* Officiell tråd - Windows Home Server *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 27 maj 2010 - 21:26
Lite bilder i galleriet för de närmast sörjande

Postad 28 maj 2010 - 06:48
Det som är kvar av din 700gb disk - ingår den i diskpoolen? För det jag har läst av drive extendern har du mycket att vinna att ha störst och snabbast disk som system.
Postad 28 maj 2010 - 10:54
Jepp, du får hojta hur det går.
Det som är kvar av din 700gb disk - ingår den i diskpoolen? För det jag har läst av drive extendern har du mycket att vinna att ha störst och snabbast disk som system.
Jupp, ska skriva lite senare hur allt rockar.
Nej, jag har den minsta som systemdisk enbart, dock är den på 7200 varv. De långsammare, "Green"-diskarna är datapoolen. Jag har inte helt koll på det där men är inte systemdiskens storlek bara av intresse när man kopierar data till servern ? Sedan migreras data från sys till datapoolen ?
Nåja , kändes som att systemdisken var tillräcklig. Jag är lite mer orolig för om Zotac kortets strul med RAID kontrollern ska sätta käppar i hjulet, även om jag inte kör med HW-RAID utan bara är ute efter SATA kontakterna.
Jag läste någonstans att Zotac problemet kunde få till följd att S.M.A.R.T infon inte kunde läsas på vissa SATA kanaler, men använder sig WHS av SMART infon ?
Så många frågor.....
Postad 28 maj 2010 - 20:39
Postad 29 maj 2010 - 13:19
Vad för vettiga antivirus program finns det till WHS?
Finns det någon gratisvariant kanske?
Avast! har en spec. version för WHS. Man kan köra gratis i 2 mån. Vill man inte betala därefter så får man avinstallera, boota om, installera om, boota om och köra i 2 mån igen och komma ihåg datumet.
Kostar 900 kr för ab. i 3 år. Förr fick man även klicnetlicenser till sina övriga maskiner, kan inte hitta om det är så nu med.
Tyvärr så finns det en bugg i Avast! som slöar ner WHS. Jag har haft diskussion med support (som fö. är mkt bra!) i en månads tid nu. "Felet" är att shares som är exkluderade från scanning har samma "fördröjning" som shares som verkligen scannas. Kanske inte ett problem för alla... Sak samma om skyddet stängs av helt, Avast! slöar ned precis som om filerna scannades.
Det är en ny v5 på G snart, sista budet var att de skulle titta över det hela och se om det gick att fixa till i den kommande versionen.
Trots ovan så är Avast! for WHS en bra produkt tycker jag. (det går verkligen att exkludera shares, det har jag testat, bara det att det inte går fortare ändå). Den integrerar med WHS console (och förr fick man iaf licenser till sina klientmaskiner på köpet)
/m
Postad 02 juni 2010 - 15:52
Postad 03 juni 2010 - 22:49
Gjorde ett försök och allt flöt på väldigt bra, tills jag skulle hämta själva backupen från servern. Datorn fick ingen kontakt med den. Såg inte ut som att nätverket fungerade på datorn, men det hade stått tidigare att drivrutin för nätverkskort var hittat. Så vet inte hur man ska gå till väga.
Du måste nog ladda in uppdaterade drivrutiner, det var i alla fall jag tvungen till när jag gjorde recovery på min laptop efter diskkrash.
Det krävs ett litet trick för att kunna göra det dock, hittade hur man gör här: http://www.allaboutb...whs-restore-cd/
Even if the WHS finds your drivers, that means almost nothing. It reportedly found the drivers for my “Atheros AR8121 PCI-E Ethernet Controller” and did not properly install or configure them. How’s this as a backdoor? Click on help during the restore wizard, right-click “View source” on a help page which opens Notepad. In Notepad go to File->Open, find your driver’s setup.exe, right click “open”. Yes, this was the only way I could get my NIC drivers loaded. Credit goes to someone in the MS support forums, which I can’t find (sorry!).
Lurigt värre. Du måste alltså försöka få med en 'setup.exe' eller liknande för din hårdvara på din recoverydisk (jag bootade iofs via usb). Det är drivrutiner för Vista som man behöver, recoveryskivan bygger på Vista.
Det är ett bra tips att, någon dag när man har tid över, prova recovery-skivan på sina backupade maskiner för att se om man kan nå WHS-burken.
Postad 17 juni 2010 - 13:24
Detta gäller inte längre då WHS numera lägger filer direkt på data-diskar utan att cacha på systemdisken först.
Postad 18 juni 2010 - 23:23
Dels har jag rippat alla mina dvd och även till stor del mina blu-ray också och centralt lagrat dem så jag kan välja om jag vill kolla på dem i vardagsrummet, sovrummet eller hemmabion. Har ftp och ett wlan med synkning uppe så ena bilen som har dator i sig synkar upp mina playlists på kvällen från parkeringen.
Den är dryga 13Tb
OT
Mitt filmbibliotek har jag också funderat på att rippa ibland, men det fastnar alltid på att det är ytterst sällan jag ser om en film...och då är jag ändå filmfreak. Visst, några klassiker som Den Gröna Milen, Matrix, Terminator 2, Nyckeln Till Framgång har man väl sett några gånger, men de få filmer som ses om är ju inget större problem att rippa och lagra. Jag har däremot svårt att hinna se de filmer som trillar in, utan de läggs på hög.
Jag skulle nog gillla att fixa till möjligheten mer än att utnyttja den, och det är kanske samma-lika för dig.
Något som används väldigt flitigt är en gammal "HTPC" med MythTV och tre TV-kort. Inget sparas dock för framtiden, utan det som spelas in rensas när det är sett. På denna burk (som inte synkas till WHS:en) så finns rejält gamla inspelningar som det inte blivit av att se...
/OT
/Manor
Postad 19 juni 2010 - 08:27
Detta gäller inte längre då WHS numera lägger filer direkt på data-diskar utan att cacha på systemdisken först.
Aha, har du länk till någon white paper så man får läsa på lite
Postad 28 juni 2010 - 13:40
Väljer mellan WHS och FreeNAS när jag nu snart ska bygga server.
Om systemdisken med själva WHS på rasar, vad händer då? Kommer jag fortfarande åt allt mitt material på lagringsdiskarna och kan bara ominstallera WHS på en ny disk eller hur fungerar det? Vill ju inte förlora allt för att en disk kraschar.
Samma lika med lagringsdiskarna... hur sprids datan där om den ej är speglad (har tänkt spegla bilder och musik men ej film eftersom det tar för stor plats)? Om t.ex. en av mina fyra 1 Tb diskar går sönder, riskerar jag då att förlora alla mina filmer för att de är fragmentariskt spridda mellan diskarna i poolen, eller lagras alltid hela filen på samma disk så att jag förlorar endast 1/4-del av mina filmer?
Hur fungerar motsvarande i FreeNAS och liknande?
Tack på förhand!
Postad 29 juni 2010 - 05:52
1) Jag upptäcker att whs inte längre svarar på anrop alternativt blåskäm vid omboot - detta hände rätt ofta med gamla versionen då den fick för sig att systemdisken var failing och ville reparera.
2) Bootar om med skivan i spelaren och upptäcker att "Server Reinstallation" inte finns som val utan endast är hänvisad till nyinstallation. I teorin skall en reinstallation funka och lämna diskpoolen intakt även på en ny disk men här har jag haft problem.
3) Rycker ur diskpoolen fysiskt så inget misstag när jag installerar om sker och installerar os på ny fräsch systemdisk
4) Påbörjar arbetet med att återskapa poolen vilket tar dryga veckan. Stoppar in första disken i gamla poolen, kopierar över data till nya poolen, addar disken. Stoppar in nästa disk, kopierar data till nya poolen, addar disken. Osv. Tar sin lilla tid.
WHS sprider på filnivå, så den sprider inte fragmentariskt. Tänk dock på att om du har filmer som är uppdelade i flera delar (som jag hade innan jag kom på att rippa allt till iso - inte till VIDEO_TS struktur) så kan vissa filmer hamna på en disk, vissa på annan. Nu kör jag ISO när jag rippar själv.
Postad 29 juni 2010 - 09:20
4) Påbörjar arbetet med att återskapa poolen vilket tar dryga veckan. Stoppar in första disken i gamla poolen, kopierar över data till nya poolen, addar disken. Stoppar in nästa disk, kopierar data till nya poolen, addar disken. Osv. Tar sin lilla tid.
Tack för bra svar!
Skulle gärna vilja ha ett litet förtydligande av ovanstående citat dock. All data ligger ju kvar på de gamla pooldiskarna. När du stoppar i första disken i gamla poolen och den börjar kopiera, behöver du då alltså en helt ny disk som den kopierar över all data till? Man kan alltså inte bara adda de gamla pooldiskarna utan man sätter i dem i datorn som en "utomstående" disk som alltså inte ska ingå, kopierar över allt och när det är klart får man formatera den disken för att ha nåt att kopiera över innehållet på nästa gamla pooldisk till osv?
Ponera att man bara har WHS installerat på en fysisk disk, alltså ingen del av poolen på den... denna disk gör man regelbundet en backup/ghost på. När disken rasar kör man in backupen på en annan disk och rullar sen igång WHS igen. Känns smidigt, men antar att det inte funkar...?

Postad 29 juni 2010 - 10:27
Hur det är med bara en fysisk disk vet jag inte, men dǻ försvinner ju hela idén med spegling också..

Postad 29 juni 2010 - 12:32
Postad 29 juni 2010 - 14:39
Postad 30 juni 2010 - 19:39
Vill nämneligen köra just en sådan lösning med intels matrix raid, men har läst att detta inte skall fungera?
resten av diskarna kan ja glatt lägga i poolen då ja fattar det som att de är helt redundanta så länge man väljer att de skall duplicera till de andra diskarna. Dvs om en dyker kan jag bara byta ut den och sedan låta whs fylla upp den igen,
Redigerat av Triton242, 30 juni 2010 - 19:40.
Postad 01 juli 2010 - 06:19
Postad 05 juli 2010 - 10:48
Är sugen på WHS men känns dumt att köpa om en ny version verkar vara på väg.
Postad 05 juli 2010 - 15:19
Postad 06 juli 2010 - 21:14
Postad 06 juli 2010 - 23:46
För er som funderar på en ny Home Server så tänkte jag passa på att tipsa om HP StorageWorks X510, som motsvarar modellen EX495(snabbare CPU) som aldrig släpptes i Europa.
X510 har 3 års garanti och just nu ett återbetalningserbjudande från HP: Återbetalning X510
Bra tips! Det där är ett enligt min mening ett mycket fördelaktigt erbjudande. Tog mig friheten att pejsta in det i den officiella tråden för EX47x.
Postad 07 juli 2010 - 07:32
Redigerat av ktd, 07 juli 2010 - 07:33.
Postad 07 juli 2010 - 07:50
Dessutom har jag ännu inte hört med 110% säkerhet att man skall kunna migrera med bibehållen diskpool?
Migrering av gamla WHS till Vail med befintlig diskpool är ett måste, utan det ingen uppgradering för mig.
Postad 08 juli 2010 - 11:07
har byggt en WHS för ca ett år sedan som uppfyllde mina behov då. Nu har jag vuxit ur den, dvs alla diskarna är fulla och jag har ingen mer plats att stoppa in diskar på.
Jag byggde i ett Antec Three Hundred-chassie tillsammans med en Lian-Li adapter för att konvertera mina 3x5.25 tums-platser till 3.5 tums. Mao har jag nu 10 diskar i den. Att byta diskar till större fungerar men mest bara kortsiktigt (den minsta disken i nu är 1GB).
Hur expanderar jag smidigast/billigast/bäst?
1) Nytt server-chassie med en massa plats?
2) Externt SATA-chassie med diskar
3) Ett extra Antec Three Hundred-chassie + nätdel som får fungera som externt SATA-chassie (kan det fungera?)
4) ??
Är det någon som haft samma problematik och löst det på ett bra sätt?
Postad 08 juli 2010 - 18:55
Vad använder du för kontrollerkort?
(Btw, så antar jag att du menar att den minsta disken är 1TB, annars kan du börja med att uppgradera diskar

Postad 09 juli 2010 - 05:54
Ett externt sata chassi måste väl vara enklast om inte annat.
Vad använder du för kontrollerkort?
(Btw, så antar jag att du menar att den minsta disken är 1TB, annars kan du börja med att uppgradera diskar)
Visst är ett externa SATA-chassie enklast men även en rätt dyr lösning. SOHOtank 4 diskars kostar snudd på mer än det smakar

Kontrollerkort är ett Silicon Image SIL 3124 (+ de inbyggda på moderkortet Gigabyte GA-MA78GM-UD2H). Det funkar men är inte supernöjd så allt ska nog uppgraderas till någonting 4- eller 6-kärnigt så småningom (kör en AMD X2 4850e 2.5 GHz nu).
Och ja, minsta disken nu är 1TB men eftersom det mesta i servern är speglat så är det lätt hänt att det blir fullt..

Postad 09 juli 2010 - 10:16
Visst är ett externa SATA-chassie enklast men även en rätt dyr lösning. SOHOtank 4 diskars kostar snudd på mer än det smakar
Därför tänkte jag att det kunde vara kostnadseffektiv att bygga på (i) ännu ett Antec Three Hundred-chassie. Samtidigt är det rymligt och lätt att ventilera.
Kontrollerkort är ett Silicon Image SIL 3124 (+ de inbyggda på moderkortet Gigabyte GA-MA78GM-UD2H). Det funkar men är inte supernöjd så allt ska nog uppgraderas till någonting 4- eller 6-kärnigt så småningom (kör en AMD X2 4850e 2.5 GHz nu).
Och ja, minsta disken nu är 1TB men eftersom det mesta i servern är speglat så är det lätt hänt att det blir fullt..
Fast den för två diskar är väl ändå överkomlig? Något billigare per diskplats.
Om du skulle sätta in diskar i ett vanligt atx-chassi, finns det nåt smidigt sätt att lösa kabeldragningen?
Eller är det en fet bunt s-ata kablar över till serverns låda som gäller?
EDIT:
Hittade denna också, blev lite sugen själv...
Hur ser en dator ett sånt här HDchassi? Blir det som en enda jättedisk (t.ex 8TB

Om den bara ser det som en disk så känns det som WHS balansering kan få problem?
Redigerat av PsychoCheF, 09 juli 2010 - 10:26.
Postad 09 juli 2010 - 11:13
Om du skulle sätta in diskar i ett vanligt atx-chassi, finns det nåt smidigt sätt att lösa kabeldragningen?
Eller är det en fet bunt s-ata kablar över till serverns låda som gäller?
Hmm, antagligen en fet bunt med kablar..
EDIT:
Hittade denna också, blev lite sugen själv...
Hur ser en dator ett sånt här HDchassi? Blir det som en enda jättedisk (t.ex 8TB) eller skulle den se 4st 2TB diskar trots att de är anslutna med endast en e-sata kabel?
Om den bara ser det som en disk så känns det som WHS balansering kan få problem?
Den där verkar man kunna välja själv hur den ska visa upp sina anslutna diskar tack vare att den har en SATA Port Multiplier. Kan vara intressant men då behöver jag nog veta 100% att den funkar så. Annars blir det nog som du förespår, strul med WHS balansering och Drive Extender. Eller.. ?
http://www.ssi.com.t...ts_1348rs.html#
Postad 09 juli 2010 - 17:34
Hmm, antagligen en fet bunt med kablar..
Den där verkar man kunna välja själv hur den ska visa upp sina anslutna diskar tack vare att den har en SATA Port Multiplier. Kan vara intressant men då behöver jag nog veta 100% att den funkar så. Annars blir det nog som du förespår, strul med WHS balansering och Drive Extender. Eller.. ?
http://www.ssi.com.t...ts_1348rs.html#
Den fungerar utan problem, har en själv. Däremot är monteringen av diskarna inte helt 100, tappar diskarna då och då så man får trycka in dom igen. Diskarna syns var för sig och bara att adda till poolen.
Postad 13 juli 2010 - 13:37
Den fungerar utan problem, har en själv. Däremot är monteringen av diskarna inte helt 100, tappar diskarna då och då så man får trycka in dom igen. Diskarna syns var för sig och bara att adda till poolen.
Intressant! Berätta mer!

Vad får du för hastigheter mot kabinetten (är det diskarna eller elektroniken som begränsar)?
Är du nöjd med funktionen på den annars (bortsett från diskarnas montering)?
Hur upplever du den mekaniska kvaliteten (är den välbyggd eller "rasslig")?
Fläktljud finns antar jag men upplever du det störande?
Går fläktarna med konstant varvtal eller är den temp-styrd?
Fungerar kylningen bra?
Går det att avläsa diskarnas SMART-status?
Postad 13 juli 2010 - 13:57
För er som funderar på en ny Home Server så tänkte jag passa på att tipsa om HP StorageWorks X510, som motsvarar modellen EX495(snabbare CPU) som aldrig släpptes i Europa.
X510 har 3 års garanti och just nu ett återbetalningserbjudande från HP: Återbetalning X510
Tack för tipset! Nu har jag beställt en ersättare till min Scaleo. Inte för att den är dålig utan för jag har köpt Macar också.
//mjensen
Postad 15 juli 2010 - 13:30
Nu på sistone har ett par diskar kommit o gått efter omstarter, så jag bestämde mig för att köra remove på dem och sedan göra en re-install. Har dessutom använt datorn som surfmaskin, så helt säkert blev den lite nedsmutsad med tiden. Nu var tanken att den enbart skulle få gå som WHS samt tv-kortserver.
Nåväl, kör en re-install, och det flyter på nästan till att det skall vara helt färdigt. Sedan skiter det sig...
Läser loggen, förstår inget...

Ok, startar om, börjar om...men nu finns inte re-install med som alternativ längre...bara nyinstallation....
Suck, 10 TB data åt skogen...
Är nog så att man bör ha en kall backup på det viktigaste oxo....
Postad 15 juli 2010 - 13:55
Ok, startar om, börjar om...men nu finns inte re-install med som alternativ längre...bara nyinstallation....
Är nog så att man bör ha en kall backup på det viktigaste oxo....
Det har (nästan) drabbat mig med. Jag kände ångesten komma krypande..
Jag körde först en demoversion av WHS som jag hade tänkt mig att uppgradera till en full-licens. Det visade sig inte vara möjligt att uppgradera så jag var tvungen att installera om på nytt med en nyköpt licens. Då trodde jag att det skulle kunna gå att göra en reinstall och att allt skulle vara frid och fröjd. F*n heller! Jag var tvungen att göra en helt ny installation av servern. Felanmälde det till Microsoft men de menade jag det berodde på min hårdvara. Smidigt för dem att skylla på den.. Hade jag gjort en nyinstallation med mina lagringsdiskar i hade all min data försvunnit. Nu plockade jag ur alla diskar, installerade på en ny systemdisk och anslöt sedan lagringsdiskarna en och en UTAN att lägga in dem i diskpoolen. Då fick jag möjligheten att komma åt allt innehåll på diskarna via utforskaren och kunde därmed rädda all min data =) Ett himla pyssel och säkert en veckas kopierande innan allt var tillbaka. Smidigt var då att köra med Windows Commander och där köa upp en hel batch med olika kopieringar!
Hittar du något smartare sätt så får du gärna dela med dig!
Hur blir det med kommande versionen av WHS där inte NTFS används, skulle det fortfarande kunna gå att göra som jag gjorde?
Postad 15 juli 2010 - 14:41
...
Hur blir det med kommande versionen av WHS där inte NTFS används, skulle det fortfarande kunna gå att göra som jag gjorde?
Det vet jag inte, men du ska ju kunna köra en backup på systemdisken/partitionen iaf.
Jag tänker mig nog att ha 2 lagom stora usb diskar som den får skicka sysdisken samt lite extra viktiga filer.
Postad 15 juli 2010 - 15:41
Hur som helst, WHS varnar jättetydligt om den vill formatera alla diskar (=inte reinstall). Om så är fallet så är lösningen att koppla ur alla diskar fysiskt utom systemdisken, kör igenom setup och sedan ansluter man en disk (eller alla om man har örnkoll på vilken som är vilken).
Varje disk från diskpoolen har allt lagrat i vanligt NTFS-format så sedan är det bara att kopiera in data från en disk till rätt share i poolek (med en disk, eller använda extern media som tillfällig lagring om systemdisken är för liten). När första disken är kopierad så adderar man den till poolen och börjar med nästa.
Ett träligt arbete, men det är skönt att veta att data alltid finns kvar *såvida* man inte låter setup för WHS att *formatera* alla diskar.
Ett sharewareprogram som underlättar kopieringar av duplicerad data och ev. konflikter är exvis Total Commander, där kan man enkelt hantera frågor för multipla filer (typ, skriv över alla äldre, skippa alla som redan finns osv osv). Den har dessutom en köfunktion så man kan sitta och köa upp operationer och slipper vänta på att just det markerade skall processas, man kan arbeta sig igenom nästa disk när en är klar om man använder köfunktionen (F2 i kopieringsdialogen)
Postad 15 juli 2010 - 16:00
Postad 15 juli 2010 - 20:02
Intressant! Berätta mer!
![]()
Vad får du för hastigheter mot kabinetten (är det diskarna eller elektroniken som begränsar)?
Är du nöjd med funktionen på den annars (bortsett från diskarnas montering)?
Hur upplever du den mekaniska kvaliteten (är den välbyggd eller "rasslig")?
Fläktljud finns antar jag men upplever du det störande?
Går fläktarna med konstant varvtal eller är den temp-styrd?
Fungerar kylningen bra?
Går det att avläsa diskarnas SMART-status?
Märker ingen skillnad mot interna sata diskarna. Absolut nöjd annars, stabilt och bra med en tyst fläkt som gått utan problem ett år nu. Tror att fläkten går med konstant varvtal då den startar med ett svagt surr så fort man slår på strömbrytaren. Ja smart fungerar, allt fungerar som en vanlig sata port då den stödjer port multiplier så varje disk jobbar för sig. Men hotswap är inget att rekomendera då monteringen av diskarna kan vara lite kinkig.
Såg att dom var billig nu också, så köp om du behöver diskplats!
Postad 15 juli 2010 - 21:40

Kommer även stoppa i en extra nätdel. Den nuvarade har haft ett tufft jobb, 14 diskar...

Tack för hjälp o tips.
Postad 16 juli 2010 - 10:36
Såg att dom var billig nu också, så köp om du behöver diskplats!
Beställt... ! =)
Postad 16 juli 2010 - 12:38
Klarar det chassit 4st 2TB diskar utan problem i WHS ?
Jepp. om esata porten på servern stödjer port multiplier så är det inga problem.
Beställt... ! =)

Redigerat av Michell, 16 juli 2010 - 12:46.
Postad 16 juli 2010 - 19:58
Fast denna data är ej förlorad. WHS må tro att poolen är körd men det är inte precis så att diskarna är formaterade enligt någon avancerad formel som omöjliggör återskapande av innehållet utan all data som du har på diskarna finns kvar. Jag ofrivilligt testat hela processen själv och det går att rädda situationen. Rejset är inte kört!
Postad 24 juli 2010 - 09:46
Postad 24 juli 2010 - 23:26
Sitter och funderar på hur jag skall göra min whs till en vpnserver så jag från jobbet kan komma åt allt på hemmanätverket. Gärna något man kan vpna in från både mac/*nix och windows.
Jag körde ett tag en väldigt simpel lösning på det med Hamachi.
Finns säkert hundratals bättre och effektivare sätt, men det var iaf snabbt och enkelt

Postad 24 juli 2010 - 23:30
Rädda och rädda - filerna ligger ju där hela tiden
Absolut, men när diskarna i normal Windows-miljö uppträder som oformaterade så är det lätt hänt att användaren också tror att innehållet är lika med puts väck.
Postad 25 juli 2010 - 00:35
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar