Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
3140 svar till detta ämne
Postad 14 June 2006 - 09:44
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
FTA-Fungerar inte ! Jag har fyra LNB:er men boxen klarar endast av att fånga 120 kanaler som alla ligger på Thor. Kanalinställningar visar snyggt de fyra huvudena med förhandsvalda Europa-satellitrar (?) men ger inget vid kanalsökning från övriga. Har provat lite olika inställningar men inget hjälper, kanske är styrt av att referenssatellit alltid måste vara Thor. Distansavtalslagen (DHL) (tvingande EU-lag sedan jan-05) gäller endast 14 dagar och om varan är oanvänd. CD ger tydliga regler när du inte kan ångra dig enligt DHL - "Du använt utrustningen och/eller därmed brutit det elektroniska sigillet som förseglar det kort som möjliggör bildupptagning". Detta ligger i linje med DHL (har jobbat med lagen) som egentligen heter - "Distans- och hemförsäljningslagen". Enligt lagen har CD en tydlig upplysningsplikt som man skulle kunna hävda att de ej uppfyller till alla delar. Bl.a. har kund inget krav på sig att uppge orsak till nyttjande av ångerrätt vilket CD frågar efter. M.a.o. dock troligen svårt att åberopa DHL utan vill man returnera boxen så måste man nog luta sig mot något annat, t.ex. att vitala utlovade funktioner ej fungerar som upgivet, el liknande.
Postad 14 June 2006 - 10:36
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
Användare
-
-
102 inlägg
Svar på felanmälan till CD:
"Hej och tack för ditt mail
Det stämmer att digitalboxen har några tekniska begräsningar i dagsläget. Gällande EPG kommer detta att sättas in. Vi avvaktar till efter fotbolls vm. C more hd' textning har rapporterats att denna inte fungerar,vi undersöker detta just nu tillsammans med Canal+ Samma svar gäller även ljudet som komemr och går på hd kanalen. Mitt tips är att snabbt byta kanal fram och tillbaka så ska ljudet komma tillbaka. Förmodligen har detta med mjukvaran att göra.
Med vänlig hälsning
XXXX
Canal Digital Kundservice "
Hon glömde dock att kommentera felet att sökning av andra kanaler inte funkar, så det har jag nu påminnt om.
Postad 14 June 2006 - 10:58
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Någon som testat boxen med marksända HDTV-kanal? Hur fungerar den där?
/T
<{POST_SNAPBACK}>
Skicka frågan till http://prylportalen....r.asp?iPageId=1Eller titta på: http://prylportalen...._MKF556.dbp.asp
Redigerat av ruva, 14 June 2006 - 11:10.
Postad 14 June 2006 - 11:06
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Cardsplitter (Smartwi) användare:Ni som använder cardsplitter (vilket verkar fungera), hur tar ni ut satsignal till mottagare nr 2 när inte loop through fungerar i HD-boxen ännu? Delar ni signal före HD-boxen och med vilken utrustning i sådant fall? signalförstärkare? Tack för ev svar!
Postad 14 June 2006 - 11:31
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Cardsplitter (Smartwi) användare:
Ni som använder cardsplitter (vilket verkar fungera), hur tar ni ut satsignal till mottagare nr 2 när inte loop through fungerar i HD-boxen ännu? Delar ni signal före HD-boxen och med vilken utrustning i sådant fall? signalförstärkare? Tack för ev svar!
<{POST_SNAPBACK}>
Du måste ha en LNB med 2-4 utgångar (alt 2 el flera paraboler riktade mot Thor) och varje utgång skall vara ihopkopplad med en box för att kunna se olika program med ett mottagarkort och flera cardsplitter. Loopt rough kommer inte att fungera som du kanske tänkt dig, tanken med det är att när mottagare ett (CD t.ex) är påslagen så kan man inte använda mottagare två (Viasat t.ex.), när man då stänger av mottagare ett så kan man använda mottagare två.
Postad 14 June 2006 - 11:43
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
K.K.
Tack för snabbt svar! -antar att det t.ex. fungerar med en Twin-LNB och detta då för att varje mottagare oberoende måste kunna styra huvudet. Med två singel-LNB fungerar det då att sätta två jämte varandra på en Torodial som tar emot samma satellit (dvs Thor)?
Postad 14 June 2006 - 12:31
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Idag kom den lille fule, jag är gammal kund som inte minns när jag beställde men det var samma dag som erbjudantet kom upp på hemsidan.
Gick snabbt att söka kanalerna på påde satellit och marksänt, och det tog inte lång tid innan jag hade bild via projektrn. Dock så fungerade inga kanaler med det nya kortet utan jag stoppade i det gamla och fick bld. Testade dock inte HD-Kanalerna med det nya kortet men det kanske går. C-More HD gick det dock inte att titta på med det gamla kortet.
Ser just nu reprisen mellan Brasilien-Kroatien och bilden är riktigt bra, som ett fönster som någon skrev tidigare. Inga bild eller ljudstörningar har jag märkt men just nu kör jag analogt ljud då inkabeln till boxen och koaxialsladden till förstärkaren inte går ihop längdmässigt. Ska fixa längre imorgon.
Postad 14 June 2006 - 12:41
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tomanista:
Det tar en stund första gången för kortet att aktiveras efter att du slagit på boxen. Detta kanske är ditt problemet men nya kortet.
Postad 14 June 2006 - 13:59
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Precis, det tog mitt kort ca 10 minuter att börja fungera. Så har det alltid varit.
/B
Postad 14 June 2006 - 14:06
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Tomanista: Det tar en stund första gången för kortet att aktiveras efter att du slagit på boxen. Detta kanske är ditt problemet men nya kortet.
<{POST_SNAPBACK}> Det var fallet, lät den stå på femman en stund och då gick det igång.
Postad 14 June 2006 - 15:03
Electrified
-
Electrified
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Äntligen så kom installatören..
Så just nu sitter jag å kollar på Spanien - Ukraina.
Asnöjd med bilden. Var snäppen vassare än vad jag hade väntat mig.
Bilden är klockren, inga hack i bild eller dyl.
Ljudet fungerar också bra, har typ hört 2-3 små hack i ljudet under ca. 1 timmas tittande.
Kör bilden med komponent, och ljudet (AC3) med coaxial till Pioneer reciever.
Har boxen med tejp på baksidan. Har 175 i styrka.
Postad 14 June 2006 - 17:30
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag har en Panasonic CRT 36" 100Hz med komponentingång, se här: https://www.minhembi...hl=panasonic 35 . Jag tror dock att komponentingången max pallar 576 linjer progressivt (och även interlaced för den delen). Frågan är om man kommer märka någon skillnad med en HD-box från CD, jämfört med Boxer som matas via scarten nu. Ofta har bilden en tendens att bli lite "blockig" när det gäller Boxer, antar att det är den risiga bitraten. Jag hajar att det är HDMI som är det optimala, frågan är bara om det bli ett märkbart lyft med HD via CD då CD både kör med högre bitrate på SD-kanalerna samt även kommer börja med HD-kanaler i höst. Då komponentingången på min TV egentligen inte pallar HD-upplösning, undrar jag om boxen skalar ner matrialet (eller kanske TV:n som sköter det?) så det inte blir pannkaka när det matas med en högre upplösning än den klarar. Det jag undrar är, om man kommer kunna märka den bättre upplösningen på HD-kanalerna trots att TV:n egentligen inte pallar HD.
Postad 14 June 2006 - 18:25
Electrified
-
Electrified
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Då boxen klarar av att skicka ut 576p via komponent så tror jag det är det mest optimala för din tv.
Den enda skillnaden det kommer bli för dig då, är högre bitrare och progressiv bild.
Så visst blir det ett litet lyft. Men är det värt 3000kr? Det är upp till dig att bedömma.
Vore jag du så skulle jag till spara dom pengarna och sälja crt tvn och köpa typ en 32-37 tums LCD för pengarna.
Men det ju bara vad jag skulle ha gjort
Postad 14 June 2006 - 19:57
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
Då boxen klarar av att skicka ut 576p via komponent så tror jag det är det mest optimala för din tv. Den enda skillnaden det kommer bli för dig då, är högre bitrare och progressiv bild. Så visst blir det ett litet lyft. Men är det värt 3000kr? Det är upp till dig att bedömma. Vore jag du så skulle jag till spara dom pengarna och sälja crt tvn och köpa typ en 32-37 tums LCD för pengarna. Men det ju bara vad jag skulle ha gjort 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag räknade lite på det. Boxer kostar 200 kr i månaden inklusive kortavgiften. Om enligt rykten CD släpper 4-7 HD-kanaler för runt 60 spänn i månaden så blir kostnaden att ha CD 300 kr i månaden inklusive kortavgifter och räknat på familjepaketet + "HD-paketet". Sen tillkommer ju kostnader för box och en startavgift, men annars kostar CD 100 kr mer i månaden än Boxer och då får man grym bitrate och hög upplösning. Planen är ju självklart att införskaffa en LCD eller plasma inom en inte allt för avlägsen framtid, dock tror jag ändå TV:n har lite mer att än vad Boxer kan leverera, beträffande bildkvalité.
Redigerat av grand_master, 14 June 2006 - 20:07.
Postad 15 June 2006 - 09:19
Coolg8
-
Coolg8
-
Användare
-
-
150 inlägg
Äntligen kom Boxen.
KÖrde igång och allt fungerade bra tills jag monterade in nya kortet... nä nä bara att vänta så hoppar det igång... nej detgjorde det inte så in med det gamla kortet och det fungerade galant.
Har haft några drop outs på ljudet och ett par på bilden.
Men varför ska det ta sådan tid för att byta kanal?
Jag har dessutom märkt att bilden blev betydligt bättre på min sony kdl-40s2000 med den nya boxen mot den gamla Comboboxen oavsett om man matar den med scart eller HDMI.
En rolig grej är fjärrisen typ 50 knappar hälften fungerar.
När ni ställer in ljudet för AC3 på spdif så försvinner ljudet från hdmi ingången, har ni andra det problemet också?
Tänkte faktiskt avbeställa boxen, men kan bara säga att med den inbyggda digitalmottagaren i Sonyn och nya CDboxen så är det ett ordentligt lyft av bildkvaliten ojojoj
Postad 15 June 2006 - 11:08
leech
-
leech
-
Rookie
-
5 inlägg
Ringde o anullerade beställningen på hdtv boxen igår, arg som jag var pga att den inte kommit.
Men nu ligger den på "posten" enligt avin, så frågan är nu om jag skall hämta den iaf
Kör med en dreambox 500s nu, och antar att den blir värdelös med nya kortet.
Så..., väger hdtv bilden plus bilden på vanlig sdtv upp friheten med en DB? (och med tankte på allt krångel det verkar vara med nya boxen)
Postad 15 June 2006 - 11:27
Black_man
-
Black_man
-
Rookie
-
9 inlägg
Ringde o anullerade beställningen på hdtv boxen igår, arg som jag var pga att den inte kommit. Men nu ligger den på "posten" enligt avin, så frågan är nu om jag skall hämta den iaf Kör med en dreambox 500s nu, och antar att den blir värdelös med nya kortet. Så..., väger hdtv bilden plus bilden på vanlig sdtv upp friheten med en DB? (och med tankte på allt krångel det verkar vara med nya boxen)
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl förmodligen så att det är problemen som lyfts fram här. Jag tror att många, inkl mig själv, som bara har pluggat i kablarna och kör problemfritt. Såna kommentarer ser man sällan i forumet. Visst saknas det en del saker i boxen, men de är ju utlovade att komma i nästa uppdatering. Jag är nöjd med boxen och framför allt bilden. I och med att jag nu kör HDMI så är det ju en bildförbättring även på övriga kanaler. En positiv grej för min egen del är att mottagaren är känsligare, dvs jag får nu klart bättre signalstyrka och kvalitet än jag hade med den gamla Nokian. Det betyder att jag nu ser fler kanaler än jag gjorde tidigare.
Postad 15 June 2006 - 11:31
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Ringde o anullerade beställningen på hdtv boxen igår, arg som jag var pga att den inte kommit. Men nu ligger den på "posten" enligt avin, så frågan är nu om jag skall hämta den iaf Kör med en dreambox 500s nu, och antar att den blir värdelös med nya kortet. Så..., väger hdtv bilden plus bilden på vanlig sdtv upp friheten med en DB? (och med tankte på allt krångel det verkar vara med nya boxen)
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl förmodligen så att det är problemen som lyfts fram här. Jag tror att många, inkl mig själv, som bara har pluggat i kablarna och kör problemfritt. Såna kommentarer ser man sällan i forumet. Visst saknas det en del saker i boxen, men de är ju utlovade att komma i nästa uppdatering.
Jag är nöjd med boxen och framför allt bilden. I och med att jag nu kör HDMI så är det ju en bildförbättring även på övriga kanaler. En positiv grej för min egen del är att mottagaren är känsligare, dvs jag får nu klart bättre signalstyrka och kvalitet än jag hade med den gamla Nokian. Det betyder att jag nu ser fler kanaler än jag gjorde tidigare. 
<{POST_SNAPBACK}>
Du har inga problem med DD ljudet till receiver eller? klart det är så att de som inte har några problem med boxen sitter tyst och är nöjda, bara det med problem som skriver av sig och vill ha en lösning.
Postad 15 June 2006 - 11:35
Black_man
-
Black_man
-
Rookie
-
9 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl förmodligen så att det är problemen som lyfts fram här. Jag tror att många, inkl mig själv, som bara har pluggat i kablarna och kör problemfritt. Såna kommentarer ser man sällan i forumet. Visst saknas det en del saker i boxen, men de är ju utlovade att komma i nästa uppdatering.
Jag är nöjd med boxen och framför allt bilden. I och med att jag nu kör HDMI så är det ju en bildförbättring även på övriga kanaler. En positiv grej för min egen del är att mottagaren är känsligare, dvs jag får nu klart bättre signalstyrka och kvalitet än jag hade med den gamla Nokian. Det betyder att jag nu ser fler kanaler än jag gjorde tidigare. 
<{POST_SNAPBACK}>
Du har inga problem med DD ljudet till receiver eller?
klart det är så att de som inte har några problem med boxen sitter tyst och är nöjda, bara det med problem som skriver av sig och vill ha en lösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej hitills inga som helst problem. Visst suger det lite att man inte kan "dra ut" bilden fullt ut på alla kanaler, men det finns ju workarounds på det. Sen ska väl det också fixas om jag förstått det hela rätt.
Postad 15 June 2006 - 11:36
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Okej, låter bra det!
Ibland undrar man om inte de flesta helt enkelt behöver få dit ett pro som kan ställa in signalen ordentligt, kanske räcker för att slippa bild/ljudproblem.
Postad 15 June 2006 - 11:43
Tobba
-
Tobba
-
Rookie
-
2 inlägg
Var i kontakt med CD kundtjänst i dag angående min nya HD box från dem och fick inget vidare bemötande.
Mina problem är:
Kan inte spela in på DVD via scart om jag inte kopplar ur HDMI kabeln!?
Ljudet försvinner ibland på HDTV kanalen.
Boxen låser sig på HDTV kanalen.
Jag har ej full bild på vissa kanaler, utan måste ändra på TV:n.
Trådlös överföring till annat rum fungerar inte via scart uttaget på boxen.
På fjärren funkar inte BACK. ( DVS. går inte tillbaka till föregående kanal.)
Jag talade om för dem att jag inte vill ha kvar mottagaren om det är så här den ska fungera och fick till svar att konsumentlagen inte gäller när varan är uppackad och använd! ( 3 timmar.)
Dock så ska jag bli kontaktad av deras reklamationsansvarig?!!!
Någon som har tips på åtgärder?
Någon som läst i pappren att det inte ska gå att spela in via scart när HDMI kabeln är i?
Till saken hör att jag haft en Combo box och inte haft några problem med ovanstående.
Postad 15 June 2006 - 15:19
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1649 inlägg
Var i kontakt med CD kundtjänst i dag angående min nya HD box från dem och fick inget vidare bemötande. Mina problem är: Kan inte spela in på DVD via scart om jag inte kopplar ur HDMI kabeln!? Ljudet försvinner ibland på HDTV kanalen. Boxen låser sig på HDTV kanalen. Jag har ej full bild på vissa kanaler, utan måste ändra på TV:n. Trådlös överföring till annat rum fungerar inte via scart uttaget på boxen. På fjärren funkar inte BACK. ( DVS. går inte tillbaka till föregående kanal.) Jag talade om för dem att jag inte vill ha kvar mottagaren om det är så här den ska fungera och fick till svar att konsumentlagen inte gäller när varan är uppackad och använd! ( 3 timmar.) Dock så ska jag bli kontaktad av deras reklamationsansvarig?!!!
Någon som har tips på åtgärder? Någon som läst i pappren att det inte ska gå att spela in via scart när HDMI kabeln är i? Till saken hör att jag haft en Combo box och inte haft några problem med ovanstående.
<{POST_SNAPBACK}>
För det första så är det så att konsumentköplagen ALLTID gäller för en vara under minst 3 år. Sen kanske kundtjänsten försökte åsyfta Ångerrätten som regleras av Distans- och Hemförsäljningslag. Dock så bör de läsa på lagen en gång till om vad som gäller rätten att undersöka en produkt. Trilskas de så be dem läsa följande länk: ARN
Postad 15 June 2006 - 16:16
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
När jag tecknade mig för Canal Digital HDTV med Familjepaketet i 24 månader så hade CD "Nöjdkund garanti" i tre månader, vilket jag kommer att åberopa om inte problemen med boxen löses och jag ser en fortsättning i höst med HDTV från CD. C More HD tänker jag inte betala för innan textningen fungerar.
Jag är otroligt nöjd med bilden och upplever AC3-ljud drop-outs som ett litet problem för nuvarande, men det måste åtgärdas (kör nu PCM till receiver), 4:3 bilden som är ett större problem och som också måste åtgärdas, inspelning från SCART går nog att gå runt men är onödigt.
/staffan
Postad 15 June 2006 - 17:42
hd-bajs
-
hd-bajs
-
Amatör
-
-
56 inlägg
I Boxerinställningarna kan man välja om upplösningen ska vara 1080i eller 720p... Vad ska man ta? Tv:n klarar bara 1024*768.
Blir bilden bättre eller sämre om man väljer 1080i och kollar på vm istället för att välja 720p (som fotbollen sänds i)
Postad 15 June 2006 - 19:11
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
Användare
-
-
102 inlägg
... Mina problem är: Kan inte spela in på DVD via scart om jag inte kopplar ur HDMI kabeln!? Trådlös överföring till annat rum fungerar inte via scart uttaget på boxen. ...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inga problem med dessa två saker: - från den övre SCART-kontakten kör jag trådlöst till köket - från den undre SCART-kontakten kör jag S-video via Macrovision-tvättare till min DVD-Recorder (ändrat till S-video i menyn Bildinställningar) Hans
Postad 15 June 2006 - 23:15
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Tröst till alla
1 poäng var rätt bra att få och att landslaget då blev nerskrivet i media. Vinner vi över Paraguay på onsdag - då alla ska fått sina boxar - är vi klara för 8/final om inte TB skulle gå och daska till England.
Skaffar mig nog en Humaxbox till onsdagen eftersom den verkar vara lite mindre sämre än Sagemboxen om man bortser från avsaknaden av boxer i boxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Var matchen bra i era fina HD-boxar. Såg på aftonbladets sait att det också fanns glad publik efter 88 minuter. En annan såg pixelerade spelare springa på en plastmatta i TV4-sändningen. Önskar att, som med englandsmatchen, att SVT sände istället. Kanske ångrar jag mig nu att ingen box blev beställd?
Redigerat av ruva, 15 June 2006 - 23:16.
Postad 16 June 2006 - 08:05
Coolg8
-
Coolg8
-
Användare
-
-
150 inlägg
Konsument köplagen gäller i detta fall med att om de EJ fixar till problemen skall boxen bytas ut mot en fungerande... intressant när det verkar sopm alla boxarna har samma problem.
Det här kan bli riktigt kul, antal sålda boxar 30 000 antal reklamerade boxar återsända för utbyte 30 000
Postad 16 June 2006 - 09:37
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jaha, då har tydligen alla fått sina förbeställda boxar enligt Canal Digital: http://www.canaldigi...le____8718.aspxDet är väl inte någon som fortfarande väntar? Norlund t.ex?
Postad 16 June 2006 - 10:03
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Den ligger på uthämtningsstället, men jag har inte tagit mig in till stan än. Tappade sugen lite då det tog sådan tid (den kom i onsdags) så jag har ingen brådska.
Postad 16 June 2006 - 11:51
Andreas Epradius
-
Andreas Epradius
-
Användare
-
-
201 inlägg
...vilket bekräftar att det mest rörde sig om att en del bara ville sprida lite allmänt gnäll och sur stämning...
Postad 16 June 2006 - 12:59
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Efter många om och men fick jag min box i sista minuten innan England-Trinidad. Fick spendera första halvlek med att installera den. Fick lite panik när det inte kom någon bild direkt men kom ihåg att någon skrivit att det kunde ta en stund. Tror det var närmare 20 minuter för mig. kunde dock se andra halvlek och hela Sveriges match i HD.
Har tidigare haft kabel-Tv via Canal Digital. Har dock en balkong i rätt vädersträck och var förutseende nog att installera en egen parabol två veckor innan VM. Lite nervös för om installatören riktat den rätt var man men det var inga problem.
Har tittat mycket på HDTV i USA och sett en hel del från datan. Tycker nog att kvaliten på både Englands och Sverige matchen var ännu bättre. Av tidskäl hann jag inte leta upp en digital kabel utan körde ljudet via vanlig stereo så ev. ljudproblem kan jag inte säga mycket om. På tre halvlekar såg jag en mindre pixelatio (eller vad det kallas). Inga hack, inga frysningar.
Bilden till en Pioneer 50 tum var dock helt enorm. Allting är otroligt mycket skarpare. Färgerna klarare. Gräset naturligare. All text på skyltar och spelares ryggar går att läsa på i princip vilka avstånd som helst. Man ser varje maska i målnätet med kamreran som är högt upp vid mittlinjen.
Ett mindre problem var att HD sändningen låg circa tre sekunder efter SD sändningen. hade inga grannar som fick utbrott igår men vid kommande Sverige matcher kanske man får stänga balkongdörren så man inte hör några jubel i förtid.
man kan tycke mycket om hur Canal Digital har hanterat lanseringen. Varför man skickar ett antal tusen paket till privatpersoner som företagspaket vilket (utan egen tidsödande räddningsinsats) tar 1-2 dagar extra när varje dag är viktig är en gåta. Faktum är att alla som velat (och har södersikt) i Sverige har tack vare dem (och en del andra inblandade förstås) till skillnad från de flesta i Europa möjlighet att se fotbolls-VM i en kvalite vi aldrig varit i närheten av. Betyder inte att de är ursäktade alla motsägelsefulla besked många uppenbarligen fått men nu är det dags att njuta av VM. Alla problem får redas ut efteråt. Svårt att se att det blir några större firmware uppgraderingar av boxen innan dess ändå.
Hade tre bekanta över för Sverige matchen och kommer ha 15-20 till nästa. Vet en sportsbar i närheten som inte är glada att jag fick min box till slut. Att gemene man får se vilken kvalite det blir betyder inte att de springer ut och skaffar HDTV direkt men det ger dom definitivt en uppfattning om hur bra det kan bli vilket inte många i Sverige haft innan.
Har ni tvekat eller varit förbannade på Canal Digital? Svälj förtreten och få hem en box snabbt. Ni kommer inte att ångra er.
Postad 16 June 2006 - 13:11
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
...vilket bekräftar att det mest rörde sig om att en del bara ville sprida lite allmänt gnäll och sur stämning...
<{POST_SNAPBACK}>
Som du nu då. jag tycker jag har full rätt att gnälla när CD inte håller vad dom lovat. Jag har fortfarande inte fått svar från CD ang vilket pris jag skall betala 3500 eller 2000. Jag har fått två bekräftelser på olika priser och avvaktar ett svar innan jag hämtar ut min box. Måste dessutom åka 5 mil för att få ut den så jag åker när jag har annat som måste göras.
Redigerat av Unregistered828ccd15, 16 June 2006 - 13:13.
Postad 16 June 2006 - 14:01
Unregistered281f7318
-
Unregistered281f7318
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Idag ringde jag upp Canal Digital och meddelade att de kunde behålla sin box. Sämre bemötande har jag inte fått på länge....
Beställde 9 maj, 7 juni fick jag besked om att de skickat boxen 35 mil fel till en adress jag hade för 7år sedan. Hallååå!!! Fick själv ringa runt, prata med posten osv, för det hände ingenting. Snack om att "Vi hör av oss..." "Vi återkommer..." men ingen hörde av sig. Lustigt nog stod det i deras noteringar att de försökt nå mig.... ren lögn!
Paketet kom efter mycket jobb från min sida åter till CD:s lager i måndags 12/6. Sen har ingenting hänt. Leveransdatum? Kanske mitten på nästa vecka. Lägg på en vecka innan installatören kan komma och jag kan se VM-finalen i HD. Kompensation? Glöm det!
Med tanke på alla buggar och problem känns det som ett rätt val. Vill givetvis se allt i HDTV men vi får helt enkelt vänta till hösten då det troligen dyker upp både bättre boxar och ett gäng kanaler att titta på.
Postad 16 June 2006 - 14:20
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Har ni tvekat eller varit förbannade på Canal Digital? Svälj förtreten och få hem en box snabbt. Ni kommer inte att ångra er.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst! Trots att jag tappar bild 8-10 ggr per halvlek så ser jag hellre på HDTV än SDTV. Lätt! ...vilket bekräftar att det mest rörde sig om att en del bara ville sprida lite allmänt gnäll och sur stämning...
<{POST_SNAPBACK}> Som du nu då. jag tycker jag har full rätt att gnälla när CD inte håller vad dom lovat. Jag har fortfarande inte fått svar från CD ang vilket pris jag skall betala 3500 eller 2000. Jag har fått två bekräftelser på olika priser och avvaktar ett svar innan jag hämtar ut min box. Måste dessutom åka 5 mil för att få ut den så jag åker när jag har annat som måste göras.
<{POST_SNAPBACK}>
Måste du betala när du hämtar ut boxen? Annars är det väl bara att välja att "tro" på det lägre beloppet, skulle CD säga det "högre beloppet" så kan du ju bevisa att du har blivit lovad det lägre. det kan dom ju aldrig bestrida. Inga problem! Med tanke på alla buggar och problem känns det som ett rätt val. Vill givetvis se allt i HDTV men vi får helt enkelt vänta till hösten då det troligen dyker upp både bättre boxar och ett gäng kanaler att titta på. 
<{POST_SNAPBACK}>
Läs vad jpb123 har skrivit, när du väl har fått boxen så är allt glömt!  Installera parabolen själv! "I höst" när det kommer fler boxar så kommer mjukvaran att ha uppdaterats minst en gång och Sagem-boxen kommer garanterat att var den mest funktionella HD-boxen med CD:s utbud.
Postad 16 June 2006 - 16:36
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Har alla fått sina boxar?
Var på Expert idag i ett annat ärende och den hade 10st parabol-paket uppmärkta med "Detta paket innehåller en HD-TV box"...
Så det är ju lite skumt ifall ÅF har men inte de som beställt. De hade även HD-boxen uppe i butiken.
Postad 16 June 2006 - 17:22
MONROVIA
-
MONROVIA
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
VERITAS,
Du verkar ha bra koll (börjar bli många inlägg  ); Är det någon som har störningsfri mottagning av HD ?
Fick en med fransk text utan tejp som har ljud-bild drop-outs lite för ofta.
Postad 16 June 2006 - 18:19
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
De verkar ha skickat ut boxen på olika sätt. Gammal kund och jag fick den mot postförskott på 3695 kronor. Andra verkar sluppit postförskott.
MONROVIA - jag har faktiskt praktiskt taget inga problem med störningar när jag tittar på HD-kanalen. I den första matchen jag tittade på fick jag 1 ljud-dropout under hela matchen. I den andra matchen fick jag ingen. Jag kör med optisk koax till Denon 1905-receiver. Och bilden har hela tiden varit underbar. Mumma!
Det finns andra buggar men just ur störningssynpunkt verkar jag haft tur. Matchen mot England kommer ett helt kompisgäng hem just p g a boxen. Plötsligt är man populär  .
/B
Postad 16 June 2006 - 18:49
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Visst! Trots att jag tappar bild 8-10 ggr per halvlek så ser jag hellre på HDTV än SDTV. Lätt!
Usch, jag hade blivit helt vansinnig om det hände SÅ ofta. Jag får droppouts på DD ljudet var 10:e minut på min Nokia 9902 digibox, och bara det irriterar mig något enormt...
Postad 16 June 2006 - 19:10
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
VERITAS,
Du verkar ha bra koll (börjar bli många inlägg ); Är det någon som har störningsfri mottagning av HD ? Fick en med fransk text utan tejp som har ljud-bild drop-outs lite för ofta.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, jag har för mig att någon enstaka har rapporterat att deras box fungerar helt utan problem, se inlägg från runt den 8-9:e och framåt, men en övervägande majoritet har drop-outs på ljudet. Det gäller faktiskt även Sagems markbox, se tråden om den boxen. En majoritet av dom som har satellit-boxar med låga serienummer har även drop-outs på bilden. Jag t ex. Visst! Trots att jag tappar bild 8-10 ggr per halvlek så ser jag hellre på HDTV än SDTV. Lätt!
Usch, jag hade blivit helt vansinnig om det hände SÅ ofta.
Jag får droppouts på DD ljudet var 10:e minut på min Nokia 9902 digibox, och bara det irriterar mig något enormt...
<{POST_SNAPBACK}>
Konstigt nog så kan man vänja sig vid det mesta!  Men jag upplever faktiskt att bildproblemen med drop-outs inte är lika irriterande, bild och ljud är borta en halv sekund och kommer sedan tillbaka av sig själv. Värre är de gånger då bara ljudet försvinner och man måste leta reda på fjärren och trycka meny två ggr eller byta kanal. Ibland så är bilden borta när man skall tillbaka till HD-kanalen och man måste göra om det en gång till... Men jag registrerar knappt drop-outsen på bild längre, om jag får gissa så var det bara fem stycken nu i Holland-matchen, men skulle jag har räknat så tror jag det var fler...hoppas iaf att det kommer en ny mjukvara snart! Riktigt irriterande är när man får en drop-out mitt i en målchans...
Redigerat av Veritas, 16 June 2006 - 19:13.
Postad 17 June 2006 - 08:09
MONROVIA
-
MONROVIA
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Det stokastiska inslaget i hur problemen yttrar sig är förvånansvärt stort. Skulle inte förvåna mig om grundorsaken till den kommande mjukvarufixen är låg hårdvarukapacitet. Boxen och fjärrkontrollens utformning är inte direkt förtroendeinjagande.
Att du, SwedBear, kan se en hel match utan problem är härligt att läsa ! Hoppas det håller över hela VM.
När jag letade inlägg om frihet från problem insåg jag att ångest och frustration har gjort denna tråd till en litterärt resa. I krig, kärlek och "HD-boxar "...
Jag försöker se mina drop-outs som en påminnelse om hur bra bilden är. Men skulle de försvinna tror jag inte att saknaden blir långvarig.
Postad 17 June 2006 - 09:16
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det stokastiska inslaget i hur problemen yttrar sig är förvånansvärt stort. Skulle inte förvåna mig om grundorsaken till den kommande mjukvarufixen är låg hårdvarukapacitet. Boxen och fjärrkontrollens utformning är inte direkt förtroendeinjagande.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, jag håller delvis med. Jag tror att det inte primärt har med signalstyrka eller signalkvalitet att göra, utan att det helt enkelt då och då blir nåt litet slumpvis bit-fel i dataströmmen (atmosfärisk störning, förbiflygande fågel...) och att programvaran då inte är tillräckligt robust för att återhämta sig, utan spårar ur. Enda sättet att är att resetta programvaran genom kanalbyte eller av/på med ljudet med meny-knappen. Det är då inte låg hw-kapacitet, utan inte tillräckligt robust/feltolerant programvara. Om man ska se nåt positivt i detta är det att programvaran går att förbättra och uppdatera, men inte hårdvaran
Postad 17 June 2006 - 10:12
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Jag har nu dropouts på bild säkert 10 ggr per halvlek
Det är som alla förstår otroligt irriterande.
Jag har fått en box med engelsk text utan klisterlapp lr usb-ingång osv...
Som nån skrev så tror inte jag heller att det har nått med inställningar att göra,
detta grundar jag på att ALLA andra kanaler funkar helt problemfritt
Även Kanal more HD.
Är inte helt säker men, har en känsla av att "kvaliten" skiftar något på
fotbollskanalen, är det nån mer som tycker det?
Känns ibland som att man får en sämre skärpa i bilden
Har även jag försökt att gå in för att plocka ner fta kanalerna.
Är det nån här på forumet som vet vilka frekvenser som är "referenskanaler"
för Astra, Hotbird & Sirius???
Provade med 3'ans frekvens på Sirius & fick då signal, började nedladdning
men fick så klart inte ner en ända kanal.
Kan till sist bara hålla med Nordlund & alla andra som ff hävdar att CD har sköt
den här utlottningen av boxar på ett bedrövligt sätt vilket även jag vidhåller
Jaja jag vet, utan CD ingen HDTV
Vi hörs
Postad 17 June 2006 - 10:17
Freddie73
-
Freddie73
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Tjena,
Tänkte bara meddela att jag har haft HD-boxen sedan i tisdags då jag även monterade parabolen från CD (utan tekniker). Jag har kanonbild på HD-kanalen och inte en ända bild-dropout. Den tappar surround-ljudet max en gång i timmen. Med andra ord allt funkar kanon för mig.
Kan tillägga att jag bor i Göteborg på åttonde våningen med parabolen på balkongen (till flickvännens förskräckelse  ).
Lägger detta inlägg mest för att säga att det finns somliga av oss som har tur där det faktiskt funkar mycket bra. Sen att funktionalitet och finesser på boxen suger hårt är en annan historia.
//Freddie
Postad 17 June 2006 - 10:27
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Om ni har ork så kan ni som har HDTV boxen gå in och rösta i den här tråden
Postad 17 June 2006 - 11:20
Unregistered163eb4a3
-
Unregistered163eb4a3
-
Användare
-
-
172 inlägg
Nu har jag uppdaterat min anläggning...
Kolla in mitt Galleri och kritisera gärna....
Postad 17 June 2006 - 12:35
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Har någon hört NÅGOT ALLS om firmware-uppdatering? Antar att denna kommer att ske via dialogruta som meddelar att uppdatering är tillgänglig? (Eftersom boxmenyn inte innehåller någon "leta efter uppdateringar" el. dyl.)
F.ö. är jag övertygad om att drop-outs på ljudet inte har ett skit med signalstyrka osv att göra. Det är en ren mjukvarugrej. Själv kör jag numera hdmi rakt in i prokektorn samt ljudet vid sidan av - med coax får jag drop-outs, så nu har jag kört med vanliga röd/vita stereokablar direkt från box till receiver - missar 5.1-ljudet, men slipper drop-outs helt o hållet.
Vad gäller bilden har jag ALDRIG, med någon vanlig digitalbox (ett halvdussin har passerat revy) haft så stabil och störningsfri bild som med Sagems HD-box.
Postad 17 June 2006 - 17:57
MONROVIA
-
MONROVIA
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Freddie73,
Vad har du för signalstyrka ?
hnn,
Mina drop-outs är ca 1 sekund långa sedan är allt OK. Inget behov av reset etc. Hoppas det är programvaran annars blir det besvärligt inte bara för CD. Att bitraten är högre på VM-kanalen än på Cmore HD oror mig.
Redigerat av MONROVIA, 17 June 2006 - 18:07.
Postad 18 June 2006 - 10:16
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag kopplade in min box igår. Fick box och nytt programkort. Jag satte in det nya programkortet och hade det i ca 5 minuter men fick ingen bild. Fotbollen skulle strax börja så jag satte in mitt gamla programkort och detta fungerade utan några problem. Är det någon som har pejl på hur länge som det gamla kortet kommer att fungera i Sagem-boxen?
Postad 18 June 2006 - 11:48
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej
har problem att boxen inte hittar The Voice (MUX 4) och Aftonbladet/Axess (MUX 5) i marknätet. Alla de övriga (kodade) kanalerna hittar den liksom lokalkanalen (Stockholm). Är det något allmänt problem eller kan det vara så att signalerna kan vara olika starka i samma MUX?
Postad 18 June 2006 - 12:43
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Hej
har problem att boxen inte hittar The Voice (MUX 4) och Aftonbladet/Axess (MUX 5) i marknätet. Alla de övriga (kodade) kanalerna hittar den liksom lokalkanalen (Stockholm). Är det något allmänt problem eller kan det vara så att signalerna kan vara olika starka i samma MUX?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är sattelitboxen som diskuteras här men kan säga att jag inte heller får in de nya Boxerkanalerna vi i Boråstrakten fick istället för HDTV. Kan inte koda av programmen trotts Boxerkort.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|