Dali IKON 7 el Concept 10 el MA RS8 el BW 604..
Vilken är bäst allround högtalare egentligen?
Lyssna och avgör själv. Har inte hört MA RS8 men av de andra tre väljer jag Concept 10 för basens skull om inte annat.
/Ash
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Dali Ikon Serien *
Startad av
Desertus
, Jul 17 2005 22:34
315 svar till detta ämne
20 relaterade trådar
Postad 08 December 2005 - 06:54
Lyssna och avgör själv. Har inte hört MA RS8 men av de andra tre väljer jag Concept 10 för basens skull om inte annat. /Ash Postad 08 December 2005 - 15:23
bästa allround högtalaren!? står nog mellan 604 och rs8 isf..... tycker jag, tror dessutom (har inte hört rs8 men dock rs6) att rs8 är roligare att ha än 604!!
förstår itne hur man kan tycka att swans högtalare är snygga??? ok att finishen är hög men de ser grymt fula ut tycker iofs att rundade högtalare är snyggt tex. helicon serien mfl! Postad 08 December 2005 - 22:32
Jag har bara hört B&W 604 Och concept 10, men av de två föredrar jag Dali´n på alla punkter. Tycker att 604 spelar alldeles för tillbakadraget och har klen bas. Jag valde mellan dessa 2 för ett par månader sedan, och nu står ett par Concept 10 i vardagsrummet Postad 09 December 2005 - 07:40
Okej, va kul för dig!!
Funkar trance bra på Concept 10? Sådan musik behöver ju livas upp med lite ljudtryck, men även viktigt är detaljer. Är Concept högupplöst tycker du? Kan man spelar finlir med gott betyg eller snackar vi bara party högtalare. Jag behöver lite allround då jag även lyssnar på lugnare musik. Postad 09 December 2005 - 09:09
Med min Marantz SR7500 så tycker jag att jag får ett mycket detaljerat ljud med bra upplösning. Klockrent när jag lyssnar på t.ex. Norah Jones. Tyvärr ger inte Marantzen den botten i basen som krävs för lite tyngre musik. Därför skaffade jag även en NAD C272. Första gången jag kopplade in den så trodde jag att subben va på. Basen är inte att leka med. Tyvärr tar NADen bort dett yttersta av upplösningen jag upplevde innan. Det blir lite som en slöja över de övre registren, som om allt ljud har sänkts några oktaver (eller vad det nu heter, kan inte musik). Har inte provat Trance, men till Euro-Techno funkar NAD-kopplingen alldeles utmärkt, och jag kommer defenitivt inte att sakna bas så länge jag lever. Vi fick stålgardinerna att skallra på HiFi-klubben i Linköping, och det är ett riktigt stort rum. I ett normalt vardagsrum kan du få så mycket bas du vill ha. Har bara lyssnat kort Ikon 7. Det jag kan säga är att den har aningen bättre upplösning med bibehållen bas, men inte i närheten av lika tung bas. Så valet är inte helt lätt. Själv ångrar jag inte för en sekund mitt val, men det är ju jag. Boka in en lyssningstund på HiFi-klubben, ta med egen musik, och sätt dig och jämför högtalarna, så ska du nog kunna göra ditt val. /Ash Postad 09 December 2005 - 09:56
Hmm, ah blir ett svårt val kanske. Vet ju inte riktigt hur mycket bas vi snackar om. Jag vill ha en vettig bas, alltså en puff till varje takt när man spelar house, dance, trance.. Inga överdrivna volymer eller basmuller, det är jag inte intresserad av.
Jag har en Primare A30.1, den är hyfsad kraftig ca 100w per kanal. Dock inga tonkontroller så allt måste liksom stämma från början. Ett balanserat ljud är vad jag måste uppnå så valet av högtalare är viktigt. Postad 10 December 2005 - 14:43
Som sagt, det är bara att ge sig ut och lyssna. /Ash Postad 10 December 2005 - 23:22
Tjena
Jag är inte säker om detta tagits upp tidigare i denna tråden men för ett tag sen hittade jag en länk på forumet till en butik i Tallin som säljer Dali och till mycket bra priser. Adressen är http://www.audiocenter.ee/ Som exempel kostar Ikon6 830Euro = 7740:- Jag tänkte bara höra om det är någon här som varit i kontakt med affären eller handlat ifrån dem? Själv har jag precis mailat och frågat om de säljer utomlands, jag kommer skriva vad de svarar här sen. /Jonas Postad 14 December 2005 - 23:32
Svaret blev:
Dear Jonas, We don,t ship to Sweden. Everything can buy from our shop in Tallinn. Best regards, Så man får väl se om man tycker det kan va värt en semester tur till Tallin Postad 16 December 2005 - 16:48
Ikon 6 vs 7
Har lyssnat på Ikon 6 men HiFiKlubben hade inte 7orna hemma för provlyssning. Dessa är tänkta att drivas av en Denon 3806 i ett 5.1 system, bi-wirade. Vet att vissa av er kommer påpeka att denna inte har tillräckligt med kräm och finess för dessa högtalare men det är ganska ointressant i detta läget. Vill ha högtalare som jag klarar mig med ett tag framöver, det går ju alltid driva dessa med en extra förstärkare senare. Jag undrar helt enkelt om Ikon 7 är värda 3 000:- mer än Ikon 6? Ger det så pass mycket mer tryck i basen, så pass mycket mer kontroll i mellanregistret, att det är värt pengarna? Och är det risk att Ikon 7 inte kommer till sin rätt ändå om rummet är för litet? Eller är det meningslöst att jämföra Ikon 6 och 7 tillsammans med denna receiver? Står i köpartagen, så tips vore tacksamt! Med önskan om en trevlig julhelg! Postad 21 December 2005 - 22:09
Ingen som har lyssnat på både Ikon 6 och 7 och som kan göra nån slags jämförelse?
Postad 30 December 2005 - 10:41
Hur tror ni att ikon 7 skulle stå sig mot canton rc-l, är på g med nya frontar men det är svårt att välja, ska åka och lyssna på ikon 7 inom en snar framtid.
Postad 30 December 2005 - 18:27
Hej på er Dali fantaster
Postad 31 December 2005 - 07:55
Grazioano: Hade dom inte en sub ikopplad då
Vad var det för elektronik som användes? MVH /Wecco Redigerat av Unregistered1082, 31 December 2005 - 07:56. Postad 02 January 2006 - 01:22
Lite läsning för den som går och suger på Ikon !
http://www.dali.dk/a...IKON2-5star.pdf http://www.dali.dk/int/page197.aspx http://www.hifiklubb...no_20051218.pdf http://www.hifiklubb...OICE_200601.pdf Jag har passat på att koppla högtalarna till denna tråden och och hoppas att den besöks av fler som köpt högtalarna och kan berätta om olika kombinationer av förstärkare och annat .. Redigerat av Unregistered1103, 02 January 2006 - 01:43. Postad 06 January 2006 - 20:38
Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge...ja, sålde mina högtalare gamle Concept 6:or och börjar få lite abstinens över att lyssna musik o film... Men imorgon smäller det till på ett par Ikon 6:or vilka förtjänar sitt rykte. Fasen va fint ljud där är i dem. Efter en demning på HIFIklubben i Kristianstad med Flying Daggers intro scen visste jag vad jag skulle ha. Aldrig förr har jag haft svaga ben och hårresningar efter någonting...
Det övre registret spelar i en liga som Concept högtalarna inte ens antydde till. Som testerna säger, de låter som de vore dubbelt så dyra! Kommer att bli riktigt kul att ta hem dem och tuna in dem och sen bara avnjuta musik och film... Min utrustning är en yamma 1400, panasonic s-97 och en Dali swa-12:a. Hoppas denna kombination låter fint... Skulle behövt ett slutsteg i stil med nad 272, men får se om det räcker till. Så långt allting gott... Postad 10 January 2006 - 18:00
SÅ, nu har man trixat med grejerna hela helgen och resultatet var utsökt! Ikon 6:orna spelar riktigt fint, även till min Yamaha stärkare. Så där var inga problem på den fronten. Skillnaden mellan Concept som jag hade innan är överväldigande när man lyssnar musik. Jag är ingen basälskare, men tycker att där är bra drag i basen. Tydlig och snabb.. Rejält nöjd med pjäserna. Angående designen, de är inte snygga, men man gillar dem mer för varje dag som går...
Postad 10 January 2006 - 18:04
Nu har jag bestämt mig för Ikon 6
Samt tillhörande högtalare för ett 5:1 system Varit och lyssnat på ett antal olika högtalar märken bla MA RS6 som lät som om man hade vax i öronen. Hade lyssnat till Ikon innan dess och gjorde det idag igen för 5 gången. Idag i jämförelse med 4 andra Dali och 5 andra B&W alla i prisklass 8000 till 20000 Dali Ikon Allt från Motzart till Guns&Roses Måste säga att detta är det bästa jag hört under 20.000kr. Vaddå problem med basen ? De har den bas de behöver för att sedan täcka upp med en subba. Det är diskanten och mellanregistret man vill åt och det har Ikon Djupbasen skall man väl inte hämta hos högtalaren om man har subba. Har du 10.000 till ett par högtalare och har ett finkänsligt musiköra kan jag varmt rekomendera ett par Ikon 6 med ett par stativ högtalare som Ikon 2 Kan lägga till att de drivs lätt av en bra AV Reciver i 7-8000 kr klassen men jag kommer att gå på Denon 3806/4306 Edit: Glömde säga .. som biosystem är de ännu mer fantastiska Redigerat av Unregistered1103, 10 January 2006 - 18:10. Postad 10 January 2006 - 20:03
Tjenare alla Dali älkare! Sålde mina Cerwin Vega och bytte riktning total, har nu köpt mig ett bar ikon 6:or. Kan inte längre stå upp för Cerwin efter ha upplevt tonerna ur mina ikoner. Cerwin Vega skulle jag nu mer säga är en PA högtalare med hifi egenskaper.
Ikonerna låter verkligen bra. Avstämt och luftigt hör man hur tonerna alstras på ett helt förträffligt sätt. En riktig fullträff för min del. Min elektronik består av Nad C372 och därtill cd-spelaren Nad C541i. Tycker mitt paket är en riktigt bra combo, cd låter neutral och luftig. Och C372 låter även den neutral och luftig åt det varma hållet. När man drar på lite extra märker man hur mycket krut det finns att hämta ur min C372. Den behåller kontrollen på bas elementen riktigt grymt bra. Tycker även det finns tillräckligt med finnes att skåda. Det bara smattrar i virvlarna när man kör Infected Mushroom - Im The Supervisor. Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att dessa högtalarna skulle mangla på med ett så bra tryck som det faktiskt gör. Första gången jag hörde dem trodde jag att jag hörde i syne. Nu mer är det svårt att komma från lyssningspositionen. Det finns låtar som man bara skulle vilja höra om och om igen. Så som t.ex. Mark Knopfler med El macho där även Metallica´s SM version av For whom the bell tolls. Med dessa högtalare snackar vi närvarokänsla som slår allt annat i prisklassen. Därtill även detaljerings precisionen, som finns med över hela registret. Rappheten i basen går inget annat en att älska. Att bara sätta sig ner och kunna lyssna är nu mer så lätt med dessa högtalare. En riktig fullträff för både mig och Dali. P.S tyckte att mina högtalare ändrade karaktär enormt mycket under inspelnings perioden. Var nästan lite rädd vid första lyssnings intrycket. Mer djup bas och en lungnare diskant med mer värme i mellan regget är vad som händer efter en tids inspelning. Lägger upp lite bilder på pjäserna: Bifogad fil(er)Postad 10 January 2006 - 21:31 Vad jämför du med då? Tyckte själv att dessa lät mycket detaljerat och bra även om jag inte tyckte de gick spec djupt (kan ha berott på rum och musik vid lyssningen) . För mig är det dock oerhört svårt att säga säkert att de är bättre än andra riktigt bra högtalare som tex Audiovector K3, MA RS6 och DLS R55 (samma prisklass) då jag lyssnat på dessa vid andra tillfällen med annan kringutrustning och dessutom med kort personligt ljudminne. Inget illa menat men hur har du kommit fram till att de slår allt annat i prisklassen? Redigerat av Unregistered1013, 10 January 2006 - 21:34. Postad 11 January 2006 - 00:15 Vad jämför du med då? Tyckte själv att dessa lät mycket detaljerat och bra även om jag inte tyckte de gick spec djupt (kan ha berott på rum och musik vid lyssningen) . För mig är det dock oerhört svårt att säga säkert att de är bättre än andra riktigt bra högtalare som tex Audiovector K3, MA RS6 och DLS R55 (samma prisklass) då jag lyssnat på dessa vid andra tillfällen med annan kringutrustning och dessutom med kort personligt ljudminne. Du snappade upp mig på den punkten. Måste erkänna att jag var nog lite väl inspirerad av hifi-klubbens publicitet i skrivande stund. Det är lätt som ”ny” hifi freak att bara snöa in sig på vad Hifi-klubben säljer. Har hört väldigt lite av Ma RS6 och Dls R55. Kanske lite väl lite för att bara rakt av kunna jämföra dem. Audio vector har jag inte hört över huvud taget. Det jag till stor del igentligen menade är att Ikon är definitivt bäst i sin prisklass ur Hifi-klubbens sortiment (Detta är vad jag tycker efter att ha lyssnat länge på Hifi-klubbens högtalarsortiment). Det var även menat som ett citat, kanske en aning påverkat av Alvin Gold from Hi-Fi Choice (UK); "Dali’s Ikon 6 a fast, agile and highly detailed loudspeaker that is explicit, regardless of its price.". Att det inte går djup är det fler som nämnt här i tråden. Jag kan faktiskt inte hålla med. När jag fick dem så var första intrycket inte speciellt tilltalande, men efter en tids inspelning så fanns djupbasen där ändå. Då testade jag att placera dem olika och det hade stor inverkan på basen. Ca. 15cm från väggen är grymt bra i mitt rum. Jag menar inte att dessa har en avgrundsdjup bas men det finns definitivt djupbas i mitt tycke. Jag skulle vilja säga att basen är väl avstämd i naturtorgen anda. Detta är vad jag har konstaterat och vad jag tycker. Men som sagt placering värkar vara en nyckel i frågan. Postad 11 January 2006 - 06:18
Tack brinkan!
Postad 11 January 2006 - 08:41
Det skulle vara extremt intressant om nån testade Dali Ikon 6 mot Audiovector K3 Super i en duell. Jag har provlyssnat på K3 Super på Ljudmakarn i en timme, och tycker den högtalaren är just Super. Har bara lyssnat på Ikon 6 som hastigast, men noterade att den är högst intressant. Nån som har jämfört K3 Super och Ikon 6?
Postad 11 January 2006 - 11:00
Har lyssnat lite hastigt på Ikon 5 &6. Utan att kunna något om HiFi tycker jag de låter riktigt bra och Ikon 6:an och 7:an har fått mycket bra betyg i tester. Det som får mig att tveka är byggkvalité och finish. Nu lever väl en högtalare ett extra hårt liv i en butik när den flyttas hit o dit samt "kunder" sliter i prylarna....men det ser tråkigt ut när MDFen har flisat sig i de nedre hörnen (kanske p.g.a att fötterna inte var monterade) och någon hade lyckats rycka av front gallret så att pluggen
lossnat med ytterligare flisning av MDFen som resultat. Ikon 7 väger ju ganska mycket jämfört med en del konkurrenter i samma klass men jag tycker inte byggkvalitén har tjänat på det. Skulle dock gissa mig till att det bidragit till ljudförbättringar!? Sedan är jag väl inte helt nöjd över plast fanér när man spenderar 10000-13000:-. Men bra ljud får man! Postad 11 January 2006 - 17:38 Problemet är att det endast är Hifiklubben som säljer Dali, och de har inga Audiovector-högtalare i sitt sortiment. Därför är det svårt att få till ett test mellan dem sida-vid-sida. Jag har lyssnat på både K3 Super och Ikon6, men vid olika tillfällen. Ikon tar hem ronden diskantupplösning och förmodligen även basdjup, men överlag anser jag att K3 Super är en mycket trevligare högtalare. Men det är min högst personliga åsikt, smaken är ju som... Postad 11 January 2006 - 21:01 Problemet är att det endast är Hifiklubben som säljer Dali, och de har inga Audiovector-högtalare i sitt sortiment. Därför är det svårt att få till ett test mellan dem sida-vid-sida. Instämmer med föregående talare ! Har lyssnat på båda två under goda förhållande och Ikon 6 står som vinnare Ganska klart i mina öron men det betyder inte att K3 Super är dålig. Tvärtom vill jag påstå att K3 Super lägger sig på klar andra plats i prisklassen,därefter kommer ingen sedan kommer de andra. Redigerat av Unregistered1103, 11 January 2006 - 23:44. Postad 14 January 2006 - 19:38 För min del så har frontens plastaktiga utseende varit det som har stört mig mest när det gäller Ikon serien. Men när jag förra helgen va och lyssnade på Ikon på Hifiklubben i Kristianstad så fick jag en bra demo av högtalarna där försäljaren även berättade om just frontens konstruktion. Som jag förstod så va det en sandwich konstruktionen där man limmat ihop många tunna lager (trä eller vad det nu är) till en jätte styv skiva. Fronten består tydligen av 2 sådana sandwich skivor som sen limmas med ett special lim. Detta limmet torkar aldrig riktigt utan de 2 lagren liksom flyter på varandra och hålls egentligen endast riktigt ihop av högtalarelementens skruvar. Detta skulle tydligen ge total dämpning av vibrationer i fronten. Så nu har jag mer överseende med frontens utseende Postad 19 January 2006 - 02:50
Klipper o klistrar lite...det ovanför är postat i * Officiell tråd - Hitachi PJ-TX200 * egentligen. Jo jag skulle gärna vilja ha Ikon 6 istället för concept 6, men som sagt min budget är igentligen redan spräckt. Jaja. Dessutom är Ikon 6 fel färg för min möblering (körsbär). Kanske är en synd att säga men så är det....tack för tipset iaf. Postad 19 January 2006 - 03:10
Det blir nog bra i alla fall...
Ville bara se det perfekta köpet framför mig.. men consept ljuder bra dem med. Din nya stärkare kommer att ge dem vad dem tål, vill jag lova. Jag har själv beställt hela mitt paket vill jag lova. Men det håller väl några år får jag hoppas. Om 10 år är väl allt inbyggt i hjärnan Redigerat av Unregistered1103, 19 January 2006 - 03:15. Postad 19 January 2006 - 16:05
Den finns inte alls i körsbär utan bara i ljus Ek och Valnöt EDIT : Ville bara lyfta upp tråden.. har inte fått mina än så jag vill höra lite positiva ord om dem från er som har nöjet och lyckan av att kunna spela på dem hemma. Redigerat av Unregistered1103, 22 January 2006 - 17:23. Postad 23 January 2006 - 07:31
Jag har haft mina i några veckor nu. Och tillsammans med riktigt bra elektronik låter Ikonerna mycket bra. Med lite sämre så låter det alldeles för vasst och ljudet kommer inte riktigt ut i rummet.
Hade jag inte testat med bra elektronik så hade jag nog sålt högtalarna. När allt stämmer och musiken är rätt sjunger Ikonerna verkligen ut och är riktigt roliga att lyssna på! Postad 23 January 2006 - 11:14
Vad är det för elektronik som du kör med ? Postad 23 January 2006 - 11:55
Har testat lite en del olika nu. Sony & Pioneer låter verkligen helt fel. Det skär nästan i öronen.
Denon 3806/4306 låter i mina öron för vasst och har lite dålig kontroll på basen. Jag tror dock du blir nöjd med 4306 så länge du inte lyssnar på något värre Lyssnade på A11XV och det är här Ikonerna kommer till sin rätt. Men är inte helt nöjd med 2-kanalsljudet på A11an heller. För min del finns det ingen väg tillbaks. Valet står nu mellan A11an och Thule PR350BV&PA350 Redigerat av Unregistered1098, 23 January 2006 - 11:56. Postad 30 January 2006 - 18:28
Jag har ny provlyssnat på Ikon 1 och Ikon 2,
Ikon 1 var lite för "tunn" i ljudet. Ikon 2 låter däremot kanon men har ett fysiskt format som inte riktigt passar Så mitt alternativ är Ikon 5 som på pappret skall vara lika lättdrivna som Ikon2. Är det någon som lyssnat på Ikon 5:an och kan ge mig några synpunkter på hur den låter i förhållande till Ikon2:an? Johan (Jag kör med en 50W Sonos förstärkare så jag tror inte jag klarar driva större än Ikon5:orna). Postad 30 January 2006 - 20:47
Det enda råd jag kan ge dig är att ta med din förstärkare till Hifiklubben och testa. Är aldrig några problem.
Jag har viss resonans i mina Ikon 6or som retar mig lite. När flytten är klar och jag testat in nya rummet ska jag öppna högtalarna och modifiera lite. Annars får det nog bli ett byte igen tyvärr. Postad 01 February 2006 - 16:40
Var o lyssnade på Ikon 6 idag, och blev mäkta imponerad... Lyssnade även på MA RS6, System Audio 1750 o KEF iQ7... Tyckte iaf bäst om Ikonerna, men nu har jag rätt litet vardagsrum. Är det overkill o trycka in de här i ett rum som är ca 3,5m från "TV-Väggen" till "Soff-väggen"?
Redigerat av Matte Hedström, 01 February 2006 - 16:42. Postad 01 February 2006 - 21:04
Det blir kanon !
Skulle vara att välja stativarna istället, men sen skall du ha stativ o allt så köp du Ikon 6 och spela på du ... Har lyssnat på dem i alla rumsstorlekar och de låter lika bra var de än står Postad 01 February 2006 - 21:13
Okej...låter bra det...då blir det nog till att försöka skramla ihop till ett par sådana... =) Ser att du ska köra med Denon du med?! Själv så blir det med en 3805:a...
Postad 22 February 2006 - 00:40
Hur går det för era Ikoner? Ska ner på torsdag för en sista lyssningsrunda tänkte jag...har ju sån beslutsångest
Postad 22 February 2006 - 01:18
De låter underbart
Har bara positivt att säga och som jag tidigare sagt.. till dem som snackar om bas .. Det finns massor av bas i dessa och ju mer jag spelar dem, desto bättre låter det. Dvs nu låter det ännu bättre än bäst .. Ett säkert köp för den som hör bra och har ton och musiköra.. Har man inte det, går det lika bra med något mycket billigare och som dunsar i väggarna, som en del vill ha det.. Cervin är väl en sådan högtalare, inte sant. Jag tycker mest att subben stör och har satt den på lägsta möjliga så att den bara går in o tar det som Ikonerna inte klarar på djupet samt på låg volym. Med andra ord låter det mycket lite om subben och ändå fylls rummet ( 30 kvm ) med toner av alla register. Jag Biampade med min 4306, men märkte ingen skillnad så de är nog mycket lättdrivna ( om man kan kalla 4306 för lågeffekt ) 170 w vid 6 ohm räcker så att säga långt. Ikon är för den så kallat "finare" musiken, kan väl hålla med om att den inte gör sig riktigt bra med "metallica" då den spelar mycket på diskanten och mellanregister och då kan framför allt äldre inspelningar av typ "hårdrock" låta lite kass .. Typ .. Norha Jones... Ballader i allmänhet .. All melodiös musik .. Acustisk musik samt tom diskodunk låter mycket bra och detaljerat. MaVeRiC Postad 22 February 2006 - 22:45
Jag undrar bara vad ni tror om att driva ikon 6 med en Pioneer AX2 var och lyssnade på dom idag med ett NAD 272 tror jag det var och det lät hur grymt som helst.
Postad 22 February 2006 - 22:54
Jag var inne på Ikon 7 innan jag skaffa de mina beg. Infinity Kappor. Dom spelar bäst av alla högtalare i den storleken och i den prisgruppen hos Hifi Klubben i alla fall. Ikon 7 spöade skiten ur B&W 604 S3, det lät skit om 604 i jämnförelse rent ut sagt. Tyckte 604 lät mer som Concept 8 i det läget, och det säger en del.
Postad 23 February 2006 - 09:56
Det lär gå utmärkt att driva Ikon 6 med AX2:an... De är ju inte speciellt svårdrivna, sen finns ju även möjligheten att bi-ampa om du har 2 steg över... Jag undrar däremot om man kan lyssna på Ikon 2 på nån Hifiklubben i Sthlm? Vet inte om jag vill ha stativare + sub eller Ikon 6... *?!?!* Postad 28 February 2006 - 21:04
Så nu har man också köpt Ikon6, va iväg i helgen och skulle handla denon 3806 och Ikon 6. Tyvärr så hade de inga svarta Denon 3806 inne så den får jag först nu på Torsdag men har lånat hem en 2106 så länge och den klarar driva högtalarna helt ok. Jag blev faktiskt förvånad hur pass bra högtalarna lät helt oinspelade.
Sammantaget så är jag mycket nöjd, det som jag varit mest tvekande mot har varit designen men fan här hemma passar de in bra och ser riktigt snygga ut. För min del så tycker jag att Ikon i Valnöt va klart snyggare. Postad 03 March 2006 - 01:03
Är ute efter både högtalare och förstärkare och har fastnat för Dali Icon 7, Monitor audio Silver Rs8 och Revel F12 Dessa 2 högtalare har jag lyssnat på vid olika tillfällen och har säljs i olika butiker. Men Jag tycker att alla har spelat mycket bra och frågan är om Dali Icon 7 kan mäta sig med dessa 2. Jag är främst ute efter H/K receiver som ska spela musik/hembio. Men även Denon Avr-306 och Marantz sr8500 är fina receivrar. Står helt nollställd på vilken förstärkare som hade passat bäst till vilken och vilken högtalare ni hade valt.
Tack Postad 06 March 2006 - 22:36
Mina Ikon 6or går från klarhet till klarhet
De lät mycket bra oinspelade och om jag då säger att de höjt sig ytterligare nu när de är så gott som inspelade. 100 timmar. Så menar jag höjt sig. Har fått fason på min Denon 4306 som fått de sista justeringarna och det låter bara så jäkla bra. Ibland lyckas man med sina inköp och detta är ett av dem Måste dessutom säga att pricken över I-kon är min Denon 3910 som ger ett fantastiskt bra 2 kanalsljud via analoga kablar och pure direkt på stärkaren. Att spela CD skivor är äntligen en fröjd för örat. MaVeRiC Postad 15 March 2006 - 14:03
Så, igår var jag nere på Hifiklubben och lyssnade på AVR-3806. Eftersom det var sent hade jag inte enormt med tid, och jag hade heller inte speciellt mycket egen musik med mig. Hursomhelst.
3806:an kopplades upp mot ett par väldigt lite inspelade (de sa att de kanske spelats 10 timmar) DALI IKON7:or, och det lät verkligen illa. Testet var kort och inkopplingen var direkt. Alltså, ingen BI-AMP. Jag lyssnade på Kents Verkligen. Ljudet var vasst och började förutom det låta skränigt redan vid rätt låga volymer. Och det blev värre om man försökte dra på lite. Min fråga är om IKON7 och AVR-3206 är en omöjlig kombination eller om det blir bättre med inspelade högtalare (det måste bli oerhört mycket bättre än igår). Är det värt att testa BI-AMP? Det kändes faktiskt nästan som om steget inte orkade med högtalarna. Är det värt att låta en SUB vara med även på musikspelandet (den var inte inkopplad igår)? Det här inlägget placerar jag både i AVR-3806 tråden och i IKON tråden, hoppas ingen tycker jag är dryg för det. Kul att bli medlem förresten. Postad 15 March 2006 - 14:31
Hej Kimpost!
Ditt intryck kan ju bero på många olika faktorer, dels kanske höga förväntningar, men även att, precis som de sa på klubben så ska högtalare spelas in. Olika högtalare påverkas olika mkt av inspelning..men man brukar väl i snitt räkna med 100 timmar för att de verkligen ska ha blivit inspelade. Har själv lyssnat på Ikon med en Denon-receiver och tyckte att de var lite för ljusa, och saknade lite bas. Denon i sig är lite ljus till karaktären, eller bara väldigt neutral som vissa säger. Kan mkt väl tänka mig att 3806:an inte riktigt orkar med Ikon 7, den är trots allt inte så värst stark. Där tror jag NAD skulle passa bättre faktiskt, lite varmare och lite tyngre ljud Kanske ska du även ta med en egen skiva där du vet "hur den låter". MVH Flingan 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |