Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 februari 2008 - 13:25

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Måste man använda sig av CanalDigitals box? Eftersom man ändå pröjsar 3.000 kr för den så borde kan man ju lika gärna köpa en fungerande/bra box för 3-5000 som iallafall fungerar ok!

Du kan ju alltid börja tipsa om var man hittar en HD-PVR sat/DVB-T box med trippla tuners under 3k........

Näe du har helt rätt! Fick för mig att det fanns ett gäng boxar som hade liknande funktionalitet men ICKE! Verkar som om man inte har så mycket alternativ om man är sugen på HD med inspelningsmöjligheter! Kör HTPC med boxer idag och det fungerar ju ok... att bygga om till DVB-S skulle väl fungera men då skulle man förlora inspelningsmöjligheterna till t.ex. TV6 samt att det krävs en uppgradering av HTPC'n för att klara att leverera HD-material.

Men är det någon som testat eller tror det skulle fungera att ställa den surrande dekodern i ett annat rum?
Vad behöver man då? En lång HDMI kabel samt en "IR-förlängare" ?

mvh B

Jag flyttade boxen till ett annt rum och nu hör jag den inte alls. Verkligen skönt.

En HDMI kabel kostar ju några hundra, men jag tycker absolut att det var värt det för att få en helt tyst box. (Helt tyst kan den ju aldrig bli om man har den i samma rum som TV:n)

En IR-förlängare förlängare köpte jag billigt hos Clas Olson.

Postad 19 februari 2008 - 15:07

knirk
  • knirk
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej. Funderar på köpa denna box fast den är full av buggar o en hårddisk som låter mycket (kan kanske stoppa in den i ett vinkylskåp med glasdörr). Men är det någon som kan bekräfta att det fungerar att koppla ljudet i stereo analogt till tv'n samtidigt få ut dolbydigital 5.1 på spdif-utgången till hemmabion, utan att behöva växla i menyerna. Har en panasonic 42PX70 som inte klarar 5.1 på HDMI-ingången men kan ställas om till analogt ljud på Hdmi ingången. Boxen lämnar väl inte Dolby Digital på Hdmi utgången ännu.

Kan bekräfta att det funkar! Kör själv så på en PV500! Men tar inte PX70 emot DD på HDMI:n?? Det gör min iaf när
jag kör HTPC:n!

Lundis

Tja inte riktigt säker där, men provade Hdmi ingången med en Dell laptop o har för mej att den klarade bara DD2.0. och sen finns det ingen digital ljudutgång på PX70 (tvingad till panasonics viera-link)
O sen vinkylen var mest som skämt men visst dra ner tempen till 10 grader o sen tyst i skåpet så visst finns det en poäng men det kommer nog andra problem med fukt osv.
Tack för bekräftelsen.

Postad 19 februari 2008 - 15:36

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
(tack till alla er som kom med tips och stöd när jag beskrev mitt problem med att ställa in parabolen häromdagen, jag gjorde ett nytt försök och fick faktiskt in alla kanaler nästan omgående...)

Jag har ett litet önskemål för framtida uppgraderingar.
Jag har en Pioneer DVD-recorder med hårddisk som jag köpte för drygt två år sedan. Den har en alldeles lysande funktion som jag använder jättemycket och har svårt att klara mig utan nu.

Den kan spela upp material i 1,5 gånger hastigheten, med ljud! Det funkar på inspelat material, vid timeshift och till och med på DVD-filmer. Det hela går alltså lite snabbare, och det funkar verkligen jättebra. Visst, det blir lite ryckigt, men ljudet är bra, inte pitchat eller nånting utan bara snabbare.
Framförallt är det användbart till att "titta ikapp" när man timeshiftar. Suveränt om man kollar på något som är "halvintressant", eller om man t ex pausat nån minut i en fotbollsmatch så kan man titta ikapp till live igen.

Den funktionen skulle jag verkligen vilja ha på HD-boxen, och om den funktionen redan finns får någon gärna tala om hur man gör.

Ang ljudproblemen skulle jag vilja säga att boxen låter något mer än Pioneer-spelaren, men betydligt mindre än min stationära dator...bakom glaslucka hörs den inte alls. Får väl hålla lite koll på värmen bara.
Har bara haft hängning när jag råkade zappa in på radiokanalerna.

Postad 19 februari 2008 - 19:00

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Var och kikade på en denna box idag på Expert och tyckte att den var gryymt seg att byta kanal på. Jämförde med en ComHem box som stod bredvid och det skiljde upp till 0,5 sek kändes det som! Kollade software version och det var 1.1. Vad tycker ni som äger boxen? Har det blivit snabbare iom senaste uppdateringen ?

mvh B

Redigerat av bjezze, 19 februari 2008 - 19:01.

Postad 19 februari 2008 - 19:48

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Fantastiskt att folk verkar tycka att det viktigaste är att det går att byta kanal så fort som möjligt. Själv har jag en box för att kolla på programmen som sänds.... :)

Postad 19 februari 2008 - 21:39

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Fantastiskt att folk verkar tycka att det viktigaste är att det går att byta kanal så fort som möjligt. Själv har jag en box för att kolla på programmen som sänds.... :)

Nja... kan inte påstå att det är det viktigaste... men helt klart viktigt!

Postad 19 februari 2008 - 22:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Var och kikade på en denna box idag på Expert och tyckte att den var gryymt seg att byta kanal på. Jämförde med en ComHem box som stod bredvid och det skiljde upp till 0,5 sek kändes det som! Kollade software version och det var 1.1. Vad tycker ni som äger boxen? Har det blivit snabbare iom senaste uppdateringen ?

mvh B

Nej det är inte snabbare efter uppdateringen. Vill jag bläddra snabbt så använder jag kanallistan och byter inte förrän jag är på rätt kanal.

Postad 20 februari 2008 - 13:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har egentligen inget nytt att komma med, detta pga att CD inte har något nytt.

Eftersom det nu har gått den månad, som de har fått på sig att lösa ljud/fläkt-problemet med Sagem, så tänkte jag höra med CD hur det hade gått. Från CD's support så har det inte hänt någonting, läget hur de ska hantera gamla och nya kunder verkar fortfarande vara öppet. Det såg inte heller ut att vara någon modifiering på G hos Sagem, i alla fall inte något som CD känner till.

Jag tyckte är att det är väldigt dåligt hanterat då det hela tiden skickas ut nya boxar som är lika dåliga som de boxar som redan är ute, och hur de ska hantera denna HW-uppgradering blir ju bara värre och värre med tiden. Detta drabbar ju alla parter, både vi som har boxen, nya eventella kunder som inte köper boxen i väntan på modiferingen (som drabbar CD som inte får sålt programkort) och Sagem/CD som i slutändan också måste åtgärda eländet.

Jag lovade att återkomma om 2 veckor och höra om det då hade blivit något framsteg, vi får vänta lite till.

Postad 20 februari 2008 - 17:02

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej.
Är det bara jag som saknar (den självklara) funktionen när jag trycker ett kanalnummer, att detta visas i bilden?

Irriterande för oss som vill gömma undan hela maskinparken i ett skåp.

Borde upp på CD´s önskelista omedelbart.

//S7

Postad 20 februari 2008 - 17:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej.
Är det bara jag som saknar (den självklara) funktionen när jag trycker ett kanalnummer, att detta visas i bilden?

//S7

Jag förstår inte problemet B) ? När man trycker ett kanalnummer så byter den till den kanalen och visar då info-rutan med både nummer, namn och vilket program i några sekunder.

Postad 20 februari 2008 - 19:37

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Har precis beställ CD med denna box.
Läste i ett test av boxen at den var väldigt seg att starta upp.
Dom mätte det till 40sek innan det blev TV-bild. Sen ytterliggare 20 sek innan den reagerade på fjärrkontrollen.

Upplever ni som har denna box detta också?
Har det blivit bättre efter uppdateringar?
Vilken är den senaste programversionen till boxen?

Mvh
TomasL

Redigerat av TomasL, 20 februari 2008 - 19:45.

Postad 20 februari 2008 - 21:20

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
40sek är väll snabbt. Kanalbytena tycker jag heller inte är märkbart sega. Oljudet från Boxen så att man inte kan konsentrera sig på att se "lugna program" som nyheterna och att om du tittar på en kanal kl 8 och har en inspelning 8.30 - så bryts ditt TV tittande av inspelningen - är det enda jag klagar på. Eller rättare sagt: - dessa två saker gör, i mitt fall, boxen till en nästan oduglig manick som man ändå är kär i och vill behålla.

Postad 20 februari 2008 - 21:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har precis beställ CD med denna box.
Läste i ett test av boxen at den var väldigt seg att starta upp.
Dom mätte det till 40sek innan det blev TV-bild. Sen ytterliggare 20 sek innan den reagerade på fjärrkontrollen.

Upplever ni som har denna box detta också?
Har det blivit bättre efter uppdateringar?
Vilken är den senaste programversionen till boxen?

Mvh
TomasL

Ja, det är ju i princip en PC så det är väl inte så konstigt att det tar tid att boota upp den!
Å andra sidan gör man väl bara det en gång om dagen. Under tiden kan man ju gå och fixa kvällsmaten B)

Postad 20 februari 2008 - 21:48

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!!

Kan någon snäll själ hjälpa mig...

Har försökt installera dom fria DTT-kanaler med en enkel bordsantenn,men får ingen signal.
Bor centralt och det skulle inte vara några problem enligt CD's kundtjänt och Expert där antennen är inköpt.

Har jag missat något eller det bara att plugga in och börja söka kanaler?
I såfall funkar inte den här antennen :-(

Tack
Micke

Postad 20 februari 2008 - 21:54

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag kör med denna bordsantenn och det funkar kanon. Bor i en svacka med lite dålig mottagning men bilden blir helt OK.

Jag har bara anslutit den i antennuttaget på boxen, spänningsanslutit den samt gjort en kanalsökning mha "DTT Automatisk Sökning".

/oibmeh

Redigerat av oibmeh, 20 februari 2008 - 21:54.

Postad 20 februari 2008 - 22:14

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Oibmeh !

Då får jag byta ut min antenn för det är precis så jag har gjort.

Postad 20 februari 2008 - 23:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Ett intressant svar från TV4 angående strulet med HD-utsändningarna:
"Vi ber om ursäkt för att vi ej har lyckats att få tekniken att fungera som den skall.
HD filerna skall hämtas upp automatiskt när vi har sådana att sända detta har ej fungerat tillfredställande.
Nu har vi bättre koll på detta."
Så förhoppningsvis ska det funka i fortsättningen.

Postad 21 februari 2008 - 00:14

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Hej!!

Kan någon snäll själ hjälpa mig...

Har försökt installera dom fria DTT-kanaler med en enkel bordsantenn,men får ingen signal.
Bor centralt och det skulle inte vara några problem enligt CD's kundtjänt och Expert där antennen är inköpt.

Har jag missat något eller det bara att plugga in och börja söka kanaler?
I såfall funkar inte den här antennen :-(

Tack
Micke

Antar du bor i Östersund (centralt) och om du bara rikta antennen mot "Östersundssändaren" så skall det säker gå bra, bara att vrida lite med rätt meny inställd kan du kolla sign kvalitet.

Postad 21 februari 2008 - 07:13

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Två inspelningar samtidigt?

Hittade en diskussion där detta varit uppe tidigare, men jag fick inget riktigt svar. Hur lyckas jag med två inspelningar samtidigt? Om jag väljer att spela in ett program i EPG som går vid t ex 21.00, och sen hittar ett program vid samma tid på en annan kanal. Då när jag trycker på rec-knappen händer ingenting, det kommer ingen klocksymbol. Om jag istället går till timerprogrammering och manuellt knappar in tiden så får jag ett felmeddelande där det står att inspelningarna krockar.

Jag har två SAT-kablar anslutna, men jag använder inte DTT. Jag kan spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt, så det verkar ju funka i alla fall...
Jag har inte programmerat några andra inspelningar när jag testar detta.

Postad 21 februari 2008 - 08:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hittade en diskussion där detta varit uppe tidigare, men jag fick inget riktigt svar. Hur lyckas jag med två inspelningar samtidigt? Om jag väljer att spela in ett program i EPG som går vid t ex 21.00, och sen hittar ett program vid samma tid på en annan kanal. Då när jag trycker på rec-knappen händer ingenting, det kommer ingen klocksymbol. Om jag istället går till timerprogrammering och manuellt knappar in tiden så får jag ett felmeddelande där det står att inspelningarna krockar.

Jag har två SAT-kablar anslutna, men jag använder inte DTT. Jag kan spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt, så det verkar ju funka i alla fall...

Han som inte fick igång 2 inspelaningar tidigare, hade en upprepad timerinspelning i bakgrunden som han glömt av. Har nästan varje dag startat två inspelningar samtidigt på olika sätt med två i EPG, med timer+EPG och timer + manuellt, och det har inte varit några problem. Det som dock händer är att du tvingas att titta på några av de två inspelningar som pågår, så det går inte att välja någon annan kanal samtidigt. Jag har inte DTT "inkopplat" utan kör bara via satellit samt via kabel-TV via annan box

Postad 21 februari 2008 - 08:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det funkar om man har DTT-kabeln ansluten i varje fall. Fast då har man ju 3 aktiva tuners , om det har med det att göra?

Postad 21 februari 2008 - 16:21

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

40sek är väll snabbt. Kanalbytena tycker jag heller inte är märkbart sega. Oljudet från Boxen så att man inte kan konsentrera sig på att se "lugna program" som nyheterna och att om du tittar på en kanal kl 8 och har en inspelning 8.30 - så bryts ditt TV tittande av inspelningen - är det enda jag klagar på. Eller rättare sagt: - dessa två saker gör, i mitt fall, boxen till en nästan oduglig manick som man ändå är kär i och vill behålla.

Nå 40sek tycker inte jag är så snabbt. Men sen tog det ju ytterliggare 20sek alltså totalt 1min innan boxen reagerade på fjärrkontrollen. Det tycker jag är lite för lång tid men det är väl smällar man får ta.

Postad 21 februari 2008 - 20:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Har du inte ont av oljudet som boxen ger ifrån sig kan du ju låta den stå på hela dagen. Den går in i någon form av viloläge (som när man spelar in med timer) har jag för mig? Ska mäta den faktiska strömmen den drar, när andan faller på.

Postad 21 februari 2008 - 21:51

eastman
  • eastman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
fick min box för 10 dgr sedan och är jäkligt nöjd med det mesta. Den är tyst, inga hängningar, inget konstigt med synket vid spolningar samt uppspelningar. Har 3 kablar in och en fråga ang DTT kanalsökningen.
Jag vill inte söka automatiskt för då kommer det med de svagare kanalerna oxå från Linköpingssändaren och jag ska ha Norrköping. När jag kör manuellt på en mux så kan jag bara spara den senaste sökningen och inte köra ex på 28, 36, 46, 60, 62 som jag ska ha . Äf det någon som lyckats söka upp alla manuellt och sparat dessa samtidigt ?

Detta är ju inga problem på de vanliga Boxer boxarna.

Postad 21 februari 2008 - 22:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

fick min box för 10 dgr sedan och är jäkligt nöjd med det mesta. Den är tyst, inga hängningar, inget konstigt med synket vid spolningar samt uppspelningar. Har 3 kablar in och en fråga ang DTT kanalsökningen.
Jag vill inte söka automatiskt för då kommer det med de svagare kanalerna oxå från Linköpingssändaren och jag ska ha Norrköping. När jag kör manuellt på en mux så kan jag bara spara den senaste sökningen och inte köra ex på 28, 36, 46, 60, 62 som jag ska ha . Äf det någon som lyckats söka upp alla manuellt och sparat dessa samtidigt ?

Grattis till ditt bra exemplar.
Kan inte svara på din DTT fråga, men vore intressant om du kunde göra en test. Starta en inspelning manuellt, gärna på en HD kanal, efter någon timma (fortsätt med inspelning) men ta och "spola" tillbaka till start av inspelningen och sätt på med play, har du då ljud/bild i synk?

Postad 21 februari 2008 - 22:50

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej.

//S7

Jag förstår inte problemet :) ? När man trycker ett kanalnummer så byter den till den kanalen och visar då info-rutan med både nummer, namn och vilket program i några sekunder.

Du har helt rätt, men på boxen som står gömd i skåpet. Varför visas inte kanalsiffran infällt i bilden, typ som alla andra boxar gör?

Mvh S7

Postad 21 februari 2008 - 23:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej.

//S7

Jag förstår inte problemet :) ? När man trycker ett kanalnummer så byter den till den kanalen och visar då info-rutan med både nummer, namn och vilket program i några sekunder.

Du har helt rätt, men på boxen som står gömd i skåpet. Varför visas inte kanalsiffran infällt i bilden, typ som alla andra boxar gör?

Mvh S7

Självklart så menar jag Info-rutan på TV'n! Hur skulle du kunna få den på boxen som bara kan visa kanalnummret? Jag förstår inte riktigt ditt problem.

Postad 22 februari 2008 - 09:04

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej.

//S7

Mvh S7

Självklart så menar jag Info-rutan på TV'n! Hur skulle du kunna få den på boxen som bara kan visa kanalnummret? Jag förstår inte riktigt ditt problem.

Förstår inte heller vad du menar, har du en tid på 3 sekunder (standard) eller liknade för banner (i egna inställningar) så att du får kanalvisning på TV'n? Spelar väl ingen roll om boxen står i ett skåp vad som visas på TV'n

Postad 22 februari 2008 - 11:19

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Han menar nog att boxen inte visar i bilden vilken siffra/kanalnummer som man just håller på att mata in via fjärren. Så gör min Topfield och då är det lättare att se om den siffertangent man just tryckte in togs emot av boxen.

Redigerat av steninge, 22 februari 2008 - 14:19.

Postad 22 februari 2008 - 20:58

Unregisteredce27a3d9
  • Unregisteredce27a3d9
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Kan informera att från och med idag fick vi ut ett internmail på Canal Digital ang PVRboxen.
En ny mjukvara är precis i slutfasen, så den kommer i dagarna.
Lista på alla uppdateringar kommer men, främst buggfixar samt mkt förbättrad IR-funktion, varit problem med fjärrkontrollerna??

Mvh samt trevlig helg
Tomas

Postad 22 februari 2008 - 23:07

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Hur vore det med en fix för laggandet på inspelat material det är mitt och andras främsta att få bort i hop med ljudsynk problemet.
Laggandet blir f-n bara värre och värre.

Postad 23 februari 2008 - 08:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det som jag lider mest av är fläktljudet, ljudsynk, DD via HDMI, samt hängningar.

Konstigt nog så verkar det mesta var flytande, ibland är det bra, ibland sämre vilket är lite konstigt. Tex hängningar fick jag ett par gånger i veckan för några veckor sedan, nu har det fungerat fint. Även missljudet varierar, ibland så är det riktigt tyst.

Min gissning är att det är DD via HDMI som de har med i fixarna denna gången.

Postad 23 februari 2008 - 10:32

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja jag börjar iallafall bli jäkligt trött på att det man ser på från inspelningar stannar upp, och inte rullar på utan man måste spola lite för att det ska rulla vidare, mycket irriterande för som sagt det börjar bli bara värre o värre.
Ljudet skorrar oxå ibland (rätt ofta), så då e det bara att spola igen och det kan ta en tre fyra paus/play, innan ljudet e i synk igen.
Det är ju snart valborg, (hmm) undrar om den brinner bra.....tjohoo.

Postad 23 februari 2008 - 13:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Det som jag lider mest av är fläktljudet, ljudsynk, DD via HDMI, samt hängningar...

Ljudsynk löser jag genom att pausa en gång sedan flyter det på. Fläktljudet (eller hårdiskljudet) kommer göra så att mina kuddar snart kommer fram igen. Kan ju inte stämma att alla PVR-boxar låter vinande till och med på våningen under... eller? DD via HDMI vore toppen. Hängningar har jag inte haft sedan jag tog bort kuddarna och inte pillar på radiomenyn.

Ska de fixa att man inte hoppar från sedd inspelning/LiveTV när en inspelning startar. Är lika irriterande som oljudet boxen ger ifrån sig. Frånsett detta får boxen 10 av 10 poäng från mig.

Redigerat

Nu har jag lagt i kuddarna igen men modifierat lite sen senast.
Under fläktuttaget satte jag ett fodral hörande till Ericsson P1i. Nu får luften cirkulerar fritt.
Sittunderlagen har jag flyttat åt höger för fläktens skull.
Över hårdisken ligger en tung bok.
Över boken ligger 3 lager med kuddar.
På andra sidan en plasttunna med vatten (fylld 70 %) som kanske absorberar lite värme.

Nu hörs inte Boxen till första våning. Den väsnas dock ändå för mycket, enligt mig, men det går nu att stå ut med om programmet inte bara innehåller dialog. Och Canal Digitals gör det självBox lever fortfarande upp till sitt öknamn. Ska kolla temp på hårdisken om någon timma....

Jaha, det var intressant.
Temperaturen stiger inte från 41 till 42 som innan modifieringen när man drar igång en inspelning. Den sänker sig till 39 grader

Bifogad fil  box2.jpg   15,45K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av ruva, 23 februari 2008 - 19:58.

Postad 23 februari 2008 - 17:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ruva jag tror jag ska skicka in din bild till CD, det är ett starkt bevis på att något är fel :( Jag gjorde tidigare ett likande trick, där jag hade en furuskiva på denna klistade jag fast Biltemas ljudisolering. Så från botten så vad det gummifötter, träskiva, ljudisolering, box, ljudisolering och sedan träskiva, detta skruvade jag sedan ihop ute i kanterna så att jag spände ihop skivorna, samma trick som att sätta dina tyngder på boxen. Det funkade fint, men jag hade missat att luftintagen var på undersidan, så jag fick ta bort det. Det skulle nog gå att modifera detta, med att öppna upp för lufthålen genom isolering och träskivan. Nu väntar jag på en lösning från Sagem/CD, om det inte blir till något så kanske jag går vidare med min idé.

När det gäller ljudsynk så fixar det sig med paus/play, men samma som när det gäller din fix av ljudet, så ska man inte behöva göra detta. Detta ska boxen klara helt själv, borde ingå i grunderna för boxen att se till att synk av ljud och bild ligger rätt vid play. Ibland har jag faktisk haft ljudet så ur synk så att jag inte fått något ljud alls efter snabbspolning, eller så har allt hängt sig troligen samma anledning.

Det ska kunna gå att ta sin box, sätta på den och spola tillbaka och starta utan att man ska behöva utföra några extra stunt för att få det att funka.

Sedan tror jag att din box är extrem när det gäller ljudet, av min 5 boxar så var den en, som lät i rummet intill, ung 15 m bort, det var tillräckligt för att jag skulle göra en retur, så du skulle nog byta ut den. Vad som troligen är mer vanligt är att boxen (utan kuddar) dvs fritt, låter något över vanligt TV-ljud i samma rum. Detta är för mig för högt och ska åtgärdas.

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 februari 2008 - 17:27.

Postad 23 februari 2008 - 17:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ja jag börjar iallafall bli jäkligt trött på att det man ser på från inspelningar stannar upp, och inte rullar på utan man måste spola lite för att det ska rulla vidare, mycket irriterande för som sagt det börjar bli bara värre o värre.
Ljudet skorrar oxå ibland (rätt ofta), så då e det bara att spola igen och det kan ta en tre fyra paus/play, innan ljudet e i synk igen.

Tycker nog din också ligger över vad som är normalt, inte skorrar ljudet, någon som har det?

Att boxen stannar i uppspelning har hänt några gånger, men av någon anledning så har jag inte sett det på senaste tiden (men även när det var som värst så var det enbart några gånger i veckan)

Postad 23 februari 2008 - 20:05

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Oljudet hörs inte om jag stänger dörren till rummet bredvid eller till köket på neder våningen... om det var det ni trodde. Jag vet inte vilken ljudnivå som man ska acceptera. Det är därför jag frågar i forummet om hur andra pvr-inspelare låter. Jag kan jämföra med en X-box 360 HDMI som finns på jobbet (ja sådana nöjen ingår faktist i mitt arbete men att köra igång den på en lågupplöst 52 tummare genom komposit är ingen trevlig syn). Tror att min CD-Box låter högre eftersom oljudet är mer högfrekvent. Ska låna hem 360:in någon helg och testa.

Redigerat av ruva, 23 februari 2008 - 20:06.

Postad 24 februari 2008 - 02:38

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Tycker nog din också ligger över vad som är normalt, inte skorrar ljudet, någon som har det?

Att boxen stannar i uppspelning har hänt några gånger, men av någon anledning så har jag inte sett det på senaste tiden (men även när det var som värst så var det enbart några gånger i veckan)

Att den stannar händer i regel varje gång jag ser på inspelat material från Hd kanal och det är (fula ord)iriterande.

Postad 24 februari 2008 - 17:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Jag kommer att koppla denna box via HDMI till en Pioneer PDP-428XD.
Boxen kommer att ställas in på HD signal 720p.
Kommer alla program som inte sänds i HD skalas upp till den upplösningen?
När man sedan kollar på ett program som sänds i HD måste man göra någon mera inställning eller
sköts allt automatiskt när man zappar in på en HD kanal?

Postad 24 februari 2008 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

När man sedan kollar på ett program som sänds i HD måste man göra någon mera inställning eller

Allt skalas upp till 720p eller 1080i , beroende på vad man väljer i meny. Man behöver inte göra något mer för SD / HD annat än att välja kanal. Uppskalning sköts fint och i alla fall jag tycker att SD bilden är bättre än en gammal SD box

Postad 24 februari 2008 - 19:37

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Allt skalas upp till 720p eller 1080i , beroende på vad man väljer i meny. Man behöver inte göra något mer för SD / HD annat än att välja kanal. Uppskalning sköts fint och i alla fall jag tycker att SD bilden är bättre än en gammal SD box

Låter bra. Tackar för svaret.

Postad 24 februari 2008 - 21:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

1080i är att föredra. HD-kanaler som sänder 1080i ser inte lika bra ut med 720p inställt. Däremot ser en HD-kanal som sänds i 720p (SVT HD) likadan ut i 1080i!
Jag har själv Panasonic PX700 som ju egentligen inte klarar 1080-upplösning, men likväl ser det bättre ut än 720p. Kan kanske bero på att TV'n faktskt har 768 linjer och det blir bättre att skala ned till 768 från 1080 är upp till 768 från 720.

Postad 24 februari 2008 - 22:18

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har 1080i inställt i menyn i boxen. Detta skulle alltså innebära att SVT HD skulle skalas om till 1080i av boxen men när jag tittar vad TV får för signal så är det 720p. Har jag missat nåt?

//Ch

Postad 24 februari 2008 - 22:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har 1080i inställt i menyn i boxen. Detta skulle alltså innebära att SVT HD skulle skalas om till 1080i av boxen men när jag tittar vad TV får för signal så är det 720p. Har jag missat nåt?

//Ch

Nja, du har inte gjort något :) Så länge man inte ändrar i menyn så blir det 720p på SVTHD och 1080i på övriga (också SD). Om du skulle ändra i menyn så är det kört då blir det som du sätter i menyn (troligen en bugg) du får då göra en fabriksreset för att få automatisk växling enligt källa, men SD tas alltid upp till 1080i om man inte låser den till 720p

Jag kör också på 1080i, tycker det också är bäst, fast skillnaden är inte så stor

Postad 25 februari 2008 - 10:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Men är det inte så att de HD kanaler som sänds va CA sänds i just 720p.

Man får ju bättre flyt (refresh rate) med 720p än med 1080i. Men man får lite bättre detaljer vid "stillbilder" med 1080i.

Finns det flera ställen att ändra på eftersom du skriver att om man ändrar i menyn till boxen så är det kört sen.

Redigerat av TomasL, 25 februari 2008 - 11:00.

Postad 25 februari 2008 - 11:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Men är det inte så att de HD kanaler som sänds va CA sänds i just 720p.

Man får ju bättre flyt (refresh rate) med 720p än med 1080i. Men man får lite bättre detaljer vid "stillbilder" med 1080i.

Finns det flera ställen att ändra på eftersom du skriver att om man ändrar i menyn till boxen så är det kört sen.

SVT-HD sänds med 720p, övriga CD-HD kanaler sänds med 1080i. Detta gäller även om det inte är HD sändning i SVT-HD och TV4-HD.

I menyn så finns det ett val för 1080i och 720p, där 1080i är default. Rör man inget så sänds HD kanler ut såsom de kommer in 720p resp 1080i. SD kanalerna scalas upp till det som är angivit dvs 1080i.

Om man byter i denna meny till 720p, så blir allt i 720p. Om man sedan växlar tillbaka till 1080i så blir allt i 1080i (dvs också SVT-HD som innan man pillade i menyn gick ut med 720p).

Det är så mjukvaran fungerar idag, i min bugglista så finns detta med, och om CD/Sagem kommer att göra något åt det vet jag inte. Vad som behövs är ett tredje val att det skickas ut såsom det kommer in, eller ett fjärde val att HD kanaler sänds ut såsom de kommer in men att SD kanaler skalas upp till det som är valt.

Man måste göra en reset av boxen för att återställa växlingen om man har växlat, någon annan möjlighet finns idag inte

Postad 25 februari 2008 - 16:14

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Oj,

50 sidor!! Tanken är att köpa den här boxen. Och ska försöka läsa igenom alla sidor. Men känns lite tröstlöst eftersom jag bara är på sida 5. Ändras informationen nämnvärt under resans gång eller är det fortfarande samma problem som det var i början på tråden??

Nu ska jag läsa några sidor till :blink:

Postad 25 februari 2008 - 17:07

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Oj,

50 sidor!! Tanken är att köpa den här boxen. Och ska försöka läsa igenom alla sidor. Men känns lite tröstlöst eftersom jag bara är på sida 5. Ändras informationen nämnvärt under resans gång eller är det fortfarande samma problem som det var i början på tråden??

Nu ska jag läsa några sidor till :blink:

Räcker att läs senaste bugglistan av que:

Citat

Lägger in en uppdaterad ”bugglista”

* Ser nu ut att vara OK efter uppdateringen:
- marknätsmottagaren inkopplad (har inte testat den, men den lär fungera (dock med ny bugg, se nedan))
- krypteringsspärren på SCART borttagen. Nu OK att spela över till Video/DVD recorder. Fungerar bra, men det kan vara värt att växla till RGB när man kopierar över från HDD’n). Man ska nog också tänka på ljudsynkproblemet så att man inte spelar över med fel synk.
- signalstyrkan är nu riktig på HD kanalerna (ser ut att blivit högre också av någon anledning)
- det gick att starta boxen i stand-by mode och rec, bra att det är fixat
- info knappen fungerar fint, med att man kan få EPG info samt skifta kanal upp/ner
- går att välja kanal via EPG'n (men man ska använda TV istället för OK). Det verkar nu inte längre vara möjligt att snabbt komma tillbaka till därifrån man kom. "OK" borde ta med sig valet och "TV knapp" att man kom tillbaka där man va (liten miss i implementeringen kan man tycka)
- man behöver inte längre ha Discovery Travel & Living i favoritlistan för att EPG’n inte ska växla lista vid utgång från EPG

* Ej ännu fixat:
- radiolist buggen, att man kan få en hängning, lär inte var fixad enligt CD, har inte vågat testa detta
- tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
- kraftigt ljudsynksproblem vid timeshift, särskilt efter snabbspolning, åtgärdas med paus/start men måste fixas i mjukvaran. Ibland också ljudsynkproblem på vanligt uppspelat (fixas med paus/start) men inte så farligt som vid timeshift
- ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc). Ska åtgärdas genom HW uppgradering enligt CD. CD väntar på besked från Sagem om garantiåtagande mm.
- digitalljud via HDMI ej fixat
- att man inte får ljud via HDMI (bara 1 kanals ljud, inte 2 eller mer) om man sätter ljud till HEMBIO, vilket gör ett evigt växlande i menyn om man önskar att kunna använda båda
- boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen), borde finnas ett tredje val i menyn, överföring ”as is”.
- om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal
- om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n bort från Travel&Living, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökt. T&L borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut med vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data listar också ibland morgondagens program före dagens (vilket uppdateras efter en tid, men har man varit snabb och markerat inspelningar så hamnar dessa på fel dag, vilket hänt flera gånger för mig)
- redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart
- känslig för störningar (mottagning) vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts vid störning men rec fortsätter att visas (ska inte vara något problem om man har bra mottagning)
- ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat material, inget ännu på livesändningar, men det måste testas mera
- någon (fåtal?) har störningar (horisontella streck som är ett par centimeter långa) via HDMI utgången, med HDMI/DVI kabel.

* Vet ej ännu status på dessa problem, måste testas mer:
- har ännu inte fått hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen. Tidigare så har det hänt att man inte har kunnat växla kanal efter att man har varit och tittat på SVT HD som sänder i 720p vid byte till annan kanal, också hänt att man måste växla interface på TV'n för man får någon hängning via TV'n på HDMI som släpper om man skiftar ingång.
- har inte fått frysning/hängning (ännu) vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat, ibland har man fått starta om boxen.
- hängning om man lämnar EPG’n för att gå direkt till listan med inspelat material (knappen intill) och sedan med knapp TV, så hade jag fått med mig Travel&Living från EPG’n och boxen hängt sig (enbart hänt en gång)

* Har inte testat (har själv inte haft dessa fel):
- redigering med flera klipp och sammanslagning, om då allt ihop försvinner
- att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n på
- att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång

*Nya buggar:
- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna).
- CD rapporterade en ny bugg, men det är inte säkert att det är så, någon har testat och att det fungerar OK. Om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode.
- Fick en ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något. Gick att stänga av och starta om boxen och då gick det helt OK att starta uppspelningen. Det ser ut på samma sätt som när man delar en inspelning i två delar och sista delen bilr svart, men i detta fallet så syntes det att det fanns en inspelning i den lilla bilden innan valet OK gjordes (har bara hänt en gång)
Slut Citat

Redigerat av ruva, 25 februari 2008 - 17:10.

Postad 25 februari 2008 - 17:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Den senaste listan är faktiskt ännu kortare :blink: enligt nedan. Pratade med CD idag men de kunde inte säga när nästa buggfix kommer och inte vad den innehåller, men man hoppas att den ska göra listan ytterligare lite kortare

Gamla buggar som inte är fixade
1- radiolist buggen, att man kan få en hängning, lär inte var fixad enligt CD, har inte vågat testa detta

2- tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)

3- kraftigt ljudsynksproblem vid timeshift, särskilt efter snabbspolning, åtgärdas nu med paus/start men måste fixas i mjukvaran. Ibland också ljudsynkproblem på uppspelat material särskilt HD (fixas också med paus/start)

4- ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc). Ska åtgärdas genom HW uppgradering enligt CD. CD väntar på besked från Sagem om garantiåtagande mm.

5- digitalljud via HDMI ej fixat

6- att man inte får ljud via HDMI (bara 1 kanals ljud, inte 2 eller mer) om man sätter ljud till HEMBIO, vilket gör ett evigt växlande i menyn om man önskar att kunna använda båda ljudvägarna

7- boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen), borde finnas ett tredje val i menyn, överföring ”as is”.

8- om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI, om man inte aktiverar utgången med att växla kanal

9- om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n bort från Travel&Living, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökt. T&L borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut med vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data listar också ibland morgondagens program före dagens (vilket uppdateras efter en tid, men har man varit snabb och markerat inspelningar så hamnar dessa på fel dag, vilket hänt flera gånger för mig)

10- redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart

11- känslig för störningar (mottagning) vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts vid störning men rec fortsätter att visas (ska inte vara något problem om man har bra mottagning, behöver nog inte åtgärdas)

12 - ibland kort ”hack” (väldigt korta stopp (ms)) i uppspelat och livesändningar

13 - hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen! Om man har varit och tittat på SVT HD och växlar till annan kanal så kan HDMI interfacet låsas sig (löses upp genom att växla ingång på TV) eller att boxen hänger sig, starta om boxen.

14- vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat, ibland har man fått starta om boxen.

15 - hängning om man lämnar EPG’n för att gå direkt till listan med inspelat material (knappen intill) och sedan med knapp TV, så hängde sig boxen (enbart hänt en gång)
16 - redigering med flera klipp och sammanslagning, allt försvann

17 - att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n på

18- att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång

Nya buggar efter uppdatering
19- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna).

20- CD rapporterade en ny bugg, men det är inte säkert att det är så, någon har testat och att det fungerar OK. Om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode.

21- Ny hängning, genom att välja en uppspelning i listan över inspelat och sedan val OK, så blev allt svart! Displayen visade Play men det gick inte att gå ur play eller gör något med normala kommandon. Det går att stänga av och starta om boxen och konstigt nog så kan man återgå med EPG knappen!!!! Detta har hänt flera gånger efter uppdateringen.

Postad 25 februari 2008 - 19:00

eastman
  • eastman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Grattis till ditt bra exemplar.
Kan inte svara på din DTT fråga, men vore intressant om du kunde göra en test. Starta en inspelning manuellt, gärna på en HD kanal, efter någon timma (fortsätt med inspelning) men ta och "spola" tillbaka till start av inspelningen och sätt på med play, har du då ljud/bild i synk?

Sorry för sent svar men har nu spelat in på en HD kanal och gått tillbaka till början och får då ett litet synk fel, men ett tryck på paus o sedan play så är den i fas med ljudet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.