Komorok, tror du man kan få till ljudet med DV på 20kvm (4x4,5) om man ha plats för 1-2 rejäla basabsorbenter och rummet mäter hyffsat bra utan absorbenter?
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 23 April 2012 - 20:23
Komorok, tror du man kan få till ljudet med DV på 20kvm (4x4,5) om man ha plats för 1-2 rejäla basabsorbenter och rummet mäter hyffsat bra utan absorbenter?
Postad 23 April 2012 - 20:29
Men de är ändå inte möjliga att köpa....
Postad 24 April 2012 - 08:59
Biltema har stöttor som klarar av 60Kg för 189kr, pallar ju gott och väl en vinges vikt.
Risken är väl att man kommer ju justera sig till döds med alla möjligheter som öppnar sig med ett par såna
Postad 24 April 2012 - 09:08
Absolut inte om du tänker på högtalarnas storlek och rummet, satt du inte i sweetspot så lät det såklart inget skoj iom att dom stod såpass nära och tight ihop.Lät det inte jävligt dåligt i det rummet ?
Jag och Hydde bytte plats ett par gånger och det fallerade kraftigt om man satt på sidan.
Jag vågar inte låna en bild ifrån något annat forum då det blev ett jävla liv sist jag gjorde det, men kikar du på bilder ifrån det rummet så ser du hur dom monterade Golden Horn, det kan såklart användas absorbenter för den som vill det.
Förbannat smart och enkel lösning som jag blev lite överaskad över att inte ha sett innan.
Postad 24 April 2012 - 09:37
Jo jäkla smart lösning om man vill ha upp dom och testa olika höjd !
Postad 24 April 2012 - 10:11
Vem skall klippa på detta då?
Dom kostar väl nästan dom pengarna nya iofs, så prutning lär han ju få räkna med.
Postad 24 April 2012 - 12:15
Meeen int fan behöve jag den egentligen, inte som de serut ida...
Men sugen e man oavsett...
Redigerat av DVD-ai, 24 April 2012 - 12:22.
Postad 24 April 2012 - 13:36
MEN det är ju projektorpengarna jag nallar av då... beslutsångest...
Postad 25 April 2012 - 11:10
monteringssatts: 6500kr
Färdiga: 11000kr
+ sd fötter: 300kr
Redigerat av DVD-ai, 25 April 2012 - 11:11.
Postad 25 April 2012 - 12:08
Postad 25 April 2012 - 12:39
Låten - quesquevousfumer? på plattan bass thérapie
DAMN!
http://www.infrabass...s--groupes.html
Här har vi lite att ge Alexi
Postad 26 April 2012 - 11:14
Om det som Peter pratar om i bla dessa trådar gick att implimentera på ett ritkigt bra sätt i ett lyssningsrum och med processing som medger "rätt fungtion"
Edit: MHB eller något annat har allvarliga problem... kan inte klistra in länken !!!!
Suck....
Faktiskt.se och sedan under "generellt om HiFi" och sedan i tråden som handlar om världens bästa högtalare. även i tråden om Dolbys nya 62.2 kodning.
Där finns det i alla falla det som jag försöker att länka till men inte får göra tydligen...
Redigerat av DVD-ai, 26 April 2012 - 11:19.
Postad 26 April 2012 - 11:29
Postad 26 April 2012 - 11:49
eller inte vad du pratat med mig om i alla fall
Och detta är inte något liknande det som blir då du har flera surroundhögtalare, detta är ju något helt annat
eller missförstår jag dig nu ?
Postad 26 April 2012 - 16:04
Animationerna visar ju ganska tydligt problemet, eller hur?
Nej, men förklara gärna problemet för mig
För jag ser inget problem med det som animeringen visar (mer än det uppenbara då man vill skapa en vågform, att elementen måste vara tätt ihopp och många! och eventuella problem högre upp i frekvens, men detat går ju allt att lösa med "rätt" element och placerade på rätt ställe
Jag kan inte heller av denna animering se någon anledning till att det borde finnas problem med helt andra installationer som inte ens har samma mål som denna.
Det är äpplen och päron, olika lösningar som fungerar på helt olika sätt.
Vet du vad animationen föreställer? förstår du principen ?
Jag får en känsla av att du inte gör det och därför tror att den visar något annat än vad det egentligen gör och därför tror dig se ett fel, Men JAG kan ju ha fel i att tro det också så det utesluter jag inte
Här talar vi vågformsreproduktion vilket är focus i detta ämnet, inte just multibra källor i sig självt för att få en stor spridning med jämn energi över ett stort område.
Vågformen skulle kunna se ut på alla möjliga andra vis och vara båda smalare och bredare eller fler "intill varandra" så som också illustreras på en av bilderna. det beror helt på vad som skulle ligga på materialet som ska spelas upp!
Skithäftigt!!! och tordes kunna ge ett nära 100% perfekt återgivet ljud med samma naturliga klangbalans och energispridning som i verkligheten.
alltså ingen sweetspott heller som trevlig bieffekt
Och detta är hur man kan åstakomma (något i stil med, åtminstone!) det, något jag har funderat på länge att man just skulle vilja testa då det är en mycket intressant lösning.
Som dock kräver en hel del "runt omkring" för att materialet från första ton till sista ledet ska innehålla den info som behövs för att möjliggöra detta.
Vi talar inte om något som ens är att liknas vid multibla surround kanaler och vad det ger för effekter., detta är ett helt annat djur.
Läs lite på ämnet vågformsåterskapande, jäkla intressant och spännande !
Redigerat av DVD-ai, 26 April 2012 - 16:10.
Postad 26 April 2012 - 19:30
Vafasiken, jag kikar runt lite på div forum för att se bilder ifrån mässan. Dom har ju lyckats bränna av en bild på stjärnan själv
Postad 26 April 2012 - 20:33
Det är vad jag menar på, för det har inte multi surr lösningar som mål.
Det är där jag menar på att du nog anser en sak om det jag länkade till, som inte har med denna saken att göra ens ?!
Jag vet vad su tycker om multisurrar och jag vt varför för det har du redan förklarat föer gånger, men detta är onte samma sak.
Som att jämföre bilar med flygplan "men dom tar passagerare", typ...
Alltså, detta är samma sak som att du har X antal helt individuella kanaler och med en signal som är lika många kanaler = inget "trolleri" eller "fuskande" med o-äkta kanaler utan 100%äkta och där man använder dessa för att med bla tids delay och uträkning förskjuta och fördela signalen för varje individuell kanal så att du kan få en mycket snarlik vågfront av det som finns på inspelningen.
Alltså, det "låter på samma sätt som i verkligheten" och inte bara "låter som vekligheten".
Således att det inte finns någon sweetspott, rumspåverkan borde bli hellt "klangnaturlig" (hehe, påhittat ord som jag tyckte passade
Och du kommer att ha en punktformighet i ljudbilden som är" verklighets återskapande" så ledes att du inte använder dig av "fantombild" och kompensation för hur hörseln fungerar för att få en bra ljudbild och rumsupplevelse.
Utan du spelar upp allt på den plats där det i verkligheten befinner sig och med verklig "storlek".
Du får då en vågfront som motsvarar den som en verklig orkester eller band skulle åstakomma i liften placerade framför dig
Skit coolt om man lyckas med att göra en rikigt bra sådan hära lösning, snacka som Live ljud...
Verklighetskopiering blrde vara möjligt typ
Med rätt antal kanaler och bra multikanal inspelningar i samma upplösning (antal kanaler >100kanaler ?!) borde möjliggöra otroligt häftiga ljudupplevelser
Redigerat av DVD-ai, 27 April 2012 - 05:02.
Postad 26 April 2012 - 20:37
Postad 26 April 2012 - 22:49
Och du kommer att ha en pungtformighet i ljudbilden...
Den här pungen har ganska dålig formighet.
Bifogad fil(er)
Postad 26 April 2012 - 22:54
Postad 27 April 2012 - 06:22
Vill du inte förstå eller dummar du dig bara?
Postad 27 April 2012 - 06:51
Jag kan inte se det du ser som ett problem, därför jag försöker förstå vad du ser som ett problem ?!
Men jag antar att du utefter dessa animationer menar på att vågfronten från multipla surrar blir lidande då man får, säg 3st identiska/ interagerande vågfronter som måste försöka samverka, och om detta inte blir "rätt" så blir det "fel"...
Men det är ju inte hela sanningen dock... så man kan placera dessa surrar, och oftast gör (om man får anvisningar av Ingvar vart dom behöver placeras) så att den påverkan ska bli så liten som möjligt i felaktig riktning
Men du har naturligtvis rätt i att "så blir det ju".
Och så är det med alla lösningarsom existerar föruttom med en helt perfekt verklighet, alltså Live !
Även detta som disskuteras nu har ju massor med brister, men är så pass nära att kunna återskapa verkligheten utan krussiduller att det är häftigt !
En ensam högtalare inte på något sätt bättre/ mer naturlig i fråga om vågformsåterskapandet än säg 3st/ kanal som surrar, lika (om inte MER fel!) men annorlunda.
Alltså det blir bara 2 olika sätt som inte någon av dom kommer att kunna ge en vågform som är betydelsefullt mer lik verkligheten än den andra,...
Men det är ju knappast någon av lösningarnas huvudsakliga mål... utan för att få det så måste man ju göra så som Peter visade tog upp i trådarna, om man på riktigt vill ägna sig åt vågformsåterskapande !
Eller så syftar du på där ljudvågorna korsar varandra, att du skulle få problem i och med det ?
Det får du inte per automatik, men kan få om inte allt är "rätt", t.ex. så är det viktigt att du har tillräckligt tätt mellan högtalarna om dom ska vara vågformsåterskapande för att vågformen ska bli "tät nog".
Om du inte ska ägna dig åt vågformsåterskapande så är detta inget problem, utan då är det viktiga att se till att högtalarna har en jämn spridning, då spelar inte dessa "korsande ljudfällt" någon som helst roll för hur vi uppfattar ljudet, om dom placeras rätt....!
Är högtalaren mer riktad så spelar det större roll fast går att ställa in så att det inte längre är ett problem även i det fallet
OM det inte är något detta du syftar på så får du låv att förklara för jag kan inte läsa din tankar
Och förklara gärna hur du ser på problemet !
Detta är mycket intressant och spännande områden, och jag är med på hur du tänker tror jag, gällande multibla surrar.
Och förstår om DU föredrar att inte ha det, fast för mig personligen så är det ett fullständigt "icke-problem" då dom två multisurroundlösningar jag lyssnat på med Ino a2 har gjort ett så bra jobb att båda punktformigheten och diffusheten har funnits där...
Men jag har inte lyssnat på surrarna i kramfors än...
Och du lyssnade väll bara typ 10 minuter, på landstignignen i Norrmandy i Saving private Ryan när du va bakis och kom ut med händerna på huvudet och orden: "nä fy fan de där orkade man inte med idag"
I Ingvars källare så är surroundljudet ganska trevligt, men bästa än så länga var hemma hos Sunfire THX när han hade alla 8st A2'or.
grymt bra va det !!!
Redigerat av DVD-ai, 27 April 2012 - 07:09.
Postad 27 April 2012 - 07:54
Orkar vill inte i text...
Jag postade ett inlägg på Faktiskt, men slänger ut det här med då jag har fått upp ögonen för Valchromat ( genomfärgad MDF )
Vill gärna se lite byggen i detta materialet bokhyllor/stereobänkar/skyltar/högtalare osv osv, och gärna med olika ytbehandlingar.
Har någon gjort eller vet någon som byggt i detta så länka gärna ( Peetwa och adhoc´s byggen har jag sett )
Redigerat av Evil Homer, 27 April 2012 - 07:56.
Postad 27 April 2012 - 08:01
Till er andra, är de ingen som är intresserad av detta och tycker det är en mycket rolig ide ?
http://www.faktiskt....=48862&start=30
http://www.faktiskt....=48879&start=30
Postad 27 April 2012 - 08:02
( Obehandlat )
Postad 27 April 2012 - 09:00
och det borde vara det perfekta at bygga i och sedan måla svart, blir det en repa så syns det ju 100 gånger mindre än med ljus MDF
Eller så bygger man i det och vara vaxar eller klarlacker på för att få mer djup.
Postad 27 April 2012 - 09:05
Här e jäkla bra ljud för 12kkr !!!!
http://hifimagasinet...?annonsID=47725
Redigerat av DVD-ai, 27 April 2012 - 09:11.
Postad 27 April 2012 - 09:08
Blir lite lite liv i det man bygger, och man kan mörka ner färgerna med olja eller vax eller för den delen lack.
Hittade en olja igår som verkar vara lämplig, en matt olja ifrån OSMO.
Du länkar till förstasidan david...
Postad 27 April 2012 - 09:21
B&W 801 80tal, dessa låter SKIT BRA !
bättre än alla B&W som finns idag... dessa är bäst och några av dom bättre högtalarna jag hört
hade dom varit närmare stockholm så hade jag köpt dom !
Redigerat av DVD-ai, 27 April 2012 - 09:25.
Postad 27 April 2012 - 10:47
............................................
Till er andra, är de ingen som är intresserad av detta och tycker det är en mycket rolig ide ?
http://www.faktiskt....=48862&start=30
http://www.faktiskt....=48879&start=30
Jag tycker det är väldigt spännande
Postad 27 April 2012 - 18:24
Det är en grind till tommys hage, den där ni släpper ut han i på sommrarna.
Postad 27 April 2012 - 18:28
Postad 27 April 2012 - 18:29
Nu kom jag på vad det är.
Det är en grind till tommys hage, den där ni släpper ut han i på sommrarna.
Den är för liten för det.
Jo just det NiklasF... att jag förstår dig angående surrounder betyder förstås inte att jag håller med dig. Och förresten är jag skyldig dig en öl som du får komma upp å dricka på plats när det passar.
Jag vill också ha öl...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?