![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 11 januari 2005 - 17:49
Postad 11 januari 2005 - 17:55
Postad 11 januari 2005 - 17:58
Tycker du inte det?skulel också vilja veta, tycker inte det är särskilt kraftigt. möjligtvis bryggat.

Själv tycker jag att det är extremt kraftfullt och det är så långt ifrån fuskwatt man kan komma.
Postad 11 januari 2005 - 18:13
Postad 11 januari 2005 - 19:56
har en marantz 7500 och den var vid 0 på volymen ,den går till +10 väldigt jämlik med naden i effekt skillde inte mycket alls.
Du skämtar eller?
Det är ren ren omöjlighet att din Marantz skulle vara lika kraftigt som ett NAD 218 THX steg.
Steget väger 23kg och lämnar 2x225 strömstarka watt i 8 Ohm
Din Marantz har en vikt på 14,8kg och lämnar 7x105W i 8 Ohm som säkert är överspecade i jämförelse med Nad-steget. Så länge din Marantz inte är en Klass-D förstärkare(vilket den inte är) så borde du redan här förstå att de inte kan vara jämlika i styrka. Lägg också märke till att NAD-steget endast har två slutsteg mot Marantzens 7. Ifall det är så här du upplever ditt 218 steg borde du kanske felsöka och se om du har kopplat fel någonstans eller om volym-hanteirngen på försteget är fel.
EDIT; Ingen som har sett skymten av någon ampere mätning på detta steg under alla dessa år det har funnits?
Redigerat av Unregistered1b42c15d, 12 januari 2005 - 17:16.
Postad 13 januari 2005 - 23:33
Tjahar en marantz 7500 och den var vid 0 på volymen ,den går till +10 väldigt jämlik med naden i effekt skillde inte mycket alls.
Ursäkta mig men jag måste blanda mig in.
Inget illa menat, men du har ingen anning om vad du pratar om.
Postad 14 januari 2005 - 09:47
Det visar väl inte vilken som har mest effekt?har en marantz 7500 och den var vid 0 på volymen ,den går till +10 väldigt jämlik med naden i effekt skillde inte mycket alls.
Postad 14 januari 2005 - 09:50
God morronTjahar en marantz 7500 och den var vid 0 på volymen ,den går till +10 väldigt jämlik med naden i effekt skillde inte mycket alls.
Ursäkta mig men jag måste blanda mig in.
Inget illa menat, men du har ingen anning om vad du pratar om.

Postad 14 januari 2005 - 10:42
När jag testade naden så upplevde jag inte alls någon stor skillnad vad beror det på?
lite djupare bas blev det ,men inte så att steget var värd pengarna enligt mig.
Jag upplevde marantzen som väldigt kapabel.
kan dock säga att när jag lyssnade på en denon 3805 och sedan koppla in nad 216 så blev det stor skillnad för ljudet.
Får väll ta och låna hem naden igen då och experimentera och testa ännu mer för att få det att bli stor skillnad på något sätt..
EDIT: Varför tar du inte hem en marantz 7500 så får du testa själv? jag upplevde som sagt ingen större skillnad
Mvh David
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 14 januari 2005 - 10:44.
Postad 14 januari 2005 - 10:51
Om du däremot vrider upp volymen rejält så att mer effekt går åt så kommer du att märka skillnad mellan en effektsvag och en effektstark förstärkare/slutsteg.
Postad 14 januari 2005 - 10:59
Med detta nad steg borde man väll inte behöva ha någon subb till film tycker man, men det lät tamt som bara den körde dock utan rc boxen till mina rc-l.
Som sagt ingen märkbar skillnad..
Men man får la ta och maxa marantzen med naden inkopplad.
Postad 14 januari 2005 - 11:18
Inte behöva ha någon sub till film? Ett slutsteg är till för att förstärka ljudet, gör det mer kraftfullt och dynamiskt och på så sätt förbättra ljudbilden, det är inte till för att ersätta subbar, visst blir basen tyngre men om du inte har högtalare som är redo för att ersätta en sub så kommer inte något slutsteg göra jobbet åt dig.har rätt litet rum inte så djupt med andra ord men jag spelade så högt som det gick att stå ut.dvs nästan max på receivern både utan naden inkopplad och med den inkopplad.
Med detta nad steg borde man väll inte behöva ha någon subb till film tycker man, men det lät tamt som bara den körde dock utan rc boxen till mina rc-l.
Sedan så förstår jag inte hur du resonerar riktigt, du påstår att Nad steget inte är mycket starkare än en Marantz 7500 bara för att du skruvat upp båda tills du inte klarade av mer. Är ju en rätt så oväsentlig fakta eftersom det handlar om kapaciteten hos steget och inte hos dina öron, testa med ett par större/ mer svårdrivna högtalare nästa gång så kommer du märka att din Marantz reciever inte står sig en chans mot ett 218 steg

Ljudet kan jag inte säga något om eftersom jag aldrig lyssnat på en Nad => Marantz kombo, kan låta sämre, kan låta bättre, handlar ju om kombinationen i ditt system.
EDIT; kanske borde tillägga att detta är väl OT och inte vad tråden handlar om, vad jag är ute efter är att hitta en ampere mätning på Nad-steget. Detta känns som onödig tid.
Redigerat av Unregistered1b42c15d, 14 januari 2005 - 11:19.
Postad 14 januari 2005 - 11:26
under specat men det gav enligt manualen 2-200 watt thd 20-20000hz och det klarar
konstiga högtalar laster .
Postad 14 januari 2005 - 11:29
Ingen ampere mätning där?vad jag mins så gjorde hifi &musik en mätning av nad218 på 90 talet och då var det lite
under specat men det gav enligt manualen 2-200 watt thd 20-20000hz och det klarar
konstiga högtalar laster .

Kan du definiera "konstiga" högtalar laster

Postad 14 januari 2005 - 11:33
Detta är ju som sagt OT:Inte behöva ha någon sub till film? Ett slutsteg är till för att förstärka ljudet, gör det mer kraftfullt och dynamiskt och på så sätt förbättra ljudbilden, det är inte till för att ersätta subbar, visst blir basen tyngre men om du inte har högtalare som är redo för att ersätta en sub så kommer inte något slutsteg göra jobbet åt dig.har rätt litet rum inte så djupt med andra ord men jag spelade så högt som det gick att stå ut.dvs nästan max på receivern både utan naden inkopplad och med den inkopplad.
Sedan så förstår jag inte hur du resonerar riktigt, du påstår att Nad steget inte är mycket starkare än en Marantz 7500 bara för att du skruvat upp båda tills du inte klarade av mer. Är ju en rätt så oväsentlig fakta eftersom det handlar om kapaciteten hos steget och inte hos dina öron, testa med ett par större/ mer svårdrivna högtalare nästa gång så kommer du märka att din Marantz reciever inte står sig en chans mot ett 218 steg![]()
Ljudet kan jag inte säga något om eftersom jag aldrig lyssnat på en Nad => Marantz kombo, kan låta sämre, kan låta bättre, handlar ju om kombinationen i ditt system.
EDIT; kanske borde tillägga att detta är väl OT och inte vad tråden handlar om, vad jag är ute efter är att hitta en ampere mätning på Nad-steget. Detta känns som onödig tid.
Men vad jag hört så om man har tillräckligt kraftigt steg till rc-larna så ska man inte behöva ha en subb.
har sett många som har rc-l som säljer subben just pga detta..
huruvida det blir tillräckligt med bas för att ersätta en sub låter jag vara osagt innan jag själv fått testa med mera steg som klarar mer än naden.
Jag tycker också att när jag nästan maxar volymen så borde man ju märka skillnad, ja förstår faktiskt inte att jag upplevde marantzen likvärdig i effekt som naden, på pappret ser man ju att den inte ska ha någon chans..
tycker faktiskt det är kosntigt att jag inte märkte någon direkt jätte wow känsla när ja kopplade in naden
Postad 14 januari 2005 - 11:38
Det finns bara tre alternativDetta är ju som sagt OT:
Inte behöva ha någon sub till film? Ett slutsteg är till för att förstärka ljudet, gör det mer kraftfullt och dynamiskt och på så sätt förbättra ljudbilden, det är inte till för att ersätta subbar, visst blir basen tyngre men om du inte har högtalare som är redo för att ersätta en sub så kommer inte något slutsteg göra jobbet åt dig.har rätt litet rum inte så djupt med andra ord men jag spelade så högt som det gick att stå ut.dvs nästan max på receivern både utan naden inkopplad och med den inkopplad.
Sedan så förstår jag inte hur du resonerar riktigt, du påstår att Nad steget inte är mycket starkare än en Marantz 7500 bara för att du skruvat upp båda tills du inte klarade av mer. Är ju en rätt så oväsentlig fakta eftersom det handlar om kapaciteten hos steget och inte hos dina öron, testa med ett par större/ mer svårdrivna högtalare nästa gång så kommer du märka att din Marantz reciever inte står sig en chans mot ett 218 steg![]()
Men vad jag hört så om man har tillräckligt kraftigt steg till rc-larna så ska man inte behöva ha en subb.
har sett många som har rc-l som säljer subben just pga detta..
huruvida det blir tillräckligt med bas för att ersätta en sub låter jag vara osagt innan jag själv fått testa med mera steg som klarar mer än naden.
Jag tycker också att när jag nästan maxar volymen så borde man ju märka skillnad, ja förstår faktiskt inte att jag upplevde marantzen likvärdig i effekt som naden, på pappret ser man ju att den inte ska ha någon chans..
tycker faktiskt det är kosntigt att jag inte märkte någon direkt jätte wow känsla när ja kopplade in naden
1) Antingen är det något i ditt system som inte matchar och blir flaskhals, kablar, något annat jag vet inte
2) Du har kopplat helt fel eller inte ställt in allt som det skall vara korrekt
3) Det är fel på steget, drygt 100 strömstarka watt skall märkas tydligt, speciellt om det är kraft man kollar på.
Äger ju själv två steg så jag vet vad jag talar om, använde ju min avr8500 till mina clsc15 innan och det blev en betydlig skillnad när jag hängde på ett steg, ännu större skillnad med två steg. avr8500 är ju mycket starkare än vad din marantz är och det var knappt att den orkade med ett par clsc15, med nad steget var det inga problem alls.
Postad 14 januari 2005 - 11:44
klart det blir rejält med skillnad då.
1)Kablar jag använde vid testen var xindak fs1 och supra ply 3.4/s
2)Kopplat rätt var det, och ja g kan inte se vad ja skulle ha ställt in fel
3) Det är ej fel på steget.
Du har heller inte lyssnat på marantzen så du kan inte uttala dig om denna. Tycker du ska göra det, så får jag också veta vad du tycker.
Det är mycket möjligt att något var galet inställt, men jag tror å andra sidan inte det.
Postad 14 januari 2005 - 11:53
Du kanske inte läste tillräckligt noga eller så valde du att se bort ifrån där jag skrev att det först handlade om ett stegdu ahr alltså 2 st nad 218 och kör bryggat eller?
klart det blir rejält med skillnad då.
1)Kablar jag använde vid testen var xindak fs1 och supra ply 3.4/s
2)Kopplat rätt var det, och ja g kan inte se vad ja skulle ha ställt in fel
3) Det är ej fel på steget.
Du har heller inte lyssnat på marantzen så du kan inte uttala dig om denna. Tycker du ska göra det, så får jag också veta vad du tycker.
Det är mycket möjligt att något var galet inställt, men jag tror å andra sidan inte det.
Äger ju själv två steg så jag vet vad jag talar om, använde ju min avr8500 till mina clsc15 innan och det blev en betydlig skillnad när jag hängde på ett steg, ännu större skillnad med två steg. avr8500 är ju mycket starkare än vad din marantz är och det var knappt att den orkade med ett par clsc15, med nad steget var det inga problem alls.
Nej jag har inte lyssnat på Marantzen men jag vet att det är en ren omöjlighet att ett fungerande 218 steg är jämbördigt med din reciever när det gäller kraft, därför behöver jag inte testa. Har testat mitt/mina steg med ett antal andra recieverar och det har aldrig blivit såsom du upplevt det utan bara positiva effekter. Skulle det måhända att det beror på Marantzen så skulle jag aldrig köpa en om den inte är kapabel att fungera med slutsteg på ett korrekt sätt.
Postad 14 januari 2005 - 11:57
man kan andvända t.e.x basarna går i 2ohm diskant mellaregiter går i 4ohm det är en konstig högtalar lastIngen ampere mätning där?vad jag mins så gjorde hifi &musik en mätning av nad218 på 90 talet och då var det lite
konstiga högtalar laster .![]()
Kan du definiera "konstiga" högtalar laster![]()
man måste bi-ampa nad förstärkarna för att dom skall fungera klokt altså att enna kanalen driver basen den andra driver diskant o mellanregister kolla om steget blir varmt det skall det bli då vet man att det fungerar annars kan man läsa mycket om nad stegen på lts forum .
Postad 14 januari 2005 - 12:01
Trevligt med lite relevant informationman kan andvända t.e.x basarna går i 2ohm diskant mellaregiter går i 4ohm det är en konstig högtalar last
Ingen ampere mätning där?vad jag mins så gjorde hifi &musik en mätning av nad218 på 90 talet och då var det lite
konstiga högtalar laster .![]()
Kan du definiera "konstiga" högtalar laster![]()
man måste bi-ampa nad förstärkarna för att dom skall fungera klokt altså att enna kanalen driver basen den andra driver diskant o mellanregister kolla om steget blir varmt det skall det bli då vet man att det fungerar annars kan man läsa mycket om nad stegen på lts forum .

Har du någon url till trådarna på lts forum?
Postad 14 januari 2005 - 12:06
Dexa:Inte behöva ha någon sub till film? Ett slutsteg är till för att förstärka ljudet, gör det mer kraftfullt och dynamiskt och på så sätt förbättra ljudbilden, det är inte till för att ersätta subbar, visst blir basen tyngre men om du inte har högtalare som är redo för att ersätta en sub så kommer inte något slutsteg göra jobbet åt dig.har rätt litet rum inte så djupt med andra ord men jag spelade så högt som det gick att stå ut.dvs nästan max på receivern både utan naden inkopplad och med den inkopplad.
En förstärkare/slutsteg är precis vad du skriver att den är, och en aktiv sub är just ett (eller flera) element som är kopplade till en diskret/separat förstärkare tar hand om en given frekvens när du lyssnar på film eller musik.
Tar man då 4st 9" basar i egna kaviteter och kopplar ett NAD-steg vad får man då?
Testar han med nästan MAX på receiverns volym så finns det heller inte så mycket mer att göra för att kräma ur NAD:en tycker jag.
Nu körde han säkert inte bi-ampat med NAD:en men faktum kvarstår...
Du, Dexa, föresten borde du ta reda på vad för högtalare RC-L är innan du säger att dom inte är kapabla att ersätta en sub, eller att han ska prova ett par mer "tröga/svåra" högtalare för att se NAD:ens kapacitet. Han provade ju med båda varianterna till sina högtalare och ingen av dom driver RC-L fullt ut, men Marantzen lät "bättre" och NAD:en var "kraftigare" men rent subjektivt marginellt.
Om nu Dragon Lord (David), rent subjektivt, anser att det inte blev någon större och avgörande skillnad mellan NAD:en och hans SR7500 när han matade sina RC-L som är speccade ner till 18Hz (nämn 5 subbar under 10 000,- som är det!) och därtill kända för sina fantastiska basegenskaper. Ja då är det så, rent subjektivt och i Davids öron...
Möjligheten att han har haft det felinställt finns ju förstås men det är inte speciellt troligt och en helt annan femma.
Personligen tycker jag inte heller att detta steg är något att hänga i julgranen

Postad 14 januari 2005 - 12:07
får försöka låna hem den igen och testa detta då så får vi se vad osm händer.
förresten om jag väljer att enbart köra basarna på naden kan ja då köra bryggat utan problem?
Postad 14 januari 2005 - 12:23
Vet vad RC-L är för högtalare, har dock aldrig lyssnat på några. Det var därför jag skrev om du inte har högtalare som klarar av jobbet, men det kanske du missade?Dexa:
En förstärkare/slutsteg är precis vad du skriver att den är, och en aktiv sub är just ett (eller flera) element som är kopplade till en diskret/separat förstärkare tar hand om en given frekvens när du lyssnar på film eller musik.
Tar man då 4st 9" basar i egna kaviteter och kopplar ett NAD-steg vad får man då?
Testar han med nästan MAX på receiverns volym så finns det heller inte så mycket mer att göra för att kräma ur NAD:en tycker jag.
Nu körde han säkert inte bi-ampat med NAD:en men faktum kvarstår...
Du, Dexa, föresten borde du ta reda på vad för högtalare RC-L är innan du säger att dom inte är kapabla att ersätta en sub, eller att han ska prova ett par mer "tröga/svåra" högtalare för att se NAD:ens kapacitet. Han provade ju med båda varianterna till sina högtalare och ingen av dom driver RC-L fullt ut, men Marantzen lät "bättre" och NAD:en var "kraftigare" men rent subjektivt marginellt.
Om nu Dragon Lord (David), rent subjektivt, anser att det inte blev någon större och avgörande skillnad mellan NAD:en och hans SR7500 när han matade sina RC-L som är speccade ner till 18Hz (nämn 5 subbar under 10 000,- som är det!) och därtill kända för sina fantastiska basegenskaper. Ja då är det så, rent subjektivt och i Davids öron...
Möjligheten att han har haft det felinställt finns ju förstås men det är inte speciellt troligt och en helt annan femma.
Personligen tycker jag inte heller att detta steg är något att hänga i julgranen![]()
Jag kör inte biampat och har aldrig gjort, så det borde inte göra någon sådan oerhörd skillnad. Sedan så har jag flera gånger innan förklarat att det kan vara att Marantz och Nad-steget absolut inte passar, steget kan ha varit defekt, något fel är det eftersom det är ett så givet faktum att skillnaden inte kan vara "liten" mellan steget och en hemmabioreciever på drygt 15kg när det gäller kraft.
Jag har varken kritiserat Marantz eller RC-L högtalarna, det enda jag påstått är att det måste vara ett fel någonstans och det faststår jag vid. Läs mer noggrannt nästa gång

Postad 14 januari 2005 - 12:45

Faktum kvarstår att marantzen har rejält me kraft
Sen att varken naden eller marantzen orkar driva rc-laran full tut är ju en annan sak.
Megalomaniac ska åka upp till mig framöver, då ska ja se till att ha lånat hem steget igen så får vi gå igenom det. Ska också förska låna hem ett vincent 331 eller 233
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 14 januari 2005 - 12:52.
Postad 14 januari 2005 - 13:05
the traditional NAD virtues of excellent performance and value-for-money, further enhancing NAD's enviable reputation for State-of-the-Art products at sensible prices.
The key design goals of the new range are PERFORMANCE and RELIABILITY, attained by efficient innovative design, simple circuitry and meticulous engineering.
Circuitry
The NAD 218 THX is designed with the capability to drive all types of musical signals effortlessly into the even most unreasonable of loudspeakers loads. To cope with difficult loads, the NAD Model 218 THX is equipped with a high current output stage combined with a very generous power supply. The massive "Holmgren" toroidal transformer, has even less hum and magnetic leakage than conventional toroids, and retains the usual benefits of high efficiency and power-to-weight ratio. Pioneered by NAD for the highly acclaimed Model 208 THX, the Model 218 THX uses a bank of reservoir capacitors rather than a single pair. Besides being a more economical solution this is also technically superior as many smaller capacitors have a faster recovery time and less total inductance than a single pair of larger capacitors. The input stage is fed from a separate low-noise, regulated power supply which isolates it from the high power sections eliminating interference.
Additional features
The Model 218 THX comes with fully balanced XLR inputs which allow it to be partnered with professional equipment or with long stretches of cable between the pre- and power amplifier without the risk of interference. The standard 19 inch rack mounting front panel further facilitate the use of the Model 218 THX in a professional environment. The output relay protection circuit provides silent switch on and off, together with non-evasive protection against unlikely error conditions such as short circuits and overheating.
For maximum flexibility, the NAD Model 218 THX can also be operated in bridged mono mode, typically tripling its output power rating. This makes the NAD 218 THX an ideal choice for a sub-woofer amplifier or high powered amplifier in THX or other Home Theater applications.
The Model 218 THX also incorporates NAD's acclaimed switchable "Soft Clipping" circuit which significantly reduces the risk of damage to loudspeakers due to prolonged high power operation.
NAD was the first company to introduce a THX certified power amplifier. It is therefore no surprise that the NAD Model 218 THX passes Lucas Films' stringent THX requirements with flying colours.
The listening experience
Whilst there are other very powerful amplifiers available, the NAD Model 218 THX goes beyond just brute force: It's sonic performance is among the very best available, be it at low or high power levels.
Power Amplifier Section
Global / North America
Continuous average power output into 8 ohms 200W / 225W
(Min power/channel, 20Hz-20kHz, no more than rated distortion)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 210W / 240W
IHF dynamic headroom at 8 ohms +1 dB
IHF dynamic power 8 ohms 250W / 280W
(maximum short term power per channel) 4 ohms 430W / 470W
2 ohms 660W / 700W
Slew rate >100 V/µsec
Damping factor (ref 8 ohms 50 Hz) >200
THD + SMPTE + IHF I.M. (from 250mV to rated output) <0.03%
Input impendance 60k ohms + 500pF
Input sensitivity (for rated output into 8 ohms) 1.4V
Input gain x 28.2 (29dB)
Signal/noise ratio, A weighted ref. 1W 96dB
ref. rated power 120dB
Frequency response, 20Hz-20kHz 2.5Hz/80kHz (-3dB)
Bridged (Monophonic) Mode
Continuous average power output into 8 ohms 700W / 780W
IHF dynamic headroom at 8 ohms +4.7 dB
IHF dynamic power 8 ohms 940W / 880W
(maximum short term power per channel) 4 ohms 1.3kW / 1.2kW
Physical Specifications
Dimensions in mm (WxHxD) 483x175x370
Net Weight 23kg
Shipping Weight 30kg
Postad 14 januari 2005 - 15:11
Försök att låna ett annat exemplar av Nad 218 och om möjligt låna en hemmabioreciver med ungefär samma styrka som marantzen. Då kan du enkelt konstatera om det är kombinationen nad/marantz som inte fungerar. Kraft är inte
allt!
Somsagt tror jag inte problemet ligger i att naden är för svag. Inte ens dom mest kraftfulla hemmabioreciver såsom DENON AVC-A1XV och onkyos värsting har lika mycket kraft som naden.
Postad 14 januari 2005 - 15:36
Kopplade in nad 218 till samma receiver, märkte ingen skillnad mot nad 216
kan ju som sagt vara nad och marantz som inte går ihop.
En sak förstår jag dock inte riktigt, hur kan de komma sig att det känns som olika mycket effekt bereoeende vad man har för receiver som försteg?
beror det på signal förstärkning eller?
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 14 januari 2005 - 15:48.
Postad 14 januari 2005 - 15:57
Postad 14 januari 2005 - 16:02
För jag är då inte i dagsläget ett dugg impad av dens kraft, men kan som sagt bero på marantzen elelr någon knasig inställning som jag missat.
Postad 14 januari 2005 - 16:05
Japp det kan det göra, ibland är det inte förrän i slutet av toppen som du märker den stora skillnaden när kraften aldrig tar slut hur mycket du än pressar. Det är ju individuellt hos olika recieverar. Men märkte du ingen större skillnad att dynamiken blev bättre, basen blev tyngre och att det lät mindre ansträngt på högre volymer så är det något som är galet. Testade du att höja förstärknings signalerna på din Marantz när du testade? på min H/K står det på noll och jag kan ligga upp till -10, upp till -5 om det är fest, höjer jag till +4/6 på förstärkningen så nås samma volym vid -20 respektive -10.kan säga så här också, kopplade in nad 216 till en denon 3805 och de blev stor skillnad.
Kopplade in nad 218 till samma receiver, märkte ingen skillnad mot nad 216
kan ju som sagt vara nad och marantz som inte går ihop.
En sak förstår jag dock inte riktigt, hur kan de komma sig att det känns som olika mycket effekt bereoeende vad man har för receiver som försteg?
beror det på signal förstärkning eller?
Redigerat av Unregistered1b42c15d, 14 januari 2005 - 16:06.
Postad 14 januari 2005 - 16:09
Canton RC-L är även mycket mer trögdrivna än cerwin-vega. Tycker inte att någon som inte hört den ena eller den andra ska uttala sig om dem, känns lite som proson/xtz inställningen som vissa verkar ha här på forumet

Postad 14 januari 2005 - 16:12
Postad 14 januari 2005 - 16:16
både när ja kör marantzen och när ja kör naden
din hk som är en hk avr 8500 går ej att jämföra, det är ett brutalt kraftmonster osm jag lyssnat på tillsammans med infinity kappa och den har obotligt med effekt verkar det som.
Postad 14 januari 2005 - 16:29
Jo men kraften spelar ingen roll när jag använder den som försteg, då är det bara signalnivåerna som spelar roll. Sedan eftersom jag själv äger en avr-8500 så kan jag säga dig att den är inte alls lika kraftfull som ett 218 stegdu tänkte om ja ändrat db nivåerna på frontarna, hmm ja de står på +8
både när ja kör marantzen och när ja kör naden
din hk som är en hk avr 8500 går ej att jämföra, det är ett brutalt kraftmonster osm jag lyssnat på tillsammans med infinity kappa och den har obotligt med effekt verkar det som.

Postad 14 januari 2005 - 16:32
kan tänka mig att nad 216 och hkn är jämn lika kan det stämma?
Postad 14 januari 2005 - 16:35
Det är mer likt där än med 218 men jag tror nog att 216 är snäppet vassare.Okaj ja då ska den ju kunna leverera iaf.
Continuous average power output into 8 ohms 125W (21dBW)
Clipping power (maximum continuous power per channel) 160W
IHF dynamic headroom at 8 ohms +1.3dB
IHF dynamic power 8 ohms 170W (22.3dBW)
(maximum short term power per channel) 4 ohms 280W (24.6 dBW)
2 ohms 400W (26dBW)
Postad 14 januari 2005 - 16:37
kanske är något vajsing me slutsteget
Postad 14 januari 2005 - 16:38
Mina steg brukar inte bli speciellt varma om jag inte lirar på med hög effekt, oftast är dom inte varmare än ljummet.har själv kört med nad 208 thx som förstärkare i surrond anlägningen jag andvände den att driva framhögtalarna cervin-wega 1215 och den släckte ut ljudet från resten av hötalarn även subben och den ligger på 400 watt rms eller så har du testat ett steg som kan vara felaktigt det är tyvär vanligt på både 208 och 218 att för steget är nogot fel på så ännu en gång kolla att steget blir varmt om det inte blir det så kandet vara fel aktigt
Postad 14 januari 2005 - 16:40
Postad 14 januari 2005 - 16:51
Det är inte speciellt mycket, klart hörbart, men det upplevs inte som dubbla ljudtrycket.
"Voltmodda" för att få mer pulver ur ett slutsteg gör man faktiskt när man höjer volymen.
Något som ni ska testa istället och som dessutom är mer intressant är att låna hem en ljudtrycks-mätare, dra upp volymen så att den blir lika hög (oavsett om man kör med slutsteget eller med marantzen's inbyggda) och sen jämföra HUR det låter.
Det är fullt möjligt att marantzen hänger med kvalitativt i jämförelsen med NAD'en. Mina erfarenheter av NAD's slutsteg är att de ger mycket kraft per krona, men kraft är inte detsamma som kvalitet...
Har dessutom en känsla av att NAD's slutsteg har lite FÖR bra rykte i förhållande till prestanda (lite av en "Hype", s.a.s.).
Hur som helst så tycker jag det är lite dålig stil att döma ut någons åsikt, framförallt om killen HAR testat ett par olika prylar och man själv inte har testat dom

Postad 14 januari 2005 - 16:55
VAAAAA!!???Med detta nad steg borde man väll inte behöva ha någon subb till film tycker man, men det lät tamt som bara den körde dock utan rc boxen till mina rc-l.
Varför i hela friden körde du utan Rc-boxen inkopplad

Det är ju som att köpa en Ferrari, plocka ur motorn och sen använda den som lådbil

Utan boxen kan du glömma dom där angivelserna på 18Hz så då behöver du definitivt fortfarande en subb.
Redigerat av Unregistered4b026b86, 14 januari 2005 - 16:57.
Postad 14 januari 2005 - 17:02
klart ja skulle kört boxen om ja kunnat

Postad 14 januari 2005 - 17:03
Det är ju som att köpa en Ferrari, plocka ur motorn och sen använda den som lådbil tongue.gif
En mycket snygg lådbil

Jag tror Krasse har hittat bollen rätt och faktiskt gjört ett mål.
Postad 14 januari 2005 - 17:04
Lite det jag var inne också, Krasse... det är ju hans åsikt rent subjektivt och då ska man ge fan i att försöka vrida den ur skallen på honom.
Sedan så kan det ju vara fallet att Marantz-NAD är en kombination som inte är sådär jättelyckad (?) eller så kan det ju vara så att kraften fanns där men märktes inte för att det var musik/film som inte aktiverade vare sig de nedre basarna som är skurna lägre, och därmed uteblev den uppenbara kraftmätningen... eller det faktum att steget "förvrängde" ljudet så det blev för tamt, luddigt och konturslöst gentemot Marantzen eller liknande, eller si eller så osv osv... kraft finns det i steget, inget snack om det, men sen har han återigen sin högst personliga upplevelse i färskt minne och den får han väl ha utan att folk ska ifrågasätta den?
Saker och ting kan säkerligen förändras om han provar andra grejor eller samma återigen, en gång till... men den dagen den sorgen.
EDIT: ******** man hinner ju inte med i svängarna här!!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 januari 2005 - 17:05.
Postad 14 januari 2005 - 17:06
Är väl ingen som påstått att det ger dubbla ljudtrycket?Är det NÅGON här som är medveten om att den högre effekten i NAD-steget bara ger ger ca 3dB kraftigare ljud?
Det är inte speciellt mycket, klart hörbart, men det upplevs inte som dubbla ljudtrycket.
"Voltmodda" för att få mer pulver ur ett slutsteg gör man faktiskt när man höjer volymen.
Något som ni ska testa istället och som dessutom är mer intressant är att låna hem en ljudtrycks-mätare, dra upp volymen så att den blir lika hög (oavsett om man kör med slutsteget eller med marantzen's inbyggda) och sen jämföra HUR det låter.
Det är fullt möjligt att marantzen hänger med kvalitativt i jämförelsen med NAD'en. Mina erfarenheter av NAD's slutsteg är att de ger mycket kraft per krona, men kraft är inte detsamma som kvalitet...
Har dessutom en känsla av att NAD's slutsteg har lite FÖR bra rykte i förhållande till prestanda (lite av en "Hype", s.a.s.).
Hur som helst så tycker jag det är lite dålig stil att döma ut någons åsikt, framförallt om killen HAR testat ett par olika prylar och man själv inte har testat dom...
Ang. NAD:s rykte så går jag enbart på min egen åsikt och inte något annat.
Sedan är det inte någon som kör dålig stil och dömer ut någons åsikt, men när det gäller kraften hos de båda som diskuterades i startpunkten av denna tråd så är det ett faktum att NAD steget är mer kraftfullt.
Postad 14 januari 2005 - 17:27
Marginellt isf

Man vet kanske inte allt i alla lägen, om precis allt... det bara är så. Allra helst när det gäller andras upplevelser.
Postad 14 januari 2005 - 17:59
JAG vet inte om NAD-steget är MER kraftfullt än marantz inbyggda. JAG har inte testat varken nad-steget eller marantzen. Vad jag däremot kan ana är att båda har hyffsat kraftiga steg och på papperet så ser det onekligen ut som nad-steget är kraftigare, men papper och verklighet går inte alltid hand i hand!Sedan är det inte någon som kör dålig stil och dömer ut någons åsikt, men när det gäller kraften hos de båda som diskuterades i startpunkten av denna tråd så är det ett faktum att NAD steget är mer kraftfullt.
Det finns t.ex. PA-steg som ger oerhört mycket mer kraft än både marantzen och naden, men som i verkligheten inte låter speciellt trevligt i ljudanläggning för hemmet.
Grejen är just att jag inte har så mycket mer att gå på än specar och andras erfarenheter. Dragon-lord delade med sej av sina erfarenheter och de väger lika tungt som alla andras erfarenheter i min bok (som vanligt så värderar jag mina egna erfarenheter mest

Nej, inte dubbla ljudtrycket, men intrycket man får i tråden är att det skulle vara en "enorm" skillnad mellan naden och marantzen. Du skrev t.ex. själv följande:Är väl ingen som påstått att det ger dubbla ljudtrycket?
"Inte en chans", som du skrev, innebär i verkligheten 3dB högre ljudnivå om inte slutstegets kvaliteter vida övertstiger de kvaliteter som marantz inbyggda steg ger.Sedan så förstår jag inte hur du resonerar riktigt, du påstår att Nad steget inte är mycket starkare än en Marantz 7500 bara för att du skruvat upp båda tills du inte klarade av mer. Är ju en rätt så oväsentlig fakta eftersom det handlar om kapaciteten hos steget och inte hos dina öron, testa med ett par större/ mer svårdrivna högtalare nästa gång så kommer du märka att din Marantz reciever inte står sig en chans mot ett 218 steg
Av dragon-lords intryck att döma så är det inte någon större kvalitativ skillnad på marantz inbyggda slutsteg och nad-steget och enligt min mening så kan det mycket väl vara korrekt!
När jag kopplade in mitt Signature-slutsteg till min Onkyo reciever så upplevde jag till att börja med inte heller någon större skillnad (i stereo-läge), detta trots att HK's Signature-slutsteg är ett erkännt duktigt steg och dessutom ett steg jag har haft äran att leka med under en längre tid för några år sedan.
Det lät fortfarande Onkyo, med signature-steget inkopplat. Det blev desto större skillnad när jag drog upp volymen några rejäla hack. Vid de nivåer som onkyons hyffsat duktiga slutsteg inte längre orkade mata högtalarna med ren och fin signal så driver Signature-steget högtalarna lekande lätt!
Om nu marantzens steg är hyffsat kraftiga (det finns faktiskt hembio-recievrar som har BRA inbyggda slutsteg) så är jag inte alls förvånad över dragonlords erfarenheter. De stämmer ju väl överens med mina egna.
Det som förvånar mej är att så många envetet biter sej fast vid tanken på att Nad's slutsteg skulle vara så fantastiskt duktiga!
Nad's slutsteg är bra, ingen tvekan om saken, men den största skillnaden på nad-steg och andra är att nad får till bra ljud i en lägre prisklass än vissa konkurrenter. Men detta faktum gäller ju bara på nypriser! När det gäller begagnat så betingar Nad ett högt pris (förmodligen på "hypen") i jämförelse med andra begagnade steg och då försvinner det utmärkande "draget" hos nad och då är de inte längre speciellt duktiga i förhållande till pris och i jämförelse med andra steg som har lägre andrahandsvärde (ta adcom-steg t.ex., perraux, densen m.fl.)
Det jag ville ha sagt var att OM det är någon skillnad på nad-steget och marantzen så är skillnaden så liten så att dragonlord inte tyckte att det var någon anmärkningsvärd skillnad.
Det är bara att respektera hans åsikt när det gäller detta.
Det finns ju somliga som blir helt lyriska över ett par sandfyllda påsar på sina högtalare, de kanske anser att skillnaden mellan marantzen och naden är som natt och dag också, men det får ju stå för dom det...
Postad 14 januari 2005 - 18:00
Har själv haft denna (iofs Marantz 6300+Nad 218thx + Canton RCL) kombo o förstår vad DragonLord menar.
6300 och 7500 är nästan lika starka.
Problemet är i det att du användet Marantzen som försteg till Nad218.
Marantzen har förlågt Gain som någon sa och därför klämmer du inte ut all kraft ur Naden.
Hade samma problem och tyckte också att det va jävligt konstigt att det lät så "lite" ur Naden.
Du ska ta en ren 2 kanals förförstärkare och koppla till Naden och sen till högtalarna.
Sen ska du skifta o koppla Marantzen själv till högtalarna o se skillnaden.
Jag lovar dig att Naden är utan tvekan minst dubbel så stark.
Upplevde samma problem med detta och bytte flera receivrar under 3 månaders tid.
H/K 7000 agerande som försteg gav något högre GAIN men ljudet var dåligt så jag blev less på det hela hemmabio köret och bytte till ren 2 kanal.
Prova så som jag sa, låna en 2 kanals förförstärkare så ska du se.
Nad 218 thx är bland dem starkaste stegena som finns för rimmliga pengar, det är ren absurd att Marantzen skulle någonsin komma i närheten av den.
Ha det bra.
Postad 14 januari 2005 - 18:09
Postad 14 januari 2005 - 18:39
QUOTE (Dragon Lord @ Jan 14 2005, 15:32 )
Okaj ja då ska den ju kunna leverera iaf.
Det är mer likt där än med 218 men jag tror nog att 216 är snäppet vassare.
QUOTEContinuous average power output into 8 ohms 125W (21dBW)
Clipping power (maximum continuous power per channel) 160W
IHF dynamic headroom at 8 ohms +1.3dB
IHF dynamic power 8 ohms 170W (22.3dBW)
(maximum short term power per channel) 4 ohms 280W (24.6 dBW)
2 ohms 400W (26dBW)
Helt OT.
Men angående Nad 216 och H/K 8500. H/K 8500 mätte upp 153W i 8ohm och 116 Amp i hemmabio nr 3 2003

/Jim
Redigerat av DrunkenMaster, 14 januari 2005 - 18:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar