Postad 10 August 2011 - 08:32
Postad 10 August 2011 - 08:46
Fina bilder från Grokken & Micke också!
Edit: En bild också
Tänkte vara lite tålmodig och vänta på någon bil som körde förbi. Dessvärre kom det ju aldrig någon... Så tog saken i egna händer och satte på timern och sprang till bilen och gasade. Blev väl inte riktigt som jag tänkt men spurten tog på orken

Untitled by Olohaha, on Flickr
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 10 August 2011 - 08:48.
Postad 10 August 2011 - 08:48
EDIT:
Fyfasen va läskigt! Exakt samma tanke slog mig igår, fast jag orkade aldrig gå iväg till en kurva vid vägen för att göra samma sak, men jag hade dock inte låtit kameran stå medan jag körde bilen :-) Men ikväll ska jag allt försöka om vädret tillåter. Men det blev en fin bild malko!
Redigerat av Spuute, 10 August 2011 - 08:50.
Postad 10 August 2011 - 09:29
Snyggt MikaelMin frukost
Riktigt häftigt Spuute! Håller med overhard där om att man inte riktigt ser var en bild slutar och den andra börjarVaknade av att de åskade en bit bort så jag masade mig upp ur sängen och riggade upp kameran på stativ på balkongen sen satte jag mig där och inväntade blixtarna. Det kom som ett tjockt täcke av moln och drog fram över den iövrigt klara himlen, så man ser på den översta bilden här så är det stjärnklart ovanför ovädret.
Haha, ja så kan man ju också göra, alla sätt är ju bra utom det dåligaTänkte vara lite tålmodig och vänta på någon bil som körde förbi. Dessvärre kom det ju aldrig någon... Så tog saken i egna händer och satte på timern och sprang till bilen och gasade. Blev väl inte riktigt som jag tänkt men spurten tog på orken
Så ett försök fick räcka.
Postad 10 August 2011 - 11:22
Ser bra ut, kan inte tänka mig att den förlorat så mycket i skärpa. Sitter och tänker ut min nästa testFina bilder Mikael och Grokken. Kaffekannan riktigt poppar ut från bokehridån
Postar nu en testbild. Fick hem ett ND8 filter som jag var tvungen att pröva. Men just denna bild hade klarat sig utan filtret (dvs 3 stop kortare slutartid hade funkat).
Nästa test skulle vara att ta en bild på något där man kan bedömma skärpa, och sedan sätta på ett ND filter, sedan ytterligare ett + att avsluta med polarisationsfiltret, så kan det ju vara intressant att se hur dessa olika bilder ser ut. Så klart ha kameran på stativ och ändra tiden för varje extra filter.
2 x ND8 = 6steg eller?
Postad 10 August 2011 - 11:52
//lasse
confusion.JPG 419.98K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 August 2011 - 12:11
post_72300_1312973483.jpg 151.33K
0 Antal nerladdningarÄndrade färgkanalerna lite så att skylten och himlen mörkades ned och att texten skulle sticka ut mer. Mörkade ner skuggor med kurvor. Ökade klarhet. Här är resultatet.
post_72300_1312973483_2.jpg 190.92K
0 Antal nerladdningarAnledningen att jag tog mig tid var dels för att hjälpa och komma med tips, men mest för att jag gillar bilden och tyckte den hade potential! Mycket bra fotat!
Postad 10 August 2011 - 13:02
Riktigt fint Kinjon! Är riktigt imponerad över bilderna du postar!
Tack! Ruggigt häfitgt med åskan! Satte du kameran i BULB och väntade, eller hade tog du fler bilder med långa slutartider?
Mycket fint kinjon
Tack för det
Kinjon, Spjut, Malko, Grokken. Riktigt bra allihopa!
Tack!
Postad 10 August 2011 - 14:10
Gjorde även som så att jag fokuserade så långt bort från mig som den hittade AF och sen ändrade jag till MF och lät det vara där, men jag parkerade rumpan på balkongen och satt med fjärrutlösaren och bulbade
Vaknade av att de åskade en bit bort så jag masade mig upp ur sängen och riggade upp kameran på stativ på balkongen sen satte jag mig där och inväntade blixtarna. Det kom som ett tjockt täcke av moln och drog fram över den iövrigt klara himlen, så man ser på den översta bilden här så är det stjärnklart ovanför ovädret.
Har fixat och faktiskt överdrivit med ramarna nu, skulle nog inte gått på så hårt, men nu kan ni inte missta er iallafall
Postad 10 August 2011 - 15:54
Ändrade färgkanalerna lite så att skylten och himlen mörkades ned och att texten skulle sticka ut mer. Mörkade ner skuggor med kurvor. Ökade klarhet.
Tack Overhard! En OK bild blev plötsligt otroligt mycket bättre! Ger mig inspiration och motivation att fortsätta fota.
Har också förstått att jag nog bör börja läsa in mig lite på redigering också. Så snart jag har lärt mig hantera kameran hyfsat alltså.
//lasse
Postad 10 August 2011 - 16:09
Stämmer bra det que. Polfilter kan väl ge uppmot två stegs väl så då är du ju nästan på 82 x ND8 = 6steg eller?

Fading sunlight by _Downfall_, on Flickr
Postad 10 August 2011 - 16:53
Postad 10 August 2011 - 17:55
Riktigt bra Grokken men jag är lite kluven på hurvida jag gillar eller ogillar bilen till vänster. Jag tycker nog den drar ögonen till sig när jag hellre följer ljusvägen. Mycket bra exponerat och redigerat.
Instämmer helt. Lite smygreklam för Canon uppe till vänster?
Postad 10 August 2011 - 20:09
Tror eller hoppas på att det inte försvinner så mkt skärpa med mitt ND8 filter. Filtret är ju ett Kenko Zeta ND8 vilket borde vara hyfsad. Och förhoppningsvis är den äkta eftersom nätet florerar av Kinesiska kopior... Köpte den från en Ebay säljare jag tidigare handlat av, som tycks sälja autentiska prylar.Ser bra ut, kan inte tänka mig att den förlorat så mycket i skärpa. Sitter och tänker ut min nästa test
Skulle gärna komma upp i mer än ND8, så jag kom att tänka på att jag har 2 st ND8 filer och ett pollarisationsfilter.
Nästa test skulle vara att ta en bild på något där man kan bedömma skärpa, och sedan sätta på ett ND filter, sedan ytterligare ett + att avsluta med polarisationsfiltret, så kan det ju vara intressant att se hur dessa olika bilder ser ut. Så klart ha kameran på stativ och ändra tiden för varje extra filter.
2 x ND8 = 6steg eller?
Problemet med att stacka fler filter ovanpå varandra är att filtertjockleken ökar. Detta gör också att snett genomkorsande ljus får motsvarande förlängning i färdväg vilket borde innebära att bl. a. vinjettering kan bli ett problem (givetvis uppstår fler reflexioner då ljus genomkorsar fler gränsskikt, så det är extra viktigt att coatingen på glasytorna är riktigt bra).
Postad 11 August 2011 - 06:14
En bild från Danmark
Bifogad fil(er)
Postad 11 August 2011 - 06:19
Fränt Spuute!Vaknade av att de åskade en bit bort så jag masade mig upp ur sängen och riggade upp kameran på stativ på balkongen sen satte jag mig där och inväntade blixtarna. Det kom som ett tjockt täcke av moln och drog fram över den iövrigt klara himlen, så man ser på den översta bilden här så är det stjärnklart ovanför ovädret.
Bra bild GroKKen, fast kanske lite mycket runtomkring så själv uppmärsamhet. Men super läckert med vägen i alla fall!Fading sunlight by _Downfall_, on Flickr
Fin Ace
Intressant bild Que!En bild från Danmark
Postad 11 August 2011 - 06:41
Snyggt skärpedjup.
Intressant bild! Vad är det från?
Bra där!Snyggt GroKKen
Den gillar jag. Härligt med Danmark.En bild från Danmark
Vad bra expoerade de där bilderna är! Har ni varit på nåt stort kalas eller nåt?
Postad 11 August 2011 - 07:49
Tack kompis! Ja, jag tycker själv det vart braVad bra expoerade de där bilderna är! Har ni varit på nåt stort kalas eller nåt?
Postad 11 August 2011 - 08:04
Intressant bild! Vad är det från?
Tack
http://www.sobor-kaliningrad.ru/
http://en.wikipedia....d_cathedral.JPG
Redigerat av master_of_rock, 11 August 2011 - 08:05.
Postad 11 August 2011 - 13:51
Tyvärr så vet i f**n hur jag tog den bilden... hade lite skog i bakrunden men var väldigt lite
så det blev bara ett grönt streck knappt någon cm.. så det blev till att beskära den så,
Tycke den blev ganska bra ändå.
Snygga bilder Malko,que och micke..
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 11 August 2011 - 13:52.
Postad 11 August 2011 - 14:55
Riktigt bra Grokken men jag är lite kluven på hurvida jag gillar eller ogillar bilen till vänster. Jag tycker nog den drar ögonen till sig när jag hellre följer ljusvägen. Mycket bra exponerat och redigerat.
Tack för feedbacken! Var lite osäker på den där bilen, å ena sidan är det en kul detalj för att den är still också mot allt annat som rör sig, om man kunde komma på en bra titel skulle det passa. Men den blir nog bättre att titta på bilden om den inte är med. Ni får gärna försöka croppa den om ni vill, testa själv men blev inte nöjd ... Hehe jappInstämmer helt. Lite smygreklam för Canon uppe till vänster?
Tack detsamma Ace!Snyggt GroKKen
Tack Mikael! Riktigt snyggt fotat här med 31anBra bild GroKKen, fast kanske lite mycket runtomkring så själv uppmärsamhet. Men super läckert med vägen i alla fall!
Mmm Malko som man brukar sägaFina bilder Micke, Ace och Que.
Redigerat av GroKKen, 11 August 2011 - 14:56.
Postad 11 August 2011 - 19:42

Min gamla koja finns kvar hos mor och far, var helt galet hur mycket tid och kärlek som lades ner på det här projektet.
Nikon D7000+ samyang 8mm
Postad 11 August 2011 - 23:13
DSC_0101_2.jpg 241.01K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 12 August 2011 - 07:05.
Postad 12 August 2011 - 06:27
Min gamla koja finns kvar hos mor och far, var helt galet hur mycket tid och kärlek som lades ner på det här projektet.
Ah ibland längtar man tillbaka till den tiden då man spenderade dagarna med att antingen klättra i träd, dra en plastbil efter sig i ett snöre, bygga koja, göra det man känner för! Inga pengar, tjejer, jobb eller skola som stör din egen tid
![]()
Nikon D7000+ samyang 8mm
Haha, jag känner igen det där, speciellt när man står och tittar på när ens egna barn leker, gud va skönt det hade varit att vara liten igen. Som du säger, inga bekymmer om man räknar dom saker som ifall favorit godiset skulle vara slut på godisaffären på lördag eller ej
Postad 12 August 2011 - 06:32
Tack spuute.. tur att jag ändrade min bild då.et där var en sjukt fin bild Ace, tror bestämt att det är en av dom bästa från dig, iallafall enligt mig
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 12 August 2011 - 06:38.
Postad 12 August 2011 - 08:21
MMM det där ser inte fint ut GroKKen.. skönt att objektivet klarade sig..har man ju inte tänkt
på så mycket att om filtret går sönder på det sättet att dess glass kan skada linsen.
Postad 12 August 2011 - 12:24
Postad 12 August 2011 - 19:20
Vad är det för byggnad? Grym spiraltrappa
Postad 12 August 2011 - 21:40
Riktigt bra bild Overhard, super snygg redigering! Där ska det göras dricka alltså!
Intressant motiv
The beginning and the end...
Ni två har spårat ur verkar det som
Redigerat av Mikael_R, 12 August 2011 - 21:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?