Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *

2184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 juni 2006 - 00:15

Unregistered61e9952c
  • Unregistered61e9952c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hej!
Detta är garanterat en idiotisk fråga men måste ställa den i alla fall...På LG 42PM1MA har jag läst att det inte ingår några högtalare osv. det jag undrar är ifall det är inbyggda i tvn eller om man måste köpa till det?
Står ju i beskrivningen att det är nåt ljudgrejs?
Borde ju vara ljud på stackaren eller hur funkar det?

Som sagt en idiotiskt fråga men snälla svara nån.......

Mvh: Grosse

Postad 28 juni 2006 - 10:35

Unregistered657b6d5a
  • Unregistered657b6d5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Finns inga inbyggda.
Du får köpa till eller koppla till ditt surroundsystem.

Postad 28 juni 2006 - 10:47

Unregistered61e9952c
  • Unregistered61e9952c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Va är det sant.
Funkar det så att det inte är nåt ljud i plasma tvn?
Verkar ju helt sjukt iså fall eller är det så det funkar?

Fan vad mysko.....

Postad 28 juni 2006 - 12:17

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Går att köpa till, men personligen tycker jag det är bra då man har en hyfsad surround anläggning i lägenheten.

Postad 28 juni 2006 - 12:25

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Va är det sant.
Funkar det så att det inte är nåt ljud i plasma tvn?
Verkar ju helt sjukt iså fall eller är det så det funkar?

Fan vad mysko.....

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag sagt så många gånger tidigare så är PM1M/A serien framtagen som en plasmabildskärm och inte som en konsument plasma-TV. Just av denna anledning är högtalare ett tillval eftersom skärmen i första hand är tänkt att användas i miljöer med externa ljudsystem.

Postad 28 juni 2006 - 12:28

Drummerboy66
  • Drummerboy66
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej på er!
har precis fått upp min fina pm1ma på väggen och jag har en fråga:
Hur får jag de grå fälten bredvid bilden i 4:3 format att bli svarta?
Jag vet att det stått nåt om det i tråden men ej fått nån träff på sökning... :)

Postad 28 juni 2006 - 12:40

Unregistered61e9952c
  • Unregistered61e9952c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hehe Ajfan.
Det visste jag inte. Har beställt en sådan men inte visste jag att jag inte kommer att få nåt ljud i den eftersom jag inte har nåt sorroundsystem. Hmm bara börja fundera ut några billiga högtalare tills vidare.
Hör ni hur funkar det. Kan man beställa satellithögtalare och plugga in eller hur funkar detta. Behöver er hjälp eftersom jag är helt ny på detta. Skall inte köpa sorround nu så behöver ett billigt alternativ så länge?

Postad 28 juni 2006 - 13:46

docsnuggles
  • docsnuggles
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hehe Ajfan.
Det visste jag inte. Har beställt en sådan men inte visste jag att jag inte kommer att få nåt ljud i den eftersom jag inte har nåt sorroundsystem. Hmm bara börja fundera ut några billiga högtalare tills vidare.
Hör ni hur funkar det. Kan man beställa satellithögtalare och plugga in eller hur funkar detta. Behöver er hjälp eftersom jag är helt ny på detta. Skall inte köpa sorround nu så behöver ett billigt alternativ så länge?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte ett par Logitech Z4... låt dig inte skrämmas av att det är datorhögtalare, de låter riktigt bra för det priset... Sök på prisjakt.nu så hittar du dem

Postad 28 juni 2006 - 14:21

loungepuppy
  • loungepuppy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Angående högtalare till 42PM1MA:

Halva skälet att jag valde denna modell är just att den saknar fula, fula högtalare. Den är jävligt snygg helt enkelt.
Jag har dne kopplad till en förstärkare som i sin tur är kopplad till en subwoofer och två satteliter, alltså ett 2:1-system.

På baksidan/undersidan av TV'n finns det kontakter för vanlig högtalarkabel vilket jag antar beror på att det finns en inbyggd förstärkare.

Man kan dock misstänka att det är bättre med separat förstärkare om man har ngt bättre än två enkla satelliter.

Postad 28 juni 2006 - 18:15

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
vad är det för skillnad mellan LG-42PM1MA & LG-42PM1M ?? Vilken är bäst??

Snällt om nån kunde svara.

Postad 28 juni 2006 - 18:42

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
vilket VESA-fäste/ standard har denna plasma?? nån som vet

Postad 28 juni 2006 - 19:12

perra_p
  • perra_p
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Till nya personer på forumet: Med risk för att låta gnällig :) , snälla läs igenom tidigare inlägg eller sök på forumet. Vi har redan betat av frågor som skillnad mellan 1M och 1Ma, om tvn har högtalare eller ej, vilka fästen man kan ha till, om man behöver digitalbox eller ej mm mm.

Är det ngn som vet vad funktionen cinema tillför? Ser ingen skillnad.

Ställer också om min tidigare fråga nedan, har ngn upplevt att tvn flimrar lite?

//p

har nu kollat 200+ timmar på PM1Ma och är grymt nöjd med vad den presterar. Kör analog comhem än så länge men testade med en box under sverige-paraguay och då blev det grymt! Har också kört HD-klipp och Battlefield (4 timmar i sträck!!) via RGB från datorn med underbar prestanda! Viss tendens till "ghostning" men det försvinner efter bara ngn halvminut vanligt tv-tittande.

Vad jag dock har börjat se är att bilden flimrar lite med jämna mellanrum, ungefär som när man ändrar contrasten ett par snäpp upp och ner. Detta gäller för RGB, AV2 och analogt (de andra har jag inte testat än) Någon annan som upp levt samma sak? Låter väl som en reparation är nära eller vad säger ni?

//p

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 28 juni 2006 - 20:57

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
[quote name='perra_p' date='Jun 28 2006, 20:12 ']
Till nya personer på forumet: Med risk för att låta gnällig :) , snälla läs igenom tidigare inlägg eller sök på forumet. Vi har redan betat av frågor som skillnad mellan 1M och 1Ma, om tvn har högtalare eller ej, vilka fästen man kan ha till, om man behöver digitalbox eller ej mm mm.

Håller med men man orkar inte läsa igenom 50 sidor därför e det lättare om ni som vet kan hjälpa till med våra frågor

Postad 29 juni 2006 - 07:09

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Alternativet är att använda sökfunktionen längst ned till vänster. Den söker bara inom den aktuella tråden. Smidigt som attan (om man vet vad man söker vill säga :) )

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 29 juni 2006 - 07:10.

Postad 29 juni 2006 - 07:20

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Jo ja vet att man kan söka fram.. men att söka fram svar på skillnaden mellan 1M & 1Ma har jag redan försökt med & utan svar.

Så om nån snäll person bara snabb kan beskriva skillnaden mellan dessa skönheter :blink: Vore jätte tacksamt...Eftersom jag ska beställa idag :P !

Redigerat av Unregistered4a5ae937, 29 juni 2006 - 07:22.

Postad 29 juni 2006 - 07:25

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej!

SUBADAVE: Skillnaden är att 42PM1MA har en analog TV-tunder med antenningång, det har inte 42PM1M... That's it :)

Mvh
Mikael Carinci

Postad 29 juni 2006 - 07:40

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej!

SUBADAVE: Skillnaden är att 42PM1MA har en analog TV-tunder med antenningång, det har inte 42PM1M... That's it :)

Mvh
Mikael Carinci

<{POST_SNAPBACK}>

Så enkelt va det :blink: Tack!! Men sen kommer allltid följd frågan :P

Är det bra eller dåligt med analog TV-tunder ? "Jag är ingen mästare som ni förstår"

Postad 29 juni 2006 - 07:48

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej igen,

om du har kabelTV (inte heller nån expert tyvärr :)) så går det bra med analog tuner, har du boxer eller annan digitalTV-box så har du ingen nytta av inbyggda tunern alls.

Mvh
Mikael Carinci

Postad 29 juni 2006 - 08:18

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej igen,

om du har kabelTV (inte heller nån expert tyvärr :)) så går det bra med analog tuner, har du boxer eller annan digitalTV-box så har du ingen nytta av inbyggda tunern alls.

Mvh
Mikael Carinci

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket!! SÅ det spelar ingen roll igentligen?

Postad 29 juni 2006 - 08:34

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

vad utan Tv-Tuner???? "Antenna (Analog tuner): 1" står det i speccen? är det jag som är dum eller?

en tv-tuner måste man ha för att kolla på tv?  :)

/Robin

<{POST_SNAPBACK}>

vad menar du ?

PM1M utan tuner PM1MA med tuner.

Nej du behöver ingen analog tuner om du t.ex har digital tv box eller kör tv signalen via en video.

Vet inte om det var de du menade men men..

Postad 29 juni 2006 - 08:36

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar bara var man kan köpa sån här kabellist som döljer kablarna? Funderar på dom här som ser rektangulära ut. Runda vet jag men vill gärna veta om det finns någon nätbutik med bra sortiment?

Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Åk till bygghandeln och titta ...jag köpte på Bauhaus och sen målade jag min i samma färg som väggen...bilder kommer i galleriet snart.

Postad 29 juni 2006 - 08:44

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Har köpt en PM1M ifrån Dustin (som även tänker köpa en Pioneer DV-696AV ifrån) jag har kört tvn i ca 100 timmar, jag kör med inställningarna på följande:

röd:-30
grön:0
blå:0

kont:50
ljus:50
färg:29
skärpa:40
XD:på

orbiter:på
cinema:av

Jag tycker att bilden är väldigt skarp (speciellt efter att jag köpte en Supra FS Scart) men
de röda/orange & gula färgerna sticker ut lite väl mycket, speciellt nu när man kollar på VM.
Är det någon annan som upplever samma sak som jag? Jag snackade med Powermill som är LG's reparatör vad jag har förstått, och de sa att de kunde ta in tv'n för justering om jag ville.
Detta verkar ju lite omständigt, finns det något man kan göra själv? Jag har en Thomson boxer som är inställd på RGB och den sitter i AV1. Sen har jag problen med min nuvarande DVD
(äldre butgetmodell) som snart ska förpassas till ungarnas rum, den sitter i AV2 med en billig scart, men jag får skitkass bild, har jag missat något? Kör jag in DVD'n i  AV1 med Supran och DVD'n inställd på RGB så blir det bra bild. Men i AV2 så ser det ut som fan, det gjorde det inte med min gamla 28 tummare.

Edit: Sverige-England på 1:an ser rätt ok ut, man kanske inte är riktigt van med plasma ännu???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade oxå det problemet. Samt att vitbalansen gick mot överstyr. Tex, englands gubbar som springer klädda i vitt, dominerar hela bilden. det vita Skriker ut, och gör ont.
Röda färger likaså.
Har även som du provat med allehanda olika inställningar. Nu fungerar skärmen inte överhuvudtaget iofs, men Powermill skulle visst hämta den snart..

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, bra att veta. Har den lagt av helt??? Vad hände?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.. vete tusiken vad som händer...
Men den har en helkass bild. vitbalansen och det röda är helt korko.
Efter ett tag så slutade fjärren helt att fungera. Det gick inte ens att ändra ingångarna direkt på plasman.
Om man drog ut scarten stod det först "ingen signal" sedan " no signal" nu står det "kein signal"

Men skärmen fungerar.. om man kopplar in dvd, på av1, och kör ljud via surrond.
Kass bild men men.. I går var allt som var vitt "heliga".. :)
Allt vitt hade ca: 2cm gloria omkring sig...

Allt är felanmällt till Powermill, som sade att dom skulle komma och hämta den vid dörren. Hoppas att dom fixar till den bara..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också "förmycket" vit verkar det som.

Även gult ex. sveriges tröjor lyser gult...och det är grymt irriternade.

Har ni andra detta problem eller är de vita mildare?
Undra om de är fel på min tv ?

Postad 29 juni 2006 - 08:50

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om de problem som beskrivs ovan går att justera i service-menyn?

Det finns ju en jäkla massa inställningar att göra där men då jag inte fattar ett jota (nästan) av vad de innebär har jag låtit bli att laborera. Någon med idéer?

MvH // Andreas

Postad 29 juni 2006 - 12:49

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en LG PLASMA 42" 42PM1M XGA HD-READY.

Fick betala 12913 inkl. frakt .. Men jag lär få vänta ett tag.. Prelimiärt leveransdatum är den 13 Juli. :)

Postad 29 juni 2006 - 13:30

Jacfre
  • Jacfre
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Varför inte lägga till 82 kr och köpa från Dustinhome.se som har den i lager ?

Postad 29 juni 2006 - 22:55

Ice.
  • Ice.
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Efter en j***a lång väntan har underverket äntligen kommit (köpt hos TCS). Men jag vet inte om jag haft för stora förväntningar på skärmen eller vad. Matar den genom antennuttaget från våran lokala kabelförening, hyfsad bild men lite grynig, provade snabbt en DVD film genom scart innan nattskiftet. Bättre men inte superbra, fortfarande lite grynig. Men vet inte om det var av1 eller av2. Det kanske inte är bättre än så här? :)

Redigerat av Ice., 01 juli 2006 - 14:33.

Postad 30 juni 2006 - 07:25

NoGood
  • NoGood
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
hej....

upplever samma som ice. har visserligen bara kört min i 30 timmar med sänkta värden.
kör component med progressiv scan (dvd) men e inte nöjd. ang kabel tv så har jag beställt bättre
kabel än den 8m gamla vita jag kör med nu.

Postad 30 juni 2006 - 07:40

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Om ni matar tn'n via scart är det av STOR betydelse vilken scart-ingång som används då bara den ena tar emot RGB. Om den andra används ger det bara komposit-signal vilket är den sämsta signal rent kvalitetsmässigt att mata tv'n med. Gällande grynig bild är det inget jag känner igen (använder själv analoga tunern just nu) men det är egentligen inte speciellt lustigt om det blir grynigt via analog signa. Detta då tv'n skalar upp bilden rejält för att passa upplösningen vilket gör att allt skräp i bilden som normalt inte syns på ex. en CRT "förstoras" rätt mycket.

För att få bästa bild gäller (enligt mig) att mata den med uppskalad signal via HDMI eller DVI.

MvH / Andreas

Postad 30 juni 2006 - 09:03

NoGood
  • NoGood
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
suttit och testat lite nu. med dvd
kör jag med komponent så blir bilden hyffsad... men texten blir taggig.
kör jag med scart (rgb) så blir bilden inte lika bra men texten bättre......
har kanske inte världens bästa dvd pioneer dv-370
skulle vilja köra med komponent men texten ser ut som något från
vic20 tiden.......
kanske får ta och köra en kalibreringsskiva för plasmor... vad dom nu hette.....

Postad 30 juni 2006 - 09:41

docsnuggles
  • docsnuggles
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ang. kornig bild. Kör analog comhem, hade ganska kornig bild, köpte en guldpläterad antennkabel och antingen har jag vant mig, eller så blev det en jäkla skillnad.

Hittat en grej, stängde av TVn framme på knappen i natt, och nu har klockan nollställts... någon mer som märkt detta?

Postad 30 juni 2006 - 11:44

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Hittat en grej, stängde av TVn framme på knappen i natt, och nu har klockan nollställts... någon mer som märkt detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Klockan nollställs om du stänger av TV:n med On/Off-knappen.

Postad 30 juni 2006 - 14:30

hampen_stuff
  • hampen_stuff
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
tjo,,,Nån som vet dom exakta måtten på kartongen som plasman kommer i..?
Vore bra å veta.nån som vill mäta.!

Postad 30 juni 2006 - 16:55

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

tjo,,,Nån som vet dom exakta måtten på kartongen som plasman kommer i..?
Vore bra å veta.nån som vill mäta.!

<{POST_SNAPBACK}>

118x76x38

Postad 30 juni 2006 - 20:12

ZingoOo
  • ZingoOo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har fått min plasma nu ! =) TCS suger ändå....enough said

I alla fall så tänkte jag höra med alla vad ni tycker om XD funktionen.

Bra eller dålig?

Själv tycker jag bilden blir väldigt grynig med den på, men samtidigt har jag inte hunnit testa den med så många olika inkopplingar.

Vad tycker ni??

Postad 01 juli 2006 - 14:36

Ice.
  • Ice.
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ang grynig kornig bild. Är det nån mer än jag som har svårt att se spelarnumret på tröjorna under VM?

Redigerat av Ice., 01 juli 2006 - 16:30.

Postad 01 juli 2006 - 19:53

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej,

Nån i Sthlms-trakten som har fått upp sin PM1M(A) på väggen och som vill sälja bordsstället?
PM:a mig i så fall.

/Johan

Postad 02 juli 2006 - 05:38

NoGood
  • NoGood
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
ang fotbolls-vm.
när det är utzoomad bild..... man ser spelet.
så tycker jag det är lite grumligt och svårt att se vilken spelare det är.
sedan så är linjerna konsitga... dom skiftar färg så det ser ut som vågor ......
särskilt kortlinjerna och mittcirkeln.......

jag kör med sänkta värden och xd av... min tv har nu gått cirka 45 timmar

skrev tidigare att texten blev taggig när jag körde via komponent från dvd.
blev lite bättre via scart. när jag tittar på comhem analog tv så är texten normal...
någon som vet varför detta sker.....

Postad 03 juli 2006 - 07:51

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Har tidigare läst om flera som upplever att vitt blir utfrätt vilket gör att detaljer förloras. Jag har inte känt igen detta utan tänkt att det sannolikt är en inställningsfråga. Nu har jag dock skaffat digitaltv via ComHem och upplever samma sak. Förutom detta är jag RIKTIGT nöjd med bilden som blev bra mycket bättre än via den analoga tunern (surprise, surprise jag vet).

Jag har kopplat boxen med scart till scart 1 på plasman och ställt in boxen att skicka RGB. Bilden blir mycket skarp och fin men man förlorar som sagt en del i högdagrar. Sambon märker det inte men mig stör det en del. Om jag istället väljer att skicka CVBS (komposit tror jag att det innebär) från boxen så försvinner problemet men bilden blir inte lika skarp. Alltså, RGB=skarpt med forlorade detaljer i högdagrar och CVBS=oskarpt med bevarade detaljer i högdagrar.

Min fråga är nu om det går att fixa detta via inställningar och om jag har kopplat scarten till rätt ingång på plasman. Jag hittar nämligen inget i manualen om vilken scart-ingång som tar RGB (har dock för mig att det är scart 1). Irriterande att vara tvungen att välja mellan pest eller kolera :rolleyes: .

MvH / Andreas

Postad 03 juli 2006 - 08:03

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Har tidigare läst om flera som upplever att vitt blir utfrätt vilket gör att detaljer förloras. Jag har inte känt igen detta utan tänkt att det sannolikt är en inställningsfråga. Nu har jag dock skaffat digitaltv via ComHem och upplever samma sak. Förutom detta är jag RIKTIGT nöjd med bilden som blev bra mycket bättre än via den analoga tunern (surprise, surprise jag vet).

Jag har kopplat boxen med scart till scart 1 på plasman och ställt in boxen att skicka RGB. Bilden blir mycket skarp och fin men man förlorar som sagt en del i högdagrar. Sambon märker det inte men mig stör det en del. Om jag istället väljer att skicka CVBS (komposit tror jag att det innebär) från boxen så försvinner problemet men bilden blir inte lika skarp. Alltså, RGB=skarpt med forlorade detaljer i högdagrar och CVBS=oskarpt med bevarade detaljer i högdagrar.

Min fråga är nu om det går att fixa detta via inställningar och om jag har kopplat scarten till rätt ingång på plasman. Jag hittar nämligen inget i manualen om vilken scart-ingång som tar RGB (har dock för mig att det är scart 1). Irriterande att vara tvungen att välja mellan pest eller kolera  :rolleyes: .

MvH / Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Haha..jag tänkte precis skriva samma sak.

Jag har tyckt att b.la de vita är för skarpt.

Men om jag går in i boxens inställning och stänger at RGB så försviner detta problem.
Jag har en gammal sagem box med både analog och digital mottager i .

Sitter på ca 4-5m avstånd och jag tycker nog att bilden är ganska bra för de man betalat.
Som sagt man får de man betalar för.

Postad 03 juli 2006 - 08:13

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
För mig blir vitt utfrätt om jag använder XD engine. Den ställde förövrigt även till det när jag skulle kallibrera skärmen med kallibreringsskivor, funktionen är rent skräp och bara till för att det ska se häftigt ut i affären.

Postad 03 juli 2006 - 09:24

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Hmm....

Verkar som det är tv'n som har svårigheter att hantera RGB alltså? Någon som provat scart 2 på tv'n?

Känns som sagt var lite surt att vara "tvungen" att skicka kompositsignal (CVBS) för att bilden via ComHem digitaltv ska vara skarp. Jag har för övrigt provat alla tänkbara inställningar i standardmenyerna utan att råda bukt på "problemet". Jag har XD avstängd av samma anledning som Kurben så det är alltså inte det som är felet.

Några idéer hur man kan fixa detta?

Vill återigen poängtera att jag tycker bilden som tv'n presterar är MYCKET bra, speciellt sett till priset. Det jag tagit upp ovan tycks gälla tv'n hantering av RGB-signaler och inte bilden som tv'n per se presterar!

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 03 juli 2006 - 09:27.

Postad 03 juli 2006 - 10:30

joslse26
  • joslse26
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har m1m/m1ma som säljs nu mjukvaru uppgraderats?, känns dumt o köpa en tv idag o sedan när man fått tvn måste man skicka den på service.

Något som har koll på detta och kan svara snabbt?
Blir grymt tacksam då ja kanske ska beställa 2st pm1m idag..

Mvh Jonas

Postad 03 juli 2006 - 11:35

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem, det blev betydligt bättre när jag sänkte kontrasten i själva boxen kraftigt.

Postad 03 juli 2006 - 12:30

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Boxen jag har är en Humax CX-Fox C. Det visade sig efter lite sökning här på forumet att just den boxen (samt några från Samsung) uppvisar det problem jag upplever med överstyrda högdagrar. I en av de trådar jag fann stod att läsa att ComHem nyligen släppt en ny firmware till min box vilket tydligen löst problemet för en del. Får verkligen hoppas att det fixar problemet hos mig också.

Postad 03 juli 2006 - 12:41

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Jag har en så gammal box så jag kan inte ändra kontrasten, skulle väll behöva uppgradera, men vill ha en som grejar både analogt och digitalt då ComHem förlorarna inte kan sända allt digitalt som t.o.m marknätet gör nu!

Men jag väntar och köper en Hd box till Boxer istället om de nu kommer.

Är det någon som testat HD tv på denna Tv är det bra ??!!

Postad 03 juli 2006 - 21:44

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har nu passerat 200 timmarsgränsen och har nu ställt upp värdena kör på dynamisk med XD on men har dragit ned rödton -10 tycker att den levererar väldigt mycket röd,men man skall väll
justera detta seriöst med kalibreringsskiva så småningom.

jag har har provat att köra skart från dvd och dilog-boxer AV1 AV2 och tvärt, om märker ingen större skillnad på bilden???

Jag har för mig att en av ingångarna ej skulle kunna ta emot RGB???

Sedan har jag läst igenom hela tråden och sökt i tråden på hur man skall koppla in dator har en Laptop(Dell inspiron 8000).

Jag tänkte koppla in mig på VGA för bild ,samt s-video out för ljudet till surround förstärkaren (Yamaha ysp-1000). vet ej om detta är bästa lösningen hoppas någon här kan svara på detta???

Fungerar dessa för att kunna se HD-upplöst och är ljudet av tillräckligt god kvalitet (ej digitalt vad jag förstår).

Finns det bättre sätt att lösa dettaBifogad fil  Bild088.jpg   50,75K   51 Antal nerladdningarS-videoBifogad fil  Bild089.jpg   35,24K   58 Antal nerladdningarVGA

MVH Falken

Redigerat av Falken36, 03 juli 2006 - 21:46.

Postad 04 juli 2006 - 15:05

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag har en så gammal box så jag kan inte ändra kontrasten, skulle väll behöva uppgradera, men vill ha en som grejar både analogt och digitalt då ComHem förlorarna inte kan sända allt digitalt som t.o.m marknätet gör nu!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Canal Digitals HDTV-box och bilden på sändningarna från fotbollsVM är fantastiskt bra. Har 50-tums versionen av denna TV, men det borde väl inte vara någon större skillnade på 42-tumaren.

Postad 04 juli 2006 - 20:57

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej,

tänkte bara önska trevlig sommar från Dustin... Jag är på semester och åter i början på augusti så jag har begränsade möjligheter att svara på frågor för vår del fr o m nu fram till dess.

Mvh
Mikael Carinci

Postad 05 juli 2006 - 05:26

Sebastiaan
  • Sebastiaan
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag har nu passerat 200 timmarsgränsen och har nu ställt upp värdena kör på dynamisk med XD on men har dragit ned rödton -10 tycker att den levererar väldigt mycket röd,men man skall väll
justera detta seriöst med kalibreringsskiva så småningom.

jag har har provat att köra skart från dvd och dilog-boxer AV1 AV2 och tvärt, om märker ingen större skillnad på bilden???

Jag har för mig att en av ingångarna ej skulle kunna ta emot RGB???

Sedan har jag läst igenom hela tråden och sökt i tråden på hur man skall koppla in dator har en Laptop(Dell inspiron 8000).

Jag tänkte koppla in mig på VGA för bild ,samt s-video out för ljudet till surround förstärkaren (Yamaha ysp-1000). vet ej om detta är bästa lösningen hoppas någon här kan svara på detta???

Fungerar dessa för att kunna se HD-upplöst och är ljudet av tillräckligt god kvalitet (ej digitalt vad jag förstår).

Finns det bättre sätt att lösa dettaBifogad fil  Bild088.jpg   50,75K   51 Antal nerladdningarS-videoBifogad fil  Bild089.jpg   35,24K   58 Antal nerladdningarVGA 

MVH Falken

<{POST_SNAPBACK}>

S-video för endast över bild. Ljudet får du ta från hörlurs/högtalar utgången på datorn och använda en "3.5mm audio plugg till 2 RCA ut" konverter.
Lycka till! :)

Postad 05 juli 2006 - 08:02

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Canal Digitals HDTV-box och bilden på sändningarna från fotbollsVM är fantastiskt bra. Har 50-tums versionen av denna TV, men det borde väl inte vara någon större skillnade på 42-tumaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, om inte bättre med 42:an då pixlarna är mindre.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.