Upplever den inte som seg.
* Officiell Tråd - Sony Ericsson P1i *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 18 november 2007 - 12:38
Någon som testat detta headset till sin P1a https://www.prisjakt...kt.php?p=227316
Eller någon som har tips på bra SE bluetooth headset? Skall helst vara med freksvensväxling och DSP.
Har nu tröttnat på headset som brusar och folk som tror man sitter i en bunker..
Jag köpte ett par Philips Bluetoothhörlurar SHB6100 http://www.consumer....dset SHB6100-00
Funkar klockrent som handsfree och till att lyssna på musik med.
Postad 18 november 2007 - 18:11
Gissningsvis har du installationsfiler liggande i telefonminnet eller minneskortet. När du startar telefonen känner den av dessa filer som "installationsbara" och ställer därmed frågan om du vill installera. Koppla telefonen i filöverföringsläge och leta filerna. Bör vara i formatet *.sis eller *.sisx. Kanske kan vara javafiler också. Då heter de nog *.jar. Finns nog fler format som jag inte kan komma på just nu.
Lycka till!
Jag har flera installationsfiler som ligger lite varstans, men inget av de programmen vill installeras vid uppstart eller USB-urkoppling. Dessutom, om de hade legat där så borde de ju rent logiskt kunna gå att installera de programmen, eller är de bara jag som tycker det?
Hur som, det tre programmen som vill installera finns inte på minneskortet eller i telefonen.
Så,någon som har några andra tips?
Postad 18 november 2007 - 23:19
Organizer Version: CXC162108 R6F41
Postad 18 november 2007 - 23:21
Gissningsvis har du installationsfiler liggande i telefonminnet eller minneskortet. När du startar telefonen känner den av dessa filer som "installationsbara" och ställer därmed frågan om du vill installera. Koppla telefonen i filöverföringsläge och leta filerna. Bör vara i formatet *.sis eller *.sisx. Kanske kan vara javafiler också. Då heter de nog *.jar. Finns nog fler format som jag inte kan komma på just nu.
Lycka till!
Jag har flera installationsfiler som ligger lite varstans, men inget av de programmen vill installeras vid uppstart eller USB-urkoppling. Dessutom, om de hade legat där så borde de ju rent logiskt kunna gå att installera de programmen, eller är de bara jag som tycker det?
Hur som, det tre programmen som vill installera finns inte på minneskortet eller i telefonen.
Så,någon som har några andra tips?
Flasha om telefonen med senaste version och installera om dina program, skippa alltså återställningen från tidigare backupp.
Postad 19 november 2007 - 17:32
ett program som jag för övrigt inte använder!
Organizer hittar inte "update service" något om.
Gör jag på fel sätt lr?
Postad 19 november 2007 - 18:33
Nu finns senaste uppdateringen tillgänglig för oss som har svensk version (CDA 162024/92). Uppdaterar min just i detta nu.
Organizer Version: CXC162108 R6F41
Informera gärna om ev förändringar när den är klar

Postad 19 november 2007 - 19:15
varför får jag endast upp info om att det finns uppdateringar till wayfiner.
ett program som jag för övrigt inte använder!
Organizer hittar inte "update service" något om.
Gör jag på fel sätt lr?
Programvaran till din telefon heter Wayfinder iom att den har den anpassningen. Den uppdaterar alla delar av telefonen.
Postad 19 november 2007 - 21:42
Postad 20 november 2007 - 22:29
Postad 22 november 2007 - 10:30
Jag har haft min P1:a sedan den kom (var en av de första som fick en via min Teliabutik). I början var jag sanslöst nöjd - inte så underligt kanske eftersom jag bytte från P990.
De senaste månaderna har jag dock mest varit förbannad.
1. Menysystemet är trögt som f-n. Jag är en sån där person helt utan tålamod och när jag vet vilka knappar jag ska trycka på så vill jag göra det i snabb följd. Det funkar inte på P1:an som likt Ior sävligt ska fundera på hur den ska visa nästa sida och sakta men långsamt byta medan den visar en informativ ruta om att något pågår ... arrgh!
2. Problemet ovan kunde man ju levt med, men utöver det har jag också enorma problem med själva telefonifunktionen - som i en mobiltelefon får sägas vara ganska viktigt trots att det är en smartphone med många andra funktioner. Jag kan ofta inte ringa samtal på första försöket - trots att den visar max signalstyrka kan man få ett "blipp" och så är man tillbaka i startläget när man trycker på Ring upp. Själva signalstyrkan fluktuerar också väldeliga från max till en enda liten röd ministapel - trots att jag sitter stilla. En annan mobiltelefon också med Telia-abonnemang visar lugnt max signalstyrka hela tiden och fungerar utmärkt att ringa med. Detta problem är troligen också orsaken till att folk som vill ringa mig hamnar direkt i röstbrevlådan utan att jag får någon signal på mobilen. Och då är jag ändå *mitt i stan* när de ringer.
Har lämnat in telefonen tidigare, första gången kom den tillbaka från Anovo (tror jag det är) med kommentaren att de lött om något, andra gången fick jag tillbaka den med meddelandet att de inte hittat något fel (!) och vid klagomål till försäljaren (Teliabutiken) fick jag först svaret att jag "kunde försöka ringa SE:s support själv", men jag menade då att jag ju köpt telefonen i butik för att ha nära till hjälp - annars hade jag ju kunnat köpa den i en webbshop och spara en tusenlapp.
Till slut fick jag beskedet att de skulle göra en reklamation mot SE. Efter 8-10 dagar undrade jag hur det gick och fick svaret "det kan ta en vecka"(!) och nu, två veckor senare, fick jag beskedet nedan:
"Hej igen!
Jag har fått besked-Telefonen ska lagas. De skriver att dete inte finns grund för byte av enheten. Därför får vi väl göra just detta.
Verkstaden har ju normalt 3 försök på sig. SKULLE den fortfarande inte fungera ok efter det, så måste jag göra en ny reklammation.
Sorry, men så är det."
Jag blir helt tokig av sånt här. Egentligen vill jag ju ha kvar P1:an med alla dess fina funktioner och det utmärkta tangentbordet, men den j*vla manicken måste ju fungera!
Postad 22 november 2007 - 16:31
Postad 22 november 2007 - 19:53
Jag hade med problem med flippande signalstyrka men det löste sig med att jag låste den till GSM nätet. Mitt problem bestod av att den sökte mellan 3G och GSM skitofta och tappade då kontakt. När jag behöver 3G (vilket är nästan aldrig då den har WiFi så byter jag helt enkelt till 3G nät.....
Provade det och signalen (vid en stillaliggande mobil) flukturerar ändå mellan fem och tre staplar. Och varför ska man behöva göra så, det är ju ett j-a sätt. Dessutom var jag mindre än 100 m från en ny 3G-mast sist, det får ju f-n fungera.
Postad 23 november 2007 - 08:55
Jag hade med problem med flippande signalstyrka men det löste sig med att jag låste den till GSM nätet. Mitt problem bestod av att den sökte mellan 3G och GSM skitofta och tappade då kontakt. När jag behöver 3G (vilket är nästan aldrig då den har WiFi så byter jag helt enkelt till 3G nät.....
Provade det och signalen (vid en stillaliggande mobil) flukturerar ändå mellan fem och tre staplar. Och varför ska man behöva göra så, det är ju ett j-a sätt. Dessutom var jag mindre än 100 m från en ny 3G-mast sist, det får ju f-n fungera.
Låsning till GSM verkar ha varit en stor skillnad. Nu har jag inte sett den där röda stapeln på ett tag.
Är detta ett generellt P1-problem att den suger när man låter den själv välja mellan 3G och GSM eller kan ett byte av enhet/reparation hjälpa?
Postad 23 november 2007 - 09:04
Låsning till GSM verkar ha varit en stor skillnad. Nu har jag inte sett den där röda stapeln på ett tag.
Är detta ett generellt P1-problem att den suger när man låter den själv välja mellan 3G och GSM eller kan ett byte av enhet/reparation hjälpa?
Låter som ett skumt problem.. Jag kör med både GSM och 3G på min. Inte för att jag ringer videosamtal, utan för att täckningen blir ju sjukt mycket bättre, speciellt i hissen hos mig..

Funkar utan bekymmer på min P1a.. Så det låter som det är något fel på din lur tyvärr..
Postad 23 november 2007 - 19:44
Postad 24 november 2007 - 14:28
Har en funderan till alla er som kör P1an, vad kör ni för "data abbonemang" ?
Letat förtvivlat efter ett abonnemang med fast pris på data trafik utan att hitta nått vettigt, är väl
i första hand Telia jag är ute efter. Det vettigaste jag hittat är deras "Fast Pris" abonnemang för 199kr i månaden, då får man surfa för upp till 5GB genom telefonen. Kruxet är då att man inte kan ringa med det, iaf vad jag blivit tillsagd.
Har ni några andra lösningar och hur är det med datamängden då man surfar med mobilen, räcker 5GB långt eller är det tom i överkant?
/L
Postad 25 november 2007 - 15:02
Har precis gjort senaste uppdateringen men bl.a. Fring har slutat fungera. Gjorde naturligtvis en full backup innan och full restore efter men det har inte hjälpt.
Ska prova ladda ned ny Fring och se om det hjälper.
Någon som stött på samma problem?

Patrick
Postad 25 november 2007 - 17:46
Någon som testat om 8 GB minnena funkar på P1:an.
Antar att det säkert funkar, 4 GB funkade ju utan problem.
Jag vill bara höra mig för, så att man är på den säkra sidan
Jag vill bara inte slänga ut runt 800 Kr om det inte funkar.
Tack på förhand
Postad 25 november 2007 - 19:47
När jag ska uppdatera telenonen så säger sony ericsson programet att jag har den senaste uppdateringen, men har aldrig uppdaterat mobilen förut. Någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
Postad 25 november 2007 - 19:58
Postad 25 november 2007 - 20:01
Bara att vänta...Har du köpt den låst sä är det därför du inte kan uppdatera..Då säger den att du har nyaste
Den är inte låst eller något sådant. Köpte den för 2 veckor sedan.
Postad 25 november 2007 - 20:35
Är nog så enkelt att du har senaste programvaran? Vilken programvaruversion har du?Hej hej!
När jag ska uppdatera telenonen så säger sony ericsson programet att jag har den senaste uppdateringen, men har aldrig uppdaterat mobilen förut. Någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
Postad 25 november 2007 - 21:02
Är nog så enkelt att du har senaste programvaran? Vilken programvaruversion har du?Hej hej!
Telefon: CXC 162037 Rh9H004
Menar du det eller eller vad ska jag göra för att få fram det annars?
Redigerat av Chickenkebab, 25 november 2007 - 21:03.
Postad 25 november 2007 - 21:46
Skumt! Då borde du kunna uppdatera till R9J005.
Postad 26 november 2007 - 10:53
Testade att uppdatera den nu, och nu funkade det!

Postad 26 november 2007 - 10:56
Testade att uppdatera den nu, och nu funkade det!
Allt frid o fröjd

Postad 26 november 2007 - 17:08

Postad 26 november 2007 - 18:29
Skulle vara grymt bra om man kunde visa tex.bilderna på TV:en.
Postad 26 november 2007 - 19:30
Postad 26 november 2007 - 20:24
Tycker min fungerar bra som den är.
Jag synkar emot novells mailsystem Groupwise 7.0.1. Så det fungerar, om det är någon som kör det och är sugen

Redigerat av Antfly, 26 november 2007 - 20:26.
Postad 26 november 2007 - 21:28
Går det eller ej?
Annars är MoMail något bra, funkar pushen ??

Postad 27 november 2007 - 21:45
Postad 28 november 2007 - 14:59
Den innehåller den bästa ingrediensen av alla, nämligen att telefonen är märkbart snabbare!!Någon som vet vad den nya programvaru uppdateringen innehåller? Är det värt att uppdatera om telefonen fungerar ok?
Personligen upplever jag den som en helt annan lur nu efter uppdateringen.

Postad 28 november 2007 - 15:24
Den innehåller den bästa ingrediensen av alla, nämligen att telefonen är märkbart snabbare!!Någon som vet vad den nya programvaru uppdateringen innehåller? Är det värt att uppdatera om telefonen fungerar ok?
Det är så alltså. Kanske värt att se över, fast jag tycker min är snabb som det är nu....hm
Hm hur ser jag vilken version jag kör på min mobil?
Postad 29 november 2007 - 16:33
Det är så alltså. Kanske värt att se över, fast jag tycker min är snabb som det är nu....hm
Gör så här: rulla Jog-Dial upp 1 snäpp, *, Jog-Dial 2 snäpp ned ,*, Jog-Dial 1 snäpp ned, * .
därefter Tjänsteinfo -> Prog.varu.info Där har du det!
Jag har CX 162037 R9J005 just nu...
Postad 29 november 2007 - 18:36
Postad 30 november 2007 - 10:56
Postad 30 november 2007 - 11:39
Gör så här: rulla Jog-Dial upp 1 snäpp, *, Jog-Dial 2 snäpp ned ,*, Jog-Dial 1 snäpp ned, * .
därefter Tjänsteinfo -> Prog.varu.info Där har du det!
Jag har CX 162037 R9J005 just nu...
Thnx
Jag har CX 162037 R9H004
Kanske värt att uppdatera telefon-programvaruversionen.... ?
EDIT:
Då var den uppdaterad. Återställd och klar.
Helt klart ett bättre skärmtangentbord, lite större "tangenter" att trycka på med pekpinnen. Najs!
Redigerat av Antfly, 30 november 2007 - 14:36.
Postad 01 december 2007 - 10:23
Den meföljande wayfindertjänsten som bygger på nedladdning av kartor är det ett förbetalt abonnemang som medföljer eller är det en kostnad vid användandet eller möjligen båda delarna? Jag har läst att man kan ladda ner kartor till minneskortet. Skiljer det sig något då i navigering utom udaterade kartor?
Jag har läst lite i tråden och det är wayfinder som finns i vår P1.
Som jag förstått är det möjligheten att ladda ner kartan jag fått iett år.
Men jag får betala för gprskostnaden för att ladda ner karta och trafikinformation?
Har ni en uppfattning om datamängder? Tex om jag laddar ner hela sverige eftersom vad kostar det.
Om jag laddar ner alla kartor så kan det ju inte kosta många ören efter det?
Postad 01 december 2007 - 19:36
Den meföljande wayfindertjänsten som bygger på nedladdning av kartor är det ett förbetalt abonnemang som medföljer eller är det en kostnad vid användandet eller möjligen båda delarna? Jag har läst att man kan ladda ner kartor till minneskortet. Skiljer det sig något då i navigering utom udaterade kartor?
Jag har läst lite i tråden och det är wayfinder som finns i vår P1.
Som jag förstått är det möjligheten att ladda ner kartan jag fått iett år.
Men jag får betala för gprskostnaden för att ladda ner karta och trafikinformation?
Har ni en uppfattning om datamängder? Tex om jag laddar ner hela sverige eftersom vad kostar det.
Om jag laddar ner alla kartor så kan det ju inte kosta många ören efter det?
Informativ sida: http://roxvret.se/index.php
Direkt till det du söker: http://www.roxvret.s...nderkostnad.JPG
Hoppas det hjälper.
Någon som provat momail? www.momail.com
Postad 02 december 2007 - 09:00
Hur kan man ange att telefonen ska prioritera samtal före datatrafik?
Postad 02 december 2007 - 13:13
Pirat.
Redigerat av pirat, 02 december 2007 - 13:13.
Postad 02 december 2007 - 20:29
Vid en uppgradering försvinner allt i telefonen då? Alltså behöver man göra en backup på inställningar o installerade program innan? Funkar Active Sync även efter en uppgradering?
Pirat.
Gör en backup på allt, och återställ.
Märkte två saker är jag gjorde uppgradering.
1. Ikonen till ett installerat program (Intellisync) men den sa ändå att programmet var där (snabbknapparna alltså.)
Gick inte hitta hitta programmet när jag skulle ersätta ikonen, så jag ominstallerade.
2. Temat på mobilen försvann.
Annars märkte jag inget, på full backup---->uppgradering--->återställning.
Helt klart nöjd med uppgraderingen!
Vid en uppgradering försvinner allt i telefonen då? Alltså behöver man göra en backup på inställningar o installerade program innan? Funkar Active Sync även efter en uppgradering?
Pirat.
Gör en backup på allt, och återställ.
Märkte två saker när jag gjorde uppgradering.
1. Ikonen till ett installerat program (Intellisync) försvann, men den sa ändå att programmet var där (snabbknapparna alltså.)
Gick inte hitta hitta programmet när jag skulle ersätta ikonen, så jag ominstallerade.
2. Temat på mobilen försvann.
Annars märkte jag inget, på full backup---->uppgradering--->återställning.
Helt klart nöjd med uppgraderingen!
Postad 02 december 2007 - 22:48
En irriterande detalj är när man hämtar mail via GPRS så visas en överstruken lur längst upp. När man klickar på den visas en informationsruta med texten (ungefär) "GPRS - Samtal inte tillåtna" och så kan man klicka på inställningar som inte hjälper ett dugg.
Hur kan man ange att telefonen ska prioritera samtal före datatrafik?
Kontrollpanelen -> Anslutningar -> Internetkonton -> Mer -> Alternativ -> Förvalt läge -> Automatiskt.
Telenor som sätter den till endast PS i sin brandning av någon anledning.
Postad 03 december 2007 - 10:58
Nu tänkte jag säkerhetskopiera telefonen, men trots idoga försök med omstart och allsköns åtgärder får jag meddelandet att Mobiltelefonen inte svarar (backupen startar, telefonen blippar till men efter ett tag med displayen "Startar program" och "Inställningar" så hänger det sig. Rapporten ser ut så här:
Status för säkerhetskopiering
Misslyckade
Anmärkningar
Inställningar:
Mobiltelefonen svarar inte.
10000080 - Mobiltelefonen svarar inte.
Postad 03 december 2007 - 13:18
Tack för hjälpen med GPRS-inställningen - har Telia och det där var förinställt.
Nu tänkte jag säkerhetskopiera telefonen, men trots idoga försök med omstart och allsköns åtgärder får jag meddelandet att Mobiltelefonen inte svarar (backupen startar, telefonen blippar till men efter ett tag med displayen "Startar program" och "Inställningar" så hänger det sig. Rapporten ser ut så här:
Status för säkerhetskopiering
Misslyckade
Anmärkningar
Inställningar:
Mobiltelefonen svarar inte.
10000080 - Mobiltelefonen svarar inte.
Haft precis samma fel. Lösningen var att radera alla tidigare backups.
Har du inte gjort några backups innan så se till att din brandvägg tillåter dessa processer:
mRouterRuntime Module (mRouterRuntime.exe)
Bearer Abstraction Layer (SCBAL.exe)
Generic Device Management Executable (Generic.exe)
The Symbian Connect Object Model for Symbian Connect QI (SymbianConnectRuntime.exe)
DXP SyncML Module (DXP SyncML.exe)
Postad 03 december 2007 - 20:05
Och funkar det bra att läsa och redigera Excel dokument?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar