LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 22 February 2012 - 20:25
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Namnet är väl jättebra, man ersätter kolhydrater med fett som primär energikälla. Det är ju helt sant.
Grönsaker mest för att det är gott och har mycket trevliga vitaminer och annat nyttigt.
Vad är det som är så bra med potatis, pasta, ris? Klumpar av stärkelse... bra för vad?
Vilka läkare är det som vet allt? Dom som är sponsrade av Axa?
Jag kan inte förstå vad man gör i den här tråden om man inte är intresserad?
Testa själv och kom med erfarenheter eller håll er borta tack.
Postad 22 February 2012 - 20:38
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Inlägg ifrån tidningen idag:
Projektet har växt till ett av de största i sitt slag i världen och utvecklingen gick under många år åt rätt håll. Hjärt-kärlsjukdomarna minskade kraftigt tack vare bland annat minskad fettkonsumtion och ökad motion.
Nu har trenden vänt. Först för fettkonsumtionen för några år sedan, därefter för kolesterolvärdena - och snart fruktar man att antalet hjärtinfarkter också ska börja öka igen.
I dag stoppar västerbottningarna i sig lika mycket grädde, smör och bacon som när hälsoprojektet startade för 25 år sedan. Kolesterolvärdena är också på väg upp mot samma nivåer som då.
Om man ser till idag så är kolesterolnivån här uppe hög, men infarkterna fortfarande på samma nivå. Jag hoppas* således nästan på att folk börjar dö i hjärtinfarkter här i Västerbotten jävligt fort så att det går koppla kolesterolnivån till hjärtinfarkter.. Då får vi den allra första storskaliga undersökningen som faktiskt pekar på ett samband mellan kolesterol och hjärtinfarkter. * Naturligtvis hoppas jag inte att folk ska dö, men ur ett forskningsperspektiv vore det intressant. edit: för övrigt så är den allra största faktorn för bättre hjärta just motion.... Det vore därför intressant att kartlägga motionsnivån bland de människor som dör i hjärtinfarkter också, och inte bara mäta kolesterolnivån. Nåja. De följande åren blir intressanta hur som helst.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 22 February 2012 - 20:41.
Postad 22 February 2012 - 20:44
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Testa själv och kom med erfarenheter eller håll er borta tack.
100 spänn på att GAES kommer att säga (redan har sagt) att han och/eller någon BB-polare minsann har testat detta för 3289 månader sedan under den två månader långa deffperioden, med den enda skillnaden att de minsann skar ner på fett också. Dessutom kommer det att klankas ner i tid och otid. Detta är matvärldens Ino
Postad 22 February 2012 - 20:49
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Detta är matvärldens Ino 
Ja det verkar inte bättre. Många har åsikter, få har riktig erfarenhet
Postad 22 February 2012 - 20:56
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
http://svtplay.se/v/2716433Äter fetare utan att bli sjukare... än så länge iaf
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 22 February 2012 - 20:58.
Postad 22 February 2012 - 21:00
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ja det verkar inte bättre.
Många har åsikter, få har riktig erfarenhet 
Problemet med erfarenhet är att många bara har erfarenhet av en sak. "Funkar för mig" är ett grymt dåligt argument. Riktig erfarenhet innebär många år, konsekvens och variation, annars har man noll att jämföra med.
Postad 22 February 2012 - 21:03
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jo visst är det så, men det kräver bara en vecka eller två att få sockersuget att totalt försvinna.
Och då känna en ork och pigghet som man aldrig haft förut. Samt att ständigt vara mätt, och aldrig trött efter maten
Postad 22 February 2012 - 21:08
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Vincent: konsekvens och variation är lite motsatsord i min värld... "Jag har ätit efter LCHF i trettio år nu, men har varierat med varannan måltid enligt livsmedelsverket." (Ok, jag var dryg där, sorry  ) Det är dock erfarenheter jag är intresserad av; att se NÄR (enligt läkarna) hjärtinfarkterna går upp. Om inte hjärtinfarkterna ökar lika dramatiskt som fettkonsumtionen inom säg fem år, är det då ett problem? Eller var problemet egentligen frånvaron av motion? Hur länge ska man räkna med att det kan ta innan hjärtinfarkterna ökar? Kan hjärtinfarkterna öka pga stressen på jobbet exvis? Många faktorer finns att ta hänsyn till. Stressen och pressen på jobbet är ju idag ENORMT mycket större än för femton år sedan. För övrigt känner jag ingen; jag har inte ens hört talas om någon som har hört talas om någon som varit med i undersökningen, så undersökningen kanske inte raggar några nya objekt? Och undersökningen självdör på grund av hög ålder? Så jäkla många bor det inte i Västerbotten  Squeezemaster: För mig tog det nog tre-fem veckor att slå över och bli piggare. Sockret är dock en mästertjuv när det gäller att slå tillbaka om det råkar smakas en godis ur en stor godisskål etc även om godissuget inte fanns där innan man råkade ta den av gammal vana...
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 22 February 2012 - 21:11.
Postad 22 February 2012 - 22:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Du kanske missade mellanmålet? ;-)
Salladen innehåller inte mycket kalorier nej, skulle den det?
Det kanske var hur du benämnde måltiderna, snacks till middag och 3kg frukt till mellanmål. Tycker de flesta människor samt media hakar upp sig på det där med fettet. Tanken med LCHF är ju knappast att man ska frossa i sig fett, det man däremot frossar i sig är väldig massa grönsaker! Det tycks "glömmas" bort i debatten...
Det är en ordentlig myt som anti-LCHF-anhängarna använder, att man frossar i fett, LCHF innehåller hälften så lite fett som SLV rekommenderar kolhydrater, man kan ju undra vilka det är som frossar.
Postad 22 February 2012 - 22:31
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Du kan ju inte jämföra det mot alla som pissar 2-3gånger/dag.. det är inte heller bra, eller? 
2 gånger tror jag inte jag känner någon som kissar. 3-5 kanske är normalt? Att dricka för mycket vatten är inte bra.
Postad 23 February 2012 - 07:02
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
2 gånger tror jag inte jag känner någon som kissar. 3-5 kanske är normalt?
Att dricka för mycket vatten är inte bra.
Jag kissar minst 3 ggr, säkert uppe på 5ggr ibland.
Postad 23 February 2012 - 09:05
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Och vad är för-mycket vatten? Beror ju helt på hur varmt klimat man bor i.
Skall bort till Gran Canaria i två veckor snart och cykla, då gäller det att dricka ordentligt så man inte vätskebonkar.
Man ska inte vänta tills man är törstig när man cyklar. ;-)
Men ja, jag antar att sålänge du urinerar "klart" så är det lugnt.
Postad 23 February 2012 - 15:19
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Kom på att jag nog kissar 8-12 gånger, vissa fredagar eller lördagar...
Postad 23 February 2012 - 17:34
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Postad 23 February 2012 - 18:53
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jo visst är det så, men det kräver bara en vecka eller två att få sockersuget att totalt försvinna.
Och då känna en ork och pigghet som man aldrig haft förut. Samt att ständigt vara mätt, och aldrig trött efter maten 
Fast det där stämmer ju inte, det gäller ju inte för alla.
Postad 23 February 2012 - 18:57
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Vincent: konsekvens och variation är lite motsatsord i min värld... "Jag har ätit efter LCHF i trettio år nu, men har varierat med varannan måltid enligt livsmedelsverket." (Ok, jag var dryg där, sorry )
Det jag menar är att om man går från det vanligt folk äter till en strukturerad LCHF-diet vet du vad det har för effekt och hur du mår, men har ingen aning om hur ett annat kostupplägg skulle funka. Med variation menar jag att man konsekvent provar något under en längre tid men sen provar något nytt. Då får man en bred erfarenhet om vad som funkar för just en själv, och kan med en objektiv syn tilllämpa det för att hjälpa andra att lyckas.
Postad 23 February 2012 - 19:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Fast det där stämmer ju inte, det gäller ju inte för alla.
Okej? Det visste jag inte? Har dom verkligen ätit strikt då? Alla jag känner som kör LC har blivit väldigt pigga och fått mer energi, man får ett helt annat driv. Första veckan/veckorna är dock pest, då är man halvt klubbad medan kroppen kämpar mot sockersuget
Postad 24 February 2012 - 07:03
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Livsmedelsverket (SLV) gillar inte LCHF och måste skriva om det på deras sida. http://www.slv.se/sv...h-svar-om-LCHF/ Frågor och svar om LCHF
Vad är LCHF?
Det finns många varianter av LCHF-dieter. LCHF står för low-carbohydrate, high-fat, det vill säga låg-kolhydrat, hög-fett. Från början var det en bantningsdiet men nu används den även av personer som inte vill gå ner i vikt.
Gemensamt är att LCHF innehåller mycket fett och extremt lite kolhydrater, det vill säga enligt LCHF ska man äta mycket smör, grädde, olja, feta mejeriprodukter, kött och fisk. Grönsaker som växer ovan jord och lite bär och nötter ingår också. Ibland tillåts också lite rotfrukter och frukt. Däremot ska potatis, pasta, ris, gryner och bröd helt uteslutas, liksom söta livsmedel som läsk, godis och bakverk.
Vad händer när man äter LCHF-diet?
Många går ner i vikt, precis som man gör med de flesta bantningsdieter där man tar bort en livsmedelsgrupp. I detta fall är det kolhydrater i form av potatis, pasta, ris, gryner, bröd och sockerrika livsmedel som läsk, godis och bakverk som ska uteslutas.
När man börjar äta LCHF-diet är det många som blir illamående, trötta och matta och får dålig andedräkt, vilket beror på att kroppen måste använda fett som bränsle i stället för glukos.
Finns det risker med LCHF-dieten?
Att äta LCHF-diet under en kortare tid för att gå ner i vikt innebär troligen ingen risk. Eftersom LCHF ger väldigt lite fibrer är det många som får förstoppning. Det kan vara mycket besvärligt, men är inte farligt på kort sikt. Men att äta LCHF under en längre tid kan vara skadligt på sikt.
Det finns ännu ingen forskning som visar vad som händer om man äter en strikt LCHF-diet under lång tid, som tio-tjugo år. Strikt LCHF är en extremdiet där högst 10 procent av energiintaget får komma från kolhydrater. Det finns få studier som pågått under mer än 1 år och dessa är gjorda på koster med betydligt mer kolhydrater, så det är svårt att direkt föra över resultaten på den strikta varianten av LCHF. Jämfört med lågkolhydratdieter i andra länder innehåller den svenska varianten extremt lite kolhydrater och mycket animaliska livsmedel: kött, ägg, mjölkprodukter och fisk. Det gör att den svenska LCHF ger mer mättat fett än de dieter som är studerade.
Det man vet är att - LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.
- LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
- mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
- personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.
- en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.
Varför mår en del bra av att äta LCHF?
Om man har fetma eller är kraftigt överviktig och går ner i vikt gör själva viktnedgången att man oftast mår bättre, det gäller oavsett bantningsmetod. Man känner sig piggare och orkar röra på sig mer. Men det är också många som inte mår bra av LCHF-diet. Många får till exempel förstoppning, eftersom kosten inte ger några fibrer. Många blir trötta och matta och får dålig andedräkt.
Om man har diabetes och går ner i vikt får man bättre insulinkänslighet och därmed bättre blodsockerkontroll. Blodfetterna blir också normalt lägre, men kolesterolet sjunker inte av LCHF-dieten i sig utan av själva viktnedgången. När man sedan nått önskad vikt och fortsätter att äta mycket mättat fett ökar risken för att blodfetterna ökar igen, vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Vad anser Livsmedelsverket om LCHF-dieten?
LCHF-dieten innebär att man helt ska undvika godis, läsk, glass, bakverk och chips. Det är livsmedel som alla skulle må bra av att äta mindre av.
Men med LCHF ska man också helt undvika fullkornsprodukter och det är livsmedel som minskar risken för både hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer.
Att gå ner i vikt om man är överviktig eller fet är en stor hälsovinst, det gäller oavsett vilken bantningsmetod man använder. Kan LCHF hjälpa människor att gå ner i vikt är det bra. Samtidigt är LCHF ingen mirakelkur – anledningen att man går ner i vikt är att man får i sig färre kalorier. En del tycker det är lättare att följa LCHF eftersom de känner sig mätta. Det kan också vara lättare att hålla sig till en diet där man helt utesluter en livsmedelsgrupp, i det här fallet det mesta med kolhydrater.
Att äta LCHF-diet under en kortare tid innebär troligen ingen risk. Men att äta strikt LCHF under en längre tid kan vara skadligt på sikt. Det finns ännu ingen forskning om hur man mår efter tio-tjugo år med strikt LCHF.
En annan risk med LCHF-debatten är att folk i allmänhet börjar tro att mättat fett är nyttigt, och börjar äta mer bacon, grädde och smör men i övrigt fortsätter att äta som vanligt med mycket sockerrika livsmedel. Detta kan få allvarliga konsekvenser i framtiden både genom ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och genom att andelen överviktiga i befolkningen blir större.
Varför ändrar inte Livsmedelsverket sina kostråd?
Många LCHF-förespråkare påstår att vetenskapen skulle ha svängt när det gäller fett. Men det stämmer inte. Näringsexperter världen över är överens om att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar om en del av det mättade fettet byts ut mot fleromättat fett. Livsmedelsverkets råd måste bygga på det som vetenskapen säger om hur matvanorna påverkar hälsan på lång sikt, inte på personliga erfarenheter från människor som mår bättre för att de gått ner i vikt.
För de flesta är inte det viktigaste att äta mindre fett utan att äta rätt sorts fett, och Livsmedelsverket förordar inte heller en fettsnål kost. I dag äter de flesta för lite fleromättat fett, som omega 3, och för mycket mättat fett. Omega-3 finns exempelvis i fisk och rapsolja. Uppdaterad: 2012-02-23
Postad 24 February 2012 - 10:41
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Okej? Det visste jag inte? Har dom verkligen ätit strikt då?
Alla jag känner som kör LC har blivit väldigt pigga och fått mer energi, man får ett helt annat driv. Första veckan/veckorna är dock pest, då är man halvt klubbad medan kroppen kämpar mot sockersuget 
Jag testade och mitt problem är just mättnaden, har svårt att bli mätt på Lchf utan att äta mycket kalorier. Energimässigt märkte jag ingen större skillnad jämför med min nuvarande diet med moderat intag av både fett och kolhydrat. Hade dessutom inga större problem under omställningen heller, mådde skapligt från dag 1. Men jag har det ofta lätt så, vande mig vid periodisk fasta på 2 dagar.
Postad 24 February 2012 - 12:28
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag testade och mitt problem är just mättnaden, har svårt att bli mätt på Lchf utan att äta mycket kalorier.
Tydligen kan det ta ett tag innan kroppen ställt om sig och låta leptinet börja reglera mättnaden som det ska göra. Kolhydraterna försämrar leptinet vilket gör att vi får sämre mättnadskänslor.
Postad 24 February 2012 - 13:03
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jag har aldrig märkt någon skillnad i mättnadskänsla oavsett om jag äter tonfisk/kött eller annan protein eller om jag äter en portion pasta. Är lika hungrig efter en timma ändå
Postad 24 February 2012 - 13:39
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag har aldrig märkt någon skillnad i mättnadskänsla oavsett om jag äter tonfisk/kött eller annan protein eller om jag äter en portion pasta. Är lika hungrig efter en timma ändå 
Testa 10 kokta ägg
Postad 24 February 2012 - 13:49
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Testa 10 kokta ägg 
Jo men varför ska man överdriva så mycket åt bägge håll i den här tråden?  finns väl ingen som tycker om att proppa i sig tio ägg bara för att det är "nyttigt" Poängen var mer att jag alltid är hungrig oavsett vad jag äter
Postad 24 February 2012 - 17:43
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Jag har ätit LCHF-kost sedan i november med undantag lördagar. Jag tappar mellan 1 och 3 kilo i veckan, mao så är jag inte helt strikt i min kost.
Ang fest.. Jag dricker vin till maten, whisky efter maten eller en/två rom med Cola zero.
Mina vänner dricker öl och sockersöta drinkar.
Tilltugg till mig: starka korvar och nötter..
Chips, jornötsringar och dyl finns till dom som vill ha.
Jag upplever inte dieten betungande eftersom jag är laktosintolerant och har alltid fått tänka mig för innan maten stoppas i munnen.
Lustigt nog har jag även blivit bättre i min mage och kan äta mer mejeriprodukter nu än innan.
Äter jag pasta, ris och bröd brukar det påverka magen negativt.. Gasig och uppsvälld.
Postad 24 February 2012 - 17:51
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Testa denna omeletten till frukost.. Ät allt! 3 ägg 1/2dl vispgrädde 1 pkt bacon (140g ca) 1 chorizo 60-80g 1/2 grön paprika Stek bacon och chorizon, häll över vispat ägg m. grädde. Lägg i strimlad paprika. Där står du dig i ett dygn..
Postad 24 February 2012 - 18:09
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Testa denna omeletten till frukost.. Ät allt! 3 ägg 1/2dl vispgrädde 1 pkt bacon (140g ca) 1 chorizo 60-80g 1/2 grön paprika
Stek bacon och chorizon, häll över vispat ägg m. grädde. Lägg i strimlad paprika. Där står du dig i ett dygn..
alldeles för mycket mat för mig till frukost.. du missförstår mig, jag måste inte äta som en häst för att bli mätt, tvärtom, jag bli mätt ganska fort och hungrig gasnka fort . kanske hänger ihop  men för att repetera det jag har sagt flera gånger,, det spelar ingen roll vad jag äter, blir ÄNDÅ hungrig fort efter och så har det alltid varit. speciellt när jag jobbar, äter jag inte på 3 timmar blir jag jävligt hungrig,trött och darrig i hela kroppen, även om jag ätit 10 ägg eller 3dl snabbmakaroner.
Postad 24 February 2012 - 18:17
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
äter jag inte på 3 timmar blir jag jävligt hungrig,trött och darrig i hela kroppen, även om jag ätit 10 ägg eller 3dl snabbmakaroner.
Jo, så kommer det ju vara nån vecka tills kroppen stabiliserat sig lite
Postad 24 February 2012 - 18:48
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jo, så kommer det ju vara nån vecka tills kroppen stabiliserat sig lite 
jag har testat att dra ner MASSOR på kolhydraterna när jag sprang på gym men tyckte inte jag märkte någon skillnad, dock så lät jag inte bli helt men drog ner med det 80% kanske. jag äter ganska mycket sötsaker nu och det gör väl inte saken bättre antar jag, så jäkla svårt att sluta bara när man väl börjat
Postad 24 February 2012 - 22:35
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Ät allt! .. Där står du dig i ett dygn..
 Men det är rätt drygt att få i sig =D
Postad 24 February 2012 - 22:41
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
 Men det är rätt drygt att få i sig =D
ja det blir väl över 1000 kcal det där och det är lite häftigt till frukost när man försöker ligga på ett underskott
Postad 25 February 2012 - 01:45
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
ja det blir väl över 1000 kcal det där och det är lite häftigt till frukost när man försöker ligga på ett underskott 
Missförstå mig rätt.. Normalt delar jag denna omeletten med min fru och står mig lätt i 5-6 timmar. För övrigt så innehåller omeletten inte mer än 1,5g kolhydrater per 100g mat. Vad har kalorier med LCHF att göra?
Postad 25 February 2012 - 05:58
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Missförstå mig rätt.. Normalt delar jag denna omeletten med min fru och står mig lätt i 5-6 timmar. För övrigt så innehåller omeletten inte mer än 1,5g kolhydrater per 100g mat.
Vad har kalorier med LCHF att göra?
Allt har med kalorier att göra. Eller tror du som många andra verkar tro? Att bara för att du äter lchf så kan du äta obegränsat med kalorier? Du måste fortfarande äta mindre kalorier än du gör av med för att inte bli fetare. Därför sa jag att 1000kcal var alldeles för mycket till frukost
Postad 25 February 2012 - 07:32
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Allt har med kalorier att göra. Eller tror du som många andra verkar tro? Att bara för att du äter lchf så kan du äta obegränsat med kalorier? Du måste fortfarande äta mindre kalorier än du gör av med för att inte bli fetare.
Därför sa jag att 1000kcal var alldeles för mycket till frukost
Men en sån frukost kanske gör så att du inte behöver äta så mycket till lunch. Ju mer mättande mat är desto lättare är det att dra ner på mängden/kalorierna.
Postad 25 February 2012 - 07:50
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Men en sån frukost kanske gör så att du inte behöver äta så mycket till lunch. Ju mer mättande mat är desto lättare är det att dra ner på mängden/kalorierna.
Som sagt så blir jag hungrig fort oavsett  Men i mars har jag bestämt att jag ska dra ner massor på kolhydraterna , men det är fortfarande svårt med frukost, börjar 06.00 och äta så mycket så tidigt är för mäktigt för mig och jag har inga möjligheter att laga mat på jobbet
Postad 25 February 2012 - 09:22
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Svåraste är att inte få dricka någon öl
Postad 25 February 2012 - 09:39
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Svåraste är att inte få dricka någon öl 
Det kommer jag aldrig dra ner på
Postad 25 February 2012 - 09:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Som sagt så blir jag hungrig fort oavsett  Men i mars har jag bestämt att jag ska dra ner massor på kolhydraterna , men det är fortfarande svårt med frukost, börjar 06.00 och äta så mycket så tidigt är för mäktigt för mig och jag har inga möjligheter att laga mat på jobbet
Testa makrill, ägg, mozarella, kvarg, jag står mig länge på dom varorna, fast jag är inte hungerkänslig, kan vakna och äta "frukost" 6h senare utan problem. Svåraste är att inte få dricka någon öl 
Jag saknar godis mest vilket jag ändå äter ibland men märker att det har en riktigt dålig effekt på kroppen.
Postad 25 February 2012 - 09:55
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Problemet med erfarenhet är att många bara har erfarenhet av en sak. "Funkar för mig" är ett grymt dåligt argument.
Riktig erfarenhet innebär många år, konsekvens och variation, annars har man noll att jämföra med.
Först vill jag ge alla LCHF:are ett gott mattips i tråden för höja stämningen! Vildfångad fet lax (från Lidl, 39kr för 200g, skinn & benfri för 200g man värmer i ugn) tillsammans med kräftstjärtar, 1 liten skalad rödlök och fetaost (100% komjölk, från "Zeta" märket exempelvis). Som garnering och smakkrydda tar ni pytte havssalt/seltinsalt, basilika och pytte peppar på fisken. Där har vi GOD LCHF mat kan jag lova  Ang min erfarenhet av jojo-hoppande mellan LCHF och att ligga på 200g kolhydrater per dag, har under 3 års tid varit att det är ytterst liten och icke-signifikant skillnad med att äta typ 50g kolhydrater per dag som att äta 90g. Äter jag runt 25-40g så märker jag ett annat "mode", en annan sorts ibland lägre och ibland större energinivå men även skarphet och klarhet då lyckohormonerna är nästintill helt återställda från sockerrus och alla höga energinivåer kognitivt man får av kolhydrater. Dessutom har jag inte då problem med vätska i kroppen eller ansikte etc. Men samma ovan gäller runt 50-90g kolhydrater per dag, alltså bara synliga och kännbara vätskan. Jag märker ingen större fettförlusts-skillnad av att äta 50g versus 90g. Bara restriktionen mentalt som är ytterst onödig isf. Summa summarum: Jag kör på Havremjölk, Sojamjölk, lite ugnsbakad potatis rikt på livsnödvändiga kalium, eko juice och eko grönsaker. Jag kommer upp i ca 50-70g per dag men kan lika gärna höja mer! Dock gör jag inte detta då jag har en "unna mig dag" på fredagar vilket gör att jag motiverat satsar på att hålla kolhydraterna nere 6 dagar i veckan. Under unna mig dagen tränar jag även och unnar mig oftast ganska nyttig thaimat faktiskt, med stark kokosmjölk och röd curry som snabbt förbränns i mitokondrierna. Riset får heta "tja... duga". ;D tsm med en halv burk coca cola ;D Mitt bästa råd jag kan dela med mig, då jag gått igenom katastrofala depressioner och allt möjligt som härstammat från dieter under tonårens viktiga biologiska processer. LCHF med BRA KOLHYDRATSKÄLLOR är toppen för att återställa hormonella -> till kognitiva balanser för lyckohormoner, skarphet etc.. Ha 6 dagars diet och 1 dag där ni unnar er i måttliga mängder ex thaimat, fullkornspizza som är hemmabakad och allt sånt gott. Då gör ni dieten hållbar i längden, särskilt om ni tar unna dagen på en social helgdag. Antingen ligger ni på 25-45g och "satsar". Funkar detta kognitivt så fortsätter ni. Blir det veckotals fortsatta hinder så ökar ni till typ 80-100g. Där borde ni inte känna av något och fettförlusten/kroppssammansättningen blir knappast förändrad. Ni bara lägger på er lite mer vätska i kroppen och den är placebo-synlig för mig bara. Inga andra som detaljstuderat mig har sett minsta skillnad på min 20g diet till 100g. Vätskan är väl mätbar, inte märkbar riktigt vill jag säga! Och slutligen: LYCKA TILL!
Postad 25 February 2012 - 09:58
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Testa makrill, ägg, mozarella, kvarg, jag står mig länge på dom varorna, fast jag är inte hungerkänslig, kan vakna och äta "frukost" 6h senare utan problem.
Jag saknar godis mest vilket jag ändå äter ibland men märker att det har en riktigt dålig effekt på kroppen.
Jag har testat med mesta av sånt tror jag , kvarg har jag förätit mig på så det klarar jag inte  Men Abbas express tonfisk och ägg är gött som fan, lite tråkigt i längden men det funkar
Postad 25 February 2012 - 10:11
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Det kommer jag aldrig dra ner på
Där kommer man snabbt upp i 1000 kalorier
Postad 25 February 2012 - 10:17
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag har testat med mesta av sånt tror jag , kvarg har jag förätit mig på så det klarar jag inte 
Även med 10%-ig kesella med Fun light melon?
Postad 25 February 2012 - 10:17
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jo men varför ska man överdriva så mycket åt bägge håll i den här tråden? finns väl ingen som tycker om att proppa i sig tio ägg bara för att det är "nyttigt"
Poängen var mer att jag alltid är hungrig oavsett vad jag äter 
Jag äter ofta så många ägg åt gången. Sen kan man ju tycka det är "onödigt" många men jag ser det tvärtom. Onödigt att äta mindre om jag vill ha/behöver fler. Äter du dom kokt lovar jag att du inte är hungrig på en timme efter. Om du steker dom så mättar det inte lika mkt. Förr när jag fortfarande hade 1h lunchrast gick jag ofta hem och åt 10stekta ägg och ett paket bacon till lunch. Nu kommer folk skriva att det är onödigt mkt nitrit. Och det kanske det är
Postad 25 February 2012 - 10:28
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Där kommer man snabbt upp i 1000 kalorier 
Mycket väl medveten om det. Dock vill jag njuta lite av livet också och inte bara äta margarin bara för att fet är "nyttigt" Kommer aldrig gå in för hårt på någon diet då jag inte tror det är nyttigt. Även med 10%-ig kesella med Fun light melon?
Jag har provat alla kvargsorter och alla saftsmaker Jag äter ofta så många ägg åt gången. Sen kan man ju tycka det är "onödigt" många men jag ser det tvärtom. Onödigt att äta mindre om jag vill ha/behöver fler.
äter du dom kokt lovar jag att du inte är hungrig på en timme efter. Om du steker dom så mättar det inte lika mkt.
Förr när jag fortfarande hade 1h lunchrast gick jag ofta hem och åt 10stekta ägg och ett paket bacon till lunch.
Nu kommer folk skriva att det är onödigt mkt nitrit. Och det kanske det är 
Men ska du ligga på ett underskott för att få bort lite kroppsfett så betyder ju det att det blir fin enda måltid i stort sett. Och hur bra tror du det är att äta en gång per dag? 10 ägg och ett paket bacon innehåller över 1500kcal
Postad 25 February 2012 - 10:52
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Mycket väl medveten om det. Dock vill jag njuta lite av livet också och inte bara äta margarin bara för att fet är "nyttigt" Kommer aldrig gå in för hårt på någon diet då jag inte tror det är nyttigt.
Jag har provat alla kvargsorter och alla saftsmaker
Men ska du ligga på ett underskott för att få bort lite kroppsfett så betyder ju det att det blir fin enda måltid i stort sett. Och hur bra tror du det är att äta en gång per dag? 10 ägg och ett paket bacon innehåller över 1500kcal
Jag vill inte ligga på underskott. Det där var alltså lunch. Äter man bara en gång om dagen (periodisk fasta) måste man äta mkt mer än så om man inte vill rasa i vikt. Då får man börja fundera lite mer på andra nutrienter också så att man inte missar för mkt. Jag vet inte om du skrivit det högre upp eller så men vad har du för mål? Vill du gå upp eller ner i vikt?
Postad 25 February 2012 - 10:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag känner för att kommentera lite av det Livsmedelsverket tycker och tror om LCHF som jag posta ovan. När man börjar äta LCHF-diet är det många som blir illamående, trötta och matta och får dålig andedräkt, vilket beror på att kroppen måste använda fett som bränsle i stället för glukos.
Jag undrar om det är "många" som gör det, jag tror det endast är ett fåtal och det beror nog på vad dom äter om dagarna, vilka livsmedel dom väljer, har nog inget med minska KH och ökat fett-intag. Eftersom LCHF ger väldigt lite fibrer är det många som får förstoppning.
Jag upplever tvärt om, blir betydligt hårdare i magen av SLV-diet eller mer kolhydrater. Känns som detta är nåt dom själva har hittat på för att försvara spannmål. Men att äta LCHF under en längre tid kan vara skadligt på sikt.
SLV-dieten kan också vara farlig på lång sikt men det har dom inte funderat på. Strikt LCHF är en extremdiet där högst 10 procent av energiintaget får komma från kolhydrater.
Är inte SLV-dieten en extremdiet när endast 10% av energin får komma från fett? Det man vet är att
LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.
LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.
en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.
Igen har vi det där tjatet om förstoppning och brist på fibrer, har SLV pratat med nån mag-tarm-expert och frågat vad som orsakar det största problemet med matsmältningen. SLV verkar väldigt rädda för att svenskarna ska sluta äta spannmål. Dom har även missat studier som visar att mättat fett och hjärt-kärl-sjukdomar inte har nåt samband och att LCHF höjer det GODA kolesterolet. Varför är LCHF ensidig, ytterligare en antagande och utdömande propaganda. En annan risk med LCHF-debatten är att folk i allmänhet börjar tro att mättat fett är nyttigt, och börjar äta mer bacon, grädde och smör men i övrigt fortsätter att äta som vanligt med mycket sockerrika livsmedel.
Sant men är det ändå LCHF-debattens fel och tycker SLV att man ska avstå bacon, grädde och smör för att kunna äta sockerrika livsmedel? För de flesta är inte det viktigaste att äta mindre fett utan att äta rätt sorts fett, och Livsmedelsverket förordar inte heller en fettsnål kost. I dag äter de flesta för lite fleromättat fett, som omega 3, och för mycket mättat fett.
Varför nämner SLV aldrig dom negativa effekterna med fleromättat fett? Det är väldigt konstigt, känns som det är lika dant med spannmål, lobbyism, SLV står inte på folkets sida utan på livsmedelsproducenternas sida. I USA är det ännu värre och SLV lyssnar på dom. Mycket väl medveten om det. Dock vill jag njuta lite av livet också och inte bara äta margarin bara för att fet är "nyttigt" Kommer aldrig gå in för hårt på någon diet då jag inte tror det är nyttigt.
Margarin är inte nyttigt, det ska undvikas även om dom inte innehåller transfetter som dom gjorde tidigare.
Postad 25 February 2012 - 11:03
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Ang förstoppning så kan jag säga följande från min egna lchfdiet jag körde förra våren/sommaren.
I början var jag faktiskt rädd att jag skulle/hade fått förstoppning eftersom jag helt plötsligt inte hade skitit på väldigt länge. Dock måste jag samtidigt påpeka att jag inte körde lchf då, utan mer "fakir". Jag åt mer eller mindre bara protein i början. Alldeles för lite fett för att vara LCHF.
Tillslut dock så "avtog min rädsla" och det rullade på normalt.
Efter att påbörjade mer fettintag och normal LCHF så var det inga problem alls. Tvärtom. Jag har aldrig upplevt en bättre magkänsla än när jag körde LCHF. Man var aldrig lös i magen. Något som jag i efterhand insett beror helt och hållet på kolhydraterna.
Ang. Pigghet/trötthet
Jag kände ingen större skillnad där. Det är lixom inte knark vi snackar om. Det är mat. Största upplevda skillnaden mellan "normal (vad är det för övrigt)" kost och LCHF tyckte jag var att med kolhydrater så går sockret som en EKGmätare med högre dalar och mkt lägre dippar och med LCHFdiet så får man mer en rakare kurva som varken ger ett sockerrus men ej heller gör att du blir i närheten av lika trött som en eftermiddag på jobbet 1h efter att du druckit en cola och känner att du vill sova.
I samband med träning upplevde jag inga uppenbara försämringar i uthållighet eller styrka.
Postad 25 February 2012 - 11:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jag vill inte ligga på underskott.
Det där var alltså lunch. äter man bara en gång om dagen (periodisk fasta) måste man äta mkt mer än så om man inte vill rasa i vikt. Då får man börja fundera lite mer på andra nutrienter också så att man inte missar för mkt.
Jag vet inte om du skrivit det högre upp eller så men vad har du för mål? Vill du gå upp eller ner i vikt?
Ok, mitt mål är att få bort lite fett runt midjan utan att gå ner i vikt  jag väger ganska lite, ca 65kg . Har lite kärlekshandtag och även fram. Men det verkar omöjligt att bli av med. Sätter sig bara där och ingen annanstans
Postad 25 February 2012 - 11:06
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Ok, mitt mål är att få bort lite fett runt midjan utan att gå ner i vikt jag väger ganska lite, ca 65kg . Har lite kärlekshandtag och även fram. Men det verkar omöjligt att bli av med. Sätter sig bara där och ingen annanstans
Då kommer givetvis den uppenbara frågan varför du inte vill gå ner i vikt?
Postad 25 February 2012 - 11:12
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ok, mitt mål är att få bort lite fett runt midjan utan att gå ner i vikt jag väger ganska lite, ca 65kg . Har lite kärlekshandtag och även fram. Men det verkar omöjligt att bli av med. Sätter sig bara där och ingen annanstans
En orsak till fettinlagring på lovehandles är fruktsockret, överätning av naturlig mat ger en jämnare inlagring. Har man en gång fått stora lovehandles men lyckats minska dom så har man lättare att fylla på just där, anser man ha problem med smal kropp och mycket lovehandles så är det fettsugning som gäller för att få bort antalet fettceller inte för att göra dom mindre vilket endast sker med deff..
Postad 25 February 2012 - 11:29
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
10 ägg och ett paket bacon innehåller över 1500kcal
Enligt min kaloriräknare kommer jag inte upp i 1500kcal utan strax under 1000. Räknat på 10 små ägg och 140g bacon från Scan.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|