Är du intresserad av hörlursförstärkare?
122 svar till detta ämne
Postad 01 December 2008 - 04:30
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Sen när det kommer till hörlurar så ska inte frekvensgången vara linjär, då det ska kompensera för att de sitter direkt mot öronen.
Jag känner till Møllers artikel. :-) Har dock tyvärr ej access till den. Tydligen tar artikeln upp variation i HRTF. Det vore intressant att få tillgång till artikeln så att man skulle kunna avgöra om denna variation möjliggör att t.ex. Shure-lurar kan vara mer linjära (vid trumhinnan) än etys för en viss klass människor, eller om det främst handlar om preferenser.
Postad 01 December 2008 - 09:54
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Målet är väl ändå att utrustningen skall återge inspelningen så korrekt som möjligt? Det skall låta som om man är närvarande i rummet där de spelar tycket jag.
Postad 01 December 2008 - 17:04
Unregistered26dd04a9
-
Unregistered26dd04a9
-
Användare
-
-
236 inlägg
Det är presis detta jag för första gången upplever efter mitt MK III köp, ljudseparationen, så jag är nöjd =)
Postad 28 July 2010 - 05:12
Dc3R
-
Dc3R
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej! Frågade i en egen tråd, men såg att det var aktivitet här. Jag äger ett par Pioneer HDJ-2000 (som främst används för DJ-bruk), men även när jag sitter vid datorn. För närvarande drivs dom av en Pioneer VSX-D811S med datorn som signalkälla, kopplat digitalt med passtrough. Skulle det göra någon skillnad öht med hörlursförstärkare? Det som jag främst skulle vara ute efter är mer tryck i basen samt mer klarhet i ljudet om detnu är möjligt. Tack på förhand! /Daniel
Postad 28 July 2010 - 13:04
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Hej!
Frågade i en egen tråd, men såg att det var aktivitet här.
Jag äger ett par Pioneer HDJ-2000 (som främst används för DJ-bruk), men även när jag sitter vid datorn.
För närvarande drivs dom av en Pioneer VSX-D811S med datorn som signalkälla, kopplat digitalt med passtrough.
Skulle det göra någon skillnad öht med hörlursförstärkare?
Det som jag främst skulle vara ute efter är mer tryck i basen samt mer klarhet i ljudet om detnu är möjligt.
Tack på förhand!
/Daniel
36ohm är ju ganska lättdrivet, men ett xonar ST /STX hade nog hjälpt. Så får du bättre ljud i förstärkaren också, om du kör analogt.
Postad 28 July 2010 - 23:50
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Hej!
Frågade i en egen tråd, men såg att det var aktivitet här.
Jag äger ett par Pioneer HDJ-2000 (som främst används för DJ-bruk), men även när jag sitter vid datorn.
För närvarande drivs dom av en Pioneer VSX-D811S med datorn som signalkälla, kopplat digitalt med passtrough.
Skulle det göra någon skillnad öht med hörlursförstärkare?
Det som jag främst skulle vara ute efter är mer tryck i basen samt mer klarhet i ljudet om detnu är möjligt.
Tack på förhand!
/Daniel
2 års bump! 35 ohm betyder inte nödvändigtvis att det är lättdrivet bara att det är relativt lätt att få volym ur den om den har hög effektivitet! Har lite exotiska hörlurar så kan måhända va svårt att hitta personer med erfarenhet av just de hörlurarna och dessutom erfarenhet av diverse förstärkare. Kan möjligen testa på head-fi? Annars är ju det bästa om du har någon ljudaffär nära dig du kan ta dina hörlurar till och testa lite olika förstärkare? Hur mycket olika hörlurar tjänar på förstärkare varierar rätt mycket. Men de flesta mer seriösa i alla fall tycker jag tenderar låta bra mycket bättre. K701, HD 650, Ultrasone Pro 750/900, BeyerDynamic T1, Ultrasone ED 8, DX 1000 etc tycker jag det är klart prisvärt att jaga förstärkare för. Betyder inte att de låter skit direkt ur ljudkortet men väsentlig skillnad.
Postad 29 July 2010 - 03:10
Dc3R
-
Dc3R
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
2 års bump!
35 ohm betyder inte nödvändigtvis att det är lättdrivet bara att det är relativt lätt att få volym ur den om den har hög effektivitet!
Har lite exotiska hörlurar så kan måhända va svårt att hitta personer med erfarenhet av just de hörlurarna och dessutom erfarenhet av diverse förstärkare. Kan möjligen testa på head-fi? Annars är ju det bästa om du har någon ljudaffär nära dig du kan ta dina hörlurar till och testa lite olika förstärkare?
Hur mycket olika hörlurar tjänar på förstärkare varierar rätt mycket. Men de flesta mer seriösa i alla fall tycker jag tenderar låta bra mycket bättre. K701, HD 650, Ultrasone Pro 750/900, BeyerDynamic T1, Ultrasone ED 8, DX 1000 etc tycker jag det är klart prisvärt att jaga förstärkare för. Betyder inte att de låter skit direkt ur ljudkortet men väsentlig skillnad.
Tack för ett bra svar! Får ta mig till någon ljudaffär och prova lite. Jag är en underbar bumpare.
Postad 20 April 2011 - 14:06
Birdcherry
-
Birdcherry
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Skulle vilja säga bump igen.. Har en önskan om att ta hem en Little Dot MK III. Bästa tillvägagångssättet för att göra det här? Vilka sidor rekommenderar ni? Ska man gå via den här David som nämns vart man än läser om Little Dot? Har hittills främst kollat på DHgate
Postad 20 April 2011 - 16:00
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
rekommenderar att du beställer direkt från tillverkaren på www.littledot.net och dom har även en ebay-butik (där köpte jag min little dot mk II tidigare), då kan du dessutom kommunicera direkt med David ZheZhe som tillverkar dom.
Postad 23 April 2011 - 01:37
Birdcherry
-
Birdcherry
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
rekommenderar att du beställer direkt från tillverkaren på www.littledot.net och dom har även en ebay-butik (där köpte jag min little dot mk II tidigare), då kan du dessutom kommunicera direkt med David ZheZhe som tillverkar dom.
Tusan, dumsnål kanske är ordet om man beställer därifrån.. Hade hoppats att slippa frakten
Postad 23 April 2011 - 07:54
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
frakten däriffrån är ingenting jämfört med om dom hade skaffat sig en svensk distributör, då hade själva enheten kostat mycket mycket mer än vad de gör nu om du importerar.
Postad 15 February 2012 - 16:19
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
Bumpar lite lagom.
Jag har nyligen börjat lyssna betydligt mer med hörlurar och därför har intresset ökat för att skaffa något trevligt att lyssna med. Har snöat in mig på AKG k 701 eller k 601 och har idag en nuforce uDac som funkar till mina gamla Sony lurar men jag är väl medveten om att den inte kommer orka med tyngre lurar. Jag använder idag uDacen som dac, hörlursförstärkare och försteg till mina högtalare vid datorn. Vad fasiken ska jag välja för ny stärkare som klarar allt detta.
AKG är inte spikat är även sugen på något från Sennhiser.
Postad 15 February 2012 - 16:30
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Bumpar lite lagom.
Jag har nyligen börjat lyssna betydligt mer med hörlurar och därför har intresset ökat för att skaffa något trevligt att lyssna med. Har snöat in mig på AKG k 701 eller k 601 och har idag en nuforce uDac som funkar till mina gamla Sony lurar men jag är väl medveten om att den inte kommer orka med tyngre lurar. Jag använder idag uDacen som dac, hörlursförstärkare och försteg till mina högtalare vid datorn. Vad fasiken ska jag välja för ny stärkare som klarar allt detta.
AKG är inte spikat är även sugen på något från Sennhiser.
Dacmagic plus eller kanske Asus essence one.
Postad 15 February 2012 - 21:48
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
AKG k 701 är fixade och tillsvidare en pro-ject head box II som får funka tills jag lägger beslag på något som passar mina "krav"
Funderade på dacmagic plus men ska avvakta lite läsa på lite om den först. även lyssna vore ju inte helt dumt.
Postad 20 February 2012 - 22:51
reptilee
-
reptilee
-
Rookie
-
4 inlägg
.
Redigerat av reptilee, 25 September 2012 - 17:51.
Postad 20 February 2012 - 23:11
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
som sagt, de har lagt in fördröjningsrelä på deras modeller, men annars är det ju alltid, oavsett modell, god praxis att ha volymen på noll när man kopplar i sin hörlur, och om det gäller rörförstärkare ska den gärna ha varit igång en stund (typ 20-30 sekunder åtminstone) innan man kopplar i lurar.
jag har en av de tidigare Schiit Lyr-modellerna (första batchen, alltså utan fördröjningsrelä) och är mycket nöjd. Varför är du skeptisk att något skulle krångla med den? De är extremt välbyggda jämfört med andra märken i den prisklassen.
Postad 21 February 2012 - 00:33
reptilee
-
reptilee
-
Rookie
-
4 inlägg
.
Redigerat av reptilee, 25 September 2012 - 17:53.
Postad 21 February 2012 - 07:56
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Haft den i snart ett år, inga problem hittils. Tull och fraktkostnader kommer du aldrig undan från USA så det är bara att räkna på det. Lyren är gjord för att driva magnetostater och andra lurar som kräver mycket hög strömstyrka vid låga ohm, och det var för denna typ av hörlur jag köpte den. Så om du planerar att använda lurar som Audeze LCD-2/3 eller Hifimans eller AKG K701/2 så rekommenderar jag den. Annars kan du gå på Asgaarden!
Postad 22 February 2012 - 00:02
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
https://www.minhembi...c_id=409354.jpg
(hmm. försöker infoga bilden men då står det att jag inte har behörighet att lägga in en bild med den här ändelsen)
Detta fick jag hem idag, riktigt trevligt. Har suttit helt fast och bara lyssnat på mängder av låtar i flera timmar.
AKG K 701 och Pro-ject Head box 2
Postad 01 March 2012 - 08:26
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
Någon som hunnit testa Dacmagic plus än? hur är den som dac och hörlursförstärkare? i förhållande till priset?
Postad 01 March 2012 - 21:47
Kelimutu
-
Kelimutu
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Säger bara Fiio E10.... 650 kr och SÅN ljudförbättring!
Postad 18 March 2012 - 00:36
cete
-
cete
-
Rookie
-
4 inlägg
Säger bara Fiio E10.... 650 kr och SÅN ljudförbättring!
Var kan man köpa E10:an för så lågt pris? Jag gav 1195 för min och skulle behöva ha en till andra datorn.
Postad 18 March 2012 - 01:10
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|