Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2008 - 08:13

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag har iofs alltid haft en liten buffer satt före- och efter programmen. Ni som råkar ut för buggen, har ni det med?

Jag programmerar inte in någon extra buffert, vilket inte ska behövas på en fungerande box men tillsvidare får väl detta bli en work around eftersom det verkar eliminera problemet :)

Pacman, när du ändå är i farten och rapporterar "undocumented features" till ComHem så kan du väl ta med önskemålet att man ska kunna byta till vanliga SD-kanaler med sifferknapparna på fjärren även om man för tillfället råkar befinna sig i HD-kanallistan (gula knappen), otroligt störigt att detta inte funkar...

Postad 16 December 2008 - 08:25

Jnkn
  • Jnkn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har fram till idag gjort 11 försök av inspelning av filmer (alla ifrån canal+ HD). Alla inspelningar reserverade via EGP. Jag har inte adderat någon buffert före eller efter filmerna (varken manuellt eller via meny inställningen).

resultat:
3 inspelningar med boxen påslagen = alla ok
övriga inspelningar har skett med box i standby
6 st inspelningar har blivit 29 min (dvs felaktiga)
1 st inspelning blev inget alls (låg i direkt anslutning till en av ovanstående 6 inspelningar)
1 st inspelning blev ok (innan denna gjordes hade jag gjort en fabriksåterställning av boxen, enl Comhems förslag när jag rapporterade detta fel) .

Har boxen kopplad via HDMI till receiver. När den lyckade inspelningen gjordes med box i standby tittade barnen på en DVD (receiver och Tv påslagna). För alla övriga inspelningar med box i standby har Tv/receiver varit avslagna (inte i standby).

Jag skall försöka i kväll att addera buffert för att se om detta påverkar något.

Postad 16 December 2008 - 09:26

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Pacman:
Vilka varianter på inspelningar skulle ni testare testa? Jag antar att det var ett antal olika kombinationer (olika kanaler med olika upplösingar etc).

Postad 16 December 2008 - 10:04

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Intressant, var finns denna meny? jag har själv en 42px80.

Meny -> Link inställningar nånting heter det

Det är inte så jättetydligt vad man egentligen ställer in men jag har provat mej fram och fått att TV:n slås på när jag trycker på play på videon och att Videon slås av när jag stänger av TV:n. Vid en inställning startade TV:n direkt videon slogs på, alltså även då timerinställningar, men det fick jag bort.

Jag har dock inte fått TV:n att på något sätt kommunicera med digitalboxen som den här tråden handlar om. Det är lite synd. Det bör bero på att Humax inte har CEC i HDMI-anslutningen. Ifall dom hade med det skulle dom nog sett till att det fanns i specen.

Postad 16 December 2008 - 10:10

Gustavo
  • Gustavo
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag har iofs alltid haft en liten buffer satt före- och efter programmen. Ni som råkar ut för buggen, har ni det med?
Skriv lite mer om det så rapporterar jag direkt till Comhem.

Jag har råkat ut för 29 minutersbuggen och har 3 min buffer före och efter inspelningen.
Har ställt in detta via inställningarna så att jag alltid får buffert.
Alltså tycks inte det vara nån work around.

Redigerat av Gustavo, 16 December 2008 - 10:11.

Postad 16 December 2008 - 10:15

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
29 minutersbuggen låter osm den första riktigt allvarliga buggen. Låter inte kul alls, men frågan är om det bara är vissa boxar som drabbas, defekt?

Postad 16 December 2008 - 10:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

- HDTV-kanalerna har bra bild men de vanliga SD-kanalerna är lite suddiga jämfört med min CXHD-1000C. Detta är en enorm besvikelse! Kan det finnas någon inställningsmöjlighet jag missat? (Jag har testat både 720P, 1080i och original)

Alla kabeldiskuterare på detta forum är överens om att hdmi-kablar på 1-2 meter är likvärdiga oavsett fabrikat. Likväl, min högst subjektiva men absoluta upplevelse är att Supras HDMI kopplad till HDPVR:n ger en sd-bild med klara färger som är lite softad eller, om man så vill, suddig. Särskilt ansikten blir lite lätt "suddiga". Byter jag till Clicktronic, från Kjell & Co, blir bilden vassare (skarpare) och får en aning mattare färger. Som sagt, kabelfantasterna skulle säkert kunna slå mig på fingrarna och säga att jag endast inbillar mig. Trots det kanske det kan vara värt att testa med en annan HDMI-kabel, om du inte redan gjort det. :wub:

Pacman, när du ändå är i farten och rapporterar "undocumented features" till ComHem så kan du väl ta med önskemålet att man ska kunna byta till vanliga SD-kanaler med sifferknapparna på fjärren även om man för tillfället råkar befinna sig i HD-kanallistan (gula knappen), otroligt störigt att detta inte funkar...

Ja! Evigt tacksam om du gör det! :P Tillägg: Det vore bra om man med sifferknapparna kan hoppa mellan kanalerna i favoritlistan enligt den ordning de ligger i listan. Kort sagt, bra om man kan ändra kanalnummer i favoritlsitan.

Redigerat av Mange36, 16 December 2008 - 10:26.

Postad 16 December 2008 - 10:37

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Jag har beställt box hos radiohandlaren men inte fått den ännu. Efter att jag beställt den såg jag att ComHem påstår att mitt nät ej är uppgraderat. När jag får boxen kanske det till och med blir så att jag inte får teckna abonnemang till min adress.

Anledningen till att jag inte ger upp direkt är att jag har "tre hål i väggen" och att jag är grymt sugen på HD-TV. Av haihep fick jag veta att eftersom jag idag har TV8 så ska nätet vara uppgraderat. Jag har genom min hyresvärd fått hit en tekniker som bekräftar att jag kan ta emot frekvenserna som ska ha kommit med uppgraderingen. Frågan är nu hos ComHem varför de påstår att nätet ej är uppgraderat. Samtidigt la teknikern in en reservation för att styrkan är bra men kvaliteten kan vara usel. Ifall han hade instrumentet rätt inställt kommer jag att tvingas göra en felanmälan till ComHem när jag fått boxen.

En jobbig del är den usla supporten jag fått från ComHem. Första samtalet gav att har jag tre hål iväggen är nätet uppgraderat, punkt. Han skulle skicka en internfråga och be dom rätta i registret.

Nästa samtal gav att teknikern visserligen inte fått svar på sin fråga men det var solklart, nätet var inte uppgraderat och jag skulle kontakta min hyresvärd.

Tredje samtalet gav först att jag själv kunde se om jag hade HD-TV. Eftersom min TV är HD-ready skulle jag med min fem år gamla digitalbox kunna se SVT-HD. Det hängde bara på själva TV-apparaten och inte på boxen. Hon frågade ifall jag på de vanliga SVT-kanalerna emellanåt såg meddelandet "detta program sänds även i SVT-HD". När jag svarade ja påstod att då var det klart, mitt nät var uppgraderat. Annars skulle jag inte se meddelandet! Kvinnan jag pratade med jobbar på ComHems tekniska support och jag själv är ingen expert men bad ändå henne snällt att dubbelkolla sina helt banbrytande uppgifter med en kollega. Efter en minut kom hon tillbaka och bad om ursäkt. Hon hade nu fått veta att det krävdes en HD-Box för att se HD-TV. Och mitt nät var inte uppgraderat. Jag frågade ännu snällare om jag kunde få prata med någon annan som var mer insatt i dom här frågorna men det gick inte. Jag frågade då om det fanns ett samband mellan TV8 och uppgraderat nät. Hon ställde såklart frågan vidare till en kollega eftersom hon själv inte hade någon aning. Hon kom sedan med det tvärsäkra svaret att TV8 inte hade med uppgraderingen att göra. Mitt nät är inte uppgraderat. Punkt.

Efter detta tredje samtal tog jag kontakt med min hyresvärd som skickade hit teknikern. Nästa steg är alltså att min hyresvärd ska kontakta ComHem och reda ut varför de påstår att nätet ej är uppgraderat...

Lite offtopic men några kanske vill veta hur det här gick.

Med hjälp från det här forumet kollade jag efter signalkvalitet på min gamla box på de frekvenser som har HD-TV. Resultatet var att jag definitivt har sändning men kvaliteten kunde vara på gränsen till för dålig. Jag bestämde mej ändå för att köpa boxen och prova.

Butiken ringde igår och sa att min box hade kommit. Jag for dit men som väntat blev det problem när jag skulle teckna abonnemang på min adress. Säljaren ringde ComHem och fick beskedet att jag kunde teckna abonnemanget men att jag inte har öppet köp på detta annat än om jag köper direkt från ComHem. Om jag inte kunde ta emot signalen skulle jag alltså ändå sitta fast med abonnemanget på grund av att jag köpt i butik. Lite för högt sa jag till säljaren medan han hade ComHem i luren att visst kunde jag köpa av ComHem om dom inte hade krävt 1800kr mer för exakt samma box och abonnemang.

Efter några minuters funderande och dividerande kom jag fram till att jag köpte boxen rent utan abonnemang och med 30 dagars öppet köp. Jag har ju kvar mitt gamlakort med Small abonnemang. Jag fick boxen för 4200kr bara så ni vet att butikerna har marginal och priserna kommer garanterat att gå ner allt eftersom fler får hem dom i lager.

Sedan ringde jag ComHem för att försöka smöra till mej en HD-kanal för att testa. Det är alltid lika roligt att ringa dit. Första halvtimmen fick jag bara meddelande om att återkomma en annan gång men sedan var jag så lyckligt lottad att jag fick ställa mej i telefonkö. Först en kvart till abonnemangsfrågor för att få beskedet att jag skulle ringt teknisk support. Efter en ny kvart i kö och fem minuters smörande och förklarande så bröts plötsligt samtalet. Efter ny kvart i kö och tio minuters förklarande så fick jag hjälp av kvinnan på tekniska supporten. Hon pairade mitt gamla kort till min nya box och öppnade Discovery HD. Och visst kunde jag se den kanalen. Perfekt bild och allt!

Glad som en lärka tackade jag kvinnan och förklarade att jag nu skulle gå till butiken och lämna igen boxen, för att sedan köpa den igen med 24 mån abonnemang. Hon blev något tystlåten när hon insåg att jag inte skulle beställa abonnemanget direkt av ComHem som hon hade förväntat sig.

Men det bästa kom ändå sist. Kvinnan på tekniska supporten hade inte kunnat öppna någon HD-kanal hos mej eftersom deras system envist påstod att jag inte hade uppgraderat nät! Hon hade därför kreativt nog gjort en adressändring på mej till en uppgraderad adress 100 mil härifrån! Lite genant förklarade hon att det skulle gå bra med en felaktig adress eftersom jag hade E-faktura. Jag skulle bara uppge min "nya" adress till butiken när jag tecknar abonnemanget. Sedan om det någon gång i framtiden blir så att ComHem erkänner att tjänsten finns där jag bor kan jag få flytta tillbaka :wub:

Herrejäfvlar vad jag har fått jobba för att få se HD-TV!

Jo, en grej till. Bilden på den här boxen är G R Y M jämfört med min gamla Sagembox! Vanliga SD-kanaler ser mycket bättre ut på min 50" Plasma med den här boxen. Tidigare hade jag en form av dubbelbild, typ skuggor. Jag har provat allt med svindyra antennkablar, signalförstärkare och dämpare utan att få till bilden. På den här boxen försvann det direkt! Klockren bild och jag är bara såå nöjd :P

Postad 16 December 2008 - 11:08

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

29 minutersbuggen låter osm den första riktigt allvarliga buggen. Låter inte kul alls, men frågan är om det bara är vissa boxar som drabbas, defekt?

Den buggen gör att burken tyvärr inte blir aktuell för min del än. Anledningen till att jag spelar in program är att jag verkligen vill se dem. Lite OT: Jag hade en gammal Philips DVDR520H som trots service och uppgraderingar aldrig lyckades få ordning på tiden. Klockan såg ut att gå rätt och programmeringarna var rätt, men ändå spelade den in på fel dagar, om den spelade in något alls. Fick den utbytt till en nyare modell så småningom. Det jag menar är att en PVR som inte spelar in det man vill ha - och därmed inte kan lita på - är helt värdelös.

Redigerat av hakanh65, 16 December 2008 - 11:09.

Postad 16 December 2008 - 12:20

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Den buggen gör att burken tyvärr inte blir aktuell för min del än. Anledningen till att jag spelar in program är att jag verkligen vill se dem. Lite OT: Jag hade en gammal Philips DVDR520H som trots service och uppgraderingar aldrig lyckades få ordning på tiden. Klockan såg ut att gå rätt och programmeringarna var rätt, men ändå spelade den in på fel dagar, om den spelade in något alls. Fick den utbytt till en nyare modell så småningom. Det jag menar är att en PVR som inte spelar in det man vill ha - och därmed inte kan lita på - är helt värdelös.

Notera att buggen bara uppträder när boxen står i standby läge.
Står boxen på så fungerar det perfekt att spela in (vad jag vet åtministone och har inte sett något annat i alla tidigare inlägg här på forumet).

Postad 16 December 2008 - 12:24

Unregisterede057349e
  • Unregisterede057349e
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Buggen är naturligtvis oerhört irriterande men är inte den enklaste work-arounden att helt enkelt låta boxen stå på? För om jag har förstått det hela rätt så har ni som drabbas av detta bara gjort det när boxen har varit stand-by läge? Vet ej hur ni andra ser på ström/miljö-frågor etc men då de flesta av oss teknik-nördars hem är fullproppat med miljöbovar så ser iaf inte jag det som en livskris att låta boxen stå på om detta garanterar korrekt inspelning (i väntat på en upprättad firmware).

Att boxen skulle vara helt utan något lite allvarligare fel såg iaf jag som en utopi, dock lär detta vara något som Comhem bör prioritera att fixa.

EDIT: Såg nu att janhol var lite snabbare men ungefär samma poäng ;-)

Redigerat av Unregisterede057349e, 16 December 2008 - 12:25.

Postad 16 December 2008 - 12:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Oki. Så sammanfattat har vi att göra med:

1) Ibland när boxen (via EPG-programmering) spelar in i Standby-läget blir inspelningen bara 29 min lång (oavsett längd på det man tänkt spela in, right?).

2) Välja kanal med siffer-knappar ska alltid vara möjligt (även då man är i HD-listan tex)

3) Man ska kunna definera egna kanal-nummer.

Kommentarer? Tillägg?

Postad 16 December 2008 - 12:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

1) Ibland när boxen (via EPG-programmering) spelar in i Standby-läget blir inspelningen bara 29 min lång (oavsett längd på det man tänkt spela in, right?).

2) Välja kanal med siffer-knappar ska alltid vara möjligt (även då man är i HD-listan tex)

Kommentarer? Tillägg?

Lägg gärna till

"3) Man ska kunna definiera egna kanal-nummer" i favoritlistorna. (I TV-listan är det ju Comhems nummer som jag antar inte kan ändras.)

4) Växlingen mellan upplösning med hjälp av V-Format ska möjliggöra att man kan välja "Original"/576i även om bildvisaren inte stödjer detta. Förstås ger detta ingen bild med inställningen 576i, men det möjliggör att man kan gå från 1080i via Original (= 576i på sd-kanaler) till 720p utan att boxen hoppar automatiskt till 1080i vid passerandet av Original. (Krångligt formulerat?) :wub:

Postad 16 December 2008 - 13:09

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

4) Växlingen mellan upplösning med hjälp av V-Format ska möjliggöra att man kan välja "Original"/576i även om bildvisaren inte stödjer detta. Förstås ger detta ingen bild med inställningen 576i, men det möjliggör att man kan gå från 1080i via Original (= 576i på sd-kanaler) till 720p utan att boxen hoppar automatiskt till 1080i vid passerandet av Original. (Krångligt formulerat?) :wub:

Klockren beskrivning ju! Jag vill oxå kunna välja 720p

5) Klocka i displayen på fronten!

6) Inaktivering av bufferfunktionen (möjlighet att kunna stänga av HD'n alltså...)

7) Att inte CH +/- knappen ändrar kanal när man läser text-tv, då ska knappen naturligtvis bläddra upp eller ner bland text-tv-sidorna...

Prioriteringen av dessa punkter vet jag inte riktigt men för mig känns 29-min-buggen samt V-format-"buggen" mest akuta...

Postad 16 December 2008 - 13:28

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Får väl lägga till 8 o 9 då.
8. Läppsynk-problem speciellt HD-kanalerna. Att synka ljud o bild är bara möjligt ifall bilden kommer efteråt. Detta borde också gälla ifall ljudet ligger efter.
9. Kunna ställa tiden för hur länge uppspelningsindikatorn visas eller förkorta den tid idag som är alldeles för lång. Indikatorn skymmer resultat etc. vid sportsändningar. Fruktansvärt irriterande då enda chansen är att få bort den är o trycka exit. Borde bara visas 2-3 sekunder.

Postad 16 December 2008 - 14:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
För (4) föreslog jag att V-format har valen 1080i, 720p resp Original. Plus att det skulle finnas ett separat val "SD Original output: Progressive/Interlace" (vill ha ett "RGB/YCbCr" val oxå)

Men ja, med det valet får man ju inte möjligheten att köra Original HDTV och ett specifikt val för SD förstås...varför vill du ha 720p för SDTV föresten?

(6) och (8) har jag redan rapporterat. Bra ang (9), har stört mig på det jag med men inte orkat rapportera.

Oki, ny önskelista som jag skickar till dem lagom till jul:

1) Inspelningar i Standby ger ibland 29-minuters inspelningar

2) Kanal-val mha sifferknappar alltid möjligt

3) Definera egna kanal-nummer

4) Klocka på display

5) CH +/- ska vid Text-tv byta sida, inte kanal

6) Ställbar visningstid för uppspelnings-indikatorn (på samma sätt som Info-rutan)

Kör på. :wub:

edit: Nån mer än jag som tycker det är lite väl omständigt att radera en inspelning? Eller har jag missat nått, vägrar kolla manual.. :P

Redigerat av pacman, 16 December 2008 - 14:03.

Postad 16 December 2008 - 14:06

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Det där med klocka på displayen vet jag inte om. För att få in den behöver väl någonting tas bort? Jag ser mycket hellre kanalnamnet på displayen än klockan. Funderar ni på nått som ska stå på när boxen är avstängd måste det i så fall finnas möjlighet att slå av funktionen.

Postad 16 December 2008 - 14:09

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Det där med klocka på displayen vet jag inte om. För att få in den behöver väl någonting tas bort? Jag ser mycket hellre kanalnamnet på displayen än klockan. Funderar ni på nått som ska stå på när boxen är avstängd måste det i så fall finnas möjlighet att slå av funktionen.

Det räcker väl om kanalnamnet visas i displayen typ i 10sek efter att man har bytt kanal, därefter kan den gå över till att visa tiden?
Eller möjlightet att ställa in i menyn om man vill ha klocka eller ej.

Postad 16 December 2008 - 14:10

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ja, jag tänkte mig mest när boxen är i Stand-by, likt en stor majoritet av alla gamla goa VHS-spelare.
Var kanske lite otydlig där...

Postad 16 December 2008 - 14:15

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag programmerar inte in någon extra buffert, vilket inte ska behövas på en fungerande box...

Fast CH har inte kontroll över om vissa kanaler börja deras program för tidigt eller så sent att programet går över tiden. Så någon buffer behövs alltid, om man vill vara helt säker på att får hela programet.

Postad 16 December 2008 - 14:19

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Pacman - jag har ett förslag om du är i kontakt med CH angående boxen, och det är att man får lägga in buffert som 5 minuter före / 10 minuter efter. Om jag har förstått korrekt, så idag är det alltid samma tid före och efter. Så vill man aldrig har det. Det gör inte så mycket om man missar början på ett program, men det är extremt irriterande att missa slutet. Sen är det tråkigt att behöver spola igenom massor med buffer innan programmet börjar, men extra buffer efter ett program gör ingenting alls. Så det borde vara så att buffert är alltid dubbel så mycket efter programmet (i jämförelse till innan).

Postad 16 December 2008 - 14:24

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Fast CH har inte kontroll över om vissa kanaler börja deras program för tidigt eller så sent att programet går över tiden. Så någon buffer behövs alltid, om man vill vara helt säker på att får hela programet.

Jag håller helt med dig om detta, man kan inte vara säker på att få med hela programmet om man enbart spelar in med EPG'ns funktion. Mitt fokus med det tidigare inlägg var dock att man ska inte behöva hålla på med massa fultrix för att lyckas åstadkomma det som man faktiskt har instruerat boxen att göra.

Postad 16 December 2008 - 14:40

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

varför vill du ha 720p för SDTV föresten?

Kan inte köra 576i/p via HDMI och inbillar mig att 720p ger mjukare bild på min Samsung än vad 1080i gör. :wub:

Postad 16 December 2008 - 14:41

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Ofan, skumt. Har aldrig råkat ut för den där 29 minuters grejjen vad jag vet (inte så att jag kollat exakta tidpunkten på det inspelade programmen men jag har aldrig missat nått iaf, speciellt inte "NASA:s största milstolpar", en sån sinnessjukt bra serie! :wub:). (reservation för att det hänt på en inspelning jag inte sett på än)

Skriv lite mer om det så rapporterar jag direkt till Comhem.

Jag har kört med en buffert 1 min före, och 5 min efter programmet och fått 29-minutersfilmer. En film delades faktiskt upp i en 29-minutersdel, och en del på 21 minuter. Är jag ensam om det? :P

Postad 16 December 2008 - 14:41

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Det räcker väl om kanalnamnet visas i displayen typ i 10sek efter att man har bytt kanal, därefter kan den gå över till att visa tiden?
Eller möjlightet att ställa in i menyn om man vill ha klocka eller ej.

Nej, kan klart inte hålla med att en klocka skulle vara att föredra före kanal namn. Sedan har vi det nödvändigaste och perfekta att filmens/programmets namn står i display. Det trumfar alla gånger i veckan en töntig klocka som man har på åtminstone 4st ställen framför sig samt det är bara att trycka "i" för att få upp den i display.

Klockan kan den som vill ha få men som standardval är dagens standard bättre enligt mig och jag är kung. :wub:

Postad 16 December 2008 - 14:43

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Om man liks ska räkna upp förbättringsförslag skulle jag nog se att man kunde gå under minuten på buffer innan inspelning. Det är väl ytterst sällan som ett program börjar för tidigt däremot är det ofta så att det börjar på sekunden rätt. Om programmet hoppar direkt in i handlingen och klockan på boxen går några enstaka sekunder för sent kan man missa viktiga delar. Samtidigt vill man inte spola en minut i början på exakt varje inspelning. Särskilt när det inte går att redigera bort.

Därför skulle jag vilja föreslå en mer detaljerad buffer innan inspelningar, typ 30 sek, 15 sek och 5 sek eller siffror däromkring.

Jag vet inte hur det fungerar med klockan på boxen men på min hårddiskvideo har jag avsiktligt ställd klockan att gå 15 sek för tidigt just för att aldrig missa början.

Postad 16 December 2008 - 14:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

edit: Nån mer än jag som tycker det är lite väl omständigt att radera en inspelning? Eller har jag missat nått, vägrar kolla manual.. :wub:

Sätt "markören" på den inspelning som ska raderas. Tryck OK, stega ned med pilen till "Radera fil" (tror jag det står) och tryck OK, bekräfta. Väldigt lätt, tycker jag.

Postad 16 December 2008 - 14:54

Unregisteredf696f4b6
  • Unregisteredf696f4b6
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
håller med en mesig klocka kan man klara sig utan. extremt coolt att kanalnamn eller namn på uppspelat program står i rutan (en klar fördel jämfört med min gamla dvd-recorder

Postad 16 December 2008 - 15:05

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

håller med en mesig klocka kan man klara sig utan. extremt coolt att kanalnamn eller namn på uppspelat program står i rutan (en klar fördel jämfört med min gamla dvd-recorder

Ja det är klart, kan man få programinfo i displayen så prioterar jag detta före en klocka :wub:

Postad 16 December 2008 - 15:13

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ett förslag till: lagra buffertiden med inspelningen, och per default börja spela upp programmet från "rätt" plats. Dvs, om buffertiden var 5 minuter, börja per default 5 minuter in i inspelningen. Då kan man alltid backa vid behov, men mest ofta kommer programmet att börja direkt.

Postad 16 December 2008 - 16:01

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Här är lite förslag från mig som kanske pacman kan vidarebefodra till comhem :wub:

HUMAX HDPVR 1000C
PRIO 1 är lägst och PRIO 6 är viktigast

Funktionalitet

1. (PRIO 6) Inspelning kan inte startas mitt i en timeshift.
Man måste gå till Live-läget för att kunna påbörja en inspelning.
Detta borde gå att lösa.

2. (PRIO 6) Varna om man byter kanal när man har timeshift.
Detta kan vara som en inställning i boxen
EX.
Varna innan byte av kanal vid timeshift JA|NEJ

2.1 (PRIO 3) Alternativet som förmodligen är betydligt krångligare att implementera kunde vara att man kan köra timeshift på 2 kanaler om det inte krockar med ex en inspelning.
Skulle en inspelning vara på gång så ska en ruta komma upp och varna att en av timeshiftarna måste stängas.
Man ska då kunna välja vilken av timeshiftarna man ska avbryta.

3. (PRIO 4) När När tidslinjen är framme, så kan man trycka på exit så försvinner den.
Den kan ju ligga i vägen och då vill man kunna få bort den snabbt.
Lösning: Genom att trycka på PLAY-knappen en andra gång så ska tidlinjen försvinna.

4. (PRIO 1) I guiden så borde programtidens start placeras under ProgramNamnet istället för långt bort till höger.
Det ser nämligen ut som om det finns plats för det på vänstersidan.
EX.
TV4
Äntligen hemma
Dokumentär
20:00-21:00

Bugglista

1. (PRIO 6) Bokstaven ö fungerar inte när man söker efter program i GUIDEN med små bokstäver när man har svenska i inställningarna.
För att skriva med små bokstäver trycker man på den gröna knappen, men då försvinner ö.
Detta rapporterades av smellymarq på sidan 36

2. (PRIO 6) I manualen står det att om man har timeshift och trycker på PLAY och då får fram tidlinjen,
så ska man kunna skriva in tidpunkten man vill gå till men siffrina (0-9)
Detta fungerar inte alls när man tittar med timeshift.
Det fungerar däremot när man spelar upp inspelat material från medialistan.

Postad 16 December 2008 - 16:03

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Ett förslag till: lagra buffertiden med inspelningen, och per default börja spela upp programmet från "rätt" plats. Dvs, om buffertiden var 5 minuter, börja per default 5 minuter in i inspelningen. Då kan man alltid backa vid behov, men mest ofta kommer programmet att börja direkt.

Fiffigt men rätt komplicerat, särskilt när editeringsfunktionen kommer. Kan vara lite förvirrande.

Postad 16 December 2008 - 16:46

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Någon som känner till ett ställe i Stockholmsregionen där man kan få en sånhär burk demad? Helst skulle jag vilja leka själv med den en stund men det kanske är att hoppas för mkt.

Postad 16 December 2008 - 17:03

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Har även jag råkat ut för 29 minutersbuggen när jag spelar in från standby.

Men jag har märkt att det bara är på TV1000 det strular för mig, spelade in X-Men på TV 1000 och Jagad på Canal+ samtidigt, och det var bara TV1000 som ballade ur. Jag hade en buffert inställd på 1 minut före och en efter.

Tog bort bufferten och provade igår kväll igen och både Tv1000 och C+ blev OK.

Kan det ha med bufferten och göra?

Postad 16 December 2008 - 17:30

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Har även jag råkat ut för 29 minutersbuggen när jag spelar in från standby.

Men jag har märkt att det bara är på TV1000 det strular för mig, spelade in X-Men på TV 1000 och Jagad på Canal+ samtidigt, och det var bara TV1000 som ballade ur. Jag hade en buffert inställd på 1 minut före och en efter.

Tog bort bufferten och provade igår kväll igen och både Tv1000 och C+ blev OK.

Kan det ha med bufferten och göra?

Har även jag råkat ut för 29 minutersbuggen när jag spelar in från standby!
På spåret i fredags!

Postad 16 December 2008 - 17:32

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
"Streck", som ett slags taggighet eller "uppehåll" i grafiken på CNBC HDMI 1080i. Löstes gm att ställa till standby och sätta igång igen. Observera att boxen precis startats i från standby när det uppträdde. Skönt att det gick bort i a f, jag hade ju precis bestämt mig för 1080i p g a bättre skärpa i det läget på min TV.

Redigerat av ruhe, 16 December 2008 - 17:32.

Postad 16 December 2008 - 17:35

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Har även jag råkat ut för 29 minutersbuggen när jag spelar in från standby!
På spåret i fredags!

Hade du nån buffert?

Postad 16 December 2008 - 18:04

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Kommentarer? Tillägg?

Är det typ sånt här du är ute efter...?

1) Det går inte att skriva in ett eget namn på inspelningen då man ställer in den manuellt. Den heter som kanalnamnet, vilket blir svårt att hålla reda på i listan över inspelade program. Det går att ändra namnet i efterskott, men jag vill att man ska kunna göra det innan inspelningen alltså.

2) Det går inte att spela in direkt till en undermapp. Bolibompa vill man ju ha direkt till en barnmapp, typ...

3) Listan över inspelade program är värdelös. Vill inte ha en avatar över varje. Mer info istället - och en rad per inspelning!

4) När man spelar upp något inspelat hamnar man tillbaka i listan över inspelat då uppspelningen är klar. Jag vill att den ska börja spela upp nästa grej istället. (My god... vilket språk... förstod någon det där...???)

5) När man trycker på stop då man spelar upp tidigare inspelatde program hamnar man i listan över inspelade program, men inte på det man tittade på - istället kan någon helt annan inställning vara markerad. Iaf om man tittar på något i undermappar.

6) EPGn borde visa en vecka framåt åtminstone... fast det är ju CHs fel förstås.

7) Knapparna på fjärrkontrollen sitter för gömda bakom luckan. Man använder dem för ofta för att de ska vara så svåråtkomliga.

8) Detta borde stå först... Det går ju inte att editera bort reklam och annat skräp!

Någon som känner till ett ställe i Stockholmsregionen där man kan få en sånhär burk demad? Helst skulle jag vilja leka själv med den en stund men det kanske är att hoppas för mkt.

ComHem butiken inne på Elgiganten på Kungsgatan, kanske?

Postad 16 December 2008 - 18:22

Stridis
  • Stridis
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hmmmmmmmm jag har också 29 min buggen på min PVR.
Någon som fel anmällt det till Comhem ?

Postad 16 December 2008 - 18:36

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Om CH snabbt skall fokusera på detta fel måste alla som råkat ut för felet också felanmäla det. Annars försvinner det i mängden av andra felanmälningar.

Postad 16 December 2008 - 18:49

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Om CH snabbt skall fokusera på detta fel måste alla som råkat ut för felet också felanmäla det. Annars försvinner det i mängden av andra felanmälningar.

Har ringt samt även skrivit in om felet i deras kontakt-mail ruta på deras webbsajt så att ärendet loggas.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 16 December 2008 - 18:50.

Postad 16 December 2008 - 18:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Nu kommer listor med all möjliga önskemål. Kanske är det klokt att ge en rimligt lång lista till Comhem, med de mest viktiga problemen. Till dessa hör 29-minutersbuggen. Kanske också problemen med läppsynk. Utöver dessa är det väl en fråga om vad var och en prioriterar högst. Pacman får gärna bedöma vad som är rimligt att kommunicera till Comhem. Pacman, tack för att du tar på dig att meddela CH! :wub:

Du har kanske rätt. Men är CH smarta har de koll på forum som dessa.

Postad 16 December 2008 - 19:47

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

2.1 (PRIO 3) Alternativet som förmodligen är betydligt krångligare att implementera kunde vara att man kan köra timeshift på 2 kanaler om det inte krockar med ex en inspelning.
Skulle en inspelning vara på gång så ska en ruta komma upp och varna att en av timeshiftarna måste stängas.
Man ska då kunna välja vilken av timeshiftarna man ska avbryta.

Ett enklare alternativ vore väl att timeshiften helt enkelt alltid spelar in aktuell kanal, oavsett hur man byter. Så om man gör kanalbyten och sedan hoppar tillbaka i tiden så kommer man se kanalbytena igen. Precis som det såg ut när det var live.

Postad 16 December 2008 - 19:59

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag pratade precis med supporten på comhem, de hänvisade till Humax support.

Samma person sade också att störningarna jag får med den medföljande antennkabeln kanske beror på att signalen blir för stark. B) Det skulle enligt henne också vara helt ofarligt att byta ut den medföljande sladden mot en vanlig utan galvanisk avskiljare, vet inte riktigt vad jag ska tro....

Postad 16 December 2008 - 20:04

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
"Streck/taggbuggen" i grafiken på CNBC över HDMI och komponent 1080i är tillbaka nu.

Postad 16 December 2008 - 20:04

toho60
  • toho60
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har hittat en ny "egenskap" på Humaxen
Jag använder en scartkabel ut via en Boxer-box och sen till tv´n
Varje morgon brukar jag slänga ett öga på klockan på Boxer-boxen men numera står det alltid VCR!!!
Kanske läcker Humaxen spänning på stift 8 i scarten?
Ja, jag stänger av/standby varje kväll och nej, jag har inte spelat in nåt på natten

Den som kommer på ett sätt att göra Humaxen tystare får en guldstjärna :-)

Scart ger bättre bild på SD kanaler

Redigerat av toho60, 16 December 2008 - 20:08.

Postad 16 December 2008 - 20:21

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Är det typ sånt här du är ute efter...?

6) EPGn borde visa en vecka framåt åtminstone... fast det är ju CHs fel förstås.

7) Knapparna på fjärrkontrollen sitter för gömda bakom luckan. Man använder dem för ofta för att de ska vara så svåråtkomliga.

Din lista ser ut att vara precis sånt man är ute efter, dvs irriterande fel (eller funktioner med förbättringspotential) som med god vilja från boxtillverkaren (Humax) skulle kunna åtgärdas med en uppdatering av boxens inbyggda programvara (FW), med undantag för punkterna 6 och 7.

Punkt 6 är inte mindre viktig för det, men det är ju som du själv skriver CH själva som bör adresseras detta förbättringsförslag. Ofta kommer man på efter att man sett ett avsnitt ur någon nystartad tv-serie att man borde ha ställt in veckoinspelning för detsamma, men då finns det inte längre att tillgå i EPGn förrän 3 dagar innan nästa veckas program.....som man då ofta glömmer igen att man borde ha lagt till......osv...

Punkt 7 (knapparna under luckan) är ju lite svårare att fixa med en programuppdatering...
Som tur är går det ganska lätt att demontera luckan utan att den blir förstörd, se detta inlägg.

OBS: Punkterna ovan refererar till sheevil's numrerade lista, ej pacman's dito.

Postad 16 December 2008 - 20:57

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Finns det ingen här som är interesserade av att byta ut hårddisken mot en större?

Postad 16 December 2008 - 21:03

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Nu kommer listor med all möjliga önskemål. Kanske är det klokt att ge en rimligt lång lista till Comhem, med de mest viktiga problemen.

Jag tror att normala systemutvecklingsprocesser brukar se ut så att användare rapporterar ALLT... dom lär nog göra en egen prioritering hur som helst...!? B) Den listan lär inte vara offentlig. Dålig reklam. Synd, för det lär ju bli en del dubbelrapportering.

Din lista ser ut att vara precis sånt man är ute efter, dvs irriterande fel (eller funktioner med förbättringspotential) som med god vilja från boxtillverkaren (Humax) skulle kunna åtgärdas med en uppdatering av boxens inbyggda programvara (FW), med undantag för punkterna 6 och 7.

Punkt 6 är inte mindre viktig för det, men det är ju som du själv skriver CH själva som bör adresseras detta förbättringsförslag. Ofta kommer man på efter att man sett ett avsnitt ur någon nystartad tv-serie att man borde ha ställt in veckoinspelning för detsamma, men då finns det inte längre att tillgå i EPGn förrän 3 dagar innan nästa veckas program.....som man då ofta glömmer igen att man borde ha lagt till......osv...

Punkt 7 (knapparna under luckan) är ju lite svårare att fixa med en programuppdatering...
Som tur är går det ganska lätt att demontera luckan utan att den blir förstörd, se detta inlägg.

OBS: Punkterna ovan refererar till sheevil's numrerade lista, ej pacman's dito.

Helt rätt!

Postad 16 December 2008 - 21:42

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har inte skaffat boxen ännu men något jag funderat mycket på är om den irriterande dioden runt power-knappen går att stänga av via någon inställning.
Såna grejer är jag känslig för, tycker det stör filmupplevelsen med en starkt lysande lampa i kanten av synfältet. Räcker med de två som redan lyser på PS3an.

Hur upplever ni andra den här dioden?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.