Bitdjup, antal bitar, ger antal möjliga nyanser/nivåer man har för att tillgå för att beskiva en färg. 8 bitar = 256 nivåer, 10 bitar 1024, 12 bitar 4096.
(69 miljarder färger får Samsung genom att ta 12 gånger antalet grundfärger (3) dvs 36 => 2^36 = 68.7 M färger eller om man så vill nivåer/nyanser)
Fler bitar ger, fler nyanser. Detta ger att desto fler bitar, desto mindre risk för t.ex. sk bandning, dvs det fenomen som ger ojämna övergångar i och mellan färger.
Jag skulle tro att när nån utbrister "wow, vilka grymma färger" så menar de inte "stort antal nivåer" utan snarare som jag skrev tidigare "tryck, liv, mättnad, god seperation i färgerna".
"Wow färger" har alltså inget med bitdjup att göra utan är snarare ett resultat av ljusstyrka, kontrastförhållande (skillnanden mörkt/ljust) och gamut (färgomfång) och säkert en massa andra parametrar. Poängen är att de inte har med bitdjup att göra.
Att sen Samsung skriver som de skriver i sina reklamblad är föga överraskande, stora siffror kombinerat med enkla ord som "färger" säljer alltid! Oavsett om det är rätt eller inte.

Och så ska man komma ihåg, en dvd-skiva lagrar informationonen med 8 bitars birdjup per färg (Röd, Grön och Blå). En viss headroom är alltid bra, inte minst vid degamma ("hur mkt ljus ska skärmen ge ut vid det och det input-värdet") eftersom de ska ge en olinjär kurva, men nånstans så gäller det att vara sansad när det gäller spec-siffror.
Och näe, ser att du pratar om kontrastförhållande och sen om hänvisar till Samsungs text om färger. Dessa har inget samband, man kan få till 10000:1 med 2 bitars färg om det är så eller 10:1 med femtioelva miljarder färger om man så vill. Det är inte som en känd svensk tidning i ämnet hävdade alltså: "skärmen har 1000:1 och det ger att tv:n bara kan visa 1000 nyanser"...

Givetvis är den 12-bitars arkitektur som Samsung ståtar med inte något dåligt (iaf inte om den är 12 bit genom hela kedjan), bitdjup är alltid trevligt, men det är synd att de vinklar reklamen så att man tack vare detta kan tro att man kan få mer "Wow färger".
Offtopic alltså, men kanske nån finner det nytigt att veta..vad vet jag?