* Officiell Tråd - Iphone 3G *
4925 svar till detta ämne
Postad 23 juli 2008 - 23:55
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Googla så hittar du svar (tips giftcards ). Fungerade inte först men nu har jag fått vissa att fungerar, kör tex google app på min lur nu. Men vissa så som Pandora verkar fortfarande vara låst till amerikanska ip. GH borde nog gå att köpa
Google är alltid min vän men just nu bråkar den med mig  Jag må vara lite bakom flötet just nu men jag lyckas inte hitta svaret på detta, jag vet inte på vilket sätt några giftcards skulle hjälpa mig då jag inte ska betala för sådana och sedan återigen få betala för appsen som jag vill ladda ner. Har vi några andra här som har ordnat så att de kan komma åt den amerikanska AppStore?
Postad 24 juli 2008 - 00:11
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Google är alltid min vän men just nu bråkar den med mig 
Jag må vara lite bakom flötet just nu men jag lyckas inte hitta svaret på detta, jag vet inte på vilket sätt några giftcards skulle hjälpa mig då jag inte ska betala för sådana och sedan återigen få betala för appsen som jag vill ladda ner.
Har vi några andra här som har ordnat så att de kan komma åt den amerikanska AppStore?
Borde man inte bara kunna köra genom en proxy, t.ex. Xproxy och sen regga ett nytt itunes-konto? Då borde man teoretiskt kunna få ett amerikanskt konto. Om inte xproxy funkar så kan du testa ladda ned AnchorFree HotSpot Shield. Ett litet, litet program som egentligen är tänkt för att skapa en vpn-tunnel, men eftersom deras gatewayär i usa så får man automatiskt ett amerikanskt publikt ip-nummer på köpet  Jag kör själv med denna för att kunna kolla på serier på hulu.com.
Postad 24 juli 2008 - 07:20
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
han med om tullen ser telefonen...
Va? Förstår inte riktigt den meningsbyggnaden. Min generation 1 promenerades rakt igenom tullen. Det är oftast ingen som bryr sig. det har jag märkt av, det är dock om man har "hem menyn" på och knapp lås går på. någon ringer och vi lägger på och telefonen går tillbaka till knapplås. om jag nu låser upp telefonen så kommer den till knapp satsen eller favoriter fast jag senast hade "hem menyn" på innan det ringde
Fast iom att det ringer så startas ju telefonprogrammet och är sedan aktivt när luren återgår i vila efter samtalet. Borde man inte bara kunna köra genom en proxy, t.ex. Xproxy och sen regga ett nytt itunes-konto? Då borde man teoretiskt kunna få ett amerikanskt konto.
Om inte xproxy funkar så kan du testa ladda ned AnchorFree HotSpot Shield. Ett litet, litet program som egentligen är tänkt för att skapa en vpn-tunnel, men eftersom deras gatewayär i usa så får man automatiskt ett amerikanskt publikt ip-nummer på köpet Jag kör själv med denna för att kunna kolla på serier på hulu.com.
Problemet är inte att ditt ip-nummer är svenskt, iTunes kollar inte det (använder också achorfree för hulu  ). Problemet är att man måste uppge kortnummer som är registrerat på en amerikansk address.
Postad 24 juli 2008 - 07:47
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
det går inte att bara skriva in en amerikans adress,typ hotel...det gjorde jag för att fixa ps3 konto..men kanske inte funkar på samma sätt här
Postad 24 juli 2008 - 07:54
ChoAtic
-
ChoAtic
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu bryter jag diskutionen lite, för jag har en liten fundering.
Hur funkar det när man lyssnar på musik och det ringer? Stängs musiken av eller hör man ringsignal i hörlurarna? Någon får gärna berätta hur det funkar
Postad 24 juli 2008 - 07:55
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
det går inte att bara skriva in en amerikans adress,typ hotel...det gjorde jag för att fixa ps3 konto..men kanske inte funkar på samma sätt här
Nope, den kollar upp vilken adress kortet är registrerat med.
Postad 24 juli 2008 - 07:59
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Nu bryter jag diskutionen lite, för jag har en liten fundering.
Hur funkar det när man lyssnar på musik och det ringer? Stängs musiken av eller hör man ringsignal i hörlurarna? Någon får gärna berätta hur det funkar 
Musiken stängs av, ringsignalen ljuder. Sen när du lägger på startar musiken igen precis där den stannade av.
Postad 24 juli 2008 - 08:58
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Musiken stängs av, ringsignalen ljuder. Sen när du lägger på startar musiken igen precis där den stannade av.
Skulle vilja utvecka det lite genom att säga att musiken [på ett väldigt snyggt sätt  ] fade:as ned, och fade:as sedan lika snyggt upp igen efter samtalet. Hur bra som helst.
Postad 24 juli 2008 - 09:00
hewwra
-
hewwra
-
Rookie
-
4 inlägg
Hur bra är egentligen batteritiden?
Låt säga att man lyssnar på musik i 2h/dag och har vanliga samtal i ca 30-45min
Postad 24 juli 2008 - 09:01
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Problemet är inte att ditt ip-nummer är svenskt, iTunes kollar inte det (använder också achorfree för hulu ). Problemet är att man måste uppge kortnummer som är registrerat på en amerikansk address.
Ahh, trodde det var ip-numret den gick efter. Någon som vet om det går att "piratkopiera" appstore-spel? Alltså om du phindus t.ex. köper super monkey ball, och sen ssh:ar mappen med spelet i till datorn och skickar till mig, funkar det då? Eller går den på mac/serie-nummer? EDIT: Winpwn 2.0 släppt!
Redigerat av shapic, 24 juli 2008 - 09:09.
Postad 24 juli 2008 - 09:04
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag skrev till konkuransverket om den monpolställning som Televerket och detta Iföretag Apple Har skaffat sig.
Och frågade om detta verkligen var förenligt med gällande regler.
Här är svaret.
Hej och tack för din e-post!
Konkurrensverket arbetar för välfärd genom väl fungerande marknader. Det gör vi bl.a. genom att spåra upp och beivra allvarliga överträdelser av konkurrensreglerna och genom att utöva tillsyn över offentlig upphandling. Vi kan även lämna förslag till regeländringar och andra åtgärder i syfte att förbättra konkurrensförhållandena på olika marknader.
För att Konkurrensverket ska pröva ett visst förhållande enligt konkurrensreglerna krävs att det är fråga om ett konkurrensbegränsande samarbete mellan företag eller att ett eller flera företag missbrukar en dominerande ställning på marknaden. För att vi ska utreda klagomål krävs normalt också att det rör sig om något som i hög grad hindrar en effektiv konkurrens.
Det inte ovanligt att mobiltelefoner säljs låsta till en viss operatör, ofta till ett rabatterat pris. Samtidigt finns det en stor mängd mobiltelefoner av olika slag att köpa som inte är låsta till någon operatör. Det är vidare möjligt att teckna abonnemang utan att samtidigt köpa en telefon från sin operatör. Enligt vad Konkurrensverket erfarit är det är mindre vanligt att operatörer har ensamrätt att sälja specifika modeller av mobiltelefoner, dock har det förekommit även före lanseringen av iPhone.
Den konsument som så önskar kan således välja att binda sig till en operatör en viss tid och därigenom komma i åtnjutande av lägre priser eller rabatterat pris på en mobiltelefon. Det är också möjligt att teckna abonnemang och köpa en mobiltelefon utan sådana bindningar, för den som föredrar det.
Konkurrensverket har därför inte sett skäl att närmare granska eller ingripa mot vare sig bindningstider för abonnemang, operatörslåsta telefoner eller exklusivitet att marknadsföra enstaka modeller.
Det är dock alltid värdefullt för Konkurrensverket att få uppgifter om vad som händer på olika marknader från konkurrenssynpunkt. Vi är därför tacksamma för den information du lämnat.
Med vänliga Hälsningar Konkuransverket
Postad 24 juli 2008 - 09:06
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Shapic: Finns en tråd på 99.se där vi är VÄLDIGT kritiska till att piratkopiera appstore programmen då de följer just den modell som alla klagar på när det gäller tillgänglighet och pris. Seriöst talat så är 75:- för ett spel inte så värst mycket... bara kolla vad spelen till Nintendo DS kostar. Sen kan man inte skylla på tillgängligheten heller som man gör när det gäller musik och film. Hur bra är egentligen batteritiden? Låt säga att man lyssnar på musik i 2h/dag och har vanliga samtal i ca 30-45min
Jag lyssnar på den i 7h per dag och pratar lite grann i telefon (kanske 30-60min) och pushar mail dygnet runt. Då får jag ladda den varje kväll. Hoppar jag däremot över musiken så klarar den två dygn... stänger jag av push så vet jag inte, för det är jag alldeles för beroende av.
Postad 24 juli 2008 - 09:26
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Ahh, trodde det var ip-numret den gick efter.
Någon som vet om det går att "piratkopiera" appstore-spel? Alltså om du phindus t.ex. köper super monkey ball, och sen ssh:ar mappen med spelet i till datorn och skickar till mig, funkar det då? Eller går den på mac/serie-nummer?
EDIT: Winpwn 2.0 släppt!
Ja, det går, men piratkopiering är inte ett ämne som diskuteras här på minhembio.com
Postad 24 juli 2008 - 09:34
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag skrev till konkuransverket om den monpolställning som Televerket och detta Iföretag Apple Har skaffat sig. Och frågade om detta verkligen var förenligt med gällande regler.
Här är svaret.
Hej och tack för din e-post!
....
Personligen ser jag inget fel i detta. Företagen måste ju kunna locka nya kunder och har Telia lyckats med en sådan här deal så tycker jag det är bra för dem. Att driva ett företag i det här landet är ju inte det lättaste precis. Nu är ju inte Telia precis ett litet företag som får kämpa för att få kunder, men de har ju inte heller monopol på mobil-marknaden (även om det iofs skulle kunna diskuteras ibland). Det är ju tex samma sak med TV-spel. Många titlar finns ju endast till en konsol och vissa är tids-exklusiva.
Postad 24 juli 2008 - 09:44
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Shapic: Finns en tråd på 99.se där vi är VÄLDIGT kritiska till att piratkopiera appstore programmen då de följer just den modell som alla klagar på när det gäller tillgänglighet och pris. Seriöst talat så är 75:- för ett spel inte så värst mycket... bara kolla vad spelen till Nintendo DS kostar. Sen kan man inte skylla på tillgängligheten heller som man gör när det gäller musik och film.
Ja, det går, men piratkopiering är inte ett ämne som diskuteras här på minhembio.com
Sorry, visste inte att det var så känsligt! Självklart kommer jag att betala för de spel jag vill ha, det gör jag alltid rent principiellt när det gäller spel av alla sorter. Ställde endast frågan av ren nyfikenhet, ville bara kolla hur mycket apple har ansträngt sig för att låsa spelen eller inte.
Redigerat av shapic, 24 juli 2008 - 09:53.
Postad 24 juli 2008 - 09:54
tommydl
-
tommydl
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag har väldiga problem här  , försöker hitta en bilhållare (passiv) som passar till iPhone 3G. Gärna nåt som går att få tag i omgående från någon större butik t.ex. Elgiganten, Onoff eller Claes Olsson osv. Nån som kan tippa om en universalhållare eller liknande som passar?
Närmsta jag kommit hittils är Kensington Car Holder för iPod och iPhone från Apple.se, men då är det leveranstider på >1 vecka, och dessutom är det inte helt klart om den passar till iPhone 3G.
Postad 24 juli 2008 - 10:11
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Tommydl! Kolla på Kjell och Company och sök på artikelnummer 35041.
Postad 24 juli 2008 - 10:32
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
nån som vet vart man får tag på 2.0 versionen 5A347? jag har 5A345 och jag tycker att "telefonboken" brukar ladda onödigt länge ibland? ere nån som har 5A347 å kan säga om de har det problemet?
Postad 24 juli 2008 - 10:37
Agathorn
-
Agathorn
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Tips! Swedbank via iPhone
Verkar rätt smidigt om man har swedbank
- Hedman
Tack för tipset! Även om gränssnittet inte är 100 direkt och man ser inte ens beloppen man har på kontona alla gånger (texten får inte plats osv, lol), så är det ju sjukt smidigt!
Postad 24 juli 2008 - 10:47
Kortskägg
-
Kortskägg
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Någon som har jailbreakat sin lur ännu och som kan dela med sig av sina intryck? Buggar? Vad finns det för programvara man kommer åt som inte finns i Appstore mm? Är det värt att testa?
Postad 24 juli 2008 - 10:50
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Någon som har jailbreakat sin lur ännu och som kan dela med sig av sina intryck? Buggar? Vad finns det för programvara man kommer åt som inte finns i Appstore mm? Är det värt att testa?
Om du läser lite i tråden så får du svar på dina frågor. Men kort och gott: Inte så många apps än.
Postad 24 juli 2008 - 10:56
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Sorry, visste inte att det var så känsligt! Självklart kommer jag att betala för de spel jag vill ha, det gör jag alltid rent principiellt när det gäller spel av alla sorter. Ställde endast frågan av ren nyfikenhet, ville bara kolla hur mycket apple har ansträngt sig för att låsa spelen eller inte.
Bara ett litet tips så du inte drar på dig varningar i onödan. Programen är wrappade i Apples faiplay (samma drm som används till musiken i iTunes). Fairplay har knäckts ett par gånger och kan tas bort från filen. nån som vet vart man får tag på 2.0 versionen 5A347? jag har 5A345 och jag tycker att "telefonboken" brukar ladda onödigt länge ibland? ere nån som har 5A347 å kan säga om de har det problemet?
Jag gjorde bara en "Restore" i iTunes. Då laddades den nyare versionen ner. Mycket snabbare och buggfriare.
Postad 24 juli 2008 - 12:07
JorgenSt
-
JorgenSt
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
[quote name='Phindus' date='Jul 23 2008, 18:17 ' post='1997619'] Googla så hittar du svar (tips giftcards  ). Fungerade inte först men nu har jag fått vissa att fungerar, kör tex google app på min lur nu. Men vissa så som Pandora verkar fortfarande vara låst till amerikanska ip. GH borde nog gå att köpa Hmm, jag fick ner Pandora till min, märkligt! edit: Men däremot fungerade inte pandora märker jag nu när jag provade att köra det (efter registrering  ), den hittar inte mina kanaler :'(. Jag köpte ett amerikanskt giftcertificate på Ebay efter tips på 99.se: http://www.99.se/itu...a-itms-usa.html/Jörgen
Redigerat av JorgenSt, 24 juli 2008 - 12:31.
Postad 24 juli 2008 - 12:13
tommydl
-
tommydl
-
Användare
-
-
173 inlägg
Tommydl!
Kolla på Kjell och Company och sök på artikelnummer 35041. 
Den ska jag köpa, tack för tipset!
Postad 24 juli 2008 - 13:00
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
För alla som väntar på Iphone... jag ringde telia kundtjänst i dag ang portning av mitt nummer. Enligt kundtjänst skulle det komma en "jätteladdning" iphones nu.. Själv beställde jag min via internet (13 juli) och har ännu inte fått den (16 gb svart). Kundtjänst "lovade" att jag skulle få min inom en vecka (slipper förhoppingsvis vänta tills slutet av augusti som det står på deras hemsida).
EDIT: med "jätteladdning" menas inte den vanliga tilldelningen som verkar bruka komma till Sverige onsdag eller torsdag...
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 13:06.
Postad 24 juli 2008 - 13:21
ChoAtic
-
ChoAtic
-
Användare
-
-
189 inlägg
För alla som väntar på Iphone... jag ringde telia kundtjänst i dag ang portning av mitt nummer. Enligt kundtjänst skulle det komma en "jätteladdning" iphones nu.. Själv beställde jag min via internet (13 juli) och har ännu inte fått den (16 gb svart). Kundtjänst "lovade" att jag skulle få min inom en vecka (slipper förhoppingsvis vänta tills slutet av augusti som det står på deras hemsida).
EDIT: med "jätteladdning" menas inte den vanliga tilldelningen som verkar bruka komma till Sverige onsdag eller torsdag...
Bra nyhet men det känns fortfarande kört för mig som beställde så sent som 17 jul
Postad 24 juli 2008 - 13:25
Unregistered67fa056e
-
Unregistered67fa056e
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Ah, var just och hämtade en vit 16GB. Teliabutiken ringde i förmiddags och sa att den kommit in :-)
- Hedman
Postad 24 juli 2008 - 13:42
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Ah, var just och hämtade en vit 16GB. Teliabutiken ringde i förmiddags och sa att den kommit in :-)
- Hedman
Najs *lite avundsjuk*  Svart 16 gb är klart populärast och det ligger mest beställningar på den varför jag får vänta liiiite liiiiite till. Btw.. fick mitt sim-kort m.m. från telia i dag. Jag hoppas att det kommer ett SMS i morgon som säger att jag kan hämta min min svarta 16 giggare på ICA. Kommmer väl troligast efter helgen dock...
Postad 24 juli 2008 - 13:43
indiehjaerta
-
indiehjaerta
-
Användare
-
-
171 inlägg
Dumma dig, nu fick du mig att hoppas igen. Jag hade bestämt mig den här veckan att den skulle komma i slutet av Augusti så jag slapp bli besviken. Inte hört något från Telia än dock
Postad 24 juli 2008 - 13:46
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Bra nyhet men det känns fortfarande kört för mig som beställde så sent som 17 jul 
17 juli? Var du i koma mellan 11-17 juli? hehe. Förhoppningsvis får de så pass många att de klarar av din beställning också. Men jag vet inte hur många telefoner som en kille på kundtjänst menar är en "jätteladdning"? Har du beställt en vit eller 8 gigg ska det väl inte ta någon längre tid..
Postad 24 juli 2008 - 13:47
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
Attans!! Tog precis reda på att den här "fastpris" tjänsten inte gäller utomlands. Jag reser till Frankrike en vecka och där kostar 1mb 80 kronor. Dvs att tex läsa Aftonbladet via iPhone skulle bli svindyrt. Detta kanske var självklart för många men detta inlägg är iaf en liten varning till alla som inte visste om detta. Personligen hade jag missat det helt och hållet... tycker att det borde stått med någonstans när man skrev under avtalet på beställd tjänst. Någon som vet ifall "surf fast pris" gäller i de nordiska länderna eller om det är helt strikt inom Sverige. Sjutton också... detta begränsade ju mitt tänkta användande en hel del. Tack på förhand för svar! EDIT: Okej läste punkt 21 i avtalet där det står: Inkluderar även datatrafik i surfzoner för Homerun i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Litauen.Skapade ändå frågan... vad innebär surfzoner för homerun??! Ännu dummare fråga: vad exakt är homerun för något??
Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 24 juli 2008 - 13:52.
Postad 24 juli 2008 - 13:53
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Attans!!
Tog precis reda på att den här "fastpris" tjänsten inte gäller utomlands. Jag reser till Frankrike en vecka och där kostar 1mb 80 kronor. Dvs att tex läsa Aftonbladet via iPhone skulle bli svindyrt. Detta kanske var självklart för många men detta inlägg är iaf en liten varning till alla som inte visste om detta. Personligen hade jag missat det helt och hållet... tycker att det borde stått med någonstans när man skrev under avtalet på beställd tjänst.
Någon som vet ifall "surf fast pris" gäller i de nordiska länderna eller om det är helt strikt inom Sverige. Sjutton också... detta begränsade ju mitt tänkta användande en hel del.
Tack på förhand för svar!
Har ingen direkt koll på det men det borde väl endast gälla inom Sverige. Roaming m.m och en dj**vla massa tariffer --> http://www.telia.se/...e/apple.page#10 ... kolla punkten 10. "Vad kostar det att använda iPhone 3G utomlands" Har telia surfzoner utomlands? Eller har de avtal med utländska operatörer?
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 13:54.
Postad 24 juli 2008 - 14:02
ChoAtic
-
ChoAtic
-
Användare
-
-
189 inlägg
17 juli? Var du i koma mellan 11-17 juli? hehe.
Förhoppningsvis får de så pass många att de klarar av din beställning också. Men jag vet inte hur många telefoner som en kille på kundtjänst menar är en "jätteladdning"? Har du beställt en vit eller 8 gigg ska det väl inte ta någon längre tid..
Tänkte ju köpa den i butik först men sen när jag såg kön så ville jag inte vara med längre.. Men jag har beställt en svart 16gb så jag lär nog få vänta låter det som. Har läst både här och på macworld och det verkar bara som om det är folk som beställt vita som fått sina ju :S
Postad 24 juli 2008 - 14:10
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Jag har valt imini-abonnemanget. Lär överskrida 100 mb många gånger första månaderna  Sedan hoppas jag det lugnar ner sig lite. Jag har ju trådlöst nätverk hemma så det får bli genom nätverket när man pillar och trixar... Sedan det där med homerun och surfzoner som ingår... Kan inte så mycket men det verkar finnas en hel del sådana platser runt om i Sverige: Http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...ngskartahomerunbtw.. hittade en bra sajt nu: http://www.wifikartan.se/ Platser med gratis trådlöst internet.. om man nu vill sitta på cafe/hotell och surfa  Hmm. till och med några bussar i Gbg har gratis trådlöst nätverk.. kanske borde kolla upp det lite mer... Tänkte ju köpa den i butik först men sen när jag såg kön så ville jag inte vara med längre.. Men jag har beställt en svart 16gb så jag lär nog få vänta låter det som. Har läst både här och på macworld och det verkar bara som om det är folk som beställt vita som fått sina ju :S
Jag var i Sthlm den 11 juli och gick in på telia på kungsgatan. Stod väl en halvtimme innan jag haffade en anställd och frågade om de hade några iphones kvar. Hon sa att de hade 8 giggen kvar... Jag valde att beställa 16 giggen via nätet i stället (ett vuxet val.. jag stod i affären och tänkte - vill ha vill ha vill ha nuuuu men får avvakta då jag nog behöver 16 gb)
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 14:07.
Postad 24 juli 2008 - 14:12
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
Har ingen direkt koll på det men det borde väl endast gälla inom Sverige. Roaming m.m och en dj**vla massa tariffer --> http://www.telia.se/...e/apple.page#10 ... kolla punkten 10. "Vad kostar det att använda iPhone 3G utomlands"
Har telia surfzoner utomlands? Eller har de avtal med utländska operatörer?
Tack för den länken! Min sammanfattning är att man bör vara någon form av miljonär för att kolla på youtube eller läsa Aftonbladet utomlands. Tycker det är lite fult av Telia att vara så otydliga med detta... borde stå en tydlig text i prislistan bredvid tjänsten "surfport fastpris" att OBS detta gäller endast i Sverige!! Tolkar det som att det enda som är gratis i Norden samt litauen är där man hittar Telias Wifi surfportar. Då faller ju hela idén att använda sin iPhone med GPS som en vägvisare när man ger sig ut i vida världen!!
Postad 24 juli 2008 - 14:21
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Då faller ju hela idén att använda sin iPhone med GPS som en vägvisare när man ger sig ut i vida världen!!
[/quote]
Jooo... behändigt om man någon gång måste köra till Sveg eller Bengtsfors kanske  Jag har dock för mig att jag läst någonstans att iphonen laddar ner google maps när man kör (alltså då det drar trafik), själva "uppkopplingen" mot satellier kostar ingenting... Borde ju komma någon app eller uppdatering eller ngt som gör att man kan ladda ner hela kartan (typ Sverige till Frankrike i telefonen) innan man åker. På så sätt borde man inte behöva ladda ner massa megabytes i Frankrike... väl?
EDIT: Fungerar inte vanliga gps:er så? Inte betalar du något när du tom-tomar dig igenom Frankrike? Kan dock ha fel... väldigt fel:)
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 14:25.
Postad 24 juli 2008 - 14:22
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
looptune >>Nu vill jag inte ge sken av någon attityd här men detta med höga roamingkostnader är ju inget nytt, detta vet ju alla som har använt en mobiltelefon de senaste 10 åren. Jag har svårt att se att du aldrig skulle ha varit utomlands, eller är det så? Om man köper en vara så kan man ju inte förutsätta att den fungerar världen över eller att det isåfall skulle vara kostnadsfritt. Det måste ju slå en själv och att man då får kolla upp det dolus >>Korrekt, det är skillnaden mellan kartor "onboard" eller inte. Datatrafiken mellan din GPS-enhet och satelliterna är kostnadsfri. Man kan också lösa så att man kan köra Google Maps offline men det är ordentligt bökigt och inte värt det, enligt mig.
Redigerat av zinned78, 24 juli 2008 - 14:24.
Postad 24 juli 2008 - 14:27
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Tack för den länken!
Min sammanfattning är att man bör vara någon form av miljonär för att kolla på youtube eller läsa Aftonbladet utomlands. Tycker det är lite fult av Telia att vara så otydliga med detta... borde stå en tydlig text i prislistan bredvid tjänsten "surfport fastpris" att OBS detta gäller endast i Sverige!!
Tolkar det som att det enda som är gratis i Norden samt litauen är där man hittar Telias Wifi surfportar.
Då faller ju hela idén att använda sin iPhone med GPS som en vägvisare när man ger sig ut i vida världen!!
Tycker nog att det varit ganska tydligt, speciellt efter medias "skandal-rubriker". Men det kan ju också bero på att jag har hållit mig uppdaterad iom att jag använt mobilt bredband under en längre tid. Det står väl lite varstans att det endast gäller i Sverige, eller? Kan vara så att jag blandar ihop det med mitt Tele2 abonnemang. Vi får helt enkelt hoppas att det kommer ett riktigt navigerings-program snart med egna kartor till ett OK pris. Apple har ju iaf hintat om det.
Postad 24 juli 2008 - 14:35
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Gott. Förhoppningsvis borde man inom en inte allt för avlägsen framtid kunna ladda ner typ Europakartan i telefonen. Sedan kostar det ingenting att använda den oavsett om du försöker hitta Borås eller Tirana i Albanien. Borde väl inte vara så svårt eller kostsamt? (säger jag som inte ens vet vilken modell jag har på min sony-ericsson telefon)
En sak som dock är riktigt dåligt är att svenska appstore inte har alla coola apps som amerikanska appstore har. Personligen vill jag har Guitar Hero III... Men det är väl de där rättigheterna hit och dit som spökar.. money talks
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 14:41.
Postad 24 juli 2008 - 14:39
Unregisterede2f66bdc
-
Unregisterede2f66bdc
-
Användare
-
-
231 inlägg
looptune >>
Nu vill jag inte ge sken av någon attityd här men detta med höga roamingkostnader är ju inget nytt, detta vet ju alla som har använt en mobiltelefon de senaste 10 åren. Jag har svårt att se att du aldrig skulle ha varit utomlands, eller är det så?
Om man köper en vara så kan man ju inte förutsätta att den fungerar världen över eller att det isåfall skulle vara kostnadsfritt. Det måste ju slå en själv och att man då får kolla upp det 
Haha... lite attityd visar du allt! Jag har endast haft ett vanligt GSM-abbonemang de senaste 11 åren och aldrig använt en mobiltelefon att surfa på. Har koll på mångt och mycket inom andra områden men detta var nytt för mig. Visst vet jag att folk drabbats av svindyra kostnader utomlands då de surfat via dator eller mobil... dock trodde jag att de där 199 kronorna även skulle täcka mitt behov utomlands. Tycker att Telia borde byta namn på tjänsten till "fastpris Sverige"!! Tänkte ändå att det kanske fanns någon annan stackare inom detta forum som tänkte ta med sig sin nya iPhone utomlands och kanske drabbas av megaräkningar. En liten varning... även om den kan vara självklar för de flesta!!
Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 24 juli 2008 - 14:40.
Postad 24 juli 2008 - 14:40
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Med vänliga Hälsningar Konkuransverket
w000t!
Postad 24 juli 2008 - 14:54
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
^
Hahaha, jag såg inte ens detta innan!
Snyggt fångat stefancrs!
Postad 24 juli 2008 - 14:55
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
looptune >>Som sagt, det var inte menat så utan bara ett påpekande om att det är ganska klart och att det garanterat står lite varstans i avtalen  Personligen har jag använt 3G-abonnemang de senaste fem åren och dessförinnan GSM i åtta år, då har man alltid vetat om att oavsett trafik så har det gällt inom Sverige. Du har säkert varit utomlands med din GSM-telefon och då har du ju fått betala den taxan som den utländska operatören har fastställt för samtalen. Detta kan ju inte vara någon nyhet för dig och därför trodde jag heller inte att det skulle vara det när det gäller datatrafik  En sak som dock är riktigt dåligt är att svenska appstore inte har alla coola apps som amerikanska appstore har. Personligen vill jag har Guitar Hero III... Men det är väl de där rättigheterna hit och dit som spökar.. money talks
Jag skapade mitt amerikanska iTunes-konto enbart för Guitar Hero men när jag på datorn letar igenom amerikanska AppStore så ser jag inte röken av just Guitar Hero...någon som verkligen har sett detta där?
Postad 24 juli 2008 - 15:05
dolus
-
dolus
-
Amatör
-
-
91 inlägg
looptune >>
Jag skapade mitt amerikanska iTunes-konto enbart för Guitar Hero men när jag på datorn letar igenom amerikanska AppStore så ser jag inte röken av just Guitar Hero...någon som verkligen har sett detta där?
Jag har inte varit inne på amerikanska appstore. Råkade bara se massa coola spel och apps på youtube som jag inte hittade på svenska appstore, bl.a. guitar hero III. Måste i så fall vara av Apple icke godkända apps/spel? Då måste man väl jailbreaka(?) telefonen för att få dem? EDIT: Gjorde kopplingen att guitar hero skulle finnas på amerikanska siten eftersom jag hört att den svenska siten inte har alla apps/games som den amerikanska delen har....
Redigerat av dolus, 24 juli 2008 - 15:08.
Postad 24 juli 2008 - 15:49
indiehjaerta
-
indiehjaerta
-
Användare
-
-
171 inlägg
Någon som inte fått telefonen som ser något Mobilabonnemang på sin "Mina sidor"?
eller är det Abonnemang saknas på er också?
Postad 24 juli 2008 - 16:57
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Jag har inte varit inne på amerikanska appstore. Råkade bara se massa coola spel och apps på youtube som jag inte hittade på svenska appstore, bl.a. guitar hero III. Måste i så fall vara av Apple icke godkända apps/spel? Då måste man väl jailbreaka(?) telefonen för att få dem?
EDIT: Gjorde kopplingen att guitar hero skulle finnas på amerikanska siten eftersom jag hört att den svenska siten inte har alla apps/games som den amerikanska delen har....
Asså, Guitar Hero är väl bara ett skin som någon gjorde till spelet Tap Tap Revolution så att spelet såg ut som GH (dock endast 3 "strängar")? Det skinnet funkade också bara till fw 1.1.2 har jag för mig medan själva TTR funkade till alla firmwares. Nu säljs väl bara TTR på appstore? De filmerna som ligger uta på youtube är nog bara filmer på jailbreakade lurar som kör TTR med GH-skin på fw 1.1.2 typ. TTR har väl kallats Guitar Hero i folkmun av folk som inte vet bättre  Annars så vet inte jag bättre ;P
Postad 24 juli 2008 - 16:59
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Sitter just nu och synkar min Iphone med Itunes. Är inte riktigt vän med Itunes kan jag ju säga.  Känner att jag inte har någon som helst koll över vad programmet gör med telefonen. Lyckades få den att lägga in 600 mb med musik som jag inte ville ha och sen visste jag inte hur man fick bort skiten. Sen helt plötsligt va musiken borta.
Men men tror jag fått ordning på det nu iaf. Ska ägna kvällen åt att pilla lite med den.
Postad 24 juli 2008 - 17:21
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
shapic >> Du har helt rätt. Dock tycker jag att GH ger ett coolare gränssnitt så varför inte släppa en uppdatering med det?
Alex >> iTunes är skräp på en pc, that's it
Postad 24 juli 2008 - 18:00
el_zicko
-
el_zicko
-
Användare
-
-
232 inlägg
Nån mer än jag som har problem med att volymen på vald ringsignal inte sparas och att den återställs till standard efter varje uppstart......
Postad 24 juli 2008 - 18:11
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Ja PC är skräp det med. Är det någon som har bra kläm på hur man får coverflow att fungera?
Mvh
AlexanderE
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|