Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guitar Hero II / III

1622 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycks om GH2? 5 är bäst (192 medlem(mar) har röstat)

Vad tycks om GH2? 5 är bäst

1. 1 (3 röster [1.56%])

Procent av omröstning: 1.56%

2. 2 (2 röster [1.04%])

Procent av omröstning: 1.04%

3. 3 (11 röster [5.73%])

Procent av omröstning: 5.73%

4. 4 (54 röster [28.12%])

Procent av omröstning: 28.12%

5. 5 (122 röster [63.54%])

Procent av omröstning: 63.54%

Rösta Gäster kan inte rösta
Guitar Hero II (inkl. Gitarr) (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 9.296296 (26) Inga priser
Guitar Hero II (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 9.416666 (11) Inga priser
Guitar Hero III: Legends of Rock (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 2 9.357142 (13) Inga priser
Guitar Hero III: Legends of Rock (inkl. Gitarr) (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 8.863636 (21) Inga priser
Guitar Hero III: Legends of Rock (inkl. 2 st Gitarrer) (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 8.6 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 09 October 2008 - 14:14

torslanda423
  • torslanda423
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
jag kände också absolut och total vanmakt när jag först stog med GH-guran och fumlade runt och misslyckades med låt efter låt på easy och såg polare bara segla igenom och fattade ingenting..men det är precis som ni säger, det a. kommer och b. blir då bara roligare och roligare! jag har fortfarande låångt kvar men har iaf klarat medium med 5 stjärnor på alla, hela hard-kampanjen och en handfull på expert..stora framsteg för en taktlös och överårig finmotorisk klant som jag.. :) nu ser jag fram emot att vara newbie igen, på trummor - i GH4..! jag kommer suga sååå hårt.. :)

Redigerat av torslanda423, 09 October 2008 - 14:14.

Postad 09 October 2008 - 14:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Ha ha, nej det är pinsamt värre än så, jag har ju inte klarat DWDTG än :)
Sen är det ju iofs en stjärna som fattas på RiB också ;) ;)

Jo det klart, det är ju pinsamt dåligt ;)
En annan har inte ens klarat alla låtar på Hard ännu :( fast nu var det ju ett bra tag sen man spelade med. Håller mig till trummorna på RB istället :)

Postad 09 October 2008 - 14:30

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Jo det klart, det är ju pinsamt dåligt ;)
En annan har inte ens klarat alla låtar på Hard ännu ;) fast nu var det ju ett bra tag sen man spelade med. Håller mig till trummorna på RB istället :)

Med tanke på hur många hundra timmar jag lagt ner på GH så borde jag vara bättre kan jag tycka. Men inlärningskurvan är (som tur är) inte rak utan mer...som en båge, vad kallas det nu. Om X är tiden du spelar så är Y hur bra du blir...då blir formeln Y = roten ur X :)

Men jag säger som torslanda, när jag väl får tummen ur och köper trummorna så kommer jag suga stenhårt :(
Förhoppningsvis blir det ett inköp av dessa antingen till GHWT eller RB2. Men får låta andra testa lite först.

Postad 09 October 2008 - 14:38

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Känner igen mig i din situation här Luzer :)
Vet inte hur många hundra timmar jag lagt ner på GH.. antagligen för många. Har även jag 1 * kvar att sätta på RiB men orkar verkligen inte. Ska bli kul att se hur hårt man suger sen när GH WT drums introduceras för första gången :)

Postad 09 October 2008 - 16:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

He he, välkommen till klubben Zoiler och JMKbiker.

Man får ganska lätt ont i handen i början och sedan senare när man behöver jobba fortare med båda händerna. Är en låt på GH3 som jag inte klarat än bara pga utmattning i vänsterhanden.
Det roliga med GH spelen är att de blir roligare ju bättre man blir (i allafall tycker jag det :)), för ju högre upp i svårighetsgrad man kommer desto fler av de "riktiga" noterna i låten spelar nu, och desto mer höjs känslan av att man faktiskt spelar på riktigt.
Rekomenderar att försöka köra med 4 fingrar direkt på normal, så man tränar upp sitt lillfinger som man oftast är ganska svag i. Det finns dom som bara kör med 3 fingrar men vissa partier blir oerhört mycket svårare senare isåfall.

Tackar, tackar. Jag kör igenom 5-stjärnigt på normal just nu och kör 4-fingrigt. Lillfingret känns som det blir mer och mer stabilt. Förstår inte riktigt hur jag ska fixa hard (5 stjärnor alltså) men det återstår väl att se ;)

Jag är lite ovanlig btw (?), jag sitter ner och spelar. Som hon i melodifestivalen Marie whats her name :). Nackdelen är att det är svårt att rocka loss =/.

Sen har jag märkt en grej... jag kan få t ex 97% på en låt, men ändå bara få 4 stjärnor. Sen får jag kanske 95% nästa gång men ändå 5 stjärnor. Vad är kriterierna för 5 stjärnor egentligen? Trodde tidigare att man gick efter missade noter men så är det bevisligen inte. Är det total score måhända? Eller är det antal noter i rad avklarade?

Postad 09 October 2008 - 17:57

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Tackar, tackar. Jag kör igenom 5-stjärnigt på normal just nu och kör 4-fingrigt. Lillfingret känns som det blir mer och mer stabilt. Förstår inte riktigt hur jag ska fixa hard (5 stjärnor alltså) men det återstår väl att se :D

Jag är lite ovanlig btw (?), jag sitter ner och spelar. Som hon i melodifestivalen Marie whats her name :(. Nackdelen är att det är svårt att rocka loss =/.

Sen har jag märkt en grej... jag kan få t ex 97% på en låt, men ändå bara få 4 stjärnor. Sen får jag kanske 95% nästa gång men ändå 5 stjärnor. Vad är kriterierna för 5 stjärnor egentligen? Trodde tidigare att man gick efter missade noter men så är det bevisligen inte. Är det total score måhända? Eller är det antal noter i rad avklarade?

Det är total score som räknas :)
Se till att utnyttja starpowern på "rätt vis" om du förstår vad jag menar, alltså optimalt för att få så mycket poäng så möjligt.

Postad 09 October 2008 - 18:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Då har jag nog, som aldrig utnyttjar starpower, gjort det aaaningen svårare för mig än vad som behövs.

Går det för övrigt att dra upp känsligheten på starpowern för jag förstör hela rytmen om jag ska slänga upp den i luften som jag behöver nu.

Postad 09 October 2008 - 18:45

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0
Ibland så behöver man tilta gitarren längre tid...alltså det räcker inte med ett snabbt ryck. Utan tilta max så gitarren står upp, och hålli nån sekund :)
Jag stod förresten också alltid upp i början och kunde knappt sitta ner, då gick det inge bra. Men efter "några timmar" så orkar man ju inte stå så man får lära sig sitta. Nu halvligger jag i princip alltid konstant i soffan. Men du har ju rätt i att det är svårt att rocka loss. Om man inte är på fest å kör så blir rockandet dock mindre viktigt efter ett tag, man snöar mer in på att vara mer exakt, jag tiltar aldrig numera utan kör nästan bara select-knapp-varianten tex.

Postad 09 October 2008 - 20:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Ibland så behöver man tilta gitarren längre tid...alltså det räcker inte med ett snabbt ryck. Utan tilta max så gitarren står upp, och hålli nån sekund :)
Jag stod förresten också alltid upp i början och kunde knappt sitta ner, då gick det inge bra. Men efter "några timmar" så orkar man ju inte stå så man får lära sig sitta. Nu halvligger jag i princip alltid konstant i soffan. Men du har ju rätt i att det är svårt att rocka loss. Om man inte är på fest å kör så blir rockandet dock mindre viktigt efter ett tag, man snöar mer in på att vara mer exakt, jag tiltar aldrig numera utan kör nästan bara select-knapp-varianten tex.

Select-knapp? Kan man rocka loss med en knapp?

Postad 09 October 2008 - 20:30

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Du aktiverar star-power på select-knappen också :)
Så antingen tilt eller tryck :(

Men det krävs ju lite övning för det också :D

Jag själv sitter alltid ner nuförtiden, har hittat en bra position ^^

Postad 09 October 2008 - 21:20

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Fått fem stjärnor på några låtar nu..
.. på easy.
Klarar inte ens spela igenom RiB på easy. :)

Kramp igen, så får köra på att vila mig i form till nästa försök.

Postad 09 October 2008 - 21:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Det är verkligen jobbigt för, tja inte fingrarna, men handleden gör jiddrigt ont på mig efter ett tag. Det suger.

Edit: Jag har 5 stjärnor på alla easylåtar (JMKbiker pwned :)).

Vilket är svårast GH2 eller GH3? Överlag alltså.

Redigerat av Zoiler, 09 October 2008 - 21:54.

Postad 09 October 2008 - 22:16

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Det är GH2 som du lirar Zoiler?
Har hört att GH2 är löjligt lätt, speciellt på easy. :)

Postad 09 October 2008 - 22:18

Elessar
  • Elessar
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

...
Vilket är svårast GH2 eller GH3? Överlag alltså.

Beror på svårighetsgrad. Easy och medium är ju samma i princip på båda men sen Hard är lättare på GH2 än GH3 och Expert är nog lättare på GH3 än GH2. (Går efter hur lätt/svårt jag har/hade det att sätta 5 stjärnor på alla karriärlåtar)

/D

Postad 09 October 2008 - 22:52

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0
Jag brukar svara att notechartsen är svårare i trean men det är större hitwindow, alltså du behöver inte vara så exakt på noten för att "få den" så det tar änna ut varandra. I tvåan måste du vara mycket mer exakt, det märker man tydligt senare på hammerons och pullofs, i trean kan man ju fuska hårt med dessa.

Tvåan har några riktigt sköna låtar att spela som är mina klara favoriter genom alla musikspel tror jag. Rock this town och Jessica är ena höjdare, och bonuslåten Gemini är superkul också. Sen glömmer jag aldrig introt på Crazy on you som jag hade feeeta problem med. Kommer ihåg när jag skulle köra den första gången på expert, och alla noter bara kom rasslande. Hade ju inte en chans och trodde det skulle vara stört omöjligt. Men med lite träning kom man igenom det också. Nu har jag spelat sönder den låten så den är inte riktigt lika bra som förut, men introt håller nog i evigheter :)

Edit: JMKbiker -> Låter som att du spänner handen om du får ont så fort. Försök vara så lealös som möjligt :( och prova att ha gitarrsnöret på olika längder, alltså när du står upp och gitarren hänger på dig.
Jag hade min gitarr riktigt coolt långt ner vid knävecken i början, men det gick inte alls. Nu har jag kommit fram till att det är enklast för frethanden om jag har gitarren löjligt långt "dansbandsmässigt" högt upp istället, då behöver man inte böja handleden så hårt. Sen får man ibland vinkla gitarren ganska hårt uppåt också, och köra den klassiska stilen :D Fast somsagt, man får prova sig fram.

Redigerat av Luzer, 09 October 2008 - 22:58.

Postad 09 October 2008 - 23:16

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Är det sant att GH WT kommer ha samma hitwindow som 1:an och 2:an? Isf. tycker jag det är ett positivt besked. 3:an var helt ok men som Luzer säger kunde man "fuska" alldeles för mycket..

Postad 10 October 2008 - 00:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det är GH2 som du lirar Zoiler?
Har hört att GH2 är löjligt lätt, speciellt på easy. :)

Hmm..*sniff, sniff*.. vad är det som luktar..? Luktar som... seger??? :(

Postad 10 October 2008 - 00:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Låter bra om det blir som GH2, med hitwindowet, gillar det mer än 3an. Tycker man känner sig duktigare när man sätter något på 2an för då var man "exakt". På 3an har jag trott att jag missat noter men sedan visar det sig att jag klara dem ändå, fast jag vet att jag slog an för tidigt eller sent egentligen. Bättre låtar på 2an också enligt mig! :)

/Genis

Postad 10 October 2008 - 02:10

Elessar
  • Elessar
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Som jag tidigare sagt så är nog min favoritlåt i hela GH serien "Less talk more rokk" som är en bonuslåt på GH2 :) Spelad på expert såklart. Annars är den inte alls rolig att spela!

/D

Postad 10 October 2008 - 08:08

torslanda423
  • torslanda423
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
heh, jag har också gitarren upptryck löjligt långt upp i armhålan - dansbands-style... överhuvudtaget vore det ganska kul att se hur det ser ut i dom svenska vardagsrummen där vuxna människor i sin ensamhet halvligger, hukar sig i onaturliga ställningar och rent allmänt brottas runt med sin fåniga lilla leksaksgitarr och hammrar frenetiskt på färglada plastknappar med känslan att dom är real rockers timme ut och timme in - en, om man tänker på det, ganska märklig folkrörelse! :rolleyes:

Redigerat av torslanda423, 10 October 2008 - 08:08.

Postad 10 October 2008 - 08:41

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Är det sant att GH WT kommer ha samma hitwindow som 1:an och 2:an? Isf. tycker jag det är ett positivt besked. 3:an var helt ok men som Luzer säger kunde man "fuska" alldeles för mycket..

Jag har inte kört GH1 men hört att där ska det tydligen vara ännu värre än i tvåan, i princip omöjligt att göra HOPOs för man måste vara så exakt. Jag gillar Rock Bands hitwindow, känns lite lite lättare än GH2 men man måste vara mer exakt än Gh3. Eller så är det ganska lika Gh2 bara det att man kunde kallibrera RB bättre.

Postad 11 October 2008 - 09:57

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0

Hmm..*sniff, sniff*.. vad är det som luktar..? Luktar som... seger??? :)

Kan säga att här luktar det i alla fall inte seger. Kompisen son på 14 år visade mig igår på ett brutalt sätt hur dålig jag är. :)

Börjar, trots att jag inte spelat så mycket, tröttna på flera låtar. Skulle varit betydligt fler med.

Postad 11 October 2008 - 10:33

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
En snabb fråga; Är det någon skillnad mellan Aerosmith gitarren och den vanliga Les Paul som man får med i Legends of rock eller är det bara klistermärket?

Postad 11 October 2008 - 12:11

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

En snabb fråga; Är det någon skillnad mellan Aerosmith gitarren och den vanliga Les Paul som man får med i Legends of rock eller är det bara klistermärket?

Det är exakt samma gitarr, bara en annan faceplate man får med i aerosmithpaketet.

Postad 19 October 2008 - 15:36

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
När jag kikar på min Career Score när man väljer expert så står det 10.875.067..ok inte så bra men men :P

Fast då jag går in och kollar på leaderboard så står det endast 7.931.403 varför är det så? Är det att det inte uppdateras så ofta eller kan man göra något så att det uppdateras lite snabbare?

Det är GH2 som jag pratar om.

Tack boys and girls så länge! ROCK ON!

Edit, såg att jag hade kryssat i Campaign only på leaderboarden. Nu stämmer det :)

AKA: Farbror Mathias =) 2:a i hela världen på Heart Shaped Box denna vecka :P

Ska ta förstaplatsen nästa vecka!

Redigerat av Biokillen, 19 October 2008 - 16:30.

Postad 27 October 2008 - 00:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Går inte så bra på hard. Klarar låtarna, men inte mer än så. Fingersättningen stökar till det.

Iofs inte spelat mer än någon timme på hard men tveksamt om jag lär mig hur man ska göra om jag inte gör rätt från början.

Postad 27 October 2008 - 09:48

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Går inte så bra på hard. Klarar låtarna, men inte mer än så. Fingersättningen stökar till det.

Iofs inte spelat mer än någon timme på hard men tveksamt om jag lär mig hur man ska göra om jag inte gör rätt från början.

Krävs ett par timmar på hard innan man kommer in i den rätta fingersättningen, men när man väl får kläm på det är det ett väldigt lyft :)
Ett tips är att köra grundfingersättningen med indexfingret (pekfingret) på röd istället för grön. För det är lättare att flytta pekfingret till grön när det behövs än lillfingret till orange. Så här kör de flesta.
Vill du träna på enklare låtar med den fingersättningen kan du ju gå tillbaka till medium men använd indexfinger på röd och flytta ner till grön när det behövs. Det tar lite tid eftersom man vant sig under hela easy/medium med grön som första knappen och nu helt plötsligt ändrar. Sedan finns det risk att det vänder igen, för mig känns grön som den "extra knappen" mer än vad orange känns :unsure:

Postad 27 October 2008 - 11:34

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0
Jag har haft GH Aerosmith i ca 4 veckor nu och har spelat lite till och från. Är faktiskt förvånad över hur fort man lär sig. Har klarat easy, medium, hard och har nu börjat köra några låtar på expert.

Det som är svårast tycker jag är när det kommer långa komplicerade HOPO-toner upp och ner och fram och tillbaka i långa rader. Ibland lyckas jag sätta sjuka kombinationer men ofast missar jag lite här och där. Klarar oftast låtarna men det är ganska tråkigt när det blir sådär enormt svåra solon så man känner sig helt lost. Inte samma nöje att komma igenom en sån låt på knappa 3 stjärnor som jag kan tänka mig att det känns att sätta den på 4-5.

Det som brukar hjälpa när det tar stopp ibland är att gå till practice och börja låten riktigt långsamt och sen öka steg för steg. Då brukar jag sätta mer och mer. Men det är lååångt kvar till jag sätter guldstjärnor på hard. Har några 5-stjärniga som jag säkert kan få guld på men det är väldigt lätta låtar.

Tycker ändå att hard är roligast att spela på nu när man väl lärt sig flytta fingrarna mellan alla 5 knapparna. Har beställt GH3 idag också för jag har tröttnat lite på Aerosmith-gubbarna. Ska bli kul att spela lite annan musik.

Postad 27 October 2008 - 17:18

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Jag har haft GH Aerosmith i ca 4 veckor nu och har spelat lite till och från. Är faktiskt förvånad över hur fort man lär sig. Har klarat easy, medium, hard och har nu börjat köra några låtar på expert.

Det som är svårast tycker jag är när det kommer långa komplicerade HOPO-toner upp och ner och fram och tillbaka i långa rader. Ibland lyckas jag sätta sjuka kombinationer men ofast missar jag lite här och där. Klarar oftast låtarna men det är ganska tråkigt när det blir sådär enormt svåra solon så man känner sig helt lost. Inte samma nöje att komma igenom en sån låt på knappa 3 stjärnor som jag kan tänka mig att det känns att sätta den på 4-5.

Det som brukar hjälpa när det tar stopp ibland är att gå till practice och börja låten riktigt långsamt och sen öka steg för steg. Då brukar jag sätta mer och mer. Men det är lååångt kvar till jag sätter guldstjärnor på hard. Har några 5-stjärniga som jag säkert kan få guld på men det är väldigt lätta låtar.

Tycker ändå att hard är roligast att spela på nu när man väl lärt sig flytta fingrarna mellan alla 5 knapparna. Har beställt GH3 idag också för jag har tröttnat lite på Aerosmith-gubbarna. Ska bli kul att spela lite annan musik.

GH3 har väldigt bra setlist, tyvärr är det lite för stort "hitwindow" så det är lättare att träffa noterna. I GH:A så fixades detta till endel.

Postad 27 October 2008 - 20:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Krävs ett par timmar på hard innan man kommer in i den rätta fingersättningen, men när man väl får kläm på det är det ett väldigt lyft ;)
Ett tips är att köra grundfingersättningen med indexfingret (pekfingret) på röd istället för grön. För det är lättare att flytta pekfingret till grön när det behövs än lillfingret till orange. Så här kör de flesta.
Vill du träna på enklare låtar med den fingersättningen kan du ju gå tillbaka till medium men använd indexfinger på röd och flytta ner till grön när det behövs. Det tar lite tid eftersom man vant sig under hela easy/medium med grön som första knappen och nu helt plötsligt ändrar. Sedan finns det risk att det vänder igen, för mig känns grön som den "extra knappen" mer än vad orange känns :)

Så jag ska bara flytta indexfingret, inte hela handen "ett steg"?

Postad 27 October 2008 - 20:19

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Så jag ska bara flytta indexfingret, inte hela handen "ett steg"?

Jo jo, hela handen givetvis ;) annars får du ju två fingrar på röd, och det är ju onödigt...

Postad 27 October 2008 - 20:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Problemet som jag ser det är lite att gröna knappen utnyttjas bra mycket mer än orangea på hard, åtminstone i de tre första grupperna jag spelat.

Två fingrar på röd, vad menar du ;) ?

Postad 27 October 2008 - 20:26

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
När man lirat ett tag så vet man ju när hela handen behöver flyttas och inte ;)
Jag använder två stilar, antingen flyttar jag hela handen om det ser ut att komma mycket orangea eller gröna eller så flyttar jag bara lillfingret om det ser ut att komma en eller två ensamma orangea :)

Så jag kör 2 utångspositioner

G R G B O
X X X X - :Position 1
- X X X X :Position 2

Postad 27 October 2008 - 21:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag använder två stilar, antingen flyttar jag hela handen om det ser ut att komma mycket orangea eller gröna eller så flyttar jag bara lillfingret om det ser ut att komma en eller två ensamma orangea ;)

Pretty much så jag gjort hittills.

Postad 27 October 2008 - 22:48

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

När man lirat ett tag så vet man ju när hela handen behöver flyttas och inte ;)
Jag använder två stilar, antingen flyttar jag hela handen om det ser ut att komma mycket orangea eller gröna eller så flyttar jag bara lillfingret om det ser ut att komma en eller två ensamma orangea :)

Så jag kör 2 utångspositioner

G R G B O
X X X X - :Position 1
- X X X X :Position 2

Jo fast jag menar att det är ju lättare att flytta pekfingret än lillfingret, så jag kör nästan alltid med indexfingret på röd och lillfingret på orange, när det dyker upp gröna flyttar jag pekfingret, istället för att flytta lillfingret när det kommer orangea. Men somsag det är ju olika sätt att spela bara.
Är det mycket gröna så kör jag ju också med index på grön under ett längre parti.

Zoiler -> Jag menar att har du indexfingret på grön och sen bara flyttar pekfingret till röd (där du redan har långfingret) så får du ju två fingrar där, du måste flytta med hela handen ett snäpp :wacko:

Postad 28 October 2008 - 19:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Zoiler -> Jag menar att har du indexfingret på grön och sen bara flyttar pekfingret till röd (där du redan har långfingret) så får du ju två fingrar där, du måste flytta med hela handen ett snäpp :(

NU fattar jag vad du menar, tog ett tag att inse. Jag menade inte när jag flyttade åt det hållet du menar (vi kan säga nedåt), men om jag har indexfingret på röd som utgångsposition och sedan ska upp till grön så flyttar jag bara indexfingret menar du?

Spelade mer idag och klarar låtarna utan större problem. Men några femmor blir det inte, spelar dem iofs bara en gång för att klara dem. Börjar vänja sig lite vid tempot dock.

Postad 28 October 2008 - 20:33

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

men om jag har indexfingret på röd som utgångsposition och sedan ska upp till grön så flyttar jag bara indexfingret menar du?

Precis, om det bara är nån enstaka grön här och där, är det längre shok med grön inblandad så flyttar man ner hela handen igen. Det blir ett attans flyttande i början och ofta som man spelar helt fel för man är på fel ställe med handen, du är tex van att spela gul med ringfingret, men så har du ny fingersättning och spelar helt plötsligt blå för du ligger ett snäpp upp med handen. Men efter ett tag vänjer man sig och vet var man har handen nästan hela tiden :(

Postad 20 November 2008 - 21:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Hmm, nu fixade jag hard för ett par dagar sedan, spelar rätt sällan dock. Låten som gav klart mest huvudbry var carry me home - men det bästa med det var att jag verkligen tränade upp mina färdigheter på den låten. Nu gick jag tillbaka och provade de första låtarna på hard och tja, 5 stjärnor var faktiskt enkelt.

Har ***** på de 8 första nu, kommer inte ihåg vad låten hette som gav mig mest problem idag men det var den 8:e låten från början. Bra träning för HO/PO (vet inte vad skillnaden är -_-). Var tvungen att sätta många såna för att fixa låten, går ju inte annars.

Börjar förstå vad du menar med att man vet var man har handen mest hela tiden Luzer, fixar även att flytta hela handen. Jag har grymt mycket större koll nu än när jag började iaf :)

Postad 21 November 2008 - 13:56

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0
HO och PO är egentligen samma sak fast tvärtom. HO = hammer on är att du går uppifrån och ner på gitarrhalsen, "hammrar på" nästa not utan att fretta :) Medans PO = pull off, som kommer från att om man håller tex nere fretknapparna grön, röd och gul när det är en serie där man går från gul och uppåt, så släpper man bara gul och sen röd när man spelar, och alltså "pullar off" :D Men oftast så håller man ju inte ner alla knapparna utan trycker på dom när de ska gälla så att säga, även om det bara är högsta tonen som gäller.

Edit: Klarar du Carry me home på hard så har du ju kommit en bra bit, den är ganska hysterisk hela låten, men det är ju det som gör den så rolig att spela :D
Sen är det en bra låt att träna på som du skriver, för den innehåller många delar, mycket flytt av handen hela tiden och mycket små HOPOs och även endel små snabba faststrum partier.
Och du har säkert inga problem med de första låtarna på expert nu heller tror jag. Då de sista låtarna på hard är svårare än de i början på expert.

Åttonde låten är ju Life wasted, nr 2 i andra setet förresten.
http://www.youtube.c...h?v=oYnGSvqKJEA

Här är mina score förresten, tror de är någorlunda uppdaterade på expert i allafall.
http://www.scorehero...7...me=3&diff=4

Redigerat av Luzer, 21 November 2008 - 14:11.

Postad 21 November 2008 - 15:49

torslanda423
  • torslanda423
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Jag har grymt mycket större koll nu än när jag började iaf :)

Precis lagom tills det är dags att börja vara usel på trummor i fyran..exakt som för mig! :D

Postad 21 November 2008 - 15:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Och du har säkert inga problem med de första låtarna på expert nu heller tror jag. Då de sista låtarna på hard är svårare än de i början på expert.

Har klarat de två låtar jag testade på expert, men det var innan jag hade carry me home träningen i mig så det ska nog gå rätt bra, i början åtminstone.

Åttonde låten är ju Life wasted, nr 2 i andra setet förresten.
http://www.youtube.c...h?v=oYnGSvqKJEA

Haha, nä den är det inte, den är ju enkel. Måste varit 9:e låten isåfall (kanske tänkte på att det var 5 låtar i första setet, men det är ju 6 när man låst upp den sista). Man kör typ gul/blå gul/blå x2 röd-gul-blå gul/blå gul/blå x2 etc i början och sen är det ett hyfsat jobbigt solo i slutet. Klarade 5 stjärnor för att jag använde SP i rätt läge, låten fixade jag bara till 87% eftersom jag bara fixade en 60% i solot.

T_T

http://www.scorehero...7...me=3&diff=4

Ja det ser rätt bra ut :D . Psychobilly Freakout är rätt svår på expert eller heh?

Vad menas förresten med 6, 7 och 8 stjärnor :) ?

Postad 22 November 2008 - 01:04

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Har klarat de två låtar jag testade på expert, men det var innan jag hade carry me home träningen i mig så det ska nog gå rätt bra, i början åtminstone.

Haha, nä den är det inte, den är ju enkel. Måste varit 9:e låten isåfall (kanske tänkte på att det var 5 låtar i första setet, men det är ju 6 när man låst upp den sista). Man kör typ gul/blå gul/blå x2 röd-gul-blå gul/blå gul/blå x2 etc i början och sen är det ett hyfsat jobbigt solo i slutet. Klarade 5 stjärnor för att jag använde SP i rätt läge, låten fixade jag bara till 87% eftersom jag bara fixade en 60% i solot.

T_T

Ja det ser rätt bra ut ;) . Psychobilly Freakout är rätt svår på expert eller heh?

Vad menas förresten med 6, 7 och 8 stjärnor :blink: ?

Du kanske tänker på "woman" den har ett kämpigt solo har jag för mig, krävs lite tid i practice mode där :D Men den är väldigt rolig att spela, och sen är det ju en grym låt :)
PF (Psychobilly Freakout) är inte helt lät, inte så svår att ta sig igenom men liksom "misirlou" och "six" är den svår att hålla kombon i och det drar ner poängen som tusan.

Edit: När det gäller antal stjärnor så är multiplern uträknad, så det finns en "grundpoäng" för att få 3 stjärnor tror jag, sen en viss cutpoint för 4 stjärnor och likadant för 5 stjärnor, när man vet båda dessa cutpoints så kan man räkna ut vad nästa steg skulle vara, alltså om det hade funnits fler stjärnor att få i spelet hade det säkerligen legat på det poängen som scorehero räknat ut. Man kan få max 8 stjärnor tror jag, men inte på alla låtar, de flesta går att komma upp i 7 stjärnor i allafall. Kollar man på topscoren så får man ett hum om hur många stjärnor det är teoretiskt möjligt att få på alla låtar.
http://www.scorehero...r...me=3&diff=4

Redigerat av Luzer, 22 November 2008 - 01:09.

Postad 22 November 2008 - 14:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Du kanske tänker på "woman" den har ett kämpigt solo har jag för mig, krävs lite tid i practice mode där :D Men den är väldigt rolig att spela, och sen är det ju en grym låt :)

Ja den var det.

http://www.youtube.c...h?v=PfG2CxizcHw

Fast jag körde inte i practise mode utan körde bara på tills jag lärde mig. Solot skulle jag nog behöva practise mode för dock eftersom det inte kommer förrän sent i låten. Det känns som det egentligen är hyfsat enkelt om man bara lär sig sätta Hammerons.

Edit: När det gäller antal stjärnor så är multiplern uträknad, så det finns en "grundpoäng" för att få 3 stjärnor tror jag, sen en viss cutpoint för 4 stjärnor och likadant för 5 stjärnor, när man vet båda dessa cutpoints så kan man räkna ut vad nästa steg skulle vara

Aha, inget officiellt med andra ord.

Postad 24 November 2008 - 22:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Flög igenom ytterligare 4 hardlåtar idag på fem stjärnor. Känns som jag lär mig mer och mer varje gång jag spelar. Nu har jag börjat bemästra Hammerons lite smått tycker jag. Det som förut kändes omöjligt känns nu som klart hanterbart och man sitter inte som ett fån när noter passerar förbi, utan sätter t o m riffen. 17 låtar avklarade.

Spelet blir ju dessutom roligare ju bättre man blir. Förut tänkte man... äh, skitspel - det här är omöjligt att klara. Nöjer mig med hard. Sen kör man några hardlåtar och blir proggressivt bättre. Väldigt bra inlärningskurva måste jag säga.

Postad 25 November 2008 - 10:15

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Flög igenom ytterligare 4 hardlåtar idag på fem stjärnor. Känns som jag lär mig mer och mer varje gång jag spelar. Nu har jag börjat bemästra Hammerons lite smått tycker jag. Det som förut kändes omöjligt känns nu som klart hanterbart och man sitter inte som ett fån när noter passerar förbi, utan sätter t o m riffen. 17 låtar avklarade.

Spelet blir ju dessutom roligare ju bättre man blir. Förut tänkte man... äh, skitspel - det här är omöjligt att klara. Nöjer mig med hard. Sen kör man några hardlåtar och blir proggressivt bättre. Väldigt bra inlärningskurva måste jag säga.

Håller med, det är nästan det bästa med spelet att inlärningskurvan är så jämn. I början så brukar jag alltid tröttna ganska fort på spel om man inte kommer framåt, men på GH så blir man snabbt bättre och man håller sig hela tiden över tröskeln och vill ha mer, ju bättre man bli desto roligare som du skriver, men inlärningskurvan avtar ju även i "snabbhet" så att säga. Det finns vissa trösklar att ta sig över och varje gång man kommer över en är det ett lyft. Tex från medium till hard och lära sig flytta handen och veta var man är, och senare HOPOs och få någorlunda kläm på det. Senare när man börjar se mönster istället för noter och lyssna mer på musiken och sätta vissa hysteriska solon utan att man fattar hur man gör :(
GH2 har dessutom mindre "hitwindow" än övriga spel (om man bortser från GH1) så man måste vara mer exakt för att träffa noterna.

Postad 28 November 2008 - 11:37

Unregistered86aa3c26
  • Unregistered86aa3c26
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tips! Guitar Hero III med gitarr till Xbox360 kostar 299:- på MediaMarkt i Högsbo (Göteborg) :P Riktigt billigt!
Kostade nästan dubbla på en annan mediamarkt här i Göteborg så vet inte om det är samma pris i hela landet.

Postad 17 December 2008 - 14:56

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Bra GH-dag idag ;)
Först klarade jag GH: Aerosmith på Expert, sen klarade jag Lou på GH3 på Hard så jag äntligen klarade ut GH3 på hard och sen klarade jag TTFAF på Hard också ;)
Jag är så grymt nöjd med mig själv ;)

Postad 17 December 2008 - 15:51

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1793 inlägg
  • 0

Bra GH-dag idag ;)
Först klarade jag GH: Aerosmith på Expert, sen klarade jag Lou på GH3 på Hard så jag äntligen klarade ut GH3 på hard och sen klarade jag TTFAF på Hard också ;)
Jag är så grymt nöjd med mig själv ;)

Gött, då är det bara expertkarriären på GH3 kvar ;)

Postad 17 December 2008 - 16:12

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0

Gött, då är det bara expertkarriären på GH3 kvar ;)

Ah men lycka till ;)
Har kommit till Tier 7 eller vad man ska kalla det, Knights of Cydonia, 3's & 7's o.s.v. ;)
Har iofs inte lirat GH3 expert på nån vecka, kanske dags att bita i det sura äpplet och ge sig in där, så klarar man det så var det bara One och de där roliga låtarna kvar ;)

Postad 17 December 2008 - 16:53

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Ah men lycka till ;)
Har kommit till Tier 7 eller vad man ska kalla det, Knights of Cydonia, 3's & 7's o.s.v. ;)
Har iofs inte lirat GH3 expert på nån vecka, kanske dags att bita i det sura äpplet och ge sig in där, så klarar man det så var det bara One och de där roliga låtarna kvar ;)

Nöt på, det är det ända som funkar ;)
Jag orkar inte ens komma ihåg hur länge jag satt med Raining Blood.. lååååååååång tid kan jag iaf säga. När man har klarat den en gång blir det mycket enklare dock pga. att man känner sig så ###### bra och då är självförtroendet på topp. Efter det kan du ju ge dig på att sätta 5* på den också, för mig tog det låååååååååång tid ^ lååååååååååång tid haha ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.