Sony Bravia 2017 - bl a 4K OLED
1936 svar till detta Àmne
Postad 04 January 2018 - 14:49
Unregistered8f12dcae
-
Unregistered8f12dcae
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Största problemet Àr dock att du inte kan stÀlla om till 50hz i android tv för sony.
Detta var anledningen till att jag köpte en Apple TV 4K.. kunde inte stÄ ut med att se sporten pÄ viaplay. En följdfrÄga och kanske dum...men Àr detta ett problem med vanliga TV sÀndningar? eller Àr det bara dom inbyggda apparna som lider av detta problem (har bara streamingtjÀnster sjÀlv sÄ har inte kunnat testa)?
Redigerat av Unregistered8f12dcae, 04 January 2018 - 14:51.
Postad 04 January 2018 - 14:53
Unregistered2ef291a9
-
Unregistered2ef291a9
-
Wannabe
-
-
45 inlÀgg
I nulÀget Àr det bara chromecast ultra som har stöd. Nvidia Shield tv tror jag gÄr att casta med och stÀlla i 50hz lÀge.
https://kundservice....lay.se/ultra-hd
Andra enheter och tv verkar fungera sporadiskt ibland. Apple tv 4k fungerar inte Àn fullt ut Àn.
Största problemet Àr dock att du inte kan stÀlla om till 50hz i android tv för sony.
tack.
lite trist att deras vanliga hdsÀndningar bara Àr i 720P
Postad 04 January 2018 - 15:08
Unregistereddcda8fb0
-
Unregistereddcda8fb0
-
AnvÀndare
-
-
248 inlÀgg
NÄgon som vill byta en Sony XE9005 eller bÀttre mot en LG OLED 65" B7? Messa mig isf.
Redigerat av Unregistereddcda8fb0, 04 January 2018 - 15:08.
Postad 04 January 2018 - 15:12
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
NÄgon som vill byta en Sony XE9005 eller bÀttre mot en LG OLED 65" B7? Messa mig isf.
Nej tack!
Postad 04 January 2018 - 16:14
ekorre8
-
ekorre8
-
Wannabe
-
-
24 inlÀgg
Detta var anledningen till att jag köpte en Apple TV 4K.. kunde inte stÄ ut med att se sporten pÄ viaplay. En följdfrÄga och kanske dum...men Àr detta ett problem med vanliga TV sÀndningar? eller Àr det bara dom inbyggda apparna som lider av detta problem (har bara streamingtjÀnster sjÀlv sÄ har inte kunnat testa)?
Vanliga tv sÀndningar körs i 50 Hz
Redigerat av ekorre8, 04 January 2018 - 16:21.
Postad 04 January 2018 - 16:32
Unregistered8f12dcae
-
Unregistered8f12dcae
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Vanliga tv sÀndningar körs i 50 Hz
Tack för bekrÀftelsen:)
Postad 04 January 2018 - 16:33
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
Skulle inte klara av 9005 clouding och betraktningsvinkel 
Postad 04 January 2018 - 16:41
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
HÄll dig till LG trÄden dÄ 
HĂ€r diskuterar vi bara Premium tv:n
Redigerat av mikkiz, 04 January 2018 - 16:42.
Postad 04 January 2018 - 17:02
mrchisholm
-
mrchisholm
-
ForumrÀv
-
-
859 inlÀgg
A1? 
Postad 04 January 2018 - 17:31
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
Postad 04 January 2018 - 17:32
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Jag diskuterade ju 9005
Ja, jag skojade bara
Postad 04 January 2018 - 18:35
Sweitalo
-
Sweitalo
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Du verkar vara en hejare med det hÀr med tv, scart, sd kanaler etc etc. SÄ var det sÄdan stor skillnad nÀr du lÄnade hem Sony 9005 kontra Lg tv du har?
Redigerat av Sweitalo, 04 January 2018 - 18:50.
Postad 04 January 2018 - 20:14
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
Du verkar vara en hejare med det hÀr med tv, scart, sd kanaler etc etc. SÄ var det sÄdan stor skillnad nÀr du lÄnade hem Sony 9005 kontra Lg tv du har?
LÄnade aldrig hem en 9005 dock sett den i olika belysningar
Men ojdÄ kÀnsligt alla inte Àr som du?
Sen kan du ju sjÀlv pröva LCD nÀr du har haft plasma 10 Är
Postad 04 January 2018 - 21:03
Sweitalo
-
Sweitalo
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Har haft en Pioneer 5090 sen 2008, och Sonyn 65XE9005 slÄr den pÄ samtliga punkter.
Postad 04 January 2018 - 21:50
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Jag mÀrker inte heller nÄn clouding med local dimming aktiverad.
JÀkla skillnad frÄn gamla led tvn som led av bÄde bleeding och clouding.
Skönt Ä ha grym ljusstyrka oxÄ. Kollar man pÄ lgs oled sÄ kÀnns det som det hÀnger en gardin framför.
Postad 05 January 2018 - 01:45
Med rÀtt att ha fel
-
Med rÀtt att ha fel
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Har haft en 50" plasma sedan 2007 och har inte saknat dess bild sÄ mycket som en millisekund sedan jag köpte en KD-75XE9005 för en mÄnad sedan
Postad 05 January 2018 - 02:06
Greedy
-
Greedy
-
ForumrÀv
-
-
744 inlÀgg
Jag mÀrker inte heller nÄn clouding med local dimming aktiverad.
JÀkla skillnad frÄn gamla led tvn som led av bÄde bleeding och clouding.
Skönt Ä ha grym ljusstyrka oxÄ. Kollar man pÄ lgs oled sÄ kÀnns det som det hÀnger en gardin framför.
MÀrkligt. Det första jag slogs av med min nya B7 var att jag tyckte den var sjukt ljusstark? Hade Plasma innan... Men du kanske jÀmfört i butik?
Redigerat av Greedy, 05 January 2018 - 02:06.
Postad 05 January 2018 - 02:50
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
MÀrkligt. Det första jag slogs av med min nya B7 var att jag tyckte den var sjukt ljusstark? Hade Plasma innan... Men du kanske jÀmfört i butik?
Visst har man gÄtt frÄn plasma sÄ kÀnns b7 sÀkert ljusstarkare....men har man kollat pÄ xe9305 sÄ bleknar den i jÀmförelse. Vilket Àven rtings bekrÀftar https://www.rtings.c...peak-brightness
Postad 05 January 2018 - 05:58
Greedy
-
Greedy
-
ForumrÀv
-
-
744 inlÀgg
Visst har man gÄtt frÄn plasma sÄ kÀnns b7 sÀkert ljusstarkare....men har man kollat pÄ xe9305 sÄ bleknar den i jÀmförelse. Vilket Àven rtings bekrÀftar
https://www.rtings.c...peak-brightness
Betvivlar inte att den Àr ljusstark. Stod förövrigt i butik och valde mellan Sony 65XE9305 och LG OLED65B7V. Hade i princip redan bestÀmt mig för Sonyn men efter att ha gÄtt igenom diverse signalkÀllor pÄ bÀgge apparaterna sÄ kunde jag inte motstÄ OLED.
Postad 05 January 2018 - 07:50
Matte Hedström
-
Matte Hedström
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Betvivlar inte att den Àr ljusstark. Stod förövrigt i butik och valde mellan Sony 65XE9305 och LG OLED65B7V. Hade i princip redan bestÀmt mig för Sonyn men efter att ha gÄtt igenom diverse signalkÀllor pÄ bÀgge apparaterna sÄ kunde jag inte motstÄ OLED.
VĂ€ljer ocksĂ„ mellan de tvĂ„, lutar dock Ă„t Sony pga den högre ljusstyrkan vilket jag tycker gör rĂ€tt mycket i HDR. Men mĂ„ste jĂ€mföra lite mer innan jag kan ta ett beslut. Lite orolig över burn-in ocksĂ„ med OLED nĂ€r man har barn, risken Ă€r att TV:n kommer kunna stĂ„ pĂ„ med statisk bild dĂ„... Ăr ju en avvĂ€gning av för- och nackdelar som finns med bĂ„da teknikerna.
Postad 05 January 2018 - 08:29
Greedy
-
Greedy
-
ForumrÀv
-
-
744 inlÀgg
VĂ€ljer ocksĂ„ mellan de tvĂ„, lutar dock Ă„t Sony pga den högre ljusstyrkan vilket jag tycker gör rĂ€tt mycket i HDR. Men mĂ„ste jĂ€mföra lite mer innan jag kan ta ett beslut. Lite orolig över burn-in ocksĂ„ med OLED nĂ€r man har barn, risken Ă€r att TV:n kommer kunna stĂ„ pĂ„ med statisk bild dĂ„... Ăr ju en avvĂ€gning av för- och nackdelar som finns med bĂ„da teknikerna.
Det som avgjorde för min del var att OLED hanterar vanliga tvsÀndningar betydligt trevligare tyckte jag samt den totala svÀrtan.
Postad 05 January 2018 - 09:14
Matte Hedström
-
Matte Hedström
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Det som avgjorde för min del var att OLED hanterar vanliga tvsÀndningar betydligt trevligare tyckte jag samt den totala svÀrtan.
Vi kikar nÀstan enbart pÄ HD-kanaler nÀr vi kikar TV. Ska köra Canal Digital som ju har bra kvalitet pÄ sina sÀndningar sÄ dÀr tror jag inte det blir nÄgon större skillnad pÄ de tvÄ.
SvÀrtan och att slippa light bleed i kanter vÀger ocksÄ för OLEDs fördel. Men ska vÀnta och se vad som presenteras pÄ CES och se om man kanske ska vÀnta ett Är.
Postad 05 January 2018 - 10:54
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Okej precis tvÀrtom för mig. Sonyn skalade tv kanaler lite bÀttre tycker jag och gillade rörelsehanteringen bÀttre pÄ sony.
Enda pÄ oleden va att man kunde ana lite bÀttre svÀrta men för Ä va en led sÄ Àr svÀrtan e grymt bra pÄ Sonyn.
Visst det blir ju alltid lite blooming i nÄn scen pÄ en led. Stör det sÄ lÀr man gÄ pÄ oled.
Postad 05 January 2018 - 11:05
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlÀgg
Blir lite konstigt nÀr ni pratar om Sony eller oled? Sony A1 Àr ju en oled tex.
Skriv gÀrna ut tillverkare och modellnamn, svÄrt att ha koll pÄ vad andra tÀnker...
Redigerat av Legion, 05 January 2018 - 11:06.
Postad 05 January 2018 - 11:11
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
Det som avgjorde för mig var nÀr jag besökte hembiobutiken de hade ZD9 A1 9005 uppsatta matade samma kÀlla
NÀr man stod centrerat jÀmförde allt som gick att jÀmföra sÄg jag tydlig skillnad
SÄg Àven pÄ 8005 9005 A1 B7 pÄ hifibutiken
Noterade ingen skillnad pÄ uppskalningen pÄ kabel tv och 720P dÀremot sÄg man svÀrtan var bÀttre pÄ oled med de instÀllningarna dÄ
Redigerat av Ironse, 05 January 2018 - 11:12.
Postad 05 January 2018 - 11:18
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Blir lite konstigt nÀr ni pratar om Sony eller oled? Sony A1 Àr ju en oled tex.
Skriv gÀrna ut tillverkare och modellnamn, svÄrt att ha koll pÄ vad andra tÀnker...
Ja om du tar dig tid Ä lÀser nÄgra rader upp sÄ ser du att det gÀller lg b7
Men vi kanske va otydliga. Sorry.
Lg b7
Redigerat av mikkiz, 05 January 2018 - 11:19.
Postad 05 January 2018 - 11:37
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Det som avgjorde för mig var nÀr jag besökte hembiobutiken de hade ZD9 A1 9005 uppsatta matade samma kÀlla
NÀr man stod centrerat jÀmförde allt som gick att jÀmföra sÄg jag tydlig skillnad
SÄg Àven pÄ 8005 9005 A1 B7 pÄ hifibutiken
Noterade ingen skillnad pÄ uppskalningen pÄ kabel tv och 720P dÀremot sÄg man svÀrtan var bÀttre pÄ oled med de instÀllningarna dÄ
Ja svĂ€rtan ĂR ju bĂ€ttre pĂ„ oled sĂ„ inte sĂ„ konstigt.
Kollade Àven jag pÄ A1, lg b7,9305, 9005, 8505
Av dessa gillade jag A1 klart mest men va för dyr.
Sen jÀmförde jag (i butik) lg b7 mot xe9305
SvÀrtan va bÀttre pÄ LG som jag sa men allt annat gillade jag mer hos sonyn.
FÀrger (Mer naturliga), rörelsehantering, uppskalning (nÄt kasst youtube klipp+ tv kanaler) ljusstyrka, ljudet, fjÀrren.
Vid köptillfĂ€llet (NĂ€r min tv gick sönder) kostade min tv 65xe9305, 19000kr. LG B7 65â ca 27-28000kr och Sony A1 35-38000kr
Med dagens priser Àr ju Lg b7 ett bra köp.
NÀsta tv blir förmodligen en oled för mig med nÀr tekniken mognat lite till.
Redigerat av mikkiz, 05 January 2018 - 11:41.
Postad 05 January 2018 - 12:06
Chamber
-
Chamber
-
ForumrÀv
-
-
840 inlÀgg
FÀrger (Mer naturliga), rörelsehantering, uppskalning (nÄt kasst youtube klipp+ tv kanaler) ljusstyrka, ljudet, fjÀrren.
Vid köptillfĂ€llet (NĂ€r min tv gick sönder) kostade min tv 65xe9305, 19000kr. LG B7 65â ca 27-28000kr och Sony A1 35-38000kr
LÄter som en bra plan. Kan man dölja clouding och allt det dÀr med biased lighting? Och hur Àr den med undertexter? PÄ min senaste LCD ljusnade hela bilden upp i scener som hade lite mörkhet sÄ fort undertexter kom upp sÄ det var precis som att skÀrmen blinkade konstant i mörka scener. Jag vet inte om det Àr normalt för edge lite eller om jag fick en som var sÀmre men störande var det att undertexter pÄverkade scener sÄ mycket.
Postad 05 January 2018 - 12:43
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
Haft min i en mÄnad
Efter att testat olika material 100 tals timmar har det bara varit en sak som störde mig och det var pÄ Marco Polo
Men dÄ mÄste rummet vara i princip helt slÀckt för jag ska se felet
Postad 05 January 2018 - 13:20
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Haft min i en mÄnad
Efter att testat olika material 100 tals timmar har det bara varit en sak som störde mig och det var pÄ Marco Polo
Men dÄ mÄste rummet vara i princip helt slÀckt för jag ska se felet
Jo jag vet du har skrivit det ett antal ggr
Postad 05 January 2018 - 13:44
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
LÄter som en bra plan. Kan man dölja clouding och allt det dÀr med biased lighting? Och hur Àr den med undertexter? PÄ min senaste LCD ljusnade hela bilden upp i scener som hade lite mörkhet sÄ fort undertexter kom upp sÄ det var precis som att skÀrmen blinkade konstant i mörka scener. Jag vet inte om det Àr normalt för edge lite eller om jag fick en som var sÀmre men störande var det att undertexter pÄverkade scener sÄ mycket.
Visst hÀnder det att det ljusnar lite vid helt mörka scener. Stör man sig pÄ det bör man övervÀga oled.
Jag har alltid lite upplyst i rummet sÄ det funkar ok för mig.
Kan ju sÀga, att pÄ min förra tv, sÄg man det mycket mer.
Postad 05 January 2018 - 14:17
Matte Hedström
-
Matte Hedström
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Visst hÀnder det att det ljusnar lite vid helt mörka scener. Stör man sig pÄ det bör man övervÀga oled.
Jag har alltid lite upplyst i rummet sÄ det funkar ok för mig.
Kan ju sÀga, att pÄ min förra tv, sÄg man det mycket mer.
Brukar ju i vissa appar gÄ att Àndra fÀrg pÄ text, borde bli mindre om man vÀljer nÄt annat Àn helt vit.
Postad 05 January 2018 - 14:19
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Brukar ju i vissa appar gÄ att Àndra fÀrg pÄ text, borde bli mindre om man vÀljer nÄt annat Àn helt vit.
Ja det stĂ€mmer. Ăven styrka pĂ„ text
Postad 05 January 2018 - 14:46
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Det kan man se en antydan till pÄ min 75ZD9 ocksÄ sÄ det problemet kommer man inte undan ens med toppmodellen som Àr fullt bakbelyst med 800 dimmingzoner och snabb pixelresponstid men dÄ lyser inte hela skÀrmen upp utan bara runt sjÀlva texten. Dock fÄr man verkligen kolla efter det för att man ska mÀrka av det sÄ det Àr absolut inget som stör, det krÀver nÄgra sekunder av max ljusstyrka pÄ texten (i HDR-lÀge) mot svart bakgrund (nÀr texten Àr placerad under sjÀlva filmen) innan de svarta pixlarna runt texten börjar ljusna nÄgot, mÀrks inte av alls i SDR eller om texten Àr placerad i filmen. Jag mÀrkte det faktiskt första gÄngen igÄr nÀr jag sÄg en HDR-film pÄ Netflix, har anvÀnt den ca en veckas och sett HDR-film varje kvÀll, inte mÀrkt det förrÀn nu sÄ det Àr ju inget större problem som sagt. 
Jag skulle tro att problemet försvinner helt om man Àndrar fÀrg pÄ texten till grÄ eller sÀtter den till halvgenomskinlig, har inte provat Ànnu. Det Àr faktisk lite jobbigt med sÄ starkt lysande text sÄ det ska jag nog prova i vilket fall. 
Har inga övriga problem med banding, DSE, blooming, flashlighting osv som Àr vanliga LCD-problem men det gÄr sÀkert att hitta nÄt att störa sig pÄ om man anstrÀnger sig men sÄ Àr det ju med allt.
NÀr det gÀller svÀrta sÄ Àr det ytterst lite som skiljer mot total svÀrta som OLED har, i de allra flesta fallen ser svart helsvart ut bÄde nÀr man tittar pÄ dagen som natten och detaljer nÀra svart ser perfekt ut utan nÄgon som helst banding. Sen Àr det klart att OLED lockar ÀndÄ med sina fina egenskaper (jag har haft 3 st), blir sÀkert en sÄdan i spelrummet framöver nÀr tillverkningskvaliteten har ökat. 
OBS! Bör förtydliga att inte hela skÀrmen lyser upp som du beskriver utan bara pixlarna en bit runt sjÀlva texten och knappt mÀrkbart som sagt.
Redigerat av PassiveA, 05 January 2018 - 16:56.
Postad 05 January 2018 - 17:17
Chamber
-
Chamber
-
ForumrÀv
-
-
840 inlÀgg
text
Kom pĂ„ nu att min UB700 nog kan byta fĂ€rger pĂ„ undertexter sĂ„ hade inte varit samma problem som innan men var lite störigt att ljusa objekt kunde fĂ„ skĂ€rmen att blinka. Var dock som sagt edge lit. Ăr inte sĂ„ farligt om det bara hade varit runt undertexten.
Ja, du har sÄ rÀtt. Finns alltid nÄgot som stör. Ett krav bör dock vara att problemen inte ska vara in your face nÀstan hela tiden utan Ätminstone hÄlla sig borta för det mesta. Det man har sett pÄ mÄnga 65" detta Äret pÄ OLEDs Àr oacceptabelt för en high end produkt. Visst att lite banding finns men att det Àr sÄ tydligt och dessutom massa tint pÄ köpet... NÀ det Àr inte okej. Finns vissa nu pÄ avforums med nya 65A1s dÀr vita bakgrunder ser ut som godis med all tint.  mycket gnÀll frÄn mig men blir lite frustrerande nÀr vi Àr sÄ nÀra perfektion kÀnns det som. Den uniformiteten jag hade pÄ min 55E6 kombinerat med 2017-modellernas bildbehandling och ljusstyrka och jag hade behÄllit den TVn i sÀkert minst 4 Är.
Riktigt gött att allt blev bra denna gÄngen för dig!
Redigerat av Chamber, 05 January 2018 - 17:32.
Postad 05 January 2018 - 17:27
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlÀgg
Kom pĂ„ nu att min UB700 nog kan byta fĂ€rger pĂ„ undertexter sĂ„ hade inte varit samma problem som innan men var lite störigt att ljusa objekt kunde fĂ„ skĂ€rmen att blinka. Var dock som sagt edge lit. Ăr inte sĂ„ farligt om det bara hade varit runt undertexten.
Ja, du har sÄ rÀtt. Finns alltid nÄgot som stör. Ett krav bör dock vara att problemen inte ska vara in your face nÀstan hela tiden utan Ätminstone hÄlla sig borta för det mesta. Det man har sett pÄ mÄnga 65" detta Äret pÄ OLEDs Àr oacceptabelt för en high end produkt. Visst att lite banding finns men att det Àr sÄ tydligt och dessutom massa tint pÄ köpet... NÀ det Àr inte okej. Finns vissa nu pÄ avforums dÀr vita bakgrunder ser ut som godis med all tint. mycket gnÀll frÄn mig men blir lite frustrerande nÀr vi Àr sÄ nÀra perfektion kÀnns det som. Den uniformiteten jag hade pÄ min 55E6 kombinerat med 2017-modellernas bildbehandling och ljusstyrka och jag hade behÄllit den TVn i sÀkert minst 4 Är.
Vi hoppas dessa problem e borta om 3 Är nÀr det e dax Ä byta tv igen
Postad 05 January 2018 - 17:32
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Ja, du har sÄ rÀtt. Finns alltid nÄgot som stör. Ett krav bör dock vara att problemen inte ska vara in your face nÀstan hela tiden utan Ätminstone hÄlla sig borta för det mesta. Det man har sett pÄ mÄnga 65" detta Äret pÄ OLEDs Àr oacceptabelt för en high end produkt. Visst att lite banding finns men att det Àr sÄ tydligt och dessutom massa tint pÄ köpet... NÀ det Àr inte okej. Finns vissa nu pÄ avforums dÀr vita bakgrunder ser ut som godis med all tint. mycket gnÀll frÄn mig men blir lite frustrerande nÀr vi Àr sÄ nÀra perfektion kÀnns det som. Den uniformiteten jag hade pÄ min 55E6 kombinerat med 2017-modellernas bildbehandling och ljusstyrka och jag hade behÄllit den TVn i sÀkert minst 4 Är.
HÄller med, min brors B6 Àr bÀttre rent uniformitetsmÀssigt Àn bÄde min gamla B7 och min senaste A1 och visserligen har den lite tint som han inte mÀrkt (men det sÄg jag förstÄs direkt haha) men han Àr vÀldigt nöjd.
Tack, vÀldigt skönt. Ja nu stÄr jag mig ett par Är tills 77" OLED ligger i samma prisnivÄ och de hÀr problemen försvunnit 
Postad 05 January 2018 - 17:40
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlÀgg
Har haft en XE9005 55 tum sedan en vecka. Riktig nöjd med bilden, men stĂ„r man en del vid sidan av sweetspot mĂ€rks ju helt klart VA-panelens svaghet. Ăr van vid plasma och har inte behövt tĂ€nka pĂ„ det tidigare.
Till ett hushÄll pÄ 1-2 personer, inga problem, t.om riktigt bra. Till en större familj som sitter lite utspridd i ett vardagsrum? Nej, skulle inte rekommendera.
Postad 05 January 2018 - 17:58
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Har haft en XE9005 55 tum sedan en vecka. Riktig nöjd med bilden, men stĂ„r man en del vid sidan av sweetspot mĂ€rks ju helt klart VA-panelens svaghet. Ăr van vid plasma och har inte behövt tĂ€nka pĂ„ det tidigare.
Till ett hushÄll pÄ 1-2 personer, inga problem, t.om riktigt bra. Till en större familj som sitter lite utspridd i ett vardagsrum? Nej, skulle inte rekommendera.
Ja dÀr Àr ju VA-panelen inget vidare. Man fÄr se till att vara först till soffan 
Postad 05 January 2018 - 18:10
Ironse
-
Ironse
-
MĂ€stare
-
-
2953 inlÀgg
DÄ bekrÀftar du det jag tvivlade pÄ varför 9005 gick bort för mig
NÀr jag varit i butik och kollat pÄ 9005 930 har jag alltid stÄtt nÄgra meter frÄn "sweetspot" och dÀr tappade 9005 men sÄg inte av det pÄ 930
PÄ OLED kan jag stÄ i rummet bredvid parallellt med TV utan den tappar i bild 
Postad 05 January 2018 - 18:21
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlÀgg
Det kan man se en antydan till pÄ min 75ZD9 ocksÄ sÄ det problemet kommer man inte undan ens med toppmodellen som Àr fullt bakbelyst med 800 dimmingzoner och snabb pixelresponstid men dÄ lyser inte hela skÀrmen upp utan bara runt sjÀlva texten. Dock fÄr man verkligen kolla efter det för att man ska mÀrka av det sÄ det Àr absolut inget som stör, det krÀver nÄgra sekunder av max ljusstyrka pÄ texten (i HDR-lÀge) mot svart bakgrund (nÀr texten Àr placerad under sjÀlva filmen) innan de svarta pixlarna runt texten börjar ljusna nÄgot, mÀrks inte av alls i SDR eller om texten Àr placerad i filmen. Jag mÀrkte det faktiskt första gÄngen igÄr nÀr jag sÄg en HDR-film pÄ Netflix, har anvÀnt den ca en veckas och sett HDR-film varje kvÀll, inte mÀrkt det förrÀn nu sÄ det Àr ju inget större problem som sagt. 
Jag skulle tro att problemet försvinner helt om man Àndrar fÀrg pÄ texten till grÄ eller sÀtter den till halvgenomskinlig, har inte provat Ànnu. Det Àr faktisk lite jobbigt med sÄ starkt lysande text sÄ det ska jag nog prova i vilket fall. 
Har inga övriga problem med banding, DSE, blooming, flashlighting osv som Àr vanliga LCD-problem men det gÄr sÀkert att hitta nÄt att störa sig pÄ om man anstrÀnger sig men sÄ Àr det ju med allt.
NÀr det gÀller svÀrta sÄ Àr det ytterst lite som skiljer mot total svÀrta som OLED har, i de allra flesta fallen ser svart helsvart ut bÄde nÀr man tittar pÄ dagen som natten och detaljer nÀra svart ser perfekt ut utan nÄgon som helst banding. Sen Àr det klart att OLED lockar ÀndÄ med sina fina egenskaper (jag har haft 3 st), blir sÀkert en sÄdan i spelrummet framöver nÀr tillverkningskvaliteten har ökat. 
OBS! Bör förtydliga att inte hela skÀrmen lyser upp som du beskriver utan bara pixlarna en bit runt sjÀlva texten och knappt mÀrkbart som sagt.
Har nu haft min Sony 75ZD9 i ca 1 vecka och hÄller med dig till 100%.
Har Àndrat texten till halvgenomskinlig i Netflix den blir lite för stark nÀr man kör HDR-filmer eller serier.
Men mest glad över Àr jag att jag slipper banding, vignetting och massa konstigheter nÀr scener nÀra totalt svart visas detta problem hade min förra tv en LG OLED65E6.
Utan tvekan detta Àr den bÀsta tv jag nÄgonsin köpt, förutom OLED65E6 sÄ har jag Àgt nÄgra Pioneer Kuro generation 9 i bÄde 50 och 60" Àven en 80" Sharp.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 05 January 2018 - 18:27.
Postad 05 January 2018 - 20:24
Matte Hedström
-
Matte Hedström
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Hittade en lite intressant text, har inte orkat lĂ€sa genom hela, utan lĂ€ste det som var intressant. đ
KÀnns ju mindre bra att det Àr lÄst till 60hz i AndroidTV dÄ jag anvÀnder Netflix och Plex vÀldigt mycket. I texten stÄr det att XE93 inte stöder DTS, men enligt Sonys hemsida gör den det.
Sony lacks support for the public Android API for retrieving and switching the supported refresh rates/display modes. The only exception to this limitation is the integrated DTV where Sonyâs software seems to have access to some private API, switching to 50Hz for perfect PAL playback.
Android otherwise presents at a permanent 60 frames per second, resulting in micro-judder for a lot of content here in Europe when being played back within the 3rd party app context (e.g. Kodi, YouTube,...).
As for audio, passthrough of multi-channel audio is pretty broken for 3rd party applications on Sony via the public Android AudioTrack APIs. While Lollipop only supported Dolby formats (AC3/EAC3) to be bitstreamed, Marshmallow finally added DTS support via API level 23 on an OS level. Sony/MediaTek however missed to implement it in driver land. So no DTS via the standard APIs on Sony.
Postad 06 January 2018 - 11:46
marka971
-
marka971
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Hej,
Köpte precis en Sony OLED och ser ett mönster till höger i skĂ€rmen, se bifogad bild. Ăr det bara jag eller Ă€r detta ganska kraftigt? Ăr det nĂ„t som försvinner med tiden eller bör jag byta TV? Det syns egentligen bara vid mörka bakgrundsbilder. Ăr det som kallas bandning?
Mvh
Markus
Postad 06 January 2018 - 12:04
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Hej,
Köpte precis en Sony OLED och ser ett mönster till höger i skĂ€rmen, se bifogad bild. Ăr det bara jag eller Ă€r detta ganska kraftigt? Ăr det nĂ„t som försvinner med tiden eller bör jag byta TV? Det syns egentligen bara vid mörka bakgrundsbilder. Ăr det som kallas bandning?
Mvh
Markus
Det dÀr kommer med största sannolikhet att försvinna inom nÄgra dagar, det brukar behövas en eller ett par automatiska kompensationscykler innan de försvinner.
Postad 06 January 2018 - 12:32
marka971
-
marka971
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Det dÀr kommer med största sannolikhet att försvinna inom nÄgra dagar, det brukar behövas en eller ett par automatiska kompensationscykler innan de försvinner.
"automatiska kompensationscykler"? Vanligt TV-tittande?
Postad 06 January 2018 - 12:41
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlÀgg
Det Àr inte banding och det försvinner troligen ganska snart.
Postad 06 January 2018 - 12:45
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlÀgg
Hittade en lite intressant text, har inte orkat lÀsa genom hela, utan lÀste det som var intressant.
KÀnns ju mindre bra att det Àr lÄst till 60hz i AndroidTV dÄ jag anvÀnder Netflix och Plex vÀldigt mycket. I texten stÄr det att XE93 inte stöder DTS, men enligt Sonys hemsida gör den det.
Sony lacks support for the public Android API for retrieving and switching the supported refresh rates/display modes. The only exception to this limitation is the integrated DTV where Sonyâs software seems to have access to some private API, switching to 50Hz for perfect PAL playback.
Android otherwise presents at a permanent 60 frames per second, resulting in micro-judder for a lot of content here in Europe when being played back within the 3rd party app context (e.g. Kodi, YouTube,...).
As for audio, passthrough of multi-channel audio is pretty broken for 3rd party applications on Sony via the public Android AudioTrack APIs. While Lollipop only supported Dolby formats (AC3/EAC3) to be bitstreamed, Marshmallow finally added DTS support via API level 23 on an OS level. Sony/MediaTek however missed to implement it in driver land. So no DTS via the standard APIs on Sony.
Ja att frekvensen Àr lÄst till 60hz Àr ett problem jag ocksÄ mÀrkt av i netflix och youtube. Men Plex dÀremot har ett val i instÀllningarna som heter "Àndra uppdateringsfrekvens" vilket stÀller om frÄn 60 till 24p.
Redigerat av Legion, 06 January 2018 - 12:46.
Postad 06 January 2018 - 14:44
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
"automatiska kompensationscykler"? Vanligt TV-tittande?
Det har beskrivits flera gÄnger i trÄden tidigare. Men om du inte orkar lÀsa sÄ kommer det att försvinna vid vanligt TV-tittande inom nÄgra dagar.
Postad 07 January 2018 - 18:29
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
LĂ€rjunge
-
-
281 inlÀgg
NÄgon som har 65XE9305 och Àven lirar pÄ en Xbox one x?
Postad 08 January 2018 - 18:44
Crille99
-
Crille99
-
ForumrÀv
-
-
801 inlÀgg
Ni som ocksÄ har ZD9, kan man inte vÀlja olika bild instÀllningar beroende pÄ ingÄng?
Jag vill gÀrna inte ha samma tryck i fÀrgerna pÄ vanlig digital tv som pÄ Blu-ray exempelvis..
EDIT: SÄg att detta bara gÀllde ljus korrigering till rumsbelysning. Problemet löst.
Redigerat av Crille99, 08 January 2018 - 21:49.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|