** Officiell tråd - ffdshow **
Postad 27 januari 2005 - 00:56
Postad 27 januari 2005 - 08:17
Postad 27 januari 2005 - 16:36
Postad 27 januari 2005 - 16:42
Annars håller jag med dig BerraJ att förordningsreglerna inte är konsekventa men det beror säkert på att de är anpassade till verkligenheten där det finns intresseorganisationer (ex.vis Stop när det gäller TV) som kan manipulera polis och maktväsende lite hur de vill när det gäller beslut om att stänga siter och det vill vi ju inte.
Nej det var bara ett kort inlägg nu raskt tillbaka till ffdshow så tråden tappar kursen helt.
Postad 27 januari 2005 - 19:07
Vad i ffdshow kan vara lämpligt / någon vits alls att använda när man tänker visa bilden på TV enbart? (32" WS). Eller är det bara onödigt slöseri med processorkraft?
Tacksam för svar / Micke
Postad 27 januari 2005 - 19:20
Fick inget svar så jag provar igen;
Vad i ffdshow kan vara lämpligt / någon vits alls att använda när man tänker visa bilden på TV enbart? (32" WS). Eller är det bara onödigt slöseri med processorkraft?
Tacksam för svar / Micke
Prova?

Postad 27 januari 2005 - 21:12
Postad 27 januari 2005 - 21:33
Denna tråd är direkt bunden till piratsnack och bör alltså låsas. Att konvertera en film till DivX strider mot upphovsrättslagen.
helt fel.
Det är fullt tillåtet att göra backupper av sina DVD-Skivor till DIVX, MPEG2, MPEG1 MJPEG eller VHS-Band. Och kommer att vara tillåtet även efter den 1/7.
Däremot kommer det att vara olagligt att be grannen att banda ett program från tv bara för att man själv glömt att programmera videon.
Postad 27 januari 2005 - 22:43
Postad 27 januari 2005 - 23:45
Fick inget svar så jag provar igen;
Tacksam för svar / Micke
självklart "resize" x2
missa inte Gamma filtret från Dscaler
det gör underverk för bilden.
har du det filtret så behöver du inte ändra inställningarna för kontrast och ljusstyrka för olika filmer.
gamma filtret optimerar bilden oavsett vilken film du kör/mörk som ljus.
jäkligt skönt att bara stoppa i en dvd och veta att bilden blir perfekt utan att hålla på och labba med ljus och kontrast som man gjorde förut.
Postad 27 januari 2005 - 23:47
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med resize. Kör nu med blur&nr samt sharpen som övriga filter och det funkar bra men när jag ska aktivera resize med 1920x1080 (eller vilken upplösning som helst) så fungerar det inte. Endast ljudet som spelar och bilden står still. Någon som har en aning hur man fixar? Har en 2.8 ghz på den burken så det borde inte vara några problem?
låter som ett grafikkorts problem
prova att installera om drivrutinerna för grafikkortet
Postad 27 januari 2005 - 23:50
Testade lite ffdshow och min nya projektor för första gången igår.. Bilden blev ju riktigt, riktigt fin! Meeen jag märkte en massa komprimeringsartifakter/blur när saker rörde sig snabbt på bilden... Ska det vara så? (jag kör zoomplayer, descaler och ffdshow och standardinställningarna från httpcnewsguiden)
du kör alltså default från guiden?
då har du inte hängt med i tråden det hör jag det

bocka av "Gradual Denoise"
dra även ner "Chroma Sharpen" till 0 under Resize/Settings fliken
Postad 28 januari 2005 - 09:11
Är det nån som vet något DVB-program för dvb-s där man kan använda sig av ffdshow som postprocessing filter??
Tack Patrik_G för dina fina screenshots, det har nog lockat många med mig att testa och imponeras!
Postad 28 januari 2005 - 09:38

Känns som det kanske inte är värt besväret.... Eller har nån med liknande förutsättnigar provat och kommit fram till motsatsen?
Postad 28 januari 2005 - 10:51
Ja detta ser onekligen mycket intressant ut! Tyvärr sitterman i dagsläget med en 29'' crt burk som endast erbjuder s-video in.
Känns som det kanske inte är värt besväret
nej jag tror inte du kommer se nån större skillnad.
det är när DVD ska upp på en 42tums plasma eller större bild man märker störst skillnad med ffdshow och resize.
Cama: jag är helt nollställd på dvb-s mm
men du menar att man skulle kunna plocka in vanliga tv sändningar och skala upp dom på samma sätt som man gör med DVD.
det vore ju förbaskat grymt

alla vet ju att vanliga tv sändningar ser rätt så illa ut på en stor plasma skärm eller projje.
hittar du nån info om det så posta nåt i den här tråden!
Postad 28 januari 2005 - 13:48
Nu har man ju blivit så bortskämd med ffdshow och den magi den kan göra med uppskalning av DVD-material så att man inte vill se nåt annat...
Är det nån som vet något DVB-program för dvb-s där man kan använda sig av ffdshow som postprocessing filter??
Det här är nog inte det svar du ville höra men här är i alla fall en lösning:
Kör VDR eller annan linuxprogramvara för att ta emot DVB-strömmen och kör sedan MPlayer för att spela upp det hela (fungerar både med live feed och inspelat material). Till VDR finns exempelvis en MPlayer-plugin. Mplayer har samma funktionalitet som ffdshow (och mer därtill) men jag är inte säker än på att resultatet blir lika bra. Det kan i och för sig bli bättre också, den som testar får se!

Mer om MPlayer hittar ni i denna tråd: MPlayer, ett alt. till FFDShow, ZoomPlayer etc.!?
Postad 28 januari 2005 - 20:42
Postad 28 januari 2005 - 20:47
tjena undrar om nån kan förklara för mig hur jag kan skala upp till 1080 lines men beholla orginal aspecten på filmen som spelas upp har inga probs med 16:9 filmer men klämer man in en 4:3 så drar den ut den till 16:9 och den gör det i alla prog har provat med teatretec och i vanliga media spelare.???
Då får du skala upp till en 4:3-upplösning, t.ex. 1600x1200.
Postad 28 januari 2005 - 21:11
fan holler på att bli knäpp på detta....
Postad 28 januari 2005 - 22:57
tjena undrar om nån kan förklara för mig hur jag kan skala upp till 1080 lines men beholla orginal aspecten på filmen som spelas upp har inga probs med 16:9 filmer men klämer man in en 4:3 så drar den ut den till 16:9 och den gör det i alla prog har provat med teatretec och i vanliga media spelare.???
svårt att förklara när du kör med fel spelare

kör med zoomplayer istället.
där kan du ändra vilken aspect ratio du vill.
ffdshow + zoomplayer borde vara lag

Postad 29 januari 2005 - 00:11
I väntan på att zoomplayer skall stödja Renderless-mode kanske det är ok att köra MediaPortal som har stöd för det idag (dock inte lika bra kontroll över aspect ration).
Postad 29 januari 2005 - 00:23
I väntan på att zoomplayer skall stödja Renderless-mode kanske det är ok att köra MediaPortal som har stöd för det idag (dock inte lika bra kontroll över aspect ration).
Was ist renderless mode?
Postad 29 januari 2005 - 00:35

Enligt diverse info på nätet så innebär renderless mode att man skall kunna undvika tearing. Microsoft säger själva såhär:
Tydligen så använder olika players renderless för att med hjälp av Direct3D, rendrera till en textur som de sedan flippar in på skärmen och därmed slipper tearing.In renderless playback mode, the VMR does not perform the rendering. Instead, it uses a custom allocator-presenter supplied by the application. This mode is useful for games and other types of applications that have sophisticated video effects. Renderless playback mode enables the applications to create and control its own DirectDraw surface (VMR-7) or Direct3D surface (VMR-9), and to access the video bits at presentation time.
Postad 29 januari 2005 - 01:15
svart bild?
![]()
Enligt diverse info på nätet så innebär renderless mode att man skall kunna undvika tearing. Microsoft säger själva såhär:Tydligen så använder olika players renderless för att med hjälp av Direct3D, rendrera till en textur som de sedan flippar in på skärmen och därmed slipper tearing.In renderless playback mode, the VMR does not perform the rendering. Instead, it uses a custom allocator-presenter supplied by the application. This mode is useful for games and other types of applications that have sophisticated video effects. Renderless playback mode enables the applications to create and control its own DirectDraw surface (VMR-7) or Direct3D surface (VMR-9), and to access the video bits at presentation time.
Det låter som om du talar om det som också kallas windowless mode och det funkar perfa i Zoomplayer ju.
Postad 29 januari 2005 - 10:08
svart bild?
![]()
Enligt diverse info på nätet så innebär renderless mode att man skall kunna undvika tearing. Microsoft säger själva såhär:Tydligen så använder olika players renderless för att med hjälp av Direct3D, rendrera till en textur som de sedan flippar in på skärmen och därmed slipper tearing.In renderless playback mode, the VMR does not perform the rendering. Instead, it uses a custom allocator-presenter supplied by the application. This mode is useful for games and other types of applications that have sophisticated video effects. Renderless playback mode enables the applications to create and control its own DirectDraw surface (VMR-7) or Direct3D surface (VMR-9), and to access the video bits at presentation time.
Det låter som om du talar om det som också kallas windowless mode och det funkar perfa i Zoomplayer ju.
Windowless och renderless är inte samma sak. Om jag kör windowless och skalar upp en film till 1920*1080 så får jag tearing, gör jag samma sak i renderless mode får jag ingen tearing.
Uppenbarligen finns det en spelare som heter medi8tor (som är i utvecklingsstadiet) som också stöjder renderless-mode.
Även zoomplayer är på väg att få det (troligtvis när nästa version kommer).
EDIT: Kom på att jag kanske ska förtydliga och säga att det här gäller VMR9, många kan skala upp till hög upplösning med Overlay utan problem.
Postad 29 januari 2005 - 10:40
Windowless och renderless är inte samma sak. Om jag kör windowless och skalar upp en film till 1920*1080 så får jag tearing, gör jag samma sak i renderless mode får jag ingen tearing.
Förstår jag dig rätt att MediaPortal har en 'custom allocator' och därför fungerar med skalning i FFDShow tillsammans med VMR7/VMR9 utan tearing?
Jag har nyligen testat MCE2005 för att få bort tearing men till min besvikelse var det bara ett medföljande program som hade en egen allocator, så ingen lösning den vägen.
Vilka fördelar ser du med VMR7/VMR9 i jämförelse med Overlay?
Postad 29 januari 2005 - 11:12
Förstår jag dig rätt att MediaPortal har en 'custom allocator' och därför fungerar med skalning i FFDShow tillsammans med VMR7/VMR9 utan tearing?
Jag har nyligen testat MCE2005 för att få bort tearing men till min besvikelse var det bara ett medföljande program som hade en egen allocator, så ingen lösning den vägen.
Vilka fördelar ser du med VMR7/VMR9 i jämförelse med Overlay?
Jag har ingen tearing i något program som inte tillåter mig att skala upp videon (eller kan du göra det i MCE2005?).
I zoomplayer (med windowless) och uppskalning till 1280x720 får jag tearing på ett ställe i överkant på bilden .
I MediaPortal (med renderless) och uppskalning till 1280x720 får jag ingen tearing alls.
Jag vet inte vad jag ska säga om skillnaderna mellan VMR9 och overlay, jag har inte kört med overlay särskilt mycket och därför har jag inte hunnit tweaka inställningarna där, men "out of the box" tycker jag att VMR9 med uppskalning ger en bättre bild jämfört med overlay.
Med uppskalnng menar jag såklart FFDShow uppskalning med t ex Lanczos algoritmen.
Postad 29 januari 2005 - 12:10
Jag har ingen tearing i något program som inte tillåter mig att skala upp videon (eller kan du göra det i MCE2005?).
Är du verkligen säker på det? Jag har inte heller någon tearing med VMR när det gäller lågupplöst material (DVD) och som du säger uppkommer tearing i det fallet bara vid uppskalning. Däremot har jag tearing med allt högupplöst material (exempelvis TS i 1920x1080) med alla program jag testat som använder VMR. Med undantag för MCE då.
När det gäller ZP har jag testat både NVidia- och ATI-kort och inget av de DX9-kompatibla kort jag testat har visat en konstant tearing på ett och samma ställe i bilden. Underligt...I zoomplayer (med windowless) och uppskalning till 1280x720 får jag tearing på ett ställe i överkant på bilden .
I MediaPortal (med renderless) och uppskalning till 1280x720 får jag ingen tearing alls.
I vilket fall som helst låter det riktigt intressant att MediaPortal i renderless mode inte ska visa någon form av tearing.
Postad 29 januari 2005 - 12:13
Det enda jag får igång är DivX/XviD men så fort jag rör något på musen eller tangentbordet så kraschar filmerna och datorn hårdlåser sig.
Får nog vänta tills de hunnit jobba lite mer på det.
mplayer har ingen GUI eller? Laddade ner det och det verkar ju vara så illa
Postad 29 januari 2005 - 14:02
Är du verkligen säker på det? Jag har inte heller någon tearing med VMR när det gäller lågupplöst material (DVD) och som du säger uppkommer tearing i det fallet bara vid uppskalning. Däremot har jag tearing med allt högupplöst material (exempelvis TS i 1920x1080) med alla program jag testat som använder VMR. Med undantag för MCE då.
Jag syftade på lågupplöst video (DVD) med det uttalandet. Jag får prova lite mer med högupplöst material.När det gäller ZP har jag testat både NVidia- och ATI-kort och inget av de DX9-kompatibla kort jag testat har visat en konstant tearing på ett och samma ställe i bilden. Underligt...I zoomplayer (med windowless) och uppskalning till 1280x720 får jag tearing på ett ställe i överkant på bilden .
Jag kör med ett fx5700 (tidigare körde jag ett ati 9600 non-pro med samma resultat) och om jag skalar upp (DVD) till 1280x720 får jag tearing på ett ställe i överkant på bilden, skalar jag däremot upp till 1920x1080 får jag tearing på tre ställen (överkant, mitten, underkant).
I vilket fall som helst låter det riktigt intressant att MediaPortal i renderless mode inte ska visa någon form av tearing.
Detta gäller för mig vid uppskalning av DVD.
Postad 29 januari 2005 - 23:52
Appropå PAL:
Jag får ett lustigt fel när jag kör PAL filmer med ffdshow och theatertek 2.06. Någon kanske kan hjälpa mig?
Iaf allt funkar fint med bilden, men subtitles blir lite knepiga. Dem får en blinkande effekt med en randig skugga bakom sig. Någon som har nått liknande och en lösning?
Ingen som upplevt något liknande problem? Eftersom jag inte fick nått svar dvs...
Postad 30 januari 2005 - 12:04
alltså är det inga problem med bilden.
du väljer väl själv om du vill ha problem med bilden vid DVD eller inte

kör med "rätt" mjukvara så ska du se att det löser sig
Postad 30 januari 2005 - 13:21
jag misstänker att dom flesta kör med zoomplayer och ffdshow.
alltså är det inga problem med bilden.
du väljer väl själv om du vill ha problem med bilden vid DVD eller inte?
kör med "rätt" mjukvara så ska du se att det löser sig
TheaterTek ger en helt klart bättre bild en zoomplayer och är "rätt" mjukvara om du verkligen vill få bäst bild från HTPC. Jag har zoomplayer också men den är inte lika stabil och ger generelt en lite sämre bild...men visst jag kan ju prova.
Postad 30 januari 2005 - 14:06
TheaterTek ger en helt klart bättre bild en zoomplayer och är "rätt" mjukvara om du verkligen vill få bäst bild från HTPC. Jag har zoomplayer också men den är inte lika stabil och ger generelt en lite sämre bild...men visst jag kan ju prova.
Hur kan TheaterTek ge bättre bild än ZoomPlayer menar du? Nyare versioner av TT använder väl codecs från NVidia medan äldre versioner använder Sonics codecs. Då dessa också går att använda i ZP borde du inte se någon skillnad alls.
Postad 30 januari 2005 - 14:08
TheaterTek ger en helt klart bättre bild en zoomplayer
det beror väl mer på vilka decoders man kör med.
Theatertek använder sig väl av Nvidias decoders som vem som helst kan skaffa.
jag kör Nvidias Decoder och den ger absolut den bästa bilden av dom jag har provat
Edit:Frallan var visst snabbare

Postad 30 januari 2005 - 14:31
Någon som har något tips? Jag har försökt deaktivera alla codecs förutom mpeg2 i ffdshow configuration, men det hjälper inte.
/Rickard
Postad 31 januari 2005 - 00:13
men jag har fått till det jäkligt bra med z-player och alla filter
men reclock protesterar när jag vill köra 48hz uppdateringsfrekvens på min barco
den vill bara vara med om jämna mulyiplar på 30 och 25 bilder
hur kommer jag runt detta?
jag kör 1080/864 i upplösning till allt material

Postad 31 januari 2005 - 00:41
Jag har fått ffdshow att fungera bra i zoomplayer. Hyffsat bra bild i 1920x1080 via dvi till Pioneer 50" plasma. Men jag vill bara att mpeg2 från dvd ska användas av ffdshow. Jag kör en hel del HDTV också, och när jag kör WMV-HD klipp via zoomplayer startas ffdshow också, och då går det mycket trögt. Alltså, jag kan inte deaktivera ffdshow för wm och avi för filmer i HD-upplösning.
Någon som har något tips? Jag har försökt deaktivera alla codecs förutom mpeg2 i ffdshow configuration, men det hjälper inte.
/Rickard
Om du har tillräckligt snabb masking för att köra övriga filter förutom resize när du kör wmv-hd material så räcker det ju med att du ställer in att den inte ska köra någon resize på saker över en viss storlek (förslagsvis dvd-upplösning).
Postad 31 januari 2005 - 02:42
Jag har fått ffdshow att fungera bra i zoomplayer. Hyffsat bra bild i 1920x1080 via dvi till Pioneer 50" plasma. Men jag vill bara att mpeg2 från dvd ska användas av ffdshow. Jag kör en hel del HDTV också, och när jag kör WMV-HD klipp via zoomplayer startas ffdshow också, och då går det mycket trögt. Alltså, jag kan inte deaktivera ffdshow för wm och avi för filmer i HD-upplösning.
/Rickard
Om du har tillräckligt snabb masking för att köra övriga filter förutom resize när du kör wmv-hd material så räcker det ju med att du ställer in att den inte ska köra någon resize på saker över en viss storlek (förslagsvis dvd-upplösning).
Nu har jag fått det att fungera på min HTPC genom att i zoomplayer välja "player options" / "Filter Control" och under fliken "Customized Media Playback" kryssa i "Enable customized media playback" och inte göra några övriga inställningar av codecs och filter. Då används ffdshow bara för DVD-uppspelning. Man kan nog trixa en hel del i dessa inställningar. Däremot hade jag på min vanliga PC rört om för mycket bland codecs och filter i samma meny, så det enklaste var att avinstaller ffdshow. HTPC'n funkar nu bra och jag är nöjd med det.
/Rickard
Postad 31 januari 2005 - 11:00
För en vanlig dödlig är detta inget jag rekommenderar, en vanlig DVD-spelare ä betydligt enklare (och ger ju faktiskt helt ok bild). Å andra sidan, när man har massa prylar vill man ju gärna krama ut max från dem.
Nåt som hade varit bra vore om det fanns en guide som förklarar olika artefakter, varför de uppkommer och hur man blir av med dem. Tex så upplever jag nu exemplarisk skärpa där bilden är i fokus (ansikten iRobot) men får en grå-blockig artefakt (?) i tidigare svarta områden. En guide som då sa vilket filter jag skall justera vore fint. Tills vidare blir det väl att bara testa.
En annan grej som jag nu ska fixa är aspect ratio och skifta skärmar (kanske med parameterar till ZP eller dos-script) så att det blir enkelt att använda. När man har två skärmar (en 42" (16/9) o en vanlig datornskärm 19" (4/3)) så vore det fint med ett enkelt musklick för att få rätt skärminställning, aspect ration på filmen.
Det är bara att testa vidare!
Postad 31 januari 2005 - 15:17
Nu har jag fått det att fungera på min HTPC genom att i zoomplayer välja "player options" / "Filter Control" och under fliken "Customized Media Playback" kryssa i "Enable customized media playback" och inte göra några övriga inställningar av codecs och filter. Då används ffdshow bara för DVD-uppspelning. Man kan nog trixa en hel del i dessa inställningar. Däremot hade jag på min vanliga PC rört om för mycket bland codecs och filter i samma meny, så det enklaste var att avinstaller ffdshow. HTPC'n funkar nu bra och jag är nöjd med det.
/Rickard
God Damn

tackar så mycket för infon!
jag tänkte precis skriva och fråga hur fasen man får igång TS filer(HDTV) i zoomplayer men med den inställningen så funkar det klockrent!
ska bli intressant att se hur HDTV filer ser ut genom zoomplayer
jag kör dom oftast i PowerDVD6 annars.
Edit: nån som vet om man kan aktivera gamma filtret från Dscaler även med HDTV filer?
eller måste man ha ffdshow igång?
Redigerat av Unregistered1008, 31 januari 2005 - 15:20.
Postad 31 januari 2005 - 15:23
Tex så upplever jag nu exemplarisk skärpa där bilden är i fokus (ansikten iRobot) men får en grå-blockig artefakt (?) i tidigare svarta områden.
har exakt samma problem men det syns inte så ofta.
jag märkte att om jag drog upp resize till X3 så försvann "blocken" i dom svarta partierna.
istället för block så vart det tunna linjer,så jag antar att det har nåt med uppskalningen att göra.
eller så kan det bero på vilken skalning man kör med i förhållande till display upplösningen.
testa att dra upp till X3 så får du se själv.
dock vet jag heller inte hur man blir av med dom svarta blocken så om nån har nåt tips så posta på bara

Redigerat av Unregistered1008, 31 januari 2005 - 15:27.
Postad 31 januari 2005 - 17:46
Jag ser att ni använder digitala displayer båda två. Använder ni även VMR och/eller någon typ av gamma/nivå-filter beror 'blockigheten' i de svarta delarna av bilden troligtvis på att svartpunkten ligger för högt för vissa färgnivåer. Med en analog display avhjälper man detta normalt genom att ställa ner ljusstyrkan men med en digital display kan svartnivån vara tvungen att höjas, exempelvis med Black Level från DScalers gamma-filter eller FFDShows Levels. Ett brusreduceringsfilter kan även vara bra för att göra blockigheten mer diffus.
Det hela har sitt ursprung i att de lägsta nivåerna på en DVD (0-16 på en skala mellan 0-255) inte ska vara synliga, de är alltså mörkare nivåer än svart. Genom att manipulera bilden med diverse filter kan det vara så att ni har höjt dessa värden så att de hamnar inom det synliga området.
Postad 31 januari 2005 - 21:06
Patrik_G och roos,
Jag ser att ni använder digitala displayer båda två. Använder ni även VMR och/eller någon typ av gamma/nivå-filter beror 'blockigheten' i de svarta delarna av bilden troligtvis på att svartpunkten ligger för högt för vissa färgnivåer.
jag provade att öka blacklevel för Dscaler gammafiltret till 16
du hade rätt att blocken försvann men det verkar även som alla färgnyanser blir lidande och tappar vid färgövergångarna.
bilden blir alltså mer blockig när andra färger visas.
har iofs inte testat att justera gamman det kanske kan göra susen.
Postad 31 januari 2005 - 22:28
Vidare så verkar ffdshow ha gått in och lagt sig som MPEG2 codec (trodde bara ffdshow var MPEG4 decoder?) och ovverridar i alla applikationer.
Avinstallerade ffdshow men mina problem kvarstår.
Riktigt skumt.
Postad 31 januari 2005 - 22:39
Testa att använda Levels i FFDShow istället. Om du exempelvis använder VMR men ändå vill att svartpunkten ska ligga på RGB:0 (noll) ställer du Input på 16 och Output på 0.
Kan du se nivåer lägre än svart om du visar ett 'pluge pattern'?
Postad 01 februari 2005 - 11:42
versionerna är:
Theatertek 2.06
ffdshow 20050122
Redigerat av stinger32, 01 februari 2005 - 12:08.
Postad 01 februari 2005 - 20:31
Postad 01 februari 2005 - 23:36
provade tt +ffdshow med min tx100 och blev väldigt överaskad....det här måste det pulas mer med....kör 1440x1152, fick inte fullskärm när jag prova lite andra upplösningar som ni provat med, antar att det har med min panels upplösning som är 1280x720 att göra, hur vet man vad man kan prova, sen så får jag det inte att funka med zoom player heller, har kört enligt guiden om lagt till dwordet i regedit, men jag ska gå igenom allt igen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar