Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell information om XTZ från Fyndbörsen AB.

485 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 February 2005 - 14:38

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Spacebot: Snart kommer du att ha västsveriges alla prisjaktbesökare hemma i ditt vardagsrum ;)

Redigerat av alpha, 13 February 2005 - 14:40.

Postad 13 February 2005 - 14:56

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Håller med KMJ. Ett 2kanals test naturligtvis bäst.

Som sagt, ett seriöst 2-kanalstest finns ju redan. High Fidelity #1 2005.

http://neverdome.fre...om/scanw2mt.pdf

(du måste troligtvis kopiera in länken i adressfönstret för att den ska funka)

Finns det någon i Västeråstrakten som är seriöst nyfiken på högtalarna och som kanske kan ta med sig något kul att jämföra med så får ni gärna ta en sväng förbi mig också. ;) För visst är det lättare att få grepp om högtalaren när man har något jämsides att testa mot. Jag vill ju såklart precis som många andra få så mycket ljud som möjligt för pengarna och xtz är ju onekligen en av de kandidater som sägs ge just det - mycket ljud för pengarna! Sen hur ni värderar mina lyssningsintryck får ni naturligtvis avgöra själva, och som vanligt gäller ju att lyssna själv är det enda sättet att få ett riktigt besked.

Redigerat av Pepsi, 13 February 2005 - 14:59.

Postad 13 February 2005 - 15:18

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Spacebot: Snart kommer du att ha västsveriges alla prisjaktbesökare hemma i ditt vardagsrum  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Well, vi får se, bara barnen är iväg så.... tur att man har hus ;)

mvh

Postad 13 February 2005 - 19:50

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Som sagt, ett seriöst 2-kanalstest finns ju redan. High Fidelity #1 2005.

Som du säkert redan förstått så tillhör jag de som gärna skulle vilja få fler åsikter från kunniga och helst då med jämförelser, vilket helt saknas i nämnda test (speciellt viktigt när man "värderar" de till 10-12000 kr).

Postad 14 February 2005 - 10:20

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Ok- som det ser ut nu så verkar det bli av en testomgång med XTZ i Göteborg.

Högtalare att jämföra med hittills:

::DIY hfls-1 monitor
::Infinity monitor 3 vägs, ljud som kappa ungefär fast lite tunnare diskant)
::Stridbecks( 3vägs (46kg välljudande kraft)

XTZ kommer väl om 10 dagar ungefär, så 1-2 veckor efter det är tänkt tidsram.

Setup: Separat DAC för cd ljudet, Yamaha 2 kanals. Xindak samt monster kablar till högtalarna. Ev en kinaförstärkare med, eller vad tror du KMJ ?

Mvh

Redigerat av spacebot, 14 February 2005 - 10:25.

Postad 14 February 2005 - 10:47

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Spacebot
Kinastärkaren vågar jag inte ta med, den har ett fel sedan leverans som gör att den ibland skickar ut likspänning i högtalarna, det är inget som hittills skadat men vågar inte koppla andras prylar till den.

Högtalarkablar jag för tillfället har liggande är:
EKK-svalanderfläta 109:-/10m (diy)
Ixos - SW511T 50:-/m
Xindak SC-01 49$/par

Så lite blandade prisklasser alltså.

Tar det upp emot 2v så kan jag eventuellt ha byggt om min Gainclone och den kan isåfall vara med i testet. Då originalet den i klonad från gick på 1500$ så kan det vara kul ;) (även om jag har billiga komponenter så e den inte helt fy-skam)

Signalkablar är det sämre med.

EDIT:
För att inte glömma att det faktiskt är XTZ-högtalarna som skall testas och att det kanske inte är så jyst att jämföra dem mot stridbecks och Hififorums skapelser så föreslår jag att XTZ testas först och man skriver en så korrekt bedömning av dessa INNAN de andra kopplas in.

Redigerat av KMJ, 14 February 2005 - 10:51.

Postad 14 February 2005 - 13:56

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
XMJ schhhh inte så högt har huvudvärk idag. Taskigt med trubbel på Kinastärkaren, jag är extremt nyfiken på kinasaker. Går och filurar på en Seeker.

Hursomhelst blir det korta signalvägar så kablarna spelar mnidre roll.

Tänkt lyssningsordning:

1- XTZ 2- Infinity 3-HFLS-1 4-Stridbecks

Vi får komma överens om .. förslagsvis tre referenslåtar av olika karaktär tex akustiskt, R&B, rock ?

Förslag till punkter i lyssning

1) Första intryck
2) Klang
3) Dynamik
4) Bas/Mellan/Diskant samt matchning.
5) Övrigt: finish prisvärd osv
6) Samlat omdöme ljud

Är det ok?

Postad 14 February 2005 - 14:06

Unregistered754400a0
  • Unregistered754400a0
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Även jag har blivit antagen som testpilot, återkommer med mer info när jag har lyssnat lite.

PS. JB, så här skriver dom om att få tillbaka pengarna:
"Vi nekar ingen att returnerar högtalarna även om de blivigt skadade,repade och gör inget avdrag för mindre skador som tex repor men skador på element eller stora skador som tyder på oaktsamhet gör vi ett avdrag på återbetalningen för."
Så det känns inte så farligt! DS.

Redigerat av Unregistered754400a0, 14 February 2005 - 14:07.

Postad 14 February 2005 - 16:06

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
SPACEBOT!!!!! ;)

Jag kan ta med Nils Lofgrens akustiska live platta och några andra väl valda CD's, Loreena Mckennits remastrade utgåvor t.ex.
Om inte annat så är det ju kul att lyssna och välja ut vad som kan användas som referens. Om du är nyfiken så kan du ju få lyssna lite på kinastärkare och mina högtalare, de klarar det men vågar inte riskera XTZn.

Setup och utformning av test låter toppen.

Postad 14 February 2005 - 16:19

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Ser ut att bli ett gott teamwork av vissa här! ;)

Edit: Hur kommer ni att redovisa detta sedan? Är det något sagt om detta?

Redigerat av Unregistered1013, 14 February 2005 - 16:21.

Postad 14 February 2005 - 16:25

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Bra initiativ spacebot.

Tydligen försöker fyndbörsen bara låna ut exemplar till dom som kanske inte är fullt så kunniga och har system i den mindre prisklassen, för att på så sätt bara få positiva recensioner.
Återigen bra jobbat spacebot, ser framemot din recension.

Edit,
Säger inte att det är dåligt att ni får vara testpiloter utan helst borde även dom lite mer kunniga som har kunskaper om golvare i 10-12 000kr klassen också få vara med och testa.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 14 February 2005 - 16:40.

Postad 14 February 2005 - 16:44

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Edit,
Säger inte att det är dåligt att ni får vara testpiloter utan helst borde även dom lite mer kunniga som har kunskaper om golvare i 10-12 000kr klassen också få vara med och testa.

Jo, det håller jag med om. Frågan är väl om någon kunnig öht har anmält sig att testa högtalarna? Skulle exempelvis vara riktigt kul att se vad mongo tyckte om högtalarna!

Och som sagt, finns det några intresserade i västerås/eskilstuna eller runt i kring så kanske vi kan få ihop en testpanel här också! ;) Jag bor mellan v-rås och e-tuna.

Postad 14 February 2005 - 16:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Tydligen försöker fyndbörsen bara låna ut exemplar till dom som kanske inte är fullt så kunniga och har system i den mindre prisklassen, för att på så sätt bara få positiva recensioner.

Fick också den misstanken men då vi inte vet vilka som anmält sig och om någon blivit nekad så är det kanske lite för tidigt att dra denna slutsats? Dålig info (av Fyndbörsen) är grogrund för spekulationer.

Postad 14 February 2005 - 16:56

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

Fick också den misstanken men då vi inte vet vilka som anmält sig och om någon blivit nekad så är det kanske lite för tidigt att dra denna slutsats? Dålig info (av Fyndbörsen) är grogrund för spekulationer.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktigt, men jag tänkte om jag säger det nu har fyndbörsen fortfarande tid att kunda erbjud kunniga att också få vara testpilot.
Som du säger vet vi inget om vilka som har anmält sig, jag körde en chansning och hoppas att jag har fel ;)

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 14 February 2005 - 16:56.

Postad 14 February 2005 - 18:10

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

SPACEBOT!!!!!   B)

Jag kan ta med Nils Lofgrens akustiska live platta och några andra väl valda CD's, Loreena Mckennits remastrade utgåvor t.ex.
Om inte annat så är det ju kul att lyssna och välja ut vad som kan användas som referens. Om du är nyfiken så kan du ju få lyssna lite på kinastärkare och mina högtalare, de klarar det men vågar inte riskera XTZn.

Setup och utformning av test låter toppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Eek mitt huvud ;)

Skall sniffa lite och se om jag kan få hem några andra högtalare med. Å andra sidan, 4 par räcker kankse ?

Mmm musik, kalla danska och wirre... ;)

..:: EDIT::.. Tänkte att vi skriver en rad här Pefre. De som kallar mig för "okunnig " får inte provsitta min favoritstol eller smaka på min Ardbeg 1975. Däremot är de välkomna att städa mitt garage ! :lol:

Redigerat av spacebot, 14 February 2005 - 18:36.

Postad 14 February 2005 - 22:22

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Stativare.jpg   71.3K   0 Antal nerladdningar

Skulle exempelvis vara riktigt kul att se vad mongo tyckte om högtalarna!

Fick detta PM från Fyndbörsen.....

Hej

Vi har läst att ni är intresserad att bli testperson på XTZ W2MT och eftersom ni har varit skeptisk mot XTZ så vill vi låta er testa högtalarna.

Ni skrev att ni inte vågade för att ni var rädd för att de skulle bli repade och att vi då skulle vägra att låta er skicka tillbaka dem, men så är inte fallet utan alla får skicka tillbaka dem.
Ni kan få testa ett demoex vilket gör att ni inte behöver vara speciellt rädd om högtalarna, det gör då inget om de skulle råka få en repa på sig.

Är det intressant ?

MVH Vi på Fyndbörsen.

Verkar dock som om dom blandat ihop mig med någon annan...., det sista har jag aldrig skrivit. Att jag är skeptisk kan jag dock hålla med om ;)

Eftersom jag redan sågat mellanregistret i Xtz99, och W2MT har samma element känns det rätt meningslöst.

Bara för att testa byggde jag ett par nya stativare med mellanregisterna parade med ett par Scanspeak diskanter. (samma som Proac-klonerna)
Trots att jag labbade med filterna läänge låter det inte 100.
Mäter man på dom får man en hyfsat rak frekvensgång, men mellanregistret blommar ändå inte ut.
Alltså, mellanregistret håller tyvärr inte samma klass som "band"diskanten.
Vad Fyndbörsen borde göra är att byta ut 6 tummaren mot ett vassare element med bättre upplösning.
Spelar ingen roll om dom blir några hundringar dyrare, det är det värt.

Postad 14 February 2005 - 23:29

Mephisto
  • Mephisto
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Ni skrev att ni inte vågade för att ni var rädd för att de skulle bli repade och att vi då skulle vägra att låta er skicka tillbaka dem, men så är inte fallet utan alla får skicka tillbaka dem.
Ni kan få testa ett demoex vilket gör att ni inte behöver vara speciellt rädd om högtalarna, det gör då inget om de skulle råka få en repa på sig.

Verkar dock som om dom blandat ihop mig med någon annan...., det sista har jag aldrig skrivit.

Var väl inge svårt att räkna ut vem det var. ;)

Redigerat av Mephisto, 14 February 2005 - 23:29.

Postad 15 February 2005 - 00:15

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Fyndbörsen precis som Mephisto säger har ni blandat ihop JB med Mongo.

Postad 15 February 2005 - 07:17

Unregistered754400a0
  • Unregistered754400a0
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Vill inte börja med nån urspårning av denna tråd, men kan inte riktigt hålla mej när du lägger orden i min mun så Rambo2k4 :lol:!

I och med att du inte har nån aning om hur pass "kunnig" jag är, så skulle jag vilja veta hur du definierar kunnig, inom ljud?

MVH
Swed

Postad 15 February 2005 - 09:07

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

I och med att du inte har nån aning om hur pass "kunnig" jag är, så skulle jag vilja veta hur du definierar kunnig, inom ljud?

Det är nog riktigt att vi är ett par som använt ordet "kunnig" lite felaktigt. Det viktigaste för mig är att några som testar har en bred erfarenhet och en del att jämföra med.

Edit: Speciellt med tanke på att Fyndbörsen skriver så här i första inlägget:"För att bevisa att XTZ är prisvärda högtalare så har vi tagit följande beslut:
Vi låter 10st utvalda personer få testa XTZ W2MT..."

Redigerat av Unregistered1013, 15 February 2005 - 10:41.

Postad 15 February 2005 - 11:25

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Även jag har blivit utagen som testare.
Har egentligen inte råd just nu men får leva lite snålt ett tag så ska det nog gå att årdna iallafall.
Jag kan väl anse mig själv som inte så "kunnig" som man skulle önska.

Skulle vara väldigt roligt och intressant med ett test gäng hos mig också. Hör av er om det skulle vara intressant.
Jag bor i Linköping.

Postad 15 February 2005 - 11:27

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Bara för att testa byggde jag ett par nya stativare med mellanregisterna parade med ett par Scanspeak diskanter. (samma som Proac-klonerna)
Trots att jag labbade med filterna läänge låter det inte 100.

Att såga är en sak, att det inte "låter 100" är en annan. Om du nu får möjligheten att testa ett par demoexemplar som du garanterat får lämna tillbaka så kan du väl ge det en chans om du har tid. :lol:

I vilket fall som helst så kan vi nog avfärda att fyndbörsen bara väljer ut amatörer som inte har så stor erfarenhet av ljud till testet och det är ju bra.

Postad 15 February 2005 - 11:42

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Skulle vara väldigt roligt och intressant med ett test gäng hos mig också. Hör av er om det skulle vara intressant.
Jag bor i Linköping.

<{POST_SNAPBACK}>

jag bor också i linköping, är gärna med och testar. Har dock inte så mycket erfarenhet som kanske krävs, men intresset är stort! PM:a om plats och tid, msn kanske?

Postad 15 February 2005 - 11:46

Unregistered754400a0
  • Unregistered754400a0
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Kan också tänka mej att ha en "testkväll" hemma hos mej, kanske en lördag med malthaltiga drycker :lol: och "trevlig" musik :D :D !

Postad 15 February 2005 - 11:52

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
ja, vi borde väl kunna få ihop ett par linköpingsbor för att avnjuta några kalla efter hårt kopplande!!

Jag är på!

[email protected]

Postad 15 February 2005 - 14:56

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

Vill inte börja med nån urspårning av denna tråd, men kan inte riktigt hålla mej när du lägger orden i min mun så Rambo2k4 :lol:!

MVH
Swed

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag sa innan vet jag inte hur pass kunniga ni är men genom att se på era galleri har jag dragit den slutsatsen att ni kanske inte är tillräkligt kunniga att avgöra om högtalarn kan stå sig i prisklassen 10-12 000.

Inte meningen att förlolämpa er på något sett, jag själv anser mig inte tillräkligt kunniga för att kunna dra sådana slutsatser.

edit,

Ordet "kunnig" var fel av mig att säga. Man kan vara väldigt kunnig men kanske inte har så mycket pengar att lägga på hi-fi. Borde ha sagt bred kunskap inom golvare runt 5-12 000kr

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 15 February 2005 - 15:28.

Postad 15 February 2005 - 15:06

Unregistered754400a0
  • Unregistered754400a0
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Inte meningen att förlolämpa er på något sett, jag själv anser mig inte tillräkligt kunniga för att kunna dra sådana slutsatser.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen fara, jag var bara på lite rethumör :D :lol: !

Postad 15 February 2005 - 15:29

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Som jag sa innan vet jag inte hur pass kunniga ni är men genom att se på era galleri har jag dragit den slutsatsen att ni kanske inte är tillräkligt kunniga att avgöra om högtalarn kan stå sig i prisklassen 10-12 000.

edit,

Ordet "kunnig" var fel av mig att säga. Man kan vara väldigt kunnig men kanske inte har så mycket pengar att lägga på hi-fi. Borde ha sagt bred kunskap inom golvare runt 5-12 000kr

Om man ska kunna avgöra om XTZ-högtalarna kan jämföras med PRISVÄRDA och bra högtalare i 10-12 000:- klassen måste man självklart testa mot dessa sida vid sida och då med samma elektronik, men gärna med lite varierande elektronik med olika ljudkaraktärer. Då spelar erfarenheter/kunnigheten mindre roll. Lovar att alla då hör skillnader...!

Att testa mot något helt annat, och sen anta att XTZ kanske kan ta upp kampen/inte kan ta upp kampen ger inte ett jota...i alla fall inte i denna fråga. Och då spelar det inte heller roll hur stor erfarenhet man har... :ph34r:

Att bara jämföra med "minnet" är för svårt - särskilt när det handlar om stereoperspektiv, luftighet, 3D-ljudbild, naturlighet, öppenhet, detaljer m.m. - för många andra parametrar som rummet och elektronik spelar oxå in.

Angående att jag skulle testa XTZ beror enbart på om man får testa dem utan att lägga ut 3 000:....min ekonomi är inte bra för tillfället. Tänkte skriva detta med tanke på att man visst verkar få lämna igen dem, även om mindre repor/skönhetsfel uppstått... :lol:

Så egentligen förstår jag mig inte på denna testrunda, då flertalet av testpersonerna är personer med mycket sämre utrustning/högtalare hemma och att de då ska försöka ge sig på denna uppgift att avgöra om de klarar att konkurrera med högtalare för 10-12 tkr riskerar ju endast att skapa mer diskussion/missförsånd osv?

Varför inte göra ETT seriöst test, där man har högtalare i prisklassen ca 10 tkr tillgängliga, t ex JMLab, Dynaudio, Audiovector, B&W, Infinity, Canton mfl...! Tycker personligen detta är det enda sättet att få klarhet i denna intressanta fråga... :D

Eller åtminstone låta testpersonerna vara personer som har något av dessa välkända högtalarmärken i denna prisklass. Där kvalificerar jag mig tyvärr inte - inte numera i alla fall... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 February 2005 - 15:55.

Postad 15 February 2005 - 15:49

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

edit,

Om man ska kunna avgöra om XTZ-högtalarna kan jämföras med PRISVÄRDA och bra högtalare i 10-12 000:- klassen måste man självklart testa mot dessa sida vid sida och då gärna med elektronik med lite olika ljudkaraktär. Då spelar erfarenheter/kunnigheten mindre roll. Lovar att alla då hör skillnader...!

Att testa mot något helt annat, och sen anta att XTZ kanske kan ta upp kampen/inte kan ta upp kampen ger inte ett jota...i alla fall inte i denna fråga. Och då spelar det inte heller roll hur stor erfarenhet man har... :D

Att bara jämföra med "minnet" är för svårt - för många andra parametrar kan oxå spela in.

Angående att jag skulle testa XTZ beror enbart på om man får testa dem utan att lägga ut 3 000:....min ekonomi är inte bra för tillfället. Tänkte skriva detta med tanke på att man visst verkar få lämna igen dem, även om mindre repor/skönhetsfel uppstått... :lol:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart är det bästa att jämföra sida vid sida men nu har vi inte all denna möjlighet, just därför jag berömde spacebot för att han skulle testa med andra högtalare och elektronik.
Att ha erfarenhet hjälper mycket speciellt om man inte har tillgång till att testa sida vid sida med andra i prisklassen.
Exempelvist kan jag enkelt konstatera att min kompis proson högtalare låter väldigt mycket sämre än mina golvare. Visst spelar rum, elektronik m.m roll men jag kan ändå få ett ganska bra bild om hur dom låter, i detta fall proson, lät basen väldigt bumlig och okontrollerat och mellanregistret är kasst. Detta upplevar jag även med andra elektronik och rum.
Kompisen som äger proson är inte så haj på hifi och när jag fråga han vad tycker du om ljudet som proson ger, säger han skitbra :D
Han är van vid datorhögtalare och då är det inte konstigt att han tycker det. Såvisst spelar erfarenhet roll.

Postad 15 February 2005 - 15:52

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

edit,

Om man ska kunna avgöra om XTZ-högtalarna kan jämföras med PRISVÄRDA och bra högtalare i 10-12 000:- klassen måste man självklart testa mot dessa sida vid sida och då gärna med elektronik med lite olika ljudkaraktär. Då spelar erfarenheter/kunnigheten mindre roll. Lovar att alla då hör skillnader...!

Att testa mot något helt annat, och sen anta att XTZ kanske kan ta upp kampen/inte kan ta upp kampen ger inte ett jota...i alla fall inte i denna fråga. Och då spelar det inte heller roll hur stor erfarenhet man har... :D

Att bara jämföra med "minnet" är för svårt - för många andra parametrar kan oxå spela in.

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Kompisen som äger proson är inte så haj på hifi och när jag fråga han vad tycker du om ljudet som proson ger, säger han skitbra :D
Han är van vid datorhögtalare och då är det inte konstigt att han tycker det. Såvisst spelar erfarenhet roll.

<{POST_SNAPBACK}>

Men nu talar jag ändå om personer med lite mer erfarenhet än av enbart datorhögtalare. Kanske har man tidigare Proson eller CAV som högsta referens... :ph34r:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 February 2005 - 15:57.

Postad 15 February 2005 - 16:05

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
JB

Iom att ingen av testpiloterna har högtalare i den prisklassen så är dom minst lika okunniga i den prisklassen som min kompis är. Visst har dom erfarenheter i dom lägre prisklasserna men hur dom kan avgöra om xtz står sig i 10-12 000kr klassen förstår jag inte.
Däremot kan dom mycket väl ta reda på hur den står sig mot högtalare i deras egen prisklass.

edit
vill förtydliga att det mycket väl kan vara så att vissa av er testpiloter har erfarenhet av högtalare i 10-12 000kr klassen så ha med det i recensionen. Uppskattar ifall ni nämner era referenser

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 15 February 2005 - 16:34.

Postad 15 February 2005 - 16:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

JB

Iom att ingen av testpiloterna har högtalare i den prisklassen så är dom minst lika okunniga i den prisklassen som min kompis är. Visst har dom erfarenheter i dom lägre prisklasserna men hur dom kan avgöra om xtz står sig i 10-12 000kr klassen förstår jag inte.
Däremot kan dom mycket väl ta reda på hur den står sig mot högtalare i deras egen prisklass.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skrev ju att erfarenheten spelar MINDRE roll om man har högtalarna sida vid sida...då hör ALLA mer eller mindre skillnaderna, vilket självklart skulle vara att föredra.

Om man ska testa högtalare med hjälp av "minnet" spelar det självklart större roll hur mkt erfarenhet man har, men för att få fram ett BRA/RÄTTVIST testresultat på enbart "minnet" kräver detta mer än bara mycket erfarenhet, dvs det är i det närmaste omöjligt att dra goda slutsatser med denna testreknik, och då främst när det handar om de olika Hifiparametrar jag tidigare tog upp.

Men där vet vi ju redan att dessa XTZ står sig bra, den fråga vi nu diskurterar/denna tråd handlar om är ju om de klarar att mäta sig med betydligt dyrare högtalare, som utlovas, dvs högtalare för 10-12 tkr...?

Därav orsaken till att jag inte tycker denna testomgång är så värst givande om inte testpersoner har de högtalare som man lovar att dessa XTZ ska vara minst lika bra som.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 February 2005 - 16:40.

Postad 15 February 2005 - 16:51

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
JB i grund och botten har vi samma åsikt, att personer som har golvare i 10-12 000kr klassen också borde få testa högtalarna för att på så sätt testa sida vid sida.

Men jag tycker även det är bra om man har större erfarenheter eftersom testet säger bara hur bra/dålig xtz förhåller sig till just "den" högtalarn. Allså är det inte rättvist att bara testa med en högtalare i 10-12000kr klassen, alla högtalare låter olika.
Om man istället har en god kunskap om högtalare i den prisklassen anser jag att man trots allt får ett hum om hur dom låter och kan avgöra om dom tillhör 4000kr klassen eller 12 000kr. Skillnaden är ändå stora trots allt.
Men visst, seriösa tester utförs sida vid sida.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 15 February 2005 - 18:44.

Postad 15 February 2005 - 17:06

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Jo visst är det bäst att ha testpersoner med mycket erfarenhet men det blir ju vridet då med. Jag tycker hela diskutionen är löjlig
det är väl givet att de är sämmre än högtalare som kostar 10-12000:-
Men jag tror säkert att de kan konkurera med andra märken kring 5000:-
Viktigast av allt med denna test är att det blir opartiskt.
Jag tror det blir svårt med tanke på hur hypade de är.
Rookies kommer att ge överberyg och de som testar mot 10-12000 pjäser kommer ge underbetyg.

Anledningen till att jag vill testa dom är för att jag ändå tänkt köpa dom någon dag ändå. Men jag tror jag måste hoppa det nu för det dök upp utgifter som jag inte hade räknat med.
Jag kan ju testa dom men då får jag äta knäckebröd nästa månad.
Man måste ju prioritera.

Postad 15 February 2005 - 18:21

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

JB i grund och botten har vi samma åsikt, att personer som har golvare i 10-12 000kr klassen också borde få testa högtalarna för att på så sätt testa sida vid sida.

Men jag tycker även det är bra om man har större erfarenheter eftersom testet säger bara hur bra/dålig xtz förhåller sig till just "den" högtalarn. Allså är det inte rättvist att bara testa med en högtalare i 10-12000kr klassen, alla högtalare låter olika.
Om man istället har en god kunskap om högtalare i den prisklassen anser jag att man trots allt får ett hum om hur dom låter och kan avgöra om dom tillhör 4000kr klassen eller 12 000kr. Skillnaden är ändå stora trots allt.
Men visst, seriösa tester utförs sida vid sida.

JB du får tycka vad du vill om CAV, jag själv tycker dom står sig mycket bra i prisklassen 10-12000kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldrig haft förmånen att lyssna på CAV...förstod du inte att det var ett litet skämt? Att vi hade samma åsikt var jag med ifrån början, därav orsaken till att jag blev lite förvånad till att du ifrågasatte mitt inlägg. Dvs jag tycker fortfarande att tester som inte utförs sida vid sida med BRA högtalare i 10-12 tkr-klassen inte ger mycket svar på denna fråga, vilket är något som den danska testen påstår, och som Fyndbörsen nu även använder i sin marknadsföring...! OK...?

Att XTZ sedan låter helt OK för sina pengar är det INGEN som motsatt sig...inte ens Mongo (som många verkar tycka såga dem) som äger dem själv så där förstår jag inte varför det behöver bevisas så mkt mer?

Det intressanta är ju om de verkligen är bättre/lika bra som högtalare i prisklassen 5-8 tkr eller som den danska "seriösa" :lol: testen utlovar konkurrenskraftig med högtalare för 10-12 tkr...?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 February 2005 - 18:44.

Postad 15 February 2005 - 18:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jag tycker hela diskutionen är löjlig

Nja... Nu är det ju så att Fyndbörsen i startinlägget refererar till det oberoende HF-test där det nämns att man om man kan lägga ca 10-12000 kr bör ta en titt på dessa. Testet har även kallats för seriöst av någon i denna tråd om jag minns rätt. Jag tycker hela poängen är att detta ganska provocerande HF-utlåtande nu kan synas av några som har lite "bättre" grejor och erfarenhet att jämföra. Det kanske trots allt kan vara så att dessa högtalare är ett "jättefynd"?

Postad 15 February 2005 - 18:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag tycker hela diskutionen är löjlig

Nja... Nu är det ju så att Fyndbörsen i startinlägget refererar till det oberoende HF-test där det nämns att man om man kan lägga ca 10-12000 kr bör ta en titt på dessa. Testet har även kallats för seriöst av någon i denna tråd om jag minns rätt. Jag tycker hela poängen är att detta ganska provocerande HF-utlåtande nu kan synas av några som har lite "bättre" grejor och erfarenhet att jämföra. Det kanske trots allt kan vara så att dessa högtalare är ett "jättefynd"?

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt vad jag oxå menar....! :lol:

Mvh JB

Postad 16 February 2005 - 11:09

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Cav fi-II är ju inte rätt att jämföra med då de kostade ca: 30K föra året innan fynda började sälja dom för ca:10K.

Fan jag har besluts ångest.
Kommer ju ångra mig om man inte tar chansen när den finns att få lämna tillbaka dom utan extra kostnad om de inte skulle passa mig.
Plus att det kan vara kul att testa dom.
Men å andra sidan är knäckebröd inte så gott.
AAAHHHHH får dra lott eller nått för jag kan inte bestämma mig.

Postad 16 February 2005 - 11:45

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Kommer ju ångra mig om man inte tar chansen när den finns att få lämna tillbaka dom utan extra kostnad om de inte skulle passa mig.

Tycker du skall göra allt för att kunna få hem dessa. Du får väl låna. 3000 i några veckor är ju inte så mycket pengar så att du skall behöva dras med det hela livet precis :)

Postad 16 February 2005 - 13:26

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

Cav fi-II är ju inte rätt att jämföra med då de kostade ca: 30K föra året innan fynda började sälja dom för ca:10K.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte varje dag du får en sådant erbjudande, slå till när du väl har chansen. Förhoppningsvis kommer du "falla" för högtalarna och då får du dom för 3000kr inklusive frakt. Se det som en investering.

3000kr kan du skrapa ihop, varför inte låna lite och snåla lite :)

Postad 16 February 2005 - 14:11

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och varför tror du de säljs för 10 tkr idag...jo, för de var verkligen INTE värda 30 tkr, som var ett hutlöst pris, och en hutlös prisnivå överlag på ett helt nytt och då okänt högtalarmärke i Sverige... :rolleyes:

Prisnivåerna/prisvärdheten brukar alltid stabilisera sig på nya grejer på den nivå som folk verkligen är beredda att betala för grejerna. Och ju mer kunskap/vetskap som finns ju säkrare rätt nivå kommer man.

Det finns väl ingen tillverkare/butik som är villig att "skänka" bort åtskilliga tusenlappar i onödan...utan allt som oftast är det de normala marknadskrafterna som styr, dvs om man nu som konsument får veta hela sanningen...? :)

Sen kan vissa märken ta ut "extra" mycket pengar för att de är kända märken...så där får man oxå vara vaksam. Kända märken är definitivt inte heller någon garanti för prisvärdhet...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 February 2005 - 14:21.

Postad 16 February 2005 - 14:16

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och varför tror du de säljs för 10 tkr idag...jo, för de var verkligen INTE värda 30 tkr, som var ett hutlöst pris, och en hutlös prisnivå överlag på en helt ny och då okänt högtalarmärke i Sverige... :)

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Det håller jag med om 30tkr är dom inte värda, däremot är dom prisvärda för 10tkr. Finishmässigt kanske dom står sig men diskanten/mellanregistret tillhör inte 30 000kr klassen.
Basen tycker jag är absoluta styrkan, den slår ut det mesta jag lyssnat på mellan 15-20tkr.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 16 February 2005 - 14:43.

Postad 16 February 2005 - 14:26

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och varför tror du de säljs för 10 tkr idag...jo, för de var verkligen INTE värda 30 tkr, som var ett hutlöst pris, och en hutlös prisnivå överlag på en helt ny och då okänt högtalarmärke i Sverige... :rolleyes:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Det håller jag med om 30tkr är dom inte värda, däremot är dom prisvärda för 10tkr.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är ju dessa CAV helt rätt att jämföra i denna priskategori... :)
Sen måste jag bara få höra vad du då jämfört med i prisklassen 15-20 tkr...?

Har du t ex testa dem mot BC Acoustics , JMLabs eller Audiovectos modeller i denna prisklass?

Edit: Rambo2k4 - Tog fel på författare tidigare, det var ju inte du som skrev detta om 30tkr kontra 10tkr dag...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 February 2005 - 14:39.

Postad 16 February 2005 - 14:32

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
B&W, dali, audiovector, jml lab, infinity m.m.
Har bara lyssnat på BC Acoustics dyrare högtalare och dom låter bättre.

Edit,
Mina fi-2 kostar 10 000kr vilket betyder att ztx måste låta lika bra eller bättre, har jag rätt fyndbörsen?
Ärligt talat tror jag dessa CAV skulle blåsa bort xtz :)
Nu har jag inte lyssnat på dessa xtz men det skulle kräva ett mirakel för att dom ska låta bättre.

Missförstå mig inte xtz låter säkert mer än bra för sin prisklass men varför överdriva? Det är just det som iriterrar.
Sen att ni beskriver xtz med "extrem tung High End högtalare" hjälper inte eran trovärdighet direkt.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 16 February 2005 - 15:15.

Postad 16 February 2005 - 18:11

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Tänk på att design kostar också en hel del, det är säkerligen stor prisskildnad mellan "ricktig" pinolack och XTZas fake.

Postad 16 February 2005 - 18:26

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0

Tänk på att design kostar också en hel del, det är säkerligen stor prisskildnad mellan "ricktig" pinolack och XTZas fake.

<{POST_SNAPBACK}>

Design och fin finish kostar mycket det har du rätt i men däremot i kina kostar det 2kr :)
Om nu xtz är bättre än Fi-2 måste den även vara bättre än Infinity Kappa 600. När jag var hos moreton kerr jämför man kappa 600 mot Fi-2 (första gången jag såg Fi-2) och jag likaså de flesta där tyckte dom lät ungefär lika bra. Skillnaderna mellan dom var hårfin till Kappas fördel.

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 16 February 2005 - 18:27.

Postad 17 February 2005 - 09:52

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Design och fin finish kostar mycket det har du rätt i men däremot i kina kostar det 2kr  :(

<{POST_SNAPBACK}>

hehe de e nog liiiiite större prisskildnad, annars skule alla köra med fin pianolack. :lol:

Såg att KMJ har ett par Monitor Audio bronze i sitt galleri? skule vara väldigt intressant om en gemförelse kunde göras mellan XTZ och dessa högtalare i 6000 kr klassen!

Postad 17 February 2005 - 10:31

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
mneminic
Fasen, är den bilden kvar?
Sålde dem till Kungludde's polare för några månader sedan, de fick bekosta element och filter till mina hfls-1..... annars hade det varit en trevlig upplevelse att ha dem med:/

Ang. Pianolack. Det är nog inte så mkt dyrare än annat då det i princip bara är kemikalier och tillverkningkostnade är inte mkt mer än annat. Dock bör det vara arbetet som ställer till det... Men riktigt Fanér borde vara ännu dyrare :(

inte för att hoppa på nån men alla har olika smak, personligen så tycker jag att pianolack på högtalare ser "tacky" (sv. ord?) ut.... en sak som många nog inte håller med om :lol:

Postad 17 February 2005 - 12:43

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hallå.

Tänkte bara informera att jag kommer vara en av testpersonerna. :( Ska bli riktigt intressant. Kommer nog få högtalarna på måndag. Jag har gott om tid för lyssnande nästa vecka och har 3 st förstärkare och 3 st källor som kringutrustning. Både ren budgetreciever (2500kr) och Kinesiskt highend för/slutsteg, samt en lite äldre men stark integrerad stereoförstärkare.

Jag bor i Nässjö, som ligger ca 4 mil sydöst om Jönköping. Om nån i min omnejd är intresserad så skicka ett PM eller svara här. Skulle ju va kul om nån mer kom och lyssnade.

Edit: Har 2 par högtalarna hemma, ett par budget Sony (ca 1800kr/par) och ett par Ino piP som kanske inte är så välkända på detta forum men de konkurrerar mot högtalare i prisklassen 10-40k typ.

Redigerat av Unregistered78e0ed10, 17 February 2005 - 12:48.

Postad 17 February 2005 - 12:54

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Hallå.

Tänkte bara informera att jag kommer vara en av testpersonerna. :( Ska bli riktigt intressant. Kommer nog få högtalarna på måndag. Jag har gott om tid för lyssnande nästa vecka och har 3 st förstärkare och 3 st källor som kringutrustning. Både ren budgetreciever (2500kr) och Kinesiskt highend för/slutsteg, samt en lite äldre men stark integrerad stereoförstärkare.

Jag bor i Nässjö, som ligger ca 4 mil sydöst om Jönköping. Om nån i min omnejd är intresserad så skicka ett PM eller svara här. Skulle ju va kul om nån mer kom och lyssnade.

Edit: Har 2 par högtalarna hemma, ett par budget Sony (ca 1800kr/par) och ett par Ino piP som kanske inte är så välkända på detta forum men de konkurrerar mot högtalare i prisklassen 10-40k typ.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart intressant!!

Om nu XTZ skulle stå sig bra gentemot piP så skulle det vara fantastiska högtalare efter allt positivt man läst om InoAudio´s högtalare.

Jag väntar med spänning på dina utlåtanden :lol:

MVH Kribban

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.