Chansa med billiga bromsdetaljer ???
Nej tack
Nä du behöver inte om du inte vill. Har gjort det förr, inga problem what so ever.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 06 July 2016 - 14:55
Nä du behöver inte om du inte vill. Har gjort det förr, inga problem what so ever. Postad 26 July 2016 - 00:43 Japp. Bra bil men den känns gammal, imo. Postad 27 July 2016 - 21:21
Vi har en merca-kombi E250 CDI 4-matic automat från 2011/2012 som vi ägt i ca 2 månader som vi nyligen körde ner till franska riviäran med full familjetält-packning, 3 vuxna + 2 barn, det blev ca 500 mil och trippen hem körde vi på 19h i sträck utan några men dagen efter...
Baserat på denna upplevelse så är det en fantastisk långdistansare/semesterlok, tar sig fram stabilt och tryggt på motorvägen/autobahn, bra väghållning även med full packning + takbox, stark motor som inte segar vid omkörningar och riktigt mycket lastutrymme (bäst i klassen har jag för mig).
Hur den är att äga i långa loppet återstår att se... men hittills kan jag inget annat än att rekommendera om du kör många mil och är behov av rejält av lastutrymme. Postad 28 July 2016 - 09:31
Det är fina bilar och har alltid varit kända för att vara riktiga landsvägskryssare. Senaste modellen jag ägde var en 90-talare från den tiden dom byggde bilar som hade kvalitet på riktigt! Dagens Mercedes är riktigt trevliga att köra och leva med tills det börjar krångla tyvärr... nu har jag själv inte ägt någon nyare, men det man läser och hör från bekanta som äger Mercedes så verkar det inte alls så roligt! Mercedes ligger väldigt lågt i nöjdhetsindex, har väldigt mycket reklamationer och har sedan tidigare dåligt rykte vad gäller rost och elproblem bl.a. Nu har dom iofs sänkt priserna på instegsmodellerna vilket är bra. Dom har ju en del att jobba på för att få tillbaks sina kunder.
Kollade på bl.a. Mercedes nu när jag köpte ny bil, men med tanke på det jag skrev ovan samt deras säljare dom har i den här stan så tappade jag suget ganska fort. Visst är det jävligt fina bilar, och mycket skit får man säkert ta med en nypa salt, men för mig blev det japanskt en gång till. Jag prioriterar bort en stor del av komforten och hoppas på ett lika billigt och bekymmersfritt bilägande som de senaste 5 åren! Postad 29 July 2016 - 09:22
Känner att jag har lite att tillföra här.
Den E-klass som var aktuell i början av nittiotalet hette W124 (som kombi heter de S framför siffrorna, men för att göra det enkelt kommer jag att använda W i dessa inlägg). På hösten 2000 köpte jag en bil av denna modell, en -96 E300 TD som då gått 14 600 mil. Under de följande drygt sex åren körde jag c:a 17 000 mil med den. En mycket bra bil på många sätt, välbyggd och lite krångel. Den krävde dock sin beskärda del av byte av delar i framvagn, hjullager etc. Efter den hade jag tjänstebil ett år, en SAAB 95, innan jag bytte jobb och köpte privat bil igen, en -02 BMW 530d. Den tröttnade jag på efter två år och köpte 2009 en ny MB E280 CDI (W211), som jag körde 15 600 mil med på 6,5 år. Den fungerade i stort mycket bra, men var fri inte från reparationer den heller. Fick bl.a. byta lite leder i framvagnen samt fjädrar fram, och ett otal parkeringssensorer.... I september förra året köpte jag en -12 E350 CDI 4 Matic (W212) som då gått 8500 mil, jag har hunnit köra drygt 1500 mil med den. Med den erfarenhet jag har av egna bilar och det jag hör av bekanta, såväl privata som t.ex. taxiåkare, så har jag svårt att hålla med om att kvaliteten på bilarna skulle har försämrats genom åren. W212 är en oerhört välbyggd bil. Tittar man på t.ex. hjulupphängingar så har de en kraftig konstruktion, betydligt bättre än generationen innan. Den lokala verkstaden vittnar om att de utför mycket få reparationer på dessa bilar. När jag skulle byta så diskuterade jag med verkstan om deras erfarenheter och de rekommenderad helt klart W212, med reservationen att det skulle bli mindre jobb för dem.... Detta är en fristående auktoriserad verkstad, utan koppling till försäljning av nya bilar. Trots verkstadens försäkran om problemfria hjulupphängningar så började skramla fram i min bil under vintern. Som mångårig MB-åkare så tyckte jag att det lät som det brukade låta när krängningshämmarstag ("kackelstag") bak gick sönder på de äldre bilarna (W115, W123). Efter felsökning hos verkstaden konstaterade de att det var just detta som hänt, fast till krängningshämmaren fram då (de äldre hade en annan konstruktion fram). De hade inget stag hemma eftersom de aldrig bytt ett sådant förut och påpekade att mitt hade ett slagmärke, troligtvis en sten som studsat upp eller så. Jag får väl tro på den förklaringen tillsvidare..... Felsökning och byte av stag kostade 1625 kr, varav staget 480 kr. Inte så farligt tycker jag, de kontrollerade även glapp i hela framvagnen. Min erfarenhet är att de mesta problemen uppstår med olika elektriska system och sensorer, mycket sådant som inte fanns i bilarna förr. Det gör att det är svårt att jämföra kvalitet förr och nu. Går man tillbaka i tiden så var det förr vanligt att man plockade isär motorer och bytte diverse delar, något som i princip inte förekommer i dag. Taxiåkare kör ofta över 50 000 mil med den här typen av bilar utan att röra motorerna. De jag pratat med vittnar om att de i princip bara byter slitdelar som bromsar etc. Som jag nämnde ovan så bytte jag ett flertal parkeringssensorer på min förra bil, vilket jag även gjorde på den BMW jag hade innan. Jag vet inte om de kommer från samma leverantör, men detta verkar vara ett problem på många bilar. Lokala verkstan hävdar att de är bättre på de nyare bilarna och jag har inte bytt nån än på den jag har nu, tiden får utvisa om de har rätt... På den förra bilen så slutade fjärren till dieselvärmaren att fungera när bilen var 4,5 år, således ingen garanti kvar. Verkstan konstaterade att mottagaren i bilen var kass, och den kostade drygt 6000 kr. De gjorde dock en en ansökan till MB om goodwill och jag fick en ny gratis, men fick betala för felsökningen. Två månader efter att jag köpte den bil jag har nu, som då var 3,5 år gammal, så fick jag ett felmeddelande om att varnaren för bil i döda vinkeln var ur funktion. Efter kontakt med säljaren så kom vi överens om att jag skulle lämna bilen på den lokala verkstaden för felsökning, De konstaterade att sensorn som sitter i vänster bakskärm var defekt och att en ny kostade 6500 kr. De påpekade dock att det var ett känt fel och gjorde en ansökan om goodwill, vilket ledde till att jag fick en ny sensor utan att det kostade varken mig eller säljaren en krona. För att man ska kunna få goodwill på sådana här saker krävs att bilen är servade på auktoriserad verkstad, vid rätt tid och körsträcka. Det finns även viss godtycklighet i detta då det till viss del bygger på verkstadens intresse att göra denna ansökan. Som mångårig kund på samma verkstad funkar det dock väldigt bra, något ska jag väl ha för alla pengar jag lagt där. Det blev långt det här.... Sen var det några saker till i de senaste inläggen jag tänkt kommentera, men nu blev det här så långt så det får nog bli ett inlägg till. Redigerat av Erik_N, 29 July 2016 - 12:01. Postad 29 July 2016 - 11:10 _Lucifer_ skriver ovan att Mercedes-Benz ligger lågt i kundnöjdhetsindex. Vilket index är det då du syftar på?
I senaste numret av tidningen Vi Bilägare (10/2016, finns i handeln t.o.m, 22 augusti) så redovisas resultatet från den senaste undersökningen av Scandinavian AutoIndex, som bygger på statistik från Danmark, Norge och Sverige (59 267 svar från privata ägare).
För bilar från åren 2012-2015 i mellanklass/större bilar så är ligger MB C-klass etta och E-klass tvåa, i Golf-klassen är B-klass tvåa och i SUV-klassen är GLK etta. I den totala rankningen ligger C-klass etta, E-klass trea, GLK femma och B-klass sexa. Undersökningen omfattar en bra bit över 100 modeller så jag tycker nog att MB kan anses vara på topp här.
För bilar 2009-2011 går det lite sämre för MB, E-klass är nu trea och C-klass femma i sin klass, fyra respektive sjua totalt. Sämre helt klart, men ändå i toppen av listan. Här försvåras det dock något av att E-klass 2009 kan avse både W211 och W212, vilket är helt olika bilar.
Går vi sedan till åren 2005-2008 ligger E-klass femma och C-klass åtta, åtta respektive tolva totalt. En bit till ner på listan, men fortfarande på dess övre del. Klassen mellan/större innehåller 26 modeller och hela listan även här en bit över 100. Det här avser dock helt bilar av en äldre modell än den som efterfrågades här.
Med stöd av denna undersökning har jag svårt att se det som att MB skulle ligga dåligt till i nöjdhetsindex.
Hur mycket man värderar detta är dock en annan fråga. personligen tycker jag inte att det säger mig så mycket hur personer jag inte vet mer om uppfattar sina bilar. För att jag ska kunna värdera om det betyder något för mig så behöver jag veta mer om vad de jämför med, vilka förväntningar de har och vilka krav de ställer. Många kan ha överdrivet stora förväntningar på en bil bara för att den kostar mycket pengar, vilket de tyvärr inte alltid tycker att de lever upp till. Omvänt kan de som då köpt en billig bil uppleva att den är väldigt bra för de pengarna och därmed ge den ett väldigt bra omdöme.
Det är alltid svårt att göra jämförelser där ekonomi och vad man "får för pengarna" är en faktor som det tas hänsyn. Ska man jämföra med något som är mer aktuellt på detta forum så kan man fråga sig om en projektor för 100 kkr ger dubbelt så bra bild som en för 50 kkr? Tyvärr är detta knappast mätbart och de flesta är nog inte beredda att betala för skillnaden. De som gör det gör det dock för att de vet att det kostar såpass att få den förbättring man får och därmed tycker att det är värt det. Lite så kan det vara med även bilar, båtar och en hel del annat.
Ytterligare kommentarer till inlägg ovan kommer senare! Postad 29 July 2016 - 11:52
Nädå, jag jobbar med pappersmaskiner!
Men nu efterfrågades erfarenheter och tycker mig ha en del rätt välgrundade sådana i det aktuella ämnet. Redigerat av Erik_N, 29 July 2016 - 11:53. Postad 29 July 2016 - 15:43
Har en h4 100/90w
Manualen säger 60/55w Vad händer om jag sätter i den starkare lampan? Antar att det kan bli för varmt eller säkringen går. Postad 29 July 2016 - 18:57
Tror att risken för en skadad reflektor är större än blåsta säkringar. Redigerat av MartinAberg, 29 July 2016 - 18:58. Postad 29 July 2016 - 20:00
inte för att jag bryr mig överhuvudtaget men finns det inte någon lag som säger att man inte får ha så starka halvljus? Postad 29 July 2016 - 20:09
Ingen aning, jag tänkte bara mer ljus = bättre för mig :-) Postad 29 July 2016 - 21:19 Köp gula lampor då, sjukt gött ljus på nätter och vid snö Postad 29 July 2016 - 21:49
mjo så är det ju. Postad 30 July 2016 - 07:46
Läste om att nån hade fått en öppen låga på blinkerspinnen i en 740. Skippar nog att pröva 100w i min lilla bil :-P
Postad 30 July 2016 - 08:07 Du kan ju Xenonkonvertera, fast det kostar ju en slant. Postad 30 July 2016 - 12:13 Beträffande det här med starkare H4-lampor så testade jag det på en bil för länge sen, den -96 MB E300 TD jag nämnt i ett tidigare inlägg. Jag vill minnas att det inte var någon revolutionerande skillnad, men lite bättre ljus blev det.
Kul att se att du är med i tråden cocobahia, började undra om du tagit semester!
E-klassen befinner sig nu i ett generationsskifte, sedanmodellen av W213 har funnits att köpa sen i mars och kombin börjar levereras under hösten. W212 har hängt med sen 2009 med en del mindre uppdateringar de följande åren och en ganska stor förändring till 2014.
När en modell är i slutet av sin livscykel och en ny introduceras så är det klart att den gamla kan kännas just lite gammal, men W212 innehåller trots allt mycket av den teknik som även finns i W213.
Mercedes-Benz har alltid legat i framkant med utveckling av bilarna, inte minst när det gäller säkerhetssystem. Det gör att jag tycker att W212 ännu står sig bra mot många andra bilar.
Eftersom jag är lite intresserad av MB så har jag läst på lite om W213 och var på VIP-kväll hos handlarn i byn när W213 presenterades i våras. Då det inte är aktuellt för mig att byta bil den närmaste åren har jag dock inte besvärat dem med någon provkörning. Det är väldigt fina bilder med en hel del nya grejer. Väljer man till teknikpaketet får man en stor skärm framför ratten där instrumenten visas, det gör förstås att vanliga instrument ser gammaldags ut.
Med den här modellen tar man även ytterligare ett steg närmare självkörande bilar. Gör man två tryck på farthållarspaken så håller bilen inte bara konstant fart och avstånd till framförvarande fordon, den håller sig även själv mellan linjerna på vägen. Min bil från 2012 har även den en aktiv kurshållningsassisten, men den fungerar lite annorlunda. Om jag går över en streckad linje utan att blinka så vibrerar det i ratten, men inget mer händer. Går jag över en heldragen linje så bromsas hjulen på motstående sida, så att bilen styrs in på rätt sida, men det fungerar som sagt inte för att hålla bilen rätt på vägen hela tiden.
När cocobahia svarat på om det var bensin eller diesel han/hon är ute efter så ska jag skriva ett inlägg med lite mer specifika tips vid val av bil. Nu sprack det dock upp och blev så fint så jag ska åka ut på sjön istället! Postad 30 July 2016 - 15:53
Missade det, det är dieselspisen som är intressant. Med tanke på prisläget så är det en 2015 med få mil som är intressant. Ska ta mig en bättre provkörning här framöver, testade en lite snabbt här i sommras.
Postad 30 July 2016 - 17:42
Jag vill ha en E-UP.
Vore sjukt nice som andra bil. Snurrar bara i stan. Bifogad fil(er)Postad 30 July 2016 - 18:00 någon som har erfarenhet av Ford mondeo? typ 2013 åras modell? något att ha? ni som bara tänker svara "ingen fååård på min gård" behöver inte yttra er Postad 30 July 2016 - 18:18
Du får EUCD plattformen (samma som V70/XC70 och S80) samt ett antal Volvo Cars komponenter, en helt ok bil imo.
EK Postad 30 July 2016 - 18:20
Mondeo är erkänt bra bilar. Postad 30 July 2016 - 18:45
det låter ju bra. har ju sneglat mycket på ford focus också . med den där lilla 1-litersmotorn som vunnit massa priser. tycker det verkar vara en bra och modern bil med mycket "kul" saker . snygg instrument också. Men har funderat lite på om mondeon kanske är lite bekvämare att köra pga att den är lite större. Postad 30 July 2016 - 18:59 Mitt tips är helt enkelt att provköra båda. Mondeon är ju också dyrare och betydligt större. För mig känns den som att ratta ett slagskepp vilket inte är nåt för mig. Bor du i Sthlm kan jag rekommendera Upplands Motor som brukar ha stort utbud. Redigerat av masse70, 30 July 2016 - 19:00. Postad 31 July 2016 - 13:21 Alltså..det finns andra bilar än Merca. Förutom utrymme, vilket iofs kan vara en ytterst primär egenskap, så har jag inte funnit nån anledning att välja en E klass före 5 serien. Den är gammalmodig/sämre eller på sin höjd likvärdig på samtliga punkter jag kan komma på. W213 hoppas jag få hem så snart som möjligt. Ser fram mot den enormt mycket, baserat på C klass (som jag klart föredrar före 3:an btw) så kommer den bli fantastisk. Lite det som är grejen, Merca har tagit enormt kliv framåt med start fr.o.m. senaste S-klass. Postad 31 July 2016 - 14:21
japp, ska åka iväg och kika lite närmare på dom. Det närmsta är Karlstad för mig. Postad 31 July 2016 - 14:52
Har en V70 och en Yaris.
Säger bara att småbilar är hur bra som helst. Älskar Yaris. Å den är slö som faan. Tänker bara på hur kul det skulle vara med liten lätt bil och 200hk Postad 06 August 2016 - 15:14 Ford focus 2013 eller Kia ceed 2013 känns som riktigt bra och prisvärda båda två tycker jag. Någon som har erfarenhet av båda två? vilken av dessa tror ni är mest krångelfri under dom två åren som jag ska äga den i så fall?
Tror det är vettigt att byta bil ofta för att slippa krångel och byte av massa dyra reservdelar. Har haft min golf 2011 nu i snart två år. Väldigt nöjd med den och har aldrig krånglat. bara tuffat och gått. har nu gått 7200 mil och det är dags att göra sig av med den (tyvärr)
Den saknar dock en del saker som jag vill ha. Först vill jag ha en kombi, sen saknar jag farthållare och multiratt, även bluetooth. Postad 06 August 2016 - 17:01
Har ingen erfarenhet av Kia men jag vet en verkstad som efter att haft service numera inte längre vill serva de bilarna. Alldeles för många garantiärenden.
Har själv en Ford Focus ST 2015 men kan inte säga mer än att jag än så länge är mycket nöjd. Köpte den helt ny och har snart kört 1500 mil så vore dåligt om något inträffat på den korta tiden. För övrigt min 6:e Ford i rad. Redigerat av Depeche, 06 August 2016 - 17:03. Postad 06 August 2016 - 17:25 Och körkortet har du kvar? En egenhet med dessa ST är att de får en, helt mot sin vilja eller natur, att ständigt äventyra detsamma. Jag är 47 år mogen men beter mig som ett barn på julafton var gång jag kör grabbens ST220. Postad 06 August 2016 - 17:37
Ja och det trots en roadtrip till Norge i sommar där det fanns en del roliga vägar att gasa lite på. ST220 var min förra bil och vet hur kul den är också...V6:an i den har en skön karaktär som jag verkligen gillade. Postad 06 August 2016 - 18:19
Har en KIa på order, tror den flyter omkring på havet just nu. Då förstår jag mitt otroligt höga inbytespris och rabatten på 44"! Men jag chansar ändå tror jag Redigerat av mcmike, 06 August 2016 - 18:19. Postad 06 August 2016 - 18:33
Man vet aldrig förrän man haft bilen själv...kan vara en bra bil också. En allmän uppfattning i Sverige verkar ju vara att Ford gör skitbilar...ingen Ford på min gård hör man ju ständigt. Själv vet jag att de gör bra bilar...inne på min 6:e Ford nu och nästa bil blir säkerligen en Ford också. Postad 06 August 2016 - 18:40
Tittade på en Kia ceed GT line som gick på 200k .... Fick minsann ingen rabatt där inte! Men fin bil som jag skall kika på igen när jag kan få ett bättre pris ! Redigerat av vinncent, 06 August 2016 - 18:40. Postad 06 August 2016 - 19:04
Har en snart två år gamal Kia Ceed 1,6 CRDi och är toknöjd.
Ska in på första service snart, men den är gratis tackvare oemotståndliga erbjudanden. Utrustningsnivån i en Kia är hög, förutsatt att man köper bilar under kampanj. Har än så länge bara haft ett problem med bilen och det var en läckande ventil i vinterdäcken, fixades på fem minuter hos Förenade bil och under tiden fick jag fralla och kaffe. Postad 06 August 2016 - 20:04 Min ceed har gått 20000 mil utan större problem. Lite högljudd och plastig men mekaniskt ok. Kompisen har under samma tid lagt ut priset för min ceed bara i repkostnader på sin Audi A6.... Postad 06 August 2016 - 21:53
Av vad jag hört av min kompis som har en ceed 2011 diesel så rullar den på utan problem,han pendlar med den 10 mil/dag.
Han hade dock små rostfläckar i hjulhusen. Läst i en del kia forum och det verkar vara rätt vanligt. Även med stenskott på trösklar å framför bakhjulen. Kanske är bättre på nya. Men min kompis fick slipa å lacka om. Känner ingen med Ford .. Min V70 diesel har gått 16k nu,8k i min ägo. Endast bytt bromsbelägg och en egr ventil utöver service. En kompis har en v70 2011 som snart rullat 20k utan problem Postad 07 August 2016 - 08:50
Den ska servas vid 2år/3000mil el det som uppkommer först när det gäller diesel? Har du manuell, kanske inte fanns med auto? Hur som helst skönt med garantier!😊 Redigerat av mcmike, 07 August 2016 - 08:52. Postad 07 August 2016 - 10:02 låter bra med kia. någon som vet på rak arm om dess grejer finns som standard på en 2013 år modell *6 växlad (bensin) * automatisk avbländare * regnsensor * automatiska infällbara backspeglar * farthållare Postad 07 August 2016 - 12:27 Precis! Vilket är rätt skönt med tanke på många andra bilmärkens intervaller. Min bil är manuell, finns med automat men jag valde att spara de 10k och lägga på annat än bil. Ett tips är att inte köpa någon bil med annat än touchskärmen. Ser ofta Ceed-bilar utan och det ser ju så 90-tal ut! Osäker på 2013. Jag har en sen 2014 (generation 2?) och den har allt det där förutom automatisk avbländare, den har dock automatiskt avbländade innerbackspegel. Fördelen med Kia att det mesta av utrustningen du nämner är standard. Standard är även parksensorer och backkamera. Redigerat av MartinAberg, 07 August 2016 - 12:30. Postad 07 August 2016 - 12:38
Är du säker på att backkamera är standard? Ser aldrig nån skärm i ceed nästan. Postad 07 August 2016 - 12:53
Om 2013 finns i GT line så välj den! Då får du allt lull lull...
När jag köper min så skall jag även ha panoramatak! Så läckert när man sitter i bilen! Postad 07 August 2016 - 13:18
Kanon att inte behöva serva första året och ändå ha medföljande garanti kvar Redigerat av mcmike, 07 August 2016 - 13:29. Postad 07 August 2016 - 16:53 Som sagt det beror på vilken bil man köper. Enbart skärm går inte att välja på en Ceed, men kampanjbilarna brukar kosta marginellt mer hos en bilhandlare och dessa har som regel alltid skärm. Som ovan nämns så ingår skärm i GT-line numera vilket gör den mer vanlig än tidigare. Jag har skärm och är toknöjd med dess funktion iaf! Enda buggen jag hittat i bilen är att det inte går att byta låt när man backar (de få gånger man nu ska byta låt då) GT-line kom i år om jag minns rätt, kanske kan -15 finnas med GT-line Redigerat av MartinAberg, 07 August 2016 - 16:54. Postad 07 August 2016 - 16:56
det jag menade var att jag tyckte det var konstigt om backkamera var standard eftersom man inte ser skärmar så ofta i bilarna. En backkamera måste ju ha en skärm för att visa upp innehållet på. Men andra ord verkar det ju väldigt konstigt om backkamera nu var standard i alla kia ceed. Postad 07 August 2016 - 17:06
Ofta kommer bilden upp i en del av backspegelen. Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |