LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 25 February 2012 - 11:39
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Enligt min kaloriräknare kommer jag inte upp i 1500kcal utan strax under 1000. Räknat på 10 små ägg och 140g bacon från Scan.
Ägg kan visserligen väga olika men 10 stekta ägg lägger sig förmodligen på 1000kcal bara dom. Förmodligen mer. 63-75g (large) ägg köper jag. De stora rektangulära paketen på city gross. ett paket bacon är bara det över 500kcal. Så 1500 kcal är kanske inte exakt men inte heller så dåligt gissat.
Postad 25 February 2012 - 11:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
I min räknare har 10 ägg á 65g (snitt för ägg) 950kcal.
Postad 25 February 2012 - 11:47
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Precis så jag räknar med.
Bacon är egentligen svårare att veta hur mkt kcal man får i sig. Dels för att fettet kan skilja sig mellan paket, men också för att det beror helt på hur mkt av fettet man äter. När jag äter ägg och bacon så steker jag bacon först och sen steker jag äggen i fettet från det som blir kvar av baconen.
På det viset behövs inte mer smör/margarin och dessutom så absorberar stekta ägg fettet från baconen väldigt effektivt.
Postad 25 February 2012 - 11:50
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
På det viset behövs inte mer smör/margarin och dessutom så absorberar stekta ägg fettet från baconen väldigt effektivt.
Nämn inte margarin igen, det är hädelse.
Postad 25 February 2012 - 12:06
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Jag slarvade lite.. Jag kollade på kokta ägg dessutom små..
Baconet från Scan 140g har 300 kalorier - strax under. Iallafall i min räknare. Men här finns ju närmre 20 sorter bacon och sämsta alternativet har ju mycket sämre värde.. Lika med äggen..
Postad 25 February 2012 - 12:34
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
En orsak till fettinlagring på lovehandles är fruktsockret, överätning av naturlig mat ger en jämnare inlagring. Har man en gång fått stora lovehandles men lyckats minska dom så har man lättare att fylla på just där, anser man ha problem med smal kropp och mycket lovehandles så är det fettsugning som gäller för att få bort antalet fettceller inte för att göra dom mindre vilket endast sker med deff..
Så du menar att det är kört för mig om jag inte gör en skönhetsoperation?
Postad 25 February 2012 - 13:01
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
 Borde väl gå att träna bort med löpning eller simning?
Postad 25 February 2012 - 13:02
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nä inte kört men du lär inte bli av med dom överflödiga fettcellerna runt midjan genom deff. Om man är ganska deffad i övrigt men har problem med lovehandles så är alternativen att avstå helt från fruktsocker ev överätning av KH, eller ta bort fettcellerna helt. Du kan ju deffa hårt men samtidigt bygga upp köttmängden för att kompensera spinkighet.  Borde väl gå att träna bort med löpning eller simning?
Löpning eller simning förbränner inte fett annorlunda.
Postad 25 February 2012 - 13:17
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nä inte kört men du lär inte bli av med dom överflödiga fettcellerna runt midjan genom deff. Om man är ganska deffad i övrigt men har problem med lovehandles så är alternativen att avstå helt från fruktsocker ev överätning av KH, eller ta bort fettcellerna helt. Du kan ju deffa hårt men samtidigt bygga upp köttmängden för att kompensera spinkighet.
Löpning eller simning förbränner inte fett annorlunda.
Ok springa på gym igen kommer jag inte göra. Undrar hur vanligt det är egentligen att åka och fettsuga sig om man inte är kraftigt överviktig. Det är ju dessutom svindyrt antar jag. Men ger ha fan i att äta så mycket onyttigt samt börjar röra mig mer och så, så borde det väl försvinna en del i alla fall tycker jag ju?
Postad 25 February 2012 - 13:27
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ok springa på gym igen kommer jag inte göra. Undrar hur vanligt det är egentligen att åka och fettsuga sig om man inte är kraftigt överviktig. Det är ju dessutom svindyrt antar jag.
Men ger ha fan i att äta så mycket onyttigt samt börjar röra mig mer och så, så borde det väl försvinna en del i alla fall tycker jag ju?
Mitt ex, hon är inte överviktig men har en eller två depåer som aldrig vill försvinna, hon var och rådfråga en fettsugare och han/hon ansåg att det ska vara smala hälsosamma människor men svåra depåer som ska fettsugas, stora tjocka personer har andra problem dom ska ta etu med först. Du/ni ska se skillnad på fett i fettcellerna och fettcellerna, fettet i fettcellerna kan minska men antalet celler kan inte minska, detta resulterar att det blir mycket inlagring på ett ställe och syns mer ifall kroppen skapar fler fettceller på ett ställe.
Postad 25 February 2012 - 13:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Mitt ex, hon är inte överviktig men har en eller två depåer som aldrig vill försvinna, hon var och rådfråga en fettsugare och han/hon ansåg att det ska vara smala hälsosamma människor men svåra depåer som ska fettsugas, stora tjocka personer har andra problem dom ska ta etu med först.
Du/ni ska se skillnad på fett i fettcellerna och fettcellerna, fettet i fettcellerna kan minska men antalet celler kan inte minska, detta resulterar att det blir mycket inlagring på ett ställe och syns mer ifall kroppen skapar fler fettceller på ett ställe.
Men det är väl inte cellerna i sig som för att man ser fet ut? Så klarar man förbränna fettet i cellerna så borde man väl se smalare ut?
Postad 25 February 2012 - 13:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Men det är väl inte cellerna i sig som för att man ser fet ut? Så klarar man förbränna fettet i cellerna så borde man väl se smalare ut?
Ja och nej, man kanske inte ser automatiskt fetare ut med fler fettceller men om din midja har efter dina gener etc 5% av kroppens celler och sen fördubblar dom till 10% så kommer ökningen av fettet synas mer där eftersom inlagringen av fett ökar i just det området pga fler fettceller än innan, ju fler fettceller du har desto lättare är det att gå upp i vikt, kroppen har en begränsad kapacitet att lagra fett, ju mer celler desto lättare är det för kroppen att ta tillvara på överskottet.
Postad 25 February 2012 - 13:59
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Barn är ett bra exempel på detta, om en människa är tjock som barn, under den tiden kroppen bygger och växer och får fler fettceller än vad dom egentligen skulle haft så kommer dom sen i vuxen ålder ha svårare att gå ner i vikt eller hålla sig smal/normal. Det är som att kroppen lagrar allt överskott för att det finns kapacitet.
Postad 25 February 2012 - 14:01
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Så en gång fet, alltid fet. Nu blev jag lite nedstämd.
Dock är jag inte fet anser jag men j-vligt störande lovehandles som gör att man inte vill gå utan tröja på sommaren.
Nu ska jag hem och äta ägg
Postad 25 February 2012 - 14:06
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Så en gång fet, alltid fet. Nu blev jag lite nedstämd. Dock är jag inte fet anser jag men j-vligt störande lovehandles som gör att man inte vill gå utan tröja på sommaren. Nu ska jag hem och äta ägg 
hehe sorry men det där med äggen var faktiskt väldigt roligt i sammanhanget  ! Jag åt ett gäng kokta till frukost innan. Supernajs.
Postad 25 February 2012 - 14:18
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Så en gång fet, alltid fet. Nu blev jag lite nedstämd. Dock är jag inte fet anser jag men j-vligt störande lovehandles som gör att man inte vill gå utan tröja på sommaren. Nu ska jag hem och äta ägg 
Ja i stort sett är det så tyvärr, läst/hört att om man håller sig deffad en längre tid så kan kroppen reducera fettcellerna, frågan är ju bara vilka, den lär ju inte på automatik välja lovehandles bara för att vi hatar dom. Nu är det inte säkert att du har ökat fettcellerna i din lovehandles men om man har gjort det är det svårt att bli av med dom och dom svarar snabbt när man överäter speciellt fruktsocker. Fettmetabolismen när det gäller fruktsocker skiljer från den "naturliga" och jag har en teori att man kan få större lovehandles eller bibehålla fettet där samtidigt som man tappar på övriga kroppen. Jag är osäker på om insulinet har nåt med detta att göra eller inte, lovehandles är ju underhudsfett och levern omvandlar fruktsocker till vasculärt fett primärt, kan vara en kombo.
Postad 25 February 2012 - 14:42
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
nej jag vet ju inte heller om jag har ökat mina fettceller där eller inte, jag kanske bara har lite extra hull och det brukar ju gå att förbränna,, jag vet ju med mig att jag äter alldeles för mycket godis och sånt men nu är det slut på det.
har varit och handlat trosk,tonfisk,ägg, och massa grönsaker, färska och frysta. tänkte jag kunde göra en tonfisksallad med ägg och ha med till jobbet istället för smörgåsar.
lchf mat brukar ju innehålla väldigt mycket olivolja eller annan olja men är inte det dumt för mig som vill ligga på ett underskott, det är ju ruskigt energirikt.
enda saken jag inte kommer sluta med det är ölen
Postad 25 February 2012 - 14:47
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
man behöver ju inte överdriva fettintaget. När jag åt LCHF kryddade jag tex aldrig med olja direkt. Däremot åt jag mkt grädde, ost osv. Tex i mat. Grytor med mkt grädde och sånt både smakar gott och ger dig energin som du förlorar när du tar bort exempelvis kolhydrater.
Ska du arbeta målinriktat för att sänka ditt kroppsfett hade jag ju dock kombinerat "dieten" med styrketräning.
Postad 25 February 2012 - 14:50
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
man behöver ju inte överdriva fettintaget. När jag åt LCHF kryddade jag tex aldrig med olja direkt. Däremot åt jag mkt grädde, ost osv. Tex i mat. Grytor med mkt grädde och sånt både smakar gott och ger dig energin som du förlorar när du tar bort exempelvis kolhydrater. Ska du arbeta målinriktat för att sänka ditt kroppsfett hade jag ju dock kombinerat "dieten" med styrketräning.
grädde är gott jag kommer aldrig gymma igen tror jag. har försökt 3 gånger i mitt liv varav sista gången gick jag in ganska mycket för det . efter 14 veckor gav jag upp pga bristande motivation och resultat. däremot brukade jag alltid va ute och springa förr, kanske tar upp det igen till våren, då förbränner jag ju lite extra
Postad 25 February 2012 - 16:05
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
nej jag vet ju inte heller om jag har ökat mina fettceller där eller inte, jag kanske bara har lite extra hull och det brukar ju gå att förbränna,, jag vet ju med mig att jag äter alldeles för mycket godis och sånt men nu är det slut på det.
lchf mat brukar ju innehålla väldigt mycket olivolja eller annan olja men är inte det dumt för mig som vill ligga på ett underskott, det är ju ruskigt energirikt.
Godis är det bästa lovehandles vet, vill man undvika lovehandles bör man äta godis väldigt sällan. Det är endast några få oljor som man bör äta, olivolja får väl anses som bäst så länge man inte ska värma den, annars är raps bra. Övriga oljor är i stor sett crap. Överdriva oljeintaget är onödigt likaså grädde, håll dig till fullfeta basprodukter så är lugnt.
Postad 25 February 2012 - 16:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Godis är det bästa lovehandles vet, vill man undvika lovehandles bör man äta godis väldigt sällan.
Det är endast några få oljor som man bör äta, olivolja får väl anses som bäst så länge man inte ska värma den, annars är raps bra. Övriga oljor är i stor sett crap. Överdriva oljeintaget är onödigt likaså grädde, håll dig till fullfeta basprodukter så är lugnt.
jo godis är ju inte alls bra, höll upp hela januari med godis, chips, choklad , bullar och kakor och det gick bra, sen första februari skulle jag fira med lite godis och sånt tänkte jag och sen var det kört,, har aldrig ätit så mycket skit som i februari  ok då skiter jag i oljan på allting. fullfeta basprodukter? menar du fet fisk och nötter och liknande? nötter kommer jag inte äta och lax tycker jag inte är så gott.. men det finns väl andra grejer än dom två
Postad 25 February 2012 - 17:20
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ok då skiter jag i oljan på allting. fullfeta basprodukter? menar du fet fisk och nötter och liknande? nötter kommer jag inte äta och lax tycker jag inte är så gott.. men det finns väl andra grejer än dom två 
Kött, ägg, ost (hårdost, mjukost, philadelphia, mozarella, feta), avocado, tillskott av omega3, såser, majonäs.
Postad 25 February 2012 - 17:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ja då ska det nog gå bra
Postad 25 February 2012 - 17:38
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
LCHF är en bra genväg till hjärtinfarkt!
Ska man gå ner i vikt så ska man bara se till att äta vettigt ska det vara så svårt.
Och äta ofta och lite och inte som jag gjorde förr då åt jag alla mål på en gång vid 8 på kvällen.
Dom kör LCHF på jobbet nu efter att ha misslyckats med dom flesta metoder.
Postad 25 February 2012 - 17:42
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
LCHF är en bra genväg till hjärtinfarkt! Ska man gå ner i vikt så ska man bara se till att äta vettigt ska det vara så svårt. Och äta ofta och lite och inte som jag gjorde förr då åt jag alla mål på en gång vid 8 på kvällen. Dom kör LCHF på jobbet nu efter att ha misslyckats med dom flesta metoder.
LCHF är räddningen från hjärtinfarkt. Om man ska gå ner i vikt ska man äta vettigt som LCHF vilket är enkelt. Antalet mattillfällen har ingen större betydelse fast ju färre desto bättre.
Postad 25 February 2012 - 19:15
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ni som käkar lchf , vad käkar ni om ni blir lite småhungriga och vill få i er nåt snabbt och enkelt om ni inte hinner stå och laga mat?
äter man all mat kan man ju ta en smörgås eller en frukt eller yoghurt, men sånt får man ju inte äta.
känns som det finns mycket mindre och välja på inom den här dieten samt att det är lite krångligare att förbereda.
vad har ni för tips på tex ett snabbt mellanmål? och även frukost där jag inte behöver stå vid spisen och laga mat 05.30
Postad 25 February 2012 - 21:10
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Postad 25 February 2012 - 21:25
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Frugan bakar lchf knäckebröd.. Är lättbakade och goda.
100g solroskärnor
50g pumpakärnor
1 1/2 dl linfrö
50g vattenmelonkärnor
50g sesamfrön
50g kruskakli
2 msk fiberhusk
1/2 msk salt
5 dl vatten
Blanda allt och låt stå i en kvart. Dela sedan smeten på 2 bakplåtspapper också kavla ut till tunna lager, skär i lagom stora knäckebitar och stoppa in i varmluftsugnen på 150 grader i 1 timme och 15 minuter.
Postad 25 February 2012 - 21:44
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ostrullar...
jag kanske har fått det om bakfoten men att proppa i sig massa ost när man vill förbränna fett och ligga på ett kaloriunderskott låter helt fel för mig. måst finnas något som är energisnålare, väldigt gott med ost dock
Postad 25 February 2012 - 22:12
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
jag kanske har fått det om bakfoten men att proppa i sig massa ost när man vill förbränna fett och ligga på ett kaloriunderskott låter helt fel för mig. måst finnas något som är energisnålare, väldigt gott med ost dock 
Själva vitsen med lchf är att äta fet kost. Fet kost blir per automatik kalorität kost eftersom fett ger mkt mer kalorier per gram jämfört med protein och kolhydrater. Även om man vill ligga på ett underskott ska man inte vara rädd för kalorier. Allt man äter innehåller ju kalorier. Fördelen dock med att äta protein och fettrik kost är att det mättar mer än kost med kolhydrater. Vilket gör att om man har problem med hunger kanske slipper äta lika ofta och då ändå kommer runt sitt "problem" (kravet att äta) Personligen spelar inte hungern särskilt stor roll i mitt ätande men hade det gjort det hade jag ändå propsat för mat som mättar mer och innehåller bastantare näring. Dvs protein och fettrik kost. Typ Ägg och kött, ost osv Mat som exempelvis bröd och pasta håller iallafall inte mig mätt ens en timme. Sen om det betyder att jag "Måste" äta eller inte är en annan sak men tycker man hunger är jobbigt ska man givetvis försöka slippa vara så hungrig.
Postad 25 February 2012 - 22:36
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Själva vitsen med lchf är att äta fet kost. Fet kost blir per automatik kalorität kost eftersom fett ger mkt mer kalorier per gram jämfört med protein och kolhydrater.
Även om man vill ligga på ett underskott ska man inte vara rädd för kalorier. Allt man äter innehåller ju kalorier. Fördelen dock med att äta protein och fettrik kost är att det mättar mer än kost med kolhydrater. Vilket gör att om man har problem med hunger kanske slipper äta lika ofta och då ändå kommer runt sitt "problem" (kravet att äta)
Personligen spelar inte hungern särskilt stor roll i mitt ätande men hade det gjort det hade jag ändå propsat för mat som mättar mer och innehåller bastantare näring. Dvs protein och fettrik kost. Typ Ägg och kött, ost osv
Mat som exempelvis bröd och pasta håller iallafall inte mig mätt ens en timme. Sen om det betyder att jag "Måste" äta eller inte är en annan sak men tycker man hunger är jobbigt ska man givetvis försöka slippa vara så hungrig.
jo det ligger nog nåt i det du säger att man kanske kommer runt sitt problem med att äta ofta. ska testa ett tag att äta minimalt med kolhydrater och äta massa protein och fett till viss del, kommer som sagt inte hälla i mig massa olja eller äta margarin, utan troligtvis kommer det mest bestå i kött,fisk/tonfisk och grönsaker. sen får jag se om jag märker någon skillnad i hungerkänsla, trötthet/pigghet och midjemått. kommer sluta äta pasta,ris,potatis,bröd,flingor och allt godis, och allt annat som innehåller socker. lite ketchup och så funkar ju, men det blir ju så små mängder. har dock svårt att komma på saker att äta, men ett litet sök på google kommer nog lösa det problemet
Postad 25 February 2012 - 22:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ja precis... klaga på lovehandles och häva i sig ett antal öl  Öl är ju typ värre än rent socker... och Du ska vara en LCHF'are, går ju typ liksom inte ihop. 
jag har aldrig sagt att jag är en lchf-are men det måste ju ändå va bättre att dra ner helt på kolhydrater på veckodagarna och dricka öl på helgen än dricka öl på helgen och käka massa kolhydrater hela veckorna. det är ju fortfarande en stor förändring och det borde ju va positivt, eller?
Postad 25 February 2012 - 23:15
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ja precis... klaga på lovehandles och häva i sig ett antal öl  Öl är ju typ värre än rent socker... och Du ska vara en LCHF'are, går ju typ liksom inte ihop. 
LCHF+öl är väl bättre än kolhydratskost+öl? Sen innehåller öl 2,9g sackaros/100g vilket är lågt om man jämför med andra saker som läsk, godis och frukt.
Postad 25 February 2012 - 23:17
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Du vill bli full på helgerna? drick rent brännvin då istället för öl...
Du kanske ska testa något annat än norrlands guld och pripps blå? Det finns faktiskt öl som smakar gott också, som man dricker för att det är gott
Postad 25 February 2012 - 23:38
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
jag har aldrig sagt att jag är en lchf-are  men det måste ju ändå va bättre att dra ner helt på kolhydrater på veckodagarna och dricka öl på helgen än dricka öl på helgen och käka massa kolhydrater hela veckorna. det är ju fortfarande en stor förändring och det borde ju va positivt, eller?
Absolut och dessutom verkar det som att man blir smartare av att inte äta så mycket kolhydrater  Hört tals om "ölmage" brukar man få utav en massa läsk, godis och frukt eller?
ASG Finns dom som har "ölmage" som aldrig druckit en öl
Redigerat av MalcomX, 25 February 2012 - 23:36.
Postad 25 February 2012 - 23:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tål inte öl (blir för mätt)... dricker bara brännvin och lyckats hålla kärlekshandtagen borta.
Du har det bra du, innehåller ju inga kolisar  Jag försöker hålla mig till whisky, men ibland måste man ha en öl.
Postad 26 February 2012 - 03:14
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Massa siffror från en som inte dicker alkohol..... Hört tals om "ölmage" brukar man få utav en massa läsk, godis och frukt eller? Teori och siffror stämmer inte alltid precis 
Tål inte öl (blir för mätt)... dricker bara brännvin och lyckats hålla kärlekshandtagen borta.
Om du blir mäit av öl så dricker du säkert direkt ur burken eller flaskan eller har jag fel. LCHF är räddningen från hjärtinfarkt. Om man ska gå ner i vikt ska man äta vettigt som LCHF vilket är enkelt. Antalet mattillfällen har ingen större betydelse fast ju färre desto bättre.
Det var nog fan det dummaste jag hört!
Postad 26 February 2012 - 05:44
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Du vill bli full på helgerna? drick rent brännvin då istället för öl...
nja dom gångerna jag dricker öl så dricker jag inte för att bli full utan för att det är gott och då dricker jag max några stycken. dom gångerna jag ska ut på krogen med polarna och ska bli full då dricker jag oftast rödvin och shottar. starksprit försöker jag undvika då jag blir knäpp i huvvet av det, (förutom ett par shottar då) men jag är väldigt lättpåverkad så det blir aldrig några stora mängder för mig oavsett.
Postad 26 February 2012 - 08:27
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det var nog fan det dummaste jag hört! 
Ja men inte lika dumt som ditt inlägg #1670.
Postad 26 February 2012 - 11:30
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nu är det så här. Jobbar idag 06-14
Gick upp och åt frukost 3st kokta ägg och en kopp kaffe med ganska mycket grädde i ca 05.45
Stod mig fram till kl tio då jag har rast på jobbet. Jag var hungrig men det gick .
Då åt jag en burk tonfisk och 2 kokta ägg, 6st körsbärstomater, ca 7cm gurka och en halv paprika, avslutade med kaffe med grädde i.
Nu ca en och en halv timme senare är jag vrålhungrig och magen kurrar.
Kl är inte ens 12 och jag har ätit 2 gånger och är hungrig igen. Hur ska resten av dagen gå, jag kommer ju behöva äta 10 gånger till gör att överleva
Efter två åker jag och handlar middag, då blir det ca 250g kotlettrad stekt ihop med lök och grädde, kokta grönsaker till det. Då håller jag mig ett par timmar. Då är klockan 4 och endast halva dagen har gått.
Blir svårt att hålla sig till 1500kcal tror jag
Postad 26 February 2012 - 11:40
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Finns det nåt du kan äta som inte får dig hungrig efter kort tid?
Ett tips är att blanda tonfisken med majonäs, inte för att det kanske kan mätta mer utan mest för smakens skull.
Postad 26 February 2012 - 11:52
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
En kebabpizza står jag mig ganska länge på. Pasta med skinksås eller annan sås. Lassagne
Och andra gratänger.
Sån mat mättar tycker jag. Men när det kommer till kött och grönsaker så finns det egentligen ingen mättnadskänsla förutom direkt efter jag ätit.
Så har det alltid varit för mig.
Jag kanske vänjer mig eller så sitter det väl uppe i knoppen
Postad 26 February 2012 - 12:02
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Pasta anses vara ganska dålig på att mätta, det bryts ner fort samt skapar mer sug. Har du testat lasagne utan pasta?
Kebabpizza har ganska högt kaloriinnehåll, en halv sådan kanske inte mättar så bra i jämförelse med samma kalori från tex protein+fett.
Det sitter i knoppen att du inte kan hantera hunger utan som majoriteten av människor måste stoppa nåt i munnen så fort dom inte känner sig 100% mätta, folk tror att dom dör om dom inte äter på en gång.
Postad 26 February 2012 - 12:06
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Du har nog rätt i det. Jag får ge det lite tid.
Jag tror inte jag dör men jag mår dåligt när jag är hungrig, speciellt på morgonen, då blir jag kallsvettig och skakig , sur,grinig och trött.
Postad 26 February 2012 - 12:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det är även en vanesak för magen, tex innan jul var jag på flera julbordsbuffér och blev irriterad över att jag fort blev mätt men ändå försöka pressa ner lite till ändå, sen på julafton kunde jag äta en hel del, sen när julen var över under mellandagarna blev jag aldrig mätt på mitt vardagliga ätande som är anpassat efter vad jag behöver, det tog nog nån månad innan jag blev nöjd på den mängden jag ska äta och vad jag åt innan julen.
Postad 26 February 2012 - 12:27
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ja man vänjer sig nog som sagt. Ska leta upp lite goda recept så jag slipper äta tonfisk och ägg varje dag
Postad 26 February 2012 - 13:57
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
jo det ligger nog nåt i det du säger att man kanske kommer runt sitt problem med att äta ofta. ska testa ett tag att äta minimalt med kolhydrater och äta massa protein och fett till viss del, kommer som sagt inte hälla i mig massa olja eller äta margarin, utan troligtvis kommer det mest bestå i kött,fisk/tonfisk och grönsaker. sen får jag se om jag märker någon skillnad i hungerkänsla, trötthet/pigghet och midjemått. kommer sluta äta pasta,ris,potatis,bröd,flingor och allt godis, och allt annat som innehåller socker. lite ketchup och så funkar ju, men det blir ju så små mängder. har dock svårt att komma på saker att äta, men ett litet sök på google kommer nog lösa det problemet 
När jag körde LCHF gjorde jag precis som du tänkt göra. Alltså ha 1el2 "öldagar" där jag tillät mig själv dricka öl. I mitt fall blev det helgen. Nu är det så här. Jobbar idag 06-14 Gick upp och åt frukost 3st kokta ägg och en kopp kaffe med ganska mycket grädde i ca 05.45
Stod mig fram till kl tio då jag har rast på jobbet. Jag var hungrig men det gick . Då åt jag en burk tonfisk och 2 kokta ägg, 6st körsbärstomater, ca 7cm gurka och en halv paprika, avslutade med kaffe med grädde i.
Nu ca en och en halv timme senare är jag vrålhungrig och magen kurrar. Kl är inte ens 12 och jag har ätit 2 gånger och är hungrig igen. Hur ska resten av dagen gå, jag kommer ju behöva äta 10 gånger till gör att överleva 
Efter två åker jag och handlar middag, då blir det ca 250g kotlettrad stekt ihop med lök och grädde, kokta grönsaker till det. Då håller jag mig ett par timmar. Då är klockan 4 och endast halva dagen har gått. Blir svårt att hålla sig till 1500kcal tror jag
lätt. Du äter alldeles för lite per tillfälle. 3 ägg är ju inte särskilt mkt. Hur mkt kalorier siktar du på att få i dig per dag?
Postad 26 February 2012 - 14:10
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
och dessutom verkar det som att man blir smartare av att inte äta så mycket kolhydrater
Japans kost består i medel av 80% kolhydrater och dom anses som världen smartaste land enligt flera undersökningar. Sen tror jag förvisso inte det finns en korrelation mellan de två ändå men det är nog inte som du tror att det verkar.
Postad 26 February 2012 - 14:46
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
andreassofusDu äter för lite fett och det är därför du blir hungrig Du måste ersätta ditt tidigare kolhydratbehov med fett Japans kost består i medel av 80% kolhydrater och dom anses som världen smartaste land enligt flera undersökningar.
De äter mycket fisk
Postad 26 February 2012 - 14:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
När jag körde LCHF gjorde jag precis som du tänkt göra. Alltså ha 1el2 "öldagar" där jag tillät mig själv dricka öl. I mitt fall blev det helgen.
Enligt nån kalorimätar app kan jag äta 1370kcal om dagen för att gå ner 0,75kg i veckan
Men det är olika på varje internetsida tycker jag Enligt en annan sida förbränner jag närmare 2400kcal per dygn om jag typ inte rör mig nånting. Lite svårt att veta tycker jag
lätt. Du äter alldeles för lite per tillfälle. 3 ägg är ju inte särskilt mkt. Hur mkt kalorier siktar du på att få i dig per dag?
andreassofus Du äter för lite fett och det är därför du blir hungrig Du måste ersätta ditt tidigare kolhydratbehov med fett
De äter mycket fisk
Jo men då blir det lätt för mycket kalorier  tex majonäs som innehåller nästan 800kcal per 100gram. Det är nog lätt att äta sig fet på det istället
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|