Jag kanske var otydlig men vad jag menar är att boxen ska skicka ut samma signal som kanalen sänder i utan ändring. Alla andra HD kanaler som finns idag använder 1080i förutom SVT som använder 720p.I ett passthrough läge torde inga växlingar behöva ske, allt bara körs igenom, eller? Det lär väl inte bara vara SVT HD som kör 720p av alla HD-kanaler som redan finns eller kan tänkas komma.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 januari 2011 - 10:38
Postad 28 januari 2011 - 11:02
Jag tror att fler än jag börjar tröttna på attityden att det aldrig är Telias fel eller ansvar om en produkt eller tjänst inte fungerar som den ska. Det har på senaste tiden varit alltför mycket problem med både bild och ljud kvaliteten samt programvaran i boxarna.Problemet med osynk mellan ljud och bild kan bara ha två olika orsaker. Om felet drabbar en enda kund så beror det på kundens utrustning. Drabbar felet samtliga kunder är det problem med inkommande ljud och bild till Telia.
Osynk mellan ljud och bild kan inte uppstå i dataströmmen när den distruberas som data trafik i Telias nät. Det beror ju på att det är en MPEG ström som har ljudet kodat i sig, det är samma kodningsteknik som på en DVD film.
Om synken mellan ljud och bild är konstant dålig kan vi se till att den flyttas i inkommande signal för att den ska bli som bra som möjligt. Detta gäller då varje ljudspår som en sändning har, alltså är det 5.1 kan vara ur synk fast det vanliga digitala ljudet är perfekt.
Om det är olika mycket synk på samma kanal med samma typ av ljud kan man vi ju inte göra så mycket för att det ska blir rätt då vi endast kans justera ljudet konstant på alla program som den kanalen sänder.
Som ni nog vet har inte Telia gratis support på någon förstärkare, Telia ansvarar inte heller för att innehållet i det material som sänds på kanalerna från de bolag som levererar tjänsten.
Vill man vara hård jurist så kan man ju då säga att det inte är fel på tjänsten enligt villkoren om Telia ser till att det data som skickas in i nätet kommer fram till den digital-tv boxen som en kund har i sin bostad.
Nu handlar detta om att man ska göra en tjänst så bra som möjligt så min åsikt är att kunderna ska vara så nöjda det går, även om man inte kan göra alla nöjda så försöker jag så gott det går och vi uppskattar att ni rapporterar detta här.
Visst kan det bli osynk mellan ljud och bild beroende på att det är så mycket bildprocessande i nya LCD och plasma TV. Men nu är det ju inte det som är orsaken utan problemet är att ljudet ibland kan vara i osynk på olika program och kanaler samt när en inspelning pågår samtidigt.
Den absolut vanligaste orsaken till problem med osynk mellan ljud och bild för digital-TV generellt är att digital-TV boxen har problem med att avkoda den komprimerade MPEG4 signalen korrekt med tidsignaler och felhantering. Det är också därför man får bildstörningar ibland och tillfälliga frysningar av bilden.
Det är också vanligt att det blir mindre fel vid MPEG4 komprimeringen i den kodare som används beroende på insignalen, komprimering och algoritmer som används. Därför är det extremt viktigt att digital-TV boxarna och programvaran verkligen fungerar tillsammans med den MPEG4 kodare som används.
Dessutom kan det förekomma fel i bredbandsswitchen med VLAN separeringen och prioritering av olika anledningar som ger störningar i dataströmmen till digital-TV boxen. Jag vet flera som fått sin bredbandsswitchar utbytta av olika orsaker och de har inte alls samma problem längre med bildstörningar och osynk som de haft tidigare.
Så problemet med osynk beror i allra högsta grad på den utrustning som Telia använder för komprimering, distribution och avkodning av MPEG4 signalen. Om ni har attityden att det alltid beror på kundens utrustning eller programbolagens signal ja då förstår jag att ni aldrig kommer att lösa de här problemen!
Fakta är att problemet med osynk mellan ljud och bild ökade enormt när ni gick över till MPEG4 med ny programvara för kodning samt ny programvara i boxarna. Och eftersom jag köper en tjänst ifrån er så är Telia i allra högsta grad ansvarig för både kvaliteten och distributionen av TV programmen avtalsmässigt.
PS. Jag tycker att du Markus gör ett utmärkt jobb här på forumet som representant för Telia Kundservice men jag kunde inte låta bli att kommentera ovanstående inlägg även om du bara är budbärare av informationen.

Redigerat av Unregistered29650, 28 januari 2011 - 16:16.
Postad 28 januari 2011 - 18:30
Postad 28 januari 2011 - 18:53
Det kanske finns hopp ändå att kunna se Formel 1 säsongen i HD hos Telia. Nu finns både Viasat Sport HD och Viasat Premier League HD i Telias TV-guide på webben. Så jag antar det kommer mer officiell info och priser snart.
Telia TV-tablå
Går man efter detta så kommer även Axess och Nyhetskanalen strax

Postad 28 januari 2011 - 19:07
- Satt ned barnen och tittade på SVTs barnkanal ... ljudet klipper ofta och illa, har märkt det tidigare men under "Kent Agent" var det olidligt, även nu i Amigo samma sak, något ni känner till?
Problem i två olika boxar men inte på annan kanal ... kör ljudet direkt ut i TVn via Scart, HDMI eller Komponent (ingen skillnad)
Redigerat av kentrj, 28 januari 2011 - 19:08.
Postad 28 januari 2011 - 21:09
Telia Markus!
- Satt ned barnen och tittade på SVTs barnkanal ... ljudet klipper ofta och illa, har märkt det tidigare men under "Kent Agent" var det olidligt, även nu i Amigo samma sak, något ni känner till?
Problem i två olika boxar men inte på annan kanal ... kör ljudet direkt ut i TVn via Scart, HDMI eller Komponent (ingen skillnad)
Samma här, jag påpekade detta för drygt en vecka sedan i två poster att det för ljudet klipper för jämnan i Barnkanalen, detta har pågått under en längre tid!
EK
Postad 28 januari 2011 - 21:54
Hårddisken har nog problem med att man har fler än två inspelningar till den än vad man har idag så jag tror den spärren är svår att övervinna om man inte har en SSD eller liknande. Dessutom finns det ju en tekniskt problem med att man kan få 12 stycken strömmar då istället för 8.
Här kan jag gissa att man har valt detta sätt för att ha någon som helst garanti för att tjänsten ska fungera bra i dagsläget.
Det som kanske kommer är att man kan gör en vanlig inspelning av det man tittar på istället för att den bara spelar in det i timeshift läge, men för detta krävs det nog en del utveckling av programvaran i digital-tv boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej!
Med Comhem boxen som vi hade tidigare kunde man schemalägga och spela in 2 kanaler och titta på en inspelad kanal alternativt spela in 1 kanal och titta på en annan och det var ingen SSD!
Då skulle ju inspelningsmarginalerna också bli riktigt användbara!
/GB
Postad 29 januari 2011 - 00:02
Vi som har fiber kan se på en kanal och spela in en annan. det borde inte vara för mycket jobb för hårddisken att spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje.Hej!
Med Comhem boxen som vi hade tidigare kunde man schemalägga och spela in 2 kanaler och titta på en inspelad kanal alternativt spela in 1 kanal och titta på en annan och det var ingen SSD!
Då skulle ju inspelningsmarginalerna också bli riktigt användbara!
/GB
Postad 29 januari 2011 - 00:45
Hårddisken har nog problem med att man har fler än två inspelningar till den än vad man har idag så jag tror den spärren är svår att övervinna om man inte har en SSD eller liknande. Dessutom finns det ju en tekniskt problem med att man kan få 12 stycken strömmar då istället för 8.
Här kan jag gissa att man har valt detta sätt för att ha någon som helst garanti för att tjänsten ska fungera bra i dagsläget.
Det som kanske kommer är att man kan gör en vanlig inspelning av det man tittar på istället för att den bara spelar in det i timeshift läge, men för detta krävs det nog en del utveckling av programvaran i digital-tv boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ja, snälla pusha på alla du kan för att få detta att hända. Det står allra överst på min önskelista över nya finesser.
Postad 29 januari 2011 - 01:16
Som ni nog vet har inte Telia gratis support på någon förstärkare, Telia ansvarar inte heller för att innehållet i det material som sänds på kanalerna från de bolag som levererar tjänsten.
Vill man vara hård jurist så kan man ju då säga att det inte är fel på tjänsten enligt villkoren om Telia ser till att det data som skickas in i nätet kommer fram till den digital-tv boxen som en kund har i sin bostad.
Nu handlar detta om att man ska göra en tjänst så bra som möjligt så min åsikt är att kunderna ska vara så nöjda det går, även om man inte kan göra alla nöjda så försöker jag så gott det går och vi uppskattar att ni rapporterar detta här.
Om insignalen från ett bolag är felaktig och Telia därmed indirekt tvingas utsätta sina kunder för irritation måste väl Telia kunna få kompensation från bolagen som gör fel?
Skickar bolaget fel aspect-ratio gör de fel. Telia ska omedelbart logga detta och kräva vite.
Skickar bolaget ljud ur synk gör de fel. Telia ska omedelbart logga detta och kräva vite.
Skickar bolaget felaktiga undertexter, inga texter alls eller feltimeade texter gör de fel. Telia ska omedelbart logga detta och kräva vite.
...osv...
"Vill man vara hård jurist så kan man ju då säga att det inte är fel på tjänsten enligt villkoren". Javisst, men om inte Telia pressar bolagen att göra rätt kommer det heller aldrig att bli rätt. ...Och kunden som köper en tjänst av Telia kommer alltid ha en halvtrasig tjänst.
Notera att det är en TJÄNST som Telia levererar till slutkunden, inte en statisk produkt. Om inte Telias tjänst fungerar för Telias kund är det Telias ansvar att sparka på den som gör fel.
Telia betalar bolagen för att få ta del av deras kanalutbud. Varför ska de betala fullpris för något som inte fungerar?
Det borde vara precis som när vi som slutkunder upplever problem med Telia och kan få kompensation på fakturan för den sveda och värk problemen orsakat. Telia borde få motsvarande kompensation från bolagen.
Nu blev det mycket nattsvammel. :-) Dags att gå och lägga sig.
Postad 29 januari 2011 - 01:26
Så vad du säger är att någon möjlighet att via en box se på ett program och samtidigt spela in två andra kommer vi aldrig att få uppleva?
Att se på (dvs spela upp) en inspelning samtidigt som boxen spelar in två saker klarar vip1963:an av redan idag.
Jag vet inte hur mycket mer prestanda det tar för att hantera tre multicastströmmar istället för två plus en dataström från hårddisken. Gissningsvis klarar boxen nog av det, men det kanske börjar bli på gränsen för vad den klarar av, särskilt om HD-kanaler är inblandade. Tre samtidiga HD-kanaler lär den ju inte klara av.
Jag blir glad bara den klarar av två samtidiga INSPELNINGAR, inte som idag, en inspelning och en timeshift.
Postad 29 januari 2011 - 09:31
Postad 29 januari 2011 - 10:38
Vad jag vill är alltså att kunna titta (live) på en kanal och samtidigt kunna spela in två andra kanaler. Det går inte att göra idag.Att se på (dvs spela upp) en inspelning samtidigt som boxen spelar in två saker klarar vip1963:an av redan idag.
Jag vet inte hur mycket mer prestanda det tar för att hantera tre multicastströmmar istället för två plus en dataström från hårddisken. Gissningsvis klarar boxen nog av det, men det kanske börjar bli på gränsen för vad den klarar av, särskilt om HD-kanaler är inblandade. Tre samtidiga HD-kanaler lär den ju inte klara av.
Jag blir glad bara den klarar av två samtidiga INSPELNINGAR, inte som idag, en inspelning och en timeshift.
Postad 29 januari 2011 - 18:23
EK
Postad 29 januari 2011 - 19:09
De fick någon trådlös access point, så boxen är kopplad till en Ruckus någotnågot, sedan en ruckus i andra ändan in i Thomson Gateway.
Telefon och bredband fungerar, men boxen kommer bara till när man ska aktivera med de två långa pin koderna, sedan stallar den och säger att det är fel på TV nätet för tillfället, samtidigt släpper Ruckus wireless helt, och man måste starta om alltihopa för att allt ska hitta varandra igen.
Jag undrar, är det så att boxen måste vara trådad första gången man aktiverar abbonemanget händelsevis?
Lite osäker på ruckus prylarna, verkade ha svårt att hitta varandra, kan ju vara att de är problemet, ska köpa en 20 m kabel åt dem imorgon och prova trådat.
Postad 29 januari 2011 - 20:57
Likväl ett fel i koden då den ger samma bildfel (ränder) som kan uppstå vid snabbspolning av inspelat material på 1963. Kanske skall påpeakas att HD sändningar och Scart aldrig kan/ska kombineras i förutsättningar när avtal skrivs. Synd att ni inte vill ta och rätta denna avvikelse för äldre utrustning som inte har HDMI då ni inte heller stödjer komponentutgången (som ger toppenbild på 1910 och HD) och Scart/RGB är tekniskt mycket bättre än dagens Scart/komposit (som inte har detta bidfel). Trist ... är det överhuvudtaget felanmält till Motorola?
Telia Markkus ... (felanmäldes redan när HD sändningarna startades) ...
Det är länge sedan nu men bildfelet då man tittar på en HD kanaler via Scart/RGB eller Komponent finns kvar, det sades att det var en begränsning i boxarna, men till min förtvivlan finns felet även i nya 1003! Visst ska man ha HDMI för att se HD, men inte ska bilden bli oerhört mycket bättre i SD än HD (jmf SVT) det ger det fel signaler (är HD inte bättre) till de som provtittat men inte är tekniskt intresserat. Bildfelet ger ett persiennmönster likt det vid snabbspolning - men permanent. Det sades då att det inte var så allvarligt så länge HD och SD alltid parallellsändes - men så blir det inte framöver ... Vi har många i vår BRF som bara har Scart kopplat - man får inte HD men nog skall man väl få samma bildkvalitet som med SD ... (om man nu inte har HDMI anslutningar etc)
Redigerat av kentrj, 29 januari 2011 - 20:58.
Postad 29 januari 2011 - 21:30
Ja alltså det kanske sänds i HD, tekniskt men programmen är inte gjorda i HD. Eller också tappar man kvaliteten nånstans på vägen.
Kanske inbillning men nog ser jag skillnad på Hipp Hipp i sd vs. hd i detta nu. Inte mycket men bilden är aningen mer distinkt på något vis i Svt1 hd. Kör 720p nu. Nu står det inte att det är hd i infon men det vore väl märkligt om originalet inte skulle vara det. Nyproducerat som det är. Den lilla skillnaden jag ser beror väl kanske på att är uppskalat till Hd och att det inte rinner HD rakt in i tv:n.
Postad 30 januari 2011 - 00:05
Postad 30 januari 2011 - 01:12
Postad 30 januari 2011 - 09:05
EK
Postad 30 januari 2011 - 09:09
Hjälp Markus.........
Postad 30 januari 2011 - 09:21
SVT Barnkanalen, just nu klipper ljudet under "Lilla Sjöjungfrun". Inga andra kanaler uppvisar detta symptom.
EK
Har inte detta! Har en VIP1003 och kör ljudet genom min Pioneer förstärkare!
men det kanske var tillfälligt för dig? jag började ju inte kolla fören efter du rapporterat det här!
Postad 30 januari 2011 - 09:25
Har varit i kontakt med supporten ang ljudklippen i Barnkanalen. De hittade inga fel trots omstart av modem, omladdning mjukvara i box m.m. Försökte påtala att fler har problemet men fick inget gensvar. Nu ligger det tydligen på mig att köpa ny kabel och låna en annan box av "någon" för att testa. Hopplöst, jag "vet" ju felet inte ligger hos mig eftersom minst två andra rapporterar samma fel här på forumet.
Hjälp Markus.........
Jag har samma problem med båda mina boxar tilltvå olika tv:ar, med och utan receiver mellan box och tv. Jag har bytt boxar mellan mina tv:ar, jag har provat andra HDMI kablar. Dock kvarstår problemet, ljudet klipper för jämnam på Barnkanalen. Jag har fiber, mina boxar är 1910 modellen.
EK
Har inte detta! Har en VIP1003 och kör ljudet genom min Pioneer förstärkare!
men det kanske var tillfälligt för dig? jag började ju inte kolla fören efter du rapporterat det här!
Det kan ju bero på vilken box vi använder, undra vad Digiandreas kör med för box? Jag har fortfarande klipp i ljudet, men inte lika frevent. Det som är märkligt är att detta bara inträffat på Barnkanalen.
EK
Jag har hack i ljudet på barnkanalen hela tiden med en 1963 med fiber göteborg.
Där har vi två gemensamma nämnare, jag bor också i Göteborg och har fiber.
EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 30 januari 2011 - 09:45.
Postad 30 januari 2011 - 09:41
Jag har hack i ljudet på barnkanalen hela tiden med en 1963 med fiber göteborg.
Postad 30 januari 2011 - 09:56
Jag har 1910 box och ADSL, 15 mil till Göteborg
Postad 30 januari 2011 - 10:25
Där finns också störningar i ljudet men man uppfattar inte störningarna så tydligt som det blir i Telias nät
Så här har jag testat detta jag har kört Boxer i tevens högtalare och Telia i hembion
Någon mer som kan testa detta?
Postad 30 januari 2011 - 17:17
Felet är i barnkanalens utsändning har nu lyssnat på Barnkanalen på Boxer och Canal Digital. Där finns också störningar i ljudet men man uppfattar inte störningarna så tydligt som det blir i Telias nät
Jag missade att skriva att vi redan har felanmält till SVT att det är fel på inkommande signal för bandkanalen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 januari 2011 - 17:20
Har du kollat om tjänsten remote access är aktiverat? Isåfall stäng av den.
Orden nedan är tagna ifrån ett tidigare inlägg som Markus på Telia Kundservice skrev.
"Som jag sagt tidigare så kommer man att lösa problemet med att windows datorer som har remote access aktiverat och kör automatisk ip (DHCP) skickar trafik till Thomson modemet som den inte förväntar sig, och då kan Thomson modemet hänga sig."
Letar och letar, men hittar dessvärre inte "remote access".
Vet du vart den ligger?
Postad 30 januari 2011 - 18:21
Letar och letar, men hittar dessvärre inte "remote access".
Vet du vart den ligger?
Enklast är att sätta fast ip på datorerna.
Annars är det en tjänst och man stänger av den enklast genom att leta upp den i listan man får upp om man trycker windowsknapp-R och skriver services.msc.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 januari 2011 - 18:34
Har under ett x antal veckor nu försökt få bukt på min Thomson TG784. Problemet är att jag kan inte spela online via mitt PS3 som är anslutet via det trådlösa nätverket.
Har öppnat upp alla portar som behövs för varje enskilt spel jag försöker spela, men trots detta blir jag nerkopplad i 3/5 av försöken.
Senast gjorde killen på supporten "någon fix" som han uttryckte sig, det jag kunde se var att han ändrat kanal i routern ifrån 11 till 6. Men trots detta samma problem. Likadant att försöka streama data via datorn direkt till PS3 är hopplöst.
Hade en D-link Di-524 innan, och då funkade allting klockrent. Notera att routern innan var heller ingen värsting.
Hört talas om att det ska släppas versioner, samt att det ska komma en ny modell av Thomson en TG789. Kommer denna nya modell vara stabilare än dagens? (TG787 och TG784).
För övrigt funkar Tv perfekt. 1/3 tjänsterna som funkar. IP Telefonin brusar bara när man svarar och kopplar ej samtal i de flesta fallen. Hoppas det kommer en fix på detta snart.
Postad 30 januari 2011 - 19:46
@ Telia Kundservice
Hade en D-link Di-524 innan, och då funkade allting klockrent. Notera att routern innan var heller ingen värsting.
Hört talas om att det ska släppas versioner, samt att det ska komma en ny modell av Thomson en TG789. Kommer denna nya modell vara stabilare än dagens? (TG787 och TG784).
Viktigaste frågan är väl, kommer den nya produkten vara lika låst som den gamla eller kommer den vara lika ogästvänlig som förra thomsom för kunden...
Postad 30 januari 2011 - 21:04
Ja ser man inte skillnad på en kanal som sänds i 8Mbit/s jämfört med en som sänds i ca 3.5 bör man nog skaffa en större TV, eller glasögon. Med andra ord bör man alltid använda svt1 hd och svt2 hd istället för sd-varianterna.
Eller så är skillnaden inte så stor för gemene man. Är man inte nörd och intresserad av bästa möjliga bild så är skillnaden marginell. Programmet i fråga kanske är det intressanta istället för bildkvaliteten. Det är ju detta som gör att den stora massan inte skriker att de vill ha Hd-tv.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 30 januari 2011 - 21:05.
Postad 30 januari 2011 - 22:15
Ja detta märks framför allt på sportsändningar på grund av mindre komprimering fastän det egentligen bara är 576p som är uppskalad till 720p på SVT1 HD.Ja ser man inte skillnad på en kanal som sänds i 8Mbit/s jämfört med en som sänds i ca 3.5 bör man nog skaffa en större TV, eller glasögon. Med andra ord bör man alltid använda svt1 hd och svt2 hd istället för sd-varianterna.
Redigerat av Unregistered29650, 30 januari 2011 - 22:19.
Postad 30 januari 2011 - 23:17
Bugg i EPG just nu.
Viasat Explorer och Viasat Nature säger just nu (kl 23:17) att det visas:
Viasat Explorer : Exceptionella detektiver 22:00-23:28, sedan Deep & Tight 23:00-00:20
Viasat Nature : Doves of war 23:00-00:30, sedan Lesbian first timers 00:00-00:20
Tiderna överlappar, dvs någon har gjort fel.
Postad 31 januari 2011 - 00:12
Ja, under förutsättning att man använder HDMI ...Ja ser man inte skillnad på en kanal som sänds i 8Mbit/s jämfört med en som sänds i ca 3.5 bör man nog skaffa en större TV, eller glasögon. Med andra ord bör man alltid använda svt1 hd och svt2 hd istället för sd-varianterna.
Postad 31 januari 2011 - 00:50
Har under ett x antal veckor nu försökt få bukt på min Thomson TG784. Problemet är att jag kan inte spela online via mitt PS3 som är anslutet via det trådlösa nätverket.
Har öppnat upp alla portar som behövs för varje enskilt spel jag försöker spela, men trots detta blir jag nerkopplad i 3/5 av försöken.
Fungerar det med kabel?
Senast gjorde killen på supporten "någon fix" som han uttryckte sig, det jag kunde se var att han ändrat kanal i routern ifrån 11 till 6. Men trots detta samma problem. Likadant att försöka streama data via datorn direkt till PS3 är hopplöst.
Bytte frekvens på det trådlösa alltså.
Du har antagligen mycket störningar på frekvensbanet som använda för det trådlösa och har haft en gynnsammare placering av din förra router. Du kan använda din förra router som accesspunkt om du stänger av DCHP servern i den och kopplar in den i modemet från en av portarna på LAN sidan.
TG789 används av Sonera i Finland om jag förstått det rätt. Men det kommer en ny version till modemen ni har snart har jag redan sagt i den här tråden.
För övrigt funkar Tv perfekt. 1/3 tjänsterna som funkar.
Detta indikerar att modemet fungerar som det ska för digital-tv är oftast den tjänst som är mest krävande.
IP Telefonin brusar bara när man svarar och kopplar ej samtal i de flesta fallen. Hoppas det kommer en fix på detta snart.
Detta är nog enklast att fixa, koppla rätt helt enkelt

Prova först koppla ur den gröna och svarta kabeln från telefonjacket i modemet och koppla sen din telefon direkt i phone 1 eller 2 så fungerar den med mycket stor sannolikhet. (Sannolikheten att det inte fungerar finns eftersom att det kan vara fel på kabeln eller telefonapparaten som sådan)
Viktigaste frågan är väl, kommer den nya produkten vara lika låst som den gamla eller kommer den vara lika ogästvänlig som förra thomsom för kunden...
Jag tror ni behöver tänka lite på varför vissa funktioner är som du säger låsta.
Den som kan påvisa en teknisk bugg som är ett fel på Thomson modemet får gärna skicka ett PM till mig så svarar jag på det sen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 31 januari 2011 - 00:56
Viasat Explorer och Viasat Nature säger just nu (kl 23:17) att det visas:
Viasat Explorer : Exceptionella detektiver 22:00-23:28, sedan Deep & Tight 23:00-00:20
Viasat Nature : Doves of war 23:00-00:30, sedan Lesbian first timers 00:00-00:20
Tiderna överlappar, dvs någon har gjort fel.
Det ser ut så i EPG materialet som vi har fått från Viasat.
Det var tidigare idag fel på TV4 och TV4+, och då berodde det på sen programändring men det verkar det inte vara nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 31 januari 2011 - 09:11
Du kan använda din förra router som accesspunkt om du stänger av DCHP servern i den och kopplar in den i modemet från en av portarna på LAN sidan.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Testade att koppla in min router så som du beskrev och anslöt mig trådlöst via den istället. Verkar fungera bättre nu iaf! Testat att streama material ifrån dator direkt till PS3an utan problem! Detta gick nästan aldrig innan när man var uppkopplad direkt till Thomson.
Trist dock att man skaffar sig en "All-i-ett-lösning".. men ändå inte kan nyttja det fullt ut. Men antar att Telia inte ger någon support på sina produkter förutom att IP-Telefonin/Internet och Digital TV ska fungera. Sen bryr ni er helt enkelt inte om återstående enheter i hemmet inte fungerar mot Thomson.
DOCK måste jag ändå skriva och göra ett undantag för dig Markus, som gör allt du kan för oss här. Vilket uppskattas stort!

Postad 31 januari 2011 - 11:31
Bra att ni finns med här! I min kanallista har jag två kanaler 999, en 999 SVT ABC och en 999 SVT Tvärsnytt. SVT ABC sänds på båda platserna. Hur ska jag göra för att få in SVT Tvärsnytt? Bor i Fiber-LAN i Sthlm.
Postad 31 januari 2011 - 18:44
Ja detta märks framför allt på sportsändningar på grund av mindre komprimering fastän det egentligen bara är 576p som är uppskalad till 720p på SVT1 HD.
Ska bli intressant att se om jag upplever någon avsevärd förbättring vid en sportsändning.
Postad 31 januari 2011 - 23:57
10 min (ibland lite oftare)...med tur lite uppehåll någon eller några timmar. Har inte ändrat min utrustning eller så. Har haft Telia lääänge...så ja jag har upplevt mina problem med uppdateringar mm. Någon?
Häls
JsGim/
Postad 01 februari 2011 - 00:09
Är det bara jag...sedan ca 2-3 veckor tillbaka har jag ökade bildstörningar (extremt korta) men "ofta" ibland en /varje
10 min (ibland lite oftare)...med tur lite uppehåll någon eller några timmar. Har inte ändrat min utrustning eller så. Har haft Telia lääänge...så ja jag har upplevt mina problem med uppdateringar mm. Någon?
Häls
JsGim/
Samma här, små korta frysningar i princip varje gång man ser på TV, inte så ofta men ca 2-3 ggr per timme. Har fått för mig att det främst är SVTHD kanalerna det händer på, tittar även än del på Viasat sportkanalerna och det känns inte som om det händer där.
Postad 01 februari 2011 - 01:22
Samma här, små korta frysningar i princip varje gång man ser på TV, inte så ofta men ca 2-3 ggr per timme. Har fått för mig att det främst är SVTHD kanalerna det händer på, tittar även än del på Viasat sportkanalerna och det känns inte som om det händer där.
märkt detta på svt1 o 2 samt tv4 oxå ...
Postad 01 februari 2011 - 07:31
Postad 01 februari 2011 - 10:46
Ska bli intressant att se om jag upplever någon avsevärd förbättring vid en sportsändning.
Du har en poäng i att många inte bryr sig om bilkvalitet i samma utsträcknings som vi på detta forum (tänkvärt)
- Har många i vår BRF som fortfarande använder Scart/RGB istf HDMI (ofta inte ens inkopplad eller aldrig vald signalväg) bara för att man då får TVn att automatiskt välja signalkälla (Box/DVD/Video etc) vilket inte fungerar med HDMI på Telias Boxar ... människan är lat/bekväm ... och bildskillnaden för liten om man inte har ny/dyr TV etc
Postad 01 februari 2011 - 11:17
Var ett tag sedan nu.
Mappsystem till inspelningarna, bara en sån sak vore guld värt, osv osv.
Postad 01 februari 2011 - 13:15
bredband och telefoni fungerade utmärkt).
Ja, man MÅSTE koppla in digitalboxen med tråd 1 ggr innan man kopplar på Ruckus trådlöst.
Annars vägrar thomson boxen ge den en IP adress...
Misstänkte det var något sådant, står dock ingenstans heller i dokumentationen, men, har för mig det kan vara så
med datorer och routrar/modem ibland, låg baki i huvudet att det kanske vi skulle prova..

5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
BioBerra