Finns ju en massa köpt media. Sedan så vet jag inte hur mycket tid och energi recensenter lägger på dem. Det blir nog oftast att de recenserar i honeymoon fasen ![]()
Denon AH-D5000
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-500
(Hörlurar)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
Philips Fidelio L1
(Hörlurar)
Rapporterad
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset
(Hörlurar)
Rapporterad
|
9
|
(14)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-560 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Oppo PM-1
(Hörlurar)
|
8
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AH-MM400 Over-ear
(Hörlurar)
Rapporterad
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Pioneer SE-Master1 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(2)
|
Inga priser | |
Sennheiser HD 800S Over-ear
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
16 190:- | |
Focal Utopia II (2022) Over Ear
(Hörlurar)
|
8
|
(0)
|
57 890:- |
Focal Utopia (32 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon D2000/5000/7000 Mod (85 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon AH-D5000 (53 inlägg)
|
12 år sedan |
Review - HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2r2 (0 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 31 December 2015 - 12:53
Postad 31 December 2015 - 23:15
Postad 02 January 2016 - 01:21
Ifall någon är på jakt efter ett par Fostex TH-X00 så har jag lagt ut mina på marknaden.
Det näst bästa efter hammer65 moddade DX 1000 ![]()
Postad 02 January 2016 - 12:51
Intressanta rapporter om SE-Master 1, synd den verkade annars lovande.
I min mening är det inte lönt att hålla på med traditionella, dynamiska lurar i de prisklasserna. Den bästa dynamiska talspole-hörluren på marknaden måste nog ändå vara HD 800 med noga utvald drivning. Nu har det dessutom släppts en ny sådan som Sennheiser lovar ska prestera jämnare i toppen. Ska du gå högre upp i pris är det magnetostater eller elektrostater som gäller. Audezes LCD-lurar, Oppo, Hifiman HE500 och HE1000, samt STAX.
Redigerat av Blader, 02 January 2016 - 13:37.
Postad 02 January 2016 - 13:42
Någon som vet vad som hände med den svenska luren? Skulle inte va magnetostat eller elektrostat någon tredje teknik minns inte vad den kallades.
Postad 02 January 2016 - 22:59
I min mening är det inte lönt att hålla på med traditionella, dynamiska lurar i de prisklasserna. Den bästa dynamiska talspole-hörluren på marknaden måste nog ändå vara HD 800 med noga utvald drivning. Nu har det dessutom släppts en ny sådan som Sennheiser lovar ska prestera jämnare i toppen. Ska du gå högre upp i pris är det magnetostater eller elektrostater som gäller. Audezes LCD-lurar, Oppo, Hifiman HE500 och HE1000, samt STAX.
Ja, jag sitter med ett gäng midfi-lurar: T1, PS500, HE-560, HD650 och funderar på vad nästa steg kan vara som lyfter sig över dessa. Lyssnar helst på HE-560:an via en Decware rörhörlursförstärkare (kan förstå invändningarna mot denna hörlur, det har krävts en viss tuning med kablar och rör för att få den att låta som bäst). Var inne på att prova SE-Master 1, men förmodar att det är HE-1000 eller en LCD-4 som skulle ge ett uppenbart lyft. Dock en investering som heter duga.
Postad 02 January 2016 - 23:35
Postad 03 January 2016 - 13:00
Håller inte med om att HD-800 är den bästa dynamiska talspole luren på marknaden! Tycker att både HD-600 och 650 från samma firma låter klart bättre i mina öron. Beyer T1, AKG-K1000, Moddade Denon D2,5,7K, Grado HP-1000 och såklart Sony's R10 är samtliga klart bättre än HD-800. Många magnetostatiska lurar har en grynig topp som jag inte är riktigt vän med och det gäller speciellt Audeze's lurar. Var och provlyssnade LCD-4 och även den hade samma problem i diskanten. Hifiman och Oppo har däremot lyckats bättre och mina favoriter är Oppo PM-1/PM-2 samt Hifiman HE-500 och HE-1000. Alla är riktigt trevliga lurar ![]()
Till Taxus vill jag rekommendera att du provlyssnar HE-1000 och även Edition-X (som jag inte hört än). Båda dessa är ett steg över det du har nämnt i din samling!
Postad 03 January 2016 - 13:24
Postad 09 January 2016 - 13:25
Denna verkar trevlig Goldmund Telos reference headphone amplifier
goldmund_picture_1442840846.jpg 64K
0 Antal nerladdningar
http://headphone.gur...de-masterpiece/
Postad 09 January 2016 - 16:39
Har någon lyssnat på Hifiman Edition X än? Såg att Ljudmakarn fått in exemplar som man kan lyssna på.
Postad 14 January 2016 - 15:39

Köpte mig själv en julklapp i form av MrSpeakers Alpha Dog. Mycket trevliga lurar! PM lurar, moddade Fostex T50rp. Hade varit kul om någon kring Lund/Malmö skulle vilja träffas och jämfra med exempelvis Audeze eller HifiMan!
Postad 15 January 2016 - 10:10
HifiMan är på gång med en ny referens som skall kallas "Shangri-La" o inkluderar en förstärkare. .
http://www.avsforum....es-at-ces-2016/
HIFIMAN-Shangri-La-2.jpg 148.06K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Jolt, 15 January 2016 - 10:11.
Postad 15 January 2016 - 10:50
Tar någon Goldmund på allvar efter skandalen där de satte en billig BD-spelare i ett dyrt skal och sålde den svindyrt? jag skulle inte ta i deras produkter med tång...
Postad 15 January 2016 - 14:58
Begriper inte hifimans design varför i hela friden försöker de dölja rören bakom den där träbiten.
Helt klart en bit kvar till sennheiser bling med nya orpheus.
Postad 15 January 2016 - 15:12
Köpte mig själv en julklapp i form av MrSpeakers Alpha Dog. Mycket trevliga lurar! PM lurar, moddade Fostex T50rp. Hade varit kul om någon kring Lund/Malmö skulle vilja träffas och jämfra med exempelvis Audeze eller HifiMan!
Lyssnade på Alpha Prime via Chord Mojo nyligen. Lät imponerande öppet för att vara en sluten hörlur.
Postad 15 January 2016 - 19:18
Jepp, den låter bra och sluter bra. Behöver slutna lurar på jobbet då jag har 4 personer inom 2m räckhåll, så det är trevligt att kunna spela så högt öronen klarar utan att störa sina grannar ![]()
Undrar hur de jämför sig med lurar i samma klass, typ PM-3 och Hifiman 400
Postad 18 January 2016 - 13:43
Postad 18 January 2016 - 21:57
Priserna börjar nå astronomiska summor på lurar. Finns knappt någon lur eller ens hifipryl som jag anser är värt $50000! Tar hellre en ny bil än en lur för den summan. Undrar om vissa tillverkare börjar få storhetsvansinne ![]()
Postad 19 January 2016 - 10:28
All hiend hifi börjar bli svindyr... på 90-talet kostade många gånger topmodellerna av högtalare 2-3månadslöner ( medellön ) . . idag finns det märken med instegsmodeller för en årslön...
Men om dyrt säljer så kommer dom tillverka dyra saker....HiFiman fick troligen frågor om mått bättre, så dom tog i från knäna o tog fram HE-1000 som va LÅNGT dyrare än deras då dyraste lur. . .. o även med HE1000 va det säkert många kunder som efterfrågar nått ännu värre....då gör man nått dyrare
Vad är det här med varierande kvalitet på HifiMan lurarna föresten?
Redigerat av Jolt, 19 January 2016 - 10:32.
Postad 19 January 2016 - 18:46
Har inte märkt att det skulle vara varierande kvalitet på Hifimans lurar. Vi var tre som köpte HE-500 samtidigt och vi jämförde faktiskt paren och de lät helt lika. Körde in två av paren samtidigt i en månad och de lät helt lika efter inkörningen. Använde HE-500 dagligen under ett års tid utan några som helst problem. HE-1000 har fungerat felfritt och precisionen på ljudet är väldigt högt. Lyssnar man på ett monospår presenteras ljudet verkligen i mitten, varket till höger eller till vänster. Tyvärr upplever jag att många lurar har problem med mitt fokus.
Däremot är det varierande kvalitet på Audeze's lurar. Var inne på en butik i Stockholm och skulle lyssna på LCD-4 och då hade ett element lagt av. Har hört från flera att de fått problem med sina Audeze lurar.
Postad 20 January 2016 - 19:15
Apropå QC dammade av mina LCD-2or och jag vete tusan vad som hänt med dem. Vänstra drivarn är närmast död ingen balans över huvud taget och måste dra på bra mycket mer än vad jag kan åminna mig. Testat byta kabel, förstärkare etc uppenbarligen hörlurarna det är fel på ![]()
När jag kollade igenom min mail så ser jag att jag har haft samma problem tidigare men då släppte det på något vänster...
Postad 20 January 2016 - 20:38
Angående Hifimans kvalitet är det bara utifrån vad jag läst på internet, och gäller framförallt HE-1000 och HE-560. HE-1000 har såvitt jag förstår haft problem med elementen samt missljud ("rattling") vid användning. HE-560 har haft problem med att fanéren spruckit.
Självklart kan detta endast handla om måndagsexemplar och att köparna syns på ett annat sätt eftersom det handlar om en boutiqueprodukt.
Postad 20 January 2016 - 22:36
Ang Hifiman har jag sett en del klagomål på trasiga kontakter hos de äldre modellerna samt en del bilder på dåligt träarbete inuti HE1000.
Audeze har jag däremot hört mycket mer om. Tyvärr verkar det inte alls ovanligt att ett element eller två lägger av på LCD-modellerna, i ett tidigare stadie vart det även en hel del rapporter om sprucket trä. Som tur är har de en kundservice i toppklass.
Postad 20 January 2016 - 22:39
Någon som vet vad som hände med den svenska luren? Skulle inte va magnetostat eller elektrostat någon tredje teknik minns inte vad den kallades.
Bosse Bengtsson, Transmission Audo, bandelement. Utvecklades aldrig, tror han liksom andra som gjort försök med denna typ av element haft svårt att få fram förstärkare som kan driva dessa lågohmiga bestar.
Postad 20 January 2016 - 22:41
Ang Hifiman har jag sett en del klagomål på trasiga kontakter hos de äldre modellerna samt en del bilder på dåligt träarbete inuti HE1000.
Audeze har jag däremot hört mycket mer om. Tyvärr verkar det inte alls ovanligt att ett element eller två lägger av på LCD-modellerna, i ett tidigare stadie vart det även en hel del rapporter om sprucket trä. Som tur är har de en kundservice i toppklass.
Vet inte de ja. De har fortfarande inte svarat på min fråga om fazor får se om de bättrar sig med min nya förfrågan. Tog en till tur till LCD-2n fortfarande obalans mellan drivarna. Inte så konstigt det konstiga var varför det rätta till sig för 3 år sen ![]()
Postad 20 January 2016 - 23:36
Bosse Bengtsson, Transmission Audo, bandelement. Utvecklades aldrig, tror han liksom andra som gjort försök med denna typ av element haft svårt att få fram förstärkare som kan driva dessa lågohmiga bestar.
Exakt det var de jag var ute efter.
Nu har jag masserat mina LCD-2 kuddar och uttalat besvärjelser nu mäter de inom en db av varandra och är mer igenkännbara. Begriper banne mig inte hur de kan bete sig så här. Exakt samma sak som för tre år sen.
Postad 21 January 2016 - 07:14
Jepp, jag har också en liten spricka i träet på mina lcd-2 r2. Beror antagligen på den torra luften på vintern här uppe i umeå och att jag inte smort in dem som jag ska dock, träet är väl i det närmaste obehandlat. Inget som stör mig nämnvärt iaf.
Postad 21 January 2016 - 12:03
Blir nervös när jag läser detta...lägga 35k på ett par HE-1000 o så kanske dom bara håller ett tag. . .nja jag tror jag hoppar dessa lurar då, lite tråkigt
Postad 21 January 2016 - 14:00
Jepp, jag har också en liten spricka i träet på mina lcd-2 r2. Beror antagligen på den torra luften på vintern här uppe i umeå och att jag inte smort in dem som jag ska dock, träet är väl i det närmaste obehandlat. Inget som stör mig nämnvärt iaf.
Nu sticker jag ut hakan lite och går lång ot, men är du umebo msninja? Har just börja få upp hörlursintresse med mina nyköpta Hifiman 400i, så ser jag att du har trevliga audeze och shiit audio och Heed. Sugen på demo någon gång?
Postad 21 January 2016 - 19:58
Nu sticker jag ut hakan lite och går lång ot, men är du umebo msninja? Har just börja få upp hörlursintresse med mina nyköpta Hifiman 400i, så ser jag att du har trevliga audeze och shiit audio och Heed. Sugen på demo någon gång?
Stämmer! Dock med nyfödd bebis så har det mesta av egentiden försvunnit, så det skulle möjligen kunna vara något för framtiden när jag har lite mer tid att lyssna och hitta på saker ![]()
Heed-stärkaren är såld sen rätt länge, kvar är schiit lyr, lcd-2 r2, audio-technicas jubileumslur W2000ANV och en benchmark dac. Har inte investerat i ny hifi på ett tag då livet kommer emellan, men har testat en bekants hifiman-lurar förut och de var fina!
Postad 21 January 2016 - 22:54
Stämmer! Dock med nyfödd bebis så har det mesta av egentiden försvunnit, så det skulle möjligen kunna vara något för framtiden när jag har lite mer tid att lyssna och hitta på saker
Heed-stärkaren är såld sen rätt länge, kvar är schiit lyr, lcd-2 r2, audio-technicas jubileumslur W2000ANV och en benchmark dac. Har inte investerat i ny hifi på ett tag då livet kommer emellan, men har testat en bekants hifiman-lurar förut och de var fina!
Då får man gratulera, pappa msninja
Postad 22 January 2016 - 00:58
OT Deluxe: Bara för att man får småbarn så är ju inte livet över.
Har just fått ett tredje barn i slutet november. Jobbar heltid, renoverar kåken i omgångar, bygger om frontväggen i biorummet och just nu byggs det nya basar till det.
Sen blir det filmer som vanligt 2-3ggr i veckan.
Det gäller ju att ha en förstående andra hälft som inte är helt inkapabel att ta hand om sig själv och ett barn.
Ge och ta, man måste ju få ha sina intressen vid liv samtidigt som barnen kommer (gäller naturligtvis åt båda håll), annars har man en förjävligt dryg tid framför sig som förälder och sambo/make.
Postad 22 January 2016 - 15:06
Stämmer! Dock med nyfödd bebis så har det mesta av egentiden försvunnit, så det skulle möjligen kunna vara något för framtiden när jag har lite mer tid att lyssna och hitta på saker
Grattis då!
Barn är ett av skälen till att jag börjar gå över till lurar, dock är mina lite större nu. När det blir lugnar hos dig kanske man får en lyssning på shiit lyr och lcd-2?
Postad 22 January 2016 - 15:44
Har lite erfarenhet av Schiit Lyr och LCD-2 (rev2 med nya kontakterna) och det är en fet kombo. Trots att det klangmässigt nästan blir kaka på kaka fungerar de väldigt trevligt ihop. Ett tajt och väldigt köttigt ljud som gör det roligt att lyssna ![]()
Jämfört med bättre lurar som STAX och HE-1000 hörs det dock tydligt var det brister i LCD-2. Det låter helt enkelt grumligt i jämförelse och den luftiga, finkorniga toppen fattas.
Vidare avskyr jag att volymkontrollen på Schiits förstärkare blir så attans varm. Känns som en designmiss.
Postad 22 January 2016 - 23:55
Vad gäller audeze så är jag så förbannat sugen att köpa ett par för att få ett köttigt ljud till Disturbed och Five finger death punch och liknande men det känns svårt att punga ut med 12 lök när man har ett par stax hemma.
Postad 24 January 2016 - 09:03
Har lite erfarenhet av Schiit Lyr och LCD-2 (rev2 med nya kontakterna) och det är en fet kombo. Trots att det klangmässigt nästan blir kaka på kaka fungerar de väldigt trevligt ihop. Ett tajt och väldigt köttigt ljud som gör det roligt att lyssna
Jämfört med bättre lurar som STAX och HE-1000 hörs det dock tydligt var det brister i LCD-2. Det låter helt enkelt grumligt i jämförelse och den luftiga, finkorniga toppen fattas.
Vidare avskyr jag att volymkontrollen på Schiits förstärkare blir så attans varm. Känns som en designmiss.
Instämmer, den sista biten luft och rymd är det som saknas ibland. Tur att min favoritmusik lutar mer åt tyngre progressiv metal och sådant, och då är de trevliga. W2000ANV kommer fram när jag lyssnar på mer akustiskt och röster.
Postad 28 January 2016 - 13:08
Sitter och läser ljud&bilds recension av Pioneer SE-Disast... MASTER1 och är väldigt nyfiken på vad skribenten rökt för något fräckt. Det måste vara rejält starka grejer för han är då helt åt hel-vete ute och cyklar. Eller, kanske mer troligt, så har väl Pioneer mutat redaktionen...
La märke till att densamme skribent som konstaterade att denna skithörlur vart det bästa han hört någonsin även låg bakom ljud&bilds test av STAX SRS-4170 och ja det säger väl det mesta...
Postad 29 January 2016 - 09:40
För 25000kr och med så många brister i ljudet kan jag starkt hålla med Blader om att Pioneer MASTER-1 är DISASTER-1!
Postad 14 February 2016 - 01:33
Jaha ja. Fang Bians senaste påhitt Hifiman Shangri-La kommer gå loss på 
9999 dollar! Alltså gissningsvis omkring HUNDRA TUSEN kronor på svenska marknaden, förutsatt att någon butik importerar. Galenskaper......
Postad 14 February 2016 - 09:06
Tja med tanke på att HE-1000 kostar 35k o att denna luren skall vara värre o att förstärkare ingår är väl priset ganska logiskt?
Säger inte att det är värt det men inte direkt förvånad över priset.....säg 50k för luren o 50k för förstärkaren
Postad 14 February 2016 - 10:51
Sett till vad de kostar att tillverka är det nog tämligen ologiskt.
Grejen är väl att de känner att de måste prissätta sig högre än Orpheus 2 så inte folk funderar över varför den är billigare då måste den va sämre ![]()
Postad 14 February 2016 - 11:42
Oh herrejösses. Fast förstärkar setupen där med alla gimmicks är fasen läckert ![]()
Postad 14 February 2016 - 12:43
Priset 10k dollar gäller nog bara luren om jag förstått det rätt...
Kolla här oqvist, du får inte bara en förstärkare du får Optimus Prime också

Redigerat av Blader, 14 February 2016 - 12:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Focal Utopia
56 bilder
87 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?