LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016
1744 svar till detta ämne
Postad 10 March 2017 - 22:25
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
varit hos kompisen nu, kopplat in samsung uhd 8500 spelaren till hans denon receiver som går till hans LG oled E6 65"..... satte hdmi ultra hd deep color> on, däremot kunde jag inte se att hdr var aktiv i TV:n, när jag trycker på "info" knappen, det står bara: 2160p PCM BT2020, vet ej om HDR ska stå där också? visst bilden var bra, vi kolla revenant, nya x-men, men jag hade svårt o se skillnad på revenant 4K och revenant Bluray när de gällde färgerna, däremot kunde jag ana skillnad i upplösning.. hade inte mer tid idag, får kolla vidare på de hela sen, så summan var: har vi HDR på eller inte? går det att ha den av? jag kunde heller inte hitta inställningen colour gamma : Wide, hittade bara gamma och satte den på "bred" han har ju menyn på svenska. samma med Picture mode setting, där stod det "standard" och i listan finns inge HDR standard eller 1, men får kolla mer på det sen.
Då är det något fel. Testa att koppla in UHD 8500 direkt i tv:n istället och ljudet till förstärkaren. Tv: signalerar HDR när HDR spelas upp och går in i ett av de fyra HDR lägena som finns i TV:n. HDR Standard, HDR Spel, HDR intensiv och HDR ljus. Själv använder jag bara två av lägena. HDR spel för HDR spel på Xbox One s och HDR normal för film på Samsungen. När info knappen så står det även HDR på displayen.
Postad 10 March 2017 - 22:30
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
varit hos kompisen nu, kopplat in samsung uhd 8500 spelaren till hans denon receiver som går till hans LG oled E6 65"..... satte hdmi ultra hd deep color> on, däremot kunde jag inte se att hdr var aktiv i TV:n, när jag trycker på "info" knappen, det står bara: 2160p PCM BT2020, vet ej om HDR ska stå där också? visst bilden var bra, vi kolla revenant, nya x-men, men jag hade svårt o se skillnad på revenant 4K och revenant Bluray när de gällde färgerna, däremot kunde jag ana skillnad i upplösning..
hade inte mer tid idag, får kolla vidare på de hela sen, så summan var: har vi HDR på eller inte? går det att ha den av?
jag kunde heller inte hitta inställningen colour gamma : Wide, hittade bara gamma och satte den på "bred" han har ju menyn på svenska.
samma med Picture mode setting, där stod det "standard" och i listan finns inge HDR standard eller 1, men får kolla mer på det sen.
När HDR går igång kommer det upp en liten bubbla i höger hörn där det står HDR.
håll in kugghjulsknappen på fjärren o kolla under picture mode settings ska de stå HDR Standard, HDR Vivid eller HDR Bright då är HDR aktiverat annars inte.
Postad 11 March 2017 - 09:37
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Jag var så nöjd med bilden på TVn så det tog ett tag innan jag hajade att allting inte stod rätt till. När min Nvidia Shield bara hade en färgrymd (color space) att välja på började jag felsöka lite och det visade sig att min receiver (Yamaha 3050) inte släppte igenom all EDID-info som TVn skickade. Shielden fick inte veta allt vad min TV kunde så jag fick bara 8 bitars färgdjup. När jag hittade en "avancerad" meny i receivern och ändrade 4K-mode från 2 till 1 slutade receivern ljuga om vad min TV kunde och jag fick både spel och flimer i 10-bitars färgdjup och HDR. Som andra sagt, anslut direkt till TV och se om det blir någon skillnad. Googla sedan på receivern och HDR och se om andra har haft samma problem.
Redigerat av dalle, 11 March 2017 - 09:41.
Postad 11 March 2017 - 09:49
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
tack alla, ska kolla det nästa gång, och prova koppla in hdmi direkt till tv:n också, ska även kolla menyni samsung spelaren fall det är något i färgdjup eller liknande man kan ändra... återkommer om detta när vi testat mer,, jag misstänkte att HDR inte var aktiv..
Postad 19 March 2017 - 01:49
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Satt och kolla lite på Tv då mitt i allt så hoppar bä bä vita lamm igång. Nån granne som castade sin Lenovo tab. Såg allt dom gjorde. Dom förstod inte varför dom inte hade nån bild. Efter ett par minuter kopplade dom ifrån. Men måste man inte vara på mitt nätverk för att ansluta till min TV?
Försökte kolla på Netflix nu och nån idiot försöker koppla upp sig mot min TV i säkert en halvtimme. TV byter ju till screen share hela tiden. Nu sova istället.
Postad 19 March 2017 - 04:01
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Colour gamut normal har mest korrekta färger på sdr och även hdr.
https://youtu.be/hGtBfcokfto
Redigerat av axion84, 19 March 2017 - 04:02.
Postad 22 March 2017 - 22:27
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
någon mer som stör sig på den fruktansvärt korta elkabeln..?
Har precis renoverat om vid TV bänken och sladden är verkligen 20cm för kort för att nå kontakten perfekt.. Känns löjligt att sätta dit en förgreningskabel/förlägningskabel för det.. Tror ni det är safe att förlänga den med en kort sånhär typ av sladd:
http://www.clasohlso...opp/Pr321113000
bara sätta ihop sladdarna i någon dosa.. Borde väl funka? Sladden kommer ligga nära resten av min utrustning som min amp och andra högtalarkablar så jag vill göra det så isolerat som möjligt.. Kanske bättre att köra förlängningssladd då?
Postad 23 March 2017 - 11:53
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Förlänga som i att byta kabeln? Garantin ryker ju
Postad 23 March 2017 - 12:09
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Det är alltså fast kabel i tv, inte standard apparat-kontakt? Av alla saker som klagats på tidigare i tråden är ju den här onekligen värst, det om något skriker billig budget lösning.
Postad 23 March 2017 - 12:15
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
någon mer som stör sig på den fruktansvärt korta elkabeln..?
Har precis renoverat om vid TV bänken och sladden är verkligen 20cm för kort för att nå kontakten perfekt.. Känns löjligt att sätta dit en förgreningskabel/förlägningskabel för det.. Tror ni det är safe att förlänga den med en kort sånhär typ av sladd:
http://www.clasohlso...opp/Pr321113000
bara sätta ihop sladdarna i någon dosa.. Borde väl funka? Sladden kommer ligga nära resten av min utrustning som min amp och andra högtalarkablar så jag vill göra det så isolerat som möjligt.. Kanske bättre att köra förlängningssladd då?
jag köpte en kabel från lg som jag kapade (behöll flatstiften + 10 cm kabel) kabelstoppet är inte gjutet gick att ta bort med lite möda.. köpte en 5 m elkabel och skarvade dom med en kopplingsklämma från biltema artikel 463150 man fick löda ledarna så att man kunde trycka i dom.
satte en kattstrypare ovanför kabelstoppet så kabeln inte åker ur.
Redigerat av ROBRUG, 23 March 2017 - 13:06.
Postad 23 March 2017 - 13:05
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Det verkar som att det kommit en ny mjukvaruuppdatering, Version 04.30.95, till denna modell. Är det någon som vet mer om detta?
Postad 23 March 2017 - 13:41
bedrup
-
bedrup
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
[04.30.95]
1. To improve color error issue at the bottom of the screen during HDMI 4K 3D On/Off.
Postad 24 March 2017 - 00:26
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det är alltså fast kabel i tv, inte standard apparat-kontakt? Av alla saker som klagats på tidigare i tråden är ju den här onekligen värst, det om något skriker billig budget lösning.
Ja den är fast och man behöver dra av hela moderkorts kåpan för att komma åt den.. Riktigt illa.. Ingen aning varför de valt att göra så och dessutom använda en så kort sladd...
jag köpte en kabel från lg som jag kapade (behöll flatstiften + 10 cm kabel) kabelstoppet är inte gjutet gick att ta bort med lite möda.. köpte en 5 m elkabel och skarvade dom med en kopplingsklämma från biltema artikel 463150 man fick löda ledarna så att man kunde trycka i dom.
satte en kattstrypare ovanför kabelstoppet så kabeln inte åker ur.
Det slutade med en förlängningskabel för min del... Vågade inte kapa deras orginalsladd
[04.30.95]
1. To improve color error issue at the bottom of the screen during HDMI 4K 3D On/Off.
Undrar vad detta innebär..?
Postad 24 March 2017 - 06:29
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
[04.30.95]
Är uppdateringen för E6? Var hittar man den?
Postad 24 March 2017 - 06:43
bedrup
-
bedrup
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ja, den är till E6. Du hittar den här: http://www.lg.com/se...oftwareFirmware
Postad 24 March 2017 - 21:08
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Tackar!! 
Zip filen är ej fungerande?
Redigerat av castortroy33, 24 March 2017 - 21:38.
Postad 31 March 2017 - 09:12
Edja78
-
Edja78
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Någon om har tips på en subwoofer som fungerar direktkopplad till E6V? Eller kanske någon annan kopplingslösning?
Jag har en hyffsat bra sub, en yamaha ca 3 år gammal, men den har bara en vanlig subwoofer kabel. Har inte förstått hur den ska kunna kopplas direkt till E6V, så jag antar att en ny måste köpas som har hdmi till hdmi?
Eftersträvar en 2.1 lösning som använder TVs egna högtalare (som är helt ok). Tacksam för all hjälp.
Postad 31 March 2017 - 13:15
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Hej på er,
När brukar nästa årsmodell släppas? Vad är det rimligt att räkna med i prisförändring, tror ni?
Postad 31 March 2017 - 13:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Hej på er,
När brukar nästa årsmodell släppas? Vad är det rimligt att räkna med i prisförändring, tror ni?
Samma sak år efter år.
Lanseringar på CES i januari. Leveranser under tidig vinter/vår. Dvs 2017-modellerna kommer i butikerna nu och gamla modeller säljer slut. Prisnivåerna på de nya modellerna ligger initialt 50-100% högre än vad förra årets motsvarande modeller kostar just nu. De sjunker sakta för att sjunka snabbt i och med de första reorna i November och mellandagsrean. Sedan är det CES igen och nya modeller kommer.
Postad 31 March 2017 - 13:43
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
OK, tack. Lite längre efterforskande hade jag kunnat göra, men var bekväm. 
Vet vi något alls än om kvalitetsskillnaderna på 2017:s modeller jämfört med motsvarande 2016?
Postad 31 March 2017 - 14:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
OK, tack. Lite längre efterforskande hade jag kunnat göra, men var bekväm. 
Vet vi något alls än om kvalitetsskillnaderna på 2017:s modeller jämfört med motsvarande 2016?
Finns ju iofs en tråd för 2017 års modeller. Som i sin tur länkar till tidiga tester som bl.a. tar upp skillnader mot 2016 modellerna.
Postad 31 March 2017 - 16:37
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Postad 01 April 2017 - 09:47
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
850MB uppdatering för en sån punkt? Improve color error issue at the bottom of the screen during HDMI 4K 3D On/Off .. Vet vi mer nu vad det innebär exakt? Någon som märkt nåt?
Postad 01 April 2017 - 23:10
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Amerikanerna har fått en uppdatering som heter: 4.31.15
Ska reduca judder i 60hz motion..
Men bara till B6 modellen. Inget för oss med E6.. konstigt..
Postad 02 April 2017 - 22:18
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Man är ju inte tvingad att köpa den.
Välj hellre en sämre bild med längre kabel, så blir du nog nöjd.
Bilden blir nog inte lika bra, men du kan ju glädjas åt en lång anslutningskabel.
Postad 02 April 2017 - 22:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Haha, ja att komma på "hang-ups" är vi bra på.
Postad 02 April 2017 - 22:28
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Man är ju inte tvingad att köpa den.
Välj hellre en sämre bild med längre kabel, så blir du nog nöjd.
Bilden blir nog inte lika bra, men du kan ju glädjas åt en lång anslutningskabel.
Så kan man ju tolka vad jag skrev, men missar helt poängen... snarare att det inte finns så mycket andra fel, där många i tråden hakat upp sig på saker som jag inte tycker är så viktiga. Men finns en anledning att kvalitetselektronik inte brukar ha fast sladd, och det är inte bara pga sladdlängder, utanför att fästpunkten för kabeln är en känd "point-of-failure", och man vill den ska vara lätt att byta ut, och merkostnaden för att göra rätt är minimal. Är helt enkelt idioti att spara ett par ören i tillverkningskostnad för en apparat som sen säljs för 30k, men för en 1500 kr LCD på coop kan jag förstå om man gör det.
Postad 08 April 2017 - 15:14
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Så kan man ju tolka vad jag skrev, men missar helt poängen... snarare att det inte finns så mycket andra fel, där många i tråden hakat upp sig på saker som jag inte tycker är så viktiga. Men finns en anledning att kvalitetselektronik inte brukar ha fast sladd, och det är inte bara pga sladdlängder, utanför att fästpunkten för kabeln är en känd "point-of-failure", och man vill den ska vara lätt att byta ut, och merkostnaden för att göra rätt är minimal. Är helt enkelt idioti att spara ett par ören i tillverkningskostnad för en apparat som sen säljs för 30k, men för en 1500 kr LCD på coop kan jag förstå om man gör det
Jag har aldrig ägt någon fast placerad produkt där den fasta anslutningskabeln har felat. Vilken undersökning bygger du detta påstående på? Stämmer detta verkligen? Eller vill du bara gnälla?
Postad 10 April 2017 - 09:22
Unregistered8cb13de7
-
Unregistered8cb13de7
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
En fråga om B6V och rörelsehantering.
barnen kollade på barnkanalen igår tror det var fåret shaun, och i slutet kom en rullande textremsa med "svenska röster", och jag såg ingenting om vad det stod där, det var bara gröt av allting när den skrollade ganska snabbt från vänster till höger. Hade deblur på 10 och dejudder på 2. Dessa sändningar är ju med 50 Hz och ska ju flyta på som smort utan några som helst antydan till judder hos tv-apparater sålda i sverige. Minns vi har kollat på detta program någon gång innan hos svärföräldrarna och de har en billig philips LED-tv som kostade typ 3000 kr och där flöt 50Hz-sändningarna som smort (eftertexter och dylikt hade jättefint flyt) utan att det för den sakens skull var såpoperaeffekt på själva sändningen.
Är faktiskt besviken på denna tv just för allt detta judder oavsett inputkälla (50Hz, 60Hz, 24p osv)
Nån som har något tips/tanke kring denna problematik?
/S
Redigerat av Unregistered8cb13de7, 10 April 2017 - 09:25.
Postad 10 April 2017 - 12:33
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Nån som har något tips/tanke kring denna problematik?
Retorisk motfråga. Hur vet att det var "fel" på din TV och inte resultatet av dålig kvalitet på utsändningen och vad som händer när man har interpoleringen igång?
Postad 10 April 2017 - 15:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Att TV-utsändningen är 50Hz säger inget om materialet som visas. Det kan uppstå väldigt många fel på vägen dit, och det händer rätt ofta. Väldigt mycket av det som visas har inte varit 50Hz från början, dvs en konvertering har skett från t ex 60 till 50Hz eller från 24 till 50Hz.
Sen får man ju vara medveten om att Truemotion kan ge diverse bildfel. Stänger man av det återger TVn bilden korrekt, och det kan naturligtvis innebära hackig/juddrig bild om källan är sådan.
Postad 10 April 2017 - 17:04
Unregistered8cb13de7
-
Unregistered8cb13de7
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Retorisk motfråga. Hur vet att det var "fel" på din TV och inte resultatet av dålig kvalitet på utsändningen och vad som händer när man har interpoleringen igång?
Intressant synpunkt. Har dock fått rådet av många här, samt att vi själva upplever att bilden blir bättre på netflix med deblur på 10 och dejudder på 2-6 och det kan jag verkligen hålla med om. Men visst, det finns ju många olika bildkällor.
Man kan dock undra varför en skit-tv för 3000 kr presterar bättre på detta dåliga materialet än vad en tv i 16000 kronors klassen gör.
Drar mig till minnes att jag var hemma hos en bekant som hade köpt en sony 60 tum led tv för 30000, en riktig värstingmodell, och där var bilden riktigt lugn och mjuk där också, vi kollade på diverse barnprogram på youtube och svt.
Men så är det väl, alla tv-apparater är dåliga på nåt och i LGs fall är det rörelsehanteringen. Ser fram emot patchen för 60Hz, så kanske man kan se på netflix utan att plågas av såpoperaeffekten.
Bilden påminner mig faktiskt om vår gamla plasma i vissa avseenden, som endast kunde visa pixelmappat på den ena hdmi-porten som var låst till 60Hz där vi körde vår htpc, där blev det juddrig bild pga 50->60Hz kombinerat med plasmans "oroliga bild". Denna tv vi har nu visar fantastisk bild när man kör 4k videos från youtube, men med det mesta andra materialet är bilden ofta lika dålig som för den 10 år gamla plasman...
/S
Postad 10 April 2017 - 17:47
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Alla försvarar LG OLED tv:n och frågar om de olika källor man använder.
Kontentan är att alla dessa problem inte existerade på tidigare tv:n som man har haft.
Att 24 Hz inte är det bästa i filmens värld vid hastiga rörelser.
Redigerat av ROBRUG, 10 April 2017 - 17:48.
Postad 10 April 2017 - 20:07
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Kontentan är att alla dessa problem inte existerade på tidigare tv:n som man har haft.
Inte så konstigt då tillfällen när man kliver in i en kontrollerad miljö där man vet hur källan beter sig och kan jämföra skillnader så beter sig LG:s apparater ungefär som de ska. De har inte varit 100 procent exemplariskt, men att det plötsligt är tokfel tyder på något annat.
Som att Trumotion/bildinterpoleringen misslyckas med just den rörelsen, till exempel dubblerar texten. Något man också kan verifiera i mer kontrollerade jämförelser än vad en godtycklig utsändning i kombination med Trumotion/Interpolering aktivt är. Just interpolering är något som hela tiden tillför fel till bilden och det måste doseras försiktigt.
Redigerat av Ringblixt, 10 April 2017 - 20:08.
Postad 11 April 2017 - 01:07
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Vet inte om det bara är jag som inte förstår din formulering, menar du att 24Hz är det bästa i filmens värld eller inte?!
Postad 11 April 2017 - 07:47
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Men det mesta filmas i 24 hz och har gjort det sedan filmen uppfanns, så det är bara att anpassa sig.
Postad 11 April 2017 - 07:49
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ständigt denna diskussion om 24 Hz och inte. Det är så det har sett ut i snart 100 år och det är 24 och 25 bilder i sekunden som gäller även idag och sannolikt många, många år till. Det är en djupt rotad egenskap i den berättarkultur som film och fiktion utgör. Det är först nu det finns tekniska förutsättningar att producera och reproducera i högre bildfrekvenser. Men det är långt ifrån självklar att man som kreatör och producent faktiskt vill (eller har praktisk möjlighet till) att välja något annat.
Alla vet vilka begränsningar det medför med 24 och 25 bilder i sekunden. Precis som 50, 60 och i förlängningen 120 Hz och har sina respektive problem. Det viktiga är inte att om och om igen diskutera för- och nackdelar. Det viktiga är att det vi tittar på återges på rätt sätt. Det är där det brister.
Redigerat av Ringblixt, 11 April 2017 - 08:09.
Postad 11 April 2017 - 10:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag gör det eftersom det inte finns några rörelseproblem när TVn är korrekt inställd.
Om man inte gillar en korrekt återgivning av 24Hz så är det en helt annan sak. Men film har som sagt varit så i väldigt många år, och det är såklart likadant på bio.
Jag filmar en hel del i 1080p50 med Panasonic X920 och det ser väldigt bra ut på OLED. Filmar jag i 24p med systemkameran så blir det naturligtvis mycket sämre flyt i bilden. Det är liksom så det fungerar. Håller man på med videoredigering så vet man att det är svårt att blanda diverse källor med olika bildhastighet och få ett bra resultat, och det är just det som sker vid/före TV-utsändning.
Att en annan TV ger "bättre flyt" behöver naturligtvis inte betyda att den visar bilden mer korrekt, speciellt inte när interpolering är inblandat. Det ger som sagt alltid bildfel.
Redigerat av Ageve, 11 April 2017 - 10:40.
Postad 11 April 2017 - 12:12
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Sedan ska man också komma ihåg det att rörelseinterpolering inte alltid ger särskilt mycket lenare rörelser. Då 24b/s med slutartid på 1/48 så har vi både ryck och en hög mängd rörelseoskärpa. Genom att kombinera bildrutorna så går det inte att reducera oskärpan i rörelser och istället kan man i många fall få en ännu mer oskarp bild. Däremot försvinner ryckigheten till viss del, det till priset av kraftiga konturer och andra artefakter. På LG:s apparater så smetar filmkorn ihop sig till någon ful, seg soppa om TrueMotion används och allt liksom kryper runt istället för att bete sig som spontana korn.
Den som bor i närheten av Stockholm kan besöka Cinemateket någon dag och se dem visa en 35mm-film i 24b/s. Rörelseåtergivningen blir i så gott som detsamma som på en OLED.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 11 April 2017 - 12:13.
Postad 11 April 2017 - 14:51
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det är tyvärr lite tråkigt med rörelsehanteringen på dessa OLEDs.. Det kunde vart bättre. Tyvärr finns inte mycket om ens något annat alternativ för någon som mig som ville ha en Oled 4k med passiv 3D.. Nu är den långt ifrån perfekt på precis varenda punkt men jag är fortfarande oerhört nöjd.
Experimenterat endel med deblur 10 osv men känns i slutändan som att truemotion off är det om funkar bäst för mig..
Mitt största klagomål är att det blir suddiga detaljer i panoreringar och rörelser över lag.. Vissa källmaterial är värre än andra.
Redigerat av Unregistered3707b322, 11 April 2017 - 14:52.
Postad 11 April 2017 - 16:28
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Har inga problem alls med rörelsehantering, kör allt off och märker inte direkt någon skillnad jämfört med tidigare apparater jag haft, bland annat KS8000 och Panasonic plasma. Fungerar bra även i scener där det händer mycket.
Postad 11 April 2017 - 17:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mitt största klagomål är att det blir suddiga detaljer i panoreringar och rörelser över lag.. Vissa källmaterial är värre än andra.
Du har alltså inte läst inläggen om 24p precis ovanför ditt?
Postad 11 April 2017 - 19:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det är tyvärr lite tråkigt med rörelsehanteringen på dessa OLEDs.. Det kunde vart bättre.
Inga större problem. Inte när firmware fungerar och rätt inställningar som "Biosalong" är på. Samt att källan då matar en frekvens som är korrekt.
Däremot kan man ha synpunkter på hur väl interpoleringen "Trumotion" fungerar. Men det är också en finess som av sin natur aldrig kan bli perfekt.
Det räcker med att ställa "de-judder" på 2 för att det ska börja dyka upp fel som dubbla konturer och liknande. Så min rekommendation är att inte ställa den högre för situationer som är problematiska likt Netflix och bilden från den inbyggda TV-mottagaren.
Redigerat av Ringblixt, 11 April 2017 - 19:53.
Postad 11 April 2017 - 22:11
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Postad 11 April 2017 - 22:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det aktiverar judderfri 24p.
Har inte testat att stänga av det på B6, men på 910V funkar det korrekt utan det med, så länge spelaren skickar ut 24p.
Här finns en enkel test. Du behöver bara en kamera som går att ställa på 1s slutartid:
http://www.rtings.co...ests/motion/24p
Om TVn hanterar 24p korrekt så blir alla rutor likadana. En av rutorna kan vara lite ljusare eller mörkare men det beror bara på hur kameran synkar med bilden.
Om TVn inte hanterar 24p korrekt så blir det växlande mörka och ljusa rutor istället.
Redigerat av Ageve, 11 April 2017 - 22:43.
Postad 12 April 2017 - 07:19
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Hmm. Stängde av biosalong direkt när jag fick tvn, och jag tycker att det ser rätt bra ut ändå. Ska testa med det på ikväll, och se ifall det blir ännu bättre.
Postad 12 April 2017 - 21:00
Unregistered3707b322
-
Unregistered3707b322
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Inga större problem. Inte när firmware fungerar och rätt inställningar som "Biosalong" är på. Samt att källan då matar en frekvens som är korrekt.
Däremot kan man ha synpunkter på hur väl interpoleringen "Trumotion" fungerar. Men det är också en finess som av sin natur aldrig kan bli perfekt.
Det räcker med att ställa "de-judder" på 2 för att det ska börja dyka upp fel som dubbla konturer och liknande. Så min rekommendation är att inte ställa den högre för situationer som är problematiska likt Netflix och bilden från den inbyggda TV-mottagaren.
Du har alltså inte läst inläggen om 24p precis ovanför ditt?
Jo det har jag läst..
Jag har alltid kört med alla typer av motion-förbättrare på off. Min LG plasma i sovrummet och min förra philips LCD (en av mid range modellerna för 18k sek) tycker jag hanterade 24hz flytet bättre.. Det är första gången jag stört mig på det nu på denna TVn.
Har bioläget på men resten av motion på off.. testat flera olika filmer med min panasonic UB700. Både 4k bluray och 1080p..
T.ex. på deadpool i introt så kan man knappt titta på texterna som flyger omkring.. De går knappt att läsa vad det står när de rör sig.. Inte sett så stora problem på andra filmer dock så det är väl extremläget med flygande textremsor..
Har senaste firmware på TV och bluray spelare och i bluray kör jag 4k ut på 4:2:2 12-bit ( vi kan inte välja 10 bit på denna spelaren.. bara 4:2:0) .
Jag menar inte att skapa konflikt och hoppas verkligen att jag har någon inställning eller så fel.. För som sagt har inte upplevt oskarpa rörelser på samma sätt i 24hz på¨andra TV apparater.. Hade gärna sluppit det här med
Det verkar som att de-judder löser det problemet bra men som ni säger så skapar det helt andra artifakter och för högt värde får det verka för onaturligt ..
Redigerat av Unregistered3707b322, 12 April 2017 - 21:01.
Postad 16 April 2017 - 08:09
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Verkar som om det har funnits för andra en längre tid, men igår dök SVT Play (beta) upp i min 65E6V - helt OK 
Tydligen fungerar inte mus (gyro) styrning i appen, men det är inget jag saknar - använder själv aldrig muspekaren, tycker bara den är störande och använder den lilla fjärren utan gyro.
Måste bara påpeka hur nöjd jag är med 65E6V överlag också 
Jämfört med min tidigare OLED-modell (LG 920V) är den stor, snygg, platt, snabb och har klart bättre hanteringen av bilden i partier mellan svart och grått 
Att de tagit bort 3D funktionen från 2017 års modeller från LG var det som till slut fick mig att trycka på köp-knappen för LG 65E6V (2016) - tydligen verkar det (enligt recensioner) inte vara så stora skillnader mellan 2016 och 2017 års OLED modeller heller (?)
Igår tittade jag på ytterligare en 4K Ultra HD Blu-ray film och myste över hur bra bilden är 
Postad 19 April 2017 - 14:03
Unregistered8cb13de7
-
Unregistered8cb13de7
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
T.ex. på deadpool i introt så kan man knappt titta på texterna som flyger omkring.. De går knappt att läsa vad det står när de rör sig.. Inte sett så stora problem på andra filmer dock så det är väl extremläget med flygande textremsor..
Upplever som sagt detta på det mesta av materialet jag tittar på. Vet inte vilka källor som producerar ren 24p, vi tittar på vanlig marksänd boxer, netflix serier och filmer samt en hel del youtube. Har experimenterat mycket med olika inställningar på trumotion och ingen inställning blir riktigt bra, det blir mycket dubbla konturer och "jobbig" bild.
Har även på senare tid märkt en konstig effekt, med svag tru-motion på, t.ex 2/4. När kameran panorerar riktigt långsamt eller om någon rör sig väldigt långsamt blir rörelsen liksom i ryckig slow-motion. Märks väldigt tydligt i scener med vågor som sakta sveper in över en strand, de rör sig långsamt och ryckigt, och effekten blir värre ju långsammare de rör sig. Ska väl testa att se om det är tru-motion som orsakar detta, men vill inte stänga av det helt, då mycket netflix-material blir helt oserbart utan effekten på, t.ex. Better Call Saul och Iron Fist. Extremt mycket dubbla/trippla konturer utan tru-motion.
Noterar även att effekten blir värre ju sämre inkällan är. Tittar man på fulstreamat material i t.ex. låg eller mellankvalitet (icke hd) är det ofta värre vid snabba rörelser, blir bara gröt av allt. 720p och bättre blir ofta hyfsat. Rör sig om amerikanska tv-serier som antagligen är 60Hz.
/S
Postad 20 April 2017 - 07:44
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Det låter jättekonstigt. Jag har inga problem alls när jag kollar på netflix via den inbyggda appen, och jag har varken igång tru motion eller deblur. Har du verkligen stängt av alla andra funktioner som noise reduction och allt vad det heter?
Såhär:
Energy Saving: OFF
Eye Comfort Mode: OFF Dynamic Contrast: OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Normal
Edge Enhancer: OFF
Colour Filter: OFF Noise Reduction Off
MPEG Noise Reduction Off
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off
Det enda som ska vara igång är alltså bioläget.
Redigerat av Yocke, 20 April 2017 - 09:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|