ, utan realistisk/nyanserad, vilket jag brukar vara med en del andra märken oxå, även välkända märken. Sen är det väl inte konstigt att vara misstänksam då "faktan" omöjligt kan stämma, under verkliga arbetsförållanden! Sen skrev jag citat...! Dessa Anderssom kommer säkert att konkurrera bra inom sin prisnivå och du får nog svårt att hitta något starkare för priset...Men hur de sen låter ljudmässigt är svårare att avgöra...kanske finns det klart ljudmässigt bättre om du hittar någon utgången modell av ett mer "välkänt" märke som reas ut?
T ex Marantz SR4400 (kostar under 3,5 tkr) vore mkt intressant att jämföra.
Det jag menade var att dessa Andersson med största sannolikhet inte är bättre än en reciver som kostar typ 1-2 tkr...mer!
Tycker du att detta är att vara negativ? Behöver sedan inte säga så mkt mer, tycker testomdömet "Zepti" gjorde stämmer rätt väl med vad jag skrev (dock var det en prisvärd Yamma som moståndare)....eller tycker du att jag hade fel? Fattar inte att folk inte förstår att man trots allt kan få ut mkt av att läsa "specar"...bara man kan tolka dem på rätt sätt.  Sen får man inte så mkt mer än man betalar för till nypris/ordpris - tyvärr - börja inse det nån gång. Man kan dock få betala för mycket mot för vad man får...men det är en helt annan sak. Angående att de flesta inte specar watten när samtliga kanaler drivs samtidigt, är väl inga större problem, dvs om man är MEDVETEN om detta. Men det är ju inte normalköparen, särskilt inte i detta budgetsegmet. Vet man detta kan man rätt enkelt räkna ut vad recivern ger vid fullkanalsdrift, dvs rätt mycket MINDRE effekt per kanal än vid stereo. T ex visade det sig att Yamaha RX-V640 endast gav cirka 35 watt per kanal när samtliga kanaler drevs samtidigt, vid en effektmätning. Samtidigt finns det många som "tror" att den ger sina typ 90 watt per kanal även då...är det då fel att då upplysa om sånt? SÅGAR nu inte Yamahan, den låter helt OK, och är trots detta mkt prisvärd, men lite dyrare bra reciver låter bättre/är starkare. Fattar sedan inte varför så många "hoppar" på mig + ngr andra då jag/vi skriver främst för medlemmarna här på forumet och inte för butikerna, utan vill slå hål på ihåliga säljargument. Dvs jag försöker ge nyanserade omdömen, för att folk inte ska få för stora förhoppningar/tro att det får mycket mer än de egentligen får för att sedan upptäcka detta i efterhand. Slutligen - det finns inga komponenter som bryter mot de lokalt gällande marknadslagarna...kanske lite...men inte onaturligt mycket. Jag är lika ledsen som alla andra för detta, eftersom det vore en dröm även för mig...  ...eftersom min plånbok är rätt tunn och kommer att vara det flera år framöver... Edit: Måste oxå få fråga om du vet vad THD är för något?, med tanke på att du skrev...! Hur många affärer på nätet finns det som uppger watten på alla kanaler samtidigt och i THD?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 December 2004 - 16:06.
Postad 18 December 2004 - 17:55
flygsfors
-
flygsfors
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Ursäkta!!! Jag lägger ner stridsyxan!! Man ser väl lite fel på inläggen ibland då det finns många som kritiserar utan att veta vad de snackar om eller de är så insnöade på ett märke att det finns inget annat i deras ögon. Det verkar ju ändå finnas en marknad för dom billigare produkterna också.Tar tillbaka mina påhopp på dig JB då du verkar ha huvet på skaft och är objektiv i dina inlägg.No hard feelings?? MVH/Roger. PS. Vad f## är THD då? vet du eller??
Postad 18 December 2004 - 18:09
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Det är lugnt flygsfors, ursäkten är mottagen.  Varför jag reagerade så här beror på att denna diskussion alltid uppstår när det handlar om så kallade om "budgetprodukter"...lite less på detta faktiskt. Angående THD eller rättare sagt Total Harmonic Distortion. Distorsion En icke önskvärd förvrängning av ljudet. Distorsion uppges för det mesta som en procentdel av det totala ljudet. 1% distorsion = 99% rent ljud. Risken för distorsion ökar när utrustningen pressas för hårt, eller när förstärkren inte orkar mer, klipper. THD är en metod för att mäta distorsion, kallad harmonisk distorsion, dvs oönskade övertoner som inte fanns i den ursprungliga signalen och som alstras av ofullkomligheter i ljudanläggningen, omfattning kan orsakas/påverkas av såväl förstärkare som högtalare. Denna uppkomna distorsion är ett fel som uppstår när signalen bearbetas i förstärkaren. Signaler vid frekvenser som inte fanns där när förstärkaren fick insignalen från ljudkällan skapas, och följer med utsignalen till högtalarna, dvs harmonisk distorsion=ljudförvräning. THD är då en summering av all form av harmonisk distorsion. Kraftig distorsion på höga volymer kan i vissa fall skada hörseln allvarligt! En THD=förvräning av ljudet på en 1% är rätt mycket. I högre prissegement brukar man specifiera/mäta effekten med krav på en max THD på endast 0.01-0.05%. Detta högre krav är EN av flera orsaker till att dyrare/mycket kraftigare recivrar/förstärkare kan vara specade med en lägre effekt/antal watt än mer "budgetprylar". Har t o m sett specar där man mätt antal watt recivern/förstärkaren kan leverera med hela 10% THD=ljudförvrängning... Sedan blir THD:ns storlek olika även beroende på belastningen, t ex vilka ohm högtalaren är på. 4 ohm skapar högre THD än 8 ohm...särskilt stor skillnad blir det om förstärkaren inte har tillräcklig strömkapacitet. Edit: Skrev lite enklare...hoppas alla är med... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 December 2004 - 21:12.
Postad 21 December 2004 - 20:54
Unregistered64a6d75d
-
Unregistered64a6d75d
-
Rookie
-
6 inlägg
Zepti: Då jag är nyfiken på den här R2-recievern, kontaktade du NetOnNet angående surrandet på preouten? Det verkar konstigt att sälja en produkt med ett så uppenbart fel, kanske var din enhet skadad? Jag misstänker att felfrekvensen är högre i en produkt som ligger i det här prissegmentet (bristfälliga lödningar, billiga dussinkomponenter) än motsvarande mer påkostade produkter, i värsta fall kanske QC för preout har rationaliserats bort vid produktion.
Postad 22 December 2004 - 21:44
Zepti
-
Zepti
-
Rookie
-
9 inlägg
Moles:
Jag var ju och bytte den första R2:an mot en annan just för att kolla att det inte var ett dåligt ex. jag fått. Då kollade jag med dem innan jag åkte dit om det var ok att byta den mot en annan fast jag inte trodde att det var något fel på den och det var inga problem. Sen när jag var där och bytte den så snackade vi lite och det verkar som att butikspersonalen inte har testat den så mycket.
Om jag får gissa så har de förmodligen använt billiga drivsteg, vilket i sig inte är jättejobbigt att byta om man orkar och inte dyrt heller för den delen.
Det hade varit en baggis om man kunde få tag i ett kretsschema, men det lär bli svårare.
En annan möjlig orsak kan ju vara att de genom att använda sig av en bra och förmodligen dyrare DSP, "ätit" upp en hel del av budgeten och därigenom fått spara in på annat.
Men de kan ju använda detta i marknadsföringen "använder samma DSP som HK630, Rotel 1098".
MVH //Zepti
Postad 24 December 2004 - 01:18
Unregistered7463fa9d
-
Unregistered7463fa9d
-
Amatör
-
-
82 inlägg
den ser ju ut som h/k's kusin... men är det typ som Skantic eller Centrum eller är detta ett "riktigt märke"? Fattade aldrig det..
(för är det samma skräp kan jag bara råda alla att fly... min mp3spelare jag köpte var helt DÖD när jag fick den, funka inte altså)
Postad 25 December 2004 - 19:50
GeFeldz
-
GeFeldz
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag spontanbeställde en Andersson R1 igår, julafton, utan att kolla upp den mer än vad som stod på Net on Net. Jag tänkte att om jag inte blir nöjd, bör jag väl kunna returnera receivern ifall den går att sälja som ny.
I värsta fall får jag sälja den för två papp på blocket =)
Beträffande ljudkvalitet så hoppas jag att försteget i stereoläge i alla fall är något bättre än det som sitter i min NAD 312 (ca. 1998, 2*25 NAD-watt).
Stereoläge är allt jag kommer att kunna köra tills jag investerat i bakhögtalare och center ändå.
Förresten, vet nå'n var jag kan få tag i Audio Pro's Focus-stativare och center? De verkar vara "discontinued", då de ligger under äldre produkter på AP's hemsida.
Som sub hade jag tänkt köra mina JBN-monster (12" coatad pappersbas med gjuten korg och stor magnet, tillverkade 1978) drivna av NAD-slutsteget från LFE-utgången. NADens försteg är inget att skryta med, iaf inte i jämförelse med slutsteget i den!
I filmläge är jag inte så noga med att upplösning och luftighet är top of the line, så R1an borde passa för mig, åtminstone om den är hyfsat bra på Stereo. Jag tror och hoppas den kan ha bra kontroll på mina Audio Pro Focus SA-5or och 6.5"-s konerna.
Har jag tid kommer jag att berätta vad jag tycker om receivern när jag har hunnit få den och testa den. Hoppas det blir tisdag eller onsdag =)
Jag har en polare som kör Audiovector's C3or, som jag tänkte prova den med också, åminstone i stereoläge.
Min chef låter mig nog inte prova den på sin Linn-anläggning =P
Redigerat av GeFeldz, 25 December 2004 - 19:54.
Postad 26 December 2004 - 01:34
GeFeldz
-
GeFeldz
-
Rookie
-
4 inlägg
Snabbt tillägg, fjärren som följer med Andersson är i princip identisk med Sherwoods fjärrkor. Kan kanske vara en ledtråd till OEM-diskussionen.
Postad 26 December 2004 - 22:10
zebolog
-
zebolog
-
Rookie
-
1 inlägg
Har precis införskaffat den mindre modellen, r1. Har tyvärr ingen möjlighet att testa surround för tillfället men dock stereo. Låter väldigt bra till det priset i mina öron.
Dock så surrar det ordentligt (åtminstone i mina öron). Detta gör att det blir ganska irriterande de gånger man vill spela på lägre volym. Surrande sjunker dock till betydligt lägre (och helt acceptabla) nivåer när man kopplar bort tonkontrollen. 
Bortsett ifrån det så är verkar kvaliteten vara betydligt högre än netonnets tidigare "egna" produkter och den känns ganska rejäl.
Postad 26 December 2004 - 22:39
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
det verkar ju som att dom surrar och brusar mycket och de e ju inte kul
Postad 27 December 2004 - 20:45
GeFeldz
-
GeFeldz
-
Rookie
-
4 inlägg
Tonkontrollerna ska ändå vara bortkopplade 
Hehe, iaf tycker jag det!
Postad 29 December 2004 - 02:01
AstonVilla
-
AstonVilla
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej alla spekulanter -
Har haft min Andersson R1 i några dagar nu och kan avkunna en dom vad gäller ljud med 2 högtalare, även dem inköpta från netonnet.se Oberon 100 (150)watt
Jag är ingen expert på ljud men här är min tolkning:
Väldigt snygg och rejäl Receiver utseendemässigt. Inget plastigt as alltså.
Fjärrkontrollen känns lite, lite 80-tal..
Vad gäller ljud så är det mycket bra med diskant och mellanregister, basen är också bra. Kanske är det högtalarna? Fast de har dubbla bas-reflexer. Har inte ändrat inställningar till Large på högtalarinställningar, får se om det gör någon skillnad.
Skulle tippa på att den passar personer som inte söker det värsta i ljudväg men vill kombinera en hyfsad prestanda med ett snyggt utseende, till en billig peng
Har INTE märkt något av brusljud från högtalarna.
Skickar med en bild som man kan dregla över
Hör gärna av er med frågor.
Redigerat av AstonVilla, 30 December 2004 - 16:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|