Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 januari 2016 - 13:41

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Comhem påstår inte att deras Netflixapplikation är bra. Bara att det är den snabbaste på marknaden. Inget om att den ska starta snabbt (vilket den verkligen inte gör) eller vara lättanvänd. Jag föredrar att använda Netflix via PS4. Mycket snabbare att start, enklare att navigera i och jag märker inget om att den skulle gå långsammare än hos Comhem.

Att min TiVo box tenderar krascha ibland om jag ska starta Netflix gör ju inte saken bättre....

Postad 25 januari 2016 - 14:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Comhem påstår inte att deras Netflixapplikation är bra. Bara att det är den snabbaste på marknaden. Inget om att den ska starta snabbt (vilket den verkligen inte gör) eller vara lättanvänd. Jag föredrar att använda Netflix via PS4. Mycket snabbare att start, enklare att navigera i och jag märker inget om att den skulle gå långsammare än hos Comhem.

Att min TiVo box tenderar krascha ibland om jag ska starta Netflix gör ju inte saken bättre....

Vad är den snabb på då?

Postad 25 januari 2016 - 15:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Com hem hänvisar i sin reklam till Netflix ISP Speed Index som är en metod att jämföra hastigheten på olika leverantörers bredband. Detta index säger alltså inget om hur snabb eller långsam Netlix är på TiVo. Snarare har Com hem på sin Facebooksida erkänt att Netflix-appen i TiVo är långsam.
TiVo-boxen är inte särskilt lämpad för att hantera appar över huvud taget. Det är en inspelningsbar digitalbox med Play- och On demand-funktionalitet och vill man ha annan funktionalitet kan man förslagsvis använda Apple TV eller någon smart-tv eller mediaspelare.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 25 januari 2016 - 15:04.

Postad 25 januari 2016 - 16:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Com hem hänvisar i sin reklam till Netflix ISP Speed Index som är en metod att jämföra hastigheten på olika leverantörers bredband. Detta index säger alltså inget om hur snabb eller långsam Netlix är på TiVo. Snarare har Com hem på sin Facebooksida erkänt att Netflix-appen i TiVo är långsam.
TiVo-boxen är inte särskilt lämpad för att hantera appar över huvud taget. Det är en inspelningsbar digitalbox med Play- och On demand-funktionalitet och vill man ha annan funktionalitet kan man förslagsvis använda Apple TV eller någon smart-tv eller mediaspelare.

Netflix index säger inget om ComHem. Det räknar bara ut den genomsnittliga uppkopplingshastigheten hos samtliga Netflix-kunder hos resp operatör, UTAN att ta hänsyn till vad kunderna abonnerar på för hastighet!

Postad 25 januari 2016 - 17:06

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Netflix index säger inget om ComHem. Det räknar bara ut den genomsnittliga uppkopplingshastigheten hos samtliga Netflix-kunder hos resp operatör, UTAN att ta hänsyn till vad kunderna abonnerar på för hastighet!

Det jag tycker är märkligt är att ingen ISP i detta index kommer upp i de 5 Mbit/s som anses vara minsta hastighet för streaming i HD-kvalitet.

Com hems bredband ligger högst men bara på 4,20 Mbit/s:
http://ispspeedindex...country/sweden/
Man kan ju undra varför Com hem och andra över huvud taget säljer bredband med både 250 Mbit/s och 500 Mbit/s.

Men mäter detta index alltså inte verklig hastighet vid streaming med Netflix utan bara potentialen hos i detta fall Com hems bredbandskunder? Verkar ju då vara ett ganska meningslöst index.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 25 januari 2016 - 17:09.

Postad 25 januari 2016 - 18:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Comhem påstår inte att deras Netflixapplikation är bra. 

Absolut, det gör de inte. Jag uttryckte mig lite oklart när jag skrev att marknadsföringen måste divideras med 10 för att man ska få fram det rätta värdet. Jag syftade på Tivo-boxen i allmänhet och citat som jag hämtat från comhem.se och klippt in här nedan. Som TV-box är ju Tivo riktigt bra. Det är bara det där med Playtjänster och annat som man måste ha en annan enhet till.  :)

"På samma sätt som du använder appar i din mobil kommer du kunna använda appar i din TiVo."

"TiVo samlar dina Play-tjänster med reklamfritt innehåll bekvämt på ett ställe i din tv. Du bestämmer själv när du vill se dina favoriter."

Postad 25 januari 2016 - 23:13

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Du behöver kalibrera din display mot ATV. Idag har du förmodligen fel nivåer på ljusstyrka och säkert även kontrast. ATV i sig producerar bra bild på netflix. Största problemet är väll att den inte kan leverera 24p.

Tack igen! Det krävdes ytterst små justeringar för att få mycket bättre bild från ATV:n. Eftersom andra källor gav bra bild - allt går via av-receivern - trodde jag att det var hos ATV:n problemet låg. Men nu ger alla källor än bättre bild, även Tivoboxen.:)

Postad 26 januari 2016 - 09:13

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Haha, helt sant. TIVO är ingen höjdare på appar. Takes decades  ;)

Postad 26 januari 2016 - 10:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tack igen! Det krävdes ytterst små justeringar för att få mycket bättre bild från ATV:n. Eftersom andra källor gav bra bild - allt går via av-receivern - trodde jag att det var hos ATV:n problemet låg. Men nu ger alla källor än bättre bild, även Tivoboxen. :)

Normalt är att varje ingång på en TV måste kalibreras för sig.

Postad 26 januari 2016 - 10:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det jag tycker är märkligt är att ingen ISP i detta index kommer upp i de 5 Mbit/s som anses vara minsta hastighet för streaming i HD-kvalitet.

Com hems bredband ligger högst men bara på 4,20 Mbit/s:
http://ispspeedindex...country/sweden/
Man kan ju undra varför Com hem och andra över huvud taget säljer bredband med både 250 Mbit/s och 500 Mbit/s.

Men mäter detta index alltså inte verklig hastighet vid streaming med Netflix utan bara potentialen hos i detta fall Com hems bredbandskunder? Verkar ju då vara ett ganska meningslöst index.

Netflix kan bara mäta hastigheten på sitt eget streamade material och har förstås inte en aning om vilken hastighet som kundens anslutning har kapacitet för. Om din anslutning används till flera saker samtidigt så påverkar förstås detta bandbredden som blir över för Netflix. Jämför med att du kör motorväg till Stockholm. 30 min motorväg i 110 km/h och sen 30 min i stan i 40 km/h. Du upplever det som att din snitthastighet måste vara rätt hög, säg 70-80 km/h. Men sen tittar du på färddatorn som säger 30 km/h i snitt! Du har ju stått still i diverse köer och rödljus! Kapaciteten har således inget att göra med verklig hastighet.

Hur kan du då uppleva HD-kvalitet på Netflix med denna låg snitthastighet (4,20 Mb/s)? Svaret är: För att Netflix buffrar! Till skillnad mot tex Viaplay så buffrar Netflix 1-2 min och därför har du alltid HD även om du så drar ur sladden i några sekunder.

Redigerat av agpath, 26 januari 2016 - 11:17.

Postad 26 januari 2016 - 10:50

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 1

Det var en bra förklaring. Snyggt jobbat!

Postad 26 januari 2016 - 11:17

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Netflix kan bara mäta hastigheten på sitt eget streamade material och har förstås inte en aning om vilken hastighet som kundens anslutning har kapacitet för. Om din anslutning används till flera saker samtidigt så påbörjar förstås detta bandbredden som blir över för Netflix. Jämför med att du kör motorväg till Stockholm. 30 min motorväg i 110 km/h och sen 30 min i stan i 40 km/h. Du upplever det som att din snitthastighet måste vara rätt hög, säg 70-80 km/h. Men sen tittar du på färddatorn som säger 30 km/h i snitt! Du har ju stått still i diverse köer och rödljus! Kapaciteten har således inget att göra med verklig hastighet.

Hur kan du då uppleva HD-kvalitet på Netflix med denna låg snitthastoghet (4,20 Mb/s)? Svaret är: För att Netflix buffrar! Till skillnad mot tex Viaplay så buffrar Netflix 1-2 min och därför har du alltid HD även om du så drar ur sladden i några sekunder.

Tack för förklaringen.

Så hur ska man förstå att Com hem rekommenderar minst 50-100 Mbit/s bandbredd för att streama film?
Är det bara för att binda upp folk för högre kostnader eller har det någon praktisk betydelse när t ex Netflix verkar strypa hastigheten ordentligt?

Postad 26 januari 2016 - 11:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen.

Så hur ska man förstå att Com hem rekommenderar minst 50-100 Mbit/s bandbredd för att streama film?
Är det bara för att binda upp folk för högre kostnader eller har det någon praktisk betydelse när t ex Netflix verkar strypa hastigheten ordentligt?

Det handlar om att garantera en god kvalitet samtidigt som man förmodas använda sin anslutning till annat. Betänk att man kan ha upp till 4 samtidiga användare till sitt Netflix-konto. Dessa ska alla kunna ha HD samtidigt och därtill så kanske någon/några sitter och spelar online på samma lina. För att inte tala om IPTV!

Redigerat av agpath, 26 januari 2016 - 11:20.

Postad 26 januari 2016 - 18:59

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Normalt är att varje ingång på en TV måste kalibreras för sig.

Kruxet är att allt går via AV-receivern och in i samma hdmi-uttag på TV:n, så bildinställningarna måste bli något slags kompromiss. :)

Postad 31 januari 2016 - 15:47

najs
  • najs
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Vad är det för Tivo box som ingår i Comhems abonnemang?

Jag har försökt kolla vilka boxar som finns på www.tivo.com, men hittar inte Comhems Tivo box. Är det en gammal modell Comhem skickar med?

Postad 31 januari 2016 - 16:03

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Jag har försökt kolla vilka boxar som finns på www.tivo.com, men hittar inte Comhems Tivo box. Är det en gammal modell Comhem skickar med?

Det är någon äldre Samsunghistoria. https://www.comhem.s...-for-tivo-59438 Står kanske lite på sidan.

Det kommer en ny 2016, så de kommer vilja kränga ut dessa äldre enheter. Vi får vänta oss en del "erbjudanden" med den gamla boxen antar jag.

Postad 31 januari 2016 - 16:30

najs
  • najs
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Det är någon äldre Samsunghistoria. https://www.comhem.s...-for-tivo-59438 Står kanske lite på sidan.

Det kommer en ny 2016, så de kommer vilja kränga ut dessa äldre enheter. Vi får vänta oss en del "erbjudanden" med den gamla boxen antar jag.

Intressant! Är det rykten eller har Comhem gått ut med information att en ny Tivo box kommer 2016?

Postad 31 januari 2016 - 17:04

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Intressant! Är det rykten eller har Comhem gått ut med information att en ny Tivo box kommer 2016?

Jag själv har frågat ett 5-tal olika Com Hem-säljare som påstått det. 

Postad 31 januari 2016 - 17:35

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nuvarande TiVo-box heter Samsung GX-CM700CF. Min är "Made in Indonesia". Boxen har 1TB hdd och 3 tuners.

Virgin Media i Storbritannien använder en snarlik box från Cisco. Com hems TiVo är utvecklad med den brittiska TiVo

som bas snarare än den amerikanska.

I USA finns andra TiVo-boxar med större hdd och fler tuners. TiVo Roamio Pro t ex har 3TB hdd och 6 tuners.

Om det kommer en ny TiVo-box till Com hem så får man nog räkna med att den inte kommer till den som redan har en fungerande box.
TiVo lånar man ju (ungefär som det var förut med telefoner från Televerket). Det innebär att Com hem ställer ut en box till användaren och blir det problem så ska Com hem åtgärda det genom reparation eller en ny box. 

Man kan dock säkert köpa en ny box när den ev kommer. Nuvarande box kostar 3495 kr om man måste ersätta en "försvunnen" box.

Postad 31 januari 2016 - 18:43

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jag undrar hur man gör för att spela in t.ex bara låtarna från så mycket bättre när jag försökte göra detta

så får jag hela tiden minst en halvtimme eller mer av programmet. Det verkar inte finnas direktinspelning på denna

box eller? Verkar ju inte klokt år 2016!!

Postad 31 januari 2016 - 18:58

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jag undrar hur man gör för att spela in t.ex bara låtarna från så mycket bättre när jag försökte göra detta

så får jag hela tiden minst en halvtimme eller mer av programmet. Det verkar inte finnas direktinspelning på denna

box eller? Verkar ju inte klokt år 2016!!

Det finns inte ens någon redigeringsmöjlighet på TiVo - det har jag på min Humax HDPVR-1000C liksom möjligheten till extern usb-lagring som också saknas på TiVo.
Nej, ska man spela in enbart ljud från ett tv-program är inte TiVo lösningen.

Postad 01 februari 2016 - 12:52

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Nuvarande TiVo-box heter Samsung GX-CM700CF. Min är "Made in Indonesia". Boxen har 1TB hdd och 3 tuners.

Virgin Media i Storbritannien använder en snarlik box från Cisco. Com hems TiVo är utvecklad med den brittiska TiVo

som bas snarare än den amerikanska.

I USA finns andra TiVo-boxar med större hdd och fler tuners. TiVo Roamio Pro t ex har 3TB hdd och 6 tuners.

Om det kommer en ny TiVo-box till Com hem så får man nog räkna med att den inte kommer till den som redan har en fungerande box.
TiVo lånar man ju (ungefär som det var förut med telefoner från Televerket). Det innebär att Com hem ställer ut en box till användaren och blir det problem så ska Com hem åtgärda det genom reparation eller en ny box. 

Man kan dock säkert köpa en ny box när den ev kommer. Nuvarande box kostar 3495 kr om man måste ersätta en "försvunnen" box.

Men eftersom man ju "lånar" boxen borde man få en uppdatering när det kommer en, till skillnad på om man köpt den. Annars får man helt enkelt säga upp sitt abonnemang och skaffa ett nytt med den nya boxen.

Postad 01 februari 2016 - 13:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Men eftersom man ju "lånar" boxen borde man få en uppdatering när det kommer en, till skillnad på om man köpt den. Annars får man helt enkelt säga upp sitt abonnemang och skaffa ett nytt med den nya boxen.

Ja, så kan ju tycka.

Men att Com hem skulle skicka 230 000 "äldre" TiVo-boxar till elektronikåtervinningen är knappast troligt. Boxarna kommer med säkerhet att finnas

parallellt under många år framöver.
Som du säger är troligen uppsägning och nytt abonnemang en variant för att få en ny box om man nu inte vill slanta upp 4000 kr eller vad det nu blir.

Postad 01 februari 2016 - 13:05

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Ja, så kan ju tycka.

Men att Com hem skulle skicka 230 000 "äldre" TiVo-boxar till elektronikåtervinningen är knappast troligt. Boxarna kommer med säkerhet att finnas

parallellt under många år framöver.
Som du säger är troligen uppsägning och nytt abonnemang en variant för att få en ny box om man nu inte vill slanta upp 4000 kr eller vad det nu blir.

Det är väl som deras bredbands-modem. Typ. Pajar den eller nya kunder så blir det väl ny box.

Postad 01 februari 2016 - 14:55

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Det är toligtvis bara 10% som kommer veta att det kommer en ny box och dessa 10% kommer säkert vilja deala till sig en ny box.
Övriga 90% vet inte vad TiVo är jämfört med en vanlig box, de vet bara att de bor i ett ComHem-hus och är nöjda med det...

Postad 01 februari 2016 - 15:32

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det är toligtvis bara 10% som kommer veta att det kommer en ny box och dessa 10% kommer säkert vilja deala till sig en ny box.
Övriga 90% vet inte vad TiVo är jämfört med en vanlig box, de vet bara att de bor i ett ComHem-hus och är nöjda med det...

Det är bara var tredje hushåll i Com hem-hus som har digital-tv-abonnemang och det är bara var tredje digital-tv-abonnent som har TiVo.
Så det är egentligen bara drygt 10% av anslutna hushåll som har TiVo. Egentligen ganska dåligt resultat när nu Com hem har satsat så mycket på TiVo.

Postad 08 februari 2016 - 10:58

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

TiVoTVjustNu.jpg

© Com Hem

TiVo blir bättre, snabbare och snyggare

Postad 08 februari 2016 - 11:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Och vill man/de ha mer än utbudet som man kan se direkt i sin TV så streamar man med en Chromecast eller Apple TV. Ser öht inget mervärde med en Tivo...

Postad 08 februari 2016 - 11:43

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Och vill man/de ha mer än utbudet som man kan se direkt i sin TV så streamar man med en Chromecast eller Apple TV. Ser öht inget mervärde med en Tivo...

För oss som använder det för serieinspelning med automatik är TiVo oumbärligt. Ett avsnitt flyttas pga orsak så hoppar den över att spela in. m.m.

Jag tror att runt 100% av tivo-kunderna är högst medvetna om att de har just TiVo och inte 8-favoriter 

Postad 08 februari 2016 - 13:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

För oss som använder det för serieinspelning med automatik är TiVo oumbärligt. Ett avsnitt flyttas pga orsak så hoppar den över att spela in. m.m.

TV-tittar-världen är uppdelad i 2 spår. 1: De som streamar och kan se hela säsonger när de vill. 2: De som spelar in och därfefter kan titta när de vill. (Spår 3: De som endast tittar när det sänds kan vi lämna därhän...).

Det torde nog vara rätt uppenbart om det är Spår 1 eller Spår 2 som är det som gäller för majoriteten. Frågan är hur länge Spår 2 kommer att finnas kvar som alternativ?

Postad 08 februari 2016 - 13:44

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Det låter på dig som att allting som visas på TV kan ses på en gång. Välkommen till verkligheten sen när du vaknar :)

TV-tittar-världen är uppdelad i 2 spår. 1: De som streamar och kan se hela säsonger när de vill. 2: De som spelar in och därfefter kan titta när de vill. (Spår 3: De som endast tittar när det sänds kan vi lämna därhän...).

Det torde nog vara rätt uppenbart om det är Spår 1 eller Spår 2 som är det som gäller för majoriteten. Frågan är hur länge Spår 2 kommer att finnas kvar som alternativ?

Postad 08 februari 2016 - 13:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det låter på dig som att allting som visas på TV kan ses på en gång. Välkommen till verkligheten sen när du vaknar :)

Jag har inte för avsikt att vakna upp från den streaming-verklighet som jag lever i. Vad tillför Tivo i jämförelse? Jag har aldrig fått någon förklaring på det.

Postad 08 februari 2016 - 14:13

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag har inte för avsikt att vakna upp från den streaming-verklighet som jag lever i. Vad tillför Tivo i jämförelse? Jag har aldrig fått någon förklaring på det.

Det jag menar är att man inte kan streama allt och alla TV-serier släpps inte hela säsonger på en gång. Jag har t.ex. 79 kanaler via TiVo, det tillför en hel del som inte kan fås genom streaming. Där har du en förklaring :)

Det Dockland skriver stämmer också, men det såg du kanske inte?

Postad 08 februari 2016 - 14:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det jag menar är att man inte kan streama allt och alla TV-serier släpps inte hela säsonger på en gång. Jag har t.ex. 79 kanaler via TiVo, det tillför en hel del som inte kan fås genom streaming. Där har du en förklaring :)

Det Dockland skriver stämmer också, men det såg du kanske inte?

Jag har ingen koll på vilka TV-serier som inte går att streama via någon av alla tjänster som finns. Nämn någon?

Postad 08 februari 2016 - 15:09

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Jag har ingen koll på vilka TV-serier som inte går att streama via någon av alla tjänster som finns. Nämn någon?

Homeland säsong 5? Den fanns någon vecka på svt-play vet jag, men nu?

Postad 08 februari 2016 - 15:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Jag tror att runt 100% av tivo-kunderna är högst medvetna om att de har just TiVo och inte 8-favoriter 

Ja det är de nog, men det vet säkert inte vad skillnaden mellan TiVo och 8-favoriter är mer än kanalutbudet.

Eller nej, jag kan GARANTERA dig att inte alla 100% som har TiVo vet att de har TiVo.

De 10% jag syftade på var mer det antal som kommer försöka fixa till sig den nya boxen...

Postad 08 februari 2016 - 15:45

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Det skulle ta alldeles för lång tid. De flesta serier släpps inte som hela säsonger utan ett avsnitt i veckan. Dessutom finns det mer på TV (t.ex. via TiVo) som inte är serier.

Postad 08 februari 2016 - 15:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det skulle ta alldeles för lång tid. De flesta serier släpps inte som hela säsonger utan ett avsnitt i veckan. Dessutom finns det mer på TV (t.ex. via TiVo) som inte är serier.

Jag har inte sagt att det bara finns serier som streaming. Viaplay, Netflix och HBO har även flertalet aktuella serier där det släpps nya avsnitt av pågående serier varje vecka.

Postad 08 februari 2016 - 16:24

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Spår 3 är redan borta enligt dig och Spår 2 är snart borta enligt dig. Alltså finns bara Spår 1 kvar, enligt dig.

Det stämmer kanske för dig, men vi är nog många som använder TV på ett annat sätt; som t.ex. genom att använda TiVo :)

Postad 08 februari 2016 - 16:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Spår 3 är redan borta enligt dig och Spår 2 är snart borta enligt dig. Alltså finns bara Spår 1 kvar, enligt dig.

Det stämmer kanske för dig, men vi är nog många som använder TV på ett annat sätt; som t.ex. genom att använda TiVo :)

Var skrev jag att Spår 3 är "borta"? "(Spår 3: De som endast tittar när det sänds kan vi lämna därhän...)", var vbad jag skrev, med avsikten att inte diskuttera den varianten eftersom alla har den i sin TV.

Jag skrev heller inte att Spår 2 (tex Tivo) kommer att försvinna. Jag frågade hur länge det kommer att finnas kvar.

Jag släpper denna diskussion. Ni får gärna sitta och var nöjda med era Tivo-boxar så fortsätter jag att titta på vad jag vill, när jag vill via olika streaming-alternativ.

Postad 08 februari 2016 - 16:46

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag släpper denna diskussion. Ni får gärna sitta och var nöjda med era Tivo-boxar så fortsätter jag att titta på vad jag vill, när jag vill via olika streaming-alternativ.

Hejdå :)

Jag förstår inte vad du gör i den här tråden om du inte är intresserad av TiVo utan bara vill klanka ner på oss som har TiVo.

Com Hem + TIVO = sant!

... heter tråden.

... så vad tror vi om detta då?

Redigerat av FEA, 09 februari 2016 - 19:52.

Postad 08 februari 2016 - 17:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Kan bli trevligt med ett nytt gränssnitt. Synd bara att de inte passade på att döpa om "Mitt Tivo" till "Mina inspelningar". Det skulle bespara somliga av mina familjemedlemmar besväret att leta under "Hantera inspelningar". 😊

Postad 08 februari 2016 - 19:24

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag tyckte det var kaxigt att de kallar det för "bättre, snabbare och snyggare" :)

Begreppet snyggare är ju subjektivt.

Bättre och snabbare, däremot går ju att mäta objektivt. Det ska bli intressant att se vad det är som kommer att bli just bättre och snabbare...

Ingen blir gladare än jag om det visar sig stämma :)

Postad 08 februari 2016 - 19:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 1
Jag ser gärna förbättringar i boxens IP-konvertering (de-interlacing), skalning och stöd för utgående upplösningar.

När det gäller "snabbheten" så kan det ju knappast bli värre än det redan är. Jag förväntar mig ungefär samma förbättring som från kassett till diskett på C64. :rolleyes:

Snyggare kan det nog definitivt bli om de nöjer sig med ett typsnitt den här gången.

Redigerat av Zacabeb, 08 februari 2016 - 20:01.

Postad 09 februari 2016 - 11:29

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Enligt mätföretaget MMS lade en genomsnittlig 16 till 65-åring mer än fyra timmar (256 minuter) om dagen på att titta på rörlig bild, online-nedladdad och traditionell linjär-tv 2014. Figur 14 visar fördelningen av tittartid på rörlig bild för personer mellan 16 – 65 år. Värt att notera i figur 14 är att det traditionella tv-tittandet (traditionell tv) fortfarande står för mer än hälften av konsumtionen av rörlig bild (57 procent) medan streamade klipp och program endast står för 13 procent och betalda streamingtjänster endast står för 7 procent. Tittartiden på traditionell tv är större för äldre personer och mindre för yngre. 

Figur 14 Den totala konsumtionen av rörlig bild i Sverige

image014.png

Redigerat av SweX, 09 februari 2016 - 11:31.

Postad 09 februari 2016 - 11:45

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Så länge som viaplay (som dock är bättre än cmore/canaldigitals motsvarande tjänst) fungera så dåligt finns inget bra alternativ till "tv", om man inte laddar hem. Det händer inte att tv-bilden plötsligt blir pixlig/minskar i frame rate/fryser för en kort stund om jag ser på vanlig tv, men alla streamingtjänsterna drabbas då och då.

Postad 09 februari 2016 - 11:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Så länge som viaplay (som dock är bättre än cmore/canaldigitals motsvarande tjänst) fungera så dåligt finns inget bra alternativ till "tv", om man inte laddar hem. Det händer inte att tv-bilden plötsligt blir pixlig/minskar i frame rate/fryser för en kort stund om jag ser på vanlig tv, men alla streamingtjänsterna drabbas då och då.

Det är beroende på kvaliteten på ditt nät och din anslutning. Jag som har 100 Mbit fiber har i princip alltid HD-bild utan fördröjningar, pixlingar eller buffrande (mer än en kort stund vid start). Det är generellt betydligt bättre stabilitet än vad TV-tittande via tex analog kabel eller digital SD ger. Det överträffas endast av HD-sändingar.

Problemet ligger i att streamingleverantörerna aldrig kan garantera vilken kvalitet som kunden får i sin ände då de inte har någon kontroll på din anslutning.

Enligt mätföretaget MMS lade en genomsnittlig 16 till 65-åring mer än fyra timmar (256 minuter) om dagen på att titta på rörlig bild, online-nedladdad och traditionell linjär-tv 2014. Figur 14 visar fördelningen av tittartid på rörlig bild för personer mellan 16 – 65 år. Värt att notera i figur 14 är att det traditionella tv-tittandet (traditionell tv) fortfarande står för mer än hälften av konsumtionen av rörlig bild (57 procent) medan streamade klipp och program endast står för 13 procent och betalda streamingtjänster endast står för 7 procent. Tittartiden på traditionell tv är större för äldre personer och mindre för yngre. 

Figur 14 Den totala konsumtionen av rörlig bild i Sverige

Bilden skulle vara mer intressant om den uppdelades i olika ålderskategorier. 16-65 är alldeles för vitt. Jag kan garantera att både mina barn samt anhörigas barn och tonåringar tittar kanske 10% på TV och 90% på streaming. För tonåringarna som aldrig lämnar sina rum ligger det närmare 100% streaming.

Postad 09 februari 2016 - 19:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Vi kan väl sammanfatta:

- agpath har rätt, oavsett vad riktig statistik säger

- ingen förstår varför agpath är i en tråd som rör Tivo?

Att dessutom säga att den kassa kvaliteten på Viaplay endast beror på uppkoppling är så långt ifrån verkligheten så jag vet inte ens var jag ska börja möta sånt dravel. Viaplay är kass kvalitet (och bara stereoljud är inte heller direkt år 2016).

Postad 09 februari 2016 - 22:18

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 1

Det är beroende på kvaliteten på ditt nät och din anslutning. Jag som har 100 Mbit fiber har i princip alltid HD-bild utan fördröjningar, pixlingar eller buffrande (mer än en kort stund vid start). Det är generellt betydligt bättre stabilitet än vad TV-tittande via tex analog kabel eller digital SD ger. Det överträffas endast av HD-sändingar.

Problemet ligger i att streamingleverantörerna aldrig kan garantera vilken kvalitet som kunden får i sin ände då de inte har någon kontroll på din anslutning.

Jo, men jag har fiber, 100Mbps och en riktig brandvägg (En Clavister med listpris 21000 som jag dealat mig till). Jag är nätverkstekniker sedan femton år, så jag tycker mig ha rätt bra koll på det. Sedan kan det givetvis också handla om min HTPC, men jag tycker att en core i5 med 8 gig ram, windows 7 och en SSD borde klara att buffra det hela.

Kanske är T3 boven eller pearingen mot dem från leverantörens sida, men med tanke på hur mycket klagomål jag hör från andra som streamar tror jag inte det är hela sanningen.

När jag hade en Tivo hade jag aldrig ett enda problem med pixling eller annat störande. Nu hade jag det via stadsnätet fiber och det var inte IP tv. Det var förkrossande klassskillnad på kvalitetén till Tivos fördel.

Postad 09 februari 2016 - 22:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Hejdå :)

Jag förstår inte vad du gör i den här tråden om du inte är intresserad av TiVo utan bara vill klanka ner på oss som har TiVo.

Com Hem + TIVO = sant!

... heter tråden.

... så vad tror vi om detta då?

Jag tror ju tyvärr att det som är viktigt och intressant inte finns med, som ex kunna ställa bild/ljud synk helst individuellt för varje kanal eftersom det skiljer så mycket hos Comhem.
Det är nog inte heller troligt att inställningar av bilden, kontrast, ljus, färg, etc kommer att finnas.

Hoppas att appen uppdateras snart dels med stöd för Applet TV & Chromecast och med en fjärr som är anpassad för en touch skärm och inte bara en bild av orginalfjärren.

Bättre möjligheter att redigera " mitt Tivo " och självklart möjligheten att streama inspelat material från box till device och då självklart även över internet och inte bara lokalt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.