Funderar på att byta upp min 10-17 till en 12-24...
Redigerat av maximm, 09 May 2010 - 22:36.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
2 relaterade trådar
Postad 09 May 2010 - 22:34
Lite sugen på något nytt objektiv. Några tips där ute?
Funderar på att byta upp min 10-17 till en 12-24... Redigerat av maximm, 09 May 2010 - 22:36. Postad 10 May 2010 - 19:06
12-24?
Jag trodde du inte riktigt trivdes med vidvinkelgluggar, 16-50 o 21 sålda , funderat att sälja fisheyen, varför 12 -24 Maximm? Postad 17 May 2010 - 00:22
Haha shit vad länge sen man skrev här då! Har inte fotat på några veckor nu, livet har äntligen hunnit ikapp. Goda nyheterna är att jag fått sommarjobb där jag ska koda asp.net på riktigt, så lite pengar blir det allt i sommar yeeeey.
Ska fota lundakarnevalen åt lokaltidningen så i helgen åker kameran fram så det svider om det. Tänkte ta med den ut på en runda imorgon om vädret tillåter, annars vet jag inte riktigt när jag orkar =/ Har dessutom börjat leka med hörlurar som ny hobby Redigerat av maximm, 17 May 2010 - 00:22. Postad 17 May 2010 - 11:03
skit i lurarna......du ska ha en 12-24, finns på tradera Edit: ähhh.....den fanns igår i alla fall Redigerat av Mikael_R, 17 May 2010 - 11:05. Postad 17 May 2010 - 12:00
Postad 17 May 2010 - 21:17
Hur kan det vara en dyr hobby köp ett par för 1500 kr och du har ett fungerande par, det är ju inte som med gluggar, du får gärna förklara för oss hur detta kan bli dyrt om du inte tänkt köpa in alla kvalitetshörlurar! Lycka till med din nya hobby! Postad 18 May 2010 - 18:13
Haha ja. Jobbiga med lurar är att det stannar av rätt fort i kvalitet/krona. Mina HD 555 kostade 750kr. Ska jag upp i ljudkvalitet på ca 10% får jag dubbla det priset. Ska man upp 10% till dubblar man det priset igen. Är ju inte alls kul =( Ska nog nöja mig med det jag har, kanske skaffar en nuforce udac till den bärbara så får det vara! Postad 18 May 2010 - 19:20
Köp de för 3000 kr och din nya hobby är komplett och du kan gå vidare till nästa!
3000 kr är billigt med tanke på vad varje glugg brukar kostar! Postad 19 May 2010 - 09:59 För att inte tala om vad högtalare i samma klass skulle kosta! Bor man i lägenhet är det dessutom svårt att utnyttja högtalarna fullt ut om man vill vara vän med sina grannar. Postad 19 May 2010 - 14:30
Ser man till nypris har jag hjemmekino till många pengar redan... Men hörlurar är najs det med :-). Bladelius + Dynaudio + Infocus = mumma! Postad 19 May 2010 - 20:24 håll snacket till objektiv istället din nörd Postad 19 May 2010 - 21:09
Mikael: Hur upplevde du autofokusen med limitern på ditt gamla FA 100? Snabb nog att ha som tele?
Postad 20 May 2010 - 06:10 Jag kommer ihåg att jag använde den på det viset några gånger vilket minskade tiden för jagade drastiskt. AF var också riktigt rapp med K-7'an, men som tele kändes den lite klumpig och tung. Nya macrot (WR) är mycket lättare att använda som tele, men inte lika kul om man slarvar med fokuseringen och den jagar.... det är en för/nackdel mellan gamla och nya Postad 10 June 2010 - 19:30
Porträtt objektiv någon?
Inte så himla dyrt heller, tycker jag! http://cgi.ebay.com/...=item3efe403c55 Postad 11 June 2010 - 18:18
Jag har nog inte köpt något objektiv på ett par månader... Men jag åkte dit igen...
IMGP9209_100611_FA50macro.jpg 170.65K
0 Antal nerladdningarJag känner att jag blivit en sucker för FA-serien. Kanske man ska byta ut sitt D-FA 100 mot FA... Postad 12 June 2010 - 18:41
Vad fick du den för Supernaut77?
Inget fel på FA objektiv, är själv ett "fan" av dom! Medans vi snackar om macro, finns det för 2:1 macro för Pentax utan konverter eller är det bara ett önsketänkande? Redigerat av RedMarathon, 12 June 2010 - 19:11. Postad 12 June 2010 - 19:18
Vad tror ni om detta Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Pentax vald till årets optik av EISA toppklass av Cyberphoto,
går att få tag på för just över 3 papp är den bättre än Pentax egna D-FA 100 och D-FA 50 gluggar? Postad 12 June 2010 - 19:41
~2800:- gick det på. Som vanlligt skulle man köpt det för länge sedan när man kunde fynda objektiv.
Stod och valde mellan denna och D-FA 50. Vet inte om jag valt rätt, men den kommer nog användas mkt. Storlek/vikt samt QSF talar ju för nyare D-FA. Och det är det som hindrat mig hittills från att byta ut mitt 100. Upplevd byggkvalitet talar mot D-FA. Med betoning på upplevd. Jag hade aldrig tagit en tamron framför D-FA (eller FA). Men kanske är skadad 2:1 tror jag inte finns. Borde gå med mellanringar Postad 12 June 2010 - 19:45
2800 är billigt skulle inte själv tvekat, men du verkar länsa marknaden på billiga o bra objektiv så inget blir kvar åt oss!
Upplever du att FA 50 Macro jagar i fokuseringen eller är den rapp och bestämd? Men med mellanringar tappar man inte ljusstyrka då? Redigerat av RedMarathon, 12 June 2010 - 20:03. Postad 12 June 2010 - 20:19 Grattis Super! Du skulle alltså med andra ord köpt mitt FA 100 som var i nyskick, när det begav sig Postad 12 June 2010 - 20:40 Tappar det bort sig är det en låååång väg att gå till närgränsen och ut igen Tamronen och FA 100 har fokus limiter. Ja, du tappar en del ljus. Vet inte om något "normalt" macro går förbi skala 1:1 dock. Jag kan prova med mellanringar och posta resultat om jag kommer ihåg. Min miss när ett A*200 macro gick för en struntsumma på ebay var i mitt ansikte. Att jag missade ditt macro snuddade inte ens örat Kanske ska hoppa över FA 100. Tjejen vill ha ny soffa, jag vill ha en fet tv samt en uppsättning kockknivar så det får bli lite kylspray på LBA'n ett tag. Förresten Mikael: Jag tänkte på dig när jag gick ut och tog provbilden. Det regnade och jag undrade varför jag köpt en generation bakåt i utvecklingen istället för att gå framåt som du Postad 12 June 2010 - 21:02 Kom ihåg att du måste ha Full HD, en bluray och byta hela din dvd samling till bluray, förstärkare med 10 HDMI kontakter........små vita osynliga högtalare som låter som 100.000 kronors high end (bara för att tjejen din hatar stereo grejjer). Postad 13 June 2010 - 13:40 Bara om mellanringen/-arna innehåller linser! Postad 13 June 2010 - 17:43 Om man utnyttjar den förbättrade närgränsen kommer man förlora ljusstyrka, men det är ingen skillnad mot makroobjektiv där man tex kan förlora två stegs ljusstyrka vid närgränsen jämfört med oändligt avstånd. Postad 15 June 2010 - 10:49
Mumma!
http://cgi.ebay.com/...ewI...s=I&otn=2 Killen brukar ha några riktiga guldklimpar! Köpte mitt FA 100 Macro av honom, som var i pricip nytt. Postad 15 June 2010 - 18:35
Jo ett A* 85 f1.4 skulle man ha, om man har råd. Om man kan nöja sig med FA* 85 f1.4 finns det att köpa beggat för 7900 på Schönherrs Foto i Stockholm. B skick. Vilket är ett rätt hyggligt pris om man jämför med ebay... Edit: stavfel Redigerat av mwelin, 15 June 2010 - 18:37. Postad 17 June 2010 - 11:12
Det blir intressant att se vad Sigmas nya 85mm f1.4 kommer att prestera också. Deras 50mm är ju ett fint objektiv om man bortser ifrån klumpigheten.
/C Postad 20 June 2010 - 11:23
Hej alla!
Ville bara slå ett slag för 16-45 och 55-300! Köper ni genom PixMania och använder deras rabbatkod så ser priserna ut så här: 16-45 = 3505 kr inkl frakt 55-300 = 3175 kr inkl frakt Detta är sjukt bra priser för nya objektiv i den klassen! Jag skulle också vilja påstå att det är för närvarande den mest prisvärda kombon, optisk kvalitet kontra pris, just nu.........alla märken inkluderat! Nu i efterhand efter ett par månader med båda, så är jag sjukt nöjd. Dom levererar skärpa/kontrast/färg värd det dubbla. Om nu Pentax kunde släppa dom i WR till nästa K? kamera bara!!! Redigerat av Mikael_R, 20 June 2010 - 11:29. Postad 20 June 2010 - 12:02 Denna finns i en timma till på tradera. 1825kr just nu. Postad 20 June 2010 - 20:38
Jag börjar förstå tjusningen med vidare brännvidder och macro. Grattis er med 35 Ltd!
I framtiden hoppas jag få använda FA50-macrot på en FF för ytterligare vidd. Grymt nöjd med det under en kort tur ikväll
IMGP9268_100620_FA50macro.jpg 225.79K
0 Antal nerladdningar
IMGP9243_100620_FA50macro.jpg 184.21K
0 Antal nerladdningarMer kommer nog i macrotråden. Var tvungen att posta av mig lite bara Postad 20 June 2010 - 21:24 Härligt!!! Postad 23 June 2010 - 20:38
Titta vad skatteåterbäringen kom med
IMGP9208.jpg 278.52K
1 Antal nerladdningar
Postad 23 June 2010 - 21:24 Ett "A" också. Nymodigheter Ska bli kul att se hur bra bilder du ska leverera nu Postad 23 June 2010 - 21:49 Förmodligen inte ett dugg bättre Testade den lite snabbt och jämförde mot Cosina'n. Bokehn på Pentaxen är mycket mjukare och jämn, lite mysig sådär.... Medans Cosina bokehn är lite mer kantig och ojämn. Fast det visste du ju redan Men i mitt hus finns tyvärr bara plats för en sådan glugg, så en av dom kommer att säljas. Tufft val, men så är det, med barn på gång och allt. Postad 23 June 2010 - 22:03 Dina barn kommer vilja ha ett par 1.2:or under uppväxten. Mina föräldrar hade ingen och jag har på senare tid drabbats av svår LBA. Att behålla båda gluggarna är en billig försäkring för att få välartade barn Ser mkt fin ut. Är det från den ryktade nyproduktionen som tydligen ska vara igång? Denna känns spontant som den som man behåller, men man säljer inte av familjemedlemmar bara för att man köpt sig en ny eh... familjemedlem Postad 24 June 2010 - 06:26
Du jag vet inte om den är ny eller inte. Köpte den av "Shueido" på Ebay. Han visste inte heller. Den ser onekligen ny ut. Jag har provat att googla lite på det, men många säger att Pentax har dom mest svårtolkade serienummren av alla, och att det inte finns någon logisk ordning.....inte vet jag. Nya objektiv verkar följa ett mönster, men de gammla kan tydligen vara svåra att tolka. Lutar åt att behålla denna och sälja den andra. Vi har svårt att uttala namnet på den lille, "Revuenon" liksom....hur jobbigt är det inte att säga. Och hur ska det bli på dagis....stackarn kommer att bli mobbad. Så jag säljer den nog Postad 24 June 2010 - 15:18
Upptäckte en lustig sak idag! Det kan vara fel på min kamera tror jag
Jag har provat mitt nya Pentax A 50 1,2 jämsides mot Revuenon 55 1,2 bara för att se skillnaderna i skärpa och annat trams. Pentax objektivet har mycket bättre närgräns än Revuenon gluggen, vilket gör att man kommer riktigt nära. Och det är ju bra, kan man tycka, men det är tack vare den bättre närgränsen som jag nu upptäckt problemet. Eftersom jag ville testa lite halvseriöst hur objektiven skiljer sig åt, så använde jag stativ och lite saker som blommor, focus test chart mm mm... Testade på f1,2 Jag ser tydligt att jag har skärpa i mittpunkten i sökaren och kameran visar med hex.symbolen att jag är på rätt ställe. Men när jag tittar på bilden i lcd'n så har jag fokus bakom målet!!! Vad i hela, blir livrädd att Pentax objektivet är knas. Men jag hänger på Revuenon objektivet och får exakt samma resultat. Fokus bakom!!! Nu kommer det roliga 1: Om jag går över till LW och zoomar in digitalt och fokuserar så jag ser skärpan, tar bilden, så är den klockrent i fokus! Hur är detta möjligt??? Jag skojjar inte.....jag har perfekt syn! Och jag ser tydligt i sökaren att jag har skärpa där jag fokuserar (stativ, exakt 45 grader mot fokus pappret, 2 sec MUP) men likväl.....fokus bakom! Jag har antagligen inte märkt detta med Revuenon objektivet bara för att närgränsen är längre bort, så man ser inte riktigt vart man har fokus. Nu kommer det roliga 2: Inga av mina andra objektiv 16-45, 55-300, D-FA 100 macro gör så här vid manuell fokusering. Det blir som man ser i sökaren med dom! Hoppas nån har nån idé! Postad 24 June 2010 - 17:01
Att det blir klockrent i fokus när du kör LV är inget konstigt. Du ser ju bilden via sensorn och en OOF bild skulle vara en sensation.
Om du struntar i hexagonen och fokuserar med bara mattskivan, blir fokus bra då? Blir det samma fel med hexagonen om du går från närgränsen och ut till fokus alt. går "utifrån" in mot fokus? Gäller felet om du bländar ner till f/4 eller nåt som du har på de andra gluggarna? 1.2 är ju vansinnigt tunnt när det gäller skärpedjup Edit: Det finns distanser (brukar kallas "skims" på engelska) som man kan flytta mattskivan med om mattskivan ljuger. Dessa påverkar inte AF. Redigerat av Supernaut77, 24 June 2010 - 17:04. Postad 24 June 2010 - 17:28
Har provat utan hexagonen också, samma sak. När jag fokuserar så att jag ser tydligt att jag är i fokus, då får jag även klartecken med hexagonen. Jag ser tydligt på mattskivan att jag är i fokus: Då får jag fram fokus, dvs missar det jag siktar på. Så hexagonen och mattskivan stämmer öerens med varandra tom vid f1,2. Det blir lika oavsett vilket "håll" jag närmar mig fokus ifrån. Jag provade bara ner till f2 och såg tydlig framfokus. men dock med "focus" linjen inom skärpe djupet. Ja ha, så det finns alltså lösningar? Jag tyckte det skulle vara konstigt om kameran var trasig liksom! Har nyss provat att köra D-FA 100 macro manuellt mot test pappret och den visar ingen FF/BF och verkade stämma med det jag såg i sökaren. Det kan vara som du säger, i så fall kalibreras inte kamerorna idag för så korta skärpedjup Postad 24 June 2010 - 17:50
Jag har svårt att ta till mig att mattskivan (nu struntar vi helt i hexagonen) visar rätt för macrot men inte för A50. Är du 100 på det? Det är ju en "förlängning" av sensorn eller hur man ska beskriva den. Sitter den på rätt ställe ska det stämma. Alltid, oavsett objektiv.
Jag funderar också på om det spelar in vilken bländare man har, om ett så kort skärpedjup på mattskivan ställer till det. Man kanske måste belysa mer än den yttersta mikrometern av skivan för det ska bli bra? Kan du testa att köra med bl. 4 (eller nåt) och hålla inne dof-preview medan du fokuserar manuellt? Hexagonen kanske du kan justera med AF-justeringen. Den borde hjälpa. Om inte prova att justera den globala inställningen och se om det hjälper. Vill minnas att jag läst om nåt sånt fall, kanske inte dessa objektiv har nån information för AF-korrigering (varför skulle de det egentligen?) utan den globala skulle justeras. Redigerat av Supernaut77, 24 June 2010 - 17:57. Postad 24 June 2010 - 18:18
Du har rätt, det gör ingen skillnad. Man ser det annorlunda med olika objektiv bara Så, ingen fara där....jag som blir stressad bara Provade f4 med A50'n och man hamnar rätt för att skärpedjupet är större (testar fortfarande vid närgräns mot fokus papper), ser en aning fram fokus fortfarande men det är inom ramen för vad jag anser tolerabelt. Ang DOF preview, så är det svårt att se, jag måste ha rejält med ljus för att se skillnad. Testade AF justeringen nu och det blir globalt med allt som är äldre än "F" objektiven (googlade till mig det). Dock så fungerar det. Jag kan flytta Hexagonen till där det stämmer med färdig bild. -10 vart det. Det är ju bra! Men innebär att jag lär ställa in alla mina AF objektiv till "0" enskillt. Så det är shims som gäller? Går det inte att använda split skiva då? Funkar det inte med AF sen? Postad 24 June 2010 - 18:31 De gånger jag sett folk skriva om shims är när de köpt spiltskiva tror jag. Det lär ju vara riktigt tajta toleranser för skivan ska sitta bra. Tror distanserna är på några hundradelar eller nåt. Nä, de påverkar inte AF. AF-läsningen sitter under spegelboxen så den är långt borta från dina nyfikna fingrar Vi får hoppas att Fogel70 tittar in. Han brukar alltid lära ut nåt nytt hur saker fungerar Postad 24 June 2010 - 18:50
Fast ser man när AF pricken blir röd, med en split skiva? Är det svårt att sätta shims på orginal skivan? känner mig som ett frågvist litet barn Jag ska googla lite i ntt när jag kommer hem, måste iväg på sånt där resturang besök nu. Postad 24 June 2010 - 18:54
- Det röda projiseras på skivan (som jag förstår det) så det borde funka
- Vet ej - - Smaklig måltid Postad 26 June 2010 - 11:53
Har kommit fram till att ge mig på att sätta i shims till orginal skivan!
Detta för att jag vill ha kvar orginal skivan. Läste att det kan bli problem med "split skivorna" om man ska använda AF och blixt, vilket jag gör mer än manuellt användande. Så jag ska maila Pentax om det finns orginal shims till K-7 i Sverige. Tror detta inlägg på PF är till K-7 http://www.pentaxfor...html#post954277 Så det verkar som att alla kameror front fokuserar, men man ser det bara med mycket snabba objektiv. Ni som har FA 501,4 borde se det också, även vid AF. Så om shimsen är 0.40 från fabrik så är det ju bara att köpa tunnare shims (läs PF inlägget). Postad 26 June 2010 - 15:35 Har du nån länk till detta? Jag tycker det låter mkt underligt Hoppas på bilder på shims-bytet Postad 27 June 2010 - 08:42 Ähhh! jag såg några inlägg här och var på PF. Nån nämnde att blixten betedde sig annorlunda, men jag ser inga konkreta bevis på det. Sen påverkas mätningen vid spotmätning villket även nämns på Katzeye sidan men det står även att man behöver kompensera vid F4. Så det är en känd effekt men inte så allvarlig.... Så jag måste fortfarande avgöra om det är värt att sätta in en splitscreen, då jag använder AF objektiv och blixt mestadels. Några länkar. http://www.pentaxfor...en-reviews.html http://www.pentaxfor...w-pictures.html Nedan: Dyyyyrt! Om man will ha Optibrite (ljusare med vanliga AF objektiv) och AF rutor. http://www.katzeyeop...n--prod_K7.html En annan tillverkare: http://www.focusings...ex.php?cPath=25 Redigerat av Mikael_R, 27 June 2010 - 09:39. Postad 27 June 2010 - 10:31
Jag hade nog gått på en K3 grid från focusingscreen. Billigare än Katzeye och dessutom från kina (?) så man slipper nog moms/tull också.
Som sagt, man får vänta sig att spotmätningen blir lite off. Att blixten skulle ställa till det tror jag inte på. Har aldrig läst om det. Vore det ett problem skulle det skrivas om i alla splitscreen-trådar på PF imo. Jag tänkte köpa en skiva till min K-7 var det tänkt. Problemet är att jag inte köpt nån K-7 än 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |