Fått upp tvn nu, rak! (nästan) Klart bättre än dom två andra iallafall, lite banding som verkar bli bättre ju mer jag använder tvn, stor skillnad nu mot när jag satte på den för 2h sedan så det kanske försvinner helt (!?) , inget som jag inte kan leva med ialla fall. Nu skall man bara få tillbaka dom 35kkr man ligger ute med av Siba så kan man släppa allt och gå (titta) vidare ![]()
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 02 November 2016 - 19:04
Postad 02 November 2016 - 19:39
Postad 02 November 2016 - 19:42
Fått upp tvn nu, rak! (nästan) Klart bättre än dom två andra iallafall, lite banding som verkar bli bättre ju mer jag använder tvn, stor skillnad nu mot när jag satte på den för 2h sedan så det kanske försvinner helt (!?) , inget som jag inte kan leva med ialla fall. Nu skall man bara få tillbaka dom 35kkr man ligger ute med av Siba så kan man släppa allt och gå (titta) vidare
Jag kunde skriva samma sak. Min tredje skärm köpt från Netonnet är lite skev men inget jag kan klaga på.
Väntar också på återbetalning från Siba.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 02 November 2016 - 19:43.
Postad 02 November 2016 - 19:47
Bara jag som tycker foten är instabil eller rättare sagt panelen sitter lite ostabil på foten
Håller med, samt att skruvarna är riktiga skitskruvar som man dra sönder hur lätt som helst trots rätt bits ![]()
Postad 02 November 2016 - 23:00
Postad 03 November 2016 - 08:05
Nu är det Hi-Fi klubbens tur att sänka priset till 32990 igen... Kedjorna turas om att sälja ut sina lager.
Men ville man ha den för 32990 så borde man redan slagit till kanske. Har man tvekat så kommer ju BF närmare vilket iaf är värt att vänta på o så om det händer nåt mer.
Postad 03 November 2016 - 09:13
Men ville man ha den för 32990 så borde man redan slagit till kanske. Har man tvekat så kommer ju BF närmare vilket iaf är värt att vänta på o så om det händer nåt mer.
Kedjorna försöker få ut det priset innan BF. Den stora giganten Eg har 100+ i lager kanske kommer med ett fett erbjudande då!
Postad 03 November 2016 - 09:22
Vill man inte trängas på den hysteriska dagen, så köper man på El-giganten och nyttjar deras prisgaranti 30-dagar om det kommer en prissänkning igen.
Postad 03 November 2016 - 09:36
Vill man inte trängas på den hysteriska dagen, så köper man på El-giganten och nyttjar deras prisgaranti 30-dagar om det kommer en prissänkning igen.
Javisst, men måste man inte köa för att utnyttja prisgarantin, personligen eller by phone...
Postad 03 November 2016 - 11:54
Nu är det Hi-Fi klubbens tur att sänka priset till 32990 igen... Kedjorna turas om att sälja ut sina lager.
Det verkar vara organiserat.... kan vara en dip i priserna snart ![]()
Postad 03 November 2016 - 13:02
Det verkar vara organiserat.... kan vara en dip i priserna snart
Sänker dom MSRP, Riktpriser på 2000 USD på 55" B6 & 3000 USD på 65" B6.
Borde bli 55" 22 388 SEK & 65" 33 588 SEK, Slagit på 25% Svensk moms.
Detta betyder att återförsäljarna har fått ett lägre inköps pris om detta slagit in i Sverige ännu känns alltid som vi ligger 2 veckor efter mot USA.
Sedan med dagens prispress så finns det alltid butiker som lägger sig 3-4000 kr under riktpriserna och syns tydligt på Prisjakt.
Källa på aktuell prisssänkning på dessa modeller.
http://www.flatpanel...l&id=1477986652
Hoppas också detta är nya standard priset och bättre deals på Black Friday men kanske är för optimistiskt ??
Postad 03 November 2016 - 18:34
Postad 03 November 2016 - 19:16
Fan, tror nästan 65" är för stor för rummet. Känner att jag överansträngner ögonen, hjälper ju inte att man stirrar på en datorskärm om dagarna oxå
Ska vi byta...? Du kan få min 55" ![]()
Postad 03 November 2016 - 20:39
Vad går man miste om man går ner till 55" förutom storleken?
Inget rent tekniskt. Identiska modeller - lillebror & storebror ![]()
Postad 03 November 2016 - 23:03
Fan, tror nästan 65" är för stor för rummet. Känner att jag överansträngner ögonen, hjälper ju inte att man stirrar på en datorskärm om dagarna oxå
Sänk ljusstyrkan (oled light/kontrast) till din miljö. Kör själv en 75a ca 2m ifrån och för att dina ögon tröttnas ut har förmodligen inget med tvns storlek att göras med så sänk ljusstyrkan!!
Redigerat av Unregistered9dec5957, 04 November 2016 - 00:05.
Postad 04 November 2016 - 06:20
Sänk ljusstyrkan (oled light/kontrast) till din miljö. Kör själv en 75a ca 2m ifrån och för att dina ögon tröttnas ut har förmodligen inget med tvns storlek att göras med så sänk ljusstyrkan!!
Instämmer... jag har iofs 55" men tror inte något har med storleken på panelen att göra utan inställningarna av bilden. Jag har aldrig känt av överansträngda ögon så länge jag håller mig inom rimliga ramar. Givetvis beror detta på mängden ljus i rummet också. Dessa OLED kan göras väldigt ljusstarka (ser ingen brist på det området) men hur ofta är det bra med extrem ljusstyrka egentligen? Tycker det är totalt oanvändbart även i mitt förhållandevis ljusa rum.
Postad 04 November 2016 - 07:27
gällande överansträgda ögon, så är min erfarenhet att jag reagerar på lågupplöst material parat med 65" på 2,5m-3m. Med lågupplöst menas i mitt fall vissa kanaler från comhem. 4k-demos med mycket detaljer känns som att titta ut genom fönstret - ej ansträngande alls. Men jag upplever att med lågupplöst (även om tv-n skalar upp, så saknas ju detaljer lik förbaskat) så är det liksom "blurrit", och man försöker omedvetet att kompensera genom att kisa, typ. Har inte udh-spelare, men kan tänka mig att med en sån och högupplöst film så behöver man inte anstränga ögonen. Synd att netflix inte har mer 4k-material.
Postad 04 November 2016 - 11:04
Hmm tack för tipset, bara för att få ett hum, vad har du din ljusstyrka/kontrast på?Sänk ljusstyrkan (oled light/kontrast) till din miljö. Kör själv en 75a ca 2m ifrån och för att dina ögon tröttnas ut har förmodligen inget med tvns storlek att göras med så sänk ljusstyrkan!!
Will give it a shot, tycker det är allmänt svårt med bildinställningar. Vill att det bara ska funka.Instämmer... jag har iofs 55" men tror inte något har med storleken på panelen att göra utan inställningarna av bilden. Jag har aldrig känt av överansträngda ögon så länge jag håller mig inom rimliga ramar. Givetvis beror detta på mängden ljus i rummet också. Dessa OLED kan göras väldigt ljusstarka (ser ingen brist på det området) men hur ofta är det bra med extrem ljusstyrka egentligen? Tycker det är totalt oanvändbart även i mitt förhållandevis ljusa rum.
Kör själv mycket på Netflix, Viaplay, YouTube och Kodi så blir mest 1080p och uppåt. Förutom på Kodi där det ibland kan gå ner till 720p.gällande överansträgda ögon, så är min erfarenhet att jag reagerar på lågupplöst material parat med 65" på 2,5m-3m. Med lågupplöst menas i mitt fall vissa kanaler från comhem. 4k-demos med mycket detaljer känns som att titta ut genom fönstret - ej ansträngande alls. Men jag upplever att med lågupplöst (även om tv-n skalar upp, så saknas ju detaljer lik förbaskat) så är det liksom "blurrit", och man försöker omedvetet att kompensera genom att kisa, typ. Har inte udh-spelare, men kan tänka mig att med en sån och högupplöst film så behöver man inte anstränga ögonen. Synd att netflix inte har mer 4k-material.
Postad 04 November 2016 - 11:32
Redigerat av Unregistered9dec5957, 04 November 2016 - 11:33.
Postad 04 November 2016 - 11:34
Will give it a shot, tycker det är allmänt svårt med bildinställningar. Vill att det bara ska funka.
Efter RUT-avdrag kostar det väl bara 1000 kr hos MM att få det professionellt kalibrerat nuförtiden.
Postad 04 November 2016 - 11:59
Jag har cirka 100cd/m2 i mörkt rum på min led. Din oled kan säkert gå över 300cd/m2 med vanligt material med bibehållen svärta vilket får videophiles att dreggla. Hur som helst borde du ha två lägen. Ett för mörker ett för ljust rum. Så sätt kontrast på 80 och sedan Sänk/höj oled light.
Bra tips...!
Efter RUT-avdrag kostar det väl bara 1000 kr hos MM att få det professionellt kalibrerat nuförtiden.
Också bra tips...!
Postad 04 November 2016 - 13:03
Nån som läst detta? Kommer ungefär samtidigt som Samsungs fabulösa 10 års garanti mot burn-in.
Sponsrat måntro?
https://www.prisjakt...detta-fore-kop/
http://www.flatpanel...l&id=1478257494
Någon som har fått uppdateringen automatiskt än?
Ladda ned här eller ändra service-land till UK och uppdatera via TV:n.
http://www.lg.com/uk...earch=OLED55B6V
Postad 04 November 2016 - 13:25
Jag har cirka 100cd/m2 i mörkt rum på min led. Din oled kan säkert gå över 300cd/m2 med vanligt material med bibehållen svärta vilket får videophiles att dreggla. Hur som helst borde du ha två lägen. Ett för mörker ett för ljust rum. Så sätt kontrast på 80 och sedan Sänk/höj oled light.
100? fan då e de ju nästan svart
jag testade kalibrera min oled för 130cd/m2 tycker det blir alldeles för ljussvagt .. jag kör OLED 100 och contrast runt 80 även i mörkt rum
tycker inte det är jobbigt bara om jag är trött då får man dra ner lite
Postad 04 November 2016 - 13:30
100? fan då e de ju nästan svart
jag testade kalibrera min oled för 130cd/m2 tycker det blir alldeles för ljussvagt .. jag kör OLED 100 och contrast runt 80 även i mörkt rum
tycker inte det är jobbigt bara om jag är trött då får man dra ner lite
Drar jag upp ljusstyrkan så tappar jag svärta! Ni med oled skall vara glada...
Postad 04 November 2016 - 13:33
Det är tydligen panelen som har gått sönder, väntar fortfarande på att de skall byta ut den....
Fel att säga att de är snabba...
Är det främst på 65" som det har varit panellotteri eller har folk även haft problem med 55"?
Jaha, häromdagen gick min 55B6 sönder. Inköpt i Juni.
Låg och kollade på film när färgerna helt plötsligt blev väldigt konstiga (blått och grönt).
Varken omstart eller reset på tv:n gjorde någon skillnad.
Jag har kontaktat LG:s support som har beställt reservdel, vet dock inte vad det är som har gått sönder.
De skulle höra av sig inom 4 arbetsdagar.
Googlade lite snabbt men hittade inget så det är nog inget vanligt problem.
Postad 04 November 2016 - 15:07
Input lag i HDR ser inte så bra ut med senaste firmware:
http://www.hdtvtest....01611044381.htm
och än värre så verkar det som att LG inte ska släppa nån HDR Game Mode:
https://www.avforums...models.2062022/
![]()
Postad 04 November 2016 - 15:48
Jag fick min andra 65B6 i tisdags. Den har tyvärr ännu mer problem med banding än den förra, eller snarar sämre uniformitet. Mitten av skärmen är beytdligt mörkare än övriga delar av skärmen. Såg det direkt när jag tittade på en mörk scen i Marco Polo. Efter det var jag tvungen att kolla slides för att se hur illa det var.
Skall ge den någon vecka och se om det förbättras, men jag är skeptisk.
Bifogad fil(er)
Postad 04 November 2016 - 16:32
Hur länge hade du användt tv'n innan du tog denna bild?Jag fick min andra 65B6 i tisdags. Den har tyvärr ännu mer problem med banding än den förra, eller snarar sämre uniformitet. Mitten av skärmen är beytdligt mörkare än övriga delar av skärmen. Såg det direkt när jag tittade på en mörk scen i Marco Polo. Efter det var jag tvungen att kolla slides för att se hur illa det var.
Alla oled brukar se ut sådär(mörkare partier tex) i början under de första timmarna innan första kompcykel körs.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 04 November 2016 - 16:33.
Postad 04 November 2016 - 17:05
Jag fick min andra 65B6 i tisdags. Den har tyvärr ännu mer problem med banding än den förra, eller snarar sämre uniformitet. Mitten av skärmen är beytdligt mörkare än övriga delar av skärmen. Såg det direkt när jag tittade på en mörk scen i Marco Polo. Efter det var jag tvungen att kolla slides för att se hur illa det var.
Precis som Chaval skriver så behöver dom ett par comp cyklar för att rätta till sig så avvakta lite iaf. Tror de går att köra comp cyklar manuellt på 2016 modellerna
Postad 04 November 2016 - 19:18
Nån som läst detta? Kommer ungefär samtidigt som Samsungs fabulösa 10 års garanti mot burn-in.
Sponsrat måntro?
https://www.prisjakt...detta-fore-kop/
Läs artikeln som uppgifterna kommer ifrån (finns länk på prisjakt), inte alls så illa som rubriken låter. Lite av Se & Hör/Aftonbladet sensationsjournalistik från Prisjakts sida i mina ögon, väldigt onödigt ![]()
Postad 04 November 2016 - 19:37
31000kr för 65B6V.
Svårt att motivera ett köp av en nyare lcd tv med dagens priser..
Postad 04 November 2016 - 19:53
https://www.tvexpert...onics-oled65b6v
31000kr för 65B6V.
Svårt att motivera ett köp av en nyare lcd tv med dagens priser..
32 990 kr lär bli nya standard priset med pris sänkningen men verkar ej slagit igenom hos alla Åf ännu.
Men finns alltid butiker som lägger sig lägre för att sälja mer.
30 990 kr innan Black Friday känns grymt bra.
Som sagt skulle inte vara brydd och se 25 000 - 27000 kr under denna kampanj.
Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 04 November 2016 - 19:54.
Postad 04 November 2016 - 21:03
32 990 kr lär bli nya standard priset med pris sänkningen men verkar ej slagit igenom hos alla Åf ännu.
Men finns alltid butiker som lägger sig lägre för att sälja mer.
30 990 kr innan Black Friday känns grymt bra.
Som sagt skulle inte vara brydd och se 25 000 - 27000 kr under denna kampanj.
TVexperten har den idag för 30990. Verkar vara helt oserios prissättning ...
https://www.tvexpert...onics-oled65b6v Skall man vänta lite till ?
Redigerat av hafrse, 04 November 2016 - 21:05.
Postad 04 November 2016 - 22:08
Är det någon som köpt sin B6a från tvexperten? Jag undrar om det är någon form av gråimport och det skulle kunna ställa till det vid eventuella garantiärenden.
Postad 04 November 2016 - 22:25
Är det någon som köpt sin B6a från tvexperten? Jag undrar om det är någon form av gråimport och det skulle kunna ställa till det vid eventuella garantiärenden.
Ska vara samma företag som www.vitvaruexperten.com
Dom köper in från hela Europa för att få bästa pris enligt deras info.
Kollar man England + flera så ligger priset på 33000 Sek efter utannonserade pris sänkning
Postad 04 November 2016 - 23:59
Titta här, en liten uppdatering från hdtvtest.co.uk angående vad LG fixat på B6 i sin senaste firmware uppdatering:
http://www.hdtvtest....01611044381.htm
Postad 05 November 2016 - 01:37
Jag är väldigt nöjd med out of the box med expert dark room. Har bara stängt av alla extra finesser. Tittar i helt mörkt rum med oled ljus 100, har inga problem med ögon trötthet, tror det har mer med att göra om man sitter för nära tvn. Sitter 3m ifrån ungefär, en 55b6.tycker det är allmänt svårt med bildinställningar. Vill att det bara ska funka.
Postad 05 November 2016 - 06:51
Titta här, en liten uppdatering från hdtvtest.co.uk angående vad LG fixat på B6 i sin senaste firmware uppdatering:
Bra jobbat där, LG! ![]()
Postad 05 November 2016 - 07:44
Nu har Netonnet följt efter Tv-experten härligt!
Postad 05 November 2016 - 11:16
Nu har Netonnet följt efter Tv-experten härligt!
Nu trillar jag nästan dit också..
Postad 05 November 2016 - 13:20
Frågan är bara varför c6, E6 och G6 inte följer samma prisras.
Postad 05 November 2016 - 13:25
Lite fundersam på varför de håller på så här innan BF, inte mig emot förvisso. men fundersam blir man ^^
Postad 06 November 2016 - 20:19
Precis som Chaval skriver så behöver dom ett par comp cyklar för att rätta till sig så avvakta lite iaf. Tror de går att köra comp cyklar manuellt på 2016 modellerna
Tack ni hade rätt, nu efter ett par dagars användning så ser det mycket bättre ut, och betydligt mindre banding än på min förra. Såg en hel fotbollsmatch idag utan att se någon som helst banding.
En annan fråga till er som har tvn på stativ. Lutar era skärmar svagt bakåt? Har för mig jag läst någon skriva om det. Dock kan jag inte minnas att mitt första exemplar gjorde det. Tycker det ser lite störande ut och gillar det inte. Kan det vara så att jag inte skruvat fast stativet ordentligt?
Redigerat av kaiserfranz, 06 November 2016 - 20:19.
Postad 06 November 2016 - 22:30
En annan fråga till er som har tvn på stativ. Lutar era skärmar svagt bakåt? Har för mig jag läst någon skriva om det. Dock kan jag inte minnas att mitt första exemplar gjorde det. Tycker det ser lite störande ut och gillar det inte. Kan det vara så att jag inte skruvat fast stativet ordentligt?
Nej den ska inte luta bakåt, min gör i allafall inte det. Kanske är så att du inte skruvat fast ordentligt.
Postad 06 November 2016 - 22:41
Tog ner den och skruvade loss stativet. Stativet är lite vinklat, vilket jag tror är ett tillverkningsfel. Har för mig jag läst på avsforum om någon som fick ett nytt stativ.
Lite svårt att se på bilden men den är tagen rakt ovanifrån.
Min fru tycker jag är galen som betalar så här mycket för en tv som har sån bristande/varierande kvalitet.
Bifogad fil(er)
Postad 07 November 2016 - 06:03
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
5 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?