* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*
564 svar till detta ämne
Postad 19 november 2005 - 21:31
Lou Cipher
-
Lou Cipher
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Du kan m.a.o. plugga in en MP3-spelare och spela upp musiken genom anläggningen typ  Nja, det kan jag inte tänka mig att man kan, har iofs inte provat... Men när man kopplar in usb-kabeln dyker förstärkaren upp som ett externt ljudkort i datorn.
<{POST_SNAPBACK}>
En iPod går att koppla in direkt till AX4.
Postad 19 november 2005 - 21:56
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Vilken anslutning är bäst för 5.1 ljudet HDMI eller firewire från DV 989 till AX4i?
Postad 19 november 2005 - 22:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
En iPod går att koppla in direkt till AX4.
<{POST_SNAPBACK}>
Japp det stämmer, finns en speciell port för den, men andra spelare funkar inte, rätt larvigt att dom inte kan lägga till stöd för alla istället.
ipod.jpg 2,87K
5 Antal nerladdningar
Postad 19 november 2005 - 22:50
Unregisteredb2578c4f
-
Unregisteredb2578c4f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har haft min AX2:a i drygt en vecka nu och jag saknar DEFINITIVT inte BAS.
Kalibrerade systemet med MCACC micken.
Sedan kastade jag på Phantom of the Opera på DVD DTS....... oj oj oj oj
Öppningsscenen när det pågår en auktionen(på Paris Operan) och allt i svart/vitt.
Så lyfter de upp kristallkronan och allt blir i färg samtidigt som ledmotiv musik mäktigt dundrar ut i rummet..... trodde nästan att ytterväggen skulle lossna eller att grannarna ovan skulle droppa ner på lite "gevalia"
Inga BAS problem för mig alltså.
Mitt system:
Pioneer Ax2, Sony LAsa-500ED systemet(5.1) och en Pioneer dvr-520.
Postad 20 november 2005 - 00:25
JackHowitzer
-
JackHowitzer
-
Rookie
-
8 inlägg
Det låter bra NeonNova75, har haft funderingar på att skaffa en AX2 eller AX4 själv och samtidigt köpa ett par Monitor Audio Rs6 som jag har läst ska vara riktigt välljudande. Dock är det många som säger att Pioneers stärkare är för ljusa för denna kombination och att Marantzen passar mycket bättre. Men enligt mig så tilltalar Maranzen inte mig iaf inte estestikt, särskilt inte fjärrkontrollen som är ohyggligt ful iaf på sr7500:an och sr8500:an. Har redan en Pioneer 575 DVD också, gillar den grymt.
Postad 20 november 2005 - 12:16
Unregistered4123dfbe
-
Unregistered4123dfbe
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Har AX2 ihop med B&W M1+AS 2. He..ete vilket ljud  Har bara lyssnat okalibrerat än så länge. Men att skillnaden blev så stor jämfört med mitt gamla system (HK+NHT) hade jag inte räknat med. iPod anslutningen fungerar klockrent.
Postad 23 november 2005 - 17:15
JackHowitzer
-
JackHowitzer
-
Rookie
-
8 inlägg
Yup, drivet är riktigt bra, videokonverteringen är också riktigt bra. Det är lite svårt att sätta fingret på exakt vad det är men jag upplever den som lite "öppnare" än AX5:an. Nu kan det säkert också vara så att det känns mycket roligare eftersom den är ny men till och med min fru tyckte att det lät lite bättre med AX4:an. Seadn är den ju skitsnygg rent ut sagt, otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild. Hur som helst tror jag inte att någon blir missnöjd oavsett om man köper 2:an eller 4:an.
MVH.
/Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
Kan det vara så Pioneer´s senaste Ax2 o Ax4 har lite mörkare ljudkaraktär än föregångarna? Jag hoppas verkligen på det eftersom jag har haft funderingar på att skaffa mig Monitor Audio Silver RS6 golvare tillsammans med en Ax2 eller Ax4. Är stärkarna dock lika ljusa som förr, får man kanske kolla efter ett annat system.
Postad 26 november 2005 - 20:57
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har nu haft AX2 i ca 2 veckor nu. Och jag kan varmt rekommendera denna reciver. Dynamiken är fantastisk jämfört med min gamla Sony Reciver som jag för övrigt var nöjd med. En annan aspekt förutom att ljudet är kanon är att i tysta partier vid filmvisning så är det VERKLIGEN tyst!
AX2:an verkar ha kraft så det räcker och blir över. jag kör i 6 ohms läget efter att ha läst att 2014 lämnade mest effekt i det läget.
Advanced MCACC inställningara fungerar perfekt. Jag har provat olika lyssningspositioner och olika inställningar och känner mig mycket nöjd så här långt. Videoväxeln gör ett fint jobb att växla mellan min Xbox, DVD 25 till min mina bildvisare. Fjärrkontrollen är kanon men ett stort minus är att det inte är belysta tangenter :-(
Jag kan varmt rekommendera AX:2an som enligt min bedömning ger mycket för pengarna
Postad 29 november 2005 - 01:07
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Vilken överförig för bioljudet använder ni; Digital Coaxial? HDMI? Firewire? Jag undrar eftersom jag förhopningssvis snart får Pioneers DVD-989 som komplement till min AX4AVi. Vad tror ni fungeraar bäst? Kabelförslag?
Postad 29 november 2005 - 20:19
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Peter B
Jag kör optiskt från en HK DV25. Ska bli intressant att höra hur det fungerar med HDMI från DVD-989.
Postad 29 november 2005 - 20:49
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Postad 30 november 2005 - 09:21
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
DESPERAT & behöver således hjälp...
Skall sälja min AX5 & ev. köpa AX2 istället, gör jag bort mig då eller ?
Använder den enbart till Hemmabio & har enklare inbyggnads högtalare, se mitt galleri.
Hade tänkt köpa en enklare reciver men det är den nya 9 bands auto EQ som lockar mig med hänsyn till mina högtalar placeringar.
//JB
Postad 30 november 2005 - 09:31
Unregisteredca25cca2
-
Unregisteredca25cca2
-
Användare
-
-
153 inlägg
Är inte så kunnig i Holländska, någon kort sammanfattning på svenska tack http://www.kieskeuri...07D0034A02D.htm
hittade denna review
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 01 december 2005 - 16:14
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
via www.altavista.com kan du köra babel fish på texten alternativt på urlen.
Blir inte kanon direkt men då klarnar det ;-)
Postad 08 december 2005 - 13:21
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Pioneer VSX-AX2 får bäst i test i nya Hemmabio Tidningen nr 12
Kommer den 13 dec. Tidigare till prenumeranter
Bland de testade finns:
HK AVR 635
Okyo TX-SR703E
Pioneer VSX-AX2AV-S
Rotel RSX 03
Yamaha RX-V1600
Trevlig läsning
Postad 08 december 2005 - 18:13
Unregisteredca25cca2
-
Unregisteredca25cca2
-
Användare
-
-
153 inlägg
Synd att dom inte fick med någon Denon AVR-3806 i det testet också För mig personligen står det mellan dessa tre: Denon AVR-3806 Pioneer VSX-AX4AVi Yamaha RX-V2600Pioneer VSX-AX2 får bäst i test i nya Hemmabio Tidningen nr 12 Kommer den 13 dec. Tidigare till prenumeranter
Bland de testade finns: HK AVR 635 Okyo TX-SR703E Pioneer VSX-AX2AV-S Rotel RSX 03 Yamaha RX-V1600
Trevlig läsning
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 08 december 2005 - 21:14
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja..Framför allt så tycker jag att Yamahan 2600 verkar mycket intressant, skall väl även kunna skala upp bilden. Har inte hittat något test på den. Men den var nog för dyr för att komma med i detta test Synd att dom inte fick med någon Denon AVR-3806 i det testet också
För mig personligen står det mellan dessa tre: Denon AVR-3806 Pioneer VSX-AX4AVi Yamaha RX-V2600
Pioneer VSX-AX2 får bäst i test i nya Hemmabio Tidningen nr 12 Kommer den 13 dec. Tidigare till prenumeranter
Bland de testade finns: HK AVR 635 Okyo TX-SR703E Pioneer VSX-AX2AV-S Rotel RSX 03 Yamaha RX-V1600
Trevlig läsning
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Redigerat av Roisland, 08 december 2005 - 21:16.
Postad 08 december 2005 - 21:29
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Ska bli spännande o läsa.. Eftersom man ska köpa sig en AX2AV till våren
Postad 10 december 2005 - 23:21
Millman
-
Millman
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har lite strul med HDMI utgången på min AX2AV, Kör med en Samsung LE-40R51. Om jag kör 1080p in i AX2 an och ut på 40R50 funkar det fint, men om jag sedan går in i menyn på AX2 an så att den skall visa OSD menyn på 40R51 så säger den bara "ej tillgänglit läge" samma sak när jag kör Analog till HDMI konvertern. I bägge dom fallen så skall ju recivern köra ut 480i och det funkar inte på min 40R51. Frågan är om problemet sitter i AX2 an eller 40R51 an. Någon som kör HDMI på en Samsung LCD där det funkar fint, eller någon som har något annat tips.
Postad 12 december 2005 - 12:23
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har samma problem. Det verkar som att OSD menyn i stärkaren är interlaced och på min LG plasma via HDMI hamnar den i hörnet med största delen utanför bild. Jag får dra en komposit till tvn när jag skall köra upp OSD displayen. Jag hade samma fenomen med min HK 25 dvd som jag kopplat komponent till stärkaren och sedan vidare till LG tvn via HDMI. När HK,n stod i interlaced och inte progressive scan så visades den mestadels utanför bild. Vid byte till till Progressiv så blev det kanon...
Postad 12 december 2005 - 12:32
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Jag har samma problem. Det verkar som att OSD menyn i stärkaren är interlaced och på min LG plasma via HDMI hamnar den i hörnet med största delen utanför bild. Jag får dra en komposit till tvn när jag skall köra upp OSD displayen. Jag hade samma fenomen med min HK 25 dvd som jag kopplat komponent till stärkaren och sedan vidare till LG tvn via HDMI. När HK,n stod i interlaced och inte progressive scan så visades den mestadels utanför bild. Vid byte till till Progressiv så blev det kanon...
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar ju hel konstigt att inte det fungerar.. Någon som vet om det går bättre via komponent? Hade tänkt dra både en hdmi och en komponent från AX2AV till Sanyo Z3..
Postad 12 december 2005 - 14:03
thedarkone
-
thedarkone
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Finns det ett stereo+sub läge på dessa stärkare?
Postad 12 december 2005 - 17:16
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jahopp.. då var en AX2 beställd och på ingång till lokala utlämningsstället... Ska bli mumma att byta ut min gamla Onkyo
Postad 12 december 2005 - 18:31
Millman
-
Millman
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar ju hel konstigt att inte det fungerar.. Någon som vet om det går bättre via komponent? Hade tänkt dra både en hdmi och en komponent från AX2AV till Sanyo Z3..
<{POST_SNAPBACK}>
S-VHS och komponent funkar i 480i men alltså inte HDMI lite surt för den inbyggda konverteraren blir ju värdelös. /Niklas
Postad 12 december 2005 - 22:41
gydde
-
gydde
-
Rookie
-
7 inlägg
Jahopp.. då var en AX2 beställd och på ingång till lokala utlämningsstället... Ska bli mumma att byta ut min gamla Onkyo 
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis!! Jag har beställt 4an...2an blev bäst i nya nummret av hemmabio så jag hoppas att 4an är strået vassare, ska bli skönt att kasta ut min Yamaha rxv 450 (hoppas jag)
Postad 12 december 2005 - 22:46
Millman
-
Millman
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Finns det ett stereo+sub läge på dessa stärkare?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det går att köra så också.
Postad 12 december 2005 - 22:51
Unregisteredc9540265
-
Unregisteredc9540265
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Millman : Som jag tolkar det från vad jag läst på amerikanska forum så är det inte pioneeren som är boven i dramat utan bildvisaren som inte vill ta emot 480i från just hdmi ingången..
Så för en del funkar det och för en del inte beroende på vilken projektor/tv man har.
Postad 13 december 2005 - 06:25
stefanlil
-
stefanlil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hur kan AX2an tänkas låta med B&W dm309?
Och är fjärren lika fin som på min Yamaha som jag har nu, dvs nästan helt riktningsokänslig?
Postad 13 december 2005 - 09:10
Herr Kantarell
-
Herr Kantarell
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Fråga:
Har införskaffat en AX4 och har "problem" med Master Volymen ..
Db omfånget på denna receiver är mellan -80db (min) till +12db (max) enligt manual.
Kört Auto MACCAB och ploppade sen i DVD för ljudkoll
Jag får dra upp volymen ända till typ -25 för att få hyggligt ljud !
Och mellan -80 och -55 låter ingenting ur högtalarna i tillägg ?.
Skall det vara så ?
Uppsättning hårdvara:
DVD matar AX4:an med optisk.
Har ett par Jamo D590 som frontar, En Jamo D8 front, samt 4 små surroundare från Defenitive Tech.
Nog borde AX4:an palla att driva dessa ?
Borde jag testa Coaxial istället för optisk ?
Tacksam för hjälp
Postad 13 december 2005 - 10:04
Unregisteredd480d8c6
-
Unregisteredd480d8c6
-
Användare
-
-
215 inlägg
Herr Kantarell, du har nog inget att oroa dig över, iaf inte om jag jämför med var man ställer volymen jämfört med tidigare modeller. Det borde bli riktigt högt om du börjar närma dig 0 på skalan?
Jodå, nog kan den driva dom, det har jag svårt att tänka mig att det inte skulle fungera.
Postad 13 december 2005 - 15:02
Herr Kantarell
-
Herr Kantarell
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ljudet vid 0db är nog olyssningsbart högt, så att jag inte skall få ut tillräckligt med kräm är jag inte orolig för.
Men att behöva skruva 8 varv ( från -80 --> -50db ) på Master volymen för att få ljud på anläggningen gör mig irriterad.
Personligen känns det som något i AX4:an "håller igen" ljudet, och är rädd att vid någon tidpunkt så släpper receivern på fullt flöde igen vilket leder till att mina högtalare kraschar bigtime ..
Postad 13 december 2005 - 15:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag får dra upp volymen ända till typ -25 för att få hyggligt ljud ! Och mellan -80 och -55 låter ingenting ur högtalarna i tillägg ?.
<{POST_SNAPBACK}>
Skalan är logaritmisk så allt är som det ska vara.
Postad 13 december 2005 - 15:29
Herr Kantarell
-
Herr Kantarell
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Tackar för ett lugnande svar ...
Annan relaterad fråga: Vad är att föredra. Coaxial eller optiskt ?
edit: jag använder naturligtvis sökfunktionen på tråd om detta. Glöm frågan
Redigerat av Herr Kantarell, 13 december 2005 - 15:33.
Postad 13 december 2005 - 15:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
edit: jag använder naturligtvis sökfunktionen på tråd om detta. Glöm frågan
<{POST_SNAPBACK}>
Det är bra det  Tyvär kommer du få lika många olika svar som trådar, det finns ingen universell sanning om vad som är bäst. Enda du göra är att låta dina egna öron avgöra. Tillbaka till Pioneer
Postad 13 december 2005 - 21:58
Millman
-
Millman
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Millman : Som jag tolkar det från vad jag läst på amerikanska forum så är det inte pioneeren som är boven i dramat utan bildvisaren som inte vill ta emot 480i från just hdmi ingången..
Så för en del funkar det och för en del inte beroende på vilken projektor/tv man har.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sett något om att man i tidiga Samsung LCD har kunnat uppgradera firmware för att få bättre funktionalitet via HDMI ingången men mins inte vart det var. Så jag har väl varit lite inne på att det kan bero på 40R51 an. Men samtidigt så är det många som påstår att den skall acceptera 480i utan problem och enligt manualen till AX2 an så är det ju 480i ut som gäller så det skulle vara kul att testa 40R51 an mot något annat som man vet gav en 480i standardsignal. Fast roligast skulle det ju va om det var något enkelt man kund egöra för att få det att funka.
Postad 14 december 2005 - 13:31
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jahopp, hann med att testa AX2:an lite igår, kopplade upp 5.1 med Bi-Amp på frontarna, körde MCACC och lutade mig tillbaka. Första intrycket var att det var klart mer pulver jämfört med min gamla Onkyo, naturligtvis bidrar ju möjligheten till Bi-Amping till detta då det verkligen fick frontarna att spela ut ordentligt nu när de fick lite mer pulver. Ljudet blev klart mer tajt och det märktes att kontrollen och attacken blev klart bättre. Till det negativa, eller negativt är fel ord, men låt oss säga "annorlunda"?!? hör att jag upplever ljudet lite "ljusare". Förmodligen en effekt av att Pioneeren är mer analytisk än Onkyon?!? Det jag uppskattade mest med Onkyon var att den i konbination med mina JM-Lab lät varmt och gott, men ändå förhållandevis detaljerat, det känns som att med Pioneeren så har lite av det varma gått förlorat, men i gengäld så tar den igen det i detaljrikedom, kraft och kontroll. Det är mycket möjligt att man får till det ännu bättre efter lite mer tweakande, men tiden är ju tyvärr begränsad  Ett annat plus var ju möjligheten till att köra iPoden, klart najs, men kanske lite overkill för mig som ändå har HTPC med MCE2005 ansluten. Gränssnittet i MCE är ju klart najsigare än OSD'n från AX2:an...
Rent maskinellt så tycker jag den känns solid och kvalitetskänslan är det inget fel på förutom högtalaranslutningarna som inte känns sådär hundra. Sen känndes det som om de optiska ingångarna satt lite för tätt om man kör med lite fetare optiska kablar, när jag tryckte in mina från HTPC, DVB-T och DVD-R så tog de i varann och det var svårt att få dem att sitta helt rakt tyckte jag. Sen fjärren, den var ju ingen höjdare, men det får ändå bli en pronto snart...
Överlag är jag dock mycket nöjd med inköpet och ser fram emot många timmars filmtittande med denna kompanjon!
Postad 15 december 2005 - 12:37
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jahopp...så stötte man ju såklart på patrull..  ... Skulle jacka in min Panna s97 via HDMI, kör med supra HDMI-HDMI mellan pannan och AX2:an, sedan supra HDMI-DVI in till min LG-plasma. Men se det gick tydligen inte, får ingen bild och HDMI-indikeringen på fronten blinkar bara. Kollade med manualen och där framgick att det kunde vara antingen en icke kompatibel HDMI-enhet, alternativt att enheten inte stödjer HDCP?!? Men nog stödjer väl panna s97 HDCP eller?!? Är det någon annan som kör den kombon som fått det att snurra?!? Hoppas på hjälp!
Postad 16 december 2005 - 00:13
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Jahopp...så stötte man ju såklart på patrull.. ... Skulle jacka in min Panna s97 via HDMI, kör med supra HDMI-HDMI mellan pannan och AX2:an, sedan supra HDMI-DVI in till min LG-plasma. Men se det gick tydligen inte, får ingen bild och HDMI-indikeringen på fronten blinkar bara. Kollade med manualen och där framgick att det kunde vara antingen en icke kompatibel HDMI-enhet, alternativt att enheten inte stödjer HDCP?!? Men nog stödjer väl panna s97 HDCP eller?!? Är det någon annan som kör den kombon som fått det att snurra?!? Hoppas på hjälp! 
<{POST_SNAPBACK}>
NEJ! Nu blir jag rädd.. Jag har inhandlat Neuneo HVD2085 med HDMI ut.. Och köpt in 5st olika supra kablar.. som ska användas.. Men tänker köpa AX2av till våren... Ska köra 2st supra hdmi IN (dator och dvd) och 1st hdmi ut.. och 1st komonent ut.. Båda ut till Sanyo Z3. Hoppas det bara är någon insällning så man inte behöver köpa några nya saker.. för detta är dyrt nog....
Postad 16 december 2005 - 21:12
biofreak
-
biofreak
-
Lärjunge
-
-
377 inlägg
När jag startat en film i dvd spenaren (989) så står det i displayn Dialog norm+4 på min Ax4i ? Kan någon vara snäll och förklara vad detta betyder..skulle vara mkt tacksam då jag aldrig fått något bra svar på detta eller hittat någon info.
Mvh
Christoffer
Postad 17 december 2005 - 11:28
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Halloj... Uppdatering på ovanstående inlägg.... Jahopp...så stötte man ju såklart på patrull.. ... Skulle jacka in min Panna s97 via HDMI, kör med supra HDMI-HDMI mellan pannan och AX2:an, sedan supra HDMI-DVI in till min LG-plasma. Men se det gick tydligen inte, får ingen bild och HDMI-indikeringen på fronten blinkar bara. Kollade med manualen och där framgick att det kunde vara antingen en icke kompatibel HDMI-enhet, alternativt att enheten inte stödjer HDCP?!? Men nog stödjer väl panna s97 HDCP eller?!? Är det någon annan som kör den kombon som fått det att snurra?!? Hoppas på hjälp!
Provade att rodda lite med inkopplingen på morgonen idag. Om jag startat s97:an och kör igång en film och sedan stoppar in HDMI-kablarna så hoppar AX:an igång och slussar vidare till plasman utan problem. Om jag sedan stänger av s97:an och sätter på den igen så fungerar det inte, för det verkar som om HDMI inte startas när spelaren slås på, HDMI-indikeringen på fronten på s97:an indikerar varken video eller audio över HDMI när den slås på?!?  Så jag drar slutsatsen att problemet som uppstår inte har med AX2:an att göra... När jag startat en film i dvd spenaren (989) så står det i displayn Dialog norm+4 på min Ax4i ? Kan någon vara snäll och förklara vad detta betyder..skulle vara mkt tacksam då jag aldrig fått något bra svar på detta eller hittat någon info.
Så får jag också, det flashar till "Dialog norm+4" i någon sekund innan displayen växlar över till valt ljudspår (DD/DTS). Ingen aning om vad det betyder heller...
Postad 17 december 2005 - 11:39
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
ang "Dialog norm+4" det har med dolby digital att göra och på vilken nivå dialogen ligger om jag inte minns fel, stärkaren känner av detta... kör ni en film med dts så dyker inte detta upp (tror jag, orkar inte gå ner och titta själv  ).
Redigerat av Martin.M, 17 december 2005 - 11:40.
Postad 17 december 2005 - 19:52
Scania
-
Scania
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips om vilket av följande 5.1 system som skulle passa till en AX4:a.
Det skall användas till vanligt tv tittande och till film i ett rum som är 12m3 men även kunna
flyttas till ett rum på cirka 25-30 m3.
1. Audiovektor K3 Super med tillhörande högtalare.
2. Monitor Audio RS6 med högtalare i den serien.
Tack för alla synpunkter.
Redigerat av Scania, 23 december 2005 - 22:36.
Postad 19 december 2005 - 21:05
gydde
-
gydde
-
Rookie
-
7 inlägg
Så då har man kört in sig på ax4an några dagar...**** vilket ös!!! Bara till att kasta ut sin gamla yamaha rxv 450, men de är ju klart, ax4an är ju ungefär fyra gånger så dyr så att konstigt vore det ju annars om den inte lät bättre.
stereoljudet är kanon
Filmljudet är ännu bättre, tycker dock att ljudkalibreringen drar ned basen lite väl mycket, men man får väl pröva sig fram och graja lite med eq adjust
Postad 22 december 2005 - 09:10
j-i-p
-
j-i-p
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hur tror ni AX2 funkar tilsammans med JBL E100, E30, EC35, E250?
Står mellan HK AVR 635 och Pioneer AX2. Är rädd för at AX2 kan bli litt för strömsvak. 635 drar ju över 1000w mot Pioneer's 460w.
Postad 22 december 2005 - 22:45
Official_P
-
Official_P
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hur tror ni AX2 funkar tilsammans med JBL E100, E30, EC35, E250? Står mellan HK AVR 635 och Pioneer AX2. Är rädd för at AX2 kan bli litt för strömsvak. 635 drar ju över 1000w mot Pioneer's 460w.
<{POST_SNAPBACK}>
Troligt är att det blir bättre driv i högtalarna med en H/K 635, medan Pioneer bjuder på mer finesser. Det bästa du kan göra är att åka iväg till någon trevlig butik med snäll personal och lyssna på produkterna i fråga. Om inte i butik, låna hem och dra igång din favoritskiva och bedöm. Det är du som skall tycka om ljudet
Postad 23 december 2005 - 22:51
Greggegorius
-
Greggegorius
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har precis fått hem en Pioneer VSX-AX2AV-S och håller på att koppla ihop det med ett Pioneer S-V810A högtalarsystem. Problemet är med eluttaget på förstärkaren. Jag skulle vilja koppla in subben ( S-W250S) där för att slippa stänga av/sätta på den manuellt. Men i manualen till AX2:an står att den totala strömförbrukningen inte får överstiga 100 W (0,4 A) på den utrustning som kopplas igenom där. Det är lugnt, subben har en strömförbrukning på 56 W. Men det står också att en sub eller en extra förstärkare kan överstiga 100 W om man spelar på hög volym och därför inte ska kopplas genom det eluttaget. ??? Ska man lita på manualen eller vågar man koppla genom förstärkaren. Någon som har erfarenhet av detta eller är mer insatt i ämnet? Vad är det värsta som kan hända, inte tillräckligt med ström till subben/förstärkaren eller kan det bli skador på apparaterna? Finns det några andra för och nackdelar med att sköta subbens strömförsörjning genom förstärkaren? Tacksam för hjälp. ///Mattias
Redigerat av Greggegorius, 24 december 2005 - 11:21.
Postad 24 december 2005 - 12:27
biofreak
-
biofreak
-
Lärjunge
-
-
377 inlägg
Det brukar finnas ett läge på subben som heter "Auto" som gör att subben startar automatiskt när den får signal in. Sen när du inte spelar mer stänger subban av sig självt.  Jag har precis fått hem en Pioneer VSX-AX2AV-S och håller på att koppla ihop det med ett Pioneer S-V810A högtalarsystem. Problemet är med eluttaget på förstärkaren. Jag skulle vilja koppla in subben (S-W250S) där för att slippa stänga av/sätta på den manuellt.
Men i manualen till AX2:an står att den totala strömförbrukningen inte får överstiga 100 W (0,4 A) på den utrustning som kopplas igenom där. Det är lugnt, subben har en strömförbrukning på 56 W. Men det står också att en sub eller en extra förstärkare kan överstiga 100 W om man spelar på hög volym och därför inte ska kopplas genom det eluttaget.
???
Ska man lita på manualen eller vågar man koppla genom förstärkaren. Någon som har erfarenhet av detta eller är mer insatt i ämnet? Vad är det värsta som kan hända, inte tillräckligt med ström till subben/förstärkaren eller kan det bli skador på apparaterna?
Finns det några andra för och nackdelar med att sköta subbens strömförsörjning genom förstärkaren?
Tacksam för hjälp.
///Mattias
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 28 december 2005 - 22:42
Unregistereddd2519c1
-
Unregistereddd2519c1
-
Användare
-
-
127 inlägg
Måste bara säga att det var den grymmaste reciver jag testat. Bytte ut min något klena vsx-d711 mot en AX2AV och vilket ******** lyft det blev när man kollar på film. Kan bara säga att jag är alldeles lyrisk. Var bara tvungen att skriva detta.
Postad 28 december 2005 - 23:00
Official_P
-
Official_P
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Måste bara säga att det var den grymmaste reciver jag testat. Bytte ut min något klena vsx-d711 mot en AX2AV och vilket ******** lyft det blev när man kollar på film. Kan bara säga att jag är alldeles lyrisk. Var bara tvungen att skriva detta.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad kör du för högtalarsystem? Klarar Ax2:an av att driva frontarna fullt ut?
Postad 28 december 2005 - 23:14
Unregistereddd2519c1
-
Unregistereddd2519c1
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag kör bara med skithögtalare iform av JWS och Sonab men dom innehåller en massa 10" element och tycker att den kontrollerar dessa betydligt bättre än den gamla recivern. Det som skiljer mest från 711:an tycker jag är att jag hör en massa nya detaljer helt enkelt mycket klarare ljud.
Nu fattas bara monitor audio RS6 plus center och små bakkanaler och en fet ny subbas och pioneers nya DVD 989i.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|