Det där låter för mig som om det skulle låta tråkigt.
Lycka till med huset..
mvh Jas
Postad 31 januari 2011 - 11:54 Det där låter för mig som om det skulle låta tråkigt. Lycka till med huset.. mvh Jas Postad 31 januari 2011 - 18:48
Klart att det låter tråkigare.... men just nu är det inte läge att ta in en investering på några tusen....så i avvaktan på husfronten är det inget som händer.... (men om det inte blir nytt hus så vet jag var nästa investering kommer att hamna....eller rättare sagt - jag vet i vilken riktning det kommer att ske, men sen får vi se exakt vilket riaa-steg det blir....). Ljudmakarn rekommenderade Heed Quasar...så en lyssning kan nog vara önskvärt... (Varför kan man inte köpa det här på Elgigantens avbetalning på 60 månader....?) Postad 01 februari 2011 - 06:37 För att det ena RIATT kostar kring 3000:- medan det andra kostar mer än det dubbla. Som tidigare nämnt har jag Heed Questar och det har varit en mycket fin uppgradering från mitt tidigare Vincent. Det finns även en del finare puppor som jag varit nyfiken på, men jag har just lagt pengarna på en helt ny svarv. Lite sugen blir jag dock på Ortofon 2M Black som skall vara mycket fin. Men efter vad jag har hört om deras puppor så blir ljudet mer likt cd? När jag sålde min Rega P2 hade köparen med sig en Goldring 2100 som vi monterade på min gamla spelare. Jeesus vad bra det lät, redan vid första tillfället som vi spelade. Nu framöver planerar jag ett bättre underlag till min nya spelare, har tillgång till en riktig slöjdsal och lite handledning från en lärare på mitt nya jobb - så det kommer att bli att beställa material. ![]() Redigerat av Glidtassen, 01 februari 2011 - 06:38. Postad 01 februari 2011 - 07:07 Det är verkligen olika funderingar just nu - hur mycket pengar ska man lägga på ett riaa kontra andra saker i kedjan? Sen vill jag skaffa en bättre PU också...så småningom.... samt ett par andra högtalare, ett annat försteg, en hörlursförstärkare osv...... Någon som känner igen sig i uppgraderingsträsket? ![]() Fick förresten min nålvåg igår (beställd från Dealextreme) - klart prisvärd. Ska försöka kolla den på jobbet och se hur pass korrekt den mäter... Postad 01 februari 2011 - 10:19
De nya Ortofonerna (i alla fall Red och Blue) har en viss tendens att låta lite modernare i sitt sound än vad många vinylälskare skulle föredra. I alla fall enligt mina öron. Jag har dock hört andra säga detta så jag är inte helt ensam i mina funderingar. Har dock inte hört Black, den sägs ju vara riktigt bra... så bra det kan bli vad gäller MM puppor. Måste dock tillså att jag är riktigt nöjd med min Blue även om jag funderar på att köpa en lite mer "romantiskt" (klassiskt) ljudande puppa här framöver. Postad 01 februari 2011 - 10:45 Postad 01 februari 2011 - 18:49 Lite sugen blir jag dock på Ortofon 2M Black som skall vara mycket fin. Men efter vad jag har hört om deras puppor så blir ljudet mer likt cd? Glidtassen: Det kan mkt väl vara så att Regas Exact pickup är det du söker. Ordentligt med hifi-egenskaper, men med en rejäl skopa vinylkänsla, dvs absolut inte Cd sound... Sitter dessutom som en smäck på Regaarmen - bara att ställa rätt downforce sen har du en perfekt kalibrerad PU som låter mkt bra! Skulle lyfta P3.24 / TT PSU till nya höjder! Redigerat av Jörgen A., 01 februari 2011 - 18:51. Postad 01 februari 2011 - 22:27 Med jämna mellanrum griper djävulen tag i mig och så får jag för mig att shoppa. Men redan som det är nu finns det fortfarande mycket kvar att få ur min senaste vinylspelare, precis samma sak gäller mina Focus 140. Jag har aldrig varit med om ett par högtalare som lyckas chocka mig efter över fem år, det händer fortfarande nya saker med musiken som jag inte väntat mig.
Redigerat av Glidtassen, 01 februari 2011 - 22:31. Postad 02 februari 2011 - 16:02 Hur viktigt är själva drivverket? Enl. en mkt hifi-kunnig bekant här i Umeå så ska pu´n vara viktigast föjt av tonarmen och drivverket minst viktigt av dessa tre. (Riat nämdes dock inte men är naturligtvis mkt viktigt.) I min anl. är drivverket (thorens 318 mkIII) klart billigaste delen men anses åndå med rätt mods (dämpn m. bitumen) vara ett bra, pålitligt och stabilt verk, vilket jag är benägen att hålla med om. Jag funderar dock ändå på en uppgradering och undrar hur högt upp på prisstegen man måste gå för att få ett märkbart bättre ljud. Vad har ni för erfarenheter av drivverks uppgraderingar?? Glidtassen t.ex som nyligt bytt upp sig, men då kanske även pu och arm byttes? mvh Postad 02 februari 2011 - 18:36 Frågan är hur man skulle välja om man hade samma summa att spendera i båda fallen? Jag är tveksam på om det finns EN sanning... Jag skulle välja (och gjorde det också) att lägga summan på ett bättre drivverk och lite billigare PU... Andra kan komma fram till att det andra är att föredra... Frågan är hur du resonerar? Postad 02 februari 2011 - 21:51
Ni får ta in i ekvationen att med uppgraderingen fick jag ny: Tonarm Motor Plint Extern Motorstyrning Skivtallrik Allt detta kom i samband med att jag bytte från Rega P2 till Rega P3. Med Rega P3-24 Superpack följer bara en variant för anslutning för ström, och det är med PU. Jag har alltså inte prövat utan den. I mitt fall är det samma puppa som jag bara flyttat från min föregående spelare till min nya. Men det ger mig också möjligheten att tala om skillnader. Jag har använt min Goldring 2200 på båda spelarna, men det låter helt annorlunda på dem båda. Rega P2 Har ett rockigt och bra sound, men tyvärr blir basen aningen blurrig och mellanregistret kommer inte riktigt fram som det skall – men överlag är det en mycket fin spelare. Rega P3-24 Jag skulle visserligen kunna säga att samtliga register får ett tydligare fokus, bättre klipp – men det är inte hela sanningen. Rega P3-24 handlar inte bara om detaljer. Spelaren har verkligen ett helt annat sound, ”den rockar mer”. Skivspelaren med verk, tonarm, tallrik ger musiken en annan karaktär som sträcker sig utanför de sedvanliga adjektiven för att illustrera en ljudbild. Det handlar om mer attityd hos spelaren än hos Rega P2. Att sedan Rega P3-24 ger mer detaljer och separation är bara en rolig sidovinst. Den senare spelaren ger mer attityd, definition och framförallt timing. Musiken får ett mer explosivt driv där samtidigt musiken landar på rätt adress, svårt att förklara mer utförligt än så. Redigerat av Glidtassen, 02 februari 2011 - 21:58. Postad 02 februari 2011 - 22:22
Her kan ni lese om våran super trevliga/sociala vinylklkubb i Oslo, klick på lenker och les
Postad 02 februari 2011 - 23:00
Skall svara enkelt på detta. Jag tror din vän har skaffat sig denna uppfattning o prioretering av vad han tror o inte av kunskap. Jag vill påstå att utan ett väl fungerande drivverk kommer man aldrig att få till fundamentet i musiken. Ett bra drivverk behöver inte kosta mycket pengar utan är mer en kombination av matrial som släcker ut vibration. Kedjan blir ju inte bättre en des sämsta länk men jag hävdar att drivverket är mycket viktigt för att lyckas i slutet. Nej måste sova så go natt mvh JAS. Postad 03 februari 2011 - 10:24 Har du hunnit kolla hur pass korrekt den är? Baserat på kalibrering av min med en 5g-vikt och sen kontrollmätning av densamma (visar 5.02 g) så tycker jag den verkar helt ok. Postad 03 februari 2011 - 10:37 Den er nog tilräckligt korrekt, men problemet med dessa vågar er de väger før høgt i førhåll till en normal Lp. Før høg våg platta! rigga till en plattform på sidan av tallriken, med samma høyd som en skiva och gjør metningen der. Postad 03 februari 2011 - 10:37 Har faktiskt glömt bort det under veckan..... Är lite full rulle de här dagarna.... Återkommer i ärendet. Postad 03 februari 2011 - 11:10 Det justerar man givetvis för innan mätning. Jag tar bort mattan och får då rätt höjdläge när jag väger. Postad 03 februari 2011 - 11:17 Riktig! men før oss som spelar rett på tallriken blir det fel ![]() Postad 03 februari 2011 - 11:39 Har tyvärr riktigt dålig koll på vinyl, så det blir nog att lusläsa denna tråd tror jag, ![]() Just nu har jag en rätt så skruttig ACAI spelare som kopplas in i min Pioneer LX-82 receivers Phono ingång. Problemet som jag har är att volymen är riktigt låg. Någon som vet vad detta kan bero på? Receivers phono ingång borde vara en preAmp + RIAA skulle man väll tro? .:crast:. ( Har börjat samla på mig mer och mer vinyl och tankarna om uppgradering är i full gång. Tanken är en Rega P3-24, och antagligen en Heed Questar (MC eller MM? Vad är skillnaden?) Men det får vänta tills skatteåtervinningen kommer, hehe.) Postad 03 februari 2011 - 11:56 Förstår. Men kan felet blir så stort? Tittar man på vågen så ser det ut att vara en höjd av ca 2 skivor och mäter man direkt (i ditt fall) mot tallriken så blir det ett höjdfel om ca en skiva. Kan det verkligen ge ett mätfel att bekymra sig över? Har du en dedikerad Phonoingång så är det en RIAA-förstäkare inbyggd i receivern. Att du får låg utnivå kan bero på att det kanske sitter en MC-pickup på spelaren(?) eller att den är dålig. Kan du se vad det är för PU och beteckning? Postad 03 februari 2011 - 12:52
Umm, spelaren heter AKAI ATT01U (Budget spelare som fan) och från vad jag kan hitta så vekar den ha detta: Audio Technica AT3600LAX element Postad 03 februari 2011 - 12:58 Postad 03 februari 2011 - 13:11 Skall nog vara en gamma MM-pickup. Är det extremt låg ljudnivå ut. Normalt kan du nog räkna med att en CD-spelare lämnar högre utnivå än att spela via phonoingången om du låter volymen stå i samma läge. Postad 03 februari 2011 - 13:15 Ok, det skiljer alltså såpass mycket, dryg 5% i ditt fall. Point taken. Skall undersöka noggrannare själv också. Postad 03 februari 2011 - 16:40
Ah, var mest irriterad över att jag måste skruva upp till runt -25db när jag spelar vinyl, när runt -40db räcker gott vid TV/CD lyssning. Om jag skaffar mig en phono preAmp/RIAA och sen kopplar in i en annan ingång på receivern, skulle detta lösa volym problemet? .:crast:. Postad 03 februari 2011 - 17:46 Inte så säkert. Tror det är bättre att vänja sig. Du ska ju inte skaffa ett löst riaa-steg bara för att få en högre utnivå utan i så fall för att få ett bättre välljud sen får en eventuell nivåökning komma som en bonus. Jag har själv ungefär samma förhållande mellan phono och linjeingångar. Även pickupens utnivå spelar in. Postad 04 februari 2011 - 01:47 Postad 04 februari 2011 - 06:15 Har du kollat upp vad din pick-up skall ha för nåltryck, om inte gör det och ställ in den efter Rega P1 manual. ![]() Postad 04 februari 2011 - 09:11
Det kan ju naturligtvis vara en repa eller skada på skivan som orsakar problemet men personligen upplever jag vanligtvis att det är smuts som fastnat i spåret. Postad 04 februari 2011 - 13:20
Går det att göra rent med vanlig trasa, vatten & diskmedel? Postad 04 februari 2011 - 13:55 Skippa diskmedlet till att börja med. Prova sen med en fuktad microfibertrasa och torka hårt i spårets riktning.Torka torrt med en ofuktad del av trasan och prova sen att spela. Postad 04 februari 2011 - 13:57
Oftast sitter så lätt att Du kan skrapa bort med t ex en TOPS. Postad 04 februari 2011 - 14:27 ![]() Postad 04 februari 2011 - 15:12 Knepig fråga tydligen, kanske inte så många här som enbart bytt ut drivverket. Naturligtvis har verket betydelse men att "kvantifiera" påverkan är ju svårt. Att låna hem ett verk och montera och ställa in o justera tonarm och pu för att jämföra känns bökigt men kanske är enda utvägen. Alternativ att hitta intressant verk med samma tonarm o pu som man själv har. Man kanske rentav får lita på recencenterna ![]() Man kikar ju ständigt runt lite efter potentiella ersättare till min thorens och just nu tycker jag det här verkar lovande, snyggt, välljudande, hyfsat pris (ca 20 papp utan arm o pu). http://www.6moons.co...transrotor.html Blir i så fall till att köpa från tyskland, finns (konstigt nog) inga TR handlare i Schweden mvh Postad 04 februari 2011 - 15:28 Postad 04 februari 2011 - 16:07
Du får den lättare i nivå med tre spikes. Postad 04 februari 2011 - 16:13 Postad 04 februari 2011 - 16:42 Titta och lyssna och se var på varvet det knäpper till. Ta sen skivan och undersök under en ljusstark lampa. Om du har en repa eller det finns skräp som sitter fast så bör det synas. Postad 04 februari 2011 - 20:00 Drivverket har stor betydelse. Bäst är att gå till seriös butik med stort utval typ Akkelis. Kan eventuellt sitta samma PU och arm på spelarna. Lyssna igenom olika verk från enklare till tyngre spelare. Så hör du skillnaden. Michell Gyro.Se är en trevlig spelare med många mkt positiva recensioner. En av fördelarna att det senare går att komplettera med lock vilket var naturliogt för mig. Här ser du min i olika faser av sin utveckling https://www.minhembi...Kronkan/236334/ Postad 04 februari 2011 - 20:30
Jag satte tre st fötter under min platta. samma mängd som sitter på min Rega. Men kompenserade genom att sätta dem på motsatt sida gentemot Regan. Postad 04 februari 2011 - 20:48
Blev ju hemskt snyggt. Skall du vara riktigt seriös så klistr bimuten/asfaltsmatta under den. Stenen blir något mera stilla. Bimutenen kan klistras så att den inte syns. Men supersnuggt.Och fin skivback också. Postad 04 februari 2011 - 21:15 Nu när jag tillgång till en slöjdsal skall jag bygga en ny plint med några av dessa träslag: masurbjörk, valnöt, björkplywood eller MDF. Nackdelen med masurbjörk är att det är svårarbetat så det blir nog valnöt. Alternativt kommer jag att fylla vissa sektioner av plinten med blästersand. Jag har pastat flera lager av trä i Photoshop som en skiss för att illustrera hur det skulle kunna se ut från sidan. På denna sida ser ni mitt första bygge Plinten Första förslaget Inslag av masurbjörk ![]() Andra förslaget Inslag av valnöt ![]() Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2011 - 21:39. Postad 04 februari 2011 - 22:10 Låter som en plan, ska åka och köpa asfaltsmatta imorgon. Postad 04 februari 2011 - 22:17
Glömde säga Mostlig, fin plint. Men vad tycker du om resultatet - återspeglas det på ljudkvaliten? Postad 04 februari 2011 - 23:24 Postad 05 februari 2011 - 12:06 OnT: Plintar i all ära, det kan göra en stor skillnad. Speciellt om man har rangliga möbler av Ikea-typ med mer "bös" än trä i spånskivorna. Dock bör man tänka på att skillnad i ljud inte alltid blir bättre ljud, ägare av Linns LP12:a vallfärade ju till Ikea och köpte bordet Lack (som defenitivt är mer "bös" och luft än möbel!) för att det gav ett så ofantligt bra ljud på deras skivspelare och inte berodde det på att Lack var resonansdött direkt ![]() Jag exprimenterade med detta en hel del förr men det slutade med att jag köpte ett fjäderupphängt stereorack istället. Inte pga av ljudet utan att jag då bodde i en gammal lägenhet med svajigt plankgolv så armen hoppade om man gick i rummet. Har inte tittat tillbaka tills dess. Det som jag tyckte var bäst var en vägghängd hylla, ett populärt sätt att hysa sin skivspelare på. ![]() Postad 05 februari 2011 - 20:11 Postad 07 februari 2011 - 19:06
Ny skivspelarhylla, Vit pulverlackad stål och amerikansk oljad ek. Hyllan väger in på tio kilo och bildar en mycket bra plattform till min Vpi Scout som får hänga med ett tag till.
Postad 07 februari 2011 - 21:39 Jag skrider till verket snarast och börjar att bygga och designa en ny plattform till min spelare. Men jag tror att jag kommer att göra någonting mer maffigt och lägga större omsorg på val av material än vad jag gjort tidigare. Jag gillade verkligen din hylla, mycket clean! ![]() Postad 07 februari 2011 - 23:07 Klart godkänt! Ser både stabilt o snyggt ut. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |