Du ger dej inte rambo!
Det är bra!
Man ska inte helt sonika acceptera vad andra säger (även om det är jag som pratar

). Det gör inte jag och därför så hamnar jag ofta i intensiva diskussioner.
OM man jämför två förstärkare som i praktiken är identiska. Samma antal slut-transistorer, försteg, strömförsörjning och där enda skillnaden är att strömförsörjningen ger lite högre matnings-spänning till slutsteget, så stämmer det jag har sagt.
Skillnaden i ljudkvalitet är i praktiken NOLL, så länge man inte ökar volymen och börjar närma sej klippnings-gränsen.
Men det du pratar om är att jämföra två OLIKA konstruktioner, där man har dimensionerat upp strömförsörjningen på samma gång som man ökar matnings-spänningen till slutsteget, man kanske har fler parallellkopplade transistorer i slutsteget, kanske har en helt annan motkoppling och förspänning av transistorerna (kanske t.o.m. i förstegets utgångar).
Då är det ju inte förstärkarna likadana längre!
Det spelar inte någon roll om det råkar vara samma tillverkare!
Det finns många saker som påverkar ljudkvaliteten, men effekten är inte en av dom. Ett slutstegs uteffekt avgör mer eller mindre bara vilket ljudtryck man kan få ur ett par högtalare.
Sen hör det till saken att högtalare OCKSÅ distorderar ljudet (faktiskt mer än vad slutsteg gör). Vissa högtalare KRÄVER lite högre volym för att överhuvudtaget kunna "spela ut" som de ska.
Mina egna Aegis One är ett praktexempel på detta. På måttlig volym till låg volym så är de basfattiga och ger ett tämligen "platt" ljud (utan något särskilt djup i ljudbilden), men drar man på lite så förändras ljudkaraktären ENORMT!
Detta med att "dra på" ställer större krav på slutstegs-konstruktionen och en slutstegs-konstruktion som "tröttnar" redan INNAN volymen har åkt upp tillräckligt ger alltså sämre ljud än en slutstegs-konstruktion som ÅTMINSTONE orkar ge tillräckligt med effekt för att högtalarna ska börja "spela ut".
Det är nog DET du har upplevt!
Det är också därför som riktiga "budget"-förstärkare ofta låter bättre ju högre effekt de klarar av att leverera.
Som du förstår så har det dock inte mycket med förstärkar-konstruktionen att göra, det beror ju på högtalarna!
Du frågar om jag känner till förstärkare som ger bättre ljud ju lägre uteffekt de klarar av.
Jag antar att du tänker på fabrikat som massproducerar förstärkare i många olika klasser?
Grejen är den att jag pratar inte om dessa massproducerade förstärkare när jag säger att det BEVISLIGEN finns förstärkare som bara klarar av att leverera några få watt.
Ta t.ex. en riktigt "trött" rörförstärkare i prisklassen 20.000:- (säg t.ex. på 10watt) som är kopplad till en högtalare med riktigt hög känslighet (t.ex. en horn-högtalare av något slag). Jämför sedan ljudet när du kopplar på t.ex. ett PA-steg på flera hundra watt (kanske så mycket som 600watt).
Gissa vilken förstärkare som ger mest VÄL-LJUD (och därmed högst ljudkvalitet)!
Nu var detta ett exempel på "extrem-fall", men principen är solklar (även logiken).
Detta test BEVISAR att uteffekt allena INTE har något med ljudkvalitet att göra.
Det är ren logik!
Det finns alltså ANDRA faktorer som påverkar ljudkvaliteten. Att marknadsföring och liknande är så fokuserat på uteffekt beror helt enkelt på att folk (som du t.ex.) förknippar högre uteffekt med bättre ljud. Sen att det inte stämmer med verkligheten har INGET med marknadsföring att göra.
Uteffekt säljer! Det är en påtaglig siffra som kan mätas, bevisas i tester, folk tror sej förstå o.s.v.
Ljudkvalitet går inte att på enkla sätt att mäta, det går inte att på ett enkelt sätt förklara och det värsta av allt. Det är ett mycket luddigare begrepp eftersom smaken är som baken och därmed värdelöst argument för en marknadsförare...
Ta en titt på hur marknaden ser ut egentligen.
Det finns massor av 100watts-förstärkare ute på marknaden. I prisklasser från 1500:- till 1.500.000:-.
Jag slår vad om vad som helst att det också finns skillnader i ljudkvalitet!
Somliga försöker förklara att en 1500 kronors förstärkare specad till 100watt inte är uppmätt efter samma hårda normer som en dyrare som också är på 100watt och det är därför som den dyrare låter bättre.
Glöm det där med uteffekt när vi pratar ljudkvalitet!
Den dyrare låter bättre för att den har en konstruktion som ÄR bättre ur kvalitets-synpunkt. Att den sen har högre uteffekt också beror oftast på att marknadsförare behöver dessa siffror för att kunna sälja den bättre förstärkaren.
Man får högre uteffekt på köpet så att säga.
Men det är alltså inte uteffekten i sej som är orsaken till den högre ljudkvaliten!
Det är saker som fler och bättre matchade slut-transistorer, större kondensator-bank (kanske bättre kondensatorer), kraftigare trafo, renare kretskorts-layout m.m. som är orsaken till den högre ljudkvaliten.
Faktum är att man skulle mycket väl kunna sänka uteffekten på den bättre förstärkaren och ÄNDÅ skulle den ge avsevärt högre ljudkvalitet.
Men hur lätt skulle det vara att sälja en förstärkare som är dyrare OCH svagare på papperet!
Tänk på det du!
Jag hoppas att du förstår lite bättre nu...
Om inte så får du stöta på igen...