Någon som har koll, eller bättre förslag på lösning? Summa kardemumma så vill jag se på TV i Plex (Om det ens går)
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 09 november 2010 - 12:18
Någon som har koll, eller bättre förslag på lösning? Summa kardemumma så vill jag se på TV i Plex (Om det ens går)
Postad 11 november 2010 - 16:34
Jag har fått problem med min Mini... Filmen hackar rätt så mycket i både Plex och Boxee bitvis. Tror det var samma fenomen i VLC tills man startade om datorn. Jag har nyligen satt in 4 Gb ram... det borde ju inte vara det som är problemet men det är i ungefär samma veva som problemen kom. Några idéer? Jag har Dual Core 2,0 Ghz. Det har fungerat bra tidigare så....
Jag hade problem med min dator att det hackade. Problemet var att Plex Media Libery uppdaterade var 15e minut vilket gjorde att datorn segade ner helt och hållet. Nu har jag ändrat så att Media Libery uppdaterar databasen när det sker någon ändring i Movie mappen.
Postad 29 november 2010 - 14:46
1) Visst funkar det för Macen att läsa mediafiler från en WHS, Windows home server?
2) Visst klarar Macen att mounta iso-filer?
3) Visst fungerar FloppyDTV till Mac minin (Boxer)?
4) Visst klarar Macen (Plex?) att hämta/läsa Metadata, dvs. filmomslag osv från nätet. Avsnittsinformation på tvserier osv?
Om det är positivt besked på ovan, vad gäller då beträffande:
a) Vilken modell av Minin ska man köpa för att klara HTPC-behov? Duger den för 7 tkr? Duger det verkligen med 2 GB minne?
b ) Tangentbord, mus och fjärr? Vad ska man köpa? Funkar mitt Dinovo Edge på macen?
Något annat praktiskt att tänka på?
Redigerat av bjogul, 29 november 2010 - 14:47.
Postad 30 november 2010 - 07:36
Här får du några svar:Funderar nu på att byta ut HTPC:n, PC, till en mac mini. Några praktiska frågor, som jag tror / hoppas ska besvaras positivt:
1) Visst funkar det för Macen att läsa mediafiler från en WHS, Windows home server?
2) Visst klarar Macen att mounta iso-filer?
3) Visst fungerar FloppyDTV till Mac minin (Boxer)?
4) Visst klarar Macen (Plex?) att hämta/läsa Metadata, dvs. filmomslag osv från nätet. Avsnittsinformation på tvserier osv?
Om det är positivt besked på ovan, vad gäller då beträffande:
a) Vilken modell av Minin ska man köpa för att klara HTPC-behov? Duger den för 7 tkr? Duger det verkligen med 2 GB minne?
b ) Tangentbord, mus och fjärr? Vad ska man köpa? Funkar mitt Dinovo Edge på macen?
Något annat praktiskt att tänka på?
1. -
2. Ja, funkar även direkt i Plex (rekommenderas som absolut bästa HTPC-programmet)
3. Finns lösningar från ElGato bl a.
4. Ja, mycket bra.
a. Det räcker gott med minsta modellen med 2GB om du mest använder den till HTPC.
b. Dinovo mini funkar trots att den inte stödjer Mac officiellt. Edge borde också funka...Apples trådlösa funkar bäst.
Postad 30 november 2010 - 09:12
Svar ja, inga problem.
Jag hade WHS tills hårdvaran rasade då bytte jag till DroboFS = himmelriket.
Postad 30 november 2010 - 18:57
Den ska köras som ren HTPC 90% av tiden, men jag vill också kunna plocka upp officefiler (excel, word, powerpoint).
EDIT: Enligt apples hemsida verkar detta inte funka out of the box.
1) Finns det något gratis sätt att köra office-filer, typ open office för mac? Om inte, duger "iWorks" för att öppna .doc och .docx -filer? Eller måste jag slanta upp för ett microsoft office-paket?
2) Finns det inget apple-tangentbord med inbyggd musmatta eller annan musfunktion?
Redigerat av bjogul, 30 november 2010 - 19:05.
Postad 30 november 2010 - 20:16
Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 30 november 2010 - 20:27.
Postad 30 november 2010 - 21:33
Jag skulle betala pengar för att ha det problemet !Kanske av mindre värde men OM du använder mac minin till att ladda ner tex Ubuntu releaser via ett torrentprogram ställer den långsamma hårddisken till det. Köpte minin och sålde pga just detta. Kan tyckas vara en skitsak men definitivt en gamechanger för min del. Ska kanske tillägga att jag sitter på en 100mb lina och att det är detta den inte klarar fullt ut.
Tyvärr kommer en 5400 rpm:are klara mina 6 mbit alldeles galant

Postad 01 december 2010 - 00:31
Skrivhastighet = ca 51MB/sek
Läshastighet = ca 48MB/sek
100Mbit = 12.5MB/sek
Dock är det väl en jädra massa trådar när det gäller torrentdata.
Postad 01 december 2010 - 17:38
Har en 80gb intel x25 ssd liggandes men drar mig lite för att installera den då det verkar krångligt.
Postad 02 december 2010 - 00:55
Upptäckte däremot att när jag kopplar in den så brusar mina högtalare väldigt högt. Vad kan detta bero på? Grenuttaget? Dålig kvalité?
Upplever inte brus då jag tittar på tv, spelar xbox eller kollar på bluray.
Stör mig riktigt mycket på det. Har testat att lite olika grejer för att felsöka. Har kopplat tv, reciever, xbox, blurayspelare och macen i samma grenuttag. Har testat att sätta macen för sig själv i ett annat grenuttag men bruset kvarstår.
Testar att sätta på en film i programmet VLC och väljer sedan "hdmi(kodad)", då minskar bruset avsevärt men finns fortfarande kvar. Då kör den DTS eller liknande.
När jag lyssna på Spotify så står reciever och tuggar PCM ljud och det brusar riktigt mycket. Trycker jag på knappen "PureAudio" så slutar det. Vad är detta?
Finns det någon inställning/program till mac mini som gör att man kan skicka ljudet kodad till recievern?
Men bruset måste bort!! Funderar på att köpa nått grymmare grenuttag, typ http://www.devek.se/grenuttag/pde/
Snälla hjälp

Postad 02 december 2010 - 08:23
Någon som har testat att byta ut hårddisken i nya 2010-modellen?
Har en 80gb intel x25 ssd liggandes men drar mig lite för att installera den då det verkar krångligt.
Är det inte lättare att köra med en usb/firewire extern disk?
Jag kör hela systemet på en extern firewire disk. Den interna använder jag bara för lite lagring.
Postad 02 december 2010 - 10:52
Går nämligen själv i tankarna att byta ut disken mot en SSD bara för att kapa bort alla eventuella laddningstider som finns lite här och där.
Postad 02 december 2010 - 14:08
Men det blir många bäckar små, en liten SSD, ett trådlöst tangentbord samt den där trådlösa musplattan.
Då är man väl upp i en 2200:- bara där och då har man inte ens uppgraderat minnet till 8GB.
Postad 02 december 2010 - 22:50

Några problem dock, i fallande rangordning:
1) Jag måste få igång mitt FireDTV till Idol imorgon

2) Fjärrkontroll, är det Apple remote man ska ha för runt 200 SEK, eller kanske en Harmony?
3) Plex - är mycket imponerande i hur det lyckats hitta metadata, men:
- Hur stänger man av ljudet för varje knapptryckning? Otroligt enerverande...
EDIT: Hittade det, lite ologiskt bakom Inställningar/utseende...
- Finns det någon möjlighet att själv göra olika kategorier/ingångar (förutom Movie/genre). Jag har barnfilm och film för vuxna, och har tidigare haft detta uppdelat som olika slags filmer med Mediabrowser, dvs. två olika ingångar i GUI.
4) Finns det nån bra guide för oss som just gått över från PC till mac? Alla "måste ha" tilläggsprogram osv. Jag satt och surade hela kvällen igår för att det inte fanns något scroll-hjul på musen, och upptäckte av en slump att den visst scrollade bara man kliade den lite.... Saker som intresserar är:
- Små smarta program som alla inbitna macanvändare vet vilka de är, typ som Foxit-reader istället för Acrobat för pdf. osv.
- Snabbkommando-lista
Redigerat av bjogul, 02 december 2010 - 23:20.
Postad 03 december 2010 - 10:45
Du gör det i Media Managern, där du lägger till dina filmer. Det förutsätter att du har lagt barnfilmerna i en egen mapp dock. Då får du en egen sektion i huvudmenyn för dina barnfilmer....
3) Plex - är mycket imponerande i hur det lyckats hitta metadata, men:
- Hur stänger man av ljudet för varje knapptryckning? Otroligt enerverande...
EDIT: Hittade det, lite ologiskt bakom Inställningar/utseende...
- Finns det någon möjlighet att själv göra olika kategorier/ingångar (förutom Movie/genre). Jag har barnfilm och film för vuxna, och har tidigare haft detta uppdelat som olika slags filmer med Mediabrowser, dvs. två olika ingångar i GUI.
...
I och med näst senaste inkrementationen av Plex så går det även att skapa samlingar av filmer t ex Bond-filmer. Det är också ett sätt att lösa det på, men då får du ingen egen sektion i huvudmenyn.
http://elan.plexapp....tadata-editing/
Postad 03 december 2010 - 11:47
Plex som jag förstått det klarar inte av att byta uppdatering efter filmens framerate?
Kan någon bekräfta att XBMC på Mac OS klarar av det? jag vet att fliken finns där och välja men frågan är om det verkligen funkar?
Postad 03 december 2010 - 12:40
Kan någon bekräfta att XBMC på Mac OS klarar av det? jag vet att fliken finns där och välja men frågan är om det verkligen funkar?
Det fungerar inte (XBMC Dharma RC1, OSX 10.6.3).
Redigerat av BennySlyden, 03 december 2010 - 12:41.
Postad 03 december 2010 - 18:48
Dock är jag inte säker men jag tycker det verkar fungera bättre än tidigare,det kanske är ren inbillning också. =)
Postad 03 december 2010 - 19:52
Plex jobbar på en ny uppspelare med just denna finess. Oklart när den kommer men man kan väl gissa på våren...Lite frågor då jag är sugen på att införskaffa en mac mini 2010.
Plex som jag förstått det klarar inte av att byta uppdatering efter filmens framerate?
Postad 05 december 2010 - 08:46
I Finders Hjälpmeny kan du skriva in följande:4) Finns det nån bra guide för oss som just gått över från PC till mac? Alla "måste ha" tilläggsprogram osv. Jag satt och surade hela kvällen igår för att det inte fanns något scroll-hjul på musen, och upptäckte av en slump att den visst scrollade bara man kliade den lite.... Saker som intresserar är:
- Små smarta program som alla inbitna macanvändare vet vilka de är, typ som Foxit-reader istället för Acrobat för pdf. osv.
- Snabbkommando-lista
"vad kallas det på en Mac"
"kortkommandon"
I stort sett all info finns i Hjälpmenyn...
Postad 05 december 2010 - 08:59
Jag har mycket svårt att tro att detta skulle bero på grenuttaget (till 230V). Testa följande:Har också inkasserat ett st mac mini, med hdmi.
Upptäckte däremot att när jag kopplar in den så brusar mina högtalare väldigt högt. Vad kan detta bero på? Grenuttaget? Dålig kvalité?
Upplever inte brus då jag tittar på tv, spelar xbox eller kollar på bluray.
Stör mig riktigt mycket på det. Har testat att lite olika grejer för att felsöka. Har kopplat tv, reciever, xbox, blurayspelare och macen i samma grenuttag. Har testat att sätta macen för sig själv i ett annat grenuttag men bruset kvarstår.
Testar att sätta på en film i programmet VLC och väljer sedan "hdmi(kodad)", då minskar bruset avsevärt men finns fortfarande kvar. Då kör den DTS eller liknande.
När jag lyssna på Spotify så står reciever och tuggar PCM ljud och det brusar riktigt mycket. Trycker jag på knappen "PureAudio" så slutar det. Vad är detta?
Finns det någon inställning/program till mac mini som gör att man kan skicka ljudet kodad till recievern?
Men bruset måste bort!! Funderar på att köpa nått grymmare grenuttag, typ http://www.devek.se/grenuttag/pde/
Snälla hjälp
- Testa en annan HDMI-ingång på förstärkaren
- Koppla minin direkt till TVn
- Gå till Systeminställningar - Ljud - Ljud ut och testa olika inställningar
- Köp separat ljudkabel på Kjell (en 3.5mm optisk - SPDIF) och testa den i förstärkaren
Postad 05 december 2010 - 13:11
Det enda jag saknar nu är att plex ändrar refreshraten efter klippet man spelar upp.
Redigerat av Unregistereddc471864, 05 december 2010 - 13:16.
Postad 05 december 2010 - 15:00
Postad 05 december 2010 - 21:42
Testade att köra utan hårdvaruavkodning och då funkade Plex-syncen. Däremot så har jag svårt att tro att powern räcker till för att köra 1920x1080 utan problem (Droppade en frame under Avatars inledningsscen där man flyger över en djungel pga att datorn inte pallade med bandbredden). Vad det gäller 1920x800 @ 24Hz är det nog inget problem.
Det krävs mycket kraft för 1080p ja. Det beror dok på hur hög bitraten är. MIn 1.83Ghz kör jag nästan bara 720p på.
Stänger jag ner allt och bara kör plex så klarar jag av 1080p som inte överstiger 15Mbit.
Postad 08 december 2010 - 00:31
Man sätter sig ju inte gärna och konverterar om en massa terrabyte med data bara för att apple har fått för sig att endast deras egna filformat ska få användas på macarna...
2) Plex... Finns det något tilläggsprogram eller hack eller liknande för att styra upp vilka filmtyper och mappar som ska visas tillsammans? Exempelvis skulle jag vilja ha barnfilmer (1 fil) och barn-serier (flera filer) åtkomliga via samma ingång, men att endast 1 ikon för serien visas på toppnivå. Detta var möjligt i pc;n genom mediabrowser.
Postad 08 december 2010 - 14:41
Varför man nu vill det kan jag itne begripa. Itunes är kass för videouppspelning
2. Ingen aning. Har aldrig haft det behovet. Jag sorterar bara i TV eller FIlm. Har för mig det finns i senaste plex. Du får helt enkelt prova själv.
Postad 15 december 2010 - 00:02
Har installerat plex, eye-tv, fått igång tv-kortet (FIredtv, från PC:n). Har införskaffat magic mouse, trådlöst keyboard och som på Apple-manér kostar 600 kr styck. Samt en billig fjärr för 200 kr. Har fått kontakt med servern och macen kommer åt mediafilerna kanon. iTunes funkar kanon på det programmet klarar av, nämligen musikfiler och mpeg. Sånt där avi/divx är tydligen okänt. Funkar icke.
Plex har jag ägnat ett par timmar åt.
* Plex media manager står bara och tuggar och hämtar felaktiga metadata. Går inte heller att rätta till genom att söka manuellt, trots att såna möjligheter verkar finnas av innehållsmenyn att döma. Filmen "Maria Larssons Eviga ögonblick" är enligt Plex kopplad till TV4 nyhetsmorgon.
* Metadata för barnfilmerna där tv-avsnitt ur en serie ligger snyggt och ordningssamt mappvis behandlas som om varje avsnitt vore en egen film. Har testat lägga barnfilmer för sig i en modermapp, och serier för sig i en annan. Samma resultat, varje avsnitt redovisas på toppnivå i plex, och den har sökt det ena underliga namnet efter det andra åt avsnitten (hem till gården,t.ex.)
* Har inte lyckats få någon ingång i Plex till att öppna tv-program i. Istället får jag använda Eye-tv. Vilket innebär att TV:n får startas via mus och tangentbord. Fjärrkontrollen har jag fortfarande inte kunnat använda till någonting vettigt.
* När Plex media manager nu verkar ha tuggat klart och fått en massa felaktiga metadata så har det kommit en ny version av plex. Som jag förstås uppgraderar till. Varpå alla kategorier film som jag lagt upp i Plex försvinner. I plex media manager ligger dock kategorierna kvar, och den javaliknande roterande solen som visar att programmet jobbar på fortsätter att snurra.
* Igår försökte jag att i 45 minuter få igång ett bildspel med de nytagna luciafoton som låg i kameran, samt film. Till slut fick jag köra från PC:n. Programmen "Förhandsvisning", "Photo Booth" och iPhoto är tydligen inte tillräckligt många program för att hantera något så komplicerat som foton.
* MagicMouse för 600 SEK förutsätter en bordsyta eller bok för att fungera ens litegrann. Att köra på byxbenet eller fåtöljens armstöd som de billiga PC-mössen från logitech klarade galant är inte att vänta sig.
* På PC:n kan man lägga en jpeg med inskannat filmomslag i varje mapp där det finns film, och döpa bilden till "folder" så fattar pc;n att det är ett omslag, och avnänder bilden. Macens lösning är att plocka ut någon bildruta ur filmen och använda som om det vore ett omslag. Vilket när det gäller tre disneyfilmer som jag har leder att samtliga tre ser exakt likadana ut. Macen har plockat en bildruta från uppstartssekvensen av filmen "Disney DVD" som ser identisk ut för alla filmerna.
Kort och gott så är plex och mac inte ett dugg mer användarvänligt än något annat medieprogram på marknaden. WAF-faktorn är nere på minus 25. Macen är en gravt överreklamerad produkt helt enkelt. Den har fortfarande samma uppstartsljud som när jag 1992 köpte en Mac LC II med Power PC-processor, så en gnutta nostalgi har man fått uppleva förstås. Symbolen för FIndern är också i princip densamma, och meny och typsnitten likaså.
Jaja, efter att nu ha avreagerat mig får man fortsätta kämpa på med att få skiten att funka helt enkelt.
Redigerat av bjogul, 15 december 2010 - 00:17.
Postad 15 december 2010 - 00:14
Du kan ju alltid prova windows å media center annars.
Postad 15 december 2010 - 00:50
Funkar strålande för mig men sen har jag inte massa obskyra filmklipp. Att magic mouse är totalt värdelös kunde jag berättat innan du köpte den. Magic trackpad är 1000 gånger bättre. Har inte heller ngt behov av att köra tv i plex, vet inte var du fått ifrån att det ens ska gå.
Du kan ju alltid prova windows å media center annars.
Ehh... Windows på macen? Är du allvarlig? Jag uppfattade att det var plex som gällde för att få ett sammanhängande gränssnitt á la Win MCE, och som hanterar musik, film och tv (inkl. inspelning med timeshift)
Men du menar alltså att man måste slänga in Windows för detta?
Postad 15 december 2010 - 03:02
- Plex Media Manager har aldrig krånglat för mig, så jag vet inte hur du har lyckats få så mycket problem med den.
- Det spelar ingen som helst roll hur "snyggt" dina filer ligger i en mappstruktur på hårddisken, PMS gör sin egen struktur.
Du kan visst ändra metadatan själv. Skapa en ny section i PMS, välj vilken slags media det är, döp den och välj att du ska ha en Personal Meta Data Agent (dvs. du själv).
- Angående att få igång ett bildspel... Antingen så har du missförstått det hela eller så är du inte så datorvan. Att det på Mac inte skapas någon fancy mapp-ikon med en valfri omslagsbild beror på att det är inte tänkt att du ska behöva leta bilder via Finder. Lägg in alla bilder i iPhoto och ska album/händelser där. Där kan du göra precis vad du vill med dina bilder, ja, hör och häpna, till och med visa bildspel. Och som bonus får du även tillgång till dina bilder som ligger i iPhoto genom Plex. Automagiskt.
- Samma sak med filmer. Varför skulle man vilja titta på film på sin mediadator genom Finder? Speciellt om du har Plex? Och varför skulle man vilja ha massa omslag och metadata i Finder också? Räcker det inte med Plex?
Du borde helt och hållet sluta tänka "filer och filstruktur" och istället tänka "media". Styr upp alla metadata i Plex, lägg in alla bilder i iPhoto, och lägg in alla musik i iTunes. Sen är du fit for fight.
Ställ gärna konkreta frågor här sen, så ska vi allt hjälpa dig att bli vän med din nya kompis.
PS: Vilken fjärr är det du har köpt? Apples egen? Varför använder du den inte?
Postad 15 december 2010 - 12:47
OK. Vilket program använder man då för TV? Jag har uppfattat att med OSX så följer "Front Row" och som hanterar alla bitar som man normalt förknippar med en HTPC, eller ett mediacenter - men att "alla" rekommenderar Plex istället. Sålunda antog jag att Plex hade stöd även för TV, och har därför letat efter detta i programmet.- TV-stöd finns inte i Plex. Men det är på gång (kommer nog ta lång tid dock)
Att den tuggar länge kan iofs bero på den relativt stora mängd mediefiler som ligger på servern och som ska bearbetas. Främst är det serier som den felmatchar. I övrigt träffar den relativt rätt. När jag ska korrigera genom att söka manuellt, t.ex. Maria Larssons Eviga ögonblick (som inte hör ihop med TV4, nyhetsmorgon) så får jag ingen träff alls.- Plex Media Manager har aldrig krånglat för mig, så jag vet inte hur du har lyckats få så mycket problem med den.
Strukturen uppfattade jag som relevant på det viset att om man har långfilmer för sig, och tv-serier för sig - så kan man välja "vilken slags media" det är, och då borde det underlätta för Plex att träffa rätt.- Det spelar ingen som helst roll hur "snyggt" dina filer ligger i en mappstruktur på hårddisken, PMS gör sin egen struktur. Du kan visst ändra metadatan själv. Skapa en ny section i PMS, välj vilken slags media det är
OK, den featuren hade jag inte sett. Har inte tillgång till burken nu så får testa senare. Det jag är ute efter är dock endast att rätta till de filmer som blir fel - inte att få sitta och manuellt ordna metadata för hela biblioteket., döp den och välj att du ska ha en Personal Meta Data Agent (dvs. du själv).
Jag skulle nog beteckna mig som avancerad användare och mycket datorvan, alltsedan Commodore 64 på 80-talet. Mac slutade jag dock med '95, och uppenbarligen beter de sig inte som PC. Alltså tar jag tacksamt emot tips och info, men är ingen teknisk idiot. Jag har aldrig varit ute efter att mapparna ska visa någon ikon, men däremot känns det rimligt att kunna plocka ur ett minneskort, peta in det i datorn och få ett direkt bildspel på det sättet om man vill - utan att behöva lägga över bilderna i biblioteket på macen.- Angående att få igång ett bildspel... Antingen så har du missförstått det hela eller så är du inte så datorvan. Att det på Mac inte skapas någon fancy mapp-ikon med en valfri omslagsbild beror på att det är inte tänkt att du ska behöva leta bilder via Finder. Lägg in alla bilder i iPhoto och ska album/händelser där. Där kan du göra precis vad du vill med dina bilder, ja, hör och häpna, till och med visa bildspel.
Det låter mycket bra.Och som bonus får du även tillgång till dina bilder som ligger i iPhoto genom Plex. Automagiskt.
Därför att Plex mediaagent levererar felträffar på metadata, och då man kör via Plex måste man gissa sig till vilken barnfilm som gömmer sig bakom "hem till byn avsnitt 51", men om man går via finder så kan man se vad filmerna heter via filnamnen. Och man hittar dem via den mappstruktur jag byggt upp.- Samma sak med filmer. Varför skulle man vilja titta på film på sin mediadator genom Finder? Speciellt om du har Plex?
Det vill man inte. I alla fall inte jag. Jag skulle vilja ha ett vettigt GUI, där jag medelst fjärrkontrollen kan navigera mellan ljudbiblioteket, filmbiblioteket, och också spela in/upp tv-utsändningar.Och varför skulle man vilja ha massa omslag och metadata i Finder också? Räcker det inte med Plex?
Du borde helt och hållet sluta tänka "filer och filstruktur" och istället tänka "media". Styr upp alla metadata i Plex, lägg in alla bilder i iPhoto, och lägg in alla musik i iTunes. Sen är du fit for fight.
Ställ gärna konkreta frågor här sen, så ska vi allt hjälpa dig att bli vän med din nya kompis.
Låter bra. Konkret fråga: Hur får man åtkomst till TV utan att använda tangentbord och mus, om detta nu inte ligger i Plex? Vilken programvara använder man för TV, EyeTV?
Apples egen minimala fjärr. Och den används inte därför att jag måste använda mus för att växla till TV, eller för att hitta de filmer som ska sättas på. När jag kör iTunes så funkar min HTC Desire bättre som fjärr.PS: Vilken fjärr är det du har köpt? Apples egen? Varför använder du den inte?
Tack för svar så långt

Redigerat av bjogul, 15 december 2010 - 12:48.
Postad 15 december 2010 - 15:34
Ehh... Windows på macen? Är du allvarlig? Jag uppfattade att det var plex som gällde för att få ett sammanhängande gränssnitt á la Win MCE, och som hanterar musik, film och tv (inkl. inspelning med timeshift)
Men du menar alltså att man måste slänga in Windows för detta?
Ja om du nu måste ha TV i en mediacenter app så är det nog windows som gäller. Vet inget till mac som stödjer det.
Postad 15 december 2010 - 22:17
Ja om du nu måste ha TV i en mediacenter app så är det nog windows som gäller. Vet inget till mac som stödjer det.
OK. Ni som använder Macen till HTPC, och kör TV, Film och musik - hur har ni riggat den för att hantera detta på ett ändamålsenligt sätt?
För övrigt - vad är det för fel på Front Row och som gör att alla rekommenderar att övergå till Plex. Front row ser ju ut att innehålla både video-stöd, tv och musik...
Postad 16 december 2010 - 00:07
OK. Vilket program använder man då för TV? Jag har uppfattat att med OSX så följer "Front Row" och som hanterar alla bitar som man normalt förknippar med en HTPC, eller ett mediacenter - men att "alla" rekommenderar Plex istället. Sålunda antog jag att Plex hade stöd även för TV, och har därför letat efter detta i programmet.
Front Row har inte heller stöd för TV. Det finns tyvärr inget bra mediacenterprogram som har stöd för allt Plex har OCH TV. Ledsen över att behöva säga det, men det kunde du snabbt ha läst dig till innan du köpte alla prylar

Att den tuggar länge kan iofs bero på den relativt stora mängd mediefiler som ligger på servern och som ska bearbetas. Främst är det serier som den felmatchar. I övrigt träffar den relativt rätt. När jag ska korrigera genom att söka manuellt, t.ex. Maria Larssons Eviga ögonblick (som inte hör ihop med TV4, nyhetsmorgon) så får jag ingen träff alls.
Kolla på de agenter som Plex använder (t.ex. TVRage och Thetvdb om "Maria Larssons Eviga Ögonblick" ens finns med där? Plex använder källor där metadatan hämtas ifrån, om dessa källor inte har den metadata som du vill ha, ja, då är det svårt. Då får du lägga in det manuellt.
Strukturen uppfattade jag som relevant på det viset att om man har långfilmer för sig, och tv-serier för sig - så kan man välja "vilken slags media" det är, och då borde det underlätta för Plex att träffa rätt.
Absolut, men du skriver att du hade dina serier i en fin katalogstruktur, vilket inte spelar någon roll. Du kan ha alla dina serie-filer blandade huller om buller i en och samma mapp om du vill, Plex kategoriserar dem i Plex's databas. Smart är dock att precis som du säger separera på film, musik och tv-serier.
OK, den featuren hade jag inte sett. Har inte tillgång till burken nu så får testa senare. Det jag är ute efter är dock endast att rätta till de filmer som blir fel - inte att få sitta och manuellt ordna metadata för hela biblioteket.
Det kan du. I PMS, högerklicka på den film du vill fixa och välj antingen a) "Fix incorrect match" så söker PMS fram de alternativ den tror är relevant, eller

Jag skulle nog beteckna mig som avancerad användare och mycket datorvan, alltsedan Commodore 64 på 80-talet. Mac slutade jag dock med '95, och uppenbarligen beter de sig inte som PC. Alltså tar jag tacksamt emot tips och info, men är ingen teknisk idiot. Jag har aldrig varit ute efter att mapparna ska visa någon ikon, men däremot känns det rimligt att kunna plocka ur ett minneskort, peta in det i datorn och få ett direkt bildspel på det sättet om man vill - utan att behöva lägga över bilderna i biblioteket på macen.
Var absolut inte meningen att peka ut dig som en teknisk idiot, och jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Dock håller jag fast vid att användarvänligheten och logiken i Mac-program är relativt simpel, men man måste som du säger tänka lite annorlunda, lite enklare. Klart du kan stoppa in ett minneskort och starta ett bildspel. Antingen startar du iPhoto då minneskortet visas där i vänstra spalten och där du enkelt kan importera dem, ge dem ett händelsenamn, skriva en liten beskrivning, sätta ut en kartposition m.m.m.m, och också visa bilderna i ett bildspel. Eller, om du ENDAST vill snabbt visa bilderna i ett bildspel: markera alla bilder på minnseskortet i Finder och högerklick->öppna. Då öppnas de i Preview där du kan välja "Visa->Bildspel" eller via snabbkommando SHIFT-CMD-F.
Det vill man inte. I alla fall inte jag. Jag skulle vilja ha ett vettigt GUI, där jag medelst fjärrkontrollen kan navigera mellan ljudbiblioteket, filmbiblioteket, och också spela in/upp tv-utsändningar.
Som sagt, det finns inte. Inte än. Och det är något som sedan lääääänge är efterfrågat. Personligen bryr jag mig inte då jag aldrig tittar på TV (förutom via kanalernas Play-tjänster i Plex). Det du däremot kan göra är att köra Plex för musik och film, men köra EyeTV's egen programvara för TV. Ladda sedan ned RemoteBuddy så kan du enkelt via fjärren växla program mellan EyeTV och Plex.
Låter bra. Konkret fråga: Hur får man åtkomst till TV utan att använda tangentbord och mus, om detta nu inte ligger i Plex? Vilken programvara använder man för TV, EyeTV?
EyeTV har såvitt jag vet en egen fjärrkontroll? Eller fick du inte med en? Annars är som sagt RemoteBuddy sjukt bra om man bara har ork att pilla lite för att få det som man vill.
Apples egen minimala fjärr. Och den används inte därför att jag måste använda mus för att växla till TV, eller för att hitta de filmer som ska sättas på. När jag kör iTunes så funkar min HTC Desire bättre som fjärr.
När du väl kommit förbi ditt hinder med Plex vs. metadata, så kommer du ha användning för fjärren. Men den kan du styra allt i Plex. Använd sedan RemoteBuddy och se om man enkelt kan ordna så att man med samma fjärr kan växla mellan Plex och EyeTV.
Postad 16 december 2010 - 00:15
OK. Ni som använder Macen till HTPC, och kör TV, Film och musik - hur har ni riggat den för att hantera detta på ett ändamålsenligt sätt?
För övrigt - vad är det för fel på Front Row och som gör att alla rekommenderar att övergå till Plex. Front row ser ju ut att innehålla både video-stöd, tv och musik...
Front Row är schyst, men i princip bara om man köpt sina filmer via iTunes. Front Row har inte stöd för DivX, Xvid eller filer i .MKV. Det går att ordna stöd med Perian, men det fungerar inte bra då det tar extremt lång tid att starta en film (Perian måste ladda hela filmfilen för att ens starta filen, vilket tar speciellt lång tid med högupplösta 720p filmer i MKV t.ex.)
Front Row har inte heller något eget TV-stöd. Det är EyeTV som bidrar med det där också.
Postad 16 december 2010 - 00:56
Vilka är de utmärkande fördelarna OCH nackdelarna för respektive mjukvara?
Förresten, är ni som använder TranspRAR för Plex .9 nöjda? Eller bidrar detta bara till ytterligare småpill som kan krångla till det och skapa irritation och era råd är att istället skaffa ett mediebibliotek utan RAR-filer?
Postad 16 december 2010 - 07:32
Postad 16 december 2010 - 11:51

Redigerat av BennySlyden, 16 december 2010 - 11:51.
Postad 17 december 2010 - 10:11
Jag ska koppla den till min TV för video/youtube/svtplay har testat både XBMC och PLEX men tycker det är för många inställningar för att det ska vara smidigt. Upplever Plex som snyggt men segt (C2D 2.0 2GB ram) navigerar man på SVTplay så säger den "ansluter till plex mediaserver" så tar det några sekunder sen kommer allt innehåll. När man sen trycker man på något så händer inget.
Kommer köra all webb-tv genom Sarafi och spela video genom VLC, kanske inte snyggt men otroligt enkelt. Jag har även haft problem med att PLEX/XBMC inte hittar coverarts, eller sorterar konstigt vilket gör det svårt att navigera och man får lägga mer tid på meckandet än att se på det material man är intresserad av.
Har köpt 2st externa hårddiskar, allt ska gömmas undan i ett skåp. (Totalt 3,5 TB)
Musik kör jag genom Macbooken tillsammmans med Airfoi och Spotify till min Airport Express
för att slippa slå igång tv:n varje gång man vill lyssna.
Postad 19 december 2010 - 18:16
Postad 20 december 2010 - 15:46
Var absolut inte meningen att peka ut dig som en teknisk idiot, och jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Dock håller jag fast vid att användarvänligheten och logiken i Mac-program är relativt simpel, men man måste som du säger tänka lite annorlunda, lite enklare. Klart du kan stoppa in ett minneskort och starta ett bildspel. Antingen startar du iPhoto då minneskortet visas där i vänstra spalten och där du enkelt kan importera dem, ge dem ett händelsenamn, skriva en liten beskrivning, sätta ut en kartposition m.m.m.m, och också visa bilderna i ett bildspel. Eller, om du ENDAST vill snabbt visa bilderna i ett bildspel: markera alla bilder på minnseskortet i Finder och högerklick->öppna. Då öppnas de i Preview där du kan välja "Visa->Bildspel" eller via snabbkommando SHIFT-CMD-F.
Eller så kan man bara markera alla bilderna i Finder och sedan trycka på SPACE, då får du upp den första bilden och under den finns det kontroller för bildspel och fullskärmsläge, allt utan att behöva öppna något program.
Postad 21 december 2010 - 02:23
Frågan är bara varför Apple hade sönder vad det nu är som är sönder i nyare versioner av OS X.
Och en annan väldigt trevlig upptäckt för min del är att Boxee är grymt trevligt att använda, det är så trevligt så att Plex inte ens är ett alternativ längre och jag utvärderar nu om det är värt att byta ut XBMC mot Boxee helt och hållet.
http://www.boxee.tv/download
Redigerat av Unregistered5a63d35d, 21 december 2010 - 02:24.
Postad 21 december 2010 - 20:44
Maskinen kör nu 10.6.3 och det har blivit bättre, det inte är inte helt hundra men helt klart en förbättring.
Frågan är bara varför Apple hade sönder vad det nu är som är sönder i nyare versioner av OS X.
Och en annan väldigt trevlig upptäckt för min del är att Boxee är grymt trevligt att använda, det är så trevligt så att Plex inte ens är ett alternativ längre och jag utvärderar nu om det är värt att byta ut XBMC mot Boxee helt och hållet.
http://www.boxee.tv/download
Funkar 24Hz med hårdvarustöd över HDMI utan problem med boxee?
Postad 21 december 2010 - 23:08
Maskinen kör nu 10.6.3 och det har blivit bättre, det inte är inte helt hundra men helt klart en förbättring.
Vad är det som har blivit bättre? Vad krånglade för dig i 10.6.5?
Postad 21 december 2010 - 23:12
Har beställt en Mac Mini från USA som kommer imorgon. (instegsmodellen)
Jag ska koppla den till min TV för video/youtube/svtplay har testat både XBMC och PLEX men tycker det är för många inställningar för att det ska vara smidigt. Upplever Plex som snyggt men segt (C2D 2.0 2GB ram) navigerar man på SVTplay så säger den "ansluter till plex mediaserver" så tar det några sekunder sen kommer allt innehåll. När man sen trycker man på något så händer inget.
Kommer köra all webb-tv genom Sarafi och spela video genom VLC, kanske inte snyggt men otroligt enkelt. Jag har även haft problem med att PLEX/XBMC inte hittar coverarts, eller sorterar konstigt vilket gör det svårt att navigera och man får lägga mer tid på meckandet än att se på det material man är intresserad av.
Har köpt 2st externa hårddiskar, allt ska gömmas undan i ett skåp. (Totalt 3,5 TB)
Musik kör jag genom Macbooken tillsammmans med Airfoi och Spotify till min Airport Express
för att slippa slå igång tv:n varje gång man vill lyssna.
VLC är rätt usel prestandamässigt jämfört med Plex men den klarar kanske av det du ska spela upp?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar