* Officiell tråd - Transgear DVX-700 *
275 svar till detta ämne
Postad 22 december 2006 - 09:09
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena folks!!
Jag gjorde en grymt bra upptäckt... den spelar ju 1080p grymt!!! Jag hade bara taskig kabel!!
Snackade lite på mpcclub.com (heter Cyberott där) och insåg att andra fått 1080p att funka och efter lite inlägg så insåg jag att steget mellan 1080i o 1080p är ganska känsligt, man dubblar ju datamängden, så plötsligt är ju naturligtvis kabelkvalitet viktigt.
Sagt o gjort bytte jag min 2 m Kjell o Co kabel mot en Supra på 1 m.... faaaan vad grymt!! Klockrent! Inte en grön pixel!
Postad 23 december 2006 - 10:31
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
Tjena folks!!
Jag gjorde en grymt bra upptäckt... den spelar ju 1080p grymt!!! Jag hade bara taskig kabel!!
Snackade lite på mpcclub.com (heter Cyberott där) och insåg att andra fått 1080p att funka och efter lite inlägg så insåg jag att steget mellan 1080i o 1080p är ganska känsligt, man dubblar ju datamängden, så plötsligt är ju naturligtvis kabelkvalitet viktigt.
Sagt o gjort bytte jag min 2 m Kjell o Co kabel mot en Supra på 1 m.... faaaan vad grymt!! Klockrent! Inte en grön pixel!
<{POST_SNAPBACK}>
Underbart att höra! Sjä'lv kör jag med en Kjell & Co DVI-kable, kanske dags att byta upp sig? Min tv klarar dock inte 1080p men borde förlora lite kvallité på vägen endå. Dock har jag bara DVI och komponent på min tv så om jag köper Comhems HDTV-box får det bli komponent för TG'n  Någon som använder senaste firmware ännu? Känns onödigt att byta då jag inte använder intern hårddisk...
Postad 24 december 2006 - 00:15
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Jag kör med den senaste, 20-70 firmwaren. Funkar riktigt bra tycker jag, har varken kört NTFS eller nätverk dock, så jag ska ju inte kunna märka någon skillnad...
Postad 26 december 2006 - 10:25
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Audiovector: Transgear Firmware 20-70-06-1121direktlänk
<{POST_SNAPBACK}>
Jag får inte länken att funka. Man måste tydligen regga sig för att få ladda ned... Finns det någon annan sida som har firmwaren? Attans trist att det inte går att spela vanliga DVD-skivor "out-of-the-box"! Varför är spelaren sådan egentligen? Jag har bara provat i 720P via DVI.
Postad 26 december 2006 - 10:50
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Jorå, länken funkar, klicka på valet "Free" längre ner. Nästa sida kommer en "nedräkning" från 0,5 och nedåt! Njema problema! Men... det måste nog en till en fil till tror jag...
Uppskalning via DVI/HDMI på DVD-film funkar inte på alla spelare, du vet "upphovsrättsligt...".
Om du PM:ar mig med din mailadress kan jag mejla både bin-filen och den html-filen du bör ha när du bränner CD-skiva!
Postad 26 december 2006 - 17:18
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Ska göra det, tack!
Någon som vet varför det inte kommer ut något ljud ur spelaren när jag spelar MP3-skivor?
Jag har provat både koax och analog-utgång...
Postad 26 december 2006 - 17:26
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
OK, jag har laddat ner bin-filen. Vad gör jag nu? Bränner den på en CD? Och sedan? Jag har INTE kopplat in spelaren i mitt nätverk ännu. Jag är väldigt besviken att jag inte får koppla in spelaren direkt till min laptop. Att dra 25 m nätverkskabel till min router som står i ett annat rum långt bort i huset är inte alls kul. Hade hoppats kunna accessa laptopens filer snabbt och enkelt.
Är det någon av er som kör med en "cross cable" direkt till en PC?
Postad 26 december 2006 - 18:49
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena Audiovector!! Vill du ha den bärbara att funka direkt mot Transgear så ska det bara att vara att installera server-programvara på den och köra... Antingen TG:s egna eller tex Wizd, jag har dock själv ingen större erfarenhet ännu av detta, kör min som en standalone DVD. Men det finns många freeware som funkar, Wizd är vanligast! Wizd hemsidaDet är bara att köra med korsad kabel, ska inte va några problem!!
Postad 26 december 2006 - 20:28
JouniL
-
JouniL
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Opps, märkte att jag va inloggad på farsans konto, skitsamma.. inte så hemligt det jag skriver fakealfons:konstigt att du inte kan spela mp3, funkar prima för mig, dock via nätverk. Har testat både optisk och coax, funkar automatiskt för mig iaf. Det finns ju koder man skriver in för att uppskalning (CSS heter det väl?) ska funka, även att göra den regg-fri, om ni nu har missat detta
Redigerat av JouniL, 26 december 2006 - 20:31.
Postad 26 december 2006 - 20:50
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Fakealfons/jounil:
Det är ju till och med så att sedan 4-5 Firmwares tillbaka, så är Firmwaren regionfri och CSS-fri...
Så det är ju bara att åka om man installerat någon av de senaste!
Jag kör själv med den senaste betan: 20-70 funkar kanon för mig! Har dock inte kopplat min TG mot min Receiver för närvarande, du kan ju ställa mellan Raw o PCM i setupen, kolla det!
Postad 26 december 2006 - 21:11
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag får inget ljud med MP3. Har provat både RAW och PCM...
Postad 26 december 2006 - 21:13
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Tjena Audiovector!!
Vill du ha den bärbara att funka direkt mot Transgear så ska det bara att vara att installera server-programvara på den och köra... Antingen TG:s egna eller tex Wizd, jag har dock själv ingen större erfarenhet ännu av detta, kör min som en standalone DVD. Men det finns många freeware som funkar, Wizd är vanligast! Wizd hemsida
Det är bara att köra med korsad kabel, ska inte va några problem!!
<{POST_SNAPBACK}>
Installerar man den på både PC:n och DVX700:an? Hur uppdaterar man firmwaren via CD förresten?
Postad 26 december 2006 - 22:04
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag har nu installerat firmwaren (tack Kanelbullen).
Men inte tusan funkar MP3 för det!!! Får inte ens PCM från vanliga CD-skivor...
Har testat både på CD, DVD och USB. Alla inställningar. Alla utgångar utom via scart. Något måste vara fel.
Postad 27 december 2006 - 00:25
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Audiovector:
Låter mycket mystiskt... jag har själv i o för sig inte testat mina digitala portar, kan göra det imorrn bitti (onsdag morgon) o bekräfta om det funkar. Men det låter ju som nåt generalknas, tyvärr!
När du testat allt du kan, om det kvarstår, kontakta Transgears support (Nagase heter bolaget idag), det är en kille som heter Sascha (otroligt bra supportkille) som sitter nere i Tyskland. Du kan ringa honom, numret står på www.transtechnology.com eller skicka ett mejl. Skulle tro det kan gå mycket snabbare än via Pixamania!
Det är samma Sascha som för övrigt är med på Mpcclub.com
Tråkigt med problem!  Vi hoppas att det löser sig snarast!
Postad 27 december 2006 - 01:21
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Thanx!
Kolla du i morgon, det skulle vara jätteintressant för mig!
Supporten har nämligen stängt i en vecka till...
"Dear Customer,
TransTechnology office is closed for christmas vacation from December 23,
2006 to January 2, 2007. We will proceed your mail after returning to the
office."
Redigerat av Audiovector, 27 december 2006 - 01:50.
Postad 27 december 2006 - 09:13
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Mina portar funkade alldeles utmärkt, testade både MP3 o DD över både Coax o Optiskt.
Så det är nog så att det är nåt genera-fel dessvärre!!
Släng in fråga på MPCclub i en tråd, Sascha var senast inne på Julafton! Han kan säkerligen vara inne och se frågan innan nyår, men man vet aldrig...
Hoppas det löser sig, snabbt o bra!!
Postad 29 december 2006 - 00:01
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Tack för en mycket bra tråd. Jag var på väg att beställa D-link DSM 520 men för knappa 1400 kronor är det värt att testa denna... låter i alla fall som om jag inte blir besviken :-)
*beställd*
Postad 29 december 2006 - 09:25
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
Det enda jag fortfarande hakar upp mig på är det att man inte kan bläddra bland musiken då man lyssnar på den. Har dock inte lyssnat så hemskt mycket på musik och man kan ju spela hela mappar utan problem, är väl lite petig kanske 
Använder den iaf. minst 2-3 gånger om dagen, så simpel att hålla på med!
Postad 03 januari 2007 - 09:34
Unregistered54033492
-
Unregistered54033492
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Denna verkar ju intressant även om designen är lite sådär. priset är ju oförskämt lågt.
Jag har dock lite frågor till er som har den idag.
1. Hur är ljudkvalitén när man kör MP3or? Är ljudet bra? Klarar den av att spela upp 128/160/192/320 samt VBR?
2. Min tanke är att koppla in en 250GB USB-disk till denna (fyld med musik och film) och köra MP3or via steron och spela upp DIVX/XVID/DVD via Plasman. Detta skall inte vara några problem väl så länge USB-disken är påslagen? Något jag bör tänka på, någon mjukvara som skall installeras?
3. Jag hade tänkt köpa den trådade varianten (M10) och sedan koppla en extern 802.11g bridge till den så att den blir trådlös. Detta gör då att den kommer vara kopplad mot mitt trådlösa nät där hemma. Om jag då installerar någon server mjukvara på min stationära PC kommer jag väl ha möjlighet att stream film/musik/bilder från datorns disk till min TV/Stereo, Går det att hämta info från USB-disken kopplad till DVX-700 och på detta sett använda den som nätverksdisk?
4. Fungerar spelaren som man kan förvänta sig eller hänger den sig då och då, har problem att läsa skivor etc? Det låga priset gör ju att man blir lite misstänksam på kvalitén?
Tack på förhand!
Postad 03 januari 2007 - 09:47
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
mangs: 1: Bra tycker jag, kör dock inte så mycket MP3:or, så vad gäller kompatiblitet osv får någon annan svara! 2: Att koppla USB disk ska inte vara några problem, det behövs inga programvaror vid direktanslutning av disk. 3: Du installerar antingen den medföljande mjukvaran eller tex Wizd eller liknande. Däremot kan du inte nå en USB disk installerad mot TG:n. Det går i princip inte på någon annan motsvarande heller, tyvärr. 4: Jag tycker den fungerar väldigt bra, samtliga spelare som kör med Sigma 8620 har buggar, det är komplexa produkter och Sigma verkar inte vara lätta att ha att göra med. Men Transgear har skött sig bra tycker jag. Skälet till det mycket låga priset är att de försvinner från Europamarknaden, så supporten framåt går inte riktigt att garantera. Har du kollat in MPCclub.com, där hittar du mycket info osv. Personligen är jag mycket nöjd, kör den i 1080p läge mot min Amoi Elite 42", Full-HD TV, blir mycket bra. Ser denna spelare som en perfekt tillfällig lösning under ett par år, tills det kommit tillräckligt bra H.264 spelare (detta finns inte ännu).
Postad 03 januari 2007 - 10:40
Unregistered54033492
-
Unregistered54033492
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Tack för ett bra och otroligt snabbt svar. I normala fall känns det som man sitter och väntar på svar idag på diskussionsforum men här gick det undan.
Jag har läst en review på denna produkten på MPCclub.com och sammanfattningsvis var de nöjda (precis som du). Det finns väldigt mycket möjligheter med denna och det är ju alltid kul.
Det som jag ser lite som en nackdel är att man måste slå på TVn för att man tex vill lyssna på en annan skiva (streamad). Det hade varit schysst om man likt slim deveces squeezebox kunde sköta manövreringen via spelarens display.
Till Transgears fördel är ju att man inte behöver streama utan man kan köra på en intern disk eller USB-disk, vilket gör att man inte behöver ha datorn stående igång, dessutom klarar den av att spela upp film mm.
Det är två helt olika produkter iofs men det som hade passat mig bäst är en produkt som klarar av allt som Transgear gör men med Squeezboxens design och kvalité.
En liten fråga till som dök upp. Kan man från Transgear kopiera in filer antingen på den interna disken eller USB-disken från en stationär dator. Antingen från TV-soffan eller från någon applikation via datorn? Tanken är att man då och då kan kopiera över ny musik etc och köra som ett bibliotek på disken istället för att streama. Anledningen till detta är att man då slipper ha datorn igång varje gång man skall titta på film/lyssna på musik.
Tack!
Postad 03 januari 2007 - 12:20
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
Alla MP3or jag testat (har kört ett par skivor från datorn via WizD) har fungerat som dom ska, dock inte kollat bitrate men antar att dom ligger på 128/192.
Man kan nog inte kopiera över från datorn till usb-disken, finns liksom ingen förbindelse där.. fast jag har ju inte testat
Det är lite synd att man inte kan använda den internat disken som en ftp eller liknande, man vill ju kunna bläddra bland musik och video väldigt snabbt och spela upp det med mindre än någon halv sekunds fördröjjning 
Wizd fungerar dock väldigt snabbt, tycker att det va snabbare än EZLink iaf.
Postad 04 januari 2007 - 12:02
ctsierra
-
ctsierra
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej Alla
Köpte min Transgear 700M20 från Pixmania i början på dec. Har kört den nu i en månad och testat lite allt möjligt. vissa saker har Ni nämnt men jag tar upp det igen isåfall.
inställningen var följande:
Har tänkt mycket på HTPC osv men hur mycket jag än vrider och vänder på det så känns det som om man måste vara raketforskare för att få det att fungera optimalt. Med inställningnen att jag vill ha en produkt som klarar av alt vad DivX och trådlös överföring och USB diskar mm.
första intrycket
systemet består av 2 olika menyer, en som den startar upp med automatiskt och består av inlogging till alla alternativ som är inkopplade dvs DVD(är ju alltid där), PC, USB och intern HD. Nu har jag inte installerat en intern HD därför får jag bara upp DVD,PC och USB disk.
Meny 2 (som man får fram via en knapp tryckning oavsett var man är)är inställnings meny där man har bild, Wlan, IPconfig och DVD inställningar. Wlan säkerhet begränsar sig till endast WEP 64/128 så om man kör WSK TPK så går det icke då får man tyvärr sänka säkerheten. Det är enkla menyer inget flashigt på något sätt.
Den enda nackdelen än så länge som jag har upptäckt är att den ibland hänger sig när man vill boota om den eller ska stänga av spelaren och då får man ju asa sin griskropp fram till spelaren och trycka på power kanppen bak på spelaren (i-lands problem) .
Återkommer om jag upptäcker mer eller om någon har frågor.
Man kan tyvärr inte dela ut HD eller USB till nätet som jag förstår har inte lyckats i varje fall, dock så står det inte någonstans att det skall gå/eller inte.
efter en månad
Nu har jag kört med wizd och transgear prongramvara varvat och generelt är den trådlösa funktionen duglig endast om datorn är kopplad direkt till routern ej via Wlan, med kabel så är det bäst. Det som kan vara irriterande är de hängningar som uppstår titt som tätt när man spolar i filmer. När man har tittat på en hel film från en IMG fil så hänger den sig alltid när man vill stänga av eller tittar på något annat. Att kunna spela IMG filer är riktigt kanon man slipper verkligen bränna ner de filmer man är osäker på. Har inte lyckats att få ordning på en Mp3spel lista när man tittar på bilder vilket man kan göra väldigt enkelt i transgears egna programvara(men man vill ju inte ha 2 servrar som snurrar). För att kunna få ut ljudet via den optiska porten till min JVC förstärkare så mste jag köra RAW och då fungerar allt ljud riktigt bra. Dock har jag inte fått ljud på den enda HD film som jag hade som IMG fil WMA+pro format på den filen så jag vet inte om det stödjer det just nu, kanske i en framtida patch.
jag är riktigt nöjd med spelaren
det enda negativa är ju att man kollar på film mer och man kommer ha svårt att få igenom sitt nyårsllöfte om att gå ner i vikt
/S
Redigerat av ctsierra, 09 januari 2007 - 08:19.
Postad 04 januari 2007 - 14:47
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Kul att läsa dina intryck, jag köpte min spelare i augusti och är oxå nöjd.
Ett generellt tips som jag kommit fram till är att alltid "gå den långa vägen" när man använder spelaren... dvs trycka "stop" innan man stänger av osv. Detta har hjälpt mig ganska mycket i buggningshänsyn.
Sen tycker jag att det blivit bättre nu med 20-70 Firmwaren, men enligt Sascha (TG supporten) finns det saker med den som inte är bra. Det ska komma ny firmware som förhoppningsvis blir riktigt bra här på våren!
Postad 05 januari 2007 - 00:46
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
nån som kör M10 med en trådlösaccesspunkt? funkar bra?
Postad 05 januari 2007 - 12:18
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
nån som kör M10 med en trådlösaccesspunkt? funkar bra?
<{POST_SNAPBACK}>
Troligtvis är det inga problem, borde väl vara som vilken nätverksenhet som helst? Fast det är ju klart, man vet ju aldrig. Idag blir det uppdatering av firmware, kanske händer nånting med spelaren som man vill ha ändring på  Märkte igår att den hakade upp sig lite då och då vid upp spelning av HDfilm, kanske va själva filmen som var dålig, får se hur det går när jag kollar på nästa film. Det spelaren absolut inte tycker om är spolning eller för mycke fipplande mellan ljudspår och undertexter, så man får vara noga med att få rätt från början.. iaf. när det gälelr stora filer att streama.
Postad 05 januari 2007 - 13:12
Unregistereda8720052
-
Unregistereda8720052
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
tjo! har beställt denna spelaren och ska idag hämta ut den på posten. kommer framför allt ha den för att titta på serier och IMG/ISO filmer som jag streamar direkt ifrån servern via kabel. har bara en liten fråga, vilken mjukvara kan anses som "bäst" ? är det wizd som jag ska satsa på eller?
en följdfråga på det, är wizd mjukvaran som jag ska ha både på min server och i spelaren? så att jag således får installera den på spelaren via skiva eller dylikt också (har hört folk har probs med att göra det via usb-minne)
köpet från pixmania gick förövrigt väldigt smärtfritt. 4dagars leveranstid, när jag ringde dem för en liten fråga behövde jag inte vänta mer än 30sek. förstår inte kritiken dom fått, eller så hade jag bara tur
mvh Henke
Postad 05 januari 2007 - 14:49
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Nu står min Transgear här i hallen och väntar på att bli uppackad. Tänkte fota lite också så nu ska jag bara ladda kamerabatteriet. Återkommer med bilder och erfarenheter :-)
Tog en vecka att få den levererad av Pixmania... inte så farligt, men med tanke på att de skickade den förra fredagen, enligt dem, och att den kom hit först idag fredag, tyder på att något inte stämmer... och det som inte stämmer är, att Pixmania faktiskt inte skickade den förrän på Onsdag när man kollar närmare på kolli-informationen.... lite segt tycker jag, men hur som helst står den här o väntar nu.
Postad 05 januari 2007 - 15:20
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
tjo! har beställt denna spelaren och ska idag hämta ut den på posten. kommer framför allt ha den för att titta på serier och IMG/ISO filmer som jag streamar direkt ifrån servern via kabel. har bara en liten fråga, vilken mjukvara kan anses som "bäst" ? är det wizd som jag ska satsa på eller?
en följdfråga på det, är wizd mjukvaran som jag ska ha både på min server och i spelaren? så att jag således får installera den på spelaren via skiva eller dylikt också (har hört folk har probs med att göra det via usb-minne)
mvh Henke
<{POST_SNAPBACK}>
Saken är det att man inte behöver installera nånting på själva spelaren, det som är smidigt! Jag tycker nog bäst om WizdXP för att det först och främst är gratis, sen är det väldigt enkelt att konfigurera den. När du väl har installerat programvaran på datorn (WizD/EZLink) så hittar TG'n den automatiskt eller så lägger du bara till en genväg genom att klicka Add på startup-menyn, väldigt enkelt. När det är klart så har spelaren inte så mycket med själva "programmet" att göra, utan står bara för uppspelning. Lycka till!
Postad 06 januari 2007 - 01:00
riro
-
riro
-
Användare
-
-
178 inlägg
Men va f-n! Den här siten har kostat mig ~5tkr på 2 dygn.  Men å andra sidan så väntar jag hem ett gäng roliga prylar med posten
Har en Freecom Mediaplayer 35 idag men den orkar inte med HD-material, vilket jag gärna skulle mata min LCD med.
"Klick, klick" sådärja, så har man beställt ännu en pryl... frågan är bara hur jag ska prata mig ur att den här är mycket bättre än Freecom'en.
Postad 06 januari 2007 - 11:36
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
Men va f-n! Den här siten har kostat mig ~5tkr på 2 dygn. Men å andra sidan så väntar jag hem ett gäng roliga prylar med posten 
Har en Freecom Mediaplayer 35 idag men den orkar inte med HD-material, vilket jag gärna skulle mata min LCD med.
"Klick, klick" sådärja, så har man beställt ännu en pryl... frågan är bara hur jag ska prata mig ur att den här är mycket bättre än Freecom'en.
<{POST_SNAPBACK}>
Du kommer nog märka skillnad, själv tycker jag "vanlig" tv ser skit ut, kanske beror på vad man har för tv också iof.. men men
Postad 06 januari 2007 - 14:20
Unregistereda8720052
-
Unregistereda8720052
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
tjo! har installerat min transgear och preleminärt är jag mycket nöjd över smidigheten, dock så verkar den buggig som fan. hängde sej säkert 10ggr igår, beror det på att jag kör wizd?
en fråga angående wizd, kan man inte gå tillbaka ett steg i menyn, t.ex samma mapp som man kör en film ifrån för att byta. jag kan bara trycka på root och hamna högst upp och sen få gå in i undermapp efter undermapp. lite irriterande, är det annorlunda med andra mjukvaror?
wizd är enkelt, men kan inte säga jag är så imponerad av det direkt, ingen skärmsläckare eller dylikt, jobbigt med tanke på att jag använder en plasma och vill undvika risken för fastbränning. finns det inte mer avancerade mjukvaror? funderar på att testa den som följde med, men ni kanske har bättre tips?
en annan fråga, man kan välja bildutgång på spelaren, vilket är bra eftersom jag använder den till 2 hemmabiosystem, dels min plasta som går via komponent, och dels en gammal 28" som jag kör med s-vhs, men kan jag välja ljudutgång? astår i bruksanvisning att man bara kan köra en utgång i taget nämligen, men det kanske bara gäller bild?
ska visserligen splitta den digitala ljudutgången, men kan vara bra att veta ifall jag ska köra optisk åp den ena recivern och koax på den andra.
mvh popeye
Postad 06 januari 2007 - 17:37
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har börjat leka lite med denna så smått. Har provat med Wizd i första hand, men jag har lite problem har jag upptäckt som jag inte lyckats lösa
- HD-material (t.ex Microsoft Showcase WMV-filer) fungerar utmärkt, men jag får inget ljud. Fungerar bra på icke hd-material i WMV-format
- Har inte kunnat få ISO och IMG-filer att fungera, enheten listar inte ens upp filerna, trots att det ska funka med senaste firmwaren och senaste versionen av Wizd
I övrigt verkar den mycket bra tycker jag. Något seg kanske, och är som alla andra lite uppgiven över att man inte kan bläddra bland musik medan man spelar en låt... så jag antar att en liten laptop får sköta musikspelandet ännu ett tag....
Nu räknar jag bara upp det dåliga jag vet, och jag återkommer med en mer komplett bild över min upplevelse när jag lyckats komma över tröskeln.... ska prova UltimateServer nu och se om det är något att ha istället för Wizd.
Over and out.
Postad 06 januari 2007 - 17:39
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
tjo! har installerat min transgear och preleminärt är jag mycket nöjd över smidigheten, dock så verkar den buggig som fan. hängde sej säkert 10ggr igår, beror det på att jag kör wizd?
en fråga angående wizd, kan man inte gå tillbaka ett steg i menyn, t.ex samma mapp som man kör en film ifrån för att byta. jag kan bara trycka på root och hamna högst upp och sen få gå in i undermapp efter undermapp. lite irriterande, är det annorlunda med andra mjukvaror?
wizd är enkelt, men kan inte säga jag är så imponerad av det direkt, ingen skärmsläckare eller dylikt, jobbigt med tanke på att jag använder en plasma och vill undvika risken för fastbränning. finns det inte mer avancerade mjukvaror? funderar på att testa den som följde med, men ni kanske har bättre tips?
en annan fråga, man kan välja bildutgång på spelaren, vilket är bra eftersom jag använder den till 2 hemmabiosystem, dels min plasta som går via komponent, och dels en gammal 28" som jag kör med s-vhs, men kan jag välja ljudutgång? astår i bruksanvisning att man bara kan köra en utgång i taget nämligen, men det kanske bara gäller bild?
ska visserligen splitta den digitala ljudutgången, men kan vara bra att veta ifall jag ska köra optisk åp den ena recivern och koax på den andra.
mvh popeye
<{POST_SNAPBACK}>
hade också problem med WizD i början och fattade inte vad som var fel, sen märkte jag "Parent Folder" till vänster i menyn, då funkade det bra igen, testa  Jag har inte testat Transgears egna server, men det enklaste är ju bara testa.. bara ta bort om det är jobbigt  SKärmsläckare vet jag inte om någon server-programvara har, men det finns ju en i TG'n, finns under Setup. Fins en knappt som heter TV-mode, då byter du snabbt mellan de olika bild-uttagen på TGn, jag vet dock inte med ljudet, antingen kör du RAW eller PCM (antar jag att det heter). RAW så kör du digitala utgångarna och PCM analogt. Jag antar att det skickar ut i båda digitala kontakterna samtidigt, för det finns ju ingen inställning för vilken man vill använda. hobbisVad jag vet så fungerar .img iaf.. inte iso eller något annat format. Jag får upp alla chapters utan problem när jag navigerar genom WizD. Angående HD-materialet, kan det vara DRM-skyddat kanske? Fast då borde du inte få någon bild heller iof. Den kanske bara vill skicka ut det digitalt? Vad har du för inställning? EDIT: Testade Robotica och märkte att det inte funkade med ljudet heller, enda jag kan tänka mig är DRM eller något liknande.. kanske står något på mpcclub.com.
Redigerat av fakealfons, 06 januari 2007 - 17:51.
Postad 06 januari 2007 - 22:18
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
EDIT: Testade Robotica och märkte att det inte funkade med ljudet heller, enda jag kan tänka mig är DRM eller något liknande.. kanske står något på mpcclub.com.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag provade att använda Transgears egna programvara och Voila! Då fungerar det med både ljud och bild. Jag provade både via optisk och koaxial kabel med Wizd innan utan resultat :-\ En udda grej däremot är att det fungerar med Wizd om jag använder mig av ett annat bildläge och matar ut bilden via komposit till min gamla TV... Jag har provat med filmsnuttarna Fighter Pilot (720p) och Alexander trailern (1080p) från Microsoft Showcase.... köra dessa via komposit, ja du... fulare kan man inte få det ;-) Snabbt tebax till DVI-HDMI :-) Nu ser jag att man kan köra flera servrar bredvid varandra så om jag kan få Wizd att funka som jag vill att det ska funka med IMG-filer då (skippar ISO och konverterar dessa helt enkelt) och med rippade DVD, så blir det ju bra ändå! *fippla fippla* Detta är ingen produkt för den som vill vara igång med allt på två minuter... det är lite fixande och trixande :-)
Postad 07 januari 2007 - 12:33
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
riktigt skumt! En liten bugg i Wizd alltså? Får iaf. hoppas på en ny officiell firmware snart, börjar ju bli dags. Har inte hunnit uppdatera ännu då min brännare strular.
Jo, du kan som sagt köra.. hur många olika servrar du vill, är ju bara byta port och lägga till/ställa in det i TG'n.
Själv försöker jag mest kolla på HD nu, tröttnat på dvd i princip.. kanske börjar bli lite väl petig
Redigerat av fakealfons, 07 januari 2007 - 14:07.
Postad 08 januari 2007 - 20:44
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Piuh...jag fick nog en av de sista M10:orna...beställde i fredags...den skickades idag och nu är det slut...hade egentligen kikat på den för två-tre månader sedan men glömde bort den i julstressen...tur för mig att jag hann...någon som vet någon billig accesspunkt/brygga att köra denna med?
Är Wizd den mest kompetenta mjukvaran? finns det fler skins att ladda ner någonstans?
Postad 08 januari 2007 - 22:09
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
jag gillar iaf. WizD (vilket jag sagt i varje nytt inlägg). Skins vet jag faktiskt inte, jag tror man får med alla officiella, kanske finns några på mpcclub.com, annars kan du alltid göra ett eget
Postad 09 januari 2007 - 08:30
ctsierra
-
ctsierra
-
Rookie
-
4 inlägg
Piuh...jag fick nog en av de sista M10:orna...beställde i fredags...den skickades idag och nu är det slut...hade egentligen kikat på den för två-tre månader sedan men glömde bort den i julstressen...tur för mig att jag hann...någon som vet någon billig accesspunkt/brygga att köra denna med?
Är Wizd den mest kompetenta mjukvaran? finns det fler skins att ladda ner någonstans?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med en Netgear DG834SWE ADSL2/Router 54Mbit trådlöst Vill jag spela enkla DivX filmer AVI så är det inga problem med att min dator (bärbar) är trådlös mot routern men skall jag spela en IMG fil så går det icke då hackar det bara. då är det bara kabel in i datorn som gäller om jag skall ha trådlös överföring till min snygga "transa" och vill jag kunna spola i filmerna och hålla på så är det kabel alla hållen som gäller. Då måste man ha kabelkanaler och en snäll och förstående tjej också tjohoo S
Postad 09 januari 2007 - 09:00
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag kör med en Netgear DG834SWE ADSL2/Router 54Mbit trådlöst...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok...men då har du kabel från ditt nätverksuttag till din "transa"? eller du kanske har en M20. Jag har nämligen min trådlösa router i ett annat rum och "bara" en M10. Ja ja, jag kanske skulle ha köpt en M20 men jag tänkte att om jag köper en M10+brygga/accesspunkt istället så blir det billigare + att jag kan använda bryggan/acc. till annat om jag skulle vilja. Tack för hjälpen iaf. P.S. Någon gång när jag får lite att göra ska jag kika på om jag har kompetensen att skapa ett skin. tips?
Postad 09 januari 2007 - 09:49
ctsierra
-
ctsierra
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag kör med en Netgear DG834SWE ADSL2/Router 54Mbit trådlöst...
<{POST_SNAPBACK}> Ok...men då har du kabel från ditt nätverksuttag till din "transa"? eller du kanske har en M20. Jag har nämligen min trådlösa router i ett annat rum och "bara" en M10. Ja ja, jag kanske skulle ha köpt en M20 men jag tänkte att om jag köper en M10+brygga/accesspunkt istället så blir det billigare + att jag kan använda bryggan/acc. till annat om jag skulle vilja.
Tack för hjälpen iaf.
P.S. Någon gång när jag får lite att göra ska jag kika på om jag har kompetensen att skapa ett skin. tips?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja då måste du lösa det med brygga eller kabel. Jag har en M20 med inbyggt trådlöst. Om du kan lösa jobbet med en Fet Hilti borr å dra kabel så hade jag gjort det istället för brygga, då det kan uppstå mer problem med brygga än en kabel. Hade jag haft möjlighet att dra kabel så hade jag gjort det. Idag löser jag det med min bärbara dator med korskopplad kabel eller min USB disk, det beror på om man har folk hemma och vilket folk  När det gäller skin så orkar jag inte bry mig om det. Lycka till S
Postad 09 januari 2007 - 11:28
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
kabel är nog att föredra om man skulle få för sig att spola eller byta ljudspår lite hejj vilt. Jag har dragit en 25m lång längst väggen, knappast kul (tur man har hyffsat förståerlig tjej iaf) 
Skulle vara roligt med en uppdatering av WizD, så kanske det kommer lite nya funktioner och sånt. Går ju dock göra egna PLugins och sånt.. men jag är inte tillräckligt kunnit
Postad 09 januari 2007 - 17:49
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Det kanske blir bara att köra med USB-disk + kabel vid behov då...då kan man lägga ner 500-lappen på ett USB-minne, istället för en brygga, så kan man köra den mest aktuella musiken på det.
Spelaren kommer inte idag iaf...och det är ju faktiskt synd att det inte fungerar bra med trådlöst då det hade varit roligare(läs: bättre).
Vad gäller skin så ska jag ändra bilderna litegrann så man får ett lite roligare...ska bara hitta lite schyssta bilder och ta mig tiden...ska lägga upp det för beskådning sen.
Postad 09 januari 2007 - 19:51
Daniel25
-
Daniel25
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Fick min tvix 4000 igår. Idag har jag installerat en 400 GB disk i den och upgraderat firmware till senaste(2.0.5a).
kan ni ge lite tips på inställningar man bör göra om det finns sådana. Ljudinställningarna är helt ok eftersom jag tar ut allt digitalt till min anläggning. Bilden kopplar jag till min projektor med komponentkablar.
Har även lagt in flertalet DVD filmer på hårddisken. Det fungerar bra att spela upp .ISO filer men .IMG listar den inte ens. Än mindre spelas de upp. Flertalet av mina filmer är i .IMG format så det fore katastrof om inte de kan spelas. Isåfall har jag egentligen intenågon nytta av min nya TVIX 
Har ni tips här?
Har även lagt in musik i mp3 format och det fungerar bra. Antar att man kan få covers att visas om man lägger in bilder i rätt format.
Postad 09 januari 2007 - 20:05
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Fick min tvix 4000 igår. Idag har jag installerat en 400 GB disk i den och upgraderat firmware till senaste(2.0.5a). kan ni ge lite tips på inställningar ...
..vill inte agera forumpolis nu och jag kanske har missat något i diskussionen, men hjälp med tvix får du kanske ännu bättre om du vänder till till tvix-trådarna i denna eminenta flora av forumtrådar ;-) Har för mig att skillnaderna mellan Transgear och TVIX är ganska stora I alla fall så har jag äntligen lyckats att få .IMG att lira med Transgear DVX-700 M10 och WIZD. Det var bara jag som helt enkelt får titulera mig SBS (skit bakom spakarna) då det visade sig att Image-filen var RAR-packad och helt enkelt felaktigt omdöpt med ändelsen .IMG, så lite ändringar så funkade det. Med DTS-ljud och hela klabbet när jag matade ut bilden via DVI-> HDMI och ljudet koaxialt. Dock har jag inte fått det att funka med ISO-filer i denna kombination för mig... tvärtom mot hur det fungerar för din TVIX då för Daniel25 .... varför kan man inte hitta en programvara som klarar *ALLA* media man vill spela upp
Postad 09 januari 2007 - 22:27
Daniel25
-
Daniel25
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
oj...trodde det var i tvix tråden jag var :S
sorry för det ...
Postad 09 januari 2007 - 23:23
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
oj...trodde det var i tvix tråden jag var :S sorry för det ... 
<{POST_SNAPBACK}>
Nemas problemas  Jag kommer nog o hälsar på i TVIX-tråden inom kort... är bra sugen på en sådan jag med nu när jag läst och förundrats  --- Jag har fortfarande inte lyckats få ljud i Microsoft Showcasefilmerna. Spelar ingen roll vilken film det är och vilken upplösning de körs i... det går bara inte i HD-läge.... Verkar inte som om MPCCLUB kunde hjälpa heller... det verkar inte vara problem för dem... fast alla som svarat kör iofs output via komponent och inte via DVI->HDMI... jag gissar att det ligger i outputläget..... Ingen som har tips och/eller idéer att få igång Microsoft Showcase filmerna med ljud via WIZD när man använder Transgear DVX700-M10 och kör output i 1080p via DVI->HDMI?
Postad 10 januari 2007 - 13:06
fth
-
fth
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej!
Jag har ett litet problem med min M10 som någon kanske kan hjälpa mig med. När jag tittar på DVD i VIDEO_TS-kataloger via Wizd så blir undertexterna i kanske varannan film ihåliga. Texten har alltså en vit kontur men är genomskinlig. Om jag bränner samma katalog till en DVD-R och kör den direkt i DVD-läsaren så ser det ut som vanligt. Jag har även provat Transgears egna server med samma resultat. Är det någon som har sett detta, och/eller har en lösning på problemet?
/fth
Postad 10 januari 2007 - 17:08
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
I alla fall så har jag äntligen lyckats att få .IMG att lira med Transgear DVX-700 M10 och WIZD. Det var bara jag som helt enkelt får titulera mig SBS (skit bakom spakarna) då det visade sig att Image-filen var RAR-packad och helt enkelt felaktigt omdöpt med ändelsen .IMG, så lite ändringar så funkade det. Med DTS-ljud och hela klabbet när jag matade ut bilden via DVI-> HDMI och ljudet koaxialt. Dock har jag inte fått det att funka med ISO-filer i denna kombination för mig... tvärtom mot hur det fungerar för din TVIX då för Daniel25
.... varför kan man inte hitta en programvara som klarar *ALLA* media man vill spela upp 
<{POST_SNAPBACK}>
Just ISO tror jag inte spelaren stöder, så det är där felet ligger. Har för mig Snazio (eller vad spelaren heter) går utmed det i deras "reklam-text" att den stöder just ISO-playback. Såg i WizD att .ISO-filendelsen fanns med.. så programmet har stöd för det verkar det som. Hej!
Jag har ett litet problem med min M10 som någon kanske kan hjälpa mig med. När jag tittar på DVD i VIDEO_TS-kataloger via Wizd så blir undertexterna i kanske varannan film ihåliga. Texten har alltså en vit kontur men är genomskinlig. Om jag bränner samma katalog till en DVD-R och kör den direkt i DVD-läsaren så ser det ut som vanligt. Jag har även provat Transgears egna server med samma resultat. Är det någon som har sett detta, och/eller har en lösning på problemet?
/fth
<{POST_SNAPBACK}>
Väldigt skumt, mina undertexter ser lika dana ut. Felet borde väl ligga i antingen server-programmen eller på datorn (eller?). Kanske är så att codecs har något med det att göra, att den använder sig av datorn subtitles-hantering, fast verkar ologiskt. Kör du firmware 13-13 också?
Postad 10 januari 2007 - 21:04
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Äntligen har jag fått den... :/
Det första jag upptäckte som jag inte hade registrerat tidigare var att denna apparat inte klarar av NTFS...det var lite synd men ingen kanske dör för det.
Mitt andra "aber" är att jag inte lyckas koppla ihop datorn med transan via min nätverkskabel...jag får en liten blob som säger windows-systemfel pga att "Systemet har upptäckt en IP-adresskonflikt med ett annat system i nätverket"...det är dock ingen BSOD utan "bara" en varning. Jag gör precis som handledningen säger till mig...eller så gör jag tydligen inte det...hjälp någon?
Redigerat av Unregisteredf89c404c, 10 januari 2007 - 21:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|