Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!
2072 svar till detta Àmne
Postad 11 February 2007 - 22:26
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
PĂ„ Ă€mnet DT-550 sĂ„ mĂ„ste jag ocksĂ„ frĂ„ga: Ăr det nĂ„gon mer Ă€n jag som har noterat ett Ă„terkommande problem som innebĂ€r att man ibland (ganska sĂ€llan) pĂ„ kodade kanaler fĂ„r en helt svart bild (utan ljud) med felmeddelandet "Kodad kanal" i nĂ„gon sekund och sedan Ă„tergĂ„r bild och ljud till det normala?
Har ni testat era CA-moduler, och bytt ut dem? Det Àr nÀmligen sÄ att ifall man rÄkar stÄ i menyn för modulinformation nÀr man fÄr detta fel, istÀllet för att se valet "Viaccess", endast har valet "No CA module found" - boxen tappar alltsÄ kontakten med CA-modulen ibland. Jag tror det vore bra om dom som ser detta problem (symptomet Àr alltsÄ en svart bild med meddelandet "Kodad kanal" som endast stÄr i nÄgon sekund och sedan Äterupptar boxen avkodning som vanligt) kontaktar Dilog snarast för att fÄ hjÀlp med att felsöka, och för att Dilog ska fÄ en överblick över hur vanligt detta fel Àr.
<{POST_SNAPBACK}>
Javisst hÀnder det att jag fÄr det meddelandet. Men det Àr för mig bara ett litet problem eftersom det, precis som du skriver, bara visas i nÄgon sekund för att sedan bli riktigt. Jag Àr inte sÄ ofta i menyn för modulinformation sÄ att jag lider av just det... Vad menar du att jag eller Dilog ska göra om jag nu skulle kontakta dom? Dom verkar ju liksom inte jÀtteivriga att lösa olika problem? Jag har haft min box i snart ett Är och tÀnker inte lÀngre pÄ de problem som finns. KÀnns (tyvÀrr) som om man blir hemmablind och lÀr sig leva med de brister som finns. Jag kör 1.15 fortfarande och har inte boxen ansluten till datorn. Vi spelar in vÀldigt mycket och timeshiftar en del. Nu har jag glömt bort nÀr en inspelning inte funkade sist, sÄ lÀnge sedan Àr det. //T
<{POST_SNAPBACK}>
Felet kan bero pÄ en trasig CA-modul, Dilog kan kanske skicka dig en ny och testa din gamla modul för att se om det Àr fel pÄ den och isÄfall vad som orsakat det. Det Àr ju hur som helst aldrig bra att boxen tappar kontakten med CA-modulen. I 1.15 och tidigare fungerade sÀllan timerinspelningar frÄn standby, det vet vi alla och det har Àven Dilog bekrÀftat. Och jag tror faktiskt att Dilog vill lösa alla problem med boxen, det Àr bara att de fokuserat pÄ att lÀgga till fler funktioner istÀllet för att fixa allvarliga buggar - fel prioritering visserligen men sÄ Àr ju buggarna inte heller deras fel utan alla fel i bÄde hÄrdvara och firmware kommer ifrÄn Handan.
Postad 14 February 2007 - 10:42
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Mera intressanta konstigheter i DT550 - inte en bugg den hÀr gÄngen men ganska konstigt ÀndÄ:
NÀr du avkodar en inspelning, oavsett vilken kanal den Àr inspelad ifrÄn och vilken kanal du stod p Ä nÀr du började avkoda den, kommer boxen att lista den som inspelad frÄn SVT1, och istÀllet för tiden dÄ du spelade in programmet kommer tiden dÄ du avkodade programmet att visas. Dessutom nollstÀlls bokmÀrket för senast visade speltid till 00:00:00.
Jag kan förstÄ varför detta intrÀffar, men boxen borde kunna kopiera rÀtt information om kanal och speltid frÄn den kodade filen innan den tas bort, som en del av avkodningsprocessen. Inte för att det spelar nÄgon roll för funktionaliteten, men nog vore det trevligt att ha rÀtt information pÄ filerna...
Postad 14 February 2007 - 11:32
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
Jag kan förstÄ varför detta intrÀffar, men boxen borde kunna kopiera rÀtt information om kanal och speltid frÄn den kodade filen innan den tas bort, som en del av avkodningsprocessen. Inte för att det spelar nÄgon roll för funktionaliteten, men nog vore det trevligt att ha rÀtt information pÄ filerna... 
Enligt Dilog juni 2006 sÄ Àr detta kÀnnt och ligger pÄ listan. ...sÄ det Àr bara o vÀnta //Michael
Postad 14 February 2007 - 16:38
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Jag kan förstÄ varför detta intrÀffar, men boxen borde kunna kopiera rÀtt information om kanal och speltid frÄn den kodade filen innan den tas bort, som en del av avkodningsprocessen. Inte för att det spelar nÄgon roll för funktionaliteten, men nog vore det trevligt att ha rÀtt information pÄ filerna...  Enligt Dilog juni 2006 sÄ Àr detta kÀnnt och ligger pÄ listan.
...sÄ det Àr bara o vÀnta
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker det Ă€r mycket som Ă€r "bara att vĂ€nta" med Dilog...  Men vi fĂ„r vĂ€l hoppas att anledningen att 1.19 dröjer Ă€r att dom hĂ„ller pĂ„ att fixa resten av de allvarliga problemen innan release...  Ăr det nĂ„gon som har provat TEAC's senaste firmware wwför 160T i sin DT550 föressten? GĂ„r det utan att "bricka" boxen, och funkar den med Boxer-nĂ€tet / Viaccess-systemet? Firmwaren till TEAC 160T har ju fĂ€rre funktioner (saknar t.ex hĂ„rddiskvila) men ska enligt uppgift vara stabilare vad gĂ€ller timerfunktioner och ungefĂ€r allt annat.
Postad 15 February 2007 - 14:07
Unregistered81386417
-
Unregistered81386417
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Ăr detta en problem/bugg?
Om jag har ett eller flera planerade inspelningar i timerlistan (programerade via EPG) och raderar en inspelning sÄ visas rutan sparar information och boxen lÄser sig. Bara att slÄ av och pÄ. NÀr boxen startat igen sÄ Àr programmet som jag ville radera borta vilket ju Àr ok. MEN ALLA program som Àr inspelade efter detta program Àr ocksÄ borta.
I princip sÄ försvann hÀlften av alla inspelade julkalenderavsnitt.
Efter detta sÄ ser jag till att timerlistan Àr tom innan jag raderar inspelningar. DÄ intrÀffar inte detta fenomen.
pgmver 1.18
Postad 15 February 2007 - 14:37
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
Ăr detta en problem/bugg?
Om jag har ett eller flera planerade inspelningar i timerlistan (programerade via EPG) och raderar en inspelning sÄ visas rutan sparar information och boxen lÄser sig. Bara att slÄ av och pÄ. NÀr boxen startat igen sÄ Àr programmet som jag ville radera borta vilket ju Àr ok. MEN ALLA program som Àr inspelade efter detta program Àr ocksÄ borta.
I princip sÄ försvann hÀlften av alla inspelade julkalenderavsnitt.
Efter detta sÄ ser jag till att timerlistan Àr tom innan jag raderar inspelningar. DÄ intrÀffar inte detta fenomen.
pgmver 1.18
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte det har med timerlistan att göra, det har snarare varit en tillfÀllighet, och om du hade kollat lite i trÄden sÄ hade du sett att felet Àr kÀnt. Oavsett om det har nÄgot med timerlistan att göra sÄ verkar felet bara uppkomma om man lÄter boxen stÄ pÄ kontinuerligt, som en work around bör man alltsÄ starta om boxen med 1 - 2 dygns mellanrum. Dina inspelningar finns troligen kvar i boxen, om du tog bort en inspelning sÄ gör en dummyinspelning, starta om boxen och kolla listan igen. Förhoppningsvis skall det hela ha hamnat rÀtt igen, det brukar fungera Àven om det tydligen kan ta nÄgra försök.
Postad 15 February 2007 - 15:07
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
NÀr du avkodar en inspelning, oavsett vilken kanal den Àr inspelad ifrÄn och vilken kanal du stod p Ä nÀr du började avkoda den, kommer boxen att lista den som inspelad frÄn SVT1, och istÀllet för tiden dÄ du spelade in programmet kommer tiden dÄ du avkodade programmet att visas. Dessutom nollstÀlls bokmÀrket för senast visade speltid till 00:00:00.
<{POST_SNAPBACK}>
I sÄ fall har den blivit mer konsekvent, med tidigare versioner verkar den ta informationen frÄn vad "tuner 1" Àr instÀlld pÄ nÀr avkodningen körs, sÄ det blir inte alltid SVT1. UngefÀr samma sak gÀller om du trycker pÄ EPG nÀr du tittar pÄ en inspelning, dÄ fÄr du fram programinfo för det program som togs emot via "tuner 1" nÀr inspelningen gjordes (via tuner 2). Faller vÀl under rubriken egenheter, och det finns ju en del sÄdana... Att bokmÀrket nollstÀlls Àr begripligt, det Àr ju en helt ny fil, Àven om det rimligen borde gÄtt att kopiera detta till den nya filen. Fast som problem betraktat mÄste det ju vara ett av de mindre man kan tÀnka sig, det Àr vÀl frÀmst om man tÀnkt sig ladda över filen till PCn som man kostar pÄ sig att avkoda en fil och dÄ har ju bokmÀrket ingen funktion. Och för att dra till med en "barnen i afrika", tÀnk pÄ alla dem som sitter med en PVR som inte ens har bokmÀrken! För er som inte upptÀckt denna funktion Àn (Infördes efter att den ursprungliga manualen trycktes) sÄ handlar det om att för varje inspelning hÄller boxen reda pÄ var man senast var i uppspelningen, och man kan Äteruppta tittandet pÄ denna position genom att trycka pÄ den vita knappen. En underbar funktion som jag skulle ha svÄrt att klara mig utan efter att nu ha vant mig vid den, det mÀrker jag om inte annat nÀr jag kör "chase play" för att titta ikapp en pÄgÄende inspelning för just dÄ fungerar den inte.
Postad 15 February 2007 - 15:32
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
UngefÀr samma sak gÀller om du trycker pÄ EPG nÀr du tittar pÄ en inspelning, dÄ fÄr du fram programinfo för det program som togs emot via "tuner 1" nÀr inspelningen gjordes (via tuner 2).
Faller vÀl under rubriken egenheter, och det finns ju en del sÄdana...
Att bokmÀrket nollstÀlls Àr begripligt, det Àr ju en helt ny fil, Àven om det rimligen borde gÄtt att kopiera detta till den nya filen. Fast som problem betraktat mÄste det ju vara ett av de mindre man kan tÀnka sig, det Àr vÀl frÀmst om man tÀnkt sig ladda över filen till PCn som man kostar pÄ sig att avkoda en fil och dÄ har ju bokmÀrket ingen funktion.
Och för att dra till med en "barnen i afrika", tÀnk pÄ alla dem som sitter med en PVR som inte ens har bokmÀrken!
För er som inte upptÀckt denna funktion Àn (Infördes efter att den ursprungliga manualen trycktes) sÄ handlar det om att för varje inspelning hÄller boxen reda pÄ var man senast var i uppspelningen, och man kan Äteruppta tittandet pÄ denna position genom att trycka pÄ den vita knappen. En underbar funktion som jag skulle ha svÄrt att klara mig utan efter att nu ha vant mig vid den, det mÀrker jag om inte annat nÀr jag kör "chase play" för att titta ikapp en pÄgÄende inspelning för just dÄ fungerar den inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Ăven "egenheterna" borde ju inte finnas dĂ€r i en produkt som Ă€r fĂ€rdig för massmarknaden. Eftersom boxen nu har bokmĂ€rken sĂ„ borde de alltsĂ„ hanteras korrekt ocksĂ„. NĂ„gon mer som mĂ€rkt, föressten, att filnamnslĂ€ngden Ă€r inkonsekvent? Testa att spela in ett program med lĂ„ng titel via EPG eller manuell timer, och sedan ett med motsvarande lĂ„ng titel med "PĂ„gĂ„ende program"-funktionen. Men... denna boxen har vĂ€l inte "chase play", bara vanlig timeshift. "Chase play" Ă€r ju dĂ„ boxen spelar upp en timeshift nĂ„got snabbare Ă€n realtid för att komma ikapp den verkliga utsĂ€ndningen och göra en skarvlös övergĂ„ng till live-TV... och det har jag aldrig sett den hĂ€r boxen göra.
Postad 15 February 2007 - 16:05
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
NÄgon mer som mÀrkt, föressten, att filnamnslÀngden Àr inkonsekvent? Testa att spela in ett program med lÄng titel via EPG eller manuell timer, och sedan ett med motsvarande lÄng titel med "PÄgÄende program"-funktionen. :blink:
JÀpp, har sett det, Ànnu en egenhet utan egentlig betydelse för boxens funktion. Om jag minns rÀtt sÄ blir filnamnen kortare vid timerinspelning, gissningsvis har man dimensionerat fÀltet för filnamn lite kortare i timerlistan Àn vad filsystemet klarar. Men... denna boxen har vÀl inte "chase play", bara vanlig timeshift. "Chase play" Àr ju dÄ boxen spelar upp en timeshift nÄgot snabbare Àn realtid för att komma ikapp den verkliga utsÀndningen och göra en skarvlös övergÄng till live-TV... och det har jag aldrig sett den hÀr boxen göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Oj oj, dÄ har du inte sett mig snabbspola ikapp ett avsnitt av CSI nÀr jag kommit hem en halvtimme efter det började. Annars uppfattar jag det som att termen generellt anvÀnds för det fall nÀr man börjar titta pÄ en inspelning innan den Àr slutförd. Snarare Àr det vÀl definitionen pÄ "time shift" som varierar en hel del mellan boxar. (I videons barndom anvÀndes begreppet för att beskriva hur man i elektronikens underbara vÀrld kunde titta pÄ ett program vid en annan tid Àn dÄ det sÀndes - det ni!)
Postad 16 February 2007 - 16:26
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Handan har faktiskt pÄ sin hemsida lite info som visar att dom pÄ nyare boxar med samma chip kör VxWorks som operativsystem och dÀrmed fÄr multitaskingen "gratis"... trots att de boxarna inte har mer minne, sÄ dÄ borde ju en firmware byggd pÄ detta RTOS kunna ge oss bÀttre stabilitet och mer funktionalitet utan att behöva modifiera hÄrdvaran.
Redigerat av DVBgeek, 16 February 2007 - 16:32.
Postad 16 February 2007 - 17:55
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
Handan har faktiskt pÄ sin hemsida lite info som visar att dom pÄ nyare boxar med samma chip kör VxWorks som operativsystem och dÀrmed fÄr multitaskingen "gratis"... trots att de boxarna inte har mer minne, sÄ dÄ borde ju en firmware byggd pÄ detta RTOS kunna ge oss bÀttre stabilitet och mer funktionalitet utan att behöva modifiera hÄrdvaran.
<{POST_SNAPBACK}>
Det hÀr snacket om bristande multitasking har jag Àrligt talat inte förstÄtt. (Den nuvarande mjukvaran snurrar för övrigt redan pÄ VxWorks i vÄra burkar, sÄ det Àr inget nytt). Att vi inte har tvÄ samtidiga inspelningar samtidigt som vi tittar beror med största sannolikhet inte pÄ brister i multitasking som du skrev i en annan trÄd. Snarare beror det pÄ att man inte orkat lösa det pedagogiska problemet med anvÀndarinterfacet, att pÄ ett logiskt sÀtt visa vilka kanaler du kan vÀlja att titta pÄ under pÄgÄende dubbelinspelning och varför. Möjligen kan problem med filaccesser Àven vara en orsak, en del av de boxar som erbjuder flera samtidiga inspelningar löser det genom att reservera stora areor pÄ disken för respektive inspelning, pÄ samma sÀtt som Handan gör för timeshiftbuffern och den funkar ju tydligen inte helt smÀrtfritt. Rent allmÀnt sÄ upplever jag inga "realtidsproblem", dÀremot har man valt att regla bort vissa funktioner beroende pÄ vilka operationer som pÄgÄr för stunden och nÄgra av dessa val Àr ganska ologiska, men det handlar knappast om brister i multitasking.
Postad 16 February 2007 - 18:10
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
Det hÀr snacket om bristande multitasking har jag Àrligt talat inte förstÄtt.
Bry dig inte om det. Vissa saker mÄste man sÄlla bort som stÄr skrivet pÄ internet. SÄ ödsla inte tid pÄ att försöka förstÄ det. //Michael
Postad 16 February 2007 - 20:31
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Det hÀr snacket om bristande multitasking har jag Àrligt talat inte förstÄtt. Bry dig inte om det. Vissa saker mÄste man sÄlla bort som stÄr skrivet pÄ internet. SÄ ödsla inte tid pÄ att försöka förstÄ det.
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Snacket om avsaknad av multitasking och att boxen inte kör nÄgot operativsystem kommer direkt frÄn Martin pÄ Dilog, det Àr inget som jag sjÀlv kan avgöra eller verifiera utan jag har helt enkelt trott pÄ vad Dilog sÀger...  Jag ber följaktligen om ursÀkt ifall det inte stÀmmer. Hur vet vi föressten att det just Àr VxWorks som körs i boxen? Varken Handan eller nÄgon av deras klonmÀrken har vÀl bekrÀftat det (?), och det finns ingen information om det pÄ Handans hemsida om just den hÀr boxen. Men om det Àr sant öppnar det ju möjligheter för Dilog att köra nÄgot mer öppet dokumenterat filsystem t.ex...  En annan intressant sak jag noterade: Finska Handan har en Windows-drivrutin till boxen som Àr frÄn 2004 istÀllet för 2001 som den de flesta distributörer tillhandahÄller. Vet inte om det Àr nÄgra skillnader... Det Àr ocksÄ ganska intressant att se skillnaden i filstorlekar mellan tillverkarnas firmware - TEAC (1.32test) Àr minst med drygt 870 KB, finska Handan (1.45) störst med ca 1,2 MB. Undrar vilken som funkar bÀst och om nÄgon funkar med Boxer/Viaccess...
Redigerat av DVBgeek, 16 February 2007 - 20:39.
Postad 19 February 2007 - 12:18
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
Snacket om avsaknad av multitasking och att boxen inte kör nÄgot operativsystem kommer direkt frÄn Martin pÄ Dilog, det Àr inget som jag sjÀlv kan avgöra eller verifiera utan jag har helt enkelt trott pÄ vad Dilog sÀger... :rolleyes: Jag ber följaktligen om ursÀkt ifall det inte stÀmmer.
Det skulle i sÄ fall kunna bero pÄ att Dilog inte jobbar direkt mot OSet utan att Handan lÀgger ett skikt emellan och publicerar ett annat API mot sina licenstagare. SÄnt förekommer i en del andra sammanhang, vet inte om man gör sÄ i digitalboxar. Hur vet vi föressten att det just Àr VxWorks som körs i boxen? Varken Handan eller nÄgon av deras klonmÀrken har vÀl bekrÀftat det (?), och det finns ingen information om det pÄ Handans hemsida om just den hÀr boxen. Men om det Àr sant öppnar det ju möjligheter för Dilog att köra nÄgot mer öppet dokumenterat filsystem t.ex... :)
Jag fick syn pÄ informationen pÄ nÄgot forum för ett tag sen och kollade runt lite i firmware. Hittade en hel del referenser, bl a copyrightmeddelanden som bekrÀftade pÄstÄendet. Det Àr ocksÄ ganska intressant att se skillnaden i filstorlekar mellan tillverkarnas firmware - TEAC (1.32test) Àr minst med drygt 870 KB, finska Handan (1.45) störst med ca 1,2 MB. Undrar vilken som funkar bÀst och om nÄgon funkar med Boxer/Viaccess...
<{POST_SNAPBACK}>
Tja, den finska Àr ju den nyaste av dessa. och skillnaden mot Dilog ver 1.18 Àr relativt liten sÄ det kan ju bero pÄ att de implementerat nÄgon ny feature. NÀr det gÀller TEACs litenhet sÄ ser jag tre orsaker: 1. De har endast ett menysprÄk. 2. De har inte stöd för kodade kanaler. 3. Filen innehÄller inte komplett firmware. Nummer 3 Àr den som gör den absolut största skillnaden, ungefÀr 128K. Filen för Dilog innehÄller tvÄ delar, av allt att döma en kÀrna och ett applikationsprogram. Tydligen nöjer sig TEAC med att uppdatera applikationsprogrammet för de skickar bara med del tvÄ i sin fil. Tvivlar starkt pÄ att nÄgon av dem gÄr att ladda rakt av, men med lite pyssel kanske man kan lura boxen. Viacess tror jag dÀremot blir vÀrre, det finns knappast stöd för det i koden.
Postad 20 February 2007 - 01:05
peoy
-
peoy
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
NÄn som testat firmware 1.32 för Teac PVR-160T som ska vara samma box som DT-550PVR ? (kolla PDF manualen - exakt samma som Dilog) http://stb.teac.com....ts/pvr160t.htmlBörjar vara smÄless pÄ hÀngning vid radering.. Ett antal GB diskutrymme har försvunnit vid dom misslyckade raderingarna, plus att det nÄngÄng hÀnt att allt efter det jag raderade försvann (men kom tillbaks med hjÀlp av spela-in-kort-snutt-trixet) Vilka andra boxar Àr samma som DT550 ? /PeO
Postad 20 February 2007 - 08:58
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
NÄn som testat firmware 1.32 för Teac PVR-160T som ska vara samma box som DT-550PVR ? (kolla PDF manualen - exakt samma som Dilog)
http://stb.teac.com....ts/pvr160t.html
Börjar vara smÄless pÄ hÀngning vid radering.. Ett antal GB diskutrymme har försvunnit vid dom misslyckade raderingarna, plus att det nÄngÄng hÀnt att allt efter det jag raderade försvann (men kom tillbaks med hjÀlp av spela-in-kort-snutt-trixet)
Vilka andra boxar Àr samma som DT550 ?
/PeO
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle inte rekommendera att lÀgga in firmware frÄn en klon i boxen, innan vi vet om man kan vÀcka en "död" box genom serieporten. Det Àr tydligen ocksÄ tveksamt ifall krypterade kanaler kommer att funka med en utlÀndsk firmware (eftersom de inte anvÀnder Viaccess). KÀnda kloner av DT550 Àr följande sÄ vitt jag vet: Handan DVB-T 6000 (Finland) TEAC PVR-160T (Australien) Legend LPVRC-160 (Australien)
Postad 20 February 2007 - 09:36
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
NÄn som testat firmware 1.32 för Teac PVR-160T som ska vara samma box som DT-550PVR ? (kolla PDF manualen - exakt samma som Dilog)
http://stb.teac.com....ts/pvr160t.html
Inte exakt samma, vissa funktioner skiljer och smÄ skillnader i anvÀndarinterface eftersom det Àr en box enbart för fria kanaler. Börjar vara smÄless pÄ hÀngning vid radering.. Ett antal GB diskutrymme har försvunnit vid dom misslyckade raderingarna, plus att det nÄngÄng hÀnt att allt efter det jag raderade försvann (men kom tillbaks med hjÀlp av spela-in-kort-snutt-trixet)
<{POST_SNAPBACK}>
LÄter du boxen stÄ pÄ för jÀmnan? Jag hade inga problem de första 4-5 mÄnaderna med min box, sedan började jag lÄta den stÄ pÄ dygnet runt och dÄ kom dessa problem nÄgon gÄng i veckan. Efter ungefÀr en mÄnad började jag Äterigen stÀnga av den varje natt och nu har det nog snart gÄtt ett halvÄr utan nÄgra misslyckade raderingar. NÄnstans finns ju uppenbart en bugg, men tills vidare sÄ verkar boxen behöva startas om med 1 - 2 dygns mellanrum för att man skall slippa detta problem.
Postad 20 February 2007 - 11:27
peoy
-
peoy
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Jag har för det mesta (haft) igÄng boxen dygnet runt, men stÀngde av den inatt bara för att kolla om det funkar bÀttre med raderingen idag..
Har ocksÄ ett problem (som verkar ha samband med hÀngningar vid radering), som gör att man mÄste trycka flera gÄnger pÄ nerÄt/uppÄt knappen pÄ fjÀrren för att flytta markören flera steg nerÄt/uppÄt i listan.. I vanliga fall repeterar ju fjÀrren Ätminstone uppÄt/nerÄt knapparna..
/PeO
Postad 20 February 2007 - 13:37
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Har ocksÄ ett problem (som verkar ha samband med hÀngningar vid radering), som gör att man mÄste trycka flera gÄnger pÄ nerÄt/uppÄt knappen pÄ fjÀrren för att flytta markören flera steg nerÄt/uppÄt i listan.. I vanliga fall repeterar ju fjÀrren Ätminstone uppÄt/nerÄt knapparna..
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade precis detta problem men efter ett tag upptÀckte jag att det bara hÀnde nÀr jag anvÀnde laddningsbara batterier i fjÀrren - nÀr jag kör med vanliga batterier funkar fjÀrren klockrent.
Postad 20 February 2007 - 14:39
peoy
-
peoy
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Jag hade precis detta problem men efter ett tag upptÀckte jag att det bara hÀnde nÀr jag anvÀnde laddningsbara batterier i fjÀrren - nÀr jag kör med vanliga batterier funkar fjÀrren klockrent.
<{POST_SNAPBACK}>
konstigt om det kan ha med batterierna (kör vanliga batterier i fjÀrren) att göra, nÀr det bara hÀnder ibland, och speciellt efter en kraschad radering + omstart av boxen..
Postad 20 February 2007 - 16:45
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Jag vet inte vad man ska tro om Dilog och deras firmware, vi vet ju att dom Ätminstone mÄste fÄ referensfirmware frÄn Handan nÀr dom ska anpassa boxen till Boxer-systemet, och pÄ den kommunikation jag haft med Dilog sÄ lÄter det som om det nu Àr dom sjÀlva som sitter och ska fixa buggar och sÄnt, men att döma av den information anvÀndare av TEAC fÄtt sÄ lÄter det som om det Àr Handan som gör all programmering, alla buggrapporter mÄste gÄ till Handan för ÄtgÀrd och att dom sedan skickar tillbaka en "fixad" firmware till klontillverkarna. Eller vad ska man lÀsa in i följande som en anvÀndare pÄ DTVforum fick frÄn TEAC: "bugs have to go back to the factory in Korea and firmware is coded and sent from there."
Postad 21 February 2007 - 11:15
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
Jag vet inte vad man ska tro om Dilog och deras firmware, vi vet ju att dom Ätminstone mÄste fÄ referensfirmware frÄn Handan nÀr dom ska anpassa boxen till Boxer-systemet, och pÄ den kommunikation jag haft med Dilog sÄ lÄter det som om det nu Àr dom sjÀlva som sitter och ska fixa buggar och sÄnt, men att döma av den information anvÀndare av TEAC fÄtt sÄ lÄter det som om det Àr Handan som gör all programmering, alla buggrapporter mÄste gÄ till Handan för ÄtgÀrd och att dom sedan skickar tillbaka en "fixad" firmware till klontillverkarna. Eller vad ska man lÀsa in i följande som en anvÀndare pÄ DTVforum fick frÄn TEAC: "bugs have to go back to the factory in Korea and firmware is coded and sent from there."
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sett den informationen, och Ă€ven om det i bĂ€sta fall Ă€r andrahandsuppgifter sĂ„ har jag sett samma pĂ„stĂ„enden gĂ€llande andra tillverkare av Handankloner sĂ„ det kan nog ligga nĂ„got i det. Ă
andra sidan har jag heller inte trott att Dilog haft speciellt mycket med firmware att göra, det ligger knappast i Handans intresse att ett antal potentiella konkurrenter grottar runt i koden, och det finns ju inget som sÀger att eventuella boxeranpassingar mÄste ske i Sverige. Vissa delar av kÀllkoden kan möjligen innehÄlla information som Handan inte fÄr sprida hur som helst. MÄhÀnda Àr Dilogs uppgift i buggrÀttandet frÀmst att felsöka problem under svenska förhÄllanden och att verifiera rÀttningar. Helt klart verkar klontillverkarna ha viss möjlighet att anpassa slutprodukten, men det kan ju vara sÄ att den anpassningen ligger ovanpÄ en gemensam plattform som Handan bygger. Inte för att Handan Àr ett speciellt stort företag, men Dilog har rimligen Ànnu mindre resurser till att jobba pÄ djupet med de mer komplexa delarna.
Postad 21 February 2007 - 12:54
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Jag har sett den informationen, och Ă€ven om det i bĂ€sta fall Ă€r andrahandsuppgifter sĂ„ har jag sett samma pĂ„stĂ„enden gĂ€llande andra tillverkare av Handankloner sĂ„ det kan nog ligga nĂ„got i det. Ă
andra sidan har jag heller inte trott att Dilog haft speciellt mycket med firmware att göra, det ligger knappast i Handans intresse att ett antal potentiella konkurrenter grottar runt i koden, och det finns ju inget som sÀger att eventuella boxeranpassingar mÄste ske i Sverige. Vissa delar av kÀllkoden kan möjligen innehÄlla information som Handan inte fÄr sprida hur som helst. MÄhÀnda Àr Dilogs uppgift i buggrÀttandet frÀmst att felsöka problem under svenska förhÄllanden och att verifiera rÀttningar. Helt klart verkar klontillverkarna ha viss möjlighet att anpassa slutprodukten, men det kan ju vara sÄ att den anpassningen ligger ovanpÄ en gemensam plattform som Handan bygger. Inte för att Handan Àr ett speciellt stort företag, men Dilog har rimligen Ànnu mindre resurser till att jobba pÄ djupet med de mer komplexa delarna.
<{POST_SNAPBACK}>
ĂndĂ„ Ă€r det ju sĂ„ att i firmware 1.18 saknas egentligen bara en enda avgörande fix för att boxen ska kunna betraktas som rimligt pĂ„litlig och det Ă€r att timerlistan ju fortfarande rensas ibland (det gör den pĂ„ alla andra kloner ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r inte Dilogs fel, och det verkar inte som om nĂ„gon hittat nĂ„got mönster för vad som kan orsaka felet) och om man sedan bara fixar sĂ„ att backupfunktionen inte blockerar resten av PVR-funktionerna (borde vara enkelt i ljus av att boxen kör ett multitaskande operativsystem) sĂ„ vore jag i det nĂ€rmaste helt nöjd med boxen (förutsatt att den inte har nĂ„gra hĂ„rdvarufel...), sedan Ă„terstĂ„r bara att göra en del saker mer konsekventa som t.ex filnamnens lĂ€ngd, och lĂ€gga till lite smĂ„godis som finns pĂ„ Topfield:en som t.ex att automatiskt avkoda filmer nattetid (konfigurerbart förstĂ„s) och sĂ„ vidare.
Redigerat av DVBgeek, 21 February 2007 - 12:56.
Postad 21 February 2007 - 13:26
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
ĂndĂ„ Ă€r det ju sĂ„ att i firmware 1.18 saknas egentligen bara en enda avgörande fix för att boxen ska kunna betraktas som rimligt pĂ„litlig och det Ă€r att timerlistan ju fortfarande rensas ibland (det gör den pĂ„ alla andra kloner ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r inte Dilogs fel, och det verkar inte som om nĂ„gon hittat nĂ„got mönster för vad som kan orsaka felet) och om man sedan bara fixar sĂ„ att backupfunktionen inte blockerar resten av PVR-funktionerna (borde vara enkelt i ljus av att boxen kör ett multitaskande operativsystem) sĂ„ vore jag i det nĂ€rmaste helt nöjd med boxen (förutsatt att den inte har nĂ„gra hĂ„rdvarufel...), sedan Ă„terstĂ„r bara att göra en del saker mer konsekventa som t.ex filnamnens lĂ€ngd, och lĂ€gga till lite smĂ„godis som finns pĂ„ Topfield:en som t.ex att automatiskt avkoda filmer nattetid (konfigurerbart förstĂ„s) och sĂ„ vidare.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm, jag inser nog inte hur detta relaterar till frĂ„gan om vem som egentligen skriver koden. Det finns vĂ€l för övrigt en del som kan betraktas som mer prioriterat Ă€n att lĂ€ngden pĂ„ filnamn varierar (förstĂ„r Ă€rligt talat inte att nĂ„gon ens betraktar det som ett problem), eller möjligheten att göra backup under tiden man anvĂ€nder boxen till annat. Ăven om det Ă€r sĂ€llsynt sĂ„ ser jag svarta inspelningar eller inspelningar som hĂ€nger boxen som mer akuta tillförlitlighetsproblem. LikasĂ„ problemet med "No signal". De Ă€r som sagt sĂ€llsynta, men för mig Ă€r de i vart fall mer frekventa Ă€n problemet med timerlistan. Raderingar som hĂ€nger boxen Ă€r kanske inte ett renodlat tillförlitlighetsproblem, men det Ă€r ju en uppenbar bugg Ă€ven om vi vet hur man undviker den. Timerfixen i 1.18 har jag inte orkat provköra, men nĂ€r man hör att man med den i enstaka fall missar starten av ett program med flera minuter sĂ„ lĂ„ter det snarare som att man gjort en halvdan workaround Ă€n identifierat och löst grundproblemet.
Postad 21 February 2007 - 14:47
acerix
-
acerix
-
Amatör
-
-
52 inlÀgg
VÄgar man köpa en Dilog DT-550 PVR idag????
Postad 21 February 2007 - 14:57
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Risken med en sĂ„n hĂ€r trĂ„d Ă€r ju att bara det negativa kommer fram, och det kan ju lĂ„ta som att vi anvĂ€ndare lider svĂ„ra kval med en totalt oanvĂ€ndbar box. Ă
tminstone för mig sĂ„ funkar boxen ganska OK, men inte riktigt sĂ„ bra Ă€n att jag skulle sĂ€tta den i hĂ€nderna pĂ„ mina förĂ€ldrar nĂ€r det analoga nĂ€tet slĂ€cks hĂ€r (vilket var tanken med min box). Problemet med misslyckade inspelningar exempelvis Ă€r ju att man aldrig riktigt kan lita pĂ„ boxen till 100%. Ăven om det Ă€r mindre Ă€n en av hundra som misslyckas sĂ„ finns alltid osĂ€kerheten dĂ€r. Jag Ă„ngrar inte att jag köpte min, dĂ„ för snart ett Ă„r sen var det rĂ€tt val för mig. Men idag med bĂ„de Samsung 850 och Topfield 5700 pĂ„ marknaden Ă€r det inte lika uppenbart, och fler tuffa konkurrenter Ă€r pĂ„ vĂ€g.
Postad 21 February 2007 - 15:32
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Hmmm, jag inser nog inte hur detta relaterar till frÄgan om vem som egentligen skriver koden.
Det gör det nog inte, pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n att det sĂ€gs vara fixat t.ex i TEAC's senaste testfirmware, och dĂ„ det verkar som om alla kloners firmware skrivs av Handan fortfarande sĂ„ borde dom ju ha lagt in det i de andra klonernas firmware ocksĂ„. En hel del andra problem som t.ex att ljudet ibland försvinner i nĂ„gra sekunder, Ă€r ocksĂ„ fixat i TEAC's senaste testfirmware men inte i dom andra klonernas... KĂ€nns lite som om Handan spelar ut de olika klonerna mot varandra... Det finns vĂ€l för övrigt en del som kan betraktas som mer prioriterat Ă€n att lĂ€ngden pĂ„ filnamn varierar (förstĂ„r Ă€rligt talat inte att nĂ„gon ens betraktar det som ett problem), eller möjligheten att göra backup under tiden man anvĂ€nder boxen till annat. Ăven om det Ă€r sĂ€llsynt sĂ„ ser jag svarta inspelningar eller inspelningar som hĂ€nger boxen som mer akuta tillförlitlighetsproblem. LikasĂ„ problemet med "No signal". De Ă€r som sagt sĂ€llsynta, men för mig Ă€r de i vart fall mer frekventa Ă€n problemet med timerlistan. Raderingar som hĂ€nger boxen Ă€r kanske inte ett renodlat tillförlitlighetsproblem, men det Ă€r ju en uppenbar bugg Ă€ven om vi vet hur man undviker den.
Timerfixen i 1.18 har jag inte orkat provköra, men nÀr man hör att man med den i enstaka fall missar starten av ett program med flera minuter sÄ lÄter det snarare som att man gjort en halvdan workaround Àn identifierat och löst grundproblemet.
<{POST_SNAPBACK}>
Vi vet ju att lÀngden pÄ filnamn Àr begrÀnsad, men hellre dÄ att den Àr begrÀnsad till 20-25 tecken plus löpnummer (som vid manuell inspelning av "PÄgÄende program" Àn till 10 tecken plus löpnummer som vid timer eller EPG-inspelning. Vid t.ex en seriestart eller liknande sÄ fÄr man ju inte alls med vad programmet hette, bara "Seriestart: -001" och det Àr ju mindre kul. Dessutom inkrementeras inte filnamnens löpnummer vid repeterande inspelningar vilket ju ocksÄ Àr ganska grundlÀggande (varför ska man annars ha löpnummer?). Svarta inspelningar ser jag mycket sÀllan, men jag tror att jag har isolerat problemet till att vissa delar av transportströmmen inte sparas till disk i vissa fall, Ätminstone hittar inte ProjectX nÄgra anvÀndbara headers i en sÄdan fil. Problemet med "No signal" har jag inte haft sedan jag uppgraderade till 1.18. Just nu ser jag det som viktigast att de ÄterstÄende timerproblemen fixas, framförallt detta att hela timerlistan rensas med nÄgra veckors mellanrum. NÀr det blir fixat sÄ tycker jag att boxen Àr stabil nog för att gÄ vidare med fixande av "mindre" förbiseenden i programmeringen, som t.ex att ljudet försvinner ibland, att man ibland fÄr "skrÀpljud" i korta pulser, och att USB:n blockerar resten av PVR-funktionerna (lite mÀrkligt designval, nÀr man nu ÀndÄ har tillgÄng till multitasking och man vet hur lÄngsam USB-kopplingen Àr). Sedan kanske det Àr dags att utveckla funktionerna för att fÄ Àkta dubbeltuner med överlappande timers och sÄdant. VÄgar man köpa en Dilog DT-550 PVR idag????
<{POST_SNAPBACK}>
DÄ jag köpte min box i augusti 06 sÄ var den i stort sett ensam pÄ marknaden för PVR-boxar med dubbla tuners, och den var helt ensam om att vara BoxergodkÀnd OCH ha backupmöjlighet. Idag finns ju SDTV-boxar som klarar mer, t.ex Topfield TF5700PVRt, men Àven den har sina problem och kostar dessutom mycket mer Àn en DT-550 (Àven om bÄda boxarna helt klart Àr i det övre segmentet). Sedan finns ju alltid Dreambox 7025 (SDTV) och den kommande 8000 (HDTV) som klarar mycket och utvecklas fort tack vare öppen kÀllkod, men som kostar dÀrefter (vill du ha dubbla tuners t.ex mÄste du köpa en insticksmodul) och kanske krÀver lite mer engagemang av anvÀndaren för att verkligen leva upp till sin fulla potential. Det kommer nog att krÀvas att vi anvÀndare engagerar oss och tjatar pÄ Dilog ett tag till innan boxen kÀnns helt stabil och Àven dÀrefter kommer det att finnas gott om utrymme för förbÀttringar. HÄrdvaran klarar mycket mer Àn vad mjukvaran Àn sÄ lÀnge ger sken av (Àven om Àven hÄrdvaran skulle mÄ bra av lite förbÀttringar som t.ex ett fysiskt Firewire-grÀnssnitt sÄ att inte Firewire-kontrollerna bara sitter dÀr och gör ingenting, och att aktivera Mass Storage Class i chipsetet sÄ att boxen visar sig som en flyttbar hÄrddisk (skulle göra det lÀttare att komma Ät boxen frÄn Mac och Linux)), men Àven mjukvaran har tydligen mycket större potential Àn vad jag frÄn början trodde, men den Àr i dagslÀget ganska begrÀnsad pÄ grund av en del mÀrkliga designval. Trots att DT-550 fortfarande dras med en del allvarliga buggar som borde ha fixats vid det hÀr laget, sÄ tycker jag att den Àr prisvÀrd, men man mÄste vara medveten om dess brister (den lÄngsamma USB-kopplingen t.ex, ett mÀrkligt val av Handan eftersom chipet frÄn IBM Àven innehÄller en Firewire-controller) och att den Àr lite opÄlitlig vad gÀller timerinspelningar Àn sÄ lÀnge.
Redigerat av DVBgeek, 21 February 2007 - 16:03.
Postad 21 February 2007 - 23:46
peoy
-
peoy
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Jag skulle inte rekommendera att lÀgga in firmware frÄn en klon i boxen, innan vi vet om man kan vÀcka en "död" box genom serieporten. Det Àr tydligen ocksÄ tveksamt ifall krypterade kanaler kommer att funka med en utlÀndsk firmware (eftersom de inte anvÀnder Viaccess).
<{POST_SNAPBACK}>
Har testat peta in firmware för Handan DVB-T 6000 i boxen, och med lite vilja (med uppdateringsprogrammet för Handan) sÄ gÄr det... Problemet blev dÄ att den inte kÀnde av kortet pÄ rÀtt sÀtt, och kunde inte avkoda krypterade kanaler, och för att fixa tillbaks 1.18 firmware blev jag tvungen att köra via seriekabel (kanske hade gÄtt genom att installera om USBUploader, vilket jag gjorde nÀr jag petade in Handan firmware). 1.45 för Handan Àr iaf lite nyare Àn 1.18 .. (30 nov 2006), men iom att kortet inte gÄr att kÀnna av, sÄ Àr det ju ingen bra lösning (och ingen vet vÀl vad som fixats i 1.45 jmf mot 1.18).. /PeO
Postad 22 February 2007 - 08:34
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
Jag skulle inte rekommendera att lÀgga in firmware frÄn en klon i boxen, innan vi vet om man kan vÀcka en "död" box genom serieporten. Det Àr tydligen ocksÄ tveksamt ifall krypterade kanaler kommer att funka med en utlÀndsk firmware (eftersom de inte anvÀnder Viaccess).
<{POST_SNAPBACK}>
Har testat peta in firmware för Handan DVB-T 6000 i boxen, och med lite vilja (med uppdateringsprogrammet för Handan) sÄ gÄr det... Problemet blev dÄ att den inte kÀnde av kortet pÄ rÀtt sÀtt, och kunde inte avkoda krypterade kanaler, och för att fixa tillbaks 1.18 firmware blev jag tvungen att köra via seriekabel (kanske hade gÄtt genom att installera om USBUploader, vilket jag gjorde nÀr jag petade in Handan firmware).
1.45 för Handan Àr iaf lite nyare Àn 1.18 .. (30 nov 2006), men iom att kortet inte gÄr att kÀnna av, sÄ Àr det ju ingen bra lösning (och ingen vet vÀl vad som fixats i 1.45 jmf mot 1.18)..
/PeO
<{POST_SNAPBACK}>
OK, dÄ kan vi inte rÀkna med att nÄgon annan klons mjukvara funkar heller, det blir alltsÄ upp till (koreanska) Handan att integrera alla fixar tillbaka till sin referensmjukvara och sprida den till klondistributörerna. Martin pÄ Dilog sÀger föressten att versionsnumren sÀtts av var och en klontillverkare sÄ det Àr inte alls sÀkert att 1.45 för Handan har nÄgra extra fixar jÀmfört med Dilogs version 1.18...  Handan (finska Handan alltsÄ) tillhandahÄller Ätminstone en relativt utförlig changelog vilket Àr mer Àn vi kan sÀga om de flesta andra Handan-klonare inklusive Dilog. Om man nu bara kunde lÀsa finska...
Redigerat av DVBgeek, 22 February 2007 - 10:47.
Postad 22 February 2007 - 12:25
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
Hur Àr det igentligen med timer inspelningar och version 1.18? Enligt Dilog sÄ existerar inte felet att timerlistan töms ibland. Förutom hos nÄgra enstaka personer som skriver pÄ minhembio. Enligt Dilog sÄ Àr detta inget fel i mjukvaran. Finns det nÄgon som kör med 1.18 och aldrig missat nÄgon timer inspelning och aldrig rÄkat utför att timerlistan töms? och hur mÄnga har rÄkar ut för detta 'fel'? OBS: Vi tar detta i en egen trÄd hÀr. SÄ snÀlla, svara i den andra trÄden.
Postad 23 February 2007 - 17:03
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Risken med en sĂ„n hĂ€r trĂ„d Ă€r ju att bara det negativa kommer fram, och det kan ju lĂ„ta som att vi anvĂ€ndare lider svĂ„ra kval med en totalt oanvĂ€ndbar box. Ă
tminstone för mig sĂ„ funkar boxen ganska OK, men inte riktigt sĂ„ bra Ă€n att jag skulle sĂ€tta den i hĂ€nderna pĂ„ mina förĂ€ldrar nĂ€r det analoga nĂ€tet slĂ€cks hĂ€r (vilket var tanken med min box). Problemet med misslyckade inspelningar exempelvis Ă€r ju att man aldrig riktigt kan lita pĂ„ boxen till 100%. Ăven om det Ă€r mindre Ă€n en av hundra som misslyckas sĂ„ finns alltid osĂ€kerheten dĂ€r.
Jag Ängrar inte att jag köpte min, dÄ för snart ett Är sen var det rÀtt val för mig. Men idag med bÄde Samsung 850 och Topfield 5700 pÄ marknaden Àr det inte lika uppenbart, och fler tuffa konkurrenter Àr pÄ vÀg.
<{POST_SNAPBACK}>
Men det finns vÀl ingen mer box pÄ marknaden som klarar att spara timeshiftat material?
Postad 23 February 2007 - 20:49
DrBosa
-
DrBosa
-
LĂ€rjunge
-
-
280 inlÀgg
Men det finns vÀl ingen mer box pÄ marknaden som klarar att spara timeshiftat material?
<{POST_SNAPBACK}>
Det kan man göra pÄ Force 530T t.ex. Inte dubbla tuners iofs, men likvÀl.
Postad 24 February 2007 - 18:19
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlÀgg
det var det jag menade, jag pratade om twin tuners box
Postad 28 February 2007 - 19:52
Unregisterede8d8c1a2
-
Unregisterede8d8c1a2
-
Rookie
-
7 inlÀgg
TrÄden Àr sÄ lÄng att lÀsa för en nybörjare sÄ jag drar en frÄga som kanske redan avhandlats:
Kan man pÄ en Dilog DT-550 PVR börja titta pÄ inspelat material och fortsÀtta spela in? alltsÄ om man typ kommer hem 20 min efter program start vill man inte vÀnta tills programmet Àr slut för att börja titta!
Om ja/nej: finns det fler/andra maskiner som det gÄr pÄ?
Postad 28 February 2007 - 20:11
DVBgeek
-
DVBgeek
-
ForumrÀv
-
-
531 inlÀgg
TrÄden Àr sÄ lÄng att lÀsa för en nybörjare sÄ jag drar en frÄga som kanske redan avhandlats:
Kan man pÄ en Dilog DT-550 PVR börja titta pÄ inspelat material och fortsÀtta spela in? alltsÄ om man typ kommer hem 20 min efter program start vill man inte vÀnta tills programmet Àr slut för att börja titta!
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, under en pÄgÄende inspelning Àr det bara att trycka pÄ "Play" sÄ drar boxen igÄng en uppspelning av den fil som för tillfÀllet spelas in. Dock har vissa anvÀndare rapporterat att det kan förstöra "mÄlfilen" att göra sÄ. SjÀlv har jag aldrig haft problem med det, och det Àr nog en av de fÄ saker som fungerar riktigt bra pÄ min box. Jag vet inte hur detta hanteras pÄ andra boxar, men de flesta twin-tuner-boxar har sÀkert liknande funktioner. NÄgon annan fÄr svara mer ingÄende pÄ det.
Postad 01 March 2007 - 15:15
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
Kan man pÄ en Dilog DT-550 PVR börja titta pÄ inspelat material och fortsÀtta spela in? alltsÄ om man typ kommer hem 20 min efter program start vill man inte vÀnta tills programmet Àr slut för att börja titta! Om ja/nej: finns det fler/andra maskiner som det gÄr pÄ?
Topfield TF5000PVRt & TF5700PVRt.
Postad 05 March 2007 - 10:54
Owe_n
-
Owe_n
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det gÄr alldeles utmÀrkt.
Postad 05 March 2007 - 13:56
mhakman
-
mhakman
-
AnvÀndare
-
-
125 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Ăr det inte sĂ„ att alla boxar som kan timeshifta skall ocksĂ„ kunna spara det som timeshiftats? En timeshift Ă€r ju en inspelning med samtidigt uppspelning pĂ„/frĂ„n en fil med ett temporĂ€rt namn. SĂ„ âatt sparaâ betyder dĂ„ ju bara att man ger ett permanent namn till den filen. Finns det nĂ„gra tillverkare som lyckats missförstĂ„ detta enkla samband?
Postad 05 March 2007 - 14:30
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
En timeshift Ă€r ju en inspelning med samtidigt uppspelning pĂ„/frĂ„n en fil med ett temporĂ€rt namn. SĂ„ âatt sparaâ betyder dĂ„ ju bara att man ger ett permanent namn till den filen. Finns det nĂ„gra tillverkare som lyckats missförstĂ„ detta enkla samband?
Det skulle jag kalla för en mycket dÄlig implementation. SÄ jag hoppas det Àr mÄnga som "missförstÄ detta". Oj, har jag sagt A mÄste jag vÀl sÀga B (men jag vet inte om jag orkar förklara sÄ mycket). Om man skulle göra som du föreslagit sÄ kan man ju fundera pÄ nÀr filen skall skapas och nÀr du börjar skriva i den... (vad hÀnder efter, sÀg en timme). ... SÄ hÀr (tror jag) att jag skulle göra: Skapar ett speciellt utrymme pÄ disken (en fil) som helst Àr kontinuerligt (ej fragmenterat) och som ligger pÄ samma stÀlle hela tiden. Detta utrymme anvÀnds sedan som en ring buffer, d.v.s. nÀr skrivningen kommer till slutet i utrymmet sÄ börjar man skriva i början igen. Detta innebÀr att början och slutet pÄ det timeshiftade inte stÀmmer överens med början och slutet pÄ utrymmet/filen pÄ disken. Detta ger den bieffekten att det Àr svÄrt att spara detta utrymme som en ny fil nÀr anvÀndaren skulle vilja det (gÄr i och försig att göra om man pillar om pÄ lÄgdisknivÄ). Positivt Àr att om detta utrymme Àr fast sÄ kommer det alltid att finnas och aldrig fragmenteras. PS. PÄ boxar som inte kan spara timeshiftat sÄ kan det gÄ att spela in nÀr man tittar pÄ det, d.v.s. ett annat sÀtt att spara det (som i och försig tar lite tid). //Michael
Postad 05 March 2007 - 15:24
mhakman
-
mhakman
-
AnvÀndare
-
-
125 inlÀgg
En timeshift Ă€r ju en inspelning med samtidigt uppspelning pĂ„/frĂ„n en fil med ett temporĂ€rt namn. SĂ„ âatt sparaâ betyder dĂ„ ju bara att man ger ett permanent namn till den filen. Finns det nĂ„gra tillverkare som lyckats missförstĂ„ detta enkla samband? Det skulle jag kalla för en mycket dĂ„lig implementation. SĂ„ jag hoppas det Ă€r mĂ„nga som "missförstĂ„ detta". Oj, har jag sagt A mĂ„ste jag vĂ€l sĂ€ga B (men jag vet inte om jag orkar förklara sĂ„ mycket). Om man skulle göra som du föreslagit sĂ„ kan man ju fundera pĂ„ nĂ€r filen skall skapas och nĂ€r du börjar skriva i den... (vad hĂ€nder efter, sĂ€g en timme). ... SĂ„ hĂ€r (tror jag) att jag skulle göra:
Skapar ett speciellt utrymme pÄ disken (en fil) som helst Àr kontinuerligt (ej fragmenterat) och som ligger pÄ samma stÀlle hela tiden. Detta utrymme anvÀnds sedan som en ring buffer, d.v.s. nÀr skrivningen kommer till slutet i utrymmet sÄ börjar man skriva i början igen. Detta innebÀr att början och slutet pÄ det timeshiftade inte stÀmmer överens med början och slutet pÄ utrymmet/filen pÄ disken. Detta ger den bieffekten att det Àr svÄrt att spara detta utrymme som en ny fil nÀr anvÀndaren skulle vilja det (gÄr i och försig att göra om man pillar om pÄ lÄgdisknivÄ). Positivt Àr att om detta utrymme Àr fast sÄ kommer det alltid att finnas och aldrig fragmenteras.
PS. PÄ boxar som inte kan spara timeshiftat sÄ kan det gÄ att spela in nÀr man tittar pÄ det, d.v.s. ett annat sÀtt att spara det (som i och försig tar lite tid).
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Jag resonerar precis tvĂ€rtom. 1. Det finns ingen som helst anledning att sĂ€rskilja en âvanligâ inspelning frĂ„n en timeshift inspelning annan Ă€n av marknadsföringsskĂ€l. PĂ„ samma sĂ€tt Ă€r det t.ex. med âTimeshiftâ knappen pĂ„ fjĂ€rren. Det finns inget skĂ€l att ha den eftersom âPauseâ skulle fungera lika bra, vilket den gör för alla andra gĂ„nger förutom den âförstaâ. Man skulle alltsĂ„ inte behöva ha nĂ„gon speciell âTimeshiftâ knapp utan âPauseâ skulle kunna sĂ€tta ingĂ„ng timeshiften. Men av nĂ„gon outgrundlig anledning anser marknadsförningsnissarna sig behöva denna. Förmodligen dĂ€rför att de betraktar sina kunder som fullstĂ€ndiga idioter. PĂ„ precis samma sĂ€tt behöver man inte skĂ€rskilja mellan en vanlig inspelning och timeshiftrelaterad. 2. Det finns ingen som helst anledning att tidsbegrĂ€nsa timeshift pĂ„ det sĂ€ttet som Dilog gör och du beskriver. TvĂ€rtom, den 90 min grĂ€ns som finns pĂ„ Dilog idag gör att det dĂ€r att spara timeshift Ă€r för mig helt vĂ€rdelöst eftersom i mitt fall Ă€r det oftast frĂ„ga om filmer som, med reklam, Ă€r lĂ€ngre Ă€n 90 min och Ă€ven utan reklam Ă€r oftast lĂ€ngre Ă€n sĂ„. 3. Man kan implementera timeshift pĂ„ det sĂ€ttet som du beskriver men det Ă€r helt enkelt onödigt komplicerat. Det finns helt enkelt ingen anledning att komplicera saker pĂ„ det sĂ€ttet eftersom denna komplikation inte tillför nĂ„gonting jĂ€mfört med det enkla fallet. 4. Det dĂ€r att allokera en kontinuerligt utrymme pĂ„ disken gĂ€ller enbart om man har ett OS och ett filsystem som inte Ă€r âup to the taskâ. Det Ă€r inte att göra saker och ting pĂ„ ett komplicerat sĂ€tt utan att göra de pĂ„ ett enkelt sĂ€tt som Ă€r det smarta.
Postad 05 March 2007 - 17:03
Mich
-
Mich
-
ForumrÀv
-
-
610 inlÀgg
Hej mhakman. Nu kanske vi inte skall fastna i nĂ„gon teknisk diskution. Jag inser ocksĂ„ att det gĂ„r att göra pĂ„ andra sĂ€tt. Ville bara förklara att det troligtvis finns en anledning till vaför det Ă€r som det Ă€r pĂ„ vissa boxar. 4. Det dĂ€r att allokera en kontinuerligt utrymme pĂ„ disken gĂ€ller enbart om man har ett OS och ett filsystem som inte Ă€r âup to the taskâ.
Detta skulle vara intressant att fÄ reda pÄ vilka alternativ som finns. TyvÀrr klarar inget filsystem jag kÀnner till detta. SÄ vilka finns? //Michael
Postad 10 March 2007 - 17:15
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Jag hade lÀnge drömt om en box med hÄrddisk sÄ jag köpte en Dilog 550 för ca ett par mÄnader sedan (Expert utan ab.). Tyckte att det var en underbar maskin, men hade inte lÀst detta forum innan jag köpte den. IsÄfall skulle jag aldrig ha köpt den.
Redan frÄn början hade den v1.18, men missade inspelningar, hakade upp sig och raderade inspelade program. Dessutom hackade bild och ljud emellanÄt, Àven fast jag bara kollade pÄ en kanal. Skitkul pÄ melodifestivalerna med hackande ljud
Hade den pÄslagen rÀtt lÀnge och fick reda pÄ att det kunde orsaka problem, men eftersom den hakade upp sig var och varannan dag (nÀr jag raderade inspelningar) sÄ blev den ju avstÀngd sÄ pass ofta i alla fall. EPG:n raderas ju ocksÄ varje gÄng jag stÀngde av den (och ni vet ju att det kan ta en stund att uppdatera den), sÄ det var ju ocksÄ en anledning att lÀmna den pÄslagen.
NÀr jag ringde till Dilog sÄ sade en kvinna Ät mig att för att fÄ tillbaka de "försvunna inspelningarna" nÀr den hakat upp sig, sÄ skulle jag dra ur sladden och lÄta den vara ur ca 3 timmar.  LÄter som en utmÀrkt box, eller hur?!
Kan sÀga att boxen Äkte tillbaka till affÀren efter samtalet med Dilog.
NÀr inte boxen beter sig som det stÄr i instruktionsboken Àr den felaktig! Den ska inte bete sig sÄ hÀr vid normal anvÀndning!
Jag förstÄr inte vad ni vÀntar pÄ? Ni hjÀlper Dilog att felsöka en produkt som ni betalat fullt pris för och som inte Àr fÀrdigutvecklad eller fungerar som den ska! Mitt tips Àr att reklamera omedelbart!
Lite off topic sÄ köpte jag en Topfield 5700 istÀllet. Lite dyrare, men stora möjligheter att byta ut menyer och programvara i den sjÀlv. Funkar klockrent. VÀrd varenda krona. (Blev förresten 500:- billigare nÀr jag förlÀngde boxerabonnemanget med 24 mÄnader).
Redigerat av Unregistered345c2d61, 10 March 2007 - 17:19.
Postad 10 March 2007 - 21:32
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlÀgg
Jag hade lÀnge drömt om en box med hÄrddisk sÄ jag köpte en Dilog 550 för ca ett par mÄnader sedan (Expert utan ab.). Tyckte att det var en underbar maskin, men hade inte lÀst detta forum innan jag köpte den. IsÄfall skulle jag aldrig ha köpt den. Redan frÄn början hade den v1.18, men missade inspelningar, hakade upp sig och raderade inspelade program. Dessutom hackade bild och ljud emellanÄt, Àven fast jag bara kollade pÄ en kanal. Skitkul pÄ melodifestivalerna med hackande ljud
Hade den pÄslagen rÀtt lÀnge och fick reda pÄ att det kunde orsaka problem, men eftersom den hakade upp sig var och varannan dag (nÀr jag raderade inspelningar) sÄ blev den ju avstÀngd sÄ pass ofta i alla fall. EPG:n raderas ju ocksÄ varje gÄng jag stÀngde av den (och ni vet ju att det kan ta en stund att uppdatera den), sÄ det var ju ocksÄ en anledning att lÀmna den pÄslagen.
NÀr jag ringde till Dilog sÄ sade en kvinna Ät mig att för att fÄ tillbaka de "försvunna inspelningarna" nÀr den hakat upp sig, sÄ skulle jag dra ur sladden och lÄta den vara ur ca 3 timmar. LÄter som en utmÀrkt box, eller hur?! Kan sÀga att boxen Äkte tillbaka till affÀren efter samtalet med Dilog.
NÀr inte boxen beter sig som det stÄr i instruktionsboken Àr den felaktig! Den ska inte bete sig sÄ hÀr vid normal anvÀndning!
Jag förstÄr inte vad ni vÀntar pÄ? Ni hjÀlper Dilog att felsöka en produkt som ni betalat fullt pris för och som inte Àr fÀrdigutvecklad eller fungerar som den ska! Mitt tips Àr att reklamera omedelbart!
Lite off topic sÄ köpte jag en Topfield 5700 istÀllet. Lite dyrare, men stora möjligheter att byta ut menyer och programvara i den sjÀlv. Funkar klockrent. VÀrd varenda krona. (Blev förresten 500:- billigare nÀr jag förlÀngde boxerabonnemanget med 24 mÄnader).
<{POST_SNAPBACK}>
Det kÀnns hÄrt att sÀga detta, men allt du skriver Àr helt korrekt och jag förstÄr inte heller varför man Àr sÄ tÄlmodig
Postad 12 March 2007 - 10:33
Lundmark
-
Lundmark
-
LĂ€rjunge
-
-
396 inlÀgg
SÄ ni som haft denna box frÄn start, suger den lika hÄrt som den verkar göra efter jag skummat igenom trÄden? Som alltid Àr det de med problem som skriver mest, men generellt verkar uppfattningen vara att Dilog 550 inte Àr helt fÀrdigutvecklad, precis som Sony Ericsson P990 och Microsoft Windows.
Postad 12 March 2007 - 10:46
el_zicko
-
el_zicko
-
AnvÀndare
-
-
232 inlÀgg
Jag vet inte vilka krav ni egentligen stÀller men mina problem Àr minimala. Jag ville ha en box med bra bild över scart eller komponent som kan spela in och se annat program samtidigt. Dessa krav klarar boxen med bravur. Jag har inte haft nÄgra problem med svarta inspelningar eller sÄdant. Det enda som ibland hÀnder Àr att inspelningar inte alltid startar om boxen inte Àr igÄng sÄ att sÀja. Varannan gÄng typ spelar den in om den Àr avstÀngd (standby). Detta lösen enkelt genom att ha den igÄng nÀr man skall spela in pÄ natten.
Postad 12 March 2007 - 11:20
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
Jag Àr i det stora hela mycket nöjd med boxen. Det Àr sÄ enkelt att spela in nu jÀmfört med pÄ videotiden, sÄ vi spelar in mycket mer nu ( Àven sÄnt man egentligen aldrig kommer att se sÄ man fÄr rensa ibland). Det har hÀnt nÄgon gÄng att inspelningar blivit svarta, men det Àr mycket sÀllan, oftast prisson break (hade nog fler misslyckade inspelningan med videon, bandtrassel, fel tid eller kanal mm). Att stÀnga av boxen en liten stund pÄ natten löste en del problem vi haft.
DÀremot sÄ har ca-modulen havererat och orsakat probem.
Ta alla negativa kommentarer med en nypa salt, visst finns det problem med fördelarna övervÀger.
Men vist kan man önska mer av mjukvaran.
Postad 12 March 2007 - 11:55
Spiken
-
Spiken
-
ForumrÀv
-
-
543 inlÀgg
HÄller med ovanstÄende talarna. Jag har haft tre problem med min.
1. HÄrdvarufel pÄ en av mottagarna. Det fixade Dilog med bravur. Tog lite lÄng tid dÄ boxen skickades fel. Men med det felet inrÀknat gick det fort.
2. NĂ„gon svart inspelning. Ă
tgÀrdas genom att gÄ till kanalen som spelade in och vÀnta pÄ bild och sedan pÄbörja uppspelning. Ibland Àven en omstart av boxen.
3. En missad inspelning. Var John Woo frÄn kanal 6. Skulle börja precis efter midnatt. Boxen i standby. det Àr enda gÄngen som den missat en inspelning. Annars spelar den in frÄn stanby utan problem.
Annars Ă€r boxen superb. Ăr lite rĂ€dd att inspelningslistan ska raderas dĂ„ man raderar inspelningar. Men det har Ă€nnu inte hĂ€nt *ta i trĂ€*
Postad 12 March 2007 - 11:57
SVEDSTROMS
-
SVEDSTROMS
-
Rookie
-
3 inlÀgg
Jag Àr ocksÄ oförstÄende till all hÄrd kritik som ges till den hÀr boxen..
Jag och en kompis till mig köpte boxen ca 2 mĂ„nader efter att den kom ut i handeln och har haft, med undantag frĂ„n dom första mjukvaruversionerna, VĂLDIGT fĂ„ problem. Jag sjĂ€lv har ALDRIG drabbats av svarta inspelningar och inte heller försvunna inspelningar, och dĂ„ spelas det in ganska frekvent iaf. För mig har den hĂ€r boxen funkat klockrent och min frun Ă€r ocksĂ„ förtjust i den i jĂ€mförelse med vĂ„r nya Pioneer DVR-545HX-S. Jag har ingen förklaring till varför det funkar bĂ€ttre för vissa o sĂ€mre för andra, nĂ„tt mĂ„ste det ju vara.... Om nĂ„gon skulle frĂ„ga efter tips sĂ„ skulle jag absolut rekommendera Dilog MEN bara till folk som "förstĂ„r sig pĂ„" lite dĂ„ den kan krĂ€va lite handpĂ„lĂ€ggning ibland med tex firmware-uppgraderingar. / Jocke
Postad 12 March 2007 - 12:32
birbjo
-
birbjo
-
AnvÀndare
-
-
111 inlÀgg
IMHO:
Jag tillhör dem som har haft, och har min andel av de problem som alla andra rÀknar upp. Bl.a.
sĂ„ Ă€r det första jag gör varje dag som boxen Ă„ker pĂ„, att kolla om de programmerade inspelningarna finns kvar. Svarta inspelningar....ibland, defintivt inget större problem. Det som ĂR ett problem, Ă€r nĂ€r programmerade inspelningar inte börjar överhuvudtaget, det gör familjen ilsk, och mig till den skyldige.....det var jag som köpte denna box
Skall vi vara Ă€rliga sĂ„ Ă€r vĂ€l inte det viktiga om man har problem eller inte, det kan man ju ha med ALLA elektroniska apparater.....det viktiga Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ hur man bemöts, om leverantören gör nĂ„got för att Ă„tgĂ€rda problemen.....och DĂR tycker jag att det kĂ€nns som om DILOG brister! En annan viktig parameter tycker jag Ă€r utvecklingsarbetet som produkten Ă„tnjuter, vilket brukar kunna mĂ€tas i antalet FirmWares......och dĂ€r brister DILOG nĂ„got grymt! Kommer inte ens ihĂ„g nĂ€r den senaste FW:n kom....var det i somras???
SÄ, enligt mitt tycke, sÄ Àr det ganska ointressant om "Olle" har problem och "Bosse" inte har det,
det Ă€r Ă
TGĂRDERNA som borde avgöra produktens "kvalitet".
Eller.....?
Postad 12 March 2007 - 12:42
Lundmark
-
Lundmark
-
LĂ€rjunge
-
-
396 inlÀgg
IMHO: Jag tillhör dem som har haft, och har min andel av de problem som alla andra rĂ€knar upp. Bl.a. sĂ„ Ă€r det första jag gör varje dag som boxen Ă„ker pĂ„, att kolla om de programmerade inspelningarna finns kvar. Svarta inspelningar....ibland, defintivt inget större problem. Det som ĂR ett problem, Ă€r nĂ€r programmerade inspelningar inte börjar överhuvudtaget, det gör familjen ilsk, och mig till den skyldige.....det var jag som köpte denna box
Skall vi vara Ă€rliga sĂ„ Ă€r vĂ€l inte det viktiga om man har problem eller inte, det kan man ju ha med ALLA elektroniska apparater.....det viktiga Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ hur man bemöts, om leverantören gör nĂ„got för att Ă„tgĂ€rda problemen.....och DĂR tycker jag att det kĂ€nns som om DILOG brister! En annan viktig parameter tycker jag Ă€r utvecklingsarbetet som produkten Ă„tnjuter, vilket brukar kunna mĂ€tas i antalet FirmWares......och dĂ€r brister DILOG nĂ„got grymt! Kommer inte ens ihĂ„g nĂ€r den senaste FW:n kom....var det i somras???
SĂ„, enligt mitt tycke, sĂ„ Ă€r det ganska ointressant om "Olle" har problem och "Bosse" inte har det, det Ă€r Ă
TGĂRDERNA som borde avgöra produktens "kvalitet".
Eller.....?
<{POST_SNAPBACK}>
Det verkar lite sÄ nÀr jag lÀser. Igen, precis som Sony Ericsson och deras P990. Telefonen suger brutalt, och har först pÄ senare tid börjat suga lite mindre. Men den Àr fortfarande kass och det kommer nya firmwares hela tiden.
2 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|