Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 01 November 2013 - 17:22

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Hej Zartok,
Jag rekommenderade Windows 7 till RC Ljud & Bild eftersom de inte hade Windows 8.
XP klarar ej av 24/96 och är ett gammalt OS.
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

så vanlig cd kvalié låter skit på Stage? hmm kan förklara varför jag inte blev så imponerad när jag lyssnade på dem. hade tyvärr inte med mig mina studio masters till provlyssningen.

Postad 01 November 2013 - 17:35

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Tack Göran för klargörandet. Vill dock upplysa om att man även via Windows XP kan spela upp PCM 96/24 material bitkorrekt, vad gäller Windowsmixern är det sant att den resamplar allt till 48kHz, den gör dessutom ett ganska dåligt jobb, men trots detta hamnar bruset runt ca 80dB. Själv har jag aldrig hört någon skillnad mellan Windowsmixern och ASIO, den är betydligt mindre en vad skillnaden mellan lossless och lossy kan vara.

Mvh.

Redigerat av Isaac, 01 November 2013 - 17:42.

Postad 01 November 2013 - 18:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Killarna på rc gillar verkligen att höra förändringar, och dom säljer ju också det dyraste kablaget i stan. Säger inte något annat om det mer än att ingen hittills kalrat randis miljonutmaning om kablar ;)

Så då finns det väl bara en förklaring kvar? Stage är imo ett riktigt dåligt system för pengarna.

Hur vore det om du skulle lyfta på häcken och ta dig till butiken igen istället för att bara spekulera? :)

Postad 01 November 2013 - 18:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Har jag lagt fram just den teorin kring två individers upplevelse av Stage på två olika ställen? :)
Vad jag vill minnas, så skrev jag att vi människor nog kan uppfatta ljud- och ljudtryck lite olika, och anpassa oss till dom samma. Samma sak om du går från ett ljust rum till ett mörkt rum, så krävs det en stund för dina ögon att anpassa sig. Detsamma kan nog sägas om hörseln; spela t ex högt länge, och dina öron anpassar sig. Aldrig varit med om de där stunderna när du suttit i bilen med s**thög volym, går ur bilen, jobbar ett par timmar, sätter dig i bilen igen, och *boom* bilstereon går igång på volymen du lämnade den vid, och du tycker det är obekvämt högt? Jag vill inte spåra ur här, men menar bara att vi nog som sagt hör och uppfattar ljud och ljudtryck lite olika beroende på våra respektive fysiska förutsättningar, inte minst blir detta ju en konsekvens av ens tilltagande ålder.

Här kommer vad du skrev efter Zartoks intryck av Stage

"Tack för din input Zartok. Mer av sånt här framöver! Det friskar upp en till dags dato lite inskränkt tråd med massa spekulation, mindre konkret analys. :)

Att jag sedan inte håller med dig i dina intryck av Stages diskant, mellanregister och neutralitet, är en annan sak, men det är lustigt hur den ene kan tycka precis tvärtom om mot dig angående diskanten och mellanregistret t ex. Men kanske gör just olika rum, hörselförutsättningar, etc. att vi just kan uppfatta saker och ting så fundamentalt annorlunda."

Jag läser hörselförutsättningar som olikheter i hörsel.

Postad 01 November 2013 - 18:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Någon får gärna reda ut begreppen här. 24/96 är väl typ SACD? Och problemet med den anläggning Zartok lyssnade på var att man inte kunde tillgodogöra sig den fulla kvaliteten, utan det blev "vanlig cd kvalitet", korrekt?
Men ingen vettig människa menar väl att detta skille bli skillnad som natt och dag?

Postad 01 November 2013 - 18:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Någon får gärna reda ut begreppen här. 24/96 är väl typ SACD? Och problemet med den anläggning Zartok lyssnade på var att man inte kunde tillgodogöra sig den fulla kvaliteten, utan det blev "vanlig cd kvalitet", korrekt?
Men ingen vettig människa menar väl att detta skille bli skillnad som natt och dag?

Så har jag uppfattat det också. Dessa bortförklaringar (eller stenhårt ställda krav på rum och andra föutsättningar) så fort någon kommer med minsta lilla kritik av ljudet blir bara mer och mer patetiskt per sida... Man uppmanar folk att lyssna men råkar man uppleva något negativt så antyds att man har fel på hörseln eller så är det fel på rummet eller så är systemet felinställt (till skillnad mot annat som man gillar som alltid har perfekta förhållande antagligen?) osv, osv...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 November 2013 - 18:53.

Postad 01 November 2013 - 18:57

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 1

24/96 är inte typ SACD. Men det hör hemma i en annan tråd. Jag hör inte skillnad på cd eller 24/96 om det är samma mastring.

Postad 01 November 2013 - 18:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Hur vore det om du skulle lyfta på häcken och ta dig till butiken igen istället för att bara spekulera? :)

IGEN!? Fan heller, jag har tenta på måndag!

Men om vi fantiserar på det sättet, är det värt att köpa ett system för 10.000 som enbart kan spela flsc och andra loseless-format? Tillåt mig att ytterligare en gång vilja mota bort skeden.

Enl google så är cs 16/xxx. Seriöst, innebär detta att stage enbart kan matas med loseless för stt det ska låta bra? Varför ska det integrera så bra med ex spotify om det ändå låter skit med den dåliga ljudkvaliteten? Det står ju ingenstans om detta i manualen.

Nu sammanfattar vi.
Stage, marknadsför som ett system för 10.000 som kan jämföras med system uppemot 200.000 kr eller mer. Direct from box!

200.000 kr sas av en högt anställd på stage. Stryk det.
Direkt från lådan måste man skruva upp enheten för att kontrollera så att en switch är korrekt inställd.
När man sen drar igång stage så måste man använda sig av 24/96 för att det ska låta bra.
Systemet är alltså inte gjort för att streama spotify eller spela simpla cd-skivor då dessa ligger på 16/xx/xxx (ingen aning).
Se till att ha windows 7 eller 8. Xp går absolut inte då det bara spelar cd-kvalitet.
Mac os osäkert än så länge.

Och det här kommer från den svenske generalagenten? Hur förklaras då när vi spelade AB mellan boston för 2500 och en marantz cd-spelare för 6000? Ja, att boston var så mycket bättre är väl för att det var cd som spelades.

Är det bara jag som tycker att det uppriktigt sagt är ett hus som är spraymålat med färsk avföring?
Det här är ett skämt. Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om ett system som har så många krav och så många begränsningar. Det är som att jag skulle gå och köpa en schysst bil för ett billigt pris, men att bilen inte går att svänga eller backa med. Totalt värdelöst såvida man inte har en raksträcka. Jösses vilket skämt rent utsagt. Aj aj aj. Helt deriöst. Nej, man behöver 3024/96, då låter det bra.

Gubbs, köp boston a25 eller a26 för 2500/3000. Köp sen den supersmidiga nätverkspelaren med cd-spelare och förstärkare från matantz för 6000. Grattis. Nu kan ni spela upp musik från spotify och få det att låta bra. Yay.
Behöver jag säga mer än att importören verkligen sänkte sitt system med senaste inlägget?

Redigerat av Zartok, 01 November 2013 - 19:15.

Postad 01 November 2013 - 19:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

IGEN!? Fan heller, jag har tenta på måndag!

Men om vi fantiserar på det sättet, är det värt att köpa ett system för 10.000 som enbart kan spela flsc och andra loseless-format? Tillåt mig att ytterligare en gång vilja mota bort skeden.

Enl google så är cs 16/xxx. Seriöst, innebär detta att stage enbart kan matas med loseless för stt det ska låta bra? Varför ska det integrera så bra med ex spotify om det ändå låter skit med den dåliga ljudkvaliteten? Det står ju ingenstans om detta i manualen.

Seriöst, har vi inte missförstått något totalt här? Det KAN ju inte vara så man menar. Inte i he...menar man att Stage bara funkar med superljudsformat?
Nej, jag väntar på något klokt svar från någon klok människa innan jag avfärdar Stage som en plump i hifihistorien.

Redigerat av laddie15, 01 November 2013 - 19:17.

Postad 01 November 2013 - 19:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Var inte poängen att de hade använt windows XP som källa, vilket såklart ger ett sämre resultat oavsett vilket filformat du spelar.

Åk gärna och lyssna igen på det här systemet. Jag fick just nog :/

Postad 01 November 2013 - 19:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Hej Zartok,
Jag rekommenderade Windows 7 till RC Ljud & Bild eftersom de inte hade Windows 8.
XP klarar ej av 24/96 och är ett gammalt OS.
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

Ordagrant. Xp klarar ej av 24/96. Men jag gissar att xp klarar av spotifys 320. Det blir inte mer tydligt än såhär, laddie. Sen mär vi lyssnade ab på cd så vsr det ju rätt schysst kvalitet och stage fick bra pisk av högtalare för 2500 kr enl både mig, min polare samt att säljaren sa att flera upplevt samma sak med dom fantastiska bostonhögtalarna.

Någon här i umeå skulle ju dot, vi får se vad hen säger. Har för mig att det var en han :)

Nejni, jag är rätt glad att jag har ett system som spelat spotify riktigt bra via XP faktiskt :) det verkar vara för många om och men för att ett system som är direct from the box ska fungera i mina öron. Köper man högtalare själv så kopplar man bara in och sen njuter. Det känner vi alla igen :D

Jag har hört Stage vid 5 olika tillfällen redan. Jag vet hur det låter. Jag vet också att datorn och vilket operativsystem datorn kör påverkar ljudet oavsett vilken anläggning vi pratar om.

Och du anser att stage är... dåligt? Bra? Har för mig att du imte gillade det, right? Gälller det samtliga tillfällen?

Redigerat av Zartok, 01 November 2013 - 19:22.

Postad 01 November 2013 - 19:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

INGET kan låta bra med windows XP :D

Hmm, jag har skrivit två rätt omfattande recensioner om Stage där jag ganska detaljerat beskrivit exakt vad jag gillar och vad jag inte gillar med Stage. Du får läsa dem helt enkelt.

Då är du ännu mer välkommen hem till mig än tidigare :D
Ehm... har du koll på vilken sida dessa finns på? Ungefär alltså. Det är numera typ 35 sidor i tråden :D

Redigerat av Zartok, 01 November 2013 - 19:34.

Postad 01 November 2013 - 19:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag trodde det var typ allmänt känt i hifi-kretsar att datorn och dess operativsystem är avgörande för kvalitén på digitalsignalen. Vi kan ju säg sähär: Det finns en bra anledning till varför så många audiofiler kör Mac som streamingkälla till sin DAC :D

Det kan inte vara mer än 3-4 inlägg sedan som jag svarade dig med en länk när du pratade om din uppfattning av diskanten. Det är samma länk, fortfarande.

Pluggar, så jag har inte kollat din länk, får göra när jag är klar :)
Vafan!? Börja och svära i kyrkan och säga positivt ommmac? :D skämt åsido, det enda jag vet är att mitt system spelar jävligt bra med xp, vista och win7. Det är allt jag behöver veta. Låter bra med cd också naturligtvis. Tror min inte kunna höra skillnad på cd och flac däremot. Eventuellt eventuellt med ab-lyssning och direltswitch :)

Postad 01 November 2013 - 19:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag trodde det var typ allmänt känt i hifi-kretsar att datorn och dess operativsystem är avgörande för kvalitén på digitalsignalen. Vi kan ju säg sähär: Det finns en bra anledning till varför så många audiofiler kör Mac som streamingkälla till sin DAC :D

Det kan inte vara mer än 3-4 inlägg sedan som jag svarade dig med en länk när du pratade om din uppfattning av diskanten. Det är samma länk, fortfarande.

Det var nog en grov generaliserimg. Själv märkte jag ingen skillnad mellan Mac och Pc när jag provade daccar, valde fö. en Arcam RDac. Däremot tyckte jag det lät märkbart bättre med Sonos.

Postad 01 November 2013 - 19:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Det var nog en grov generaliserimg. Själv märkte jag ingen skillnad mellan Mac och Pc när jag provade daccar, valde fö. en Arcam RDac. Däremot tyckte jag det lät märkbart bättre med Sonos.

Vi kör samma legendatiskt snygga och bra dac :D

Postad 01 November 2013 - 20:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vi kör samma legendatiskt snygga och bra dac :D

Ah, va trevligt. :) Gillar verkligen den lilla krabaten. Känns som en massiv aluminiumklump, och snygg som tusan. Hela familjen valde den utan tvekan före Hegel Hd 7, så det var nog inte placebo. Så sparade man dessutom 3500kr. :)

Postad 01 November 2013 - 20:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
vad är det för dac HRT lagt in i systemet? de har ju ett gäng olika!

Postad 01 November 2013 - 21:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det roliga var att jag köpte den istället för en som jag behövde mer just pga ljudet. jag var på klubben och upplevde stor skillnad. sen så borde vi någon gång blindtesta daccar för att se om det inte är placebo det heller, men av det jag hörde så var det faktiskt stor skillnad. så stor att jag hade den till salu ett tag, men när en köpare dök upp så sålde jag den inte, tog bort annonsen istället :D

ja, om det inte är skillnad på daccar så kan man ju lika gärna sälja den, men jag kunde inte göra det. och även om det visar sig att det inte skulle vara skillnad på daccar så säljer jag den absolut inte =)

fristil: oj, hrt är ju riktigt duktiga på att göra riktigt riktigt snygga daccar tycker jag. undrar om man kan se det någonstans... står mestadels att det är inbyggd dac. ser inte vilken av alla hrt's daccar det är faktiskt. nåväl, det är säkert en bra sån tror jag.

läste lite annat. 70w per kanal mosfet. det kanske är därför man inte märker så tydligt om det börjar dista och därmed också upplevs distfritt uppemot rätt hög volym? spekulationer naturligtvis, men ändå.

Postad 01 November 2013 - 21:42

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 2
Omplacering, rumbyte, lyssningspositionsbyte är nog det som gav all hörbar skillnad, under förutsättningar att samma källmaterial, nivåer etc användes, windowsmixern som jag redan tidigare påpekat påverkar inte ljudet hörbart, i normalfallet. Lossy kan påverka betydligt mer, ofta i diskanten och snabba transienter.

Redigerat av Isaac, 01 November 2013 - 21:45.

Postad 01 November 2013 - 22:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

vad är det för dac HRT lagt in i systemet? de har ju ett gäng olika!

Det verkar inte framgå med klartext, men skulle förvåna mig om det är något som är sämre än motsvarande Music Streamer HD. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 November 2013 - 22:50.

Postad 01 November 2013 - 22:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Omplacering, rumbyte, lyssningspositionsbyte är nog det som gav all hörbar skillnad, under förutsättningar att samma källmaterial, nivåer etc användes, windowsmixern som jag redan tidigare påpekat påverkar inte ljudet hörbart, i normalfallet. Lossy kan påverka betydligt mer, ofta i diskanten och snabba transienter.

Beredd att hålla med. Tror inte för fem öre att det skiljer något på xp och win7.

Fredrik: knappast att dom petar in en dyr dac, såvida den inte har miljoner andra saker som kan skalas av. Daccen står för max 20% av systemets värde, troligtvis mindre skulle jag tippa ^^ man ska ju tänka högtaöare, förstärkare och olika programvara, det bör vara den störsts delen av kostnaden med råge :)

Postad 01 November 2013 - 23:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Fredrik: knappast att dom petar in en dyr dac, såvida den inte har miljoner andra saker som kan skalas av. Daccen står för max 20% av systemets värde, troligtvis mindre skulle jag tippa ^^ man ska ju tänka högtaöare, förstärkare och olika programvara, det bör vara den störsts delen av kostnaden med råge :)

Vad bra att du har koll på läget. :)

Postad 01 November 2013 - 23:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Klart jag har. Man har väl ööööron? ;)

Postad 02 November 2013 - 01:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag vill nog hävda att när folk drar in 24/96 i detta så bör de läsa på lite mer. Vi snacka om ett par datorhögtalare som är kraftigt dynamiskt begränsade.

Redigerat av MKarlsson74, 02 November 2013 - 01:28.

Postad 02 November 2013 - 03:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag vill nog hävda att när folk drar in 24/96 i detta så bör de läsa på lite mer. Vi snacka om ett par datorhögtalare som är kraftigt dynamiskt begränsade.

Utveckla gärna hur du kommit fram till detta.

Postad 02 November 2013 - 04:04

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Fast det gör det. I de flesta fall är det skillnad på ljudet i de flesta operativsystem. Det har gjorts flera stora tester på detta. Om ditt öra är så tränat att du kan höra skillnad på olika DAC'ar, så kan du höra skillnad mellan Windows XP och Windows 7/8 och Mac OSX.

Bortsett klickar, eller drop outs vill jag gärna se källhänvisning till dessa stora tester du skriver om, alltså att folk kan höra skillnad mellan operativsystem, antar att det gäller Windowsmixern vs andra mixar, för om båda innehåller program, drivrutiner att skicka bitkorrekt data, kan det omöjligt vara någon skillnad.

Det är lättare att höra skillnad mellan olika medveten förvrängning av signalen, vilket kan förekomma i annan mjukvara, eller hårdvara, detta anväds i bland ihop med olika DACar, eller annan programvara, men det är även lätt att detektera ofullkomliga konstruktioner, där det snålats in med dom mest basala komponenterna, vilket är vanligt förekommande i inbyggda DACar, som går att finna i bland annat mobila enheter och moderkort.

Vad gäller defekta DACar är det ju inte ovanligt att även dessa kan påverka signalen hörbart.

Redigerat av Isaac, 02 November 2013 - 04:36.

Postad 02 November 2013 - 07:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du vet vad som gäller, blindtest or bust. Här har jag en länk där man kan mäta skillnaden på två olika kablar, det är uppmätt med bara kablarna som skiljs åt i samma rum samma dag och samma allt. Förutom kablarna. Så man kan mäta skillnaden utan att höra den. Jag har tillsammans med fem personer gjort ett blindtest på lyd med just dessa bra kablar (äger dom) utan att någon hörde skillnad (16-serier). Utan att dra upp den diskussionen igen om blind hit och dit så säger jag bara att blindtest om ljudkvalitet från dom olika osen via optisk kabel är det relevanta.

Så grafer över den teoretiska skillnaden räknas absolut inte in. Jag tror att du också var kabelskeptiker om jag minns rätt?

http://www.ljudfokus...talarkablar/56/

Postad 02 November 2013 - 07:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, man blindtestar ljudet, inte oset i sig. Jag vet att det är skillnad på osen. Mac har ju inga musknappar ex. Som jag påvisade ovan så syns ju ändå rätt tydliga skillnader på kablar, men ändå hörs dessa inte och det är därför irrelevant i sammanhanget som du säkert förstår.

Som sagt utan att dra upp diskussionen om allt detta igen så, blindtest or bust, vi håller ju alla med om att hifi är späckat med myter, detta kan lika gärna vara en av dessa.

Gubbs... ska vi sända in en bunt ljudmyter till mythbusters? :D

Postad 02 November 2013 - 08:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Fast det gör det. I de flesta fall är det skillnad på ljudet i de flesta operativsystem. Det har gjorts flera stora tester på detta.

Var finns dessa att studera?

Postad 02 November 2013 - 08:43

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har aldrig blindtestat ut datorer och operativsystem eftersom jag inte förstår syftet med det. Jag har jämfört en bärbar HP med windows XP mot en Mac Mini med OSX 10.8.x.

Här verkar det dock finnas ett tydligt syfte. Det är inte ovanligt att en bärbar dator låter sämre. Om man hävdar att det ena prompt är bättre än det andra så är det väl rimligt att jämföra via samma plattform? Bilanalogi onödig. :)

Postad 02 November 2013 - 08:50

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Bitperfekt är bitperfekt. Men man måste ställa in os:et korrekt eller använda rätt programvara för att det ska bli så. OSX är inte annorlunda, men enklare för det behövs inga speciella drivrutiner. Man går bara in i audio midi setup och ser till att utgången är korrekt uppsatt.

Postad 02 November 2013 - 08:59

Pontryagin
  • Pontryagin
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 2
Det här tråden är verkligen underhållande! Och det kanske finns orsak...

För några år sedan hade jag och min kompanion en affärs ide att lansera produkten (inte inom elektronik) på marknaden och bland annat marknadsföra den genom att skapa ett tråd på en känd forum som denna typ av produkter var diskuterade av entusiaster. Iden var ju toppen, man når kunder direkt och man marknadsför sig i en koncentrerad mängd av potenciella köpare. Nackdelen var ju också väldigt tydlig - man ska vara berred att hantera obekväma frågor också och göra det klart, tydligt med förtroende och absolut inte ge upphov till massa andra liknande frågor.

Nu vet jag inte och kommer förmodligen aldrig veta vem ligger bakom den här tråden och det är ganska ointressant egentligen. Men det känns att det handlar knappast längre om att dela av erfarenghet om just i tråden diskuterade högtalarna. Nånstans intresse har tagit över... Både distributören och en av förespråkarna försvarar produkten med "näbbar och klor" utan att bemöta andras åsikter. Även om man säger att man respekterar andras åsikter, så nästa ögonblick kommer man med massa bortförklaringar. Jag kan säga att år 2013 är verkligen ingen bra ide att öppet försöka snacka ned potenciella kunder. Det är livsfarligt att försöka lägga skulden på egentligen biliga förklaringar. Jag citerar Laddie15: "Seriöst, har vi inte missförstått något totalt här? Det KAN ju inte vara så man menar. Inte i he...menar man att Stage bara funkar med superljudsformat? " Helt onödig diskution just om filformat och OS inställningar! Det är samma sak som att komma provköra AUDI, BMW...VOLVO och efter att man upptäcker vibrationer och hög ljud i kuppen, så distributören lägger skulden på Stockholms gator och friktionsdäck... Och lägger till att om du provkör i Frankrike, så är nog det mesta av oljud borta.

Jag vet att min inlägg är kanske off-topic. Moderaterna få fria händer att ta bort den om den visar sig olämplig.

Postad 02 November 2013 - 08:59

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Man bör ju tänka lite vidare än mjukvaran, hårdvaran skiljer och med det i åtanke är det rent av dumt att jämföra os på olika datorer.

Postad 02 November 2013 - 09:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Så otroligt vist skrivet pontryagin. Visst är det så att systemet verkligen är omdiskuterat och det verkar sommatt en dålig upplevelse kan förklaras med allehanda orsaker förutom att systemet kanske är ett par glorifierade datorhögtalare.

Dock så har det inte kommit en förklaring till varför stage lärt dåligt med audiofil cd'n mot boston för 2500 kr. Såvida det inte var för att cdn inte hade 24/96, men köper man ett ljudsystem för 10 papp så sks det banne mig låta bra även när en cd spelas, så enkelt är det i min värld. Kef r100 som kostar 8 låter väldigt bra till spotify. Då jag tror att många här lyssnar på spotify som främsta källa (rätta mig om jag har fel) så är det rätt värdelöst att ha ett system som behöver en högre bitrate än cd för att låta bra.

Det är än värre att man faktiskt inte förklarar detta i manualen heller, utan att man istället ska hänga på forum och få läsa det av generalagenten.
Det är helt enkelt för många om och men med produkten och planchen som säger 50-200.000 är falsk marknadsföring minst sagt. Det lurar ju folk att lyssna med något annat än öronen, ungefär som när kablar för en halv miljon rullas fram.

Postad 02 November 2013 - 09:58

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
jag tänkte fara och lyssna på hrt ihelgen men nu har inte rc öppet på helger...
så nu vette fan när man ska lyckas ta sig iväg :unsure:

Postad 02 November 2013 - 10:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag tänkte fara och lyssna på hrt ihelgen men nu har inte rc öppet på helger...
så nu vette fan när man ska lyckas ta sig iväg :unsure:

Är det inte öppet på lördagarna?

Postad 02 November 2013 - 10:08

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Är det inte öppet på lördagarna?

Är röd dag idag serru ;)

/Fredrik

Postad 02 November 2013 - 10:11

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
dom har inte öppet på helger överhuvudtaget :(

Postad 02 November 2013 - 10:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det var som dubbeltusan. Röd dag och stängt lördagar? Har dom haft öppet på lördagar tidigare? Kansle jag som har kasst minne. Hoppas du kommer iväg någon gång iaf danne :/

Postad 02 November 2013 - 10:23

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning.
Men nu lär det dröja innnan man har lust och tid att åka efter jobbet och lyssna.

Postad 02 November 2013 - 10:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

har länkat i senare inlägg.

Det där var varken "flera" eller "stora" tester. Det du länkade visade väl snarare att det inte är så svårt att erhålla bitperfekt signal oavsett OS om man bara vet hur, inte att olika OS egentligen låter mer eller mindre bra?

Postad 02 November 2013 - 10:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Nu tog jag bara en i högen av de jag hittade när jag sökte på google: http://thewelltemper...SampleRates.pdf

Förvisso gjord 2009 när Windows Vista var aktuellt, men den bevisar poängen iallafall.

En annan som går igenom hur viktigt det är med rätt spelarmjukvara:
http://www.amr-audio...nteger Mode.pdf

Jo, men som jag redan påpekat tidigare, skillnaden mellan Windowsmixern och ASIO t.ex. är alltså att Windowsmixerns resamplings process skapar ett brusgolv runt -80dB under full scale, eftersom det rör sig om mjukvara med olika mixar så går dessa siffror att enkelt framställa med analytisk mjukvara, det jag syftade på var alltså om det fanns några vetenskapliga tester som kunde påvisa en hörbar skillnad, själv har jag aldrig hört skillnad vid uppspelning, testade då ASIO versus Windowsmixern i Windows XP.

Postad 02 November 2013 - 11:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

En av dem var en 12-sidors redovisning av dCS, ett MYCKET respektabelt utvecklingsföretag. På vilket vis menar du att den rapporten inte bevisar att det är stor skillnad på hur olika OS hanterar signalen annorlunda? Och som jag skrev, jag tog bara någon i högen som jag hittade på google och som jag redan läst. Men du kan ju googla lite själv om du vill veta mer om ämnet.

Vinns gott om ytterst respekterade företag som säljer svindyra kablar också. Nordost är ett utmärkt exempel.

Postad 02 November 2013 - 11:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

En av dem var en 12-sidors redovisning av dCS, ett MYCKET respektabelt utvecklingsföretag. På vilket vis menar du att den rapporten inte bevisar att det är stor skillnad på hur olika OS hanterar signalen annorlunda? Och som jag skrev, jag tog bara någon i högen som jag hittade på google och som jag redan läst. Men du kan ju googla lite själv om du vill veta mer om ämnet.

Återigen, det vi diskuterar är hörbara skillnader. Jag har provat flera linux distributioner, Windows XP, Vista, 7, 8, Mac OSX. Har inte ändrat någon inställning, alltså standardinställningarna och aldrig noterat någon hörbar skillnad, men det är klart ett riktigt ABX test hade ju varit intressant ändå.

Postad 02 November 2013 - 11:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag fattar fortfarande inte varför du i tråd efter tråd vill jämföra allt med kablar? Jag förstår inte vad det har med datorhårdvara och micro/macrokod att göra?

Förstår du inte att jag syftar på att det du pratar om lika gärna även det kan vara en hifimyt eftersom det ej finns seriösa blindtest på det?

Postad 02 November 2013 - 11:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Inte något av ovanstående resonemang har, oansett potentiella avvikelser i op.-system, förklarat varför det skulle kunna bli stora skillnader. Visst kan man köpa att det skulle kunna bli förvrängning någonstans i datorn, likväl som det blir det i olika daccar. Men STORA skillnader, nej knappast. Rätta mig om jag har fel, men gör det då på ett trovärdigt sätt. :)

Redigerat av laddie15, 02 November 2013 - 11:38.

Postad 02 November 2013 - 12:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har inte sett något seriöst blindtest mellan kaffe och lemonad heller, ändå vet jag att de smakar olika.

Skitbra argument. ;) Lika bra som att kräva blindtest i tid och otid. Man skulle inte kunna tänka sig en lite nyanserad beskrivning på hur du upplever dessa skillnader mellan op-system? Litar personligen fullt tilräckligt på folks omdömen, om de innehållet vettig skepsis vill säga. :)

Postad 02 November 2013 - 12:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Om du kommer upp någon gång så kör vi blindtest på os, slutsteg samt kaffe och lemonad e-lite :D

Postad 02 November 2013 - 12:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Oj, det är en lite för stor fråga :) Jag har haft så många datorer, signalkällor och anläggningar, så det skulle bli en hel avhandling. Låt mig bara summera det såhär; jag har upplevt allt ifrån totalt olyssningsbart (nån Packard Bell dator med windows 2000) till mer eller mindre perfekt (Modern PC eller Mac av hög kvalité med Modernt OS inställt på rätt sätt).

Och då pratar vi alltså endast "uppspelning" och inte DA omvandling? Alltså med lös(ej datorns) Dac av något slag. Jag håller inte alls för osannolikt att det ligger något i det du säger då jag själv tycker det är skillnad på dator/Sonos. Men min upplevda skillnad kan ju lika väl bestå i asynkron USB kontra coax. :)

Postad 02 November 2013 - 12:46

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Problemet som ibland uppstår när man lyssnar på något och har vissa förväntningar, medvetna eller omedvetna, är att hjärnan kan vara en riktig douchbag och påverka våra intryck väldigt mycket.

Elite, du förklarade ju t.ex rätt ingående hur du upplevde och kände igen dom artifakter som eq:n och DSP:n la till i Stage vid din första recension. Du kände igen dessa tydligt ifrån tidigare system du lyssnat på med signalprocessing. Sedan visade det sig att det inte fanns någon sådan behandling av signalen i Stage.

Sånt här är lurigt. :)

Jag säger inte att dina upplevelser inte stämmer. Men det är då jäkla lätt att bli påverkad av massa olika faktorer. Vare sig man vill eller inte. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.