Emotiva Audio
3343 svar till detta ämne
Postad 16 September 2010 - 10:33
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Emotiva Professional kommer ju ha lokala återförsäljare och alltså frångå orginal Emotiva konceptet.
Räkna med betydligt högre priser till att börja med. Sen verkar det vara tänkt att bli proffs installationer, som byggs in av dedikerade AV installatörer. Betydligt mer vanligt i USA än i lilla Sverige. Men vem vet, någon Svensk custom installation firma kanske nappar.
Redigerat av Nahaz, 16 September 2010 - 10:35.
Postad 16 September 2010 - 20:36
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Är det någon skillnad på ljudkvalitén på Emotiva Corporation och Pro´s produkter som de kommer med i januari 2011?
Professional ska då vara ett dotter bolag och troligtvis fortsätter exporten och prissättningen som vanligt med oss importörer. Slängde iväg ett mejl för att vara helt hundra på det.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 16 September 2010 - 20:41.
Postad 16 September 2010 - 20:52
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
fick svar väldigt snabbt som väntat:
Hello Jonatan thank you for your interest in our business. Emotiva Professional is a separate business from Emotiva Audio Corporation. One is for the audio enthusiast and the other is for Custom Installation and other unique professional applications. Many companies have many different businesses to satisfy their customer’s needs. Emotiva Professional is a valuable and pertinent solution for those in commercial and professional realms. This will not affect negatively in any way our zeal to produce the best products and great service here at Emotiva Audio Corporation.
Thank you for your interest and consideration.
Frågade inte om kommande priser i dotterbolagets produktserie.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 16 September 2010 - 20:57.
Postad 16 September 2010 - 21:00
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Emotiva Professional kommer ju ha lokala återförsäljare och alltså frångå orginal Emotiva konceptet. Räkna med betydligt högre priser till att börja med. Sen verkar det vara tänkt att bli proffs installationer, som byggs in av dedikerade AV installatörer. Betydligt mer vanligt i USA än i lilla Sverige. Men vem vet, någon Svensk custom installation firma kanske nappar.
Nästan så man skulle sätta press på lokala affärsmedvetna. Vem blir först i Sverige?...
Postad 16 September 2010 - 23:12
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Fick ytterligare ett, lite utförligare svar:
Dear Jonatan,
We have created Emotiva Professional Systems in an effort to respond to the many requests we receive each month for a line of products designed for the custom installation market. We believe there are two distinct markets we currently serve: Emotiva serves the audio/videophile while Emotiva Professional will serve the Custom Install dealer market with a more integration focused product that comes with a built-in Control4 HC200 controller. Emotiva product pricing will not be affected by the addition of Emotiva Professional Systems since they are focused on a completely different market.
We hope that answers your concerns.
Sincerely,
Fred Hartman
Emotiva Professional Systems
Postad 17 September 2010 - 00:24
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Någon som vet om det kommande XPR-2 steget kommer att vara bryggbart?
Postad 17 September 2010 - 17:33
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
En XPA-3 beställd...
Behöver ha lite extra kraft nu när jag har bestämmt mig för att köra ett 11.1 system. Har förbokad en Denon AVR-A100 och man behöver exta slutsteg för receivern har bara 9 st. Tänker låta XP3-an driva frontar och center, resterande högtalare bör Denon receivern klara av att driva.
Det ska bli spännande och se vad Emotiva går för.
Vet inte om det står i tråden men jag undrar vad tullsatsen är i % för ett slutsteg, någon som vet?
Momsen vet jag är 25% men tullsatsen varierar beroende på vad man köper t.ex. dvd-filmer har en tullsats på 3,5%.
Alltid kul att veta att man betalar rätt tullavgift...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 17 September 2010 - 18:50.
Postad 17 September 2010 - 23:00
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
En XPA-3 beställd... Behöver ha lite extra kraft nu när jag har bestämmt mig för att köra ett 11.1 system. Har förbokad en Denon AVR-A100 och man behöver exta slutsteg för receivern har bara 9 st. Tänker låta XP3-an driva frontar och center, resterande högtalare bör Denon receivern klara av att driva. Det ska bli spännande och se vad Emotiva går för.
Vet inte om det står i tråden men jag undrar vad tullsatsen är i % för ett slutsteg, någon som vet? Momsen vet jag är 25% men tullsatsen varierar beroende på vad man köper t.ex. dvd-filmer har en tullsats på 3,5%. Alltid kul att veta att man betalar rätt tullavgift...
tull 2 procent på varans värde plus administrationsavgift på någon hundring. För mig gick tull och administration på 250 kr vid köp av 2 st UPA-1.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 September 2010 - 15:49.
Postad 17 September 2010 - 23:08
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Frågade Emotiva om de hade nåt på g i Sverige med custom installationer. Svarade att de håller på att ta kontakt med
bl a AVC Products AB.
Postad 18 September 2010 - 18:37
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
tull 2 procent på varans värde plus administrationsavgift på någon hundring. För mig gick tull och administration på 250 kr vid köp av 2 st UPA-1.
Tackar för svaret, har en fråga till någon som vet: Var kan man köpa en 2-3 meters trigger-kabel (12V)? Tänkte koppla en mellan receiven och slutsteget så att när man startar receivern så startar också slutsteget...
Postad 18 September 2010 - 18:38
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Tackar för svaret, har en fråga till någon som vet: Var kan man köpa en 2-3 meters trigger-kabel (12V)? Tänkte koppla en mellan receiven och slutsteget så att när man startar receivern så startar också slutsteget...
Kjell, Clas, Jula, brukar finnas för en billig penning. Har dock för mig att det står i Emotiva manualen att man skall använda mono 3.5mm kontakt. Men jag använder stereo kontakter funkar utmärkt det med. Så om det inte skulle funka så är det nog problemet. http://www.clasohlso...px?id=145717126
Redigerat av Meller, 18 September 2010 - 18:42.
Postad 18 September 2010 - 18:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Postad 18 September 2010 - 19:09
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Tack för svaren men troligvis så köper jag 2 lösa monokontakter och löder själv dit dom på kabeln, kan då anpassa kabellängden.
Känns tryggare att använda en monokabel när nu Emotiva rekomenderar detta. Även i receivers bruksanv. så står det att man ska använda en monokabel...
Postad 21 September 2010 - 21:43
Snotax
-
Snotax
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
En liten fråga till er som har UMC-1... Hur har det gått med alla buggar som man läste om för något halvår sedan? Tappade ljudsignaler, stänger inte av sig korrekt, osv. Finns buggarna kvar eller har de åtgärdats? Jag kan nästan inte hitta någon info som är nyare än mars 2010. Finns det något som ni fortfarande stör er på?
Postad 22 September 2010 - 19:45
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Allt beror på kring utrustning. De flesta problemen är pga saknad av en riktig struktur av HDMI standarden.
Sedan senaste uppdateringen har jag inte haft ett enda problem iaf, men jag vet att andra borta i USA har haft lite problem med vissa apparater. Info/åsikter finns det gott om på forumet.
Fick min UMC-R idag, första fjärren jag haft som kräver dubbelhandsfattning.
Postad 25 September 2010 - 18:46
Unregistered1884
-
Unregistered1884
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Den här spännande tråden har tappat farten de senaste veckorna. Jag har ett par frågor som ni gärna får skriva av er ett par rader till så att vi äntligen kan bokföra en 52a sida.
Jag har ett par Canton Vento 890 DC och en Canton Vento 856 Center som behöver en bättre förstärkare för att göra dem rätta. Jag har två mindre satelliter idag som framöver troligtvis kommer att bytas ut mot stativhögtalare.
1. Emotiva XPA-x är onekligen mycket prisvärda slutsteg. Om man tittar på begagnatmarknaden, finns det något slutsteg som för samma peng eller mindre som vore ett bättre alternativ, dvs upp till 10.000 kr?
2. Vad använder ni som förförstärkare till era Emotiva, och vad tror ni skulle passa av de produkterna som finns på marknaden idag? Jag har sneglat lite på Marantz SR5005, Onkyo TX-NR708, Denon AVR-2311 och Yamaha RX-V667.
3. Ni som har jämfört XPA-x med UPA-x, vad skulle ni rekommendera?
Postad 25 September 2010 - 22:44
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Det finns redan diskussioner i tråden om prisjämförelser. Men om någon här kan komma med ytterligare jämförelser så är det bara bra.
Angående försteg till slutsteget så hade jag personligen matchat med samma märke.
I och med att slutstegen är så pass neutrala, så handlar det mer om matchningen mellan försteg och högtalaren om du är ute efter annat märke.
Försteget styr klangbilden mycket mer än slutsteget; neutral, ljusare, mörkare, varmare, torrare, kallare osv.
Ju mindre det färgar desto bättre.
Om du nu inte är ute efter att dölja något i högtalaren...
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 26 September 2010 - 20:36.
Postad 26 September 2010 - 21:08
Unregistered1884
-
Unregistered1884
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Man kan aldrig få nog av bra recensioner.  Jag läste igenom hela Emotiva-tråden för ett par veckor sedan, och det är ju ett par sidor. Jag har även sökt i tråden och hittat flera omdömen som prisar Emotiva över bland annat vissa av Rotels modeller.
Det vore ändå kul att höra fler åsikter i frågan. Det var ju ganska många här på forumet som köpt Emotiva under året, och det vore särskilt intressant att höra era intryck efter ett par månaders lyssnande. Speciellt om ni ägt andra slutsteg tidigare som ni kan jämföra med. Om någon vågat sig på ett blindtest med Emotiva så vore det verkligen pricken över i:t.
Sedan är det frågan om försteg. Emotiva UMC-1 vore en möjlighet, men jag vore ändå intresserad av alla erfarenheter av hur olika receivers spelar tillsammans med Emotiva (och Canton).
Postad 27 September 2010 - 00:01
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Mina gamla Canton RC-L användes tillsammans med Harman Kardon och Xindak. I den jämförelsen mådde de bra av en varmare klang från Xindak försteget. Finns en del som tycker Marantz och speciellt Onkyo matchar dem. Vet inte om alla Canton högtalare har liknande karaktär, men de jag har lyssnat på har ett lite hårdare ljud.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 27 September 2010 - 00:30.
Postad 27 September 2010 - 04:56
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Någon som vet om det kommande XPR-2 steget kommer att vara bryggbart?
If for some reason you can’t get enough juice to your speakers with this amp, it is also bridgeable. The XPA-2 is rated to 1kwatt when bridged into an 8 ohm load but the manual clearly states to NOT bridge this amp when driving 4 ohm speakers. For those power hungry nuts driving inefficient 4 ohm speakers, you may want to consider stepping up to a pair of XPA-1’s which are fully balanced and differential from input to output and have nearly 3 times the power reserve (10 x 12,000uF parallel topology) of an XPA-2. Note in most cases you’d probably be ok running this amp in bridged mode for a 4 ohm speaker, but I respect Emotiva offering a word of caution for those tempted to hook up even lower impedance speakers in this configuration mode. Finns mera negativ kritik till uppbyggnaden av steget så läs noga http://www.audioholi...xpa-2-two-setup
Postad 27 September 2010 - 07:04
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Man kan aldrig få nog av bra recensioner. Jag läste igenom hela Emotiva-tråden för ett par veckor sedan, och det är ju ett par sidor. Jag har även sökt i tråden och hittat flera omdömen som prisar Emotiva över bland annat vissa av Rotels modeller.
Det vore ändå kul att höra fler åsikter i frågan. Det var ju ganska många här på forumet som köpt Emotiva under året, och det vore särskilt intressant att höra era intryck efter ett par månaders lyssnande. Speciellt om ni ägt andra slutsteg tidigare som ni kan jämföra med. Om någon vågat sig på ett blindtest med Emotiva så vore det verkligen pricken över i:t.
Sedan är det frågan om försteg. Emotiva UMC-1 vore en möjlighet, men jag vore ändå intresserad av alla erfarenheter av hur olika receivers spelar tillsammans med Emotiva (och Canton).
Hur mkt mer finns det att diskutera? XPA-2 fick godkänt av LTS i deras F/E test vad gäller transparens. 2*300W och ett transparent slutsteg för <9kkr. Klarar du dig med 2*300W är det väl inte så mkt att orda om?  Såvida du nu inte är på jakt efter ett steg som färgar ljudet.
Redigerat av bran, 27 September 2010 - 07:15.
Postad 27 September 2010 - 21:20
Unregistered1884
-
Unregistered1884
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det finns många kunniga HiFi-entusiaster här på forumet. Det är därför jag ställer mina frågor här och jag är tacksam för alla som tar sig tid att svara, men jag måste ärligt erkänna att jag är lite besviken att responsen varit så mager. Om det gick att låna hem ett Emotiva slutsteg så hade jag gärna gjort det, men nu måste man tyvärr köpa dem som grisen i säcken. Det vore verkligen snopet att beställa hem ett tungt skrymmande slutsteg för 10.000 kr, hur prisvärt det än må vara, bara för att konstatera att "blev det inte större skillnad än så". Därför vore det av intresse att höra så många åsikter som möjligt, särskilt nu när flera här på forumet har ägt sina Emotiva i ett par månader. Ju fler som är nöjda med deras köp desto lättare blir det att våga sig på en beställning. Det vore extra intressant att höra om något vågat sig på ett blindtest. Jag vet själv hur lätt det är att påverkas av att veta vilken förstärkare som spelar. walle_1 la upp den här länken [1] vilket tål att tänka på. Om deltagarna i blindtestet inte kunde höra skillnad på elektronik för $700 och $12.000, kommer jag då kunna göra det? Skulle ett budgetsteg från Behringer göra jobbet lika väl som ett slutsteg från Emotiva om man bortser från placeboeffekten? Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro. [1] http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm
Postad 28 September 2010 - 10:29
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Det du frågar efter är egentligen inte relaterat till Emotiva, utan en mycket mer generell frågeställning "gör det någon skillnad för mig med ett extra slutsteg?"
Det enda råd jag kan ge är att lyssna själv. Se om du kan låna hem ett slutsteg på något sätt, eller lyssna i butik med en liknande reciever som du själv har/funderar på och sen lyssna på samma reciever med ett påkopplat slutsteg. En del har upplevt stora förbättringar, men det är inte säkert att du upplever samma sak. Hur du spelar, vilka högtalare du har, vilket rum du har, vilken övrig utrustning du har, osv, spelar allt stor roll, så det går inte att ge ett generellt svar på frågan.
Behöver det sätt som du spelar på mer kraft än du kan få? Saknar du detaljer i musiken?
Generellt sett är det mer försteg och högtalare som färgar än slutsteget. Slutsteget behöver "bara" vara stabilt och leverera den kraft som behövs. Hur mycket det är och hur stora krav det ställs beror mycket på materialet och volymen.
Det råder däremot inget tvivel om att som slutsteg betraktat kan Emotiva jämföra sig med de allra bästa vad gäller ljudkvalité. Så om du lyssnar på ett slutsteg av ett annat märke är risken att du blir besviken på ett emotiva väldigt liten.
Vad jag funderar lite på är att Emotivas slutsteg har en väldigt hög gain. Kan det skapa problem med kalibreringsmikrofonen? Vid kalibreringen drar min förstärkare upp volymen på nivåer långt över vad jag lyssnar på (cirka 20dB högre), och redan nu justeras mina lättdrivna högtalare ner cirka 7dB. Max den kan minska från referensnivån är 10dB.
Vill inte riskera att något går sönder för att den automatiskt skruvar upp så mycket.
Postad 28 September 2010 - 17:53
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 28 September 2010 - 18:20.
Postad 28 September 2010 - 18:00
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 28 September 2010 - 18:15.
Postad 28 September 2010 - 18:07
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Köpte min XPA-3 för att driva mina frontar och center, har Canton Chrono och GLE högtalare vilka inte är de lättaste att driva. Sedan så kommer jag låta en Denon AVR-A100 ta hand om resterande 8 högtalarna, kommer att köra ett 11.1 system. Bor i lägenhet och kan väl inte spela på full volym men XPA-3:an kommer att avlasta receivern så att den inte behöver jobba så mycket.
Den var levererad till mitt jobb idag var själv inte närvarande, lär ligga i receptionen får kolla när jag kommer till jobbet imorgon. Hoppas den är kvar bara...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 28 September 2010 - 18:08.
Postad 28 September 2010 - 18:19
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ursäkta röran i tråden mina inlägg i tråden orsakat... datorn fick fnatt:( Jag köpte själv ett slutsteget InterM för 3500 kr från Svalander (idag 5300) men iaf. Var för mycket brus för min smak. men tydligen någon som bytt ut sina 100 000 rk slutsteg för detta... Lyssnade också på det tidigare i annan anläggning (hos en högtalarfirma) än min egen och då lät det jäkligt bra, fast lite utan botten. Kringutrustning för typ 50-100k. Som sagt lät inte bra hos mig. Inte alltid det är prisvärt... Så helt klart måste det inte bero på slutsteget. Det som gjort mest skillnad är försteg och högtalare hos mig. Kan i övrigt säga att UPA1 (200 watt)- gör ett bättre jobb än Xindak steget 8800 Mnu (160 watt) var väsentligt dyrare än Emotivas och då jämför man Xindak med Krell i tester. Kan intyga att mitt nya steg är mycket transparent och blir knappt ljummet då det stått på i flera timmar  Köpte min XPA-3 för att driva mina frontar och center, har Canton Chrono och GLE högtalare vilka inte är de lättaste att driva. Sedan så kommer jag låta en Denon AVR-A100 ta hand om resterande 8 högtalarna, kommer att köra ett 11.1 system. Bor i lägenhet och kan väl inte spela på full volym men XPA-3:an kommer att avlasta receivern så att den inte behöver jobba så mycket.
Den var levererad till mitt jobb idag var själv inte närvarande, lär ligga i receptionen får kolla när jag kommer till jobbet imorgon. Hoppas den är kvar bara...
Vad kul! Håll oss uppdaterade. Dollarn är nere på 6.9 kr. F++ om den går upp innan min betällning.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 28 September 2010 - 18:51.
Postad 28 September 2010 - 21:11
Unregistered1884
-
Unregistered1884
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack Sigma78 för ett riktigt bra svar. Jag ska nog följa ditt råd och låna hem ett slutsteg av annat märke och jämföra med. Om Emotiva hoppar lika högt eller högre så lägger ju ett annat slutsteg ribban för vad jag kan förvänta mig.
Postad 30 September 2010 - 09:28
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Glad att jag kan vara till hjälp, och lycka till!
Berätta gärna hur det går för dig och hur du upplever skillnaderna.
Postad 30 September 2010 - 09:50
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Till Krijo210: Mitt tips är att testa XTZ Class AP100 på "buy and try", det är mycket slutsteg för billig slant! Om du inte är nöjd med ett steg, får du två som du kan brygga för i stort sett samma pris som ett XPA-2. Det blir 2x500w vid 4ohm för ~9000kr.
Postad 30 September 2010 - 10:08
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Till Krijo210: Mitt tips är att testa XTZ Class AP100 på "buy and try", det är mycket slutsteg för billig slant! Om du inte är nöjd med ett steg, får du två som du kan brygga för i stort sett samma pris som ett XPA-2. Det blir 2x500w vid 4ohm för ~9000kr.
Och fick inte godkänt (och rekommenderades därmed inte) av LTS i samma test/tidning där XPA-2 testades och fick rekommendation.
Redigerat av bran, 30 September 2010 - 10:10.
Postad 30 September 2010 - 13:18
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Det vet jag, men det var ju inte heller det som var frågan. Jag gav bara ett förslag på ett billigt men kraftfullt slutsteg att testa med innan man "köper grisen i säcken" så att säga. Eftersom XTZ har buy and try så kan man ju lämna tillbaks det om man upptäcker att det inte var mer pulver i anläggningen som fattades, utan kanske något annat.
OT: Jag har inte läst testen, vad klankades ned på ang AP100? Antar att den färgar signalen, var det några särskilda register som var dåliga eller kapades det längs fotknölarna hela slutsteget?
Postad 30 September 2010 - 13:44
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Det vet jag, men det var ju inte heller det som var frågan. Jag gav bara ett förslag på ett billigt men kraftfullt slutsteg att testa med innan man "köper grisen i säcken" så att säga. Eftersom XTZ har buy and try så kan man ju lämna tillbaks det om man upptäcker att det inte var mer pulver i anläggningen som fattades, utan kanske något annat.
OT: Jag har inte läst testen, vad klankades ned på ang AP100? Antar att den färgar signalen, var det några särskilda register som var dåliga eller kapades det längs fotknölarna hela slutsteget?
Kan ju dock bli ett missvissande test iom att Emotiva är så transparent och öppet. Ja, det klankades ner på att det färgade. Har tidningen hemma så kan kolla igenom det igen sen för mer detaljer.
Postad 30 September 2010 - 13:50
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Kan ju dock bli ett missvissande test iom att Emotiva är så transparent och öppet.
Ja, det klankades ner på att det färgade. Har tidningen hemma så kan kolla igenom det igen sen för mer detaljer.
Sorry för OT men om man betalar in årsavgiften nu, måste jag betala ny igen i januari? Och isf, får man dom tidningar man missat under året utskickade? Är detta något du vet? Skickade ett mail till dom för en månad sedan men inte fått något svar.
Postad 30 September 2010 - 13:51
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Sorry för OT men om man betalar in årsavgiften nu, måste jag betala ny igen i januari? Och isf, får man dom tidningar man missat under året utskickade? Är detta något du vet? Skickade ett mail till dom för en månad sedan men inte fått något svar.
Jag pyntade min i juni/juli och fick då både nr 1 och 2. Så jag skulle tro att du får de tidigare utgivna tidningarna i år.
Postad 30 September 2010 - 14:00
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Jag pyntade min i juni/juli och fick då både nr 1 och 2. Så jag skulle tro att du får de tidigare utgivna tidningarna i år.
Aha, låter bra. Då får jag ta tag i det efter jobbet. Skulle vara kul att läsa om XPA-2.
Postad 30 September 2010 - 15:40
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Kan ju dock bli ett missvissande test iom att Emotiva är så transparent och öppet.
Ja, det klankades ner på att det färgade. Har tidningen hemma så kan kolla igenom det igen sen för mer detaljer.
Jag ska själv jämföra XTZ Class-AP100 mot Emotiva XPA-2 nästa helg. Det kommer nog inte bli några direkta mätningar som LTS utan mer en subjektiv test på upplevd skillnad. Det ska bli kul eftersom jag var sugen på XPA-2 men gjorde precis det jag rekommenderade, nämligen provade Class AP100 på öppet köp av HifiKit.. Det blev dock kvar och spelar på väldigt fint. Att det färgar ljudet är inget man skulle gissa när man lyssnar på musik iallafall, det kan inte vara mer än marginellt isåfall. Den stora skillnaden i mitt fall låg i ökad dynamik, holografi och kraft. Högtalare, kablar och rum spelar nog betydligt större roll isåfall om jag får spekulera. Svaret kommer om en vecka ungefär.. stay tuned
Postad 30 September 2010 - 18:14
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag ska själv jämföra XTZ Class-AP100 mot Emotiva XPA-2 nästa helg. Det kommer nog inte bli några direkta mätningar som LTS utan mer en subjektiv test på upplevd skillnad.
Det ska bli kul eftersom jag var sugen på XPA-2 men gjorde precis det jag rekommenderade, nämligen provade Class AP100 på öppet köp av HifiKit.. Det blev dock kvar och spelar på väldigt fint. Att det färgar ljudet är inget man skulle gissa när man lyssnar på musik iallafall, det kan inte vara mer än marginellt isåfall. Den stora skillnaden i mitt fall låg i ökad dynamik, holografi och kraft.
Högtalare, kablar och rum spelar nog betydligt större roll isåfall om jag får spekulera. Svaret kommer om en vecka ungefär.. stay tuned 
Du skulle inte ha nämnt något om kablar.. nu kommer hela forumet ta ett snack med dig hehe
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 01 October 2010 - 16:04.
Postad 30 September 2010 - 18:27
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag ska själv jämföra XTZ Class-AP100 mot Emotiva XPA-2 nästa helg. Det kommer nog inte bli några direkta mätningar som LTS utan mer en subjektiv test på upplevd skillnad.
Det ska bli kul eftersom jag var sugen på XPA-2 men gjorde precis det jag rekommenderade, nämligen provade Class AP100 på öppet köp av HifiKit.. Det blev dock kvar och spelar på väldigt fint. Att det färgar ljudet är inget man skulle gissa när man lyssnar på musik iallafall, det kan inte vara mer än marginellt isåfall. Den stora skillnaden i mitt fall låg i ökad dynamik, holografi och kraft.
Ur Musik och Ljudteknik 2/2010: "Det var lättare att höra hur AP100 färgar ljudet jämfört med XPA-2. Här var det tydligt att att förstärkaren förändrar musiken i diskantregistret. Detta verifierades med mycket hög statistisk konfidens, mer än 99%. .. Förstärkaren var relativt lätt att detektera jämfört med andra förstärkare vi har testat. Hur låter detta då? Jo exempelvis cymballjud ut från förstärkaren (belastad med LTS högtalarkonstlass) låter lite ljusare och lite skrälligare än de låter på ingången till förstärkaren. På grund av diskantregistrets färgning fann vi det onödigt att utvärdera AP100 i basregistret. .. Deltagarna i lyssnarpanelen tyckte inte att AP100 var en särskilt intressant förstärkare att använda för kvalificerade ändamål". Heh så det var väl inte så bra. Men å andra sidan har LTS rätt höga krav. Ska bli intressant att få läsa dina intryck.
Redigerat av bran, 30 September 2010 - 19:43.
Postad 30 September 2010 - 18:54
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Fick min XPA-3 igår. Kopplade in den och möttes av högt nätbrum i högtalarna(
Kopplade bort allt annan än min gamla tillfälliga Yamaha receiver och XPA-3:an, brummet kvarstod. Har jordade uttag och apparaterna sitter i samma dosa har också nätfilter och antennfilter inkopplade.
Kom fram till att nätbrummet minskade mycket när jag bara drev frontarna. Så fort jag kopplar in surrounder eller center från den 10-åriga Yamaha receivern så ökar brummet. Väntar till att jag får min Denon receiver innan jag kopplar in centerhögtalaren till XPA-3:an. Det är inte fel på slutsteget, har verifierat detta med att flytta en av frontarna till det lediga kanalen i slutsteget och får då inget högt nätbrum, det är Yamahan som skapar det höga nätbrummet.
Detta var igår, idag tänkte jag att man också borde få bort det nu låga nätbrummet som hörs i högtalarna.
Efter lite labbande och byte av rca-kablar så kom jag på att prova med att tvinna ihop rca-kablarna mellan receiver och slutsteg.
Bingo! Både brus och det kvarvarande nätbrummet försvann!
Har nu lyssnat lite, är själv ingen expert på slutsteg men kan bara skriva att jag är klart nöjd med köpet, tycker att det finns kraft och pondus i slutsteget.
Kraften räcker gott och väl så nu jag hoppas att min Denon receiver AVR-A100 som jag har beställt kommer så snart som möjligt så man får koppla in och köra ett 11.1 system...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 30 September 2010 - 19:11.
Postad 03 October 2010 - 00:07
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Låter intressant med ett 11.1 system. Hur ser den tänkta konstellationen ut? Åtta surroundhögtalare?
Kör du med 7.1 format och låter t ex två högtalare göra "samma jobb"?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 04 October 2010 - 16:20.
Postad 04 October 2010 - 17:55
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Låter intressant med ett 11.1 system. Hur ser den tänkta konstellationen ut? Åtta surroundhögtalare?
Kör du med 7.1 format och låter t ex två högtalare göra "samma jobb"?
Lite OT: Kommer att köra med frontar, center, surround, bakre surround, front height, front wide och en sub. Denon AVR-A100 har nio slutsteg men kan köra 11.1. Emotivan som jag har XPA-3 får driva frontar och center resten får Denon receivern driva. Troligtvis så väljer jag surround formatet Audyssey DSX när jag vill köra ut ljud i 11.1. Tror inte några högtalare får samma ljud utan Audyssey DSX skapar ljud för front height och front wide högtalarna från de andra kanalerna. Ett annant ljudformat som Dolby PLIIz skapar ljud som sedan spelas upp i front height högtalarna, Dolby PLIIz kan inte skapa ljud för front wide detta kan Audyssey DSX göra. V.v. och rätta mig om jag har fel!
Postad 04 October 2010 - 19:27
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Du skulle inte ha nämnt något om kablar.. nu kommer hela forumet ta ett snack med dig hehe
Haha, ja.. fram till helt nyligen skulle jag inte nämnt högtalarkablar som något som har någon större inverkan. Jag upptäckte dock på egen hand, högst påtagligt att distorsionen i diskanten försvann (eller iallafall blev väsentligt reducerad) när jag bytte högtalarkablar från Tara Labs Omni Prism, till EKK. Det väl typ dubbelt så stor kabelarea så jag är inte särskilt förvånad.. Men det känns ju lite dumt att ha trott att det var högtalarnas fel i alla dessa år
Postad 06 October 2010 - 16:10
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Haha, ja.. fram till helt nyligen skulle jag inte nämnt högtalarkablar som något som har någon större inverkan. Jag upptäckte dock på egen hand, högst påtagligt att distorsionen i diskanten försvann (eller iallafall blev väsentligt reducerad) när jag bytte högtalarkablar från Tara Labs Omni Prism, till EKK. Det väl typ dubbelt så stor kabelarea så jag är inte särskilt förvånad.. Men det känns ju lite dumt att ha trott att det var högtalarnas fel i alla dessa år 
ok, du menar elstörningar. Letin tvinnade ju sina kablar och fick därmed större kabel area han med.
Postad 06 October 2010 - 16:26
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Lite OT: Kommer att köra med frontar, center, surround, bakre surround, front height, front wide och en sub. Denon AVR-A100 har nio slutsteg men kan köra 11.1. Emotivan som jag har XPA-3 får driva frontar och center resten får Denon receivern driva.
Kan du "dela ut" slutstegen till vilka kanaler som helst?
Postad 06 October 2010 - 17:09
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Lite OT: Kommer att köra med frontar, center, surround, bakre surround, front height, front wide och en sub. Denon AVR-A100 har nio slutsteg men kan köra 11.1. Emotivan som jag har XPA-3 får driva frontar och center resten får Denon receivern driva.
Troligtvis så väljer jag surround formatet Audyssey DSX när jag vill köra ut ljud i 11.1. Tror inte några högtalare får samma ljud utan Audyssey DSX skapar ljud för front height och front wide högtalarna från de andra kanalerna. Ett annant ljudformat som Dolby PLIIz skapar ljud som sedan spelas upp i front height högtalarna, Dolby PLIIz kan inte skapa ljud för front wide detta kan Audyssey DSX göra. V.v. och rätta mig om jag har fel!
Det låter som om du kör fullskaligt bio ljud hemma i soffan. Grymt! hade varit kul med lite bilder! Undrar hur mycket information front height får vs frontarna får i denna uppställning 11.1...
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 06 October 2010 - 19:25.
Postad 06 October 2010 - 17:20
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Kan du "dela ut" slutstegen till vilka kanaler som helst?
Det går inte att välja vilka som helst, kan välja på front eller front height högtalarna som inte ska drivas av Denon receivern och väljer jag att t.ex. frontarna ska drivas av Emotiva XPA-3 då "avaktiveras frontarnas slutsteg i receivern. Kan ändå driva t.ex. centern med min XPA-3 dock så "avaktiveras" inte centerns slutsteg. Tror man driva t.ex. zon 2 med de slutsteg som inte används. Har inte läst på så noga.
Postad 06 October 2010 - 19:48
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
ok, du menar elstörningar. Letin tvinnade ju sina kablar och fick därmed större kabel area han med.
Kanske var det elstörningar, men vad jag menar är att jag fick dubbla kabelarean eftersom jag gick från följande: Tara Labs Omni Prism till detta (inte min bild, men jag har gjort likadant): EKK..alltså 2x2 ledningar istället för 2x1 till varje högtalare.
Postad 07 October 2010 - 16:01
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ok. Du köpte några sjyssta strumpor och kontakter kanske via Svalander? Har du tvinnat EKK:n? Den ska vara väldigt trög att hantera.
Har faktiskt aldrig själv testat, vet inte om de använder syrefritt koppar. Har lagt alldeles för mycket själv på kablar kan jag erkänna. Men vet att bra kontakter spelar roll.
Postad 07 October 2010 - 16:13
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Köpte Supras kabelstrumpor på hifikit. Det är bara de yttersta 5-7 cm av kabeln som är tvinnad. Jag kör "naket", dvs utan bananer, spadar eller dyl. Kabeln är aningens styv, men inte alls farligt tycker jag. När elkabel för 129kr på Clas Ohlson håller jämna steg med kablar för många 1000-lappar, så kan man inte vara allt för kinkig på sånt  Helt klart en av de bättre uppgraderingarna jag gjort i pris/prestanda åtminstone!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|