![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 16 mars 2006 - 18:43
Postad 16 mars 2006 - 23:05
Lust, tycker du den cd-spelaren e sexig kolla in denna.
Tyckeratt både Marantzen och szozes (vad är det för Denon?) var lite sexiga, speciellt jämfört med H/K:n och Micromegan är det klassskillnad.
Men jag saknar avskärmning mellan delarna, tycker att de kunde kosta på sig det.
Lite dyrare blir det med separata nätdelar för analog resp. digital del, och det är också något jag gillar.
Redigerat av Lust, 16 mars 2006 - 23:06.
Postad 17 mars 2006 - 07:24
Men jag saknar avskärmning mellan delarna, tycker att de kunde kosta på sig det.
Lite dyrare blir det med separata nätdelar för analog resp. digital del, och det är också något jag gillar.
Här är en avskärmad

Bifogad fil(er)
Redigerat av szoze, 17 mars 2006 - 12:41.
Postad 17 mars 2006 - 12:21
Här är en avskärmad
Verkar vara något knas med den bilden, det blir bara en massa bokstäver hos mig när jag klickar på den.
Men den ser lovande ut som miniatyrbild.
Postad 17 mars 2006 - 12:43
Här är en avskärmad
Verkar vara något knas med den bilden, det blir bara en massa bokstäver hos mig när jag klickar på den.
Men den ser lovande ut som miniatyrbild.
Testa nu för att se om det fungerar bättre.
Bifogad fil(er)
Redigerat av szoze, 17 mars 2006 - 12:50.
Postad 17 mars 2006 - 12:48
Vad är det för maskin?
Fick det att funka i explorer nu, men inte med Firefox.
Verkar vara din Advance 203:a, eller?
Redigerat av Lust, 17 mars 2006 - 12:53.
Postad 17 mars 2006 - 12:52
Postad 17 mars 2006 - 13:22
På tal om DVD-spelare, så här ser Rotels DVD-Audio/Video spelare för 3995kr ut under skalet
(RDV-1050E):
Sorry, länkar istället:
https://www.minhembi.../bild/66344.jpg
https://www.minhembi.../bild/66345.jpg
https://www.minhembi.../bild/66346.jpg
https://www.minhembi.../bild/66347.jpg
De analoga komponenterna till frontkanalerna är bättre än de för surround, t ex andra OP-ampar,
större kondingar osv.
edit:
OP-amps till stereo/frontkanalerna: JRC NJM5532L.
OP-amps till surround/center/sub: JRC 4580.
JRC 4580 sitter på en del professionella ljudkort osv, t ex ESI Juli@.
Redigerat av Ageve, 17 mars 2006 - 16:52.
Postad 17 mars 2006 - 13:59
Postad 17 mars 2006 - 14:18

Bifogad fil(er)
Postad 17 mars 2006 - 15:31
Här får man först se hur HD 970 ser ut inuti och då är det väl rätt naturligt att det även kommer upp några andra spelares innandömen som jämförelse. Men det kanske ska räcka med de som redan lagts ut.
Postad 20 mars 2006 - 10:37
Vore verkligen intressant att få höra andras erfarenheter på den punkten. Då skulle ju HD:ns svagheter/styrkor verkligen kunna belysas bättre.
Postad 20 mars 2006 - 11:35

Postad 20 mars 2006 - 12:08
Men 203:an har ett mjukare och maffigare ljud.

Postad 20 mars 2006 - 16:16
tacksam för svar
Postad 20 mars 2006 - 18:06
var och kikade och lyssnade på en hk hd 970 idag, tycker den låter riktigt bra för 3000 kr, fick veta att den är bättre än rotel rcd02 som jag kikade på först
Du menar att H/K försäljaren berättade det för dig. Rätt konstigt

Postad 20 mars 2006 - 18:17

Postad 20 mars 2006 - 18:57
jag var på best sound i sthlm och lyssnade och dem säljer både hk och rotel
Jag tänkte mer på kommentaren "fick veta".
HD970 är ju en spelare som hypats av Hifi&Musik osv, men ändå är det inte alla som gillar ljudet
i den. Inte så smart att säga att den är bättre som om det vore en självklarhet då. Enda sättet
att ta reda på vilken man tycker är bäst är att lyssna på båda vid samma tillfälle.
Lars tycker att HD970 är bättre.
Bengt tycket att RCD02 är bättre.
Vilken är bäst?

edit: November 2005 är HD970 ingen referens längre, nu är det Marantz CD5001 som gäller,
500kr billigare och "mer musikalisk", allt enligt H&M.
Redigerat av Ageve, 20 mars 2006 - 19:17.
Postad 20 mars 2006 - 19:15
men som sagt de är mina öron som styr ju !

Postad 20 mars 2006 - 19:22
jag lyssnade på båda komberna av cd spelare och tyckte båda lät väldigt bra jag med mina öron kunde iallafall inte höra en 2500 kr skillnad på dem spelarna, därefter så sa han att h/kn var en bättre spelare och att det skulle komma en ny rotel senare.
men som sagt de är mina öron som styr ju !
Det var det jag menade.
Om den inte låter bättre, på vilket sätt är den bättre då?

Mer prisvärd är väl snarare rätt beskrivning då.
Redigerat av Ageve, 20 mars 2006 - 19:23.
Postad 20 mars 2006 - 19:26
jag var på best sound i sthlm och lyssnade och dem säljer både hk och rotel
Jag tänkte mer på kommentaren "fick veta".
HD970 är ju en spelare som hypats av Hifi&Musik osv, men ändå är det inte alla som gillar ljudet
i den. Inte så smart att säga att den är bättre som om det vore en självklarhet då. Enda sättet
att ta reda på vilken man tycker är bäst är att lyssna på båda vid samma tillfälle.
Lars tycker att HD970 är bättre.
Bengt tycket att RCD02 är bättre.
Vilken är bäst?
edit: November 2005 är HD970 ingen referens längre, nu är det Marantz CD5001 som gäller,
500kr billigare och "mer musikalisk", allt enligt H&M.
Bara att instämma. X säger si, och Y säger så... Men ska man "lite/lyssna på"? Jo sig själv.

Dock undrar jag om det är Marantz CD5001 eller CD5001 OSE som H&M "talar om"? Viss skillnad i pris på dessa två, och är det OSE "de" menar så är ju prisskillnaden åt andra hållet. Eftersom då OSE varianten är ca 500:- dyrare än H/Kn
Postad 20 mars 2006 - 19:34
Dock undrar jag om det är Marantz CD5001 eller CD5001 OSE som H&M "talar om"? Viss skillnad i pris på dessa två, och är det OSE "de" menar så är ju prisskillnaden åt andra hållet. Eftersom då OSE varianten är ca 500:- dyrare än H/Kn
Det var den vanliga CD5001, för 2500kr (pris enligt H&M).
Postad 21 mars 2006 - 14:38
det jag har nu är en gammal dvd spelare pioneer dv 575 som står för både film och cd ljud och detta låter inte alls bra i cd ljud , kommer hd 970n göra en stor skillnad ?
jag är en allätare vad gäller musik, men kanske mest hårdrock(metallica, iron maiden) men även winnerbäck och dire straits

högtalare jag har nu är monitor audio bronze 2:or, som ska bytas mot monitor audios silver rs6:or

tacksam för svar
raz
Postad 21 mars 2006 - 14:42
Det var den vanliga CD5001, för 2500kr (pris enligt H&M).
Ok. Tack för infon!

Postad 21 mars 2006 - 15:13
då jag tycker hd 970 låter helt ok så undrar jag hur den skulle passa ihop med min receiver yamaha rx-v1500 ?
det jag har nu är en gammal dvd spelare pioneer dv 575 som står för både film och cd ljud och detta låter inte alls bra i cd ljud , kommer hd 970n göra en stor skillnad ?
Det kommer att bli stor skilnad. Jag hade en 575:a förut och det är inte ens rättvist att jämföra dessa spelare, ljudet är oändligt mkt mer dynamiskt och upplöst med 970:an.
Postad 22 mars 2006 - 19:18

tacksam för svar
raz
Postad 22 mars 2006 - 20:15
970 och Rotel kan nog gå bra ihop.
Fortfarande nöjd med min.
/satman
Postad 01 april 2006 - 22:11
skall köpa cd spelare och dessa är mest intressanta för mig hur är det med copy controlled technology
problem i HK med eller?
Postad 02 april 2006 - 14:21
Postad 02 april 2006 - 16:25
det låter riktigt bra det då blev den helt plötsligt mer intressant än marantzen
H/Kn låter bättre än Marantzen också. Det gör den till en mer prisvärd spelare.
Postad 02 april 2006 - 21:27
nu I efter hand så skulle jag säga att jag minns marantzen mer faktist då jag tror jag hade tröttnat lite på h/k:n i längden....
men som sagt... lyssna på DINA öron ... alla lika alla olika
Postad 02 april 2006 - 21:57
nu I efter hand så skulle jag säga att jag minns marantzen mer faktist då jag tror jag hade tröttnat lite på h/k:n i längden....
men som sagt... lyssna på DINA öron ... alla lika alla olika
Så sant... själv gjorde jag aldrig någon långtidstest. Det är mycket möjligt att HKn låter bättre vid kort demo-avlyssning.
Postad 03 april 2006 - 08:45
marantz har problem med cct och jag för skojs skull kollade runt bland mina cd skivor inser att ca 8% är sådana skivor...

jag förstår att det kan bli för mycket av det goda med HK (lyssningströtthet) och jag skall därför köra en riktig runda innan inte bara en utan 3-4 spritt över 2 veckor eller något för att se om jag "känner" något när jag lyssnar på musiken...måste träffa en nerv.
och det måste vara hållbart, min gamla spelare tror det var en sony från 1989 hade precis en sådan känsla men tror det var pga det analoga ljudet i den, hoppas att HK har satsat grymt mycket på den analoga biten.
..om sanningen skall fram lyssnar jag främst på gibsongitarren på dire straits, skall låta som den "blöder" om någon förstår mig...känslan...
tack för hjälpen iallihopa skall ut om 2 timmar och jaga den "vita valen"

Postad 03 april 2006 - 12:40
har lyssnat på marantzen 5001 mot advance acoustic mcd 203 och där var advance bättre tyckte jag ..
har dock inte hört hd 970 mot dessa samtidigt
Postad 03 april 2006 - 14:20
lyssna det skall jag, marantzen skall även den lyssnas (fast en inspelad visserligen). Fredag lyssnar jag lör sön ger jag en sammanfattning.

satt meed frugan i soffan när hon säger att "Nu när du skall köpa en Cambridge Audio Azur 540D v2 nästa vecka, om den låter brqa på cd varför skall du köpa en CD för 3000?"
vad skall jag svara, och det är sant har ej hört hur azuren spelar cd men det är en dvd primärt och visserligen spelar min förra dvd musik bra men lite tunt och avsaknad av själ...
någon som har fler argument?
...blev liksom ställd
Redigerat av Unregistered973, 05 april 2006 - 09:10.
Postad 06 april 2006 - 21:36

Postad 07 april 2006 - 09:51
men inte helt: jag gick och köpte en Rotel RDV 1050E
(men tankarna på en HK HD 970 är inte över, jag gömmer dem lite bara...ge mig en chans så...)

EDIT: fick en chans gick och köpte mig en HK HD 970

Redigerat av Unregistered973, 17 juli 2006 - 12:56.
Postad 15 juli 2006 - 18:06
Postad 17 juli 2006 - 11:11
Jag har tänkt flytta ut det hela temporärt till det 40kvm stora allrummet och spela lite men spelaren är helt klart ett bra köp för den med en lite luddig, trött eller dov återgivning. Jag hade en NAD stärkare tidigare och hade tröttnat på det säkra, lite inbäddade ljudet och villa ha mer detaljer o kraft. Och visst fick jag det! Kanske t o m lite väl mycket när även MF stärkaren kom in i bilden, den verkar släppa igenom det mesta/allt som HKn levererar, lite grann på bekostnad av helheten. Men som sagt behövs mer noggranna tester innan en uppgradering/byte görs, och just nu tror jag det är högtalarna som sitter lösast (men det lär bli svårt att hitta bättre för de pengarna jag la..)
Sammanfattningsvis: behöver du gräva mer detaljer ur dina skivor och inte har en dedikerad, bättre CD spelare bör HKn stå på testlistan. På samma sätt om du vill ha mer kraft och tryck för förstärkaren att jobba vidare med. Men jag tror det finns mer sammanhållna och genuint spelglada spelare där ute, dock får man nog lägga på ett par tusenlappar och försaka den optiska ingången (eller kolla begagnat). Prisvärd i många sammanhang alltså men inte (såklart) alla.
Postad 17 juli 2006 - 12:58
låter helt enkelt riktigt bra, alltså riktigt nöjd blev jag med denna.
Postad 26 september 2006 - 17:03

Multifjärren som kom med förstärkaren är ett plus, finns bara en miss och det är att bara stärkaren slås av och på med fjärren. Så man är tvungen att använda båda kontrollerna iaf.. Hade först tänkt låta CDns fjärr ligga kvar i påsen

Köpte en Supra DAC-SL signalkabel till enheterna men gör en liten test just nu. Kör med laktritssnöret som följde med i lådan och ska spela in spelarna med denna ett tag. Sedan byter jag och ser hur stor ljudskillnad det blev. Har inte någonn större erfarenhet av dyrare kablar sen förr så det ska bli intressant.
Redigerat av Kenny.S, 26 september 2006 - 17:05.
Postad 26 september 2006 - 17:24

Postad 06 oktober 2006 - 15:45
Postad 27 december 2006 - 00:53
Jag valde H-K efter att ha läst det mesta om den här på forumet.
H-K brukar ju göra kvalitetsprylar och 970:n har ju också vunnit pris
vilket inte gör saken sämre.
Det finns säkert bättre maskiner men priset 3000 kr är max vad jag vill lägga denna gång.
Att den också har en förträfflig MP3 uppspelning med CD-Text avgjorde saken.
Den spelare som skulle bytas ut var en Denon DCD-1420 från 1990 (3500KR).
Denonspelaren låter riktigt bra trots sin ålder men nu var det dags för en ny ändå.
Jag har endast lyssnat några timmar och kan konstatera att med H-K:n så rullar musiken på på ett helt annat sätt än tidigare, det känns behagligare och mindre ansträngt.
Musiken släpper på ett helt annat sätt från högtalarna.
Mycket bra dynamik med bra kontroll, ljudet är också väldigt detaljerat.
Om jag skall klaga på något så är det vid lyssning på höga volymnivåer.
Jag tycker att ljudbilden blir ljusare och vassare på hög volym än tidigare med Denon.
MP3 ljudet är kalas, tror inte det går att få till bättre, gissar att H-K har någon inbyggd ljudförbättringskrets för MP3.
Den "ryska fjärren stör mig inte så mycket. Tycker den funkar bra, särskilt att bläddra i MP3 mappar upp och ner samt att stega 10 spår upp eller ner med ett tryck.
Synd att man inte kan stänga av spelaren med off knappen utan måste ha den i standby.
Nu till det som gör mig besviken med spelaren.
Det finns ingen volymkontroll på fjärren.
Jag har ett äldre försteg Rotel utan fjärr och kunde sitta i soffan och styra volymen med Denons fjärr, detta går inte med H-K.
Finns det någon lösning på detta? Vill inte gärna byta ut mitt kvalitetsförsteg.
Kan man hänga på något på försteg eller CD-spelare som gör att man kan fjärrkontrollera volymen på anläggningen? Det är inget kul att behöva hoppa upp och ner i soffan varje gång man vill justera volymen vid olika passager.
Postad 30 december 2006 - 23:05
Alltid kul att höra vad ni andra har för uppfattning?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar