Wasgo
Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 16 December 2008 - 22:10
Jag skulle gärna se att lampan blinkar ihärdigt när det så kallade humorprogrammet Morgonsoffan visas på SVT som med detta varnar känsliga tittare och förhindrar hjärnblödning och annat för att välja kanalen med "Morgonsoffan"
Det borde finnas en funktion som spärrar boxen för visning av sådant program. Åtminstone visar en skylt med en varning för välja kanalen.
Vem tar ansvar för kostnader för utskrivning av ångestdämpande piller ?
Redigerat av Latman, 16 December 2008 - 22:26.
Postad 16 December 2008 - 22:58
Ett uttalande från Comhem vore på sin plats.
Postad 16 December 2008 - 23:21
Oroväckande svar. Med lite mer professionalism borde de ju ta emot och logga alla 'felrapporter' från slutanvändare för att sedan för allas vår räkning hantera korrigeringsprocessen gentemot Humax. Mycket dåligt svar och bristande engagemang från denna supportperson. Fick du ens reda på något tillvägagångssätt för att öht komma i kontakt med Humax?Jag pratade precis med supporten på comhem, de hänvisade till Humax support.
Instämmer! Sluta 'lalla' Com Hem, och var gärna lite lyhörda för era kunders förslag på förbättringar. Bara för att den första testfasen med en begränsad användargrupp är över betyder det inte nödvändigtvis att boxen inte har fler buggar som behöver avhjälpas!Japp, jag är också drabbad av 29-minutersbuggen. Ett program på Disc HD som skulle spelats in i natt spelades bara in till hälften. Man får väl ha boxen och därmed hårddisken igång dygnet runt tills det är fixat, alternativt ha som rutin att kolla inspelningslistan innan man sätter den på standby för att se om den behöver vara på. Jag fattar inte att detta missats under test. Kanske man släppte boxen ändå för att en fix är på gång mycket snart.
Ett uttalande från Comhem vore på sin plats.
Postad 17 December 2008 - 00:11
Ofan, skumt. Har aldrig råkat ut för den där 29 minuters grejjen vad jag vet (inte så att jag kollat exakta tidpunkten på det inspelade programmen men jag har aldrig missat nått iaf, speciellt inte "NASA:s största milstolpar", en sån sinnessjukt bra serie!
). (reservation för att det hänt på en inspelning jag inte sett på än)
Jag har iofs alltid haft en liten buffer satt före- och efter programmen. Ni som råkar ut för buggen, har ni det med?
Skriv lite mer om det så rapporterar jag direkt till Comhem.
Kör med buffert, 1 min före, 5 efter. Spelade in ytterligare ett program den kvällen, och det blev ok (tror det var senare).
(Håller med om "NASA:s..". Tur att de kör repriser 90% av tiden ...
Postad 17 December 2008 - 07:30
Redigerat av Mange36, 17 December 2008 - 07:32.
Postad 17 December 2008 - 08:09
Postad 17 December 2008 - 08:11
Postad 17 December 2008 - 08:19
Vilken tid spelade du in? Undra om problemet har med tiden att göra?Tidigare inspelningar har varit före kl 00.00
Postad 17 December 2008 - 08:21
Kan det vara så att boxen antar att man spelar in "Ylva-Maria" om det är efter midnatt och på så vis inte behöver mer än max 29 minuter för att göra klart sitt business?Vilken tid spelade du in? Undra om problemet har med tiden att göra?
Postad 17 December 2008 - 08:22
Vilken tid spelade du in? Undra om problemet har med tiden att göra?
Minns inte exakt, men jag tror filmen visades mellan kl 02.00 och 04.00. Möjligen var det 04.00-06.00.
Postad 17 December 2008 - 08:50
Inte ett problem för oss. Tänker inte på den alls, boxen står iofs lite snett över tv:n - lååångt ifrån små barnfingrar... Har en IR förlängare, fortfarande i kartongen... har funderat på att sätta in allt i ett skåp och gömma all elektronik, men har inte blivit av.Hur upplever ni andra den här dioden?
Vi har inte fått buggen än - och här går hårddisken varm av alla inspelningar. (Alla kanaler öppna - passar på - hur länge har man dom?). Har nog spelat in alla tider på dygnet... men inte så ofta HD kanaler. Kan det vara något sånt det beror på??? Har inte ställt in någon buffert.Lyckades till slut "få till" 29-minutersbuggen.
*skratt* Statistiskt sett ska väl 9 minuter räcka i så fall...?Kan det vara så att boxen antar att man spelar in "Ylva-Maria" om det är efter midnatt och på så vis inte behöver mer än max 29 minuter för att göra klart sitt business?
Postad 17 December 2008 - 08:57
Vi har inte fått buggen än - och här går hårddisken varm av alla inspelningar. (Alla kanaler öppna - passar på - hur länge har man dom?). Har nog spelat in alla tider på dygnet... men inte så ofta HD kanaler. Kan det vara något sånt det beror på??? Har inte ställt in någon buffert.
När vår box "fick buggen" var det inte i samband med en inspelning från en HD-kanal, utan en vanlig SD.
Postad 17 December 2008 - 09:02
Tack för att ni gör så schyssta listor.Nu kommer listor med all möjliga önskemål. Kanske är det klokt att ge en rimligt lång lista till Comhem, med de mest viktiga problemen. Till dessa hör 29-minutersbuggen. Kanske också problemen med läppsynk. Utöver dessa är det väl en fråga om vad var och en prioriterar högst. Pacman får gärna bedöma vad som är rimligt att kommunicera till Comhem. Pacman, tack för att du tar på dig att meddela CH!
Men ja, jag kommer nog gallra lite (iaf i första-skedet, är listan mer koncentrerad så tror jag det har större chans att ge resultat), det finns ju ett inslag av tyckande för några av punkterna så allt kommer nog inte komma med.
Med det sagt så skulle man ju kunna tänka sig att vi kör en vända till om några månader...bara att tjata på ju.
Håller koll på tråden och sen (denna vecka) sätter jag ihop en lista som jag skickar till Comhem samt även postar här så vet ni vad jag rapporterat iaf.
Gick igenom min inspelningslista och ta mig tusan, även jag hade en 29-minutare som jag inte sett tidigare.
Postad 17 December 2008 - 09:03
Startade även inspelning av 4 program på olika kanaler (både seriellt och omlott) programmerad via EGP (och utan buffert). Alla inspelningarna lyckades. Första gången för mig som inte 29 minuters buggen uppstod vid inspelning ifrån stand-by läget
Redigerat av Jnkn, 17 December 2008 - 09:04.
Postad 17 December 2008 - 09:19
Förslag:Men ja, jag kommer nog gallra lite (iaf i första-skedet, är listan mer koncentrerad så tror jag det har större chans att ge resultat), det finns ju ett inslag av tyckande för några av punkterna så allt kommer nog inte komma med.
Gör listan med några underrubriker! Jag tänker att vi aldrig kan veta hur "jobbigt" en bugg/ett önskemål är att fixa - och vilka resurser de har till sitt förfogande vid olika tidpunkter! Om det ena hänger ihop med det andra är det kanske lätt fixat för dem att slå ihop några saker och göra det samtidigt... Om den som programmerat en del som inte funkar råkar vara tillgänglig kanske den personen kan fixa snabbt... Man vet aldrig!
Rena buggar, som 29-minutaren ska självklart stå överst.
(Sorry... 12 år i systmeutvecklingsprojekt... kan inte låta bli att lägga mig i...)
Postad 17 December 2008 - 09:52
Här hemma är det inte det minsta mörk bild från boxen. Min Samsung-TV har backlight-inställningen på 3 (max är 10 tror jag). Har du testat med en annan kabel?
Okej, är det HDMI kabeln jag ska jag byta ut? Iofs så löste det sig ändå för mig så jag behöver inte ändra nått.
Problemet finns ju inte för dig så det är kanske inget andra behöver oroa sig över heller.
Jag hade mycket bättre skärpa på resultattavlan C+ Sport HD med 1080i från boxen jämfört 720p ( min TV är 720p ).Så jag ska garanterat ha 1080i på HD-kanalerna, även 720p dito vad det verkar. Jag ska analysera SD med 1080i och 720p också, skulle tippa att det blir samma resultat där.
Ja, kommer också köra på 1080i istället för 720p, även fast jag har hört att 720p egentligen ska vara bättre?
Kanske det märks mer i kamerasvepningar och sånt, men hitills har jag inte reagerat.
Oki. Så sammanfattat har vi att göra med:
1) Ibland när boxen (via EPG-programmering) spelar in i Standby-läget blir inspelningen bara 29 min lång (oavsett längd på det man tänkt spela in, right?).
2) Välja kanal med siffer-knappar ska alltid vara möjligt (även då man är i HD-listan tex)
3) Man ska kunna definera egna kanal-nummer.
Kommentarer? Tillägg?
Jag spelade in 2 program på rad och har för mig att det vart en enda lång inspelning.
Jag är inte helt säker på att det vart så, jag kanske kommer ihåg fel.
OPT+ och Edit knappen sitter bökigt till och man använder dom nästan hela tiden. Jag vet aldrig vilken knapp det är jag ska göra vad med heller.
Det tycker jag är störande, fast det är ju svårt att göra nått åt i en programuppdatering.
Postad 17 December 2008 - 09:58
1) I timeshiftat läge (efter paus ~1 timme) så ger tryck på i-knappen programinfo enligt direktsänd tablå. Vid försök att bläddra tillbaks mha 'vänsterpil' finns ingen information. Problemet är alltså att det ej går att få fram detaljerad information om det program man faktiskt fortfarande tittar på. Vid t.ex två halvtimmesprogram efter varandra så kan man helt missa såväl det andra programmets namn samt detaljerad information för detsamma.
2) Det finns ingen inbyggd skärmsläckare i 'paus-läge' för timeshift. Den pausade bilden eldar på med full intensitet även efter en timme. Borde gå över i någon form av skärmsläckarläge efter 5 minuter med stoppad bild, t.ex fade-down till helsvart och fade-up till 50% ljusstyrka (periodiskt återkommande med några sekunders intervall).
3) Media-listan (inspelade program). Går ej att få detaljerad programinformation mha i-knappen direkt från översiktslistan.
4) Text-tv borde kunna hantera (och lagra) alla flersidor så att man i egen takt kan bläddra bland dessa med höger- resp. vänsterpil.
Håller för övrigt med sheevil's förslag ovan. Även till synes 'sk*tfel' har ju en chans att åka med om de ligger inom ett område där man ändå är inne och rättar upp av en eller annan anledning, särskilt om de inte kräver någon större programmeringsinsats.
Postad 17 December 2008 - 10:02
Okej, är det HDMI kabeln jag ska jag byta ut? Iofs så löste det sig ändå för mig så jag behöver inte ändra nått.
Problemet finns ju inte för dig så det är kanske inget andra behöver oroa sig över heller.
Tänkte bara att om du ändå hade en HDMI-kabel liggandes hemma, eller en som sitter i t.ex. DVD-spelaren, kunde det alltid vara värt att testa. Det behöver ju inte alls ha med med kabeln att göra...
Redigerat av Mange36, 17 December 2008 - 10:03.
Postad 17 December 2008 - 10:04
Har kollegor som jobbar med 30+ samtidiga inspelningar - vore väl ändå fasen som Humax kodhackare inte får 1-2 stycken att funka.
BrytaPlanka>>
Då har du hört fel, går inte att säga något generellt om vilken box-output det är som ger bästa bilden.Ja, kommer också köra på 1080i istället för 720p, även fast jag har hört att 720p egentligen ska vara bättre?
Postad 17 December 2008 - 10:41
sheeevil>> Känns som om Humax själva är de som är bäst vet om det finns ev kopplingar mellan olika önskemål så det får de strukturera upp. Men ja, ser man några uppenbara kan man ju para ihop dem lite. Dessutom är det ju så att det är Comhem som står för en ev önskelista till Humax - det är bara att hoppas på att vår input påverkar Comhems önskelista.
Jo - absolut - det var så jag menade! SKicka allt, kanske gruppera som 1) Buggar 2) Önskemål. Sen vet Humax hur de ska göra. Dumt att inte skicka allt på en gång dock. Av samma anledning.
Jag förstår inte varför detta måste gå via ComHem? Känns som en omväg. Vilket brukar vara likhetstecken med att det försvinner på vägen - eller åtminstone tar längre tid. Att CH är inblandade alls beror säkert på pairingen, allt annat borde kunna skickas direkt till Humax. Iofs... så marknadsförs boxen hårt via CH, och på så sätt är de ansvariga. Jaja... konstaterar att det är vi konsumenter som drabbas än en gång, på grund av oklar ansvarsfördelning mellan CH och deras leverantörer. Vi har samma problem vad gäller inköpsställe - och CH och Elgiganten pekar exempelvis på varandra vad gäller vem som är ansvarig för vissa brister.
Postad 17 December 2008 - 14:02
----------------------------------------------------------------
SVAR 2008-12-17 13:41
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Är det så att du programerar in ett program för inspelning och sedan ställer boxen på stand-by läge så ska boxen själv starta upp när det är dax för inspelning.
Ibland blir man av med problemet om man gör en fabriksåterställning på boxen.
Instruktioner står i manualen. Kontollera undet återställningen att följande siffror är korrekta:
Frekvens: 362000
Symbolhastighet: 6875
Nätverks-ID: 41001
Pinkoden du ska slå in är "0000" om du inte ändrat på den själv.
Återkom om detta ej avhjälper problemet så får vi eventuellt göra ett boxbyte.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Jenny Henningsson
----------------------------------------------------------------
Fan trot att det skulle hjälpa med en fabriksåterställning. Någons som gjort detta och fått bort buggen??
Jag tyckler det verkar vara allför många som har buggen i sina boxar för att INTE skulle vara en bugg som Com Hem antyder (som jag uppfattar det).
Att hålla på att byta ut boxar lär väl knappast hjälpa heller......
Redigerat av Unregistered64f891a5, 17 December 2008 - 14:03.
Postad 17 December 2008 - 14:43
Vi som har haft mycket med CH's kundtjänst att göra känner igen ett standardsvar på en mils avstånd. Du kan förstås göra som de föreslår och sedan se om du får problemet igen. På det sättet blir de "av med dig" ett tag. Om du sedan får samma problem tar de det kanske på större allvar. Jag har tröttnat på att deras lösningar alltid består av att göra återkommande fabriksåterställningar (har gamla boxen) så det vägrar jag göra numera.Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Är det så att du programerar in ett program för inspelning och sedan ställer boxen på stand-by läge så ska boxen själv starta upp när det är dax för inspelning.
Ibland blir man av med problemet om man gör en fabriksåterställning på boxen.
Postad 17 December 2008 - 14:47
För buggrapportering behövs nog en annan kanal in till Comhem, en kanal som inte finns, eller som är möjlig via betatestare som Pacman.
EDIT: hakanh65 han före. Skrev samma sak med färre ord.
Redigerat av Mange36, 17 December 2008 - 14:48.
Postad 17 December 2008 - 15:07
Vi som har haft mycket med CH's kundtjänst att göra känner igen ett standardsvar på en mils avstånd. Du kan förstås göra som de föreslår och sedan se om du får problemet igen. På det sättet blir de "av med dig" ett tag. Om du sedan får samma problem tar de det kanske på större allvar. Jag har tröttnat på att deras lösningar alltid består av att göra återkommande fabriksåterställningar (har gamla boxen) så det vägrar jag göra numera.
Dom får betalt per samtal... need I say more?
Postad 17 December 2008 - 15:42
Dom får betalt per samtal... need I say more?
Vad trött jag blir på att arbetsprestation och kvalitet alltid ska mätas i siffror.
Postad 17 December 2008 - 16:40
Det verkar också komma tillbaks om jag sätter Autoval av Dolby Digital på Av istället på På, så något med ljud som skickas med någon sorts ljudformat verkar det handla om.
Postad 17 December 2008 - 20:15
I den här filmen hävdar de att det går att "Säkerhetskopiera inspelade program på en extern USB-disk"
Stämmer detta? Är det någon som testat detta och vill redogöra för hur det fungerar?
Tycker 320gb känns ganska lite, vore najs om man kunde köpa en extern disk på en terabyte, formatera i NTFS och kunna säkerhetskopiera media man spelat in.
Postad 17 December 2008 - 21:12
Jag har skickat iväg en fråga till den svenska Tekniska supporten som jag fann påFan trot att det skulle hjälpa med en fabriksåterställning. Någons som gjort detta och fått bort buggen??
Jag tyckler det verkar vara allför många som har buggen i sina boxar för att INTE skulle vara en bugg som Com Hem antyder (som jag uppfattar det).
Att hålla på att byta ut boxar lär väl knappast hjälpa heller......
http://www.humaxdigi...vicenetwork.asp
för att se om de känner till någon "29-min"-bugg.
Dessutom frågade jag om man ska rapportera denna typ av fel till dem eller com hem.
Blir intressant att se vad de svarar.
Dessutom tipsade jag om detta forum för att få mer information.
Redigerat av G-T, 17 December 2008 - 21:16.
Postad 17 December 2008 - 22:07
Vi som har haft mycket med CH's kundtjänst att göra känner igen ett standardsvar på en mils avstånd. Du kan förstås göra som de föreslår och sedan se om du får problemet igen. På det sättet blir de "av med dig" ett tag. Om du sedan får samma problem tar de det kanske på större allvar. Jag har tröttnat på att deras lösningar alltid består av att göra återkommande fabriksåterställningar (har gamla boxen) så det vägrar jag göra numera.
Kontakta deras reklamationsavdelning. Dom kan ta det vidare.
Dom som har detta problem behöver ju inte teknisk support utan "rätt väg in" för eskalering till deras utv avd för boxarna.
Postad 17 December 2008 - 22:15
har haft lite problem med att ljudet är borta på vissa program. Senast var det SVT2 och Eftersnack igår kväll, och det har förekommit på några olika kanaler. Det verkar dock bara vara vissa program som drabbas, t ex igår så kom ljudet tillbaks när programmet var slut.
Det verkar också komma tillbaks om jag sätter Autoval av Dolby Digital på Av istället på På, så något med ljud som skickas med någon sorts ljudformat verkar det handla om.
Det du råkar ut för är förmodligen att ljudet försvinner på program som sänds regionalt. (ABC och Eftersnack här i Stockholm). Alla program på SVT1 och SVT2 har två ljudspår, vanligt stereoljud och Dolby Digital. Som standard så väljer boxen DD-spåret när man byter till en kanal som har flera att välja på. Av någon anledning så kan dock inte SVT sända DD-spåret i de regionala programmen. Det blir bara tyst. För dessa program måste man själv ändra till det andra ljudspåret. Man väljer ljudspår med knappen som har en högtalare och ett frågetecken som symbol (under luckan).
Postad 17 December 2008 - 22:23
För någon dag sedan skaffade en kille på jobbet en box han också men tog tillbaka den till Expert direkt eftersom det var tre stora repor på fronten. På Expert så hade de råkat ut för det här klagomålet tidigare och visade hur man skulle fixa det..
Det visade sig att det faktiskt sitter en plastfilm fasttejpad på framsidan av boxen och alla report som vi sett var bara i plastfilmen. Det var bara att riva bort den så såg boxen så skinande ny ut som den borde göra.
Bara ett litet tips om någon sitter hemma och är irriterad över sin repiga box.
Postad 17 December 2008 - 22:32
Du är inte först här på tråden att råka ut för det, hellerDet visade sig att det faktiskt sitter en plastfilm fasttejpad på framsidan av boxen och alla report som vi sett var bara i plastfilmen.
Postad 17 December 2008 - 22:59
Vissa missade luckan på fjärren ocksåDu är inte först här på tråden att råka ut för det, heller
.
Postad 17 December 2008 - 23:13
Jag har skickat iväg en fråga till den svenska Tekniska supporten som jag fann på
http://www.humaxdigi...vicenetwork.asp
för att se om de känner till någon "29-min"-bugg.
Dessutom frågade jag om man ska rapportera denna typ av fel till dem eller com hem.
Blir intressant att se vad de svarar.
Dessutom tipsade jag om detta forum för att få mer information.
Bra initiativ!
Postad 17 December 2008 - 23:46
Blir väl att rapportera CH.
Redigerat av stretzko, 17 December 2008 - 23:46.
Postad 18 December 2008 - 01:52
Resultat: Fungerar utmärkt!
Anledningen till detta test var att ta reda på om det är någon mening att släpa med sig boxen till annan ort under julledigheten, där man kanske vill demonstrera lite 'konserverad' HDTV för släkt & vänner. (Alternativt syfte kan även tänkas vara att utnyttja ledig tid för att komma ikapp lite med vad man redan hunnit spela in).
En följdfråga väcktes dock i samband med detta:
Ponera att CH finns tillgängligt även på 'annan ort' (fast med annat nät-id), kommer då mitt abonnemang fungera utanför mitt ordinarie 'hemma-nät' ?
(Dvs är ett CH-abonnemang giltigt inom alla nät, eller endast där man själv är geografiskt registrerad?)
Någon som vet, fungerar 'roaming' enligt ovan frågeställning?
Postad 18 December 2008 - 02:10
Vissa missade luckan på fjärren också
![]()
Va f..n, ingår det fjärrkontroll till boxen ? Får leta i kartongen efter sådant lyx.
Tusan va smidigt att slippa springa fram till boxen varje gång man vill ändra kanal och dyligt.
Jag blir mer nöjd nu över köpet.
Postad 18 December 2008 - 07:27
Ni som kan detta med programmering, borde inte en bugg, som t.ex. 29-minutersbuggen, uppträda med någon form av systematik? Borde det inte vara så att buggen visar sig t.ex. var 30:e inspelning, vissa tider på dygnet eller enligt något annat mönster?
Kan 29-minutersbuggen förklaras med konstigheter i signalen från CH?
Postad 18 December 2008 - 08:03
AlLLA bara måste rapportera 29-min buggen till CH!Har också 29-min buggen. Har buffert 1 min åt varje håll
Blir väl att rapportera CH.
Jag hade skickat ytterliggare ett mail (om mitt första står längre bakåt i tråden) och fick i går följande svar (notera att de, enligt svaret, INTE fått in några rapporter om 29-min buggen(?)):
SVAR 2008-12-17 19:12
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Har du testa att gör en fabriksåterställning? Om detta inte fungerar vill vi att ni kontaktar våran kundservice så vi kan göra en ordentligt felsökning och lägga en felanmälan. Vi har tyvärr inte fått in några rapporter om den så kallade 29 min buggen du pratar om.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Dewi Nygren
Postad 18 December 2008 - 08:20
1:a inspelningen blev 29 min
2:a inspelningen blev inget alls (andra gången detta händer med 2 program direkt efter varandra på samma kanal när första programmet blir en 29-minutare)
3:e inspelningen. När den inte startat 1 min över tiden, startade jag boxen. Efter ca 30 sek startade dock inspelningen. Informationen i "Media arkivet" visade också att tiden blivit 1 min kortare än reservationen.
4:e inspelningen ok
Egna funderingar. När en inspelning startas dyker information upp i "Media arkivet" och information finns om hur lång inspelningen blir. När boxen är på har alltid den angiva tiden stämt med inspelningstid. Skall göra några försök ikväll med att starta boxen och kolla detta efter det att inspelningar startat i stand-by läge. DVS hur överförs tidsinformationen mellan "timer lista" och faktiska inspelnings hanteringen när boxen står i stand-by.
Jag pratade med Comhems support om detta den13 dec (svaret då var att de inte hört talas om detta). Kontaktade även Humax supporten den 15 dec, även där hade dom ingen information om detta, dock sa de att de skulle återkomma. (har ännu inte gjort så).
Redigerat av Jnkn, 18 December 2008 - 08:23.
Postad 18 December 2008 - 08:23
Redigerat av Mange36, 18 December 2008 - 08:24.
Postad 18 December 2008 - 08:53
Enligt ComHems register kan jag inte ta emot HD-sändningar till min adress. För att komma runt det bytte ComHem själva min adress i sitt register. Enligt deras uppgifter används alltså min box hundra mil härifrån. Svaret på din fråga måste bli ja, boxen och kortet är knutna till varandra men inte till din bostadsadress. Med en ny kanalsökning ska du kunna ta med boxen var som helst bara du når ComHems nät.En följdfråga väcktes dock i samband med detta:
Ponera att CH finns tillgängligt även på 'annan ort' (fast med annat nät-id), kommer då mitt abonnemang fungera utanför mitt ordinarie 'hemma-nät' ?
(Dvs är ett CH-abonnemang giltigt inom alla nät, eller endast där man själv är geografiskt registrerad?)
Någon som vet, fungerar 'roaming' enligt ovan frågeställning?
ComHem uppger i användarvillkoren att det är gratis att flytta med sitt abonnemang men man måste anmäla adressändringen till dom senast en månad i förväg. Jag har svart på vitt att sändningarna kan tas emot både före, under och efter själva adressändringen utan det minsta avbrott.
Postad 18 December 2008 - 09:24
Ställde in boxen att spela in 4 program efter varandra. Använder ingen extra buffert vid början/slut av inspelning.
1:a inspelningen blev 29 min
2:a inspelningen blev inget alls (andra gången detta händer med 2 program direkt efter varandra på samma kanal när första programmet blir en 29-minutare)
3:e inspelningen. När den inte startat 1 min över tiden, startade jag boxen. Efter ca 30 sek startade dock inspelningen. Informationen i "Media arkivet" visade också att tiden blivit 1 min kortare än reservationen.
4:e inspelningen ok
Egna funderingar. När en inspelning startas dyker information upp i "Media arkivet" och information finns om hur lång inspelningen blir. När boxen är på har alltid den angiva tiden stämt med inspelningstid. Skall göra några försök ikväll med att starta boxen och kolla detta efter det att inspelningar startat i stand-by läge. DVS hur överförs tidsinformationen mellan "timer lista" och faktiska inspelnings hanteringen när boxen står i stand-by.
Jag pratade med Comhems support om detta den13 dec (svaret då var att de inte hört talas om detta). Kontaktade även Humax supporten den 15 dec, även där hade dom ingen information om detta, dock sa de att de skulle återkomma. (har ännu inte gjort så).
Har också råkat ut för "29-min" buggen men även en "71 min" bugg som inträffat då boxen inte varit i standby-läge. Någon annan som också haft problem med inspelningar som inte gjorts i stand-by ?
Postad 18 December 2008 - 09:26
Vi har tyvärr inte fått in några rapporter om den så kallade 29 min buggen du pratar om.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Jag hör till dem som rapporterat om denna bugg till CH.
CH verkar följa den gamla devisen... "Kommer dom på dig på bar gärning - LJUG!!!"
Skämt åsido. Detta är väl kanske tyvärr ett tecken på att man hanterar kundrelationerna dåligt. Vetenskapliga artiklar säger att detta kommer att slå tillbaka på marknadsvärdet... fast... det gällde förstås konkurrensutsatta företag - och jag vet inte om man kan räkna CH dit...
Postad 18 December 2008 - 09:32
har haft lite problem med att ljudet är borta på vissa program. Senast var det SVT2 och Eftersnack igår kväll, och det har förekommit på några olika kanaler. Det verkar dock bara vara vissa program som drabbas, t ex igår så kom ljudet tillbaks när programmet var slut.
Jag upptäckte det här igår och var precis på gång att rapportera det som en bugg. Är problemet att SVT sänder ett tomt DD-spår eller varför tar inte boxen automatiskt stereospåret? Det borde åtminstånde fungera om man väljer den aktuella kanalen efter att programmet startat.Det du råkar ut för är förmodligen att ljudet försvinner på program som sänds regionalt. (ABC och Eftersnack här i Stockholm). Alla program på SVT1 och SVT2 har två ljudspår, vanligt stereoljud och Dolby Digital. Som standard så väljer boxen DD-spåret när man byter till en kanal som har flera att välja på. Av någon anledning så kan dock inte SVT sända DD-spåret i de regionala programmen. Det blir bara tyst. För dessa program måste man själv ändra till det andra ljudspåret. Man väljer ljudspår med knappen som har en högtalare och ett frågetecken som symbol (under luckan).
Postad 18 December 2008 - 09:38
När man spelar upp en fil från Mediaarkivet får man ett val om man vill spela upp filmen från början eller där man var senast. Det är bra att valet finns men defaultvalet skulle naturligtvis varit att fortsätta där man slutade senast man såg filmen. Då hade man bara kunnat trycka OK två ggr när man spelar upp filer. Nu är det alltid lite bök med först OK sedan pil ner innan man trycker OK igen. Glömmer man bort sig tvingas man spola igenom allt.
Postad 18 December 2008 - 10:19
Sen en förändring som enligt mej skulle vara en grym förbättring av användarvänligheten:
När man spelar upp en fil från Mediaarkivet får man ett val om man vill spela upp filmen från början eller där man var senast. Det är bra att valet finns men defaultvalet skulle naturligtvis varit att fortsätta där man slutade senast man såg filmen. Då hade man bara kunnat trycka OK två ggr när man spelar upp filer. Nu är det alltid lite bök med först OK sedan pil ner innan man trycker OK igen. Glömmer man bort sig tvingas man spola igenom allt.
Oj oj, om man jämför med 29 minuters buggen så är väl detta bara en typiskt i-landsproblem eller??
För övrigt har min box inte haft någon 29-minuters bugg ännu (peppar peppar) o då har jag nästan fyllt upp hela HD:n, växlat mellan standby o vanligt läge, spelat in 3 program samtidigt etc.. Verkar som det är ett hårdvarufel med andra ord annars skulle väl alla ha detta problem. Kör nu oxå ljudet via spdif till förstärkaren o det verkar som om det jag får mindre läppsynksproblem. Har iofs bara testat lite grann men jag hoppas att synk mellan ljud o bild har lösts sig med hjälp av spdif kopplingen.
Postad 18 December 2008 - 10:31
Försökte felanmäla 29-min buggen och jag sa även att jag hade gjort en fabriksåterställning.
Enligt hon som jag pratade med måste man va hemma för dom skickar en signal till boxen som väckte upp boxen från standby-läge.
Så eftersom jag inte va hemma och kunde göra en ny fabriksåterställning fick jag inte felanmäla problemet. Att kräva att kunden gör en fabriksåterställning är bara skitsnack för dom inte har en aning om vad problemet beror på.
Tycker att CH borde inse att 29-min buggen är något dom ska ta tag i och inte prata bort det.
Köper man en box för 5000 ska den fan fungera för vad den är till för, vilket är att spela in.
Ringde även humax kundservice i Sverige.
Dom tyckte jag skulle skicka in boxen men det vägrar jag göra då det lär ta ett antal veckor innan jag får tillbaka den. Han jag prata med påstod att dom testat spela in en massa men inte sett nått problem, dock har testningen skett när boxen varit igång. Jag sa till honom att det var i standby-läge problemet uppstår. Dom har tydligen inte kört inspelningarna i standby-läge men då tryckte jag extra mycket på att det är då problemet uppstår. Så nu får man ju hoppas att dom testar på rätt sak.
Redigerat av Gustavo, 18 December 2008 - 11:08.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
36 bilder
95 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?